Det finns ett stort gap mellan den teoretiska optimeringen av rutter och hur planering och genomförande av leveranser genomförs i praktiken. Därför lanserar nu MIT och Amazon forskartävlingen Last Mile Routing Research Challenge. Dagens system tar inte hänsyn till den tysta kunskap som finns hos chaufförer och som baseras på praktiska erfarenheter av vardagens komplexa leveransmiljö. För att göra sistamilen-leveranser ännu säkrare, mer hållbara och effektiva har Amazon teamat upp sig med världens främsta tekniska högskola MIT, med vilken man lanserar forskartävlingen The Amazon Last Mile Routing Research Challenge. Syftet är att stimulera utvecklingen av algoritmer och utnyttja Artificiell intelligens, djup maskininlärning (deep learning) och andra tekniker som bättre tar hänsyn till dessa praktiska, tysta kunskaper som finns hos chaufförer och annan leveranspersonal. Amazon förser som en del av projektet MITs forskare med sina egna historiska leveransdata – bland annat leveransplatser, förpackningsdimensioner, transporttider och avstånd – och kommer tillsammans med MITs experter utvärdera de olika modeller som lämnas in. Amazon kommer även tillhandahålla fler än 4 000 rutter som chaufförer själva fattat beslut om som underlag för bättre modeller som kan identifiera och förutsäga avvikelser från de rutter som normalt föreslås av dagens ruttoptimeringssystem. Center for Transportation and Logistics, CTL, kommer publicera och promota de förslag som bedöms vara bäst. Vinnaren av tävlingen får 100 000 dollar i prissumma, tvåan får 50 000 dollar och tredjepriset består av 25 000 dollar.
Nu inför PostNord realtidsvisibilitet i leveransflödet
Analysfirman Gartner prognostiserar att hälften av alla globala produktdistribuerande företag kommer ha realtidsvisibilitet i sina flöden redan om två år. Mot den bakgrunden kanske det inte är så konstigt att PostNord nu inför detta för mottagare i 37 svenska städer. I ett nästa steg införs funktionen på mindre orter och täcker därmed in nästan hela Sverige.
Den nya funktionen har lanserats lite i det tysta på flera orter och innebär att mottagaren kan följa sin paketleverans i PostNord App, på postnord.se och i i bolagets kundportal.
– Vi ville se att funktionen fungerar som den ska och har därför smugit ut livetracking stad för stad. Det handlar både om att våra system ska integreras men också om nya rutiner för våra 10 000 förare, säger Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik på PostNord Sverige.
När mottagaren väntar på en hemleverans får denne ett sms om att ”nu är din leverans på väg” och ”här kan du se var bilen är”. Därefter sker en nedräkning digitalt gällande hur många stopp som är kvar till den aktuella leveransen. Under tiden kan mottagaren följa paketet på vägen. Sedabn tidigare har flera andra lastmile leverantörer lanserat liknande funktionalitet, bland annat Budbee, Airmee och Foodora.
– Att mottagaren kan se att paketet är på väg skapar en trygghet i leveransen som vi tidigare har saknat. Vi har redan fått många positiva kommentarer från mottagarna som uppskattar funktionen, säger säger Peter Hesslin
Isabella Baumann, Zalando: ”Vi vill bli Europas ledande plattform för modelogistik”
- 16 februari 2021
Hur påverkas Supply Chains av digitalisering, hållbarhet och e-handels framfart? I detta avsnitt av Supply Chain 600 Seconds möter vi Isabelle Baumann, en person som brinner för supply chain, logistik och retail och som sedan en månad har tagit sig an rollen som Vice President Connected Network på nätjätten Zalando.
Isabelle har en omfattande praktisk erfarenhet av digitalisering och affärsutveckling i supply chain, både från stora globala organisationer och i start-ups. Hennes vision är att Zalando om några år ska vara den aktör som på ett hållbart sätt orkestrerar modebranschens logistik i Europa. Se intervjun med Isabelle här!
SCE600SEC – inspiration och kunskapsdelning på tio minuter!
I ett samarbete mellan Supply Chain Effect och Transport Management-företaget Unifaun presenteras under ett par månader 2021 ett tiotal filmade intervjuer kring dessa ämnen. Supply Chain Effects chefredaktör, Stefan Karlöf intervjuar spännande personer som ägnar tid och energi åt att utveckla framgångsrika logistikkedjor.
– När vi på grund av nuvarande pandemi inte kan träffas som vanlig är intervjuer på distans en bra lösning. Det är att de ämnen vi lägger extra tid på i intervjuerna; digitalisering, hållbarhet och e-handel har en stor påverkan på försörjningskedjorna. Med SCE600SEC. inspireras du som tittare av seniora personer som delar med sig av hur de tänker kring dessa centrala frågor, säger Stefan Karlöf och betonar att SCE600SEC. är ett koncept som framöver kommer att genomföras med fler partners.
Fortsatt god fart i svensk ekonomi visar PMI Inköpschefsindex
Indexet PMI-total sjönk för andra månaden i rad och noterades till 61,6 i februari från 62,5 i januari, vilket ändå är långt över det historiska snittet på 54,5. Tjänsteindex – PMI–tjänster – noterades till 62,7 i februari från uppreviderade 59,6 och befäster därmed den konjunkturåterhämtning som landets större tjänsteföretag har uppvisat sedan andra halvåret 2020.
– Svensk tillverkningsindustri fortsätter att uppvisa en hög aktivitetsnivå även om längre leveranstider kan vara tecken på utbudsbegränsningar eller störningar i utrikeshandeln som på sikt kan begränsa tillväxten i industrin, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank.
Delindex för orderingång i industrin svarade för största negativa bidraget till PMI-total (2,5 indexenheter) och nådde den lägsta nivån på sex månader medan delindex för produktion drog ned med 0,3 indexenheter. Leveranstider och sysselsättning steg i februari och bidrog med vardera en indexenhet där indexet för leveranstider noterades till rekordhöga 81,2. Index för planerad produktion sjönk marginellt i februari till 72,5. Det är andra månaden i rad som indexet är över 70-nivån, vilket visar på en utbredd optimism i tillverkningsindustrin att öka produktionen under det närmaste halvåret. Prisindexet för leverantörernas rå- och insatsvarupriser steg till 82,9 i februari från 78,7 i januari och nådde den högsta nivån sedan hösten 2004. Det står alltmer klart att den högre aktivitetsnivån i industrin, stigande globala råvarupriser men även utbudsstörningar i utrikeshandeln har lett till ett ökat pristryck i producentledet, vilket på sikt kan sätta avtryck i konsumentledet, säger Jörgen Kennemar.
Delindex för orderingång i PMI-tjänster svarade för det enskilt största bidraget till uppgången (2,6 indexenheter) följt av leveranstider (1,0 indexenhet) medan affärsvolym och sysselsättning backade. Pristrycket i tjänstesektorn tilltog i februari och index för leverantörernas insatsvarupriser steg till 65,7 jämfört med 56,2 i januari.
Inköpschefsindex (PMI – Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång.
Iptor förvärvar The Mesa Group
Svenskgrundade mjukvaru- och konsultbolaget Iptor förvärvades för ett drygt år sedan av tyska Bregal Unternehmerkapital, vilket har möjliggjort att företaget nu har formulerat och initierat en tillväxtstrategi – Iptor 22 Strategic Growth Plan – som är inriktad på en beslutsam global tillväxt. Det första förvärvet enligt den nya strategin blev The Mesa Group.
– I mitten av 2020 inledde vi diskussioner med några av de bolag som vi är intresserade av att förvärva och satte därefter igång konkreta förhandlingar. Trots att det tagit längre tid än normalt så är det aktuella förvärvet av The Mesa Group resultatet av det arbete som sattes igång i somras. Nu är våra förvärvsplaner i full gång igen. Vi har en stor aptit och ambition att växa ytterligare för att stärka och expandera vårt avtryck både under, men särskilt efter pandemin, säger Christopher Catterfeld som är Managing Partner på Iptor, med ansvar för strategi, marknadsföring och produktutveckling.
Trots den starka ekonomiska avmattningen under 2020 så har Iptors globala abonnemangsintäkter ökat med 60 %. Iptors lösningar är inriktade på distribution, supply chain management, logistik och planering.
– Det ska bli spännande att gå samman med Iptor i vad som är ett naturligt partnerskap och en fortsättning på ett tjugoårigt samarbete. Vi ser fram emot resultaten av tillväxtmöjligheterna under 2021 och att arbeta tillsammans med våra befintliga och framtida kunder, säger Jim Smith, CEO, The Mesa Group.
Successful last-mile distribution of Covid-19 vaccine needs waste mitigation and public trust
By Tony Cecchin, Vice President and General Manager, Zebra Global Supplies and President of Temptime
It starts with vial-level temperature monitoring at the very first mile. As news continues to break about successful late-stage COVID-19 vaccine trials, people around the world are gaining hope that the days of lockdowns, social distancing and mask wearing will eventually be in the rear-view mirror. Yet, optimism that we can put an end to this pandemic when a vaccine hits the market is challenged by the extreme temperature sensitivity and variability of ultra-frozen, frozen, and refrigerated formulations alike. Distribution challenges being discussed in the public domain (and behind closed doors) distill down to this problem:
We must get the COVID-19 vaccine distributed in mass as quickly as possible without breaking the cold chain. More importantly, we (manufacturers, distributors, government officials, healthcare practitioners, vaccine administrators, advocates and recipients) must be confident that the proper (variable) temperature has been sustained through the last mile so that we can be certain at the moment of injection that a viable dose has not been compromised by heat exposure.
So, while most conversations right now seem focused on dissecting the logistical complexity faced by vaccine transporters and central distribution centers, I am most concerned about what is going to happen in that last mile – and you should be too.
We Know That Temperature Excursions Could Occur During Vaccine Distribution. But What We Really Need to Know Is Whether or Not They Actually Do. While vaccine manufacturers, distributors, government leaders and even non-governmental organizations (NGOs) think about what it is going to take to keep temperature-sensitive vaccines stable in transit, equal consideration must be given to how we’re going to keep doses from being thrown away unnecessarily. In developed regions, such as North America, Europe and Australia, temperature loggers are generally used to monitor cold chain pallets and packages. Vial-level temperature indicators aren’t required on individual vaccine units in these areas like they are in Africa, Eastern Europe, India, and other parts of Asia. So, people handling COVID-19 vaccines after those larger units are broken down, delivered to administration sites and then further dispersed for storage or use have no way of knowing if the vaccine has been compromised due to heat exposure.
If you ask me, that’s the real problem that needs to be addressed in the current COVID-19 vaccine distribution strategy. If even a single dose ”feels warm” to the touch or someone thinks it was ”probably sitting out too long,” there’s a very good chance that the vial is going to be tossed out of an abundance of caution. Those who are extremely risk averse may even decide to throw out the whole batch, assuming it may have been heat compromised. Remember, it may or may not be a licensed healthcare practitioner making these decisions. In many places, volunteers are going to be recruited and trained exclusively to support the COVID-19 vaccination efforts. People don’t want to inadvertently inject someone with a vaccine that may not be effective because it has been exposed to potentially damaging heat during transport and/or storage. That’s why every person who touches a vaccine vial after production and through administration must be able to determine if heat exposure has occurred before that point in time. Here’s how:
- When a pallet or package-level temperature logger indicates an excursion, someone should be able to break open that larger unit to confirm if all individual units have been affected and should be taken out of distribution or if it was just the top layer that got too warm because of direct heat exposure during loading and unloading. This is not possible unless every individual vial has a temperature indicator on it.
- As the vaccine is being unloaded at the administration site, teams should be able to confirm if the dry ice and other proposed transport cooling methods worked or if replacement doses need to be ordered immediately to avoid prolonged delays in community vaccination.
- When the vaccine is removed from storage containers, and again as it is being prepped, everyone – from the site supervisor to the vaccine administrator and even the patient – should know with confidence that the cold chain was successfully maintained at every touchpoint.
If the decision is ultimately made to throw away some units – amounting to financial waste, a duplicated resource burden and delay in achieving mass vaccination – then we can at least be certain that such action was the result of a confirmed heat excursion, not someone’s “best judgement.”
The Key Takeaway
If we want to preserve our limited resources and earn the public’s trust in our ability to maintain the COVID-19 vaccine cold chain all the way through the last mile, then we must commit to putting small, cost-effective vaccine vial monitors on each individual vial in the first mile.
—
Tony Cecchin is Vice President and General Manager, Zebra Global Supplies and President of Temptime. To learn more about Zebra Technologies’ temperature-sensing label solutions, click here.
Volvo och DHL samarbetar för fossilfria godstransporter i Europa
Volvo Lastvagnar och DHL Freight har ingått ett partnerskap för att påskynda införandet av tunga elektriska lastbilar för regionala transporter inom Europa. Samarbetet markerar ytterligare ett viktigt steg mot klimatneutrala lösningar i transportbranschen.
Hittills har den huvudsakliga användningen av elektriska lastbilar varit på kortare sträckor inom städer och storstadsområden. Nu har DHL Freight och Volvo Lastvagnar initierat ett pilotprojekt för att köra helt eldrivet även på längre sträckor. Samarbetet innefattar de första exklusiva pilottesterna i världen av en helelektrisk Volvo FH med en kombinerad bruttovikt på upp till 60 ton. I projektet, som inleds i mars, kommer lastbilen att köra en 150 km lång rutt mellan två DHL Freight terminaler i Sverige: Göteborg och Jönköping. Under testperioden kommer Volvo och DHL att få värdefull erfarenhet och information angående konfiguration och användning av en lämplig laddinfrastruktur. Lärdomarna kommer sedan bidra till att optimera rätt balans mellan driftavstånd, lastvikt och laddningsstationer i den dagliga verksamheten med vägtransporter. DHL arbetar – precis som Volvo Lastvagnar– aktivt för att minska verksamhetens miljöpåverkan, och hållbarhet är en avgörande del av företagets strategi.
– Vårt mål är att minska alla logistikrelaterade utsläpp till noll. Viktiga milstolpar har redan uppnåtts. Redan nu har DHL-koncernens koldioxideffektivitet förbättrats med 35 % jämfört med 2007. Men vi behöver innovativa tekniska lösningar och starka partnerskap under denna resa. Jag är övertygad om att vårt starka samarbete med Volvo Lastvagnar, ett av de största lastbilsvarumärkena i världen, kommer att hjälpa oss att uppnå våra ambitiösa miljömål inom vägtransportsektorn, säger Uwe Brinks, VD på DHL Freight.
Volvo Lastvagnar möjliggör det nödvändiga skiftet till fossilfria transporter genom att göra övergången till elektrifiering så smidig och effektiv som möjligt. Detta görs genom att ta hänsyn till alla delar av elektrifieringen, inklusive laddning, ruttplanering, fordon, service och annat stöd.
Roger Alm, VD på Volvo Lastvagnar:
– Transportbranschen förändras snabbt och att vara hållbar är en allt viktigare konkurrensfördel för många av våra kunder. Vi erbjuder effektiva transportlösningar som bidrar till en snabb övergång till fossilfria bränslen, såsom elektricitet. Vi har en lång relation till DHL. Deras breda och globala kompetens inom logistik gör att vi kan studera förhållandena för att fortskrida med detta teknikskifte och anpassa oss till kundbehovet och deras typ av transportverksamhet, säger Roger Alm, VD på Volvo Lastvagnar.
DHL Freight driver aktivt olika projekt inom hållbarhet och fossilfri teknik och har infört SKICKA GRÖNT, ett klimatvänligt transportprogram i Sverige. Kunder som använder SKICKA GRÖNT betalar ett mindre belopp för varje paket eller pall som skickas. Intäkten som genereras går oavkortat till svenska åkare för att de ska kunna investera i ny klimatsmart teknik inom det svenska nätverket.
– Logistikbranschen står inför en enorm utmaning, vilket på samma gång också erbjuder en fantastisk möjlighet- koldioxideffektiva varutransporter. Samarbetet med Volvo Lastvagnar hjälper DHL Freight att spela en ännu större roll i omställningen till hållbara alternativ och är ännu en viktig bevispunkt för vår långsiktiga strategi mot klimatneutrala transporter, säger Robert Zander, VD på DHL Freight Sverige.
Redan idag serietillverkas de elektriska lastbilarna Volvo FL och Volvo FE för stadsdistribution. DHL Supply Chain började nyligen använda en ny Volvo FL Electric i London och introducerade därmed den första specialbyggda helt elektriska lastbilen för stadsdistribution i Storbritannien.
Vid slutet av förra året började Volvo Lastvagnar i Nordamerika sälja VNR Electric och i år går startskottet för försäljningen av sortimentet med elektriska produkter för tung transport i Europa.
– Vårt åtagande är att hela lastbilssortimentet ska vara fossilfritt senast år 2040, säger Roger Alm, VD för Volvo Lastvagnar.
En del av REEL-projektet
• Projektet, som startar under första kvartalet 2021, är en del av REEL, ett svenskt initiativ som drivs av Vinnova för att främja övergången till ett elektrifierat godstransportsystem.
• Rutten går mellan städerna Göteborg och Jönköping i Sverige som har ett avstånd på 150 km enkel väg.
• Laddning sker på terminalområdet hos DHL i Jönköping och på Volvo Truck Center i Göteborg.
SCE #1 ute nu!
Nu har årets första Supply Chain Effect färdigställts med tema Hållbarhet, risk och resiliens och en personlig intervju med PostNords Annemarie Gardshol. Dessutom skarpa texter av Mats Abrahamsson, Per Lindahl, Roger Lindau, Sara Rogerson, Ted Roth, Freddy Jönsson Hanberg, Vendela Santén, Phillip Teschemacher, Alan Duncan, Stefan Karlöf och Uni Sallnäs. Ur innehållet:
- Personlig intervju med Annemarie Gardshol, PostNords koncernchef
- Så byggs robusta globala supply chains
- Svensk försörjningsförmåga under pandemin
- Framtidens logistikutmaningar är gemensamma
- Och mycket annat!
Ladda ner som pdf eller prenumerera på magasinet!
SCE #1 2021
- Tema: Hållbarhet, risk och resiliens
- Personlig intervju med Annemarie Gardshol, PostNords koncernchef
- Så byggs robusta globala supply chains
- Svensk försörjningsförmåga under pandemin
- Framtidens logistikutmaningar är gemensamma
- Och mycket annat!
Ny studie: E-handelskunderna vill ha ännu snabbare leverans och smidigare returer
Enligt en global konsumentundersökning från mobilitets- och IoT-företaget SOTI har Covid-19 snabbat på många e-handelstrender och konsumenterna har större förväntningar på nätbutikerna i dag än för ett år sedan. I undersökningen uppger 60 procent av de medverkande svenskarna att en dålig upplevelse i en nätbutik förstör deras förtroende för det varumärket. SOTI konstaterar i rapporten att leveranserna måste bli snabbare, returerna effektivare och skyddet av personuppgifter och betalningsdata bättre för att handlarna ska förbli konkurrenskraftiga, och utvecklas.
I både Sverige och övriga världen är det tre moment som de 6 000 respondenterna upplever som mest frustrerande vid nätbeställningar:
- Leveranstid (38 %)
- Returprocess (28 %)
- Att behöva skapa ett konto för att handla (30 %)
– Fysiska butiker var pressade av e-handeln redan före pandemin, men det intressanta som framkommer i den här undersökningen är hur även förväntningarna och förutsättningarna för e-handeln har skärpts till under förra året. Det blir viktigt för både fysiska butiker, som öppnar upp e-handelsdel, och rena nätbutiker att ta hänsyn till när de planerar sina digitala strategier, säger Stefan Spendrup, Nord- och Västeuropachef på SOTI.
Var fjärde svensk, 26 procent, uppger att de under pandemin har valt att handla från den butik som kunde leverera snabbast. Ännu fler, 30 procent, säger att de letar efter en annan butik att handla i om leveransen tar mer än två dagar. 21 procent tror att pandemin kommer att göra att butiker, som inte klarar av leveransen på ett bra sätt kommer att försvinna.
Utöver köpupplevelsen måste handlarna också se till att hela processen är enkel och smidig, från sök till köp och retur. Returhanteringen har gått från att vara en mer underordnad del av handlarnas fokus till att i dag vara en viktig del för att lyckas konvertera besökare till kunder. Mer än hälften, 53 procent, tycker att returprocessen bör automatiseras för att bli snabbare, och 51 procent säger att de skulle handla mer från en affär om returprocessen var enkel.
Arlington Research, ett oberoende marknadsundersökningsföretag, genomförde på uppdrag av SOTI 6000 intervjuer med en online-metodik, med vuxna i åldern 18 till 65 år med nationellt representativa kvoter på kön, ålder och region fastställda på landsnivå mellan 21 december 2020 och 5 januari 2021. De 6 000 intervjuerna genomfördes på följande åtta marknader: USA, Kanada, Mexiko, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Sverige och Australien.