MIT:s Center for Transportation & Logistics samarbetar med Amazon kring bättre ruttoptimering

Det finns ett stort gap mellan den teoretiska optimeringen av rutter och hur planering och genomförande av leveranser genomförs i praktiken. Därför lanserar nu MIT och Amazon forskartävlingen Last Mile Routing Research Challenge. Dagens system tar inte hänsyn till den tysta kunskap som finns hos chaufförer och som baseras på praktiska erfarenheter av vardagens komplexa leveransmiljö. För att göra sistamilen-leveranser ännu säkrare, mer hållbara och effektiva har Amazon teamat upp sig med världens främsta tekniska högskola MIT, med vilken man lanserar forskartävlingen The Amazon Last Mile Routing Research Challenge. Syftet är att stimulera utvecklingen av algoritmer och utnyttja Artificiell intelligens, djup maskininlärning (deep learning) och andra tekniker som bättre tar hänsyn till dessa praktiska, tysta kunskaper som finns hos chaufförer och annan leveranspersonal. Amazon förser som en del av projektet MITs forskare med sina egna historiska leveransdata – bland annat leveransplatser, förpackningsdimensioner, transporttider och avstånd – och kommer tillsammans med MITs experter utvärdera de olika modeller som lämnas in. Amazon kommer även tillhandahålla fler än 4 000 rutter som chaufförer själva fattat beslut om som underlag för bättre modeller som kan identifiera och förutsäga avvikelser från de rutter som normalt föreslås av dagens ruttoptimeringssystem. Center for Transportation and Logistics, CTL, kommer publicera och promota de förslag som bedöms vara bäst. Vinnaren av tävlingen får 100 000 dollar i prissumma, tvåan får 50 000 dollar och tredjepriset består av 25 000 dollar.

routingchallenge.mit.edu

https://sceffect.se/successful-last-mile-distribution-of-covid-19-vaccine-needs-waste-mitigation-and-public-trust/

Fler nyheter

Panasonic förvärvar Blue Yonder – värderas till 72 miljarder kronor

Panasonic Corporation förvärvar Blue Yonder – en globalt ledande aktör för digitala end-to-end-lösningar i supply chain. Panasonic förvärvade redan i juli 2020 20 % av aktierna i Blue Yonder och förvärvar nu resterande 80 % av bolagets aktier. Sammantaget kostar förvärvet Panasonic 8,5 miljarder USD, vilket innebär att Blue Yonder värderas till cirka 72 miljarder kronor. Säljare är Mountain Capital och Blackstone.

Läs mer »

Matsmart automatiserar i nytt klimatsmart lager

E-handlaren Matsmart investerar i ett nytt, automatiserat och över 20 000 kvadratmeter stort lager i Örebro. Automationslösningen är e-handelsfavoriten AutoStore, som levereras av Element Logic. I det nya solcellsdrivna lagret, som beräknas tas i drift våren 2022, kommer 149 robotar effektivt hjälpa personalen att plocka och packa varor.

Läs mer »