Hedin Mobility Group förvärvar Orio

Tidigare problemtyngda Orio AB har fått en ny ägare då staten har sålt samtliga aktier i bolaget till Hedin Mobility Group AB. Orio har under de senaste två åren levererat ett positivt, ökande rörelseresultat. Den positiva utvecklingen syns i Orios båda affärsområden. Logistikverksamheten har vuxit med 60 procent på årsbasis de senaste åren och reservdelsaffären har utvecklats väl och fortsätter leverera en bra lönsamhet.

– Med Hedin Mobility Group får Orio en stark ägare som förstår verksamheten och som värdesätter Orios kompetens och kunnande såväl inom reservdels- som logistikverksamheten. Affären innebär att leveransen av reservdelar till Saabägare världen över kan säkras för överskådlig tid. Samtidigt kan logistikverksamheten fortsätta utvecklas, säger Gustaf Ljunggren, vd för Orio AB.

Orio AB har sitt ursprung i Saab Automobile Parts AB och är idag exklusiv leverantör av Saab originaldelar genom ett globalt nätverk i Europa, Nordamerika, Asien och Australien. Orio har över tid vuxit sin logistikverksamhet och hanterar idag tredjepartslogistik samt bedriver en expansiv logistikparksverksamhet i form av delägare i Nyköpings Logistikpark AB.

Hedin Mobility Group är en av Europas största privatägda bilåterförsäljare. Koncernen sysselsätter fler än 5 000 personer och har över 200 anläggningar i sju länder.

 – Vi är mycket glada över att välkomna Orio till Hedin Mobility Group. Det är ett företag med en lång och stolt historia inom svensk bilindustri som vi avser att förvalta, samtidigt som vi ska tillföra nya affärer och på så vis vidareutveckla bolaget. Förvärvet faller väl in i vår strategi där vi vill utöka verksamheten inom distribution och reservdelar både i Sverige och Europa. Med Orio får vi tillgång till ett stort och ledande distributionscenter samt upparbetad infrastruktur för försäljning och distribution till tusentals verkstäder i ett 30-tal länder, säger Anders Hedin, ägare och vd, Hedin Mobility Group.

– Orio är idag i en finansiellt god position och det är ett gynnsamt tillfälle för en ny ägare att ta vid. Vi ser fram emot ett nära och utvecklande samarbete med Hedin Mobility Group. Jag vill samtidigt passa på att rikta ett stort tack till alla kollegor på Orio som bidragit till den positiva utvecklingen och ser fram emot att fortsätta vår framgångsrika resa, säger Gustaf Ljunggren.

Globala störningar visar på betydelsen av ett robust TMS

AV TED ROTH

När Covid-19 drabbade världen i februari 2020 kom plötsligt mina dialoger med kunder om realtidsspårning, blockchain, AI/ML och Industri 4.0 att abrupt övergå till att handla om att säkerställa företagens grundläggande leveransförmåga och därmed existens.

De flesta av oss började som bekant att arbeta till stor del hemifrån och efter några månader av totalstopp blev det återigen full fart framåt för många företag, samtidigt som en rad störningar uppträdde i de globala leveranskedjorna. Nyckelorden blev flexibilitet, agilitet och visibilitet. Det gällde att snabbt kunna ställa om både produktion och inte minst leverans.

Kraften i ett robust TMS

Att ha ett globalt väl fungerande TMS, Transport Management System, blev nu en styrkefaktor och många gånger helt avgörande för att från den ena timmen till den andra ändra transportsätt, koppla på nya rutter och transportörer för att säkra en fortsatt leveransförmåga och allra helst en hög le- veransprecision. Vi glömmer snabbt. Men drar vi oss till minnes så var leveransproblemen enorma under pandemin med trängsel, långa last- och lossningstider i hamnar och flygplatser, stopp i Suezkanalen, containerbrist, stoppade rutter, kraftiga prisökningar på transporter och en hel del annat. Med alla dess störningar visade sig ett robust TMS vara ett helt nödvändigt verktyg för att kunna parera och minimera effekterna av störningarna.

Störningarna fortsätter

De flesta av oss såg fram emot ett 2022 där allt skulle bli mer som före pandemin. Jag gjorde det, och såg fram emot att återigen hitta nya häftiga user-case för maskininlärning, implementera CO2-logik beslutsprocessen i försörjningskedjan, men tyvärr fick vi återigen uppleva betydelsen av att ha ett globalt TMS. Dels har Covid fått nya varianter och lokala utbrott, dels plågas världen av konflikt och krig där bland annat luftrummet över Ryssland har stängts. För de av våra kunder som är helt digitaliserade har den typen av problemställning kunnat lösas på några timmar och vid behov kunde de samma dag informera sina kunder om att det blev en försening i leveransen.

Ett nytt normaltillstånd?

Många analytiker menar att störningarna i de globala försörjningskedjorna kommer att bli ett slags framtida normaltillstånd och att företag därför måste bygga in mer motståndskraft, resiliens, i sina försörjningskedjor. Ett sätt att göra det på är att skaffa sig den visibilitet och transparens som behövs för att kunna överblicka, förutse och hantera störningar agilt och med större flexibilitet. Betydelsen av att kunna ställa om rutter eller koppla på en ny logistikaktör/transportör direkt när olika visibilitetslösningar visar att leveransprecisionen inte är acceptabel, kan knappast överskattas. En bieffekt är att den blomstrande logistikbranschen tvingas att skärpa sig, trots att efterfrågan på transporttjänster just nu överstiger tillgången och avtal sägs upp från den ena dagen till den andra.

Mer visionärt och lustfyllt 2023

Men även om så blir fallet, så önskar jag att 2023 blir ett år då vi kan prata mer om CO2, ML/AI, blockchain och industri 4.0 och andra heta och mer visionära utvecklingsområden. För just nu vill våra kunder främst diskutera hur de bättre kan säkerställa flexibilitet i hela sitt operativa flöde och även få in screening mot personer på sanktionslistor och exportkontroll digitalt i processen. Viktigt, nödvändigt och affärskritiskt, men kanske inte så visionärt och spännande som det skulle kunna vara.

Ted Roth är General Manager på AEB Sweden

PMI Inköpschefsindex ökade till 55,2 i maj

PMI-total steg något i maj efter att ha sjunkit tre månader i rad och noterades till 55,2 jämfört med 54,9 i april. Indexet visar att svensk industri fortsätter att växa om än i en lägre takt. Enligt Swedbanks ansvarige analytiker, nationalekonomen Jörgen Kennemar, är det för tidigt att blåsa faran över för en fortsatt nedgång på grund av den osäkra omvärldskonjunkturen samtidigt som penningpolitiken stramas åt.

Delindex för produktion svarade för det största positiva bidraget till ökningen i PMI-total följt av sysselsättning och orderingång medan leveranstiderna sjönk till den lägsta nivån på arton månader. Index för inköpslager steg till en ny rekordnivå i maj och antyder att det sker en utbredd lageruppbyggnad. Index för produktionsplanerna återhämtade en del av tidigare fall och steg till 65,9 i maj.

– Det är en överraskande stark siffra med tanke på det osäkra konjunkturläget och visar att en övervikt av företag planerar att öka produktionen de närmaste sex månaderna, säger Jörgen Kennemar. Pristrycket från leverantörsledet har dämpats något om än från en hög nivå. I maj sjönk index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser till 83,2 från 89,3 i april, vilket är fortsatt högt och visar att stigande insatsvarupriser är utbrett i industrin.

Inköpschefsindex (PMI – Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång. Inköpschefsindex för tillverkningsindustrin publiceras den första bankdagen varje månad kl. 08:30 och Inköpschefsindex för tjänstesektorn publiceras den tredje bankdagen varje månad kl. 08:30. Undersökningen gjordes mellan 11–29 maj.

Ökad produktivitet och optimerade sista milen-leveranser

Konsumenter ställer idag allt högre krav på snabba pålitliga leveranser, och med den rådande bristen på chaufförer arbetar många företag med att förbättra produktiviteten i sin fordonsflotta. Ett exempel är SIG plc, en ledande europeisk leverantör av specialbyggmaterial som har implementerat Descartes omfattande lösning för sista milen-leveranser, inklusive lösningar för ruttplanering, exekvering och elektroniskt leveransbevis.

I bygghandeln är smarta sista milen-leveranser ett konkurrensmedel. Förmågan att snabbt, tillförlitligt och exakt kunna leverera till kunder och samtidigt erbjuda mervärdestjänster kan förbättra kundrelationer och öka intäkterna. Planering som täcker in de begränsningar och arbetssätt som förekommer i verkliga livet måste kombineras med smarta system för ruttoptimering som kan ta fram modeller för sista milen-leveranser, samt skapa rutter som ger bästa kundservice och maximera lönsamheten. Eftersom sista milen-leveranser är så viktig för kundnöjdheten är det avgörande för många företag inom byggbranschen. De som inte använder det bästa arbetssättet riskerar att förlora de konkurrensfördelar de tidigare kunde förlita sig på. Mot den bakgrunden har SIG ökat har produktiviteten och optimerat sina sista milen-leveranser med stöd av lösningar från Descartes. Enligt ett pressmeddelande SIG ökat sina OTIF-leveranser (On-Time-In-Full) med 10–15 procent samt ökat leveransvolymen med 25 procent i den befintliga fordonsflottan med hjälp av mjukvarulösningen från Descartes.

– Byggmaterialbranschen är mycket flytande och SIG sticker ut genom att erbjuda en flexibel och pålitlig service till våra kunder. Descartes lösningar hjälper oss att hantera våra distributionscenter och leveransområden mer effektivt, med tillgång till realtidsinformation för hur vi ska organisera och styra vår leveranser optimalt. Detta har förbättrat vårt erbjudande till våra kunder och vi kan nu utnyttja våra resurser mer effektivt, säger Edward Carbett, programansvarig på SIG.

 

Störningarna i leveranskedjorna driver investeringar i logistikteknik

Störningarna i de globala leveranskedjorna driver på investeringarna i tekniklösningar enligt rapporten 2022 MHI Annual Industry Report, ”Evolution to Revolution: Building the Supply Chains of Tomorrow”, från MHI i samarbete med Deloitte. 87 procent av respondenterna i studien uppger att pandemin har ökat den strategiska betydelsen av supply chain och 64 procent ökar sina teknikinvesteringar.

– Supply chain-ledare har aldrig varit i ett bättre läge för att driva effektiva och uthålliga förändringar, säger John Paxton, VD för MHI (Material Handling Industry) och betonar att följdverkningarna av pandemin äntligen har satt strålkastarljuset på försörjningskedjan i styrelserum över hela världen.

Nästan 80 procent av de tillfrågade supply chain-ledarna i studien säger att deras digitala transformation har accelererat på grund av pandemin. Som en konsekvens förväntas investeringar i innovativa tekniker öka dramatiskt under de kommande två åren. Rapporten är den nionde i raden av årliga branschrapporter publicerade av MHI och Deloitte, som ger uppdateringar om de innovativa teknologier som har störst potential att förändra försörjningskedjorna, inklusive bedömningar av hur pass snabbt de antas komma att införas och vilka hinder som finns för användning av teknikerna. ”Disruption” toppar listan över utmaningar i försörjningskedjan, tätt följt av brist på kvalificerad kompetens. Under de senaste nio åren har den främsta utmaningen i leveranskedjan varit att anställa och behålla kvalificerad personal. Men i årets undersökning angavs störningar och brister i försörjningskedjan som den främsta utmaningen, sannolikt på grund av effekterna av den globala pandemin och bristen på kritiska komponenter och transportkapacitet. Denna brist sporrar företag att investera i teknik som inte bara förbättrar flexibiliteten och effektiviteten i leveranskedjan utan också minskar behovet av repetitivt, manuellt arbete. Här handlar det om investeringar som skapar en avancerad teknikmiljö som både kräver och attraherar en mer kvalificerad arbetskraft. Enligt MHI och Deloitte attraherar teknikinvesteringarna i supply chain inte bara en mer välutbildad arbetskraft, de bidrar även till att utveckla en mer kompetent arbetskraft med förmåga att anpassa sig till nya tekniker och till ett föränderligt marknadslandskap. Av rapporten framgår även att företagsledare har den teoretisk förståelsen för att deras försörjningskedjor kan dra stor nytta av att investera i teknisk innovation, men de potentiella vinsterna ställs ofta mot kortsiktiga vinstmål och en oro över oförutsedda kostnader och att den dagliga verksamheten ska påverkas negativt. För första gången sedan starten av MHI:s årliga industrirapport citerades ”brist på ett tydligt business case för att motivera investeringen” som det främsta hindret för införande av alla 11 teknologier som behandlas i rapporten. De 11 tekniker som behandlas i rapporten är:

  • Artificial Intelligence
  • Predictive analytics
  • Inventory and network optimization
  • Robotics and automation
  • Wearable and mobile technology
  • Driverless vehicles and drones
  • 3D printing
  • Internet of Things
  • Cloud computing and storage
  • Sensors and automatic identification
  • Blockchain


aim’n automatiserar sitt nybyggda lager med AutoStore

Svenska aim’n, ett varumärke för multifunktionella sportswear-plagg för kvinnor gör nu sin största satsning någonsin i och med investeringen i ett nytt huvudkontor med ett tillhörande automatiserat lager. Automationslösningen är en AutoStore från Element Logic som ska installeras i aim’ns nya lager i Getinge utanför Halmstad.

Den nya lagerbyggnaden kommer att ha en yta på 6 000 kvadratmeter med tio meter i takhöjd. Lagret blir fem gånger så stort som företagets gamla och ska ge service till aim’ns kunder världen runt, förutom i Oceanien. Företaget satsar i och med nybyggnationen stort på automatisering med ambitionen om att kunden ska få sina varor på kortast möjliga tid. Samtidigt ska aim’ns lager vara miljöklassificerat och hållbart, där lagret delvis kommer att drivas av de solceller som installeras på lagrets tak.

Första lagerautomatiseringen

aim’n är ett ungt företag som startade 2014 och den kommande robotsatsningen är företagets första lagerautomatisering. Nu handlar det om att fortsätta skapa förutsättningar för att kunna skala upp verksamheten och då är AutoStore från Element Logic en passande lösning. Systemet erbjuder mycket flexibilitet där det är möjligt att anpassa anläggningen löpande samtidigt som man sänker driftkostnaderna.

– Vi har haft en väldigt kraftig tillväxt senaste åren och våra befintliga lager i Sverige är sprängfyllda. När vi nu vill fortsätta med inhouselogistik, vilket ger oss kontroll och insights, så letade vi mark och var galna nog att bygga ett eget lager. Samtidigt tittade vi på AutoStore för att höja kapaciteten per kvadratmeter. Jag fick en bra upplevelse av Element Logic och hade hört väldigt gott om deras implementering och produkt, vilket gav en stor trygghet. Satsningen på AutoStore gör att vår möjliga tillväxt i de nya lokalerna ökar rejält och behovet av en ny lokal förskjuts i många år framåt. Nu kan vi även bredda sortimentet rejält och ge våra medarbetare en bättre arbetsmiljö, säger Robin Mostacero, VD på aim’n.

– aim’n gör en imponerande internationell tillväxtresa inom ett spännande segment och vi ser fram emot att vara en del av deras fortsatta satsning på skalbar automatiserad lagerverksamhet, säger Thomas Karlsson, Managing Director på Element Logic Sverige.

Tre avgörande förutsättningar för datadrivet beslutsfattande

AV HANS BERGGREN

Under de senaste fem åren har digitaliseringen inom många supply chain-segment tagit rejäl fart, vilket öppnar upp för både bättre visibilitet och dataanalys, med en bredd som verkligen möjliggör en högre grad av kvalitativt datadrivet beslutsfattande. Men det saknas ofta några avgörande förutsättningar för att lyckas – och det som saknas är inte tekniska förutsättningar.

I början av 2000-talet pratade alla om datadrivna supply chains, men många gånger utifrån termerna Supply Chain Visibility och Supply Chain Analytics. Den senare termen utifrån idén att gå från descriptive (historisk), via predictive (prognostiserad) och mot prescriptive (föreskrivande) analytics. Problemet var att det var väldigt begränsad spridning vad gäller supply chain-digitalisering vid den tiden, så analysen blev begränsad alternativt utförd på gamla data från dåligt uppdaterade affärssystem.

Hyperautomation

Under de senaste fem åren har digitaliseringen inom många supply chain-segment verkligen tagit fart, vilket öppnar upp för både bättre visibilitet och dataanalys med en bredd som möjliggör en högre grad av kvalitativt datadrivet beslutsfattande. Jag har i tidigare artiklar i SCE skrivit om hur värdefull den pågående digitaliseringstrenden är i bland annat detta avseende. Vi har nu möjlighet att lyfta supply chains från automations-fokus till hyperautomation (ännu högre grad av automatiskt beslutsfattande) genom tillgång till stora datamängder och tillämpning av AI/ML, som komplement till visibilitet och dataanalys inom supply chains så som vi känner dem idag.

Tre kritiska framgångsfaktorer

Nu möter vi dock nya utmaningar, eller vi kan kalla det förutsättningar, om vi ska lyckas dra nytta av att grunden för datadrivet beslutsfattande nu börjar komma på plats. Jag skulle vilja lyfta fram två förutsättningar från McKinseys rapport ”The data-driven enterprise of 2025” (publicerad den 28 januari 2022 på Mckinsey.com) och ytterligare en förutsättning baserad på min egen erfarenhet från över 20 år i branschen. Alla dessa tre punkter bedömer jag som kritiska förutsättningar för att lyckas nå en högre grad av datadrivet beslutsfattande i supply chains, och hanterar du dem kommer du också att lyckas. Observera att ingen av punkterna nedan handlar om tekniska förutsättningar.

  • Tydligt ägarskap. Ägarskapet måste finnas och det måste vara tydligt. McKinsey lyfter exempelvis fram att ägarskapet bör ligga hos CDO (Chief Data Officer) och denna roll måste ha som uppgift att bygga värde inom företaget, det vill säga det är en roll med ett tydligt resultatansvar. Därmed blir området också en produkt (eller snarare en tjänst) som företaget tjänar pengar på genom de värden tjänsten skapar.

  • Lämna det silo-baserade tankesättet. Vi måste lämna det silo-baserade tankesättet bakom oss och börja dela data i mycket stor utsträckning (McKinsey lyfter även i en annan punkt upp hur de ser på datasäkerhetsfrågor och datarättighetsfrågor, men det är ett helt område i sig och det lämnar vi till en annan artikel). Här ser McKinsey framför sig att det inom branscher och andra typer av medlemsbaserade intressesfärer bildas plattformar för datadelning, där medlemmarnas data förs samman till en helhet som ytterligare förbättrar förutsättningar för datadrivet beslutsfattande bland medlemmarna. Branscher som t.ex. fordonsindustrin, där jag genom mitt engagemang i PipeChain har mycket god insyn, har absolut möjlighet att leva upp till den här förutsättningen.

  •  Förstå dina value-drivers. Vi måste förstå vårt företags så kallade value-drivers – dvs. det som ytterst differentierar företaget från konkurrenterna, gör företagets produkter/tjänster till något kunderna bara måste ha, den kundservice som skapar unikt lojala kunder, etc. – och söka datakällor med data som kan ligga till grund för beslut som bygger företagets value-drivers allt starkare. Här upplever jag att många företag är villrådiga och har svårt att definiera vilka data man söker, hur analysmodellen bör se ut för att den ska fånga mönster och kunna dra slutsatser som bygger företagets value-drivers starkare samt vem inom företaget som de facto äger såväl frågan i sig som processen att driva den framåt med hjälp av allt bättre tillgång till data och inte minst relevanta data.

Idag är det uppenbart för de flesta att pusselbitarna börjar falla på plats för att på riktigt kunna tala om datadrivet beslutsfattande i supply chains. Som så många gånger när vi inom supply chain-skrået talar om stora förbättringsmöjligheter, så handlar det inte om brist på vare sig teknik eller kunskap. Det handlar i stället om högst mänskliga frågor, bland annat hur vi skapar rätt förutsättningar för vår organisation att ta sig i den riktning som skapar de stora värden som en högre grad av datadrivet beslutsfattande innebär.

Hans Berggren är vd för PipeChain-koncernen

Nu förändras tulldeklarationerna – nya EU-krav 2022

Just nu pågår ett förändringsarbete för hur företag i hela Europa lä­­mnar tulldeklarationer till tullmyndigheter. Det är därför viktigt att förbereda sig inför de förändringar som kommer inom ramen för UCC (Union Customs Code).

– Vi är redo med välbeprövad funktionalitet för hantering av import, export, tillfälligt lager, tullager och skapande av nödvändiga tulldeklarationer i ett enda system. Vi följer noga utvecklingen och våra lokala tullexperter finns tillgängliga för att diskutera förändringarna och svara på eventuella frågor, säger Ghassan Rassoul, nordisk Product Manager på Descartes, ett företag som bland annat erbjuder mjukvaror för tullhantering.

Tullverket har meddelat att det gamla importsystemet kommer att fungera fram till den 31 december 2022, vilket innebär att alla förändringar måste vara implementerade innan årsskiftet. Först ut i Sverige är det nya importsystemet (standardtulldeklaration och förfaranden för övergång till fri omsättning) med start under våren 2022 och därefter kommer övergången till det nya exportsystemet, ICS2 för flygfrakt, NCTS fas 5, att ske. 

– Förändringarna påverkar inte bara tullmyndigheter. Så småningom kommer alla företag som lämnar tulldeklarationer i Sverige behöva byta till Tullverkets system TESS. Det är av största vikt att företag nu ser över sin tullhantering och inte väntar med att ta reda på vilka anpassningar som behöver göras, säger Ghassan Rassoul.

”Strategin är rent nonsens om det operativa havererar”

AV STEFAN KARLÖF

I en intervju (SVT 11 mars) konstaterade docenten i krigsvetenskap, Ilmari Käihkö, att logistiken är en viktig del av strategin i samband med krig. Och jag kan bara konstatera att detsamma gäller i högsta grad även för företag i fredstid. För de flesta företag havererar den smartaste strategi om den inte förverkligas i det dagliga operativa arbetet.

Som alla andra har jag förfärats och blivit upprörd över det pågående kriget mitt i Europa. Samtidigt har jag med stort intresse följt olika experters reflektioner, bland annat flera av världens mest meriterade militärer, som alla samfällt konstaterar att de invaderande styrkorna fullständigt misslyckats vad gäller sin logistik- och försörjningsförmåga. Strategin var att ockupera landet och tillsätta en marionettregering, men logistiken kunde gudskelov inte leverera på det strategiska målet. I början av april uttryckte sig den pensionerade fyrstjärniga generalen Jack Kean så här om krigets första 6 veckor:

”Ryssarna har misslyckats totalt logistiskt. De gick in från fyra olika riktningar i ett mycket stort land, utan någon inbördes koordination. Varje sådan anfallsaxel behöver ha sin egen integrerade logistik för att försörja sina trupper med bränsle, underhåll, ammunition, mat, varma kläder med mera. Och de behöver dessutom ha ett fungerande flygunderstöd, vilket de saknade.”

General Kean var tidigare vicechef för USAs armé och är numera ordförande för ansedda tankesmedjan Institute for the study of war (ISW). Taktiskt sett, konstaterade Kean att: “It was considerably less than a satisfactory performance”. Följaktligen föll även strategin pladask.

De ryska trupperna agerade inte enligt de mest grundläggande reglerna för hur logistiken ska hanteras i samband med militära insatser, vilket bland annat blev tydligt av den flera mil långa konvoj av tanks och andra bepansrade fordon som fick bränslestopp nordväst om Kiev på grund av ett bristande logistikstöd och som varken skyddades av sitt eget artilleri eller flygvapen. Alltsammans ledde till höga förluster av både människor och material. Ryssarnas egna döda soldater lämnades dessutom kvar på marken, vilket ledde till att de övriga demoraliserades, vägrade lyda order och till och med deserterade i vissa fall.

“Their logistics system, and I am not even convinced there is one was a complete failure”, konstaterade Kean. Kort sagt; allt blev pannkaka. Som
tur är. Det finns mängder av liknande exempel på hur en havererad logistik i krig har fått stor påverkan på hur historien har utvecklat sig.

Mot ovanstående bakgrund känns generalen Omar Bradleys berömda citat mer relevant än någonsin: “Amateurs talk strategy. Professionals talk logistics.”

Stefan Karlöf, chefredaktör Supply Chain Effect

Schenker Logistics expanderar med ny logistikanläggning i Göteborg

Schenker Logistics har tecknat avtal med Platzer och Bockasjö om en logistikanläggning på 30 000 kvm i Sörred Logistikpark i Göteborg.
– Det följer den strategiska plan vi på Schenker Logistics utformat och arbetat efter under ett antal år och där vi kunnat uppvisa en väldigt god tillväxt med både nya och befintliga kunder, säger Håkan Nydén, CEO Schenker Logistics & Head of Contract Logistics Cluster SE/DK.

Schenker Logistics är en av världens ledande leverantörer av globala logistiktjänster för industri och handel. Etableringen i Sörred Logistikpark ligger helt i linje med bolagets strategiska tillväxtplan för att kunna fortsätta svara upp till den höga efterfrågan på den svenska marknaden. Inflytt i anläggningen kommer att ske under våren 2023.

– Etableringen i Sörred Logistikpark passar väldigt väl in i vår strategi samtidigt som fastighetens utformning och geografiska läge ger oss precis de fördelar vi söker, säger Håkan Nydén.

Hyresavtalet löper över 10 år med grön bilaga. Byggnaden kommer ha miljöcertifikat enligt BREEAM-SE Excellent och ha solcellsanläggning om 500 kW. Inflyttning beräknas ske i april 2023. Sörred Logistikpark har ett attraktivt läge på Hisingen i Göteborg, bara minuter från Göteborgs hamn, fordonsindustrin och de stora motorlederna. Den energieffektiva byggnaden är på totalt 43 000 kvm, där Schenker Logistics etablerar sig på 30 000 kvm.