NIKEs coronavirus playbook

NIKE är välkänt för sin förmåga inom supply chain och logistik, exempelvis har företaget under många år legat i topp på Gartners lista över världens 25 främsta företag inom supply chain management, senast på tionde plats (The Gartner Supply Chain Top 25 2019). I dessa tider visar NIKE prov på hur den snabbfotade försörjningskedjan ger en unik förmåga att hantera osäkerheter. Företaget har sedan tidigare byggt upp ett RFID-baserat system som gör det möjligt att ha koll på i princip alla sina produkter och därmed få visibilitet över vilka produkter som finns till försäljning och var de befinner sig. Systemet säkerställer i förlängningen att kunderna kan få sina varor levererade snabbt och precist. Systemet ger NIKE en viktig konkurrensfördel i en tid när restriktioner har införts kring transporter av både varor och människor. I tillägg till RFID-positioneringen så har NIKE byggt upp en förmåga att samla in och analysera data och optimera sin S&OP-planering, vilket uppges ge företaget en snabbfotad försörjningskedja end-to-end. Alla NIKEs e-handlare och ett stort antal traditionella handlare delar sina lager- och säljdata med NIKE för att säkra att bolagets globala lagernivåer hålls på rätt nivå. Sammantaget konstaterar NIKE att detta ger bolaget en möjlighet att i ett osäkert läge med fluktuerande efterfrågan hantera krisen på ett bättre sätt.

https://news.nike.com/earnings

 

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »