Martin & Servera automatiserar med TGW Scandinavia

Restauranggrossisten Martin Servera har fattat beslut om att uppföra ett nytt automatiserat lager i Norrköping. Med den nya anläggningen avvecklas verksamhetens nuvarande fyra lager där det nya automatiserade lagret när det tas i drift 2022 blir centrallager för bolagets verksamhet och fortsatta expansion. Med den nya anläggningen ska ledtiderna från order-till-leverans kortas ner samtidigt som anläggningen ger Martin & Servera goda möjligheter att fortsätta sin tillväxtresa.

Som automationspartner har Martin Servera valt TGW Scandinavia, som är ett dotterbolag till TGW Logistics Group med huvudkontor i Österrike och med fler än 3 700 anställda världen över.

– Detta är vår första större investering i automation och vi ser fram emot att arbeta med TGW i detta strategiskt viktiga projekt, säger Magnus Schultz, Utvecklingschef på Martin & Servera Logistik.

– Det har varit ett fantastiskt samarbete med projektansvariga från Martin & Servera där resultatet har blivit en lösning som kommer att stödja tillväxt och fortsatt framgång, säger Kristian Brink, försäljningschef på TGW Scandinavia.

Det automatiserade lagret kommer bestå av ett skyttelsystem med 35 000 lagerplatser i två olika temperaturzoner. För att utnyttja ytorna maximalt så lagras lådorna i tre lager. En automatiserad miniload-anläggning med 11 000 lagerplatser och en Mustang E+ som används för att fylla på och hämta ut produkter. Inkomna kundorder kommer att plockas och beredas vid fyra arbetssituationer som är sammanlänkade med skyttelsystemet. Färdiga order kan därefter antingen slutföras i en manuell pallösning eller för vidare transport till en Commissioner för konsolidering tillsammans med manuellt plock innan leverans till slutkund. Som en del av projektet ingår även ett avtal om service och underhåll som innebär att Martin & Servera ges support i anläggningen i Norrköping av TGWs personal. Syftet är att säkerställa att automationen och tillhörande mjukvara fungerar problemfritt.

TGW Logistics Group (TGW) är en ledande leverantör av materialhanteringssystem och automation. Sedan starten 1969 har företaget byggt logistiklösningar för kunder inom olika branscher världen över. I rollen som systemintegratör planerar, tillverkar och implementerar TGW avancerade logistikanläggningar med den utrustning och de mjukvaror som krävs för att ge kunderna en kostnadseffektiv hantering från godsmottagning till utleverans. TGW har dotterbolag i Europa, Kina och USA och fler än 3 700 anställda världen över.

Finalisterna utsedda i PostNord Logistics Award 2021

Nu är det beslutat vilka som blir årets finalister i Sveriges ledande logistikpris, PostNord Logistics Award som delas ut för nittonde året i rad. Årets finalister är Command Center, Elanders Group, Husqvarna och Jula Logistics. Vem som slutligen vinner årets pris avslöjas 13 april i samband med en digital direktsändning.

De nominerade är noga utvalda av en namnkunnig jury med representanter med stor erfarenhet från både industri, detaljhandel, e-handel och akademi. Priset delas ut till aktörer som bäst möter grundkriterierna; Logistiklösningens innovationskraft och kundnytta, Effektivitet och lönsamhet samt Bidrag till samhällsansvar i form av minskad klimatpåverkan och bättre arbetsförhållanden.  
 
– I år fick vi in drygt 40 nomineringar varav vi valde ut fyra finalbidrag som håller mycket hög kvalitet och som alla på olika sätt visar på logistikens stora betydelse för näringslivets och samhällets utveckling, säger Mats Abrahamsson, juryns ordförande och professor i logistik vid Linköpings universitet. 

Årets vinnare av PostNord Logistics Award utses i samband med en digital sändning på PostNords hemsida den 13 april, där även fjolårets vinnare medverkar som talare. I år bjuds också deltagarna på inspirationsföreläsningar och samtal på temat: En dynamisk supply chain – avgörande när världen och kundbehoven snabbt ändras.

2021 års finalister i PostNord Logistics Award: 

Command Center

Genom att kombinera världsledande kompetenser inom sjukvård respektive logistik, transport och inköp etablerades på mycket kort tid en effektiv logistikverksamhet som under pandemin säkrade varuförsörjningen av sjukvårdsmaterial till region Stockholm. Samarbetet präglades av professionalism, resultatinriktning, prestigelöshet och hade samhällsnyttan i fokus.

Elanders Group

Genom en målmedveten transformation från en tryckerikoncern till ett globalt tjänsteföretag, som erbjuder breda logistiklösningar med en lång rad innovativa tjänster och systemlösningar, har verksamheten utvecklats till en växande koncern på logistikens framkant. 

Husqvarna

Med uppfinningsrikedom och fokus på både kostnader och hållbarhet har en smart förpackningslösning utvecklats som avsevärt ökar fyllnadsgraden och därmed minskar C02-utsläppen i samband med transport. Lösningen skyddar även produkterna bättre vilket reducerar antalet reklamationer. 

Jula Logistics

Med entreprenörskap och innovativa logistiklösningar har ett snabbväxande multimodalt logistiknav för lagring, skeppning och omlastning av gods etablerats, finansierats och utvecklats av ett privatägt handelsföretag i nära samverkan med samhällets aktörer

Aditro bygger AutoStore vid Arlanda – Cervera först in

Aditro Logistics, del av finska Posti Group, installerar robotsystemet AutoStore i sitt e-handelslager på Arlanda. I installationen ingår 40 robotar och 50 000 lagringslokationer där hela lösningen kommer att kunna hantera mer än 1 000 order per timme. Målet är att förstärka kundupplevelsen, erbjuda en skalbar och kostnadseffektiv logistik samt e-handelslösningar till Aditros kunder. Systemet levereras av Element Logic Sweden och Cervera blir första kunden i den nya lösningen.

Aditro Logistics investerar 70 miljoner kronor (7 miljoner euro) i den nya automatiserade lager- och plocklösningen Autostore, som är ett av världens snabbast växande lagersystem. Det nya systemet beräknas vara i drift i april 2022. 

– Implementeringen av Autostores lagersystem är början på en ny era för oss. Logtech, robotar och automatisering är hörnstenarna i vår strategi. Med den nya investeringen tar vi nästa steg i att framtidssäkra vårt logistikerbjudande, något som dessutom hjälper oss att framtidssäkra våra kunders behov inom logistik och e-handel. Det är en viktig del av vårt konceptuella sätt att arbeta och något som vi kommer att använda på andra lager inom Aditro Logistics och Posti Group. Jag är också väldigt glad över vårt nya flerårsavtal med Cervera. Genom vår nya lösning kan vi erbjuda dem precis den skalbarhet, kapacitet och kostnadseffektivitet som de söker, säger Johannes Gussander, vd på Aditro Logistics.

– Vi är väldigt glada över att bli en del av Aditro Logistics och Posti Groups nya resa. Ett steg in i framtiden och en möjlighet att ta del av skräddarsydd och automatiserad logistik. Den nya logistiklösningen passar våra tillväxtambitioner och logistikbehov perfekt. Vi är mitt i en förändring av hela vårt företag som innebär att vi ska vara ett ledande e-handelsföretag med butiker. Det nya avtalet gör det möjligt för oss att fortsätta vår planerade expansion med full fart utan några kapacitetsbegränsningar. Samtidigt som vi säkerställer högsta kvalitet mot slutkonsumenten, säger Peter Rimbäck, vd på Cervera.

– Vi har arbetat fram den nya avtalsstrukturen i sann partnerskapsanda tillsammans med teamet på Aditro Logistics. Den nya automatiserade lösningen från Autostore och Element Logic kommer att skräddarsys för våra e-handels- och lagerlogistikflöden, för att perfekt passa våra logistikbehov gällande plats, kapacitet, kvalitet och effektivitet. Vi tror också att Aditro Logistics och Posti Groups omfattande erfarenhet av logistikoptimering och specifikt deras nya initiativ inom logtech är något som Cervera kommer att ha fördel av framöver. Autostore-automatiseringen kommer att öka kapaciteten avsevärt när det gäller antalet hanterade beställningar per dag, vilket är viktigt för att uppfylla vårt kundlöfte inom e-handel, speciellt under högsäsongstopparna, säger Beatriz Fellenius, Supply Chain Manager på Cervera.

Det nya Autostore-systemet kommer att levereras av Element Logic Sweden och består av 40 robotar, 10 plockstationer, 3 inkommande stationer och 50 000 lagringslokationer. Förutom Autostore-systemet och så kallade automationsburar, kommer den nya installationen att innehålla ett komplett transportsystem med fjärrstyrda packningsstationer och sorteringskapacitet.

Bring storsatsar på e-handelslogistik i samarbete med Swisslog

I princip över hela världen ökar e-handeln i snabb takt och Norden tillhör en av de hetaste e-handelsmarknaderna. Under pandemiåret 2020 accelererade näthandeln rejält och en stor andel konsumenter har under det gångna året även börjat handla sina livsmedel och dagligvaror på nätet. Samtidigt intensifieras konkurrensen från flera globala spelare, som exempelvis Amazon, Alibaba och Wish, vars närvaro ökar i Norden.

Den ökade konkurrensen från de globala e-handelsbolagen i kombination med allt högre krav på snabba, flexibla och hållbara leveranser är bakgrunden till att norska Bring nu storsatsar på e-handelskonceptet Shelfless. En smart helhetslösning för en effektiv logistik och snabb leverans, där Swisslog är med som automationspartner och levererar en komplett AutoStore-lösning med tillhörande service och support.

– Målet med satsningen är att stärka våra kunders konkurrenskraft genom att säkerställa att de kan möta konkurrensen från de stora globala e-handelsjättarna som nu etablerar sig i Norden. Vår helautomatiserade lagerlösning i kombination med en molnbaserad IT-plattform och flexibla leveranstjänster kommer halvera leveranstiden, öka leveranskvaliteten och bidra till en bättre hållbarhet, säger Stig Belgum som är drifts- och logistikchef på Bring Warehousing AS. 

Shelfless består av ett effektivt, automatiserat lager, plock&pack samt olika digitala lösningar som ger e-handlarna visibilitet och kontroll över sina flöden, från order till leverans. Syftet är att erbjuda en helhetslösning som gör att e-handlaren inte behöver bekymra sig om lager och fysisk varuhantering, utan tryggt kan förlita sig på att kunderna får sin leverans inom loppet av några timmar efter beställning. 

Första etableringen i Oslo

Långsiktigt är målsättningen att erbjuda e-handelslösningen i hela Norden, där Bring redan planerar för fler liknande anläggningar. Det första steget tas dock i Norge med ett 36 000 kvadratmeter stort fulfilment-center i Berger, strax norr om Oslo. Om efterfrågan på lösningen fortsätter planenligt så kommer anläggningen att husera Norges största AutoStore-lösning om bara några år. 

– Shelfless är en långsiktig, nordisk satsning där vi vill hjälpa nordiska e-handlare att bli mer konkurrenskraftiga genom att dra nytta av den ökade snabbhet, kvalitet och leveransservice som Shelfless ger, förklarar Stig. 

100 % fossilfritt

Den halverade ledtiden åstadkoms dels genom att AutoStore-lösningen snabbt säkerställer ett effektivt varuplock – inkomna order  ska normalt plockas inom en timme – och dels genom frekventa transportavgångar från anläggningen. 

– Målet är att vi ska kunna transportera snabbt och fossilfritt till alla privatkunder på det norska Östlandet och i de större städerna. Nu jobbar vi målinriktat för att under 2021 leverera 100 % fossilfritt i alla de större norska städerna. 

Helautomatiserad e-handelsprocess

Lagret i Berger kommer att vara state-of-the-art i branschen. Med digitala och automatiserade processer hanteras varuflödet med minimal mänsklig inblandning – från det att kunden klickar på köpknappen tills att varan levereras med någon av Brings många leveranstjänster. 

– Vi har redan flera kunder och vi är i full gång med att uppföra det automatiserade lagret. Genom att många e-handlare delar på en gemensam resurs så åstadkommer vi skalfördelar till nytta för alla, konstaterar Stig och berättar att flera e-handlare redan är kunder i den nya anläggningen, trots att den inte är färdigställd ännu.

”Imponerad av Swisslogs höga kompetens”

Installationen av den första delen av AutoStore-lösningen, etapp 1, kommer att göras under våren 2021. Då installeras 22 000 lådor, 22 robotar, sju portar, ett bansystem, buffertområde samt mjukvaran SynQ WMS som integreras med Brings eget WMS. Senare kommer anläggningen att byggas ut etappvis med ytterligare automation, robotar, portar och bansystem. Stig förklarar att AutoStore-lösningen valdes eftersom den är väl etablerad i e-handeln, kompakt, flexibel och väl beprövad. Han berömmer också Swisslog för deras arbete under både upphandling, planering och design av anläggningen.

– Vi valde i slutänden Swisslog som vår automationspartner. Det berodde på att bolaget har en hög och bred kompetens inom automation och att man har visat prov på snabbhet och kreativitet under vår upphandling, där vi diskuterat många olika designlösningar. Jag är imponerad av den höga kompetens som jag mött under hela processen, säger Stig. 

Intresset för Brings satsning är stort, både från media, allmänheten och potentiella kunder. Och hos Swisslog är man minst sagt stolta över att i tuff konkurrens ha fått automationsuppdraget från Bring. 

– Vi är väldigt stolta över att ha utsetts till automationspartner i Brings e-handelssatsning och vi ska göra vårt yttersta för att förvalta det förtroende som vi fått, säger Christian Walby, säljchef för AutoStore på Swisslog Norge.

Volati Handel Service digitaliserar lagren med Zetes

Volati Handel Service (VHS) har fattat beslut om att implementera lagerlösningen ZetesMedea från Zetes på sina två lagercenter i Malmö. Ambitionen är att på sikt digitalisera verksamhetens logistikprocesser maximalt. 

 Med ZetesMedea kan processer uppgraderas och funktionalitet läggas till i takt med att behoven förändras. En viss process kan moderniseras, exempelvis optimering av orderplock, och därefter  kan processer som inventering och leveransverifikation läggs till i samma system. I ett första steg i VHS digitaliseringsprojekt har röstplockslösningen ZetesMedeaVoice implementerats. 

– Det nya systemet har många fördelar, framförallt får vi en helhetslösning där system och hårdvara kan användas i många olika processer som vid godsmottagning och inlagring, fram till plock och pack. Detta gör att vi kan skala upp och vidare utveckla våra lager samtidigt som vi kan maximera vår teknikinvestering, säger Tommy Petersen, lager- och logistikchef på VHS. 

Den multimodala röstigenkänningstekniken gör det möjligt att kombinera den senaste röstplocksteknologin med andra former för datafångst som streckkodsskanning och RFID. Denna bärbara teknik guidar operatörer genom sina rutinprocesser och gör att de kan arbeta handsfree. Men till skillnad från traditionella röstplockssystem kräver nästa generations system minimal utbildning – operatörerna loggar bara in, upprepar några nyckelfraser och kan börja arbeta omedelbart. 

– Vi valde inte att arbeta med Zetes enbart på grund av deras lagerlösning utan också för det förtroende vi fått för personerna involverade i projektet. De har varit flexibla och kundorienterade och vi känner oss trygga med deras support, säger Tommy Petersen.

Handelsrådet finansierar förpackningsforskning på Chalmers

Små produkter som mascaror eller mobilskal som levereras till konsument i förpackningar stora som skokartonger är inget ovanligt. Hur produkter bäst ska förpackas är en komplex fråga där många företag använder sig av olika standardkartonger medan andra försöker hitta förpackningslösningar som går att anpassa efter produkten. Mot den här bakgrunden har Chalmers beviljats forskningsanslag från Handelsrådet, och arbetet ska utföras i nära samarbete med PostNord och DS Smith.

– Vårt projekt kommer fokusera på förpackningens roll i detaljhandeln med ett distributionsfokus. Vi vill effektivisera distributionsnätverken, men samtidigt studera om detta kan göras på ett hållbart sätt – med fokus på förpackningar. I första hand strävar vi efter att förstå vilka beroenden som ligger bakom att en förpackning ser ut som den gör, säger Kajsa Hulthén, biträdande professor vid Chalmers Tekniska Högskola.

Genom att studera förpackningar som en del av ett nätverk med tekniska och organiska beroenden ska forskargruppen skapa förståelse, dels för varför förpackningar i dagsläget ser ut som de gör, dels för vilka åtgärder som är möjliga att genomföra för att effektivisera distributionsnätverken.

– Det gäller att förstå hur den här förpackningen relaterar till andra resurser i systemet, från förpackningsmaskiner till utlämningsställen. En förändring kanske är lätt att genomföra för en aktör medan den skulle bli extremt dyr för en annan aktör att genomföra, menar Kajsa Hulthén.

Trettio procent luft

PostNord uppskattar att de paket de levererar från e-handeln idag innehåller cirka 30 procent luft, vilket innebär att det är svårt för dem att använda sina transportresurser optimalt.

– Kan paketsorteringsutrustningen hos transportörerna inte hantera vissa typer av förpackningar? Kan det vara så att det är etiketters storlek som styr hur små förpackningarna kan vara? Vilken roll spelar konsumenternas krav i detta? Det finns tusen frågor att ställa, säger Kajsa Hulthén.

I projektet arbetar forskare på Chalmers tillsammans med PostNord och förpackningsleverantören DS Smith för att undersöka dessa frågor.

– Man kan säga att vi tillsammans är nyfikna på varför det ser ut som det gör, vad som kan göras åt det, vem som behöver agera samt på vilket sätt, säger Kajsa Hulthén.

Projekttitel: Förpackningars roll för en mer hållbar och effektiv varudistribution inom detaljhandeln i Sverige

Projektets syfte är att analysera förpackningars roll inom detaljhandeln i Sverige med målet att identifiera hinder och möjligheter för mer effektiv, ändamålsenlig och hållbar varudistribution samt returhantering med särskilt fokus på e-handeln. Projektledare är Kajsa Hulthén, Chalmers tekniska högskola och övriga projektdeltagare är Sofia Leffler Moberg, PostNord och Johan Nyström, DS Smith. Handelsrådet har beviljat ett anslag på 1 926 000 kronor för projektet som ska pågå till och med oktober 2022.

AutoStoresuccén lyfter Element Logic över miljardvallen

Automationsexperten Element Logic uppnådde sitt bästa resultat någonsin under 2020. Rekordtillväxten i näthandeln samt ett ökat fokus på detaljhandelns effektivitet och expansion till nya marknader bidrog till en tillväxt på 40 procent jämfört med 2019. 

Även bolagets rörelseresultatet (EBITDA) landade 2020 på en rekordnivå, 16 miljoner euro, vilket är en fördubbling jämfört med året innan. Orderstocken växte under året med 60 procent, till 64 miljoner euro och omsättningen översteg 100 miljoner euro 2020. Det svenska dotterbolaget Element Logic AB är den viktigaste bidragsgivaren till 2020 års goda resultat.

– Det gör oss förstås stolta att så många företag fått upp ögonen för Element Logic här på den svenska marknaden, ett bra kvitto på att den inslagna vägen som vi jobbat på de senaste åren har varit helt rätt, säger Thomas Karlsson, Managing Director på Element Logic, Sverige.
– Efter 30 år i branschen har 2020 varit vårt bästa år hittills. Automatiserade och effektiva lager är en tydlig trend på alla marknader och branscher, vilket resulterar i stora möjligheter för vår bransch, vilket vi har arbetat aktivt för, säger Dag-Adler Blakseth, CEO på Element Logic och fortsätter:

– Vi har uppnått tillväxt på de skandinaviska marknaderna bortom våra ursprungliga planer och budgetar. Den otroliga tillväxten i onlineshopping har varit avgörande för vår framgång och vi är glada att se Element Logic växa i snabb takt samtidigt som vi ökar våra marknadsandelar. Vår tillväxt är ett resultat av vårt DNA, vår expertis och vårt fokus.

Konsumenternas förväntningar formar marknaden

Onlineshopping som trend kommer att fortsätta växa 2021. Förväntningarna från konsumenterna om tillgänglighet och snabba leveranser kommer att forma och förändra detaljhandelsbranschen i många år framöver, tror Blakseth.

– Vi förutspår att färre branscher bara kommer att ses som en fysisk arena. Vi tror att konsumenternas betalningsvilja för snabbare leveranser kommer att öka, vilket skapar nya krav på effektiv logistik. Med en förändring mot mindre lager som ligger närmare kunderna för att uppnå snabbare leveranser. Det är redan tydligt på flera marknader, säger Blakseth.

– Vi ser en stor möjlighet att bredda vår verksamhet ytterligare och nå nya segment med våra produkter och lösningar, där vi spår att livsmedel kommer att ta ytterligare kliv i sin automatisering för att kunna möta konsumenternas behov, säger Thomas Karlsson.

Redo för framtida tillväxt

I februari 2020 vann Element Logic fullständiga distributionsrättigheter för AutoStore i Europa, vilket gjorde det möjligt att expandera och etablera nya verksamheterr i fler länder. Som ett resultat av avtalet har Element Logic öppnat fullskalig verksamhet i Polen och Benelux och ytterligare expansion till nya marknader planeras under 2021.

Kuehne+Nagels koncernchef: ”Inte realistiskt att mer än 30-50 procent av västvärldens befolkning är vaccinerade till nästa sommar”

I en uppmärksammad intervju i Financial Times konstaterar Kuehne Nagels vd Detlef Trefzger att det inte är logistiska flaskhalsar som försvårar distributionen av Covid-19-vaccin utan begränsningar i tillverkarnas produktionskapacitet.

– Jag tror inte att det är realistiskt att mer än 30-50 procent av västvärldens befolkning är vaccinerad före nästa sommar, säger Trefzger och konstaterar att en ambitiös tidsplan i fattigare länder är två-tre år och förutspår att vaccin kommer att vara tillgängliga jordens hela befolkning tidigast i slutet av 2024.

Både Kuehne Nagel och huvudkonkurrenten DHL har god insyn i vaccintillverkarnas produktionskapacitet eftersom de både har avtal om att leverera råvarorna till produktionen och de färdiga vaccinen. Mot den backgrunden prognostiserade Trefzger att produktionen av vaccin trots allt kommer att öka minst femfaldigt under andra kvartalet 2021, samtidigt som han ifrågasätter de europeiska staternas förmåga att vaccinera medborgarna.

– Vi är för strikta vad gäller regelverk i Europa. Andra länder visar att man kan vaccineras i mataffären eller av din ordinarie läkare. Vi har alldeles för mycket regler och v är ”over engineered” – och då talar jag särskilt om Tyskland. Det blir ingen massvaccination om vi fortsätter på det sättet, säger Detlef Trefzger till Financial Times.

PostNord betraktas som det mest hållbara svenska logistikbolaget

Enligt 23 400 tillfrågade svenska konsumenter är PostNord, för andra gången, det mest hållbara logistikvarumärket i den europeiska varumärkesstudien Sustainable Brand Index.

– Att vi i år igen toppar i rankning över hållbarhet gör mig väldigt stolt. Att vi gör det ett år när pandemin har påverkat oss alla ser jag som ett bevis för vår samhällsviktiga service och att vi inte har svikit Sverige en enda dag. Jag tror att konsumenterna ser detta och att de litar på att vi håller våra löften. Vi har lyckats minska våra utsläpp med 40 procent sedan 2009 och vi arbetar med hållbarhet i allt vi gör från transportinköp till arbetsmiljö och arbetsvillkor och mycket, mycket, mer, säger Mathias Krümmel, Sverigechef på PostNord. 

PostNord formulerade i slutet av 2020 en ny offensiv hållbarhetsagenda. Ett av målen är att vara fossilfria 2030, vilket ska ske genom elektrifiering av fordonsflottan, fossilfria drivmedel och effektivisering av PostNords flöden och arbetssätt. Ett annat mål är att PostNord alltid ska erbjuda en god arbetsmiljö och schysta villkor och vi ska vara en stark röst för detta i vår bransch.

– På PostNord vill vi leda hela branschen mot en hållbar omställning, såväl klimatmässigt som när det gäller arbetsmiljö och arbetsvillkor.  Vårt mål att vara år 2030 innebär att all vår logistik både från egna fordon liksom åkerier ska vara fossilfria, säger Mathias Krümmel. 

Sustainable Brand Index B2C är en varumärkesstudie om hållbarhet inom konsumentmarknaden i Sverige. Studien bygger på en undersökning bland svenska konsumenter och visar hur varumärken uppfattas inom miljö och socialt ansvar. Rankingen är en kombination av både miljömässigt och socialt ansvar, baserat på definitionen av hållbarhet enligt FN:s hållbara utvecklingsmål.

Tyska e-handlaren KoRo skalar upp med hjälp av Descartes

Coronapandemin har resulterat i flera utmaningar. En av dessa utmaningar är det ökade trycket på e-handeln, något som bland annat påverkat det tyska startup-bolaget KoRo Handels GmbH – en leverantör av kvalitetsmat direkt från producent till konsument. Nu väljer KoRo att implementera Descartes specialanpassade WMS för e-handel, för att därmed bättre kunna hantera kundernas ökade efterfrågan på ett bättre och mer effektivt sätt.

– Effekterna av covid-19-pandemin har lett till en ökad efterfrågan hos våra kunder. Vår lösning kunde inte hantera den stora ökningen, vilket resulterade i försenade leveranser och att vår kundserviceavdelning svämmade över av frågor och beställningar. Vi var därför i akut behov av en ny lösning, och på bara 30 dagar lyckades vi implementera Descartes WMS för e-handel. På så sätt kan vi nu hantera den ökade efterfrågan och förbättra kundnöjdheten. Nu skickar vi cirka 30 000 paket per månad och även under de mest intensiva dagarna skickas paketen iväg samma dag, säger Biggy Le, processchef på KoRo. 

WMS som automatiserar e-handelsprocessen

Descartes WMS för e-handel automatiserar informationshanteringen i e-handelsprocessen – från den inledande varumottagningen till leverans och returhantering. Den snabba implementationen gör det möjligt för små till medelstora återförsäljare att skala upp sin verksamhet och hantera det växande behovet av e-handel. 

– Vi är glada över att vår lösning hjälper KoRo att förbättra kundupplevelsen, minska arbetsbelastningen och ökat antalet lyckade leveranser. Våra e-handelslösningar kan enkelt anpassas utefter kundernas unika och komplexa krav och integreras med ett brett utbud av interna system, kundvagnar och marknadsplatser. Detta för att återförsäljare ska kunna skala upp sin e-handelsverksamhet på ett lönsamt och smidigt sätt, säger Dirk Haschke, VP & General Manager E-commerce på Descartes. 

KoRo är ett Berlin-baserat startup-företag som grundades 2012. Till en början sålde företaget överproduktion av tvättmedel till låga priser via sin webbplats och Amazon. Under 2014 började KoRo sälja kvalitetsmat online och i slutet av 2015 gick företaget helt över till e-handel av livsmedel.