Logistikbranschen nobbar Ryssland

AV STEFAN KARLÖF

Efter mer än två år av störningar i de globala försörjningskedjorna ser problemen nu ut att fortsätta som en följd av Putins krig. Rysslands invasion i Ukraina har ytterligare skapat störningar i de redan hårt ansatta globala försörjningskedjorna och leder till ytterligare leveransfördröjningar, kostnadsökningar och risker. Samtidigt säger logistikbranschen stopp till fortsatta leveranser till och från Ryssland.

De ytterst kännbara och högst försvarliga sanktionerna mot Ryssland leder dessutom till ett tryck på globala bolag att följa de historiskt tuffa sanktionsbesluten och distansera sig från paria-staten Ryssland. Under veckan som gått sedan kriget inleddes har mängder av företag fattat beslut om att helt lämna den ryska marknaden eller pausa sina verksamheter. Exempel på det förstnämnda är merparten av de internationella energijättarna, bland annat BP och Exxon, flygplanstillverkarna Boeing och Airbus, världens största företag Apple samt i princip hela automotivebranschen. Exempel på det senare är svenska H&M, IKEA och Spotify. Ryssland isoleras kraftigt och flödena av människor, varor och pengar är i det närmaste omöjliggjorda som en följd av de historiskt hårda ekonomiska sanktionerna med ryska banker som stängs av från SWIFT-systemet, flygförbud, stängda hamnar för ryska fartyg och ett enormt starkt tryck från upprörda medborgare i de flesta av världens länder.

Logistikbranschen säger njet

Logistikbranschen tar konsekvenserna av både sanktionerna och den allmänna opinionen. Under veckan meddelade Mærsk att alla leveranser till och från Ryssland stoppas tillsvidare – ett stopp som gäller alla transportslag. MSC, Mediterranean Shipping Company, som numera gått om Mærsk som världens största containertransportör och kollegan CMA CGM har också slutat att angöra ryska hamnar. Flera andra transport- och logistikbolag har följt efter och upphört att erbjuda sina tjänster för flöden till och från Ryssland, bland annat Deutsche Post och dess dotterbolag DHL och många andra.

Konsekvenser för hela den globala ekonomin

Men konsekvenserna av det ekonomiska kriget mot Ryssland drabbar dessvärre inte enbart den ryska förbrytarstaten och dess mer eller mindre oskyldiga medborgare. Hela den globala ekonomin och varuförsörjningen påverkas negativt av bland annat brist på vitala råvaror, ett ökande oljepris och därmed och högre transportkostnader. Redan nu rapporterar biltillverkare brist på komponenter, material och råvaror som aluminium, stål och krom liksom den vitala metallen palladium och mineralen Xenon – båda avgörande ingredienser för halvledarindustrin. Ukrainas stora export av jordbruksprodukter, särskilt solrosfrön, linfrön samt sojabönor försvåras givetvis också som en följd av kriget, vilket antas resultera i stor brister och stigande priser även på dessa produkter.

Stefan Karlöf är chefredaktör för Supply Chain Effect

,

Fler nyheter

Stadigt växande marknad för fjärdepartslogistik

Uttrycken fjärdepartslogistik (4PL) och Lead Logistics Provider (LLP) lär ha myntats 1996 av Bob Evans, som då var konsult på Arthur Andersen (numera Accenture). Han definierade dessa båda uttryck som benämningar på en integratör som med resurser, kapacitet och sin egen och andra organisationers teknik designar, bygger och opererar omfattande lösningar i försörjningskedjan.

Läs mer »

Jula investerar i en AutoStore-lösning

Butikskedjan Jula växer snabbt både med fler fysiska butiker och en snabbt ökande e-handel. Med målet att både komprimera sin lagerhållning och samtidigt öka effektiviteten i plocket i centrallagret i Skara har Jula fattat beslut om att investera i en Autostore-lösning från Element Logic.

Läs mer »

Trafikanalys: Elektrifierade lastbilar ökar kraftigt kommande år

Statistikmyndigheten Trafikanalys uppger i en ny rapport att antalet nyregistrerade fordon kommer fortsatt att ligga på låga nivåer under 2024, men öka igen under 2025-2027 i takt med ett förbättrat konjunkturläge. En annan slutsats är att elektrifieringen av lastbilar fortsätter i snabb takt där även tunga eldrivna lastbilar köps i allt högre grad.

Läs mer »