Så kan du mildra effekten av Corona på försörjningskedjan

Den senaste tiden har vi fått ett antal frågor från våra kunder verksamma inom transport- och logistiksektorn om hur de kan dämpa effekterna av COVID-19 på verksamheten. Den goda nyheten i den problematik som många företag nu upplever är att det finns mycket som kan göras inom ramen för de befintliga logistiklösningar som används. Att dra nytta av alla de nya och innovativa lösningar och verktyg som finns är också en väg att gå för att känna sig lite säkrare och för att mildra den ekonomiska påverkan. I de följande ges några råd för enkla åtgärder som kan dämpa de negativa effekterna.

  1. Möjliggör social distansering

Anpassa logistikprocessen och tekniken så att anställda, kunder och leverantörer kan hålla en rimlig distans till varandra i det dagliga arbetet och se till att ingen av dem kommer i kontakt med ytor som kan ha berörts av andra. Nedanstående två insatser kan företagen göra för att säkra en social distansering i arbetet. 

  • Välj bort enhetssignering
    Många av dagens leveranser signeras av mottagaren på förarens mobila enhet, vilket går emot den sociala distansering som nu behövs. Vi har börjat se hur allt fler företag lämnar den här metoden, men för de företag som fortsatt behöver en liknande leveransbekräftelse är vår rekommendation att man istället börjar använda sig av fotobekräftelse där personen och paketet är med på samma bild. 
  • Gå över till papperslöst
    Vi vet nu att COVID-19 under en begränsad tid kan leva vidare på vissa material, och papper verkar vara ett sådant material. Det finns ingen anledning att idag skriva ut papperskvitton och dokument för att ge över till kunder, förare och anställda. Att jobba papperslöst har också gång på gång visat sig minska driftskostnaderna och förkorta betalningscyklerna. Två viktiga effekter i tider då många företag är i behov av pengar för att hålla verksamheten i gång.

2. Balansera om er transportflotta

Den pandemi vi nu upplever märker vi skapar extrema obalanser bland transport- och logistikföretagen. Vissa företag står inför en allvarlig brist på leveranskapacitet medan andra upplever en dramatisk avmattning på efterfrågan och står istället med en överkapacitet. För en del av företagen ligger utmaningen med andra ord i att dramatiskt kunna öka sin produktivitet och skala upp sin totala kapacitet, medan det för andra handlar mer om att minimera kostnaderna kopplade till sina transporter. Många av dagens ruttplaneringslösningar kommer med funktionen att kunna utföra strategiska modelleringsscenarier där exempelvis nya leveransmodeller och metoder snabbt kan utvärderas och testas. Om ni har gjort ett noggrant grundarbete med att underhålla er data i ruttplaneringsverktyget har ni förmodligen redan allt ni behöver för att genomföra en strategisk modelleringsövning. 

3. Fokusera på vad ni kan göra här och nu 

Med tanke på den allvarliga situation som råder och de regler och rekommendationer som löpande införs måste många transport- och logistikföretag nu börja anpassa sin verksamhet. Och det fort. Börja med att titta på vad ni har idag och avgör om det kan ge er det ni främst behöver, här och nu. “Perfekt” är fiende till “snabb” så var beredda på att kompromissa. Om ni inte har rätt lösningar och verktyg redo, ta då reda på vad som kan stärka er så mycket som möjligt, och med så kort implementeringstid som möjligt. Traditionella utvärderingsprocesser för inköp av nya IT-lösningar hjälper er inte i det här läget. När ni ska välja nya lösningar, se då till att flexibilitet och ett snabbt resultat efter implementering väger tungt i bedömningen. 

Förhoppningsvis kommer ländernas åtgärder fortsätta bromsa spridningen av COVID-19, men vi i branschen måste även från vår sida göra allt vi kan för att hålla alla säkra och friska, samtidigt som viktiga varor kan fortsätta förflyttas som de ska. Det här är bara några tips på hur företag kan ställa om sina verksamheter i dessa tuffa tider, och det finns mycket vi som jobbar inom transport- och logistiksektorn kan göra för att hjälpa till. 

Lars Persson, försäljningschef Norden på Descartes

Fler nyheter

Ny studie kartlägger effektivare last-mile-transporter vid e-handel

E-handeln av dagligvaror fortsätter att öka och det finns förutsättningar för effektivisering av transporterna den sista sträckan till kund. Mot den bakgrunden har VTI och Chalmers Industriteknik dragit igång en förstudie som ska utveckla logistiklösningar som kan göra last-mile-transporterna mer energieffektiva. Studien ska generera ny kunskap för olika logistiklösningar som möjliggör kostnads- och transporteffektivitet och samtidigt håller en tillräckligt hög servicenivå mot kund.

Läs mer »

Toyota Material Handling effektiviserar och automatiserar hos Martin & Servera Logistik

Restauranggrossisten Martin & Serveras logistikbolag har givit truck- och logistikföretaget Toyota Material Handling Sweden i uppdrag att hjälpa företaget att rationalisera, effektivisera och därmed sänka företagets kostnader. Samarbetsavtalet som har slutits omfattar även service på Martin & Serveras samtliga truckar över hela landet, i dagsläget cirka 800, varav de flesta är lagertruckar.

Läs mer »

Volvo Group Venture Capital investerar i marknadsplats för frakttjänster

Volvo Group Venture Capital AB, som ägs av AB Volvo, har investerat i Adnavem, en marknadsplats på nätet för frakttjänster. Adnavem erbjuder transporter utan mellanhänder med fokus på Asien och norra Europa. Bolaget grundades 2017 och är baserat i Göteborg. Genom att tillhandahålla en tjänst där transportköparen gör sitt eget val av tjänsteleverantör för varje del av logistiskkedjan driver de förändring inom transport- och logistikindustrin. Hur stor ägarandelen och köpeskillingen är har inte offentliggjorts.

Läs mer »