Blue Equity blir delägare i LangebÆk

Blue Equity inleder ett partnerskap med Langebæk A/S och förvärvar minoritetsandelar i ett av Skandinaviens ledande rådgivande konsultföretag inom Supply Chain Management, logistik och lager.

De befintliga delägarna: Peter Gyldendal, Lars Bek Jensen, Anders Bartholin, Christoph Ohly och John Carstens fortsätter som väsentliga aktieägare. Samtidigt bildas en ny styrelse bestående av respektive Peter Midtgaard som styrelseordförande och Roar Brun Jensen som ledamot. Langebæk A/S grundades 1977 och har idag närmare 40 anställda vid sina kontor i Danmark, Sverige och Norge. Konsultföretaget fungerar som rådgivare på strategisk och operativ nivå baserat på fakta, analyser och väl beprövade processer till företag i norra Europa. På så sätt hjälper Langebæk till genom sin 45 års erfarenhet av värdeskapande lösningar, som skapar mätbara förbättringar i de enskilda funktionerna över hela supply chain. Bland kundera återfinns företag som: Coop, Rema 1000, Salling Group, Jysk, Matas, Novo Nordisk, Elgiganten, Axfood, Elektroskandia, Brødrene Dahl, Lyko samt ett brett utbud av flygplatser och offentliga institutioner, bland annat det danska försvaret, regioner, kommuner och flera sjukhus.

– Vi ser fram emot samarbetet med Blue Equity. De fokuserar på långsiktiga partnerskap med väl fungerande företags fortsatta utveckling. Det har varit viktigt för oss att hitta en partner som ser nya utvecklingsmöjligheter på sikt. Därför tror vi att Blue Equity är rätt match för Langebæk. Samarbetet gör att vi kan fortsätta Langebæks mycket positiva utveckling, inklusive våra mycket skickliga medarbetare och unika företagskultur. Vi kommer med Blue Equity ha en stark partner som delar våra värderingar och ambitioner, säger Peter Gyldendal, vd och Senior Partner i Langebæk.

– Langebæk har stor potential för ytterligare tillväxt. Det är ett solitt företag som med rätt ledning tillsammans med kompetenta medarbetare är redo att ta verksamheten till nästa nivå. Vårt bidrag är utveckling inom ledning, strukturer och processer. Med satsningen på Langebæk tar vi inte bara steget in i ett väletablerat företag med en stark kultur, vi investerar i ett marknadsledande konsulthus inom sitt område och inte att förglömma medarbetarna i företaget Langebæk som representerar en stark och engagerad kompetens, samt en hög kund- och medarbetarnöjdhet och en stark företagskultur. Vi är stolta över att ledningen för Langebæk har valt oss som partners och vi ser fram emot vår resa tillsammans, säger Christian Møller, Managing Partner i Blue Equity.

Blue Equity är en ledande investerare i danska små- och medelstora företag, där man arbetar i nära samarbete med ledningen och tillhandahåller nätverk, kunskap och kapital för att skapa ökat värde.

Intelchefen: ”Halvledare ersätter oljans geopolitiska betydelse i supply chain”

Under pandemin uppstod en skriande brist på halvledare – som till 80 procent tillverkas i Taiwan och Kina – vilket satte strålkastarljuset på en sårbarhet i de globala försörjningskedjorna. I intervjuer på World Economic Forum i veckan konstaterade elektronikjätten Intels CEO Pat Gelsinger att halvledare kommer att ersätta olja som den handelsvara som blir geopolitiskt avgörande under kommande decennier.

– Var oljereserverna finns definierade geopolitiken under de senaste fem decennierna, var försörjningskedjorna för halvledartillverkning finns kommer att definiera geopolitiken under de kommande fem, konstaterade Intels Pat Gelsinger i intervjuer med både Fox Business och CNN.

Ökad motståndskraft

Gelsinger betonade att USA och Europa endast står för 20 procent av världens halvledartillverkning idag Asien för 80 procent, ett förhållande som han menar måste utjämnas för att göra de globala försörjningskedjorna tillräckligt motståndskraftiga. 

– Om vi ​​har lärt oss en sak av covidkrisen är det att vi behöver bättre motståndskraft i våra försörjningskedjor och utjämna spelplanen så att bra investeringsbeslut kan fattas.

Intel har mot den här bakgrunden beslutat att investera 20 miljarder dollar i två halvledarfabriker i Ohio och Arizona i USA och att göra ytterligare investeringar på upp till 90 miljarder dollar i nya europeiska fabriker. Under pandemin försvårade bristen på halvledare tillverkningen av datorer, mobiltelefoner, bilar, försvarsmaterial och många andra vitala elektronikprodukter, vilket bland annat ledde till produktionsstopp i bilfabriker och till ökade priser som spädde på inflationen. 

Nationell säkerhetsfråga

I USA betraktas risken för halvledarbrist som en nationell säkerhetsfråga, vilket har resulterat i att regeringen sjösatt ett program med syfte att sätta fart på den inhemska produktionen av halvledare. Och president Biden har vid flera tillfällen upprepat att USA ska bli världsledare för halvledarproduktion och hans administration har vidtagit åtgärder som begränsar Kinas tillgång till teknik för halvledarproduktion och i augusti antogs den nya lagen ”the CHIPS and Science Act”, samtidigt som hisnande 200 miljarder dollar öronmärktes för att stärka den amerikanska halvledarindustrin. Även EU har antagit European Chips Act (ECA) och lanserat investeringsplanen ”Chips for Europe”, för att öka den europeiska halvledartillverkningen och därmed minska Europas exponering för risker i supply chain. 

Norges största nätapotek automatiserar med Knapp

Norges största online-apotek Farmasiet har valt automationsföretaget KNAPPs lösningar för att automatisera sitt plock och pack i företagets nya distributionscenter i Vestby, Oslo. Syftet med satsningen är att göra leveranserna till konsumenter både snabbare och säkrare.

Farmasiet är en pionjär inom näthandel med apoteksvaror, och har haft en stadig tillväxt sedan starten 2014 och omsätter nu en bra bit över en halv miljard kronor per år. För att kunna hantera ännu fler beställningar lika säkert, men ännu snabbare, har Farmasiet valt KNAPP för en väl beprövad automationslösning, som redan används av läkemedelsgrossister och andra onlineapotek. Anläggningen som byggs för Farmasiet ligger i Vestby, söder om Oslo, och kommer att tas i drift i september 2023.

– För oss handlar det här om att vara förberedda inför morgondagen. Apoteksbranschen i övrigt är inte mycket digitaliserad. Farmasiet har varit helt digitalt från dag ett, och möter norrmännens sätt att handla, genom en säker och snabb handel online dygnet runt. Vi har komplexa krav eftersom det handlar om läkemedel och apoteksprodukter. Med den här investeringen kan vi på ett säkert sätt skala verksamheten, och nå ambitiösa mål för både våra kunder och ägare, säger Elisabeth Haug, vd för Farmasiet.

Säkerhet och snabbhet

Lösningen består av två automationssystem som tillsammans ska hantera både enklare och mer komplexa beställningar, kallade Central Belt System och Pack2Patient. Ett automatiskt bansystem syr ihop hela varuflödet med kartongresare och kartongförslutare. Central Belt System är specialdesignad för läkemedelsförpackningar och sköter det löpande plocket av receptbelagda läkemedel och andra apoteksprodukter, medan Pack2Patient säkerställer märkning och kontroll av de receptbelagda produkterna. En Central Belt System kan plocka upp till 9 000 läkemedelsförpackningar per timme. Pack2Patient säkerställer kvalitet och precision lika bra som du kan göra manuellt, men mycket mer effektivt. Lösningen gör att de flesta beställningar kan hanteras utan att en anställd rör produkterna. Upp till 95 % av kunderna kommer att få alla varor i samma låda; både receptbelagda läkemedel, receptfria läkemedel, medicinska förbrukningsvaror och andra kommersiella varor.

Framåtblickande affärsmodell

Idag sker plockningen av varor manuellt. Med manuellt plock kan en effektiv person hantera cirka 200 orderrader i timmen. Hela systemet från KNAPP klarar mer än 6 000 orderrader i timmen, produkterna plockas och läggs direkt i lådan avsedd för kunden. Systemet förseglar lådan och sätter en adressetikett på denna och sorterar den för utskick. Normal hanteringstid från beställning till fullpackad och adresserad leverans är 10 till 15 minuter. Det finns även en rad säkerhetslösningar inbyggda i systemet, vilket gör hanteringen så gott som felfri, enligt KNAPP.

– Farmasiet är en perfekt kund för oss. Med sin framåtblickande affärsmodell har de utmanat oss på ett positivt sätt. I projektet har vi sett att vi kan bidra med vår erfarenhet och våra beprövade system samtidigt som projektet i sig bidrar till en vidareutvecklingen av våra produkter och tjänster. Vi ser fram emot att se lösningen i drift nästa höst, säger Mikael Holmqvist, vd på KNAPP Nordics.

Time for friendshoring?

BY STEFAN KARLÖF

Despite all the crises and disruptions in global trade and its supply flows, it is quite certain that globalization is here to stay. However, what globalization looks like will most certainly change significantly in the wake of recent years global disruptions. A concept that is used more frequently to denote the global supply flows of the future is ”friendshoring”.

It was in the nineties that ”offshoring” became a hot concept, i.e. locating part of the company’s operations in parts of the world where costs are low. Boards and company management embraced the concept, which, among other things, led to manufacturing and some service production being located in Asia, especially in China, which became ”the world’s factory”. Throughout the Western world, the percentage of employees in the manufacturing industry decreased by up to 50 percent, from 1990-2010, depending on the country. In 2014, US multinationals had 60 percent of their total workforce in so-called low-cost countries. But after the recent years of turbulence in the global supply networks, production is being moved from geopolitically questionable countries to those that are more democratic, stable and thus less risky – financially, sustainably and image-wise.

Common values

Financial considerations will probably continue to be the most important factor in decisions about purchasing and localization of operations. But now issues such as stability, sustainability, resilience, democracy and community of values ​​are also weighed into the equation. This has led to a sharp increase in reshoring – ie. relocation of production and purchases when possible and deemed to make sense both financially and from a risk perspective. In 2022, the term friendshoring has also been used more and more often. In April, for example, US Treasury Secretary Janet Yellen stated that the US should cooperate and trade with countries that have similar views, norms and values ​​regarding how to act in the global economy and govern the global economic system.

Resilience

Even on a micro level, friendshoring has spread. Here, the stated intention is to build a supply network of reliable suppliers in countries that are “friendly”, that share a community of values ​​and offer multiple delivery routes, working for increased resilience and robustness in supply flows. Of course, the trend of friendshoring is met with criticism from voices that celebrate the national specialization and wealth creation of recent decades. The critics also believe that friendshoring leads to increased protectionism and hostility between nations.

Naive hopes

But for all of us who once naively hoped that trade exchanges would democratize China, Russia and other authoritarian countries, friendshoring feels like a very reasonable ambition in light of the breakdown of supply chains in recent years. Because isn’t it verging on perverse that the West has for several decades contributed to building prosperity in repressive dictatorships.

Reliable partners

And really, it is quite obvious and highly reasonable that you want to do business with people, companies and countries that you can trust; with reliable partners. With friendly people, companies and countries that have a similar view and goal around democracy, human rights, freedom and global sustainability? Whatever the motive, I’d bet that friendshoring is a growing trend that is here to stay.

Stefan Karlöf is Editor in chief of Supply Chain Effect

Dags för friendshoring?

AV STEFAN KARLÖF

Trots alla kriser och störningar i den globala handeln och dess försörjningsflöden, så är det ganska säkert att globaliseringen är här för att stanna. Däremot kommer den förmodligen att förändras en hel del i spåren på senare års disruptioner. Ett begrepp som används allt oftare för att beteckna framtidens globala försörjningsflöden är ”friendshoring”.

Det var på nittiotalet som ”offshoring” blev ett hett koncept, det vill säga att förlägga en del av företagets verksamhet i delar av världen där kostnaderna är låga. I styrelser och företagsledningar omfamnades konceptet, vilket bland annat medförde att tillverkning och viss tjänsteproduktion förlades i Asien, särskilt i Kina, som blev ”världens fabrik”. I hela västvärlden minskade andelen anställda i tillverkningsindustrin uppemot 50 procent, från 1990-2010, beroende på land. 2014 hade amerikanska multinationella företag 60 procent av sin totala arbetskraft i så kallade lågkostnadsländer. Efter de senaste årens turbulens i de globala försörjningsnätverken flyttas produktion från geopolitiskt tveksamma länder till de som är mer demokratiska, stabila och därmed mindre riskfyllda – ekonomiskt, hållbarhetsmässigt och imagemässigt. 

Värdegemenskap

Ekonomiska överväganden kommer förmodligen även fortsättningsvis vara det som väger tyngst vid beslut om inköp och lokalisering av verksamhet. Men nu vägs även frågor som stabilitet, hållbarhet, resiliens, demokrati och värdegemenskap in i ekvationen. Detta har lett till en kraftig ökning av reshoring – dvs. återflyttning av produktion och av inköp när det är möjligt och bedöms som vettigt både ekonomiskt och ur ett riskperspektiv. Under 2022 har dessutom begreppet friendshoring använts allt oftare. I april konstaterade exempelvis USAs finansminister Janet Yellen att USA bör samarbeta och handla med länder som har en likartad syn, normer och värderingar kring hur man ska agera i den globala ekonomin och styra det globala ekonomiska systemet. 

Motståndskraft

Även på micronivå så har friendshoring fått spridning. Här är den uttalade avsikten att bygga upp ett försörjningsnätverk av pålitliga leverantörer i länder som är ”vänliga”, som delar en värderingsgemenskap och erbjuder flera olika leveransvägar, och arbetar för en ökad motståndskraft och robusthet i försörjningsflödena. Självklart möts trenden med Friendshoring av kritik från röster som hyllar de senaste decenniernas nationella specialisering och välståndsskapande. Kritikerna menar dessutom att Friendshoring leder till ökad protektionism och fientlighet mellan nationer.

Naiva förhoppningar

Men för alla oss som en gång naivt hoppades att handelsutbyte skulle demokratisera Kina, Ryssland och andra auktoritära stater känns friendshoring som en högst rimlig ambition i ljuset av senare års sammanbrott i försörjningskedjorna. För är det inte på gränsen till perverst att västvärlden under flera decennier bidragit till att bygga välstånd i repressiva diktaturer?

Pålitliga partners

Och egentligen är det väl ganska självklart och högst rimligt att man vill göra affärer med människor, företag och länder som man kan lita på; med pålitliga partners. Med vänliga människor, företag och länder som har en likartad syn och målsättning kring demokrati, mänskliga rättigheter, frihet och global hållbarhet? Oavsett vad motivet än är, så vågar jag slå vad om att friendshoring är en uppåtgående trend som är här för att stanna. 

Stefan Karlöf är chefredaktör för Supply Chain Effect

Import av containergods tillbaks på 2019-års nivåer – men nya störningar att vänta

Reuters rapporterar att USA:s import av varor i sjöcontainers under december närmade sig de nivåer som sågs före covid-19-pandemin. Orsaken bedöms vara den rekordhöga inflationen och en minskad efterfrågan på olika konsumentvaror. En likartad utveckling har även skett i flödena från asien till europeiska hamnar sedan december förra året, vilket lett till fallande fraktpriser, men i nya störningar kan komma under 2023 enligt en ny rapport.

I december 2022 hade importen a containrar i USA minskat med 19 procent jämfört med samma period året innan, och låg därmed på i stort sett samma nivå som 2019, det vill säga strax innan covid-panedmin ledde till en massiv ökning av containerlaster världen över, med resultatet att världens hamnar överfylldes av gods, med efterföljande störningar i de globala försörjningskedjorna.

Enligt Chris Jones, Executive Vice President Industry & Services på mjukvarubolaget Descartes Systems, som sammanställt aktuella data för den amerikanska importen, pekar utvecklingen på ett minskat tryck på försörjningskedjor och logistikverksamhet under 2023. Samtidigt varnar han för ytterligare störningar i de globala försörjningsflödena som ett möjligt resultat av nya varianter av covid-viruset, Rysslands krig i Ukraina, och hotet om global recession.

Möt ökad komplexitet och störningar med samarbete i intelligenta nätverk

AV REBECKA WALLMAN

Om någon under 2019 skulle berättat om vad som väntade de kommande åren är vi nog många som hade bett om både hängslen, livrem, hjälm och knäskydd. För det har varit en skakig resa de senaste åren. Sedan pandemin drabbade världen i början av 2020 har företag över hela världen behövt tänka om och anpassa sig till en rad utmanande händelser.

Bland annat Brexit, stoppet i Suezkanalen och det opålitliga vädret som kommit att påverka globala industrier så som i Baoshan, Taiwan där den största torkan på 56 år gjorde att stora delar av halvledarindustrin – som omsätter över 100 miljarder dollar – avstannade. Ja, exemplen från de senaste åren är många och är en bekräftelse på att vi idag lever i en värld som för varje dag tenderar att röra sig mot ökad komplexitet.

Så nu sitter vi här när ett nytt år står för dörren och kan utvärdera de erfarenheter som vi har fått och diskutera, förbereda och planera för de förväntade potentiella händelser och överraskningar som kan komma att påverka våra företag i denna volatila värld. För planera bör vi då dagens värld är ett komplext ekosystem som består av miljarders dagliga interaktioner. Här fokuserar jag särskilt på de miljarders interaktioner som sker dagligen inom supply chain och hur bolag kan skapa sig förutsättningar att överleva och blomstra.

Vilka är de största utmaningarna?

I en klassisk tillverkningsprocess diskuteras och samarbetas det dagligen mellan distributörer, leverantörer, logistikleverantörer, underlev- erantörer, och sist men inte minst kunder. Blir det ett problem i något av dessa led kommer det att påverka nästkommande led i kedjan vilket skapar en utmaning både för logistik och planering. Problemen kan typiskt vara lagerbrist, försenad leverans, en fabriksanläggning som måste stängas ned eller en leverantör som inte har tillgång till den mängd som efterfrågas. Ovan nämnda exempel är endast de ”vanliga” utmaningarna som producerande bolag behöver hantera. Men hur gör vi när ”ovanliga” situationer som covid-19, Brexit, väder och vind och olyckor som i Suezkanalen händer. Hur kan bolag skapa en process som faktiskt kan överleva i vår tid om vi tar till hänsyn de ”vanliga” och de ”ovanliga” utmaningar som vi har upplevt de senaste åren?

Samarbeta

När jag började min utbildning för många år sedan hade jag en professor inom supply chain som menade att de bolag som kommer vara de mest lyckosamma i framtiden inte är de som enbart skapar en produkt som efterfrågas, utan de bolag som både skapar en efterfrågad produkt och ett starkt partnernätverk. Ett bolag kan inte vara bäst på allt utan måste skapa sig ett nätverk av partners där alla tillsammans skapar en stark kedja.

När jag nu har arbetat ett antal år inser jag att professorn glömde en viktig punkt. Nämligen vikten av hur partners agerar, samarbetar och kommunicerar, med andra ord hur de på det mest effektiva sättet kan ”prata” med varandra för att dela information så att respektive part kan ta så snabba informerade beslut som möjligt.

Reagera på förändringar

När bolag ser framåt gör de oftast en plan för framtida processer. En plan är självklart alltid bra men i realiteten är en plan aldrig perfekt och verkligheten blir sällan exakt som planen. Därför behöver det finnas möjlighet att agera agilt när oväntade händelser inträffar. Företag behöver i dagens värld skapa en process där de kan reagera på förändringar och justera processen så smidigt som möjligt, inte enbart baserat på det som händer i den egna processen, utan även på det som händer i olika partners processer. I mjukvarubranschen diskuterar vi vad vi kan erbjuda för att hjälpa våra kunder att enklare samarbeta för att på så vis skapa en så pass agil och effektiv process som möjligt. Det vi diskuterar mycket just nu är hur vi kan skapa ett enklare sätt för våra kunder att dela data, kommunicera och visualisera den information som delas och föreslå handlingsalternativ.

Intelligenta nätverk

Genom att exempelvis skapa en ”digital twin” (digital tvilling) av sin supply chain kan ett bolag få en bättre förståelse och överblick över både sin egen process och som en del av ett intelligent nätverk som kan skapas av mjukvarulösningar. I ett intelligent nätverk kan bolag få

information på ett enklare sätt från partners och insyn i om det råder en brist på något råmaterial, om en leverans är försenad, en vara är slut i lager etc. Genom denna insyn kan bolag då se vad detta kan komma att betyda genom att göra en ordentlig konsekvensanalys. Därefter kan man simulera påverkan av olika beslut. Vad händer exempelvis om prioriteringen av kunder förändras, eller om vissa leveranser bokas hos en annan leverantör? Genom att skapa ett starkt partnernätverk, dela information med dessa och därefter med en digital tvilling av försörjningsflödet simulera potentiella störningar, kommer företag kunna fatta mer agila och välinformerade beslut. Avslutningsvis kan jag alltså konstatera att det som min professor sa för flera år sedan bara delvis stämmer. Han missade en viktig punkt; det digitala samarbetet där partners kan dela information, fatta mer välinformerade beslut och på så sätt växa sig starkare och överleva i denna volatila värld som antagligen kommer bli mer komplex för varje år som går.

Rebecka Wallman är Senior Solution Sales Executive, Digital Supply Chain på SAP.

Kan tullhantering vara mer än en kostnad?

Den 9 november träffades Camilla Rolandsdotter-Blomqvist från Geberit, Jimmy Berglund från Descartes och SCEs Stefan Karlöf för ett filmat samtal om huruvida tullhanteringen kan vara mer än en kostnad och om nyttan av en automatiserad tull- och transportadministration. 

Det är ingen hemlighet att moderna mjukvarulösningar är en nyckel till en ökad digitalisering och automatisering av många administrativa processer som fortfarande ofta utförs manuellt. Med rätt systemstöd kan manuellt administrativt arbete automatiseras till förmån för mer värdeskapande och stimulerande arbetsuppgifter. Mängder av administrativa processer effektiviseras varje dag med smarta mjukvaror, ofta baserade på AI och maskininkärning. Effekterna är kostnadsminskningar, tidsvinster, ökad kvalitet och säkerhet. Tullhantering har ofta setts som en kostnad, men med rätt processer och IT-stöd kan tulladministrationen skapa värde genom att automatisera manuella processer, minimera fel, säkerställa efterlevnad av lagkrav och reducera kostnader. Descartes har byggt en systemlösning med ambitionen att automatisera så mycket som möjligt både av tull- och transporthanteringen. Hela samtalet kan ses här:

https://www.linkedin.com/posts/descartes-group-nordics_kan-tullhantering-vara-mer-%C3%A4n-en-kostnad-activity-7010604793287053312-Lv-7?utm_source=share&utm_medium=member_ios

God Jul & Gott Nytt År

Året går mot sitt slut och 2023 väntar runt hörnet. Hållbarhet, motståndskraft/resiliens, samarbete, flexibilitet, riskminimering och inte minst visibilitet i försörjningskedjorna kommer även fortsättningsvis att vara högsta prioritet för de flesta företag. Hela supply chain- och logistikområdet kommer utan tvekan att fortsätta att vara både utmanande, spännande och präglas av intensiv utveckling under 2023. Tack till alla våra vänner, läsare, skribenter, partners i försörjningskedjan och i hela vårt gemensamma ekosystem.

God Jul & Gott Nytt År!

Tio topptrender i supply chain 2023

ASCM, Association för Supply Chain Management, har sammanställt en rapport som beskriver de tio hetaste trenderna i supply chain inför 2023. Sammanfattningsvis kan det konstateras att samtliga tio trender understryker kraften i de allt mer digitaliserade försörjningskedjorna och behovet av hantera ökade risker, skapa motståndskraft/resiliens samt hållbarhet och cirkularitet i globala supply chains. Trenderna är generella och betydligt mer långsiktiga än ett år. Det kan även konstateras att de tio områdena som lyfts fram i rapporten sammanfaller väl med planerade teman och innehåll i Supply Chain Effects utgivning för 2023.

  1. Big data, avancerad dataanlays och automatisering
  2. Digitala försörjningskedjor
  3. Supply chain risk och resiliens
  4. AI och maskininlärning
  5. Robotisering
  6. Data- och cybersäkerhet
  7. Hållbara och cirkulära försörjningskedjor
  8. Flöden av specialvaror (essential goods)
  9. Smart logistik och IoT (Internet of Things)
  10. Logistik sårbarhet

Association for Supply Chain Management (ASCM) är en stiftelse och ideell förening som verkar för organisationsförändring, innovation och ledarskap i supply chain. Som en viktig grund för ASCMs verksamhet erbjuds APICS-utbildning och certifieringar.

Nowaste Logistics väljer en AutoStore från Swisslog

Snabbväxande 3PL-bolaget Nowaste Logistics etablerar sitt tredje lager i logistikområdet Vasatorp, i Helsingborg och väljer Swisslog som automationspartner för en AutoStore-lösning.

Automationslösningen kommer initialt bestå av 55 000 bins/lådor, men med kapacitet att snabbt expanderas till minst 130 000. På längre sikt är lösningen utvecklad för att hantera närmare 300 000 bins. 

– Med utgångspunkt från våra kunders data samt nuvarande och framtida behov har vi sökt den mest optimala lösningen och leverantören. Valet av Swisslog som partner för den aktuella AutoStore-lösningen baseras på faktorer som erfarenhet, kompetens, service och support, säger Patrik Johnfors, Projekt- & Utvecklingschef på Nowaste Logistics.

Anläggningen kommer att fungera som plockmotor för flera av Nowaste Logistics kunder, som delar på samma automationslösning, där de olika kundernas flöden balanseras mot varandra för att därmed optimera prestandan i anläggningen. Utöver installationen av själva AutoStore-lösningen kommer flera parallella flöden i lagret att integreras med flödet till och från AutoStore-anläggningen. Nowaste Logistics arbetar generellt med egenutvecklade mjukvaror och i det aktuella projektet utvecklas de nödvändiga systemstöden i nära samarbete mellan Nowaste och Swisslog. 

– Det är otroligt roligt att få genomföra ett automationsprojekt med en så progressiv aktör som Nowaste Logistics. Det är ett väldigt spännande projekt som jag ser mycket fram emot att få vara delaktig i, säger Christian Walby, Sales Manager AutoStore på Swisslog Europe. 

Automationsprojektet startades upp under september och driftsättning planeras ske våren 2023.