Så kan du mildra effekten av Corona på försörjningskedjan

Den senaste tiden har vi fått ett antal frågor från våra kunder verksamma inom transport- och logistiksektorn om hur de kan dämpa effekterna av COVID-19 på verksamheten. Den goda nyheten i den problematik som många företag nu upplever är att det finns mycket som kan göras inom ramen för de befintliga logistiklösningar som används. Att dra nytta av alla de nya och innovativa lösningar och verktyg som finns är också en väg att gå för att känna sig lite säkrare och för att mildra den ekonomiska påverkan. I de följande ges några råd för enkla åtgärder som kan dämpa de negativa effekterna.

  1. Möjliggör social distansering

Anpassa logistikprocessen och tekniken så att anställda, kunder och leverantörer kan hålla en rimlig distans till varandra i det dagliga arbetet och se till att ingen av dem kommer i kontakt med ytor som kan ha berörts av andra. Nedanstående två insatser kan företagen göra för att säkra en social distansering i arbetet. 

  • Välj bort enhetssignering
    Många av dagens leveranser signeras av mottagaren på förarens mobila enhet, vilket går emot den sociala distansering som nu behövs. Vi har börjat se hur allt fler företag lämnar den här metoden, men för de företag som fortsatt behöver en liknande leveransbekräftelse är vår rekommendation att man istället börjar använda sig av fotobekräftelse där personen och paketet är med på samma bild. 
  • Gå över till papperslöst
    Vi vet nu att COVID-19 under en begränsad tid kan leva vidare på vissa material, och papper verkar vara ett sådant material. Det finns ingen anledning att idag skriva ut papperskvitton och dokument för att ge över till kunder, förare och anställda. Att jobba papperslöst har också gång på gång visat sig minska driftskostnaderna och förkorta betalningscyklerna. Två viktiga effekter i tider då många företag är i behov av pengar för att hålla verksamheten i gång.

2. Balansera om er transportflotta

Den pandemi vi nu upplever märker vi skapar extrema obalanser bland transport- och logistikföretagen. Vissa företag står inför en allvarlig brist på leveranskapacitet medan andra upplever en dramatisk avmattning på efterfrågan och står istället med en överkapacitet. För en del av företagen ligger utmaningen med andra ord i att dramatiskt kunna öka sin produktivitet och skala upp sin totala kapacitet, medan det för andra handlar mer om att minimera kostnaderna kopplade till sina transporter. Många av dagens ruttplaneringslösningar kommer med funktionen att kunna utföra strategiska modelleringsscenarier där exempelvis nya leveransmodeller och metoder snabbt kan utvärderas och testas. Om ni har gjort ett noggrant grundarbete med att underhålla er data i ruttplaneringsverktyget har ni förmodligen redan allt ni behöver för att genomföra en strategisk modelleringsövning. 

3. Fokusera på vad ni kan göra här och nu 

Med tanke på den allvarliga situation som råder och de regler och rekommendationer som löpande införs måste många transport- och logistikföretag nu börja anpassa sin verksamhet. Och det fort. Börja med att titta på vad ni har idag och avgör om det kan ge er det ni främst behöver, här och nu. ”Perfekt” är fiende till ”snabb” så var beredda på att kompromissa. Om ni inte har rätt lösningar och verktyg redo, ta då reda på vad som kan stärka er så mycket som möjligt, och med så kort implementeringstid som möjligt. Traditionella utvärderingsprocesser för inköp av nya IT-lösningar hjälper er inte i det här läget. När ni ska välja nya lösningar, se då till att flexibilitet och ett snabbt resultat efter implementering väger tungt i bedömningen. 

Förhoppningsvis kommer ländernas åtgärder fortsätta bromsa spridningen av COVID-19, men vi i branschen måste även från vår sida göra allt vi kan för att hålla alla säkra och friska, samtidigt som viktiga varor kan fortsätta förflyttas som de ska. Det här är bara några tips på hur företag kan ställa om sina verksamheter i dessa tuffa tider, och det finns mycket vi som jobbar inom transport- och logistiksektorn kan göra för att hjälpa till. 

Lars Persson, försäljningschef Norden på Descartes

Fler nyheter

Stadigt växande marknad för fjärdepartslogistik

Uttrycken fjärdepartslogistik (4PL) och Lead Logistics Provider (LLP) lär ha myntats 1996 av Bob Evans, som då var konsult på Arthur Andersen (numera Accenture). Han definierade dessa båda uttryck som benämningar på en integratör som med resurser, kapacitet och sin egen och andra organisationers teknik designar, bygger och opererar omfattande lösningar i försörjningskedjan.

Läs mer »

Jula investerar i en AutoStore-lösning

Butikskedjan Jula växer snabbt både med fler fysiska butiker och en snabbt ökande e-handel. Med målet att både komprimera sin lagerhållning och samtidigt öka effektiviteten i plocket i centrallagret i Skara har Jula fattat beslut om att investera i en Autostore-lösning från Element Logic.

Läs mer »

Trafikanalys: Elektrifierade lastbilar ökar kraftigt kommande år

Statistikmyndigheten Trafikanalys uppger i en ny rapport att antalet nyregistrerade fordon kommer fortsatt att ligga på låga nivåer under 2024, men öka igen under 2025-2027 i takt med ett förbättrat konjunkturläge. En annan slutsats är att elektrifieringen av lastbilar fortsätter i snabb takt där även tunga eldrivna lastbilar köps i allt högre grad.

Läs mer »