Svensk Handel fusionerar dotterbolaget Svensk Digital Handel

I ett pressmeddelande konstaterar Svensk Handel och dotterbolaget Svensk Digital Handel att gränsen mellan digital och fysisk handel har suddats ut, vilket har lett fram till beslutet att slå samman de båda organisationerna. Förändringen ska möjliggöra en kraftsamling för att möta morgondagens handel med en enad röst för hela branschen.

I tider där den digitala och fysiska handeln lever i symbios är samgåendet ett naturligt steg. Förändringen ger oss muskler att ta oss an handelns framtida utmaningar. När vi talar med en enad röst blir vi kraftfullare och kan göra större avtryck till fördel för hela branschen, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.  

Svensk Handel kommer fortsätta att satsa stort på att vidareutveckla mötesplatser, som till exempel D-Congress, där handelns aktörer kan inspireras kring frågor som bidrar till att framtidssäkra handeln i Sverige. Svensk Digital Handels mångåriga satsning på logistik, som resulterat i en branschöverenskommelse för fossilfria leveranser som lanseras inom kort, ska också förstärkas ytterligare.

Per Ljungberg, vd på Svensk Digital Handel, får rollen som Chief Innovation Officer på Svensk Handel och han kommer fortsatt att ansvara för D-Congress.

– Samgåendet skapar rätt förutsättningar att utveckla hela communityn kring D-Congress. Vi ska fortsätta att satsa nya mötesplatser där handelns aktörer kan inspireras, utveckla affärer och samarbeten som bidrar till att framtidssäkra handeln i Sverige, säger Per Ljungberg.

World Robotics Report: All time high för robotar för tillverkning och logistik

International Federation of Robotics (IFR) har under veckan publicerat rapporten World Robotics. Av rapporten framgår att 2021 blev ett rekordår för robotinstallationer med totalt 517 385 nyinstallerade robotar, vilket motsvarar en årlig tillväxttakt på 31 procent. 

I segmentet tjänsterobotar, där olika robotar inom transport och logistik ingår så ökade antalet robotar med över 121 000, till vilket motsvarar en årstillväxt på 37 procent. Tjänsterobotar för användning inom transport och logistik ökade med 45 procent, och uppgick till 45 500 stycken, under året och utgör därmed närmare 38 procent av alla försålda tjänsterobotar under 2021. Merparten av dessa robotar köps på traditionellt sätt, men andelen som tillhandahålls som Robot as a Service (RaaS) ökade med 86 procent under 2021 och landade på totalt 5 200 enheter.

87 procent väl etablerade 

IFR räknar antalet tillverkare av servicerobotar till fler än 1 000, och konstaterar att trots att branschen fortfarande är ung och växande så bedöms 87 procent av tillverkarna vara etablerade eller mogna. Av rapporten framgår exempelvis att AMRs (Autonomous Mobile Robots) för användning i lager har vuxit under många år och att flera av tillverkarna därför har vuxit kraftigt och etablerats. 

Flest tillverkare i Europa

828 företag (82%) klassificeras som tillverkare av professionella tjänsterobotar. De flesta av dessa företag, 400 (48%), finns i Europa, följt av Nordamerika (211) och Asien (204).

Många systemintegratörer

Övriga leverantörer av tjänsterobotar betraktas som systemintegratörer, eftersom de baserar sina produkter på kollaborativa industrirobotar som köpts från andra tillverkare och kombineras med andra hårdvaru- och mjukvarukomponenter. 

 

”Investerar mer i FoU än vad konkurrenterna gör tillsammans”

Zebra Technologies Corporation startade 1969 som Data Specialities Incorporated, men bytte namn 1986. Dagens Zebra är specialiserat på helhetslösningar som består av bland annat mobila handdatorer, lagerrobotar, datafångst/RFID, avancerade skrivare, mjukvaror samt tjänster som stödjer de tekniska lösningarna. Och verksamheten går som tåget, inte minst här i Norden.

– Vi går inte ut med vår regionala omsättning, men visst det går bra. Vissa år har vi tvåsiffriga tillväxttal och över tid så har utvecklingen här i Norden varit klart positiv. Här finns en investeringsvilja kring teknik och system som driver effektivitet och reducerar lönekostnader, säger Mattias Lindström, Nordenchef på Zebra Technologies.

Själv började han på Zebra 2014 i samband med att Motorola Solutions Enterprise köptes av det avsevärt mindre Zebra. Vid den tiden jobbade Mattias som Nordenchef för Motorola Solutions företags- lösningar. Förvärvet kostade Zebra motsvarande 35 miljarder kronor, varav merparten fick lånas upp.

– Det blev ett mycket lyckat förvärv och en fusion som genomfördes målmedvetet. Vi utvecklade en gemensam kultur, baserad på ett antal tydliga värderingar som präglar oss. Vi utvecklade även ett gemensamt partnerprogram och anammade tidigt Android som plattform istället för Microsoft Mobile, vilket bidrog till framgången, berättar Mattias.

”Branschens teknikledare”

Med åren har förvärvet visat sig framgångsrikt och de båda företagens erbjudanden och förmågor kompletterar varandra. Låneskulden är betald och betydande investeringar har gjorts och görs i forskning och utveckling. Mattias framhåller att Zebra Technologies är branschens teknikledare, vilket är grunden för den starka marknadspositionen.

– Vi investerar mer i forskning och utveckling än vad våra konkurrenter gör tillsammans. Och vi är branschens teknikledare och ligger i absolut framkant vad gäller att utveckla lösningar. Av historiska skäl förknippas Zebra ofta med hårdvara som printrar, mobila handdatorer och scanners, men faktum är att majoriteten av våra ingenjörer är mjukvaruingenjörer.

Logistikintensiva kunder

Zebras affärsidé är att utveckla teknik och lösningar som optimerar den så kallade ”första linjens personal” genom att koppla ihop fysiska tillgångar, medarbetare och mjukvaror och på så vis öka både produktivitet, effektivitet och arbetstillfredsställelse. Oavsett vilka tekniker som används så är målsättningen att kundernas frontpersonal ska vara maximalt produktiv, exempelvis lagerpersonal, chaufförer och butiksmedarbetare. Kunderna finns till största delen i logistikintensiva branscher som detaljhandel/ e-handel, transport och logistik samt tillverkande industri. Andra, nyare vertikaler och marknader som röner stor framgång är hälso- och sjukvård samt offentlig verksamhet, som ambulans, brandkår, polis och försvar. Sedan 2020 har den explosiva e-handelsutvecklingen särskilt drivit på Zebras tillväxt, i kombination med en allmänt ökad strävan att effektivisera materialhantering. Mot bakgrund av den ökande efterfrågan söker Zebra fler medarbetare här i Norden.

– I första hand söker vi säljingenjörer och fler personer med branschkunskap som kan vara ute och stötta våra slutkunder och återförsäljare. Eftersom vi går alltmer mot att erbjuda system och helhets- lösningar snarare än enskilda produkter söker vi även det som kallas för Customer Success Managers, det vill säga personer som tillsammans med våra återförsäljare tar hand om de största kunderna, från implementation och därefter, förklarar Mattias.

Säljer via partners

Zebra Technologies kärnkompetens är att utveckla marknadsledande produkter och lösningar. Försäljningen direkt till slutkund överlåts därför till största delen till kompetenta partners. Några av företagets större nordiska partners är Datema, Delfi Technologies, Lexit Group/Idnet, Techstep, Optiscan och Zetes.

– Vår egen försäljning riktas främst till våra partners och distributörer. Relationen till slutkunderna är också jätteviktig, men där arbetar vi i strategiska partnerskap med våra största kunder. Vi diskuterar löpande kring deras behov och säkerställer att det som köps implementeras på ett bra sätt och får avsedd effekt.

Smarta helhetslösningar och mer intelligens

Under årens lopp har Zebras utbud och erbjudande utvecklats i riktning mot mer mjukvaror och helhetslösningar. Mattias förklarar att det är det kompletta, vassa erbjudandet och de smarta helhetslösningarna som är företagets främsta konkurrensfördel.

– Det kompletta erbjudandet ger oss en konkurrensfördel tillsammans med förmågan att skapa breda helhetslösningar som hjälper kunden att få
ut maximal effekt av teknikinvesteringarna. Det kan exempelvis handla om att vi med hjälp av vår egenutvecklade VIQF-plattform ger kunden en överblick över hur många enheter som finns i verksamheten, var de finns, hur de används och presterar. Här finns ofta stor effektiviseringspotential genom att säkra att det som redan finns hos kunden används optimalt, säger Mattias, och betonar att VIQF-plattformen är ett värdeskapande komplement till de så kallade Mobile Device Management-verktyg som många kunder använder.

Förvärvar mjukvarubolag

Sedan snart tio år har utvecklingen av mjukvaror varit prioriterad i Zebra. Det återspeglas i ett antal förvärv av mjukvarubolag, bland annat Hart Systems, Profitect, Cortexica, Reflexis Systems och Matrox.

– Med förvärven får vi tillgång till mjukvaror som vi integrerar i våra lösningar och ger dem mer intelligens. Oftast handlar det om lösningar som ska bidra till att effektivisera varulager, sortiment och personal, områden av största vikt för att reducera kostnader.

Automatiserade mobila robotar – Cobots

Under 2021 köptes dessutom Fetch Robotics, en pionjär inom automation för optimerat lagerplock och materialhantering i både lager- och produkt- ionsanläggningar. Fetch erbjudande består Automatiserade Mobila Robotar, (AMRs eller Cobots, collaborative robots). Zebra var sedan tidigare storägare i Fetch, men övertog under 2021 samtliga aktier i bolaget.

– Syftet med förvärvet är att bejaka den snabba robotiseringen och tillhandahålla en teknik som stöttar personalen i lager- och produktionsanläggningar. För att öka effektiviteten ännu mer ser vi tydliga synergier med att få ihop människor och robotar. Exempelvis att få lagermedarbetare att plocka mer och bättre, i en tid då det dessutom saknas lagerpersonal världen över, säger Mattias.

Svensk koncernchef

En av de viktigaste personerna bakom Zebra Technologies utveckling är bolagets svenske CEO Anders Gustafsson (som intervjuades i SCE nr 3, 2021). Gustafsson har varit CEO i Zebra ända sedan 2007, vilket är unikt för ett amerikanskt börsbolag, där en amerikansk CEO sitter i genomsnitt fem år. Anders Gustafsson beskrivs som en närvarande koncernchef i en relativt platt organisation. Nyligen var han i Norden och besökte partners och slutkunder tillsammans med Mattias.

– Vi var i Danmark och Sverige, genomförde rundabordssamtal med partners och lyssnade på deras behov och reflektioner, och vi besökte några större slutanvändare. För oss är det värdefullt att Anders medverkar på det sättet eftersom det ger oss en annan attention från ledande befattningshavare i andra funktioner än de som vi normalt pratar med. Samtidigt ges vi möjlighet att förmedla vad som händer på de nordiska marknaderna, vilka trender vi ser och så vidare.

Om Mattias Lindström

Utbildning: Ingenjör och marknadsekonom.

Karriär: 17 år i ledande befattningar inom främst telekom- och IT bolag. Försäljnings- och marknadsroller sedan +25 år tillbaka.

Familj: Hustrun Helena och de två sönerna Philip och David. Har villa, Volvo och katt.

Intressen: Träning, MTB, utförsåkning samt förstås mina barns sportaktiviteter.

Främsta levnadsregel: Du har en familj, men förmodligen flera jobb under ditt liv.

Bästa ledarskapsråd: Våga! Det är helt ok att göra misstag och fel, men se till att du lär dig av dem och förbättrar dig.

Klimatsmart e-handelsdistribution – hur svårt kan det vara?

AV UNI SALLNÄS, FREDRIK ENG-LARSSON, MARIA BJÖRKLUND, MARIA HUGE-BRODIN, LINNEA HAAG, LOUISE BLUMENTHAL OCH DANIEL JOHANSSON

Logistik spelar en viktig roll för e-handelns miljöpåverkan och e-handelns framfart medför att konsumenten i allt större utsträckning kan, och vill, påverka den miljömässiga hållbarheten i logistiken. Särskilt i den senare delen av försörjningskedjan, det som ofta kallas sista milen, så har konsumenten stor makt att påverka.

Konsumenten kan påverka genom exempelvis sitt val av leveransplats (t.ex. hemleverans eller till ombud) och val av ledtider på allt mellan någon timme upp till flera arbetsdagar. Olika kombinationer av leveransplats, leveranstid och konsumentens beteende, exempelvis ger cykel eller bil till ombud olika stor miljöpåverkan. Det är komplexa samband som i slutänden avgör vilket alternativ som är mest klimatsmart.

Ökat intresse för hållbara alternativ

Enkäter visar att konsumenter i ökande grad är villiga att välja hållbara distributionsalternativ när val av fraktsätt ska göras. Det finns också några e-handlare som gått i bräschen och på olika sätt arbetat med att få flera av sina kunder att välja mer hållbara distributionsalternativ. Men trots ett ökat intresse från såväl konsumenter som e-handlare och logistikföretag, så händer det väldigt lite.

Utmaningar för klimatsmarta leveranser

Vi har i det Vinnovafinansierade projektet ”Hållbar distribution i e-handeln: Hur kan klimatsmarta leveransalternativ underlättas?”, som drivs av Linköpings universitet och Stockholms universitet, i tätt samarbete med Stadium och Apotek Hjärtat, tittat på vilka utmaningar som kopplades till att erbjuda klimatsmart leverans till konsumenter. I vårt arbete har vi följt införandet av klimatmärkning för distributionsalternativ och intervjuat personer på olika nivåer i organisationerna. Genom arbetet har vi identifierat olika barriärer som hindrar e-handlare från att erbjuda klimatsmarta leveranser.

Hållbarhet inte högt på agendan

En viktig förutsättning för att möjliggöra arbetet med klimatsmarta leveranser är att hållbarhet finns högt upp på agendan hos e-handelsföretagen. Detta verkar e-handlarna vara rörande överens om, och utan support från ledningen så blir det svårt att driva utvecklingen framåt. För de företag där hållbarhet står lågt på prioriteringslistan, så blir detta en organisatorisk barriär och det blir svårt att jobba mot att kunna erbjuda klimatsmarta leveransalternativ.

Personberoende kompetens

En annan organisatorisk barriär som lyfts fram i våra intervjuer är kompetensen hos e-handlarna. Det är krävande att upprätthålla rätt kompetens kopplat till t.ex. kravställning mot transportörer och beräkning av emissioner. Hållbarhetsfrågor upplevs också ofta drivas av hängivna individer som förvisso får saker att hända, men att det finns risk för att kompetensen blir allt för personberoende och inte bra implementerad i processer och arbetssätt.

Svårt att verifiera logistikföretagens klimatarbete
Vidare är e-handlarnas förtroende för logistikföretag en mycket viktig aspekt för att e-handlare ska kunna erbjuda klimatsmarta leveransalternativ. E-handlarna måste känna att de kan lita på de klimatsmarta leveransalternativ som logistikföretagen marknadsför. I dagsläget, när logistikföretag erbjuder olika typer av tjänster, med olika typer av benämningar, blir det en utmaning för e-handlare att ha överblick och förstå exakt vad det är för logistiktjänst de upphandlar, samt att kunna jämföra lösningar från olika logistikföretag.

– Rapporter och uppföljningar ser ofta olika ut och är uppsatta utifrån olika ramverk, inte sällan baserade på schabloner vilket gör det svårt att jämföra olika speditörer med varandra, menar Louise Blumenthal, chef för Logistikutveckling på Apotek Hjärtat.

Tekniken begränsar

En annan stor utmaning utgörs av en av de få teknikrelaterade barriärer vi identifierat: det rent beräkningstekniska är en aspekt som e-handlarna uppfattar som bekymmersam. E-handlarna vill få bättre koll på emissionerna för e-handelsdistributionen, gärna på order-/kollinivå, men sådana lösningar saknas i dagsläget. Åtminstone för e-handlare som erbjuder ett flertal olika distributörer och vill kunna jämföra dem på ett rättvist sätt. Just jämförelsen av emissioner mellan olika logistikföretag är komplex, bland annat eftersom logistikföretagen använder sig av olika beräkningsmetoder.

Vem ska driva arbetet?

En ytterligare barriär är svårigheten att avgöra vem som ska driva frågan för att få till klimatsmarta e-handelsleveranser. Här ser e-handlarna att de har en viktig roll att pusha för förändring, men även att logistikföretagen har ett stort ansvar för att driva på utvecklingen.

– Här är det viktigt och avgörande med ett samspel mellan e-handlare och logistikföretag, där tjänster och upplägg arbetas fram utifrån behov och kostnadsnivå, där hög mognadsgrad och intresse hos e-handlaren är av stor vikt för framdrift, menar Louise Blumenthal.

Risk för konkurrenspåverkan

Vidare finns det en konkurrensaspekt att ta hänsyn till för e-handlarna. Allt fler blir medvetna om att det leveransalternativ som ligger överst i checkouten blir valt i större utsträckning än övriga alternativ. Genom att placera logistikföretagen i en viss ordning så påverkas därmed sannolikt andelen order som respektive aktör får leverera, och detta är en mycket viktig parameter i förhandlingen mellan logistikföretag och e-handlare. När hållbarhet kommer in som en del av denna ekvation blir det än mer komplext. Logistikföretag kan använda sig av både kostnadsargument och miljöargument i sin förhandling med e-handlarna, för att få den åtråvärda förstaplatsen.

Risk för greenwashing

Vänder vi blicken mot gränssnittet mellan e-handlare och konsument, så är e-handlarnas trovärdighet gentemot konsumenter oerhört central vid framtagandet av klimatsmarta leveransalternativ. E-handlarna vill inte löpa risken att anklagas för greenwashing, och det är tydligt att kommunikation kring hållbarhetsaspekter är en komplex fråga. Hur ska ett komplext miljöbudskap kunna kommuniceras på ett trovärdigt sätt i en valsituation som de flesta konsumenter bara ägnar någon sekund åt?

– Det är viktigt att konsumenterna förstår vad de ges för alternativ, så ”Om jag väljer det här alternativet, gör jag skillnad på riktigt och vad betyder exakt klimatsmart?”. Kunden ska inte behöva vara expert eller väldigt insatt för att kunna göra ett rätt val, säger Daniel Johansson, Supply Chain Director på Stadium.

Det är också viktigt att förstå konsumenten för att kunna marknadsföra leveransalternativen på lämpligt sätt. En e-handlare lyfter dock att det är en sak vad konsumenterna säger att de vill göra, och en annan vad de faktiskt gör, vilket blir viktigt att förstå vid framtagandet av klimatsmarta leveransalternativ.

Begreppsförvirring

Det förekommer diverse olika benämningar på vad som marknadsförs som en ”klimatsmart” leverans. Inom ramen för projektet fann vi att bara ett fåtal e-handelsföretag har någon typ av hållbarhetsaspekt kopplad till leveransalternativen som konsumenten kan välja mellan. För dem som hade det, så skilde sig terminologin väsentligt. Begrepp så som ”helt fossilfri”, ”fossilfri leverans”, ”klimatsmart leverans”, ”miljöeffektiv”, ”miljövänlig” och ”klimatval” före- kommer i svenska e-handlares checkouter. I vissa fall finns flera olika alternativ hos samma e-handlare, och i vissa fall kopplas de här begreppen till en specifik distributör. Summa summarum: det är förvirrande att vara konsument inför denna blandning av begrepp. Här spelar e-handlarna en viktig roll för att göra det enklare för konsumenterna, men be- greppsförvirringen är en barriär även för e-handlare.

Externa parter som barriär eller möjliggörare?
För att övervinna barriären med begreppsförvirring, så finns här en möjlighet för myndigheterna att hjälpa (eller stjälpa) genom standarder och riktlinjer. Exempelvis kan märkningar, så som den som Svanen håller på att utveckla, och branschöverenskommelsen ”Fossilfri leverans”, komma att förbättra läget. Värt att notera är att e-handlarna inte är eniga om ifall lagar eller styrmedel från myndigheter är rätt väg att gå. Apotek Hjärtat var tidigt ute med sin egenutvecklade märkning av klimatsmarta leveransalternativ, men poängterar att detta är resurskrävande och kräver uppdatering. Här kan externa parter bidra och göra detta på ett enhetligt sätt.

Våga testa

Trots alla barriärer så ser vi att Apotek Hjärtat, Stadium och några andra e-handlare faktiskt erbjuder olika typer av ”klimatsmarta” leveranser. Det behövs företag som visar vägen och vågar prova för att utvecklingen ska gå framåt. Just det här med att våga prova sticker ut som en viktig möjliggörare för att i slutänden kunna erbjuda klimatsmarta leveransalternativ till konsument.

– Du behöver vara öppen för förändring och våga prova. Just nu investerar vi i och testar tunga ellast- bilar i Norrköping. Det krävs mod, nyfikenhet och kontinuitet för att succesivt ta ned vårt klimatav- tryck. Ingen kommer ihåg en fegis!, konstaterar Daniel Johansson.

Klimatsmart och e-handlare i all ära

Vi har valt att fokusera på e-handlarnas perspektiv i den här artikeln. Det finns andra aktörer som också är av stor vikt för att lyckas med klimatsmart distri- bution. Två exempel på sådana aktörer är logistik- företagen, som distribuerar e-handelsbeställning- arna till konsument, och de företag som utvecklar av fraktväljarsystem, TMS (Transport Management System). Från forskningsprojektets sida är vi intresserade av även dessa perspektiv, och projektet kommer att fokusera på distributörernas perspektiv i nästa fas. Här inbjuder vi därför företag som vill vara med i utvecklingen mot klimatsmarta leveranser att höra av sig till oss.

Från klimatsmart till hållbar e-handelsdistribution
I den här artikeln behandlas klimatsmart e-handels- distribution. Detta är ett steg i rätt riktning, men på sikt så kommer begreppet att behöva vidgas till att omfatta hållbar e-handelsdistribution, där fler miljömässiga aspekter utöver koldioxidutsläpp inkluderas, samt sociala aspekter så som arbetsvillkor hos chaufförerna. Det är bara att konstatera att utvecklingen av klimatsmarta leveranser är komplext i sig, och att inkludera ännu fler aspekter är än mer utmanande. Det betyder dock inte att e-handlare inte ska jobba för att erbjuda klimatsmarta leveranser. Vi hoppas att denna text kan inspirera till att aktivt jobba för att kunna hjälpa, och kanske till och med ”nudga”, konsumenterna i sina val för att på så sätt öka hållbarheten i e-handelsleveranserna.

Uni Sallnäs, docent i logistik, Linköpingsuniversitet.

Fredrik Eng-Larsson, docent i Operations Management, Stockholms universitet.

Maria Björklund, professor i logistik, Linköpings universitet.

Maria Huge-Brodin, professor i miljölogistik, Linköpings universitet.

Linnea Haag, biträdande universitetslektor i logistik, Linköpings universitet.

Louise Blumenthal, fd Chef Logistikutveckling, Apotek Hjärtat.

Daniel Johansson, Supply Chain Director, Stadium.

Kolla in utgivningsplanen för 2023!

Det pågår en formlig revolution just nu inom supply chain management och logistik. Till största delen drivs utvecklingen av den snabba digitaliseringen och teknikutvecklingen i kombination med höga hållbarhetsambitioner och ökade globala risker. Trots osäkerheter i världen och en dämpad konjunktur så fortsätter logistiksektorn att växa stadigt. Under 2023 fortsätter Supply Chain Effect att följa, förklara och analysera den spännande utvecklingen!

Ladda ner utgivningsplanen för 2023 här!

PostNord digitaliserar sin hantering av mobila enheter med SOTI

PostNord har snabbt ökat antalet mobila enheter och användning i sin verksamhet. Covid-19-pandemin ökade antalet leveranser och behovet av att registrera och följa kundsignaturer i realtid vid leveranspunkten. Utvecklingen har gjort det viktigare än någonsin att hantera alla mobila enheter genom hela livscykeln. Mot den bakgrunden har IoT- och mobilitetsföretaget SOTI och PostNord tillsammans skapat en EMM-lösning (Enterprise Mobility Management) som gör det möjligt för PostNord att hantera, säkra och anpassa alla sina mobila enheter.

Med SOTI MobiControl kan flera enheter uppdateras på ett säkert och kontrollerat sätt, oavsett plats. Enhetsuppdateringar utförs utanför arbetstid för att minimera störningsmomentet för medarbetarna och undvika driftstopp. Dessutom har ett varningssystem för att spåra stulna enheter och åtgärda säkerhetsproblem utvecklats.

– SOTI MobiControl har varit en stor del av vår verksamhet under många år. Mycket av det vi kan göra idag, tack vare SOTI, var inte möjligt för några år sedan, men nyligen har vår verksamhet utvecklats och behovet av en tekniklösning för att effektivt hantera våra tusentals enheter har ökat avsevärt. Utan SOTI MobiControl hade vi inte kunnat erbjuda den servicenivå som våra kunder förväntar sig av oss, säger Gert Friis-Larsen, nordisk servicechef på PostNord.

– Sedan starten har vårt arbete med PostNord präglats av verkligt samarbete, vilket har lett till ett framgångsrikt partnerskap i mer än ett decennium. Vi har kunnat stödja företaget i dess tillväxt, vilket visar den överlägsna prestandan hos vår teknik och är ett bra exempel på hur en redan framgångsrik organisation kan dra nytta av nya innovationer, kommenterar Stefan Spendrup, Nord- och Västeeuropachef på SOTI.

Prime Cargo väljer Swisslog som partner för sin AutoStore-lösning

Logistikbolaget Prime Cargo AS har efter en omsorgsfull upphandling valt Swisslog som partner för en AutoStore-lösning till ett av företagets två lager i Vestby, fyra mil söder om Oslo. Investeringen görs för att möta e-handelns behov av en snabb och effektiv hantering.

– Vi får allt fler kunder inom e-handeln och för att möta branschens behov och krav behöver vi automatisera mer av våra lagerprocesser, säger Arve Gøperød, CEO Prime Cargo.

AutoStore-lösningen består i ett första skede av 56 robotar, 23 000 lådor med plats för totalt 46 000 samt 10 karusellportar, 4 conveyorportar och bansystem. I ordern ingår även mjukvaran SynQ AutoStore, som kontrollerar och styr lösningen och dess tillhörande system. Lösningen är förberedd för ännu mer automation och den kan fördubblas med ytterligare 40 000 lådor i sin nuvarande design.  

– Swisslog vann upphandlingen eftersom de gav oss ett bra anbud och kan förse oss med ett brett utbud av automation som ansluter till AutoStore-lösningen. Vi ser även Swisslogs breda automationskompetens som en viktig tillgång i vårt fortsatta samarbete, säger Arve.

Prime Cargo planerar för en fortsatt snabb tillväxt inom e-handelssegmentet och räknar med att alla 46 000 lådor kommer att vara fullt utnyttjade redan under 2023. De första kunderna som medverkar vid testning och uppstart i anläggningen är verksamma i klädbranschen.

– Prime Cargo är ett väl etablerat, offensivt 3PL-bolag i Norge. Det är fantastiskt roligt att de har givit oss förtroendet att leverera den här automationslösningen i tuff konkurrens, säger Christian Walby, säljchef för AutoStore på Swisslog.

Installation av lösningen är påbörjad och driftsättning sker i slutet av 2022.

”E-handelns nedgång kräver en behovsstyrd leveranskedja”

Postnords E-barometer för andra kvartalet 2022 (publicerad i september) visar att den nedgång på 8 procent som E-barometern redovisade för första kvartalet ligger kvar på samma siffra även under Q2. Samtidigt ställer konsumenterna högre krav på flexibilitet och hållbarhet.

Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes, kommenterar rapporten utifrån ett transport- och logistikperspektiv:

– Som Postnord konstaterar i E-barometern för andra kvartalet 2022 har de tre senaste åren i e-handelsvärlden varit händelserika. Vi har fått uppleva en extrem uppgång under pandemin för att nu mötas av en nedgång till följd av utmaningar från omvärlden och en återgång till fysiska butiksbesök. E-handelns extrema nivåer kanske ligger bakom oss för den här gången men för att hänga med i både upp och nedgångar behöver leverantörerna se över sina logistiklösningar och stå redo för att kunna göra de anpassningar som krävs. 

Konsumenternas köpbeteende speglas i nya förväntningar på leveransen 

Enligt en ny undersökning som har genomförts på uppdrag av Descartes framkommer det även att hållbara leveranser ger handeln möjlighet att ta viktiga marknadsandelar, minska leveranskostnader och miljöpåverkan. En omvärld som förändras i snabb takt och ibland på ett oförutsägbart sätt ökar vikten av att förstå konsumenternas krav och marknadens utveckling. Genom förståelse för konsumenternas krav på flexibilitet och hållbarhet kan leverantörerna vinna flera konkurrensfördelar. E-barometern visar också att konsumenternas köpbeteenden även återspeglas i nya förväntningar på leveransen. Hur och när en vara kommer att levereras och möjlighet till smidiga leveranser påverkar konsumenternas vilja att klicka på köpknappen.

– Misstaget många inom handeln gör är att se på konsumenternas krav som ännu en utmaning. Handeln borde istället se det som en möjlighet att vinna fler konkurrensfördelar. Nu krävs kreativitet för ökad lönsamhet och det är upp till leverantörerna att skapa en behovsstyrd och hållbar leveranskedja som uppfyller kraven från konsumenterna, konstaterar Lars Persson. 

Postnord följer i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. E-barometern publiceras en gång per kvartal och bygger på fem konsumentundersökningar och en företagsundersökning. Descartes hjälper kunder över hela världen genom att tillhandahålla mjukvarulösningar som ger tillgång till beslutsstöd som krävs för full visibilitet och automatisering i leveranskedjan. Lösningar som används för bl.a. strategisk ruttplanering, transportoptimering, tullhantering, spårning och uppföljning av leveranser, men också för att hantera och följa upp på transportörsavtal, tjänstekvalité och transportfakturor. 

Estlands första AutoStore invigd – levererad av Swisslog

Euronics, Baltikums största elektronikdistributör, beslutade 2021 att investera i en AutoStore-lösning från Swisslog, i tuff konkurrens med andra aktörer. Installationen av AutoStore-lösningen påbörjades under sommaren 2021 i Assaku nära Tallinn, Estland. Enligt Euronics logistikchef Rivo Reinson innebär det nya automatiserade lagret att en kundorder kan färdigställas inom 20 sekunder efter genomfört köp och att kunderna nu får leverans inom 2-3 timmar. 

– Med den automatiserade lösningen har vi lyckats komprimera och öka genomströmningen av våra artiklar och möta höga krav på en effektiv hantering och korta ledtider. De artiklar som tidigare krävde på 2 000 kvadratmeter lageryta kan nu förvaras och hanteras på endast 600 kvadratmeter lageryta, säger Rivo Reinson, Logistics Director på Euronics i Estland.  

Den automatiserade lagerlösningen består av 21 000 lådor, 28 robotar, ett conveyersystem och 2 plockportar som är utrustade med Pick & Put-to-Light system med två relay portar (High Speed/Pick & Pass) som accelererar plockhastigheten. Alltsammans styrs av Swisslogs WMS SynQ. I leveransen ingår även Swisslog Hololens augmented reality glasses, en innovativ lösning som kompletterar service on-site med en VR-baserad lösning för service och support på distans. Lösningen ger kortare svarstider vid service och support, reducerade kostnader och en bättre kundservice. 

– Swisslog har varit ett fantastiskt stöd under hela processen. Till och med när vi hade vissa problem under annandag jul så ställde de upp och hjälpte oss. När vi framöver ställs inför behovet av att investera i ytterligare automation är definitivt Swisslog vår självklara partner, säger Rivo Reinson.

– Att ha levererat den första AutoStore-lösningen i Estland är stort och för Euronics stärker lösningen deras konkurrenskraft. Alla involverade har samarbetet mycket bra och vi har smidigt tagit oss förbi olika utmaningar. Nu har vi etablerat ett partnerskap för framtiden, med ambitionen att ytterligare utveckla systemen, säger Frank Niemietz, Head of Sales Autostore Europe på Swisslog. 

Euronics är en internationell grupp av nationella återförsäljare som är verksamma i EMEA- och CIS-regionerna och som erbjuder innovativa elektriska produkter till konsumenterna via en omnikanalstrategi. Den första Euronics-butiken i Estland öppnade 2003 och är för närvarande den största återförsäljaren av hushållsapparater och elektronik i landet.

Fortsatt nedgång i industrikonjunkturen

Konjunkturbarometern PMI-total (Inköpschefsindex) backade i september för fjärde månaden i rad till 49,2 från 50,2 i augusti, vilket är första gången sedan pandemiåret 2020 som industrin befinner sig utanför tillväxtzonen, dvs. ligger under 50-strecket.

– Detta visar att industrikonjunkturen har försvagats ytterligare under hösten i spåren av en svagare omvärldskonjunktur, vilket har lett till en tydlig nedgång i orderingången och i företagens produktionsplaner, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank.

Delindex för orderingång svarade för det största negativa bidraget till nedgången i PMI-total följt av leveranstider och produktion medan sysselsättning och lager bidrog positivt till totalindexet. Index för produktionsplanerna sjönk i september till 57,6 och är fjärde månaden i rad som indexet minskade. Nedgången tyder på att företagen blivit allt mindre optimistiska om att öka produktionen det närmaste halvåret. Index för rå- och insatsvarupriser steg med 10 indexenheter i september till 71,7. Det är den högsta nivån sedan i juni efter att ha gradvis fallit sedan i våras.

– Allt fler tecken på ett minskat efterfrågetryck i industrin talar dock för lägre prisökningar varför uppgången i september kan vara tillfällig eller vara kopplad till kronförsvagningen och stigande energipriser, säger Jörgen Kennemar.

Inköpschefsindex (PMI – Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn.