Predrag Djukanovic ny Sales Manager på Swisslog

Predrag Djukanovic förstärker Swisslogs nordiska försäljningsorganisation som Sales Manager och tillför en lång erfarenhet och kunskap från intralogistik- och automationsbranscherna. 

Närmast kommer Predrag från Dematic där han arbetat i närmare två år, och dessförinnan arbetade han under närmare 14 år på Knapp i olika säljande och ledande roller. Att nu börja på Swisslog ser han mycket fram emot.

– Sedan länge har jag känt till Swisslog mycket väl. Företaget har ett väldigt gott rykte på marknaden, gör bra ifrån sig i sina projekt och tar ansvar för att leverera verkligt hög kvalitet. Därför kändes det hedrande när jag fick frågan om att anta rollen som Sales Manager på Swisslog Norden, säger Predrag Djukanovic.

På Swisslog kommer Predrag i första hand arbeta i Sverige och Danmark, vilket bland annat beror på att han bor i Öresundsregionen. Hans väg in i logistikautomation började med en praktikplats på ett företag som sålde förpackningsmaskiner, vilket så småningom ledde honom vidare till logistik- och automationbranschen. 

– Automation och intralogistik är en enormt spännande bransch som just nu utvecklas snabbt. Projekten är ofta varierade och ingen utmaning liknar en annan. Jag tycker mycket om att i teamsamarbete med kunder och medarbetare knåda frama de bästa möjliga lösningarna.

På fritiden tillbringar Predrag helst tid med sin fru och deras två tonårsbarn. Han gillar att resa och tar gärna sin enduromotorcyckel och åker ut på skogsvägar.


Swisslog levererar datadrivna och robotiserade lösningar för din logistikautomation tillsammans med tillförlitliga, modulära servicekoncept. Vi samarbetar med framtidsorienterade företag och är fast beslutna att sätta nya standarder inom lagerautomation för att tillhandahålla framtidssäkra produkter och lösningar. 

IMI och Agrippa inleder partnerskap inom mobil avvikelsehantering

Industri-Matematik International (IMI) inleder ett partnerskap med Agrippa med syftet att bredda erbjudandet inom mobil avvikelsehantering tillsammans med IMI’s lagersystem ”IMI WMS™”. 

IMI har ingått ett strategiskt partnerskap med det norska programvaruföretaget Agrippa. Avtalet för samman två nordiska aktörer med visionen att möjliggöra för sina kunder att bli världsledande inom effektiv och hållbar logistik. Agrippa som är grundat 2013 i Tønsberg, Norge, levererar en kostnadseffektiv lösning för avvikelsehantering, registrering av rutinmässiga kontroller och förbättring i logistikkedjor. Retail, logistik och Internet of Things (IoT) är Aggrippas fokusområden och bland Agrippas kunder återfinns bl.a. ASKO, Haugen-Gruppen, Elektroskandia och Plantagen. Agrippa växer kraftigt och har idag kontor i både Norge och Polen.

– Den framgångsrika, moderna och lättanvända lösningen för avvikelsehantering från Agrippa passar perfekt tillsammans med IMI’s robusta och effektiva lagersystem IMI WMS™. Tillsammans med Agrippa så ser vi många möjligheter att kunna hjälpa till i lagerverksamheters förbättringsarbete genom att inför mobila och lättanvända informationsflöden. Agrippas mjukvara är ett perfekt komplement till våra logistiksystem och vi ser fram mot att arbeta med ett så snabbfotat och innovativt företag som Agrippa, säger Niklas Rönnbäck, vd på IMI.

– Vi er veldig glade for å få IMI som partner og ser frem til et spennende samarbeid med IMI. Sammen vil vi hjelpe våre kunder til å forbedre og effektivisere logistikk-kjeden gjennom digitalisering med topp moderne software fra begge selskaper, säger Trond Engelbretsen, CEO Agrippa.

Vad ska vi ha all visibilitet till?

AV TED ROTH

Sedan pandemin bröt ut i början av 2020 fram tills idag har de globala leveranskedjornas motståndskraft prövats på ett sätt som aldrig tidigare. Det blev bland annat totalstopp i Suezkanalen, Storbritannien lämnade EU och generellt har vi sett allmänna störningar, såsom överfulla nätverk och driftsstörningar vid kritiska hubbar, containerbrist med mera. Är ökad visibilitet en lösning på detta?

Ja, absolut, även om visibilitet inte är den allena saliggörande kuren. Med bra mjukvaror kan du exempelvis få proaktiva larm innan störningar uppstår, visibilitet på inkommande gods, en plats där all information är tillgänglig gällande sändningar (POD, fakturor, manifest etc.). Dessutom kan dagens mjukvaror generera en massa data om leveransprecision och individuella prestationer hos olika transportörer.

Men vad ska vi göra med all visibilitet? Man brukar säga att det du inte kan mäta kan du inte förbättra. Det är ett påstående som jag tror det flesta är eniga om. Men när en störning är identifierad, vad kan du göra då? Det finns faktiskt en hel del. Du kan bland annat byta ut en svagpresterande transportör på en eller flera rutter. Med ett larm om en oplanerad försening går det ofta att agera proaktiv genom att skicka en ny vara med en annan transportör för att säkerställa leverans i tid, förutsatt att din mjukvara är flexibel nog för att hantera snabba omställningar i realtid?

Samarbeta för konkurrenskraft

Sen handlar visibilitet väldigt mycket om samarbete mellan olika parter. Där IT-stöd är en kritisk faktor för att enkelt och snabbt kunna koppla upp nya parter med standardiserade API:er. Hur många goda idéer har inte hamnat i papperskorgen för att IT-investeringen har varit för dyr eller komplicerad. Du och ditt företag har kanske ett flexibelt IT-stöd, men hur många av era underleverantörer kan enkelt särskilja och skicka över data för din inkommande transport? Portaler kan vara en bra lösning, men är man inte en tillräckligt stark köpare är det svårt att kräva att partners ska arbeta i ytterliga ett system. Vi ser redan idag hur många av våra kunder sliter med att logga in i väldigt många portaler för att tillgodose köparens krav.

Stark dominant som driver integration

I dag är det få som ifrågasätter styrkan i väl fungerande nätverk. Samarbete i nätverk, eller om man så vill i försörjningskedjor, blir ofta särskilt framgångsrika när en stark dominerande part i nätverket driver integration som ett ”måste-krav”, med övriga partners.

Fortfarande låg IT-mognad

Det finns ganska många beprövade IT-lösningar på marknaden idag, allt oftare bestyckade med allt från Machine Learning och blockchain till realtidstracking. Men den generella IT-mognaden inom logistik är fortfarande låg och du måste uppnå en kritisk massa av partners för att få ut den effekt av visibiliteten som många företag söker efter. Jag tror att efter pandemin kommer vi se en rejäl förbättring av IT-mognaden vad gäller just supply chain-mjukvara för visibilitet och samarbete.

Nu vill alla ha mer flexibilitet

Men för att vara redo och säkerställa konkurrenskraft är ett gott råd att börja titta internt på hur flexibla de egna interna IT-lösningarna är och hur förberedda de är för morgondagens krav. För med data får du visibilitet, som i sin tur kommer visa på behovet av ännu mer flexibilitet. För år 2020 och 2021 har så tydligt påvisat att flexibilitet har varit nyckelordet, i alla fall hos våra kunder.

Ted Roth är General Manager på AEB Sweden

nShift/Mina Paket samarbetar med iBoxen

– Alla svenska konsumenter som e-handlar regelbundet använder nShifts app Mina Paket­ för att spåra sina beställningar. För oss är det viktigt att nå ut till slutkonsumenten oavsett vilken transportör som levererar paket­en. Därför är det en självklarhet för oss att ingå ett samarbete med nShift och Mina Paket­, säger Anders Holm, CCO på iBoxen med anledning av samarbetet.

iBoxens infrastruktur med boxar är öppen för samtliga transportörer på marknaden och nu blir iBoxen partner till den marknadsledande paket­spårningsappen Mina Paket­. Alla paket­ som ska levereras till iBoxens leverans­boxar ska enkelt kunna spåras i appen Mina Paket­. Mina Paket­ har miljontals användare, som spårar hundratusentals paket­ dagligen, och är en viktig del i det nordiska ekosystemet för e-handeln. Idag kan man som slutkonsument spåra paket­ från mer än 20 olika transportörer. Inom ett par år kommer iBoxen se till att alla svenska hushåll har en leverans­box nära sin bostad eller där de dagligen passerar. Från och med nu ska iBoxen tillsammans med Mina Paket­ nå ut med information om leverans­er som ska till iBoxens leverans­boxar.

– Att två transportörsneutrala aktörer tillsammans kan göra det ännu enklare för alla oss som handlar på nätet känns verkligen som en win-win, säger Axel Lindgren e-handelsexpert på nShift.

Visibilitet och samarbete är grunden för lönsamhet och konkurrenskraft

AV HENRIC HASTH

Ett av de områden som har intresserat mig mycket under min karriär är frågan om visibilitet och samarbete, temat för detta nummer av SCE. Det intresset fördjupades särskilt när jag jobbade som COO på B&B TOOLS. Det företaget var en typisk grossist som är helt beroende av att samarbeta mycket tätt med alla sina partners i försörjningskedjan, särskilt med sina kunder och de varumärkesägande tillverkarna av verktyg, förnödenheter och tjänster till industri- och byggsektorn.

Utmaningen består lite förenklat i att gå från ett funktionellt fokus där de olika delarna i en varuförsörjningskedja arbetar självständigt utan att dela gemensamma processer och system och gradvis förflytta sig i riktning mot en strategisk samarbetsintegration baserat på visibilitet, transparens och samarbete. Se figuren.

Intern funktionell integration

Rent konceptuellt är det här en resa som ofta börjar på den andra nivån, intern integration. Här brukar man börja med att dela tillgängliga data om kundbehov och materialförsörjning som konsolideras i en gemensam systemstruktur, exempelvis försäljningsdata hos en dagligvaruhandlare som delas med en bakomliggande struktur för att minska kapitalbindning och inkuransrisk samt förbättra tillgänglighet av produkter i butik.

Extern strategisk integration

För att ta nästa steg till en extern integration behövs ett samarbete som grundar sig på ett mer strategiskt partnerskap för att därigenom åstadkomma utveckling och förbättring. Den typen av samarbete är beroende av att relevanta affärsdata delas med externa aktörer i varuförsörjningskedjan, dvs. att visibilitet skapas. Det är ofta här det börjar bli svårt – ett exempel på det är de klassiska VMI-projekten (Vendor Managed Inventory, där leverantören fyller på och hanterar kundens lager) som blev stort kring millennieskiftet och hade de högsta och bästa am- bitionerna, men fallerade ändå. Min uppfattning är att orsaken till detta framför allt berodde på brist på tillit och strategiskt samarbete vilket gav en rädsla för att öppna upp och dela data med varandra.

Försörjningskedjor konkurrerar

Samma sak ser vi än idag, även om jag tycker att situationen har blivit enormt mycket bättre! Det är glädjande att se en ökad medvetenhet om att vi numera verkligen konkurrerar tillsammans i gemensamma försörjningskedjor med andra aktörer i andra försörjningskedjor. Insikten har alltmer nått högsta ledningsnivåerna i företagen där de hanteras som en strategisk och prioriterad fråga. Ett bevis på att vi har kommit ganska långt vad gäller en nivå av samarbetsintegration är e-handelns framväxt – en handel som äger det sista ledet mot kund, och därmed utgångspunkten för definitionen av kunderbjudandet, förutsätter att parterna i försörjningskedjan delar sina data, samverkar över bolagsgränserna och är transparenta i sina relationer för att lyckas.

Kundfokus och 100 procent transparens

Min nuvarande arbetsgivare, Toyota, är ett bra exempel på hur en väl fungerande samarbetsintegration kan se ut. I och med att vi äger hela vår varuförsörjningskedja och att vår kundrelation är huvudfokus för hela processen. Här är det 100 procent transparens och visibilitet som gäller vilket ger maximal nytta för kunderna, för miljön och därmed även för oss.

Internet of Things

Vi är även långt framme i att ta visibilitet och samverkan ett steg längre genom IoT (Internet of Things) där vi sedan några år har utrustat över 200 000 truckar med en telematiklösning som vi kallar för I_Site. Lösningen innebär att varje truck samlar in data automatiskt om bland annat olika körmönster och skador. En av insikterna som genereras av den ökade visibilitet som data från I_Site ger, påvisar ofta överdimensionerade truckparker på grund av att våra kunder ofta har dålig transparens i hur olika grupper/funktioner nyttjar sin utrustning. Dessutom är den ökade säkerheten som kommer med användandet av I_site mycket uppskattad eftersom förarbehörigheter och funktionskontroll säkerställs vid uppstart. Utifrån de data som fångas via tjänsten I_Site kan vår kund öka sin produktivitet genom en mer rationell användning av sin truckflotta, samt lära sig vilka beteenden och mönster som ger bäst resultat för säkerhet och produktivitet, vilket i slutänden stärker kundens egen lönsamhet.

Henric Hasth är vd för Toyota Material Handling Sweden

Airmee lanserar ”Airmee Locker” – storsatsar på iBoxens leveransboxar

Last mile-aktören Airmee fortsätter att bredda sitt fossilfria tjänsteerbjudande för att skapa en mer flexibel kundupplevelse. Nu lanseras Airmee Locker som komplement till bolagets hemleveranser sju dagar i veckan. Den nya satsningen genomförs tillsammans med infrastrukturbolaget iBoxen och deras transportörsoberoende nätverk av leveransboxar.

Airmee lanserar nu Airmee Locker för att ytterligare möta konsumenternas höga krav på snabba och flexibla leveranser. Leveranserna kommer ske fossilfritt till iBoxens nätverk av boxar och konsumenten kommer under pågående leverans själv ha möjlighet att byta mellan Airmees olika leveranstjänster. Airmee Locker rullas nu ut till iBoxens befintliga nätverk som kontinuerligt utökas till fler områden.  

– Konsumenterna vill ha full transparens och ägandeskap på var, när och hur deras paket levereras och returneras. Genom att vi vidgar vårt erbjudande till att även inkludera andra alternativ såsom lockers skapar vi en sömlös upplevelse där en Airmee leverans alltid sker på kortast möjliga tid men där paket kan lämnas vid dörr eller i en box, beroende på kundens önskemål, säger Julian Lee, CEO på Airmee.

iBoxen investerar stort för att bygga ut en rikstäckande infrastruktur med leveransboxar utomhus som är öppen för alla transportörer. Målet är att alla Sveriges 4,7 miljoner hushåll – i såväl landsbygd som stad – enkelt och bekvämt ska kunna hämta, skicka och returnera sina paket via en leveransbox nära sin bostad eller där de dagligen passerar.

– En annan viktig aspekt är att iBoxens boxar är strategiskt utplacerade nära konsumenten och tillgängliga dygnet runt, vilket innebär att vi kan använda våra bilar och terminaler större delen av dygnet och samtidigt erbjuda fler heltidsanställningar, säger Julian Lee.

Leveransboxarna bidrar till att fler paket kan lämnas av på ett och samma ställe vilket ger flexibilitet och valmöjlighet för konsumenterna som kan hämta alla sina paket på samma ställe.

– Nu när Airmee börjar leverera till våra boxar så har vi avtal med alla transportörer som inte har egna boxar. I dagsläget med Black Friday och den kommande julhandeln framför oss kan våra boxar serva upp till cirka 25 000 paket per dygn i Storstockholm och Storgöteborg, säger Anders Holm, CCO på iBoxen.

Sverre W. Monsen AS väljer en molnbaserad tullagerlösning

Norges ledande leverantör av arbetskläder och andra textilier, Sverre W. Monsen AS, väljer en molnbaserad tullösning från Descartes för att förenkla och effektivisera sin tullhantering. Genom implementeringen av den nya GCT-lösningen (Global Customs and Transport) kommer Sverre W. Monsen AS att kunna hantera sin kommunikation med tullmyndigheterna snabbt och effektivt.

Sverre W. Monsen AS, Norges ledande leverantör av arbetskläder och andra textiler, väljer en molnbaserad tullösning från Descartes. Med en lösning för tullager så slipper företaget betala onödiga tullavgifter. Tillsammans med andra system hos Sverre W. Monsen, kommer lösningen från Descartes att på ett effektivt sätt underlätta hanteringen av tullager.

– Genom att använda Descartes lösning för tullhantering får vi full kontroll över våra import- och exportdeklarationer. När man har tullager är det mer flexibelt att ha ett eget system, vi kan snabbare och säkrare få den översikt som är nödvändig för vår tullhantering, säger Torstein Klokk Pettersen, ekonomichef på Sverre W. Monsen AS.

Molnbaserad lösning effektiviserar och förenklar tullhanteringen

En viktig uppgift för Sverre W. Monsen AS är att se till att kunderna får sina varor när de vill. Med implementeringen av den nya lösningen GCT (Global Customs and Transport) kommer deras tullhantering inte bara att vara enklare och mer effektiv, utan också helt uppdaterad och anpassad till nya och ändrade krav från tullmyndigheterna. 

– Vi är stolta över att Sverre W. Monsen AS har valt vår lösning för att göra sin tullhantering smidigare och bättre. Vi är också glada över att få vara med och hjälpa dem att nå sina affärsmål, säger Lars Persson, försäljningschef för Norden på Descartes.

Bubbleroom väljer AutoStore

Bubbleroom etablerar under 2022 ett nytt huvudkontor och distributionscenter i Borås på totalt 20 500 kvm. För att möta tillväxtplaner samt ökade leverans- och effektivitetskrav har Bubbleroom, tillsammans med sina samarbetspartners Logent och Element Logic, skräddarsytt en automationslösning från Autostore som är dimensionerad för att kraftigt öka leveranskapacitet och effektivitet de kommande åren.

Bubbleroom driver idag en av Nordens största onlinebutiker inom mode och har under de senaste åren befunnit sig i en fas av kraftig tillväxt. För att bättre kunna möta framtidens logistikutmaningar väljer de nu att investera i AutoStore för en automatiserad lagerlösning. När Bubbleroom nästa år flyttar verksamheten från sina gamla lokaler i Borås till sitt nya lager på 20 500 m², markerar det en storsatsning för e-handelsbolaget.

– Det här är ett väldigt stort steg för oss med flytt av både kontor, lager och fotostudio till nya toppmoderna lokaler. Logent och Element spelar i toppdivisionen inom logistik och lagerautomation och är idealiska partners för oss när vi nu tar nästa steg i vår resa, säger Joel Sandberg, COO på Bubbleroom.

Ökad kapacitet för att klara kommande tillväxt

Element Logic står för leveransen av AutoStore-lösningen som initialt innehåller 40 plockrobotar, 41 000 bins, 12 karusellportar samt ett conveyor- och sorteringssystem. Systemet är designat för att klara mer än 1100 orderrader per timme och kommer skalas upp successivt för att möta kommande tillväxt.

– Marknaden för automatiserad lagerhållning i Sverige fortsätter att växa och vi är glada att kunna erbjuda Bubbleroom ett modernt logistikcenter. På oss ställer det krav att leverera i tid och se till att igångsättningen och den löpande driften fungerar på bästa möjliga sätt, säger Anders Bohlin, Sales Director på Element Logic. 

– Logents erfarenhet och kompetens inom design, implementering och optimal drift av automatiserade e-handelslösningar gör stor skillnad för våra kunder och vi är övertygade att med den nya lösningen på plats kommer Bubbleroom vara riktigt konkurrenskraftiga att stärka den ledande positionen inom sin nisch, säger Eric Sandgren, Vice President Business Development på Logent.

Det nya lagret i Borås börjar byggas omgående och beräknas stå klart sommaren 2022.

SCE#5 2021

  • H&M revolutionerar sin logistikutveckling med ny innovationsprocess
  • ”Realtidsvisibilitet är grunden för samverkan i supply chain”
  • Innovativa samverkansformer för klimatneutrala transporter
  • Visibility & Collaboration i praktiken – Hur kan du se bakom nästa krön?
  • Konsten att balansera motståndskraft, hållbarhet och effektivitet
  • Vad ska vi ha all visibilitet till?
  • Kan bristsituationerna inom inboundflöden utveckla nya värden?

Boozt.com – teknikbolaget som säljer mode på nätet

Lyssna på det här spännande samtalet med Lars Lindgaard Chief Supply Chain Officer på Boozt.com – ett snabbväxande, framgångsrikt företag som numera definierar sig som ett teknikbolag som säljer mode. Men i princip skulle bolagets väloljade logistikmaskineri och operativa plattform kunna hantera det mesta med sina avancerade tekniklösningar och världens största robotlager från AutoStore och Element Logic. Samtalet är ett i raden i serien SCE600SEC. från Supply Chain Effect.