NIKEs coronavirus playbook

NIKE är välkänt för sin förmåga inom supply chain och logistik, exempelvis har företaget under många år legat i topp på Gartners lista över världens 25 främsta företag inom supply chain management, senast på tionde plats (The Gartner Supply Chain Top 25 2019). I dessa tider visar NIKE prov på hur den snabbfotade försörjningskedjan ger en unik förmåga att hantera osäkerheter. Företaget har sedan tidigare byggt upp ett RFID-baserat system som gör det möjligt att ha koll på i princip alla sina produkter och därmed få visibilitet över vilka produkter som finns till försäljning och var de befinner sig. Systemet säkerställer i förlängningen att kunderna kan få sina varor levererade snabbt och precist. Systemet ger NIKE en viktig konkurrensfördel i en tid när restriktioner har införts kring transporter av både varor och människor. I tillägg till RFID-positioneringen så har NIKE byggt upp en förmåga att samla in och analysera data och optimera sin S&OP-planering, vilket uppges ge företaget en snabbfotad försörjningskedja end-to-end. Alla NIKEs e-handlare och ett stort antal traditionella handlare delar sina lager- och säljdata med NIKE för att säkra att bolagets globala lagernivåer hålls på rätt nivå. Sammantaget konstaterar NIKE att detta ger bolaget en möjlighet att i ett osäkert läge med fluktuerande efterfrågan hantera krisen på ett bättre sätt.

https://news.nike.com/earnings

 

Fler nyheter

E-handeln rusar – ökade 32 procent på en månad

Enligt årets första E-barometer (PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research) ökade e-handeln med konsumenter med 32 % från februari till mars och för hela kvartalet växte e-handeln med konsumenter med 16 %. Största produktkategorierna blev för första gången i barometerns historia skönhet, hälsa – inklusive apoteksvaror – följt av kläder och skor. Starkast tillväxt under hela kvartalet hade apoteksvaror som ökade med 37 % följt av dagligvaror som ökade med 27 %.

Läs mer »