Per Öhagen utsedd till vd för Nefab Group

Styrelsen i det globalt verksamma förpackningsföretaget Nefab Group har utsett Per Öhagen till ny VD. Närmast kommer Per från tjänsten som Executive Vice President på Posten Norge AS, med ansvar för affärsområdet e-handel och logistik. Han tillträder sin nya tjänst den 1 april 2022.

– På styrelsens vägnar är jag glad att meddela att Per Öhagen börjar som ny VD och koncernchef för Nefab Group. Per har värdefull erfarenhet från flera företag inom logistikbranschen, där han har haft ett flertal chefspositioner. Han är väl rustad att genomföra Nefabs ambitiösa tillväxtplan och leda företaget till fortsatt framgång med att spara resurser i försörjningskedjor, säger Magdalena Gerger, styrelseordförande i Nefab.

Per Öhagen är 50 år och har en magisterexamen i Business Logistics från Mittuniversitetet och examen från IESE Business Schools Executive Management Program. De senaste åren har han arbetat på Posten Norge AS som EVP E-commerce and Logistics Division, och dessförinnan var han Global Director, Integrated Logistics på JF Hillebrand Group AG och Managing Director på Lagena Distribution AB.

– Jag är glad över att anta rollen som ny VD och koncernchef för Nefab Group och ser fram emot att växa företaget globalt. Nefabs ledande marknadsposition, starka varumärke och innovativa portfölj är en bra plattform för fortsatt lönsam tillväxt, säger Per Öhagen.

Nefab sparar miljömässiga och finansiella resurser genom att optimera försörjningskedjor. Vi gör detta genom att innovera tillsammans med våra kunder för att skapa smartare förpacknings- och logistiklösningar. Med mer än 70 års erfarenhet kombinerat med kompetens och närvaro i mer än 30 länder erbjuder vi globala lösningar och lokal service över hela världen till företag inom branscher som Telecom, Datacom, Energi, Fordon, Healthcare, Flyg och Lithium Batterier. Försäljningen 2020 uppgick till 5,1 miljarder SEK och antalet anställa i koncernen är ca 3 000.

Framtida kompetenskrav för framgångsrik omnikanallogistik

Att erbjuda en enhetlig och sömlös kundupplevelse för integrerade fysiska butiker och onlinekanaler har blivit en hygienfaktor snarare än en konkurrensfördel för svensk handel. Denna utveckling driver en transformation med omstrukturerade logistiknätverk och mer tvärfunktionellt arbete inom organisationer, vilket leder till mer komplexa och sammanflätade kompetensbehov för framtidens omnikanal.

AV EMMA PETERSÉN, CHRISTOFFER LAUGE PEDERSEN, EBBA ERIKSSON OCH JOAKIM KEMBRO

För att bättre förstå framtida kompetenskrav för svenska handelsföretag har två masterstudenter, Emma Petersén och Christoffer Lauge Pedersen, från Lunds Tekniska Högskola genomfört en studie under våren 2021. Studien, som initierats av doktorand Ebba Eriksson och Docent Joakim Kembro, bygger på intervjuer med logistik- och branschexperter från tio företag – inklusive IKEA, Elgiganten, Cervera och PostNord. Resultaten pekar ut marknadstrender och utmaningar med transformationen mot den sömlösa kundresan. Med detta som grund kartlägger Emma och Christoffer vilka logistikrelaterade kompetenser och roller – utöver den traditionella lagerarbetaren – framtidens detaljhandel behöver för att förbli konkurrenskraftig.

Logistikutmaningar i en föränderlig omnikanalhandel

Omnikanalhandel är i ständig förändring. Pådriven av covid-19-pandemin fortsätter e-handeln att växa i snabb takt. Samtidigt har butiken tagit på sig nya roller som till exempel, showroom, upphämtningsplats för click-and-collect, eller plock av onlineorder. Denna utveckling har lett till att fler kundresor går tvärsöver kanaler och därmed ökar kundens förväntningar på flexibilitet och frihet i interaktion med handelsföretag. För logistiken innebär detta flera stora utmaningar. För det första ökar utmaningen kring kostnad och effektivitet, framför allt kopplat till e-handelsflöden med små volymer per order. Mindre orderstorlekar i kombination med ökad konkurrens och mer komplexa leveranser har inneburit att marginalerna i handeln sjunker. Ett viktigt fokus är därför att öka kostnadseffektiviteten i logistikflödena. Samtidigt ökar kraven på flexibilitet – både i logistiknätverket och i individuella materialhanteringsnoder. Kunders ökade krav på olika leveransalternativ och snabbare leveranser i kombination med ökade variationer i efterfrågan innebär att logistik och materialhantering snabbt måste kunna hantera och ställa om för olika behov. En tredje aspekt är IT och informationssystem, där den största utmaningen ligger i att utveckla och implementera integrerade informationssystem för fysisk handel och onlinekanaler. Rätt IT och informationssystem är en nyckel för att hantera kraven på ökad effektivitet och flexibilitet. Samtidigt innebär detta ofta stora investeringar och komplexa implementationsprojekt. Parallellt genomgår omnikanalhandlare storskaliga transformationer där företag – i ett snabbföränderligt landskap med korta strategiska cykler – ofta förlitar sig på externa parter då de saknar både erfarenhet och kompetens för att genomföra sådana projekt på egen hand.

Kravet på nya kompetenser för omnikanallogistik

Utvecklingen inom detaljhandeln innebär att kompetensbehoven inom omnikanallogistik blir mer komplexa och sammanlänkade. För att möta de utmaningar som identifierats och möjliggöra framgångsrik omnikanallogistik är det inte enstaka, isolerade kompetenser som krävs. Emma och Christoffer konstaterar att det snarare handlar om kombinationer av många olika kompetenser. Därför sammanfattas de identifierade kompetenserna i fem, så kallade, personas och deras respektive, tänkta ansvarsområden inom en logistikorganisation (Figur 1). De kritiska kompetenserna för att lyckas med en sömlös kundupplevelse relaterar inte enbart specifikt till SCM och logistik. Ofta ligger nyckeln till framgångsrik omnikanal i att kombinera dessa kompetenser med mer dynamis- ka och generiska kompetenser, så som en förmåga att arbeta i agila projekt och medvetenhet om föränderliga kundkrav och om den kommersiella verksamheten överlag.

Fem personas

De fem personas som lyfts fram här kombinerar ett flertal kompetenser i syfte att adressera konkreta utmaningar som detaljhandlare inom omnikanal står inför. Studien kan vägleda detaljhandlare i kartläggning av potentiella kompetensbehov och gap internt i organisationen, vilket därmed kan ge förståelse för var företagen bör rikta insatser för kompetensutveckling och omorganisering. Vilka insatser inom rekrytering, utbildning och kompetensutveckling som borde drivas hos en enskild detaljhandlare beror självklart även på de företagsspecifika utmaningarna som aktören står inför och hur långt organisationen nått i arbetet med att integrera sin omnikanallogistik.

Persona 1: Den erfarna strategiska transformationsledaren

Den erfarna strategiska transformationsledaren har gedigen erfarenhet och kunskap inom supply chain management (SCM), nätverkskonfigurering, optimering av varuflöden, kapitalbindning i värdekedjan, och returhantering. Förutom generell logistikerfarenhet har denna persona även industri- och företagsspecifik erfarenhet. Vidare är det centralt att denna persona kan kombinera en strategisk expertis med operationell kunskap, för att säkerställa att strategiska beslut och initiativ är implementerbara på en operationell nivå. Transformationsledaren ska naturligtvis vara en duktig projektledare och expert inom förändringsledning. Avslutningsvis behöver en person i denna roll även kunskap inom hållbarhet eftersom denna trend kommer att ha en signifikant påverkan framöver och hållbarhetsinitiativ bör designas på en strategisk nivå för att säkra en god framtida marknadsposition. Med det snabbföränderliga omnikanallandskapet blir strategiska cykler kortare, eftersom detaljhandlare måste genomföra förändring snabbare för att förbli relevanta för sina kunder och därmed konkurrenskraftiga. Genom att ha den erfarna strategiska transformationsledaren i sin logistikorganisation kan detaljhandlare hantera utmaningarna med korta strategiska cykler och dessutom hantera svårigheterna i att utforma ett logistiknätverk anpassat efter marknadstrender och som sömlöst kan serva kunder i samtliga kanaler. Detta är en persona som ofta saknas i detaljhandlares logistikorganisationer idag, vilket bidrar till utmaningen i att genomföra de storskaliga transformationer som många handlare står inför.

Persona 2: Den kundcentrerade logistikern

Den kundcentrerade logistikern kombinerar kompetenser inom dataanalys med kommersiell medvetenhet och kunskap om företagets omnikanalerbjudande. Grundläggande kunskap inom SCM och kravställning på mjukvara är en förutsättning för denna persona som säkerställer att samtliga logistikbeslut och processer tar hänsyn till kundförväntningar genom att analysera kunddata, förstå kundresor och förändringar i efterfrågan. Det är därför centralt att den kundcentrerade logistikern även har starka numeriska färdigheter, ett innovativt tankesätt och ett holistiskt perspektiv. Denna roll fungerar ofta som ett gränssnitt mellan olika interna avdelningar och förväntas kommunicera dels kundförväntningar till logistikorganisationen, dels begränsningar i logistiken till marknadssidan. Detta inkluderar även hållbarhetsförväntningar i kundefterfrågan. Vidare arbetar den kundcentrerade logistikern tillsammans med en IT-avdelning och data scientists för att skapa digitala tjänster och tekniska lösningar som kan förenkla kundresan, varför kravställning på mjukvara blir en viktig kompetens. Denna roll är central för att säkerställa att företag på ett effektivt sätt kan tillgodose de många typer av kundresor som finns i en omnikanalkontext. Slutligen har denna persona en viktig roll att spela i och med ökande volatilitet för e-handel och den stora roll som kampanjer och säsongsvariationer spelar. Genom att förstå variationer i efterfrågan på marknaden kan detaljhandlare bygga en mer flexibel försörjningskedja.

Persona 3: Teknik- och systemexperten inom lagerhantering

Teknik- och systemexperten inom lagerhantering besitter stark kunskap om lagerprocesser samt IT och informationssystem. För att kunna skapa omni- kanallogistik för ett verkligt sömlöst kunderbjudande krävs integrerade informationssystem för samtliga kanaler, vilket få detaljhandlare har idag. Med till- växten inom e-handel blir dessutom automation nästintill en nödvändighet för kostnadseffektiva lagerprocesser. Därmed ökar beroendet av externa leverantörer av såväl automationstjänster som stöttande informationssystem, däribland så kallade warehouse management system (WMS) och ware- house control system (WCS). Med hjälp av teknik- och systemexperter kan detaljhandlaren säkerställa att sådana initiativ skräddarsys efter den egna verksamhetens behov. Detta är kritiskt eftersom väl fungerande och integrerade informationssystem är en av de största utmaningarna (och ofta en av de största investeringarna) för att skapa ett sömlöst och framgångsrikt omnikanalerbjudande. I kombina- tion med kompetenser inom lagerstyrning och optimering av tillhörande processer kan denna persona hjälpa detaljhandlare att nå kostnadseffektivitet i de individuella materialhanteringsnoderna i nätverket, något många upplever som en svåröverkomlig utmaning idag.

Persona 4: Den datadrivna generalisten

Rollen som datadriven generalist kombinerar grundläggande SCM-kunskap med kompetens inom e-handel, problemlösning, dataanalys, agila – dvs. flexibla, inkrementella och iterativa arbetsmetoder – och en kommersiell medvetenhet. I det dagliga arbetet bidrar denna roll med att utveckla förbättringsinitiativ, arbeta med analys i projekt relaterade till omnikanallogistik och att skapa underlag för beslutsfattare att agera på. Detta kräver en förmåga att samarbeta tvärfunktionellt i så kallade agila projekt samt kunskap om hur den stora mängd data som finns tillgänglig för detaljhandlare idag kan användas och vilka analyser som bör genomföras. Under studien av framgångsrik omnikanallogistik var analys av data det enskilda kompetensbehov som nämndes flest gånger. Denna kompetens är viktig dels på grund av att digitaliseringen driver på kravet för datastyrda beslutsprocesser, dels för att kund- kraven ständigt förändras. Det är essentiellt att snabbt förstå nya marknadstrender och att kunna agera på dessa – om kundens krav inte tillgodoses finns risk att de går till en konkurrent. I och med komplexiteten och dynamiken i omnikanallandskapet blir det därför allt viktigare att nyttja data för att förstå mikro- och makrotrender, vilket pekar på att denna persona är en nyckel till att driva framgångsrika omnikanalprojekt.

Persona 5: Data scientist-rollen

Den femte och sista personan är data scientist-rol len. För att förhålla sig till ökad digitalisering krävs medarbetare med god förståelse inom IT, artificiell intelligens (AI), machine learning (ML) och internet of things (IoT). Många logistikprocesser som kan komma att digitaliseras och automatiseras, såsom prognostisering och ruttplanering, är centrala för omnikanalhandlare. Leveransalternativ ut mot kund är i ständig förändring och onlinehandel gör att man inte längre kan förlita sig på att fylla på fysiska butiker enligt en historisk efterfrågeprognos. Denna persona behöver inte nödvändigtvis ha expertkompetenser inom logistik, utan fokuserar på tekniska lösningar utifrån kravställningar från medarbetare i logistik- eller marknadsroller. Få detaljhandlare arbetar aktivt med data scientist-rollen i sin logistikorganisation idag, men allt eftersom tillgängligheten på data ökar och företag blir mer tekniskt mogna, kommer behovet av denna typ av kompetens att växa. På grund av den stora mängd data som existerar på SKU-nivå inom detaljhandel i jämförelse med andra branscher, är behovet stort att säkra kompetenser inom databashantering och mer avancerade datahanterings- och analysverktyg. Data scientistmedarbetaren kommer även kunna stötta i förbättring av tekniska lösningar för att utveckla kunderbjudandet. Exempelvis ser vi att detaljhandlare som kommit längre inom detta område använder sig av augmented reality, AR-lösningar, för att låta kunden digitalt uppleva produkten och därmed vidare brygga gapet mellan den fysiska och digitala kanalen. Detta gör i sin tur även onlineköp mer övervägda och minskar det vanligtvis stora returflödet från e-handeln och därmed trycket på logistik för returhantering.

Emma Petersén är managementkonsult på Implement Consulting Group

Christoffer Lauge Pedersen är managementkonsult på Implement Consulting Group

Ebba Eriksson är doktorand på avdelningen för Teknisk logistik, Lunds universitet

Joakim Kembro är docent och universitetslektor på avdelningen för Teknisk logistik, Lunds universitet

iBoxen rekryterar PostNords försäljningsdirektör Carl-Anders Keller

Infrastrukturbolaget iBoxen fortsätter att i snabb takt bygga upp ett leverantörsoberoende leverans­boxnätverk i hela Sverige. För att ytterligare växla upp takten av infrastrukturbygget och stärka organisationen har bolaget rekryterat Carl-Anders Keller som operativ chef och fortsätter därmed att attrahera högkompetenta medarbetare.

Carl-Anders Keller har många års erfarenhet inom försäljning, kundservice, produkt- och affärsutveckling. Dessutom har han en mycket god kunskap inom e-handel- och logistikområdet, bland annat från DHL Freight Sverige, där han var försäljnings- och marknadsdirektör. Han kommer närmast från rollen som försäljningsdirektör på Postnord. Carl-Anders kommer att ansvara för iBoxens operativa verksamhet och han börjar sin anställning den 18 oktober.

– iBoxen är idag den enda oberoende aktör som inte konkurrerar med egna leveranser utan enbart bygger ut, förvaltar och utvecklar en rikstäckande infrastruktur av leveransboxar. År 2026 ska alla svenska hushåll ha en leveransbox nära sin bostad eller där de dagligen passerar. Vi behöver växla upp takten ytterligare och jag ser fram emot att göra det tillsammans med Calle och resten av teamet, säger Tim Jörnsen, vd på iBoxen.

Under ett vanligt dygn skickas det idag ca 1,2 miljoner paket i Sverige* och inom ett par år kommer antalet vara det dubbla – drygt 2 miljoner paket per dygn. Ökade e-handelsvolymer innebär ökat antal paket och fler leveranser. 

– För att klara den ökande volymen av paket och för att effekten på samhället även framgent ska vara positiv behövs investeringar i ny och förbättrad infrastruktur av leveransboxar. Det ska bli fantastiskt kul att tillsammans med mina nya kollegor på iBoxen, handlare, kommuner, fastighetsägare och logistikbranschen bidra till en mer hållbar logistikkedja, säger Carl-Anders Keller.
Den rikstäckande infrastrukturen med leveransboxar, som iBoxen bygger ut, är tillgänglig för alla dygnet runt. Konkret innebär det att alla invånare i Sverige framöver kommer att kunna hämta, skicka och returnera sina paket via en leveransbox nära sin bostad eller andra centrala platser – oavsett var de handlar sina varor och vilken transportör som levererar dem. Majoriteten av Sveriges logistikbolag har redan anslutit sig till iBoxen, vilket innebär att deras kunder (e-handlarna) kan erbjuda sina kunder fler bekväma leverans­alternativ.

iBoxen rekryterar chef för produkt- och tjänsteutveckling

Infrastrukturbolaget iBoxen, som bygger upp ett rikstäckande och leverantörsoberoende leverans­boxnätverk, har rekryterat Måns Ljungmark som chef för produkt- och tjänsteutveckling och därmed säkerställa en kundupplevelse i toppklass och skapa ett mervärde för alla aktörer i det logistiska ekosystemet.

Måns har en gedigen erfarenhet inom försäljning och affärsutveckling och har bland annat arbetat inom Scania och Electrolux. Närmast kommer Måns från rollen som Head of Peace of Mind på Electrolux med ansvar för produkter och lösningar till konsument på eftermarknaden.  

– Jag ser en enorm potential i den rikstäckande infrastruktur som iBoxen bygger ut. Det känns riktigt kul och utmanade att få vara med på denna resa. Med våra leveransboxar kan vi förutom e-handelsleveranser och returer skapa fler flexibla lösningar som underlättar vardagen för såväl privatpersoner som företag, säger Måns Ljungmark.

iBoxen fortsätter att bygga en rikstäckande infrastruktur för leveransboxar utomhus. Majoriteten av Sveriges alla logistikbolag har anslutit sig till infrastrukturen, vilket innebär att allt fler konsumenter enkelt och bekvämt kan hämta sina paket nära sin bostad eller på andra centrala platser. 

– Med Måns Ljungmark har vi ännu en nyckelrekrytering på plats. Måns kommer arbeta tätt ihop med iBoxens samarbetspartners och med affärsutvecklingen i bolaget, säger Anders Holm CCO och grundare iBoxen. 

Supply Chain Network Design på frammarsch

AV STEFAN KARLÖF & ROGER LINDAU

I senaste numret av SCE (nr 4/2021) fokuseras bland annat behovet av och det ökade intresset för Supply Chain Network Design och optimering i försörjningskedjan. Supply Chain Network Design (SCND) – ibland även kallat Strategic Network Design, Strategic Supply Chain Planning eller enbart Supply Chain Design – avser den process med vilken en försörjningskedja byggs, modelleras och analyseras med syftet att förstå och bedöma kostnader, tider, möjligheter och risker med att leverera varor och tjänster till marknaden med en viss försörjningskedja. Supply Chain Network Design inbegriper all förflyttning och lagring av råmaterial, komponenter och färdigvaror från leverantör till användning/ konsumtion. I modelleringen/analysen ingår leverantörer, tillverkningsenheter, lager, transport och distribution samt kunder/marknader – allt för att skapa en förståelse för ledtider och kostnader i det modellerade nätverket.

Nyttan?

En relevant fråga är förstås vilken nytta som man ska förvänta sig att få av Supply Chain Network Design. Enligt en samstämmig expertis handlar det om att genom systematisk planering, analys och utveckling förbättra den egna verksamhetens kundservice och kundtillfredsställelse och balansera service och kostnader så pass optimalt som möjligt. Det gör man genom att sätta upp ett antal scenarier som modelleras, utvärderas och justeras för att på så sätt validera om den valda nätverksdesignen är effektiv. Sammantaget bidrar detta till en ökad konkurrenskraft som ska avspegla sig på sista raden.

Rötterna finns i SCM

Supply Chain Network Design växte fram som en följd av att begreppet Supply Chain Management etablerades under 1980-talet. Ett banbrytande begrepp som vi numera med självklarhet använder för att beteckna de flöden som startar med en råvara och fortsätter till färdig produkt och slutar med att produkten förbrukas. I kölvattnet på detta började allt fler företag under 1990-talet modellera och analysera olika tänkbara försörjningskedjor/nätverk för att får en välgrundad uppfattning om bästa möj- liga design med hänsyn till kostnader – typiskt för råvaror, produktion, distribution, lager och transport – och med hänsyn till servicegrader/kundservice, allt med syftet att skaffa sig unika konkurrensfördelar.

Återkommande process

De mest avancerade företagen genomför sin Supply Chain Network Design med jämna mellanrum. De utvecklar även verksamhetsprocesser som fångar in relevanta data, vilket underlättar en återkommande översyn av försörjningsnätverket. Att ha en tillräckligt hög kvalitet på sina data är en utmaning som många företag brottas med. Att få en korrekt bild av verkliga kostnader för råvaror, produktion, förpackning, lager, kapitalbindning och distribution är ofta svårt eftersom tillgängliga data är gamla eller på annat sätt ifrågasatta. Att samla in, strukturera och validera data är därför av stor betydelse för en bra analys.

Ständig förändring

Den stora utmaningen vid Supply Chain Network Design är att ta hänsyn till alla de parametrar som är i konstant förändring och som skapar osäkerhet, såsom marknadsförändringar, ändrade efterfrågemönster, brist på råvaror, material och komponenter och mycket annat. De företag som arbetar mest avancerat samlar löpande in och analyserar detaljerade data om tillvägagångssätt och kostnader för olika aktiviteter i supply chain – data som sedan används i företagens strategiska och taktiska optimering av försörjningsnätverket. Insamlade data måste vara korrekta och hållas ständigt uppdaterade för att snabba ”what-if-scenarier” ska kunna göras löpande. Dessa scenarier kan typiskt handla om frågor av som:

  • Hur kan vi kortsiktigt möta oväntade händelser av typen strejker eller oväntad kapacitetsbrist, exempelvis den halvledarbrist som sedan en tid har drabbat bland annat bilindustrin, eller containertransporter, som är ett annat aktuellt exempel på en trång sektor.
  • Hur ska vi på medellång sikt kunna möta nya, stora säljmöjligheter och hur påverkar det vår förmåga generellt i hela försörjningskedjan.
  • Hur skulle ett strategiskt förvärv eller uppköp påverka vår försörjningskedja, efterfrågan och kapacitet mer långsiktigt.

Börja med affärsstrategin

Som så ofta bör affärskritiska initiativ ta sin utgångspunkt i företagets övergripande strategi, vilket med andra ord i högsta grad gäller för Supply Chain Network Design. Med den utgångspunkten behöver de strategiska processer som rör produkter, material och information fastställas och nyckelkunderna mappas och beskrivas, liksom olika produkters betydelse utifrån kundernas perspektiv. Som en del av detta bedöms även hur icke-värdeskapande aktiviteter – waste – kan elimineras i försörjningsnätverket. En viktig parameter att beakta vid dessa analyserär ledtiden. Lovar man leverans på två dagar till en nyckelkund, men lagret ligger fyra dagar bort behöver något göras.

Smarta optimeringsverktyg

Det sker en ständig utveckling av de verktyg som används för att modellera och optimera försörjningsnätverken där det idag till och med är möjligt att analysera och optimera även konkurrenternas försörjningsnätverk. Med dessa verktyg, dvs. mjukvaror, kan man idag utifrån stora datamängder, AI och ML identifiera och förutsäga vilka kunder, produkter, priser som kommer att maximera lönsamheten. Mjukvarulösningarna förutser och hanterar skeenden i stora, komplexa ekosystem av leverantörer, tillverkare, transportörer och andra partners i försörjningsnätverket. Att kunna modellera och optimera snabbt och kostnadseffektivt blir allt viktigare i takt med att omvärlden blir mer volatil och snabbföränderlig. Med systematik och moderna mjukvaror kan företag få en ökad snabbhet och omställningsförmåga genom att snabbare uppfatta förändringar och analysera, optimera och slutligen agera/exekvera på förändringarna. I kombination med de moderna och ofta mycket avancerade mjukvaror som finns på marknaden, är det viktigt att det finns en organisation på plats som kan skapa, modellera och analysera försörjningsnät- verket. En sådan organisation bör ledas av en chef med strategiska befogenheter och en förmåga och förståelse för hur nätverket proaktivt kan designas om, för att slippa ett kostsamt reaktivt agerande. Ett exempel på ett kostsamt agerande är när en åtgärd behöver genomföras men ledtiden för dess genomförande är längre än den önskade ledtiden. Ett av huvudsyftena med en tydlig och strukturerad process för Supply Chain Network Design är att identifiera den typen av handlingar som ligger utanför den längsta ledtiden, och därmed undvika reaktiva, kostsamma åtgärder.

Faktabas för beslut

Om exempelvis säljorganisationen önskar öka sin försäljning med 20 procent via en kampanj eller någon ny produkt, är det viktigt att ha kunskap om transportmarknaden i den aktuella regionen, men även att modellera beläggningsökningen på lager och behovet av ökad transportkapacitet. Att förhandla fram nya volymer, ledtider och kostnader kan på en begränsad transportmarknad vara ytterst kostsamt och ta lång tid. Genom att modellera den här typen av förändringar kan man enklare förstå hur en försäljningsökning slår på lönsamheten, vilken leveransservice som kan uppnås och framför allt förstå hur försörjningsnätverket behöver justeras för att försäljningsökningen ska resultera i en så hög marginal och så många nöjda kunder som möjligt. Supply Chain Network Design är verktyget för att skapa insikt om detta.

Roger Lindau är Senior Supply Chain Adviser på Oracle

Stefan Karlöf är chefredaktör för Supply Chain Effect

Lars Persson: ”Vi behöver en e-handel som gör skillnad – genom hela leveranskedjan”

Postnords E-barometer för andra kvartalet 2021, som släpptes i september, visar bland annat att trots den historiskt höga tillväxten vi såg inom e-handeln under 2020 växte branschen med 16 procent jämfört med samma period i fjol. Samtidigt uppger 72 procent av e-handlarna att de haft problem med att få fram varor till sina kunder. Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes, kommenterar siffrorna utifrån ett transport- och logistikperspektiv.

När Postnord presenterade siffrorna för andra kvartalet 2020, för ett år sedan, så var det ett historiskt ögonblick för svensk e-handel. Aldrig tidigare hade e-handeln växt så kraftigt under ett enskilt kvartal. Detta gjorde att många trodde att e-handeln skulle minska under 2021 till följd av coronapandemins avveckling. Det kan därför anses häpnadsväckande när Postnord nu, ett år senare, rapporterar en tillväxt för svensk e-handel på 16 procent jämfört med samma period 2020. Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes kommenterar siffrorna. 

– Vi ser idag ett ökat tryck på att säkerställa hållbara hem- och butiksleveranser, på en nivå som vi inte hade kunnat förutse för bara ett och ett halvt år sedan. Även om Sverige är en mogen e-handelsmarknad finns det därför fortsatt mycket att göra. Leverantörerna måste se över sina logistiklösningar, vad de har för ruttplaneringslösning och anpassa dem efter kundernas nya beteendemönster, säger Lars Persson.  

Ökat intresse för e-handel men bristande leveransupplevelser

Samtidigt som e-handeln växer uppger 72 procent av e-handlarna att de har haft problem med att få fram varor till sina kunder. Liknande siffror går att hitta i undersökningen Consumer Online Delivery Experiences, som har genomförts av SAPIO under juli 2021 på uppdrag av Descartes. Undersökningen visar bland annat att trots det stora intresset för e-handel är det sällan kunderna är helt nöjda med leveranserna. Endast 10 procent av de nordiska konsumenterna angav att de alltid är nöjda med leveransservicen vid onlinebeställningar. En slutsats som kan dras från undersökningen är att återförsäljare måste ta kontroll över hela köpupplevelsen för att kunna möta konsumenternas förväntningar på hållbara och smarta transporter. 

– Att lägga beställningar online har blivit en ny vana och kommer fortsätta dominera. Vår undersökning, liksom Postnords senaste E-barometer, visar att leveransupplevelsen har en avgörande roll för beställningsprocessen. Återförsäljare som tar äganderätt över hela processen och optimerar leveransen har möjlighet att förändra kunduppfattningen, driva merförsäljning och i slutändan locka kunder från konkurrenter med sämre valmöjligheter. Vi behöver skapa en e-handel som gör skillnad, genom hela leveranskedjan, säger Lars Persson. 

PMI steg till 64,6 i september – men leveranstiderna ökar och utbudet minskar

PMI-total ökade med 4,5 indexenheter i september till 64,6 jämfört med augusti. Även om tredje kvartalet avslutades starkt är det en nedgång med 3,4 indexenheter jämfört med andra kvartalet i år.

– Den nedåtgående trenden i PMI-total tyder på att expansionen i industrin har tappat fart under de senaste månaderna samtidigt som utbudsbrister och leveransstörningar blivit en allt större utmaning för industrin, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank. 

Delindex för orderingång och produktion svarade för de största ökningarna i september och bidrog sammantaget med 3,6 indexenheter till ökningen i PMI-total följt av sysselsättning och leveranstider med vardera 0,9 indexenheter medan lager drog ned med knappt en indexenhet. 

– Leverantörernas leveranstider stiger och nådde en ny rekordnivå i september (88,3). Index för planerad produktion är dock kvar på höga nivåer (73,9 i september) även om risken för nedrevideringar kan komma senare i höst om bristen på insatsvaror blir långvarig eller skulle förvärras, säger Jörgen Kennemar.

Kostnadstrycket i industrin fortsätter att öka och omfattar allt fler varugrupper. I september steg indexet för leverantörernas rå- och insatsvarupriser till 90,6 från 85,5 i augusti, vilket är den tredje högsta nivån i indexets historia. 

 Inköpschefsindex (PMI – Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn.

Träffa Matsmarts Conrad Edgren i senaste SCE600SEC.

SCE:s Stefan Karlöf snackar om logistikutmaningar och lagerautomation med Matssmarts CLO Conrad Edgren. Matsmart grundades 2013 av tre entreprenörer som hade en idé att minimera samhällets matsvinn. Idag är bolaget ett av de snabbaste växande i Norden , med verksamhet i fyra länder och en omsättning på drygt 500 MSEK. Tillsammans med sitt team ansvarar Conrad för planering, implementering och kontroll av Matssmarts distribution och lagerhållning, från leverantörer till slutkunder.

nShift förvärvar danska Webshipper

nShift (sammanslagna Unifaun, Consignor, Transsmart) fortsätter sin intensiva tillväxtresa med förvärvet av danska Webshipper, en ledande leverantör av molnbaserade delivery management-tjänster för e-handeln. Webshipper servar fler än 5 000 e-handelsbutiker i Danmark, däribland Hummel, Miinto, Message, Pilgrim och Shaping New Tomorrow.

Förvärvet av Webshipper är det andra sedan nShift lanserade sitt nya varumärke i augusti i år och adderar ytterligare aktörer till bolagets ekosystem av fler än 700 transportörer och över 90 000 kunder. Genom att integrera Webshippers användarvänliga gränssnitt, avancerade back-end teknik och support stärks nShifts förmåga ytterligare.

Webshipper is the first Danish company to be acquired by nShift and will join Sweden-based Returnado (rebranded to nShift Return since its acquisition by nShift) in adding critical technology to nShift’s cloud delivery management platform. nShift is owned by two leading technology investors, Francisco Partners and Marlin Equity Partners, both of which are supportive of nShift offering their customers the most innovative full suite of shipping features, widest geographic coverage and deepest domain knowledge and technical expertise available in the market.

– Vi är mycket imponerade av hur snabbt Webshipper har skalat upp sitt erbjudande och vi är glada över att börja bädda in företagets friktionsfria automatiserade teknik och därmed stärka vår breda portfölj av avancerade lösningar för molnbaserad delivery management för våra kunder, säger Lars Pedersen CEO i nShift sedan en dryg månad.

Ny undersökning: bristande leveransprocess minskar förtroendet för återförsäljaren

Kvaliteten på leveranstjänsten är den avgörande faktorn för den övergripande kunduppfattningen om både leveransföretag och återförsäljare. Det visar en ny undersökning gjord på uppdrag av Descartes, leverantör av logistiklösningar. Detta leder i sin tur till förlorad försäljning och återförsäljare bör därför ta ett starkare grepp över hela processen.

Undersökningen Consumer Online Delivery har genomförts av SAPIO under juli 2021 på uppdrag av Descartes och syftar till att bedöma köpupplevelsen online hos konsumenter i hela Europa. En slutsats som kan dras från undersökningen är att återförsäljare måste ta kontroll över hela köpupplevelsen för att kunna möta konsumenternas förväntningar på spårning och kommunikation, säker leverans och enkel retur samt ökad miljömedvetenhet.

Några av huvudresultaten i undersökningen:

  • Endast 10 procent av de nordiska konsumenterna är nöjda med leveransen varje gång. 
  • Tre fjärdedelar (76 %) har stött på någon form av problem i samband med leverans under de senaste tre månaderna. Detta har lett till att 26 procent förlorat förtroendet för leveransföretaget och 23 procent har förlorat förtroendet för återförsäljaren. 
  • 73 procent tar miljön i beaktande när de lägger en onlineorder.
  • 23 procent är intresserade av att lägga samman sina beställningar till en och samma leverans.

Ökad e-handel men bristande leveransupplevelser

Sedan pandemins start har andelen beställningar som läggs online vuxit från 31 procent till 40 procent, en ökning som förväntas kvarstå. Onlineordrar görs mer frekvent nu än tidigare och andelen konsumenter som lägger en onlineorder minst varannan vecka har nästan fördubblats från 24 procent till 45 procent. Trots det stora intresset för e-handel är det sällan kunderna är helt nöjda med leveranserna. Endast 10 procent av de nordiska konsumenterna angav att de alltid är nöjda med leveransservicen vid onlinebeställningar. Den största utmaningen med hemleveranser tycks vara tajmingen. Tre fjärdedelar (76 %) har någon gång under de senaste tre månaderna stött på någon form av leveransproblem. Leveransupplevelsen har visat sig ha stor påverkan på konsumenternas helhetsupplevelse, inte bara av leveransföretaget utan även av återförsäljaren. Vid leveransproblem tappade 26 procent förtroendet för leveransföretaget, 23 procent tappade förtroendet för återförsäljaren och 29 procent beställde inte från återförsäljaren igen.

– Konsumenter kommer inte att återgå till samma shoppingvanor som innan pandemin bröt ut. Att lägga beställningar online har blivit en ny vana och kommer fortsätta dominera. Under de senaste 18 månaderna har kraven från konsumenter som handlar online ökat, vilket har lett till att återförsäljare förbättrar onlineupplevelsen, men som den här undersökningen visar så har leveransupplevelsen en avgörande roll för beställningsprocessen, säger Lars Persson, säljchef på Descartes Norden

Hur kan återförsäljare agera?

Leveransproblemen bör ses som en varningsklocka för återförsäljare. Företags förmåga att uppfylla sina leveranslöften blir allt viktigare för en positiv kundupplevelse och maximera chansen att behålla kunder. 

– Återförsäljare som tar äganderätt över hela processen och optimerar leveransprocessen har möjligheten att förändra kunduppfattningen, driva merförsäljning och i slutändan locka kunder från konkurrenter med sämre valmöjligheter vad gäller till exempel leveranstider, säger Lars Persson.