Lönsamt Tesla satsar på ökad leverans- och försörjningsförmåga 2022

Efter en lång period av leveransproblem i bilindustrin satsar nu tech- och bilbolaget Tesla på att i första hand säkra sin leveransförmåga genom att diversifiera sin försörjningskedja och avstår helt från att introducera nya bilmodeller under 2022. Det framgick på Teslas kvartalsmöte för Q4 som hölls den 26 januari, då bolagets helårsresultat presenterades.

För 2021 redovisar Tesla en vinst på 721 miljoner USD och en omsättning på 31,5 miljarder USD. Det är elbilstillverkarens bästa resultat någonsin och det andra vinstrika året i bolagets historia. Precis som branschen i övrigt har Tesla kämpat med olika störningar i försörjningskedjorna, bland annat halvledarbrist, bristande transportkapacitet och tillgång till chaufförer. Störningar som Tesla tycks hanterat bättre än branschen i övrigt.

– 2021blev ett genombrottsår för hela elbilsmarknaden och trots problem i försörjningskedjorna lyckades vi öka vår försäljning med nästan 90 procent förra året, konstaterade Teslas grundare, storägare och CEO Elon Musk och fortsatte:

– Huvudfokus för Tesla under 2022 är att skala upp vår produktion, att få ut bilar till våra kunder från fabrikerna i Austin, Texas och Berlin. Förra året arbetade vi mycket med att hantera olika supply chain frågor, hundratals, vilket gjorde det möjligt för oss att växa med nästan 90 procent när marknaden i övrigt krympte, sa Musk och tackade särskilt alla leverantörer för deras uppoffringar under 2021.

Supply chain utmaningar begränsar

– Under 2022 kommer utmaningen fortsatt att vara supply chain som som begränsar oss. Det finns flera supply chain utmaningar, trots detta förväntar vi oss en avsevärd tillväxt under 2022, väl över 40 procent. Vi kommer inte lansera några nya bilar under 2022 utan prioritera produktion och leverans, konstaterade Elon Musk.

”Optimus kan bli viktigare än bilarna”

Avslutningsvis slog Musk ett slag för den nya utvecklingssatsningen Optimus – ”the Tesla bot” – som beskrivs som en ”mänsklig robot” som han menar kan komma att bli viktigare än bilproduktionen framöver i en tid när det saknas arbetskraft i många sektorer. Den förutses inom kort kunna användas för uppgifter som att förflytta saker i Teslas fabriker.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »