Det finns ett stort gap mellan den teoretiska optimeringen av rutter och hur planering och genomförande av leveranser genomförs i praktiken. Därför lanserar nu MIT och Amazon forskartävlingen Last Mile Routing Research Challenge. Dagens system tar inte hänsyn till den tysta kunskap som finns hos chaufförer och som baseras på praktiska erfarenheter av vardagens komplexa leveransmiljö. För att göra sistamilen-leveranser ännu säkrare, mer hållbara och effektiva har Amazon teamat upp sig med världens främsta tekniska högskola MIT, med vilken man lanserar forskartävlingen The Amazon Last Mile Routing Research Challenge. Syftet är att stimulera utvecklingen av algoritmer och utnyttja Artificiell intelligens, djup maskininlärning (deep learning) och andra tekniker som bättre tar hänsyn till dessa praktiska, tysta kunskaper som finns hos chaufförer och annan leveranspersonal. Amazon förser som en del av projektet MITs forskare med sina egna historiska leveransdata – bland annat leveransplatser, förpackningsdimensioner, transporttider och avstånd – och kommer tillsammans med MITs experter utvärdera de olika modeller som lämnas in. Amazon kommer även tillhandahålla fler än 4 000 rutter som chaufförer själva fattat beslut om som underlag för bättre modeller som kan identifiera och förutsäga avvikelser från de rutter som normalt föreslås av dagens ruttoptimeringssystem. Center for Transportation and Logistics, CTL, kommer publicera och promota de förslag som bedöms vara bäst. Vinnaren av tävlingen får 100 000 dollar i prissumma, tvåan får 50 000 dollar och tredjepriset består av 25 000 dollar.
MIT:s Center for Transportation & Logistics samarbetar med Amazon kring bättre ruttoptimering
Senaste nytt
Paketindex: Ökad e-handel med Kina som största land för utrikes köp
SCE #4 2024
Nestlé väljer Nowaste Logistics
DSV vinner budstrid – köper Schenker för 14 miljarder Euro uppger källor
Körber Supply Chain öppnar nytt kontor i Sverige
Paulig och Einride i samarbete för elektrifierade transporter
Fler nyheter
GXO Logistics satsar på humanoida lagerrobotar
Det amerikanska globalt verksamma 3PL-företaget GXO Logistics har ingått ett avtal med robotutvecklaren Reflex Robotics om pilottestning av deras humanoida robot, Reflex Bot. En humanoid robot, även kallad maskinmänniska, är utvecklad för att efterlikna hur människokroppen ser ut och utför arbetsuppgifter.
Paketindex: Ökad e-handel med Kina som största land för utrikes köp
Av Paketindex kvartal 2 2024 (Transportföretagen) framgår att antalet skickade paket från e-handel till konsument ökade med 9,6 % jämfört med samma period förra året, och ökningen hittills i år uppgår till 9,7 %. Utlandspaketen växte även kraftigt som en följd av fler köp från kinesiska lågprissajter. Enligt PostNords rapport E-barometern har Kina nu sprungit förbi Tyskland och blivit svenskarnas förstahandsval när de e-handlar från utlandet.