Annemarie Gardshol, vd och koncernchef PostNord. Foto: PostNord

PostNord inleder 2021 med rekordresultat – ökar med 180 procent

Efter ett rekordresultat 2020 rapporterar PostNord nya toppsiffror för första kvartalet i år och ökar rörelseresultatet (EBIT) med 180 % för perioden till 878 miljoner SEK (314) samtidigt som paketvolymerna ökade med 32 % (1), främst som en följd av konsumenternas ökade e-handel. Samtliga verksamheter i koncernen uppges ha förbättrat sina resultat. Volymerna i brevverksamheten fortsätter neråt, och minskar med 12 % under perioden.

I en kommentar konstaterar PostNords vd och koncernchef Annemarie Gardshol att den pågående pandemin, fortsatt hemarbetande och restriktioner i vardagslivet driver på e-handelns snabba tillväxt. Samtidigt konstaterar hon att rekordresultatet också är en följd av att flera förbättringsprogram nu börjar ge resultat och av en väl fungerande produktionsapparat som klarar av att hantera de stora paketvolymerna.

– Första kvartalet ökade paketvolymerna med 32 % och genom att ha kapaciteten att ta hand om de volymerna och samtidigt få ut skalfördelar i vår produktion är en av drivkrafterna bakom den här utvecklingen, säger Annemarie Gardshol.

Störst bidrag till rekordresultatet under Q1 kommer från PostNord Sverige, som svarar för 64 % av vinsten, men alla verksamheter uppvisar resultatförbättringar, bland annat PostNord Danmark som står för 22 % av resultatet.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »