Swisslog kraftsamlar i Finland

Mikko Leppähaara har rekryterats som försäljningschef till Swisslogs finska verksamhet. Därmed förstärks Swisslogs nordiska försäljningsorganisation ytterligare samtidigt som en kraftsamling görs på den finska marknaden. Mikko Leppähaara har tjugo års erfarenhet av intralogistik och automation, närmast i egenskap av försäljningschef för AGVer (Automatic Guided Vehicles) på Wihuri Group. 

– Swisslog har ett mycket gott rykte på marknaden och jag ser fram emot att få arbeta med den breda portfölj av lösningar som Swisslog erbjuder i en tid när marknadens efterfrågan på automationslösningar är större än någonsin. Jag brinner för att hitta den mest effektiva och hållbara lösningen för varje kund och bygga långsiktiga, förtroendefulla partnerskap, säger Mikko. 

På den finska marknaden, liksom övriga nordiska marknader, är efterfrågan på lagerautomation särskilt stark inom e-handeln och dagligvaruhandeln. Mikko Leppähaara är nu fokuserad på att öka kännedomen om Swisslogs erbjudande i Finland.

– Prioriterade områden just nu är att utveckla och säkerställa en hög kundnöjdhet hos våra befintliga kunder och stärka vår lokala närvaro och kännedom om vårt breda erbjudande på den finska marknaden.

SCE #1 2022

  • Tema: Hållbarhet, risk och resiliens i supply chain
  • Profilintervju: möt Claes Seldeby, vd och koncernchef Ahlsell Group, ”Smart logistik och hållbarhet är en del av vårt kunderbjudande”
  • Intervju med Lykos logistikchef Anna Persson, ”Kulturen och medarbetarna ger oss en effektiv och serviceinriktad logistik”
  • Kan försörjningskedjan vara både hållbar och resilient? av Alan Duncan
  • Erik Sandberg om Cirkulära flöden i modebranschen 
  • Miljöansvar prioriterat när konsumenten väljer e-handlare och leveranssätt, av Dan Hellström
  • Och en hel del annat!

Bring etablerar ännu en AutoStore-anläggning i Oslo

Swisslog ingick i början av 2021 ett ramavtal med Bring Parcels AB för leverans av lagerautomation för logistikföretagets nya fulfillmentlösning ” Shelfless”. Nu har beslut fattats om att bygga upp ytterligare en automatiserad AutoStore-anläggning, denna gång på Östlandsterminalen utanför Oslo. 

Automationslösningen kommer att byggas i direkt anslutning till den befintliga paketterminalen på Östlandet, vilket gör det möjligt att korta ledtiderna i hanteringen och skapa en effektiv helhetslösning. Installationen av anläggningen kommer att påbörjas under första halvan av 2023 när den nya tillbyggnaden är färdigställd på Östlandsterminalen. Sedan tidigare finns Shelfless i Berger, Oslo och en anläggning är under uppförande i Rosersberg, Stockholm samt i Køge, Köpenhamn. 

– På Östlandsterminalen kommer vi att använda oss av kompakta och energieffektiva AutoStorelösningar från vår automationspartner Swisslog. Majoriteten av leveranserna kommer att vara fossilfria och ske bara några timmar efter att kunden har beställt sina varor online. Med den här stora nordiska satsningen kommer vi kunna erbjuda både snabbare och grönare leveranser, säger Tobias Åbonde, nordisk direktör på Shelfless. 

Den nya fullt automatiserade lagerlösningen blir den fjärde i sitt slag som etableras i Norden i samarbete med Swisslog. 

– Vi är enormt stolta och hedrade över att ha valts som partner för Brings offensiva lagerautomation. Det är ett stort förtroende vi har fått och vi ska gör vårt yttersta för att fortsätta att motsvara Brings höga förväntningar. Detta är den andra AutoStore-anläggningen som vi levererar till Bring i Norge, vilket stärker Swisslogs position som Norges främsta leverantör av internlogistiska lösningar, säger Christian Walby, säljchef för AutoStore på Swisslog.

Swisslogs ramavtal med Bring sträcker sig över fem år och innebär att Swisslog levererar alla AutoStore-lösningar till Brings nordiska anläggningar. Leveransen till Bring Shelfless Östlandet består av en AutoStore med 42 000 bins, 70 R5-Redline robotar, 10 portar med pick-to-light-teknologi, 7 inlagringsstationer samt Swisslogs SynQ AutoStore Software.

E-handelsföretaget Cellbes satsar på automatiserat lager

E-handlaren Cellbes – en av norra Europas ledande e-handlare med fokus på mode och heminredning – har beslutat att automatisera sitt nya lager med AutoStore från Element Logic. Samtidigt byggs lagret ut och driften outsourcas till en extern specialist.

Cellbes blev trångbodda i sin befintliga lagerverksamhet i industriområdet Viared i Borås och valde sommaren 2021 att sälja fastighetsbolaget, Cellbes Real Estate AB, innehållande Fastigheten Vindan 1 i Borås till Logistea (tidigare Odd Molly International AB). Därefter fattades beslut om att bygga ut och modernisera anläggningen i samarbete med den nya ägaren. I samband med utbyggnaden går Cellbes från manuellt till automatiserat lager med AutoStore från Element Logic – samt väljer att outsourca driften. Alla förändringar handlar om att effektivisera lagerverksamheten, med omställning från postorderföretag till renodlad e-handlare, som möter slutkundernas efterfrågan.

I en första fas av automatiseringen fokuseras på plock och pack med 63 robotar, 60 000 backar och 15 operatörsportar. AutoStore-systemet är designat för att klara 1 700 orderrader/timme och har även ett bansystem kopplat för att hantera inbound, outbound, sortering och waste. Driftsättning beräknas ske sommaren 2022.

– Vi är glada att Cellbes har valt att satsa på säkerställd kvalitet, kostnadseffektivitet och flexibilitet i sin lagerverksamhet genom AutoStore. Automatisering är en naturlig väg att gå när logistiken förändras så radikalt som den gör nu, särskilt inom retail och e-handel, med helt andra kompetenskrav, säger Anders Bohlin, Sales Director på Element Logic Sweden.

Leveransboxar som effektiviserar vården

Det ska bli enklare, mer tillgängligt och tryggt för patienterna när Aleris och iBoxen börjar erbjuda smarta leveransboxar i nytt, unikt samarbete med fokus på utredning och behandling av sömnapné.

Vid Aleris sömnapnémottagning är det nu möjligt för patienter att själva välja hur man föredrar att komma i kontakt med vården. Nu kan patienterna enkelt och bekvämt hämta, och framöver även returnera, sin utrustning vid utredning och behandling av sömnapné via en leveransbox. Sedan tidigare är det möjligt att hämta och lämna sin utrustning efter besök på mottagningarna.
– Vi vill göra det enklare. Patienter kan nu välja när och hur man vill hämta sin utrustning vid utredning och behandling av sömnapné. Det ger en ökad tillgänglighet och trygghet för patienten att veta att det finns flera sätt att vara delaktig i sin egen vård, säger Mikael Lindh, affärsområdeschef på Aleris.

iBoxens infrastruktur av smarta leveransboxar är ursprungligen framtagna för att hämta, returnera och skicka paket. Genom att nyttja boxarna och utveckla den digitala tekniken har iBoxen tillsammans med Aleris tagit fram en ny säker lösning som ökar samverkan mellan patienten och vården. För att hämta och lämna något i boxen krävs att personen legitimerar sig via mobilt BankID.
– För tio månader startade vi bygget av ett nytt, rikstäckande nät med leveransboxar utomhus – tillgängliga för alla dygnet runt. Det finns ett stort intresse kring vår lösning och flera spännande användningsområden har dykt upp. Det känns riktigt bra att vi så snabbt kunnat hitta en smidig och bekväm lösning för Aleris och deras patienter, säger Tim Jörnsen, vd på iBoxen.

Utplaceringen av de första boxarna är startskottet på ett unikt samarbete. Aleris och iBoxen är först ut och ensamma i Sverige med att nyttja smarta leveransboxar inom specialistvården. Lösningen med boxar ger patienterna fler fördelar. Förutom att spara tid behöver inte starten på utredning och behandling av sömnapné begränsas till mottagningens öppettider eller särskilda drop-in tider. iBoxens leveransboxar står utomhus och med det är infrastrukturen tillgänglig dygnet runt, året om.

Granit väljer Aditro Logistics som logistikpartner

Inrednings- och livsstilsföretaget Granit kommer under våren 2022 att flytta sin lagerlogistik till en av Aditro Logistics moderna logistikanläggningar i Nykvarn. Samarbetet har vuxit fram ur en gemensam ambition att möta marknadens ökade förväntningar på ledtider, ekonomi, hållbarhet och digital innovation.

– Det är med stolthet vi kan meddela att Granit väljer att utveckla sin logistik tillsamman med oss i Nykvarn. Detta är en viktig kvalitetsstämpel och ett bevis på att våra investeringar i moderna och smarta logistiklösningar ger önskat resultat. Granit är ett mycket väletablerat företag på den nordiska marknaden och vi ser fram emot att vara en viktig del i deras fortsatta expansion, säger Per Zandrén, CEO Aditro Logistics.

Under flera år har Aditro Logistics arbetat med förbättringar och effektiviseringar inom digitalisering och automation bland annat i anläggningen i Nykvarn.

– Vi ser mycket fram emot att starta vårt samarbete med Aditro Logistics då vi ser att det är ett bolag med stor kompetens inom Retail och e-handelslogistik samt har väl utarbetade processer som säkerställer en hög servicenivå till våra kunder. De har också en positiv företagskultur som passar väl med våra egna värderingar, säger Thomas Dunaker, VD för Granit AB

Granit grundades 1996 av Anett Jorméus och Susanne Liljenberg. Deras affärsidé var att skapa ett livsstilskoncept som förenklade i vardagen. Smarta och funktionella produkter för hela hemmet i naturliga färger och material med inspiration från naturen. Den första butiken öppnades på Götgatan 31 på Södermalm i Stockholm. Affärsidén kvarstår och idag har Granit vuxit och finns på fyra marknader med över 40 butiker i; Sverige, Norge, Finland och Tyskland. Sedan 2008 är Granit en del av Bergendahls-koncernen.

Jula investerar i AGV-system från Toyota

Som en del av Julas fortsatta utveckling och för att säkra logistiken i framtiden har Jula ingått ett avtal med Toyota Material Handling gällande AGV (Automatically Guided Vehicles) för Julas centrallager i Skara.

De förarlösa truckarna ska utföra transportuppdrag i den del av Julas centrallager som består av mobila pallställ och som totalt innehåller 190 000 pallplatser. Lösningen kommer effektivisera Julas hantering och är även en viktig del i den fortsatta utvecklingen av en hållbar logistik.

– Vi investerar för framtiden. Denna satsning stärker Julas konkurrenskraft och affärsidé att vara lågpris och ta ansvar för låga kostnader, och skapar förutsättningar för en fortsatt lönsam och hållbar tillväxt. Jula är ett familjeföretag som är långsiktiga och vill vara i framkant med att utveckla framtidens logistik, säger Christian Blank, Logistic Director på Jula och styrelseledamot i Jula Holding.

Projektet har pågått sedan 2019 och under den tiden har Toyota utfört simulering och omfattande emulering samt fysiska tester både internt och på plats på Jula för att säkra lösningen både med hänseende på kapacitet och funktion. En stor utmaning är integrationen med de mobila pallställagen eftersom AGVn måste hantera en omvärld som ständigt rör på sig utan att den tappar sin orientering. Projektet går nu in i en genomförandefas med en förväntad driftstart under senare delen av 2022 för att vara uppe i full drift under 2023.

Viktigt att säkerställa framtiden

Installationen på Julas centrallager kommer vara det första AGV-systemet som integreras med ett mobilt pallsystem av den här storleken och kombinationen kommer vara ett av världens största. Varför Jula väljer AGV-system till centrallagret är för att säkra hanteringen av det ökade logistikflödet i framtiden samt en del i Julas satsning för en hållbar logistik.

– Vi ser att det generellt är en väldigt bra återbetalning på den här typen av system då våra automatiserade truckar är i kontinuerlig drift dygnet runt. Säkerheten ökar och skadekostnaderna minskar vid införandet av automation, samtidigt som risken för störningar på grund av personalfrånvaro och personalomsättning minskar, vilket många kunder har upplevt lite extra under de senaste åren, säger Henric Hasth, vd Toyota Material Handling Sweden.

Blue Yonders Girish Rishi slutar på topp

Blue Yonder meddelade i veckan att CEO Girish Rishi lämnar företaget. Mark Morgan, företagets executive vice president (EVP) för Worldwide Commercial Business, kommer tillsvidare att fungera som tillfällig CEO. Rishi kommer att vara kvar i företaget till slutet av februari för att säkerställa en smidig övergång.

Rishi lämnar Blue Yonder efter ett rekordår för företaget under 2021, med totala intäkter på 1,1 miljarder dollar och ett rekordantal molnkunder. Han började på företaget 2017 och ledde övergången av Blue Yonders lösningsportfölj till molnet samt var ansvarig för viktiga strategiska förvärv, bland annat av Blue Yonder och Yantriks. Under Rishis ledning ökade även kundnöjdheten.

– Som framgår av vår senaste resultatrelease har verksamheten aldrig varit i bättre form för Blue Yonder. Optimering av försörjningskedjor är i framkant i alla styrelserum runt om i världen, och Blue Yonder spelar en avgörande roll som den ledande leverantören av end-to-end-lösningar, säger Rishi.

Morgan, som blir tillförordnad vd i slutet av februari, har varit i företaget i 23 år i en rad olika roller.

– Under mina 23 år i företaget har jag sett Blue Yonder göra det möjligt för företag att leverera väsentliga varor som mat, vatten och medicin snabbare och mer effektivt. Vi brinner för det här arbetet, säger Morgan. Jag är tacksam för Girishs innovativa ledarskap, vision och vänskap under de senaste fem åren och ser fram emot att bygga vidare på vår framgång.

– Vi är tacksamma för det enastående ledarskap som Girish har gett Blue Yonder under hela sin tid i företaget och under den framgångsrika övergången till Panasonics ägande. Han lämnar företaget i en stark position för fortsatt tillväxt och med ett ledarteam av högsta klass, säger Yasu Higuchi, ordförande för Blue Yonders styrelse och CEO för Panasonic Connected Solutions Company.

Blue Yonder är en världsledande aktör inom området digital supply chain och omnichannel handel.

Axfood transportoptimerar med Descartes

Axfoodkoncernens inköps- och logistikbolag Dagab har fattat beslut om att använda Descartes plattform för planering och optimering av koncernens transporter. Lösningen kommer att användas för leverans från leverantörer, leverans till Axfoods egna butiker och grossistkunder samt för hemleveranser.

– I ett och samma system kommer Axfood kunna göra optimala val mellan egna och inhyrda fordon och externa transportaktörer, optimera rutter för minimering av körsträckor och automatiskt välja transportföretag baserat på kostnad och servicegrad. Plattformen kan dessutom användas för att operationellt utföra och övervaka transporter till slutdestination, avisera kunder om pågående leverans och via en mobilapp utföra elektronisk leveransbekräftelse, säger Dan Hellström, Senior Account Executive på Descartes. 

Efter en första pilot i Göteborg hösten 2020, pågår nu en intensiv utrullning av transportstyrningslösningen till Axfoods övriga regioner. Målet är att vara startklara när Dagabs nya logistikcenter i Bålsta tas i drift.

– För oss var det viktigt att hitta en partner som kunde lösa alla olika flöden i en och samma plattform. Och ett system som kändes modernt till det moderna logistikcenter vi bygger. Descartes som leverantör svarade upp mot detta. Dessutom kommer plattformen vara en viktig pusselbit för att vi ska kunna klara våra hållbarhetsambitioner. Med bättre nyttjande av fordon och optimerade rutter, det vill säga bättre fyllnadsgrad och totalt färre körda kilometer, ger det ett positivt resultat på företagets kostnader och inte minst miljöpåverkan, säger Helena Blom, Transportchef på Dagab.

Starta AI- och ML-resan på rätt nivå och ta ett steg i taget

AV HANS BERGGREN

Inom PipeChain har vi en vision att leverera mjukvarulösningar som stödjer automatiskt beslutsfattande i supply chains. Det är en vision som både bygger på att mognadsgraden för ökat digitalt samarbete inom industrins supply chains successivt stiger, vilket den nu gör. Det är också en vision som i allt högre grad faktiskt kan förverkligas tack vare utvecklingen av AI-stödda mjukvarulösningar.

När PipeChain grundades 1999 byggde vår vision på ungefär samma målbild, men på den tiden trodde vi att det var automatisk lagerpåfyllnad baserad på informationsdelning av lagersaldo, bruttobehov, faktiska leveranser och ett antal kritiska parametrar som skulle revolutionera världens supply chains. Nu ser vi istället en evolution framför oss, driven av en allt högre grad av digitaliserade flöden inom supply chains, allt större tillgång till kvalitativa flödesdata samt allt bättre förutsättningar för att bygga bra beslutsstödjande molnbaserade applikationer som med hjälp av AI kan guida användarna till rätt beslut. Detta kommer successivt att driva industrins supply chains mot effektivare processer och smartare flöden.

Identifiera er mognadsgrad

En viktig grund för att lyckas öka graden av samarbete inom supply chains, med digitaliserade flöden som den naturliga grunden för detta samarbete, är förståelsen för var man som företag befinner sig i sin mognadsgrad. Vad jag menar med detta är att de ansvariga i företaget förstår var företaget befinner sig och verksamheten kan utvecklas vidare till en allt högre mognadsgrad. Gartner har utarbetat en utmärkt beskrivning av fem mognadsgrader som vägledning för denna förståelse.

Gartners mognadsfaser i AI-utveckling

Fas 1: React — Silo-baserat autonomt och reaktivt tänkande
Den här fasen karaktäriseras av autonoma avdelningar/enheter inom företaget – t ex försäljning och tillverkning som driver logistiska prioriteringar via manuella processer och olika icke-integrerade system. Det saknas holistiska processer, standards och system över funktionsgränserna och därmed även koordination mellan dem.

Fas 2: Anticipate — Funktionstänkande för skalning och effektivitet
Logistikfunktionen centraliseras i syfte att öka effektivitet och produktivitet. Aktiviteter och prestationer följs upp från hela organisationen och rapporteras utifrån en helhetssyn, som ökar möjligheten att förutse efterfrågan och därmed förbättrar möjligheten att planera verksamheten. Fokus ligger på att skapa standardiserade processer och metoder i syfte att uppnå skalfördelar och ökad effektivitet för ökad lönsamhet.

Fas 3: Integrate — Integrera verksamheten med din supply chain
Nu integreras den logistiska funktionen med företagets hela supply chain. Fokus ligger på att förstå hur logistiken påverkar kundservice, inköp och tillverkning. Produktivitetsökningar och sänkta kost- nader uppnås genom högre grad av supply chainintegration (kunder, leverantörer, tredjepartslogistik).

Fas 4: Collaborate — Samarbeta med fokus på ditt Value Chain Network
I den här fasen är logistiken en integrerad del av företagets supply chain-vision, där avvägningar mellan lönsamhet och kundvärde kan göras planerat och medvetet. Kunder och leverantörer är integrerade digitalt och informationsdelningen är betydande, med hög grad av visibilitet ovanpå den rena transaktionsautomationen.

Fas 5: Orchestrate — Agera själv som dirigent av ditt nätverk för att skapa kundvärde
Logistiken och supply chain management-lösningarna stödjer nu horisontella processer genom företagets ekosystem av affärspartners, vilket utöver en effektiv och lönsam verksamhet öppnar upp för nya affärsmöjligheter. Affärsflödet genom företagets supply chain är också realtidsbaserat, vilket möjliggör ytterligare förbättrad visibilitet, bättre underbyggda beslut och även möjligheter till ökade marknadsandelar och tillväxt.

En del av företagets digitaliseringsresa

Att applicera AI/ML på sina supply chain-flöden kräver denna typ av resonemang. Dessutom befinner sig de flesta företag som vi kommer i kontakt med, innan vi börjat vår digitaliseringsresa tillsammans med kunden, i motsvarigheten till Gartners Fas 2 och på väg in i Gartners Fas 3. Detta innebär vidare att AI/ML i Fas 3 bör ta sikte på företagets egen förståelse för vad som händer i processerna samt möjligheten att med hjälp av AI/ML förbättra och förfina beslutsfattandet. I takt med att supply chain-arbetet mognar och utvecklas mot Fas 4, kan AI/ML-stödet i allt högre grad ta sikte på de kollaborativa processerna och förbättringar av det gemensamma beslutsfattandet för allt större värdeskapande.

IBMs maturity framework

Inom AI/ML finns motsvarande mognadsresonemang, där t ex IBM i en rapport från 2021 (AI ma- turity framework for enterprise applications, March 2021) lyfter fram följande tre nivåer enligt bilden ovan:

Silver-nivån: På den här nivån utforskar företaget vad AI är för något, hur det kan påverka verksamheten, vilka verktyg och teknologier som krävs för att börja använda AI, vilka data och vilken datamängd som krävs, etc. Detta är en nivå som inte påverkar företagets affärer, utan en nivå som syftar till att skaffa sig erfarenhet och idéer till hur AI kan skapa värde för företaget.

Guld-nivån: På den här nivån skapar AI-lösningarna nytta för verksamheten, utan att personalen som berörs behöver vara dataingenjörer för att använda tjänsterna. Datakvaliteten och möjligheten att skapa värde via processautomation bevisas på denna nivå.

Platina-nivån: Nu har företaget nått en nivå på AI-användningen där den är affärskritisk för verk- samheten och organisationen. Företaget förlitar sig nu även på AI-baserade tjänster och ett avgörande fokus ligger på avvikelsehantering, där AI spelar en viktig roll. AI-förmågan är sofistikerad på den här nivån, vilket innebär att den även befinner sig i en fas där företagets AI-tjänster lär sig mer och mer successivt utifrån data från den verklighet företaget möter och den feedback organisationen förser AI-tjänsterna med.

Att börja sin AI-resa

Inom PipeChain har vi en vision att leverera mjukvarulösningar som stödjer automatiskt besluts- fattande i supply chain-flöden, som både effektiviserar flöden med omedelbart värdeskapande som följd, men som också skapar större flexibilitet och smartare flöden som ger stora mervärden på sikt. Vi har dock insett att både Gartners mognadsfaser för effektiva och leanbaserade supply chains och IBM:s motsvarande mognadsresonemang för införande av AI-stöd i verksamheten, innebär att den AI-resa vi nu ger oss in på måste starta på rätt nivå för att lyckas. Vi har därför valt att välja ett industrisegment som befinner sig i en så mogen ”Gartner-fas” som möjligt, d v s Automotive, och kunder till oss i detta segment som dessutom kommit långt i sin digitalisering. Vidare har vi utifrån IBM:S resonemang valt ”Fas 2 Gold”, där vår första AI/ ML-stödda applikation har tillgång till tillräckligt med kvalitativa data, baseras på en process som kan automatiseras i hög grad samt adresserar ett område med tillräckligt stor förbättringspotential för att användare hos våra kunder ska få ut tillräckligt stort värde av tjänsten.

Ett stort första steg för oss…

Vi ser därför med spänning fram emot att, tillsam mans med våra kunder, bygga färdigt vårt mjukvarustöd för analys av leveransplaner inom Automotive. Lansering sker våren 2022. Mjukvaran är självklart molnbaserad och innehåller som grund en visuell del, visibility av historiska planer och deras förändring över tid, kompletterad med traditionella KPI:er för prognoskvalitet, över- och underprognostisering samt leveransprecision. I tillägg till denna funktionalitet introducerar vi en AI-tjänst som baseras på ML (maskininlärning). Syftet med AI-tjänsten är att använda den som beslutsstöd vad gäller avvikelser som är ”värda” att fokusera och ta action på, eller uteblivna avvikelser där AI-tjänsten är så tränad att den flaggar för call to action för att det inte stämmer att avvikelsen uteblivit. Utgångspunkten för vårt AI-projekt har varit att skapa en så kallad MVP (Minimum Viable Product), där vi som första steg tar fram en så begränsad produkt som möjligt som samtidigt skapar tillräckligt stort värde för att vara relevant för marknaden.

…men inte för mänskligheten (ännu!)

Vår AI-resa tillsammans med våra kunder har bara börjat, men det kommer ändå att vara ett stort steg för oss även om det i detta skede inte är ett särskilt stort steg för mänskligheten. Vår vision är dock absolut att bidra till att göra supply chain-världen bättre med hjälp av automatiserat beslutsfattande!

Hans Berggren är i vd PipeChain Group