IDC: IoT-marknaden växer med 11 % per år

Internet of Things, IoT, eller ”sakernas internet” har länge betraktats som nästa stora revolution i internetutvecklingen och en omdanande teknik för logistik och varuförsörjning. Tillväxten är god, men går långsammare än vad prognoserna tidigare har förutsett, enligt analysbolaget IDC.

Enligt IDC landar de globala IoT-investeringarna på 805 miljarder dollar 2023, vilket är en ökning med 10,6 procent jämfört med året innan, men väsentligt mindre än de 1 100 miljarder dollar som bolaget förutsåg i sin analys 2019.

Ökar överallt

Inom logistik och supply chain används IoT till stor del för att samla in leveransinformation i realtid från fordon, så kallad utomhuspositionering. Men tekniken kan även användas för att få bättre koll på lagersaldon, varutillgänglighet och för att få information om status och underhållsbehov på lokaler, maskiner, fordon och annan utrustning. Enligt Marcus Torchia, vice President Research på IDCs Data & Analytics Group används IoT mer och mer i både tillverkning, detaljhandel och transport.

– Samtidigt ökar de digitala företagsinvesteringarna i råvarubranscher vilket gör att IoT förbättrar försörjningskedjans processer uppströms inom exempelvis jordbruket, för att odla, skörda och leverera produkter av högre kvalitet.

IoT-branschen består lite förenklat av hårdvarubolag som tillverkar trackers och sensorer, av företag som erbjuder system för att fånga data samt bolag som erbjuder IoT-tjänster. Enligt IDCs rapport kommer IoT-tjänster att vara det största investeringsområdet under perioden 2023-2027, och svara för cirka 40 procent av investeringarna i IoT. IDC förutser att en majoritet av IoT-investeringarna kommer att ske i Västeuropa, USA och Kina och att hela marknaden kommer att växa med ca 11 procent per år under de kommande fyra åren.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »