Order-to-fulfilment: Är den perfekta leveransen mer än en vision?

Oavsett om vi är på jobbet eller beställer som privatpersoner så vill vi att varorna finns på hyllan och levereras dit vi vill, när vi vill, i oskadat skick och på ett hållbart sätt. Detta är lite förenklat vad företagen Oracle och Accelalpha kommer att fokusera på vid seminariet From order to fulfilment – Achieving Perfect Delivery” den 13 februari i Stockholm. Med på scenen finns även kunden SSAB och SCE medverkar som mediapartner.

– Många företag sitter med en fragmenterad uppsättning IT-system i olika delar av sin organisation. Det här skapar ofta svårigheter i order-till-leveransprocessen, vilket vi menar att vi har en lösning på, säger Emir Musabasic, som är Supply Chain & Logistics Management Account Director på Oracle.

Överbryggar fragmenterade IT-strukturer

För att undvika silos och få en smidigare och mer väl fungerande order-till-leveransprocess förordar Emir en lösning som läggs ovanpå befintliga IT-system och integrerar de typiska momenten i en beställningsprocess; order, lagerhantering, flexibel transport och leverans – inklusive en effektiv hantering av internationella handelsprocesser, regelverk och tull.

– I grunden är det vår integrerade supply chain-svit Oracle Logistics Cloud som vi vill att fler supply chain- och logistikansvariga ska känna till. De olika lösningarna som vi erbjuder kan integreras med befintliga IT-lösningar och knyta samman order-till-leveransprocessen, och därmed överbrygga en fragmenterad IT-struktur oavsett vilket ERP-system som används, förklarar Emir.

Prioriterad ledningsfråga

Sedan pandemin har efterfrågan ökat kraftigt på mjukvaror som ger ökad visibilitet och kontroll över logistik- och transportflöden. Samtidigt har frågan fått stor prioritet på företagsledningsnivå, eftersom störningar i leveranskedjorna utsätter företag för potentiellt mycket allvarliga konsekvenser för både kundrelationer, varumärke och lönsamhet.

– Frågan om tillgänglighet och leveransförmåga har blivit högprioriterad och hamnat på företagsledningens bord, vilket är väldigt positivt. Vi ser även att de medelstora företagen har börjat efterfråga lösningar som tidigare främst har köpts av de riktigt stora bolagen, säger Martin Carlsen, som själv har jobbat på Oracle i nästan sex år, och sedan tre år är Director Consulting Services på Accelalpha, ett konsultföretag specialiserat på att implementera och integrera Oracles mjukvaror.

Partners för implementering

Oracle har en egen konsultverksamhet och arbetar även med partners som Accelalpha för implementering och integration av sina mjukvaror.

– Inom logistik och supply chain är Accelalpha en av våra absolut främsta partners med lång och bred erfarenhet av området. Att vi arbetar med erfarna partners beror på att vi har konstaterat att implementeringarna av våra mjukvaror blir mycket mer framgångsrika då, säger Emir.

Accelalpha är ett globalt verksamt konsultföretag som enbart arbetar med Oracles mjukvaror, främst inom supply chain och nästan enbart med molnlösningar.

– Vi tror på cloud eftersom den modellen ger en snabb implementering där det går att komma igång snabbt och därefter förbättra och finjustera. Allt behöver inte fungera 100 procent perfekt dag ett, utan det räcker ofta bra med 80 procent, säger Martin och betonar att cloud-lösningar har medfört att de långa ofta komplicerade implementeringarna numera är historia, vilket gör mjukvarorna till en överkomlig investering för de flesta företag.

Hållbarhet och supply chain

En annan stark trend är att företag ser hållbarhet och ESG som högprioriterade frågor. Mot den bakgrunden är supply-chain mjukvaror redskap för att agera mer hållbart och för att samla in och rapportera data.

– Vi ser att många företag använder de data som supply chain-mjukvarorna fångar som grund för prisförhandlingar med transportörer, val av mer hållbara transporter och inte minst för mätning och rapportering av sitt hållbarhetsarbete. En perfekt leverans handlar alltså inte bara om att leverera snabbt och korrekt, utan också hållbart, säger Martin.

Det kostnadsfria seminariet “From order to fulfilment – Achieving Perfect Delivery” genomförs den 13 februari på Grand Hotel i Stockholm, kl 8.30-13.00 inklusive lunch. Mer information och anmälan!

Relex förvärvar Optimity

Finska Relex, som erbjuder integrerade lösningar för varuförsörjning och detaljhandelsplanering, förvärvar svensk-australiska Optimity, enligt ett pressmeddelande. Förvärvet uppges stärka Relex detaljhandels- och varuförsörjningsplattform med funktioner för daglig produktionsplanering, optimering och schemaläggning av produktion.

– Konsumentvarubranschen är otroligt dynamisk och komplex. Genom förvärvet av Optimity kommer vi att kunna länka nedströms efterfrågan med uppströms planering, så att konsumentvaruföretagen kan förutse konsumentefterfrågan mer precist, optimera produktionsplaner, justera lagernivåer, och agera snabbt på marknadsändringar eller oväntade störningar, säger Mikko Kärkkäinen, medgrundare och vd på Relex.

Med huvudkontor i Sverige och kontor runt om i världen, erbjuder Optimity en bred lösning för supply chain-planering och optimering, specifikt för tillverkandeföretag och distributörer. Lösningen gör det möjligt för kunder att fatta optimala beslut i leveranskedjan från strategiska nivåer till detaljerad produktionsplanering, och inkluderar; efterfrågeplanering, produktionsplanering och schemaläggning, varuförsörjningsplanering, distributionsplanering, lageroptimering, och S&OP. Med fler än 80 kunder inom livsmedel och drycker samt komplex tillverkning, adderar Optimity expertis inom detaljhandels- och konsumentvarumarknaderna till Relex.

– Vårt djup inom några av de mest komplexa konsumentvarubranscherna som bageri, färdigmat, proteinproduktion och industriell tillverkning kompletterar den enorma kunskap om konsumenternas efterfrågan som Relex har, baserat på deras imponerande expertis från att hantera efterfrågan på mer än 700 miljarder dollar inom enbart dagligvarusektorn, säger Christer Liden, vd på Optimity.

BESTSELLER bygger ett av Europas med automatiserade lager med KNAPP

Danska modekoncernen BESTSELLER, med verksamhet i 30 länder, bygger ”ett av Europas mest automatiserade lager”, enligt ett pressmeddelande. Det nya lagret består 1 400 robotar och annan avancerad teknologi från automationsbolaget KNAPP.

Det 155 000 m2 stora logistikcentret byggs i Lelystad utanför Amsterdam. Logistikcentret kommer att få namnet Logistics Center West (LCW) och utrustas med spjutspetsteknik som optimerar logistikcentrets effektivitet och skapar fördelaktiga arbetsförhållanden.

– Vårt partnerskap med KNAPP är att utveckla ett av de mest automatiserade logistikcentren inom modebranschen och i hela Europa. Med en investering i teknik i denna skala optimerar vi effektiviteten i centret och hela processen med att distribuera varor till våra butikskunder på de största marknaderna”, säger Allan Kyhe Kjærgaard, logistikchef på BESTSELLER.

Automatiserad styckplockning och palletering, ett automatiserat palllagrings- och hanteringssystem och mer än 1 400 robotar sammanlänkade av det avancerade och helautomatiska OSR-shuttle EVO-systemet, är är några av teknologierna som KNAPP kommer att implementera i anläggningen.

Samarbetet är också ett av flera exempel på att KNAPP stärker sin position i Norden.

– På KNAPP i Norden är vi mycket glada över det nära skandinaviska samarbetet med BESTSELLER och den unika möjligheten att tillsammans skapa en av de mest automatiserade och effektiva logistikcenter i hela Europa, säger Mikael Holmqvist, chef för KNAPP i Norden.

När anläggningen är i full drift i slutet av 2026 förväntas 600 personer vara sysselsatta i det automatiserade lagret, varav mer än hälften kommer att samarbeta med robotarna. Automatiseringen kommer att minska behovet av monotont manuellt arbete och göra det avsevärt lättare att utföra fysiskt krävande uppgifter. Samtidigt kommer satsningen på automationsteknik att skapa nya jobb som kräver högutbildad arbetskraft, bland annat underhållstekniker, dataanalytiker, mekanik-, el- och mjukvaruingenjörer samt process- och effektivitetsspecialister.

GALOPPERANDE TMS-MARKNAD

Efterfrågan på transportsystem av olika slag ökar snabbt i kölvattnet av senare års störningar i de globala försörjningskedjorna. Många företag har under de senaste åren upplevt hur uteblivna leveranser och bristande tillgång till transportkapacitet har fått negativa konsekvenser, och vill därför ha mer visibilitet och flexibilitet i sina transportflöden.

Så kallade realtidsplattformar för transporter (RTTVP), dashboards och Transportation Management System (TMS) är exempel på lösningar som har fått ett enormt uppsving under senare år. I ekonomiska termer är det TMS-marknaden som är störst med cirka 14 miljarder dollar i omsättning och en långsiktig tillväxt kring 11 procent per år (se tabellen).

Stora pengar att spara

Flera undersökningar anger logistikkostnadens andel av ett genomsnittligt företags intäkter till +10 procent, där kostnaden är betydligt högre i exempelvis e-handeln. Och transporternas andel av logistikkostnaderna uppgår i sin tur till uppemot 50 procent. Att följa upp och arbeta medvetet och systematiskt med transporter och kostnader resulterar därför ofta i stora besparingar.

Ökade kundkrav

Men nyttan med ett TMS handlar inte enbart om effektivitet och kostnader. Med en växande e-handel ökar kundkraven på en god leveransservice även business-to-business, där kundernas beteende och förväntningar blir mer och mer lika de vi har som konsumenter. Det finns också en ambition att använda transporterna som ett medel för att öka kundnöjdheten och därmed stärka det egna företagets långsiktiga konkurrenskraft.

Vad gör systemet?

Ett TMS är ett omfattande system som samlar in mängder av data från många olika källor, både från varuägare och transportörer och som kan ligga till grund för analyser och ständiga förbättringar. Ett TMS ger den visibilitet och flexibilitet som är grunden för att kunna parera och påverka olika skeenden i försörjningskedjan, baserat på proaktiva larm, synlighet på godsets position och en samlad överblick över leveransprocesserna och hur pass bra de fungerar. I ett modernt TMS finns det funktioner för att planera order, välja transportslag och transportör, boka transporter, ruttplanera, bevaka leveranser samt hantera faktura- och avvikelsekontroll. Dessutom sker en uppföljning av transporterna där data sammanställs och presenteras. Ofta finns det även funktionalitet för att hantera tullprocesser.

Ökad hållbarhet

De transportdata som genereras av TMS-system skapar goda förutsättningar för att följa upp och rapportera utsläpp och minska den egna klimatpåverkan genom att göra mer klimatvänliga transportval. Generellt sett är mjukvaror som ökar visibiliteten, möjliggör datadelning och samarbete i supply chain viktiga verktyg för att åstadkomma en ökad hållbarhet.

”Realtidsvisibilitet” sällan realistiskt

Systemleverantörerna lovar för det mesta ”realtidsvisibilitet” – ett löfte som i praktiken kan vara svårt att infria eftersom det gods som är under transport inte alltid är uppkopplat med telematiksystem, mobilappar och sensorer som kontinuerligt kommunicerar godsets aktuella position. Oavsett detta så finns det numera kraftfulla, molnbaserade TMS för att dela data med partners i leveranskedjan, skapa visibilitet och generera insikter som reducerar kostnader, ger en ökad kvalitet och bättre kundvärde, så nära i realtid som möjligt.

Lönar sig investeringen?

I många företag är transporterna, trots dess stora kostnader, ett nedprioriterat område som till stor del hanteras manuellt. Den manuella hanteringen är tidskrävande, drar stora kostnader och genererar fler fel, och resulterar i en bristande systematik, överblick och kontroll. Det är genom att automa- tisera många av de manuella aktiviteterna och få data samlade på ett ställe som en investering i ett TMS betalar sig. Med information och överblick över en mängd transporttjänster och priser som uppdateras löpande ökar förutsättningarna att göra ekonomiskt kloka val.

SCE #6 2023

TEMA: VISIBILITET, TRANSPARENS OCH SAMARBETE 

  • Intervju med Gants Sophie Öhrström – ”Vill ha mer kontroll och full spårbarhet från början till slut”
  • RFID-revolution i det tysta, intervju med Mattias Lindström och Mats Forsell
  • Hans Berggren: Framtidens visibilitet heter hyperautomation
  • ”Högpresterarna delar data”, intervju med Lars Persson
  • Stor potential för mobila lagerrobotar, intervju med Johan Kagerö
  • ”Datakvalitén är bara för dålig”, Staffan Persson och Viktor Nilsson
  • Är den perfekta leveransen mer än en vision? Emir Musabasic och Martin Carlsen
  • Inga magiska trick för datadelning, Daniel Ljungberg
  • Och en hel del annat!

IDC: IoT-marknaden växer med 11 % per år

Internet of Things, IoT, eller ”sakernas internet” har länge betraktats som nästa stora revolution i internetutvecklingen och en omdanande teknik för logistik och varuförsörjning. Tillväxten är god, men går långsammare än vad prognoserna tidigare har förutsett, enligt analysbolaget IDC.

Enligt IDC landar de globala IoT-investeringarna på 805 miljarder dollar 2023, vilket är en ökning med 10,6 procent jämfört med året innan, men väsentligt mindre än de 1 100 miljarder dollar som bolaget förutsåg i sin analys 2019.

Ökar överallt

Inom logistik och supply chain används IoT till stor del för att samla in leveransinformation i realtid från fordon, så kallad utomhuspositionering. Men tekniken kan även användas för att få bättre koll på lagersaldon, varutillgänglighet och för att få information om status och underhållsbehov på lokaler, maskiner, fordon och annan utrustning. Enligt Marcus Torchia, vice President Research på IDCs Data & Analytics Group används IoT mer och mer i både tillverkning, detaljhandel och transport.

– Samtidigt ökar de digitala företagsinvesteringarna i råvarubranscher vilket gör att IoT förbättrar försörjningskedjans processer uppströms inom exempelvis jordbruket, för att odla, skörda och leverera produkter av högre kvalitet.

IoT-branschen består lite förenklat av hårdvarubolag som tillverkar trackers och sensorer, av företag som erbjuder system för att fånga data samt bolag som erbjuder IoT-tjänster. Enligt IDCs rapport kommer IoT-tjänster att vara det största investeringsområdet under perioden 2023-2027, och svara för cirka 40 procent av investeringarna i IoT. IDC förutser att en majoritet av IoT-investeringarna kommer att ske i Västeuropa, USA och Kina och att hela marknaden kommer att växa med ca 11 procent per år under de kommande fyra åren.

Sebastian Lundh utsedd till Managing Director Nordics Gebhardt Intralogistics Group

Sedan 1952 har det tyska familjeföretaget Gebhardt Intralogistics Group arbetat med intralogistiska lösningar för handel, industri och distribution. I mars 2019 började Sebastian Lundh jobba som nordisk säljchef på Gebhardt och i dagarna utsågs han till I Managing Director Nordics.

– Idag är jag tacksam över att jag strax före jul 2018 vågade ta beslutet att börja på Gebhardt, som företagets enda anställda i Norden. Fyra år senare har vi etablerat en framgångsrik verksamhet med ett flertal fantastiska kunder och medarbetare, säger Sebastian.

Gebhardt Intralogistics Group växer så det knakar i hela Europa. De senaste fyra åren har den tyska, familjeägda koncernen fördubblat antalet anställda från cirka 500 till 1 000 och under samma period har omsättningen ökat från cirka 90 till 200 miljoner euro. 

– Min nya befattning markerar att vi nu tar ett ytterligare steg i vår nordiska tillväxt och det är samtidigt ett kvitto på att vi har en bra utveckling i Norden. I praktiken fortsätter jag att jobba på som vanligt och rapportera till vår koncernchef Fritz Gebhardt och företagets styrelse, säger Sebastian. 

Gebhardt Intralogistics Group började vid starten 1952 att utveckla och producera convyerteknologi i den tyska staden Sinsheim. Idag har utbudet breddats rejält och omfattar även avancerade automatiserade och robotiserade lager och tillhörande mjukvaror. All egen utveckling och tillverkning sker vid bolagets huvudkontor och fabrik i Sinsheim, och lokala dotterbolag finns i Sverige och Danmark samt i Storbritannien, Österrike, Schweiz, Polen och USA.

Kontrolltorn för utmanande distribution av 130 miljoner skogsplantor

Svenska Skogsplantor är ett affärsområde i Sveaskog som är Sveriges största skogsägare och ägs av svenska staten. Kärnan i verksamheten är att förvalta och bruka skogen och att leverera timmer, massaved, flis, biobränsle och att odla och leverera skogsplantor. Sedan några år levererar Svenska Skogsplantor 130 miljoner skogsplantor med hjälp av 4PL-bolaget Sonat.

– Varje år odlar vi upp emot 130 miljoner plantor på våra fem plantskolor, det gör oss till den största producenten av skogsplantor i Sverige, säger Jonas Larsson som sedan två år är Distributionschef på Svenska Skogsplantor.

Affärsområdet omsätter cirka 400 miljoner kronor och har cirka 120 anställda. Köparna av skogsplantorna är skogsägare i hela Sverige. Unge- fär hälften av kunderna är olika verksamheter i Sveaskog, den andra hälften är andra företag och privatpersoner i svensk skogsnäring.

Stor logistikutmaning

Odling och distribution av plantor – främst olika varianter av gran- och tallplantor – baseras på avtal med kunder och på prognoser. Den stora utmaningen är att odling och leverans ska mot- svara efterfrågan så exakt som möjligt. Och att merparten av alla plantor ska levereras under ett fåtal veckor på våren.

– Det är en enormt säsongsbetonad bransch med några rejäla toppar under året då det är fullt ös. Kunderna lägger normalt sina order på hösten, då vi även packar och fryslagrar de plantor som odlats under året och som ska planteras våren därpå, berättar Jonas.

Att plantorna fryses in är ett sätt att få tillväxtprocessen att avstanna i avvaktan på att de ska planteras någon gång under perioden mars till juni, beroende på var de ska planteras i vårt avlånga land. Varje planta är anpassad för en viss geografi och det finns till och med lagkrav kring vilka plantor som får planteras var någonstans.

110 miljoner plantor på sex veckor

Den verkligt stora leveranstoppen för Svenska Skogsplantor infaller under sex veckor från andra halvan av april till och med maj, då det är planteringsbart i hela landet. Då ska merparten av de cirka 110 miljoner vinterlagrade, infrysta plantorna, levereras ut på i runda slängar 35 000 pallar för att därefter långsamt tinas upp i skugga innan de planteras.

– Dessa veckor har vi vår största logistikutmaning. Dess bättre har vi sedan några år inlett ett partnerskap med 4PL-bolaget Sonat som hjälper oss att planera, styra och säkerställa att alla leveranser sker effektivt och med hög kvalitet.

Beslutet att anlita en extern logistikpartner som fungerar som kontrolltorn och logistikrådgivare var resultatet av en genomlysning av logistikverksamheten i Svenska Skogsplantor under 2019. En upphandling gjordes och valet föll på Sonat eftersom de kunde erbjuda Svenska Skogsplantor den bästa lösningen för deras behov.

– Samarbetet gör att vi får hjälp av ett kompetent externt kontrolltorn under de perioder då vi har som allra högst belastning. Flera av personerna i teamet har arbetat med oss under flera säsonger och byggt upp den erfarenhet som behövs.

Komplexa leveranser

Som en del av samarbetet hanterar och koordinerar Sonats personal distributionen i Sverige, Norge och Finland. Leveranserna kan ske med allt från vanliga transportbilar till skogsfordon med påhängstruck och med snöskoter och ganska ofta sker leveranserna till en GPS-position ute i skogen. Hela flödet ställer stora krav på flexibilitet, snabbrörlighet och kreativitet under leveransprocessen. Det gäller att plantorna levereras i rätt tid och är precis lagom upptinade för att vara redo för plantering när ett planteringsteam anländer till leveransplatsen. Sonat ger även goda råd och utvecklingsförslag till Svenska Skogsplantor samt medverkar som kravställare kring frågor som rör mjukvaror och digitalisering.

Levande produkter

När Jonas Larsson började arbeta i Svenska Skogsplantor kom han närmast från rollen som supply chain manager på färgföretaget Beckers, och hade ingen erfarenhet av skogsbranschen.

– Nu är min roll lite mer begränsad, men samtidigt mer komplicerad eftersom vi hanterar en levande materia som är känslig. Den viktigaste målsättningen i arbetet med distributionen är att se till att vi levererar ut rätt plantor i rätt tid och kvalitet, vilket kompliceras av de stora säsongsvariationerna under året och produkternas känslighet, säger Jonas.

Under de senaste åren har tydliga KPIer formulerats för logistiken och ett arbete med att utveckla och vässa distributionen pågår löpande.

Färska plantor på hösten

Förutom vårens flöde av vinterlagrade plantor så är även leveransprocessen av färska plantor en utmaning. Dessa kallas för höstplantor och kommer färska direkt från någon av plantskolorna, vilket innebär att de kräver en mycket mer omsorgsfull behandling.

– Cirka 20 miljoner färska plantor levereras ut under juni till oktober, och då ska plantan vara färdig för att sättas i backen. Det är då svårt att förutse när den är leveransklar eftersom det beror på en rad olika faktorer, särskilt på sol och nederbörd. Dessutom ska våra packlinjer köras i gång och trimmas in, och de färska plantorna behöver hanteras varsamt och helst planteras omedelbart och senast inom några dagar för att må bra, förklarar Jonas.

När en fryst eller färsk skogsplanta väl är i jorden är det starten på en process som pågår i decennier. Så lång tid tar det nämligen för en liten planta att växa till ett avverkningsbart träd.

Svenska Skogsplantor är ett affärsområde i Sveaskog, med kapacitet att producera upp till 140 miljoner skogsplantor per år vid sina fem plantskolor från Kalmar i söder till Sollefteå i norr. Verksamheten sysselsätter 120 anställda och omsätter ca 400 miljoner kronor per år.