Christopher Catterfeld, Iptor.

Iptor förvärvar The Mesa Group

Svenskgrundade mjukvaru- och konsultbolaget Iptor förvärvades för ett drygt år sedan av tyska Bregal Unternehmerkapital, vilket har möjliggjort att företaget nu har formulerat och initierat en tillväxtstrategi – Iptor 22 Strategic Growth Plan – som är inriktad på en beslutsam global tillväxt. Det första förvärvet enligt den nya strategin blev The Mesa Group.

– I mitten av 2020 inledde vi diskussioner med några av de bolag som vi är intresserade av att förvärva och satte därefter igång konkreta förhandlingar. Trots att det tagit längre tid än normalt så är det aktuella förvärvet av The Mesa Group resultatet av det arbete som sattes igång i somras. Nu är våra förvärvsplaner i full gång igen. Vi har en stor aptit och ambition att växa ytterligare för att stärka och expandera vårt avtryck både under, men särskilt efter pandemin, säger Christopher Catterfeld som är Managing Partner på Iptor, med ansvar för strategi, marknadsföring och produktutveckling.

Trots den starka ekonomiska avmattningen under 2020 så har Iptors globala abonnemangsintäkter ökat med 60 %. Iptors lösningar är inriktade på distribution, supply chain management, logistik och planering.

– Det ska bli spännande att gå samman med Iptor i vad som är ett naturligt partnerskap och en fortsättning på ett tjugoårigt samarbete. Vi ser fram emot resultaten av tillväxtmöjligheterna under 2021 och att arbeta tillsammans med våra befintliga och framtida kunder, säger Jim Smith, CEO, The Mesa Group.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »