PMI Total ger positiva konjunktursignaler – högsta nivån på över ett år

PMI-total ökade i november till 49,0 från 46,2 i oktober, vilket är den högsta nivån sedan september 2022. Enligt Swedbank är det en överraskande stor uppgång som innebär att nedgången i industrin har bromsat in under fjärde kvartalet 2023.

– Sannolikt har vi ännu inte sett räntehöjningarna och den minskade världshandelns fulla effekt på svensk industri med risk för bakslag längre fram, säger Jörgen Kennemar, analysansvarig för Inköpschefsindex på Swedbank.

Delindex för orderingång svarade för det största månatliga bidraget till ökningen i PMI-total (1,4 indexenheter) följt av sysselsättning (0,9 indexenheter), produktion (0,3 indexenheter) och lagerinköp (0,2 indexenheter). Industriföretagens produktionsplaner backade i november och indexet noterades till 53,0 jämfört med 54,9 i oktober. Planerna är dock klart mindre expansiva än ifjol men fortfarande är det en övervikt av företag som planerar att öka produktionen än att minska den, trots en svagare omvärldskonjunktur. Index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser steg i november till 47,1 från 43,8 i oktober.

– Pristrycket i industrin fortsätter att sjunka men inte i samma omfattning som tidigare i och med att indexet stiger, vilket kan vara en effekt av kronförsvagningen under året, säger Jörgen Kennemar.

Inköpschefsindex (PMI – Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »