Lundabolaget MA-system Utbildning har, i samarbete med engelska RTITB vunnit ännu ett internationellt pris för bolagets e-lärande för truckförare – eTruck. Denna gång Talent in Logistics Awards i kategorin Innovative Training Programme. eTruck tog hem priset i stark konkurrens med flera andra brittiska nomineringar. Syftet med utmärkelsen för Innovative Training Programme är att lyfta fram hur god kvalitet i utbildningsprogram kan inspirera anställda på alla nivåer att utvecklas och växa på sin arbetsplats. Talent in Logistics är en organisation som uppmärksammar framgångsrikt lärande och utveckling för både individer och företag inom logistik och transport. Deras ledord är ”Attract, Develop and Engage”. Talent in Logistics Award hålls årligen och är en av de aktiviteter som genomförs för att fokusera på de som arbetar inom logistikområdet i Storbritannien. eTruck är en online-kurs för blivande truckförare utvecklat av MA-system Utbildning i Lund. För att få köra truck professionellt krävs utbildning, men tidigare har många elever haft problem med teoridelen. eTruck hanterar dessa utmaningar genom att använda serie-inspirerat bildspråk och genom att dramatisera händelserna under en arbetsdag som leder fram till en olycka. eTruck är sedan tidigare flerfaldigt internationellt prisbelönat.
DHL tar båten för leveranser i London
DHL Express har lanserat Londons första flodbåt för paketleveranser, för att minska trängsel och erbjuda ett ytterligare sätt att transportera försändelser genom Storbritanniens huvudstad. Tjänsten har införts som en del av DHL:s löfte att använda en blandning av transportfordon för att öka tillgången till stadsområden samt är ett viktigt steg mot att utforska användandet av Themsen för transport av mindre försändelser.
– I år kommer vi att investera cirka en miljard euro i vår infrastruktur för att utöka vårt globala nätverk och därmed förbättra kvaliteten på vår service till våra kunder, säger John Pearson, vd DHL Express. Förutom förnyelsen av vår flygplansflotta och utbyggnaden av våra faciliteter letar vi ständigt efter innovativa lösningar som hjälper oss att förvandla vår vision om att ’förena människor, förbättra liv’ till verklighet. Detta innefattar också nya transportsätt, där vi tar fram alternativ för att minska vägtrafiken, koldioxidutsläpp och förbättra luftkvaliteten. Flodbåten är ett snabbt, effektivt och pålitligt sätt att använda en för närvarande outnyttjad förbindelse in till London och är ett av flera initiativ vi investerar i, i vår väg mot nollutsläpp 2050.
Flodbåtservicen, som drivs av Thames Clippers Logistics, kommer att transportera paket till London dagligen kl 07.30. Försändelserna kommer att lastas från elfordon till flodbåten vid Wandsworth Riverside Quarter Pier innan de transporteras i hög hastighet längs Themsen till centrala London och dockar vid Bankside Pier för att levereras den sista biten på DHL-kurircyklar.
DHL använder sedan tidigare land och vattenvägar för transport genom de etablerade kanalleveransnätverken i Amsterdam och Venedig, men tjänsten i London den första höghastighetstjänsten.
– Trafik och dålig luftkvalitet är ett ökande problem i stadsområden som London och vi är engagerade i att hitta en bättre blandning av transportsätt, säger Ian Wilson, vd på DHL Express i Storbritannien och Irland. Denna nya och unika tjänst som kombinerar elbilar, flodbåtar och cyklar skapar en snabb och effektiv åtkomst till vår huvudstad.
Flodbåttjänsten är det senaste tillskottet till GoGreen, DHL:s globala miljöskyddsprogram. GoGreen är grundpelaren i DHL:s hållbarhetsarbete och fokuserar på att minska och undvika utsläpp av växthusgaser och lokala luftföroreningar. Inom detta är Mission 2050, som inriktar sig på en minskning av alla logistikrelaterade utsläpp till noll till år 2050.
SKIDATA Scandinavia väljer molnet för sin tullhantering
SKIDATA Scandinavia har valt en molnbaserad tullhanteringslösning från Descartes, GCT (Global Customs and Transport) för att förenkla och effektivisera sin tullhantering.
SKIDATA GmbH är världsledande på marknaden vad gäller olika typer av entrésystem, och till dessa kopplade system för intäktshantering. Företaget har över 10 000 installationer i över 100 länder som ger personer och fordon snabbt och enkelt tillträde till skidområden, idrottsarenor, städer, shoppingcenter, mässor och nöjesparker. Dotterbolaget SKIDATA Scandinavia AB som huvudsakligen arbetar med kunder i Norden har nu valt en molnbaserad tullhanteringslösning från Descartes för att förenkla och effektivisera sin tullhantering.
– Vi är verkligen nöjda med Descartes GCT-lösning, som fungerar mycket bra efter ett väl genomfört projekt. Nu får vi full kontroll över våra exportdeklarationer och vår tullhantering kommer nu även effektiviseras då vi inte längre behöver underhålla valutauppdateringar och server- och databashantering. Vi kan istället lägga den tiden på att hjälpa våra kunder och utveckla vår verksamhet, säger Karen Pettersson, tullansvarig på SKIDATA Scandinavia AB.
Med den nya GCT-lösningen säkerställs också att all dokumentation är uppdaterad efter nya och förändrade krav från tullmyndigheterna och transportföretag.
– Vårt mål är att alla våra kunder ska kunna lägga sin tid och energi på saker som verkligen gör skillnad och som utvecklar verksamheten. Vi tror att SKIDATA kommer ha stor nytta av den här lösningen och vi ser fram emot att följa deras resa mot en smartare och mer automatiserad tullhantering, säger Lars Persson, försäljningschef för Norden på Descartes.
Logistik & Transport 2020 ställs in
I ett kortfattat meddelande konstaterar Svenska Mässans team bakom Logistik & Transport att coronaviruset har fåtts pass stora konsekvenser att årets Logistik & Transportmässa och konferens ställs in. Förhoppningen var in i det sista att kunna genomföra Logistik & Transport 2020 som planerat, men till sist fattades alltså beslutet att ställa in. Nu är i stället siktet inställt på att arrangera mässan och konferensen den 9.10 november 2021 i Göteborg.
Nike storsatsar på AI för prediktiv analys
Nike förvärvade 2019 Bostonbaserade AI- och dataanalysbolaget Celect för en hemlig summa pengar. Förvärvet var ett led i Nikes ambition att sälja allt mer via digitala kanaler, direkt till konsument. Genom att integrera Celects teknik i Nikes mobilappar och webbshop är avsikten att bättre förutse vilka skomodeller och sportkläder som konsumenterna vill ha, när de vill ha dom och var de vill köpa produkterna.
– Vi måste vara drivna av kundinsikt, optimerade data och hyperfokuserade på konsumenternas beteende, konstaterade Eric Sprunk, Nikes COO i samband med förvärvet och han konstaterade att förvärvet skulle snabba upp Nikes förmåga till produktiv analys med två-tre år, jämfört med att driva en egen intern utveckling.
Ett år senare inför nu Nike Celects AI-plattform i sina lager, för att därigenom fatta bättre beslut om vilka varor som ska finnas i vilket lager, för att optimera leveranstider, hanteringskostnader och samtidigt hålla lagernivåerna så låga som möjligt. Än så länge säljs över 80 % av bolagets produkter via återförsäljare. Men under tredje kvartalet i år ökade Nikes digitala försäljning med 82 % och ambitionen är att fortsätta att bygga upp en allt större försäljning direkt till konsument eftersom den kanalen ger sportskotillverkaren betydligt högre marginaler. Stora investeringar görs nu för att bygga upp försörjningskapaciteten för den digitala försäljningen samtidigt som den operativa effektiviteten ska ökas med hjälp av prediktiv analys, modellering och datadriven lagerläggning. I samband med Nikes senaste kvartalsrapport framkom även att 100 % av alla skor och 75 % av alla sportkläder nu kan spåras med RFID, vilket uppges maximera visibiliteten och effektiviteten i bolagets lager.
Nu lanserar PostNord paketboxar
Nu startar PostNord en pilotlansering där 100 paketboxar testas på olika platser i Stockholm. Boxarna kommer under försöksperioden finnas i Huddinge, på Lidingö och i Stockholms stad. Därmed tar PostNord upp kampen med aktörer som Instabox, DHL, Budbee och Bring, som sedan tidigare lanserat lösningar för leverans i skåp med digitala lås.
– Nu är testplaceringarna klara och vi ser stort intresse från många partners. I början kommer vi att koncentrera placeringarna till områden kring Stockholm, för att utvärdera piloten i ett begränsat område. Blir piloten lyckad ser vi det som ett bra leveransalternativ för fler delar av Sverige, såväl i tätort som glesbyygd, säger Helena Sjöberg, Affärsutvecklare inom Last Mile på PostNord Sverige.
Bland pilotens samarbetspartners finns bland annat fastighetsaktörerna Einar Mattsson, HSB, Akademiska Hus, Huddinge Kommun, Vasakronan och Stockholms Stads Parkering samt retailbolagen Circle K, Lidl, COOP, ICA och Axfood.
– Vi strävar alltid efter att på olika sätt utveckla servicen och erbjuda hyresgästen genomtänkta lösningar samtidigt som vi utvecklar fastighetsägarens affär. PostNords pilot med Paketboxar som placeras ut i några av Einar Mattsson Fastighets bostadsområden är en intressant servicelösning som vi hoppas kunna ta ut till alla våra bostadsområden och förvaltningskunder, säger Jakob Windh, Affärs- och verksamhetsutvecklingschef på Einar Mattsson Fastighetsförvaltning.
– Som ett steg mot att göra vardagsstressen mindre olidlig utökar vi nu möjligheten att kunna handla och hämta paket samtidigt. Genom samarbetet med PostNord hjälper vi våra kunder att spara, inte bara pengar utan också värdefull tid. Vi på Lidl älskar att testa nya spännande samarbeten och lösningar och vi vet att många av våra kunder kommer uppskatta denna utökade service, säger Thomas Brattlöw, fastighetsdirektör på Lidl.
”Robust återhämtning”
Inköpschefsindexet PMI-total ökade under september för femte månaden i rad och noterades till 55,3 i september att jämföra med 53,8 i augusti. Återhämtningen i industrin fortsätter därmed och indexet är för första gången sedan hösten 2018 högre än det historiska genomsnittet (54,3).
– En robust orderingång och ökad produktion driver uppgången men fortfarande dröjer industrin med att nyanställa personal, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank.
Produktion och orderingång ökar mest
Delindex för produktion och orderingång svarade för största ökningarna och nådde i september de högsta indexnivåerna sedan början av 2018. Sammantaget bidrog de med 1,8 indexenheter till uppgången i PMI-total. Delindex för sysselsättningen sjönk och är kvar utanför tillväxtzonen medan leveranstiderna ökade något. Tillverkningsindustrins produktionsplaner får betraktas som fortsatt expansiva även om indexet minskade något i september till 59,1.
– Det är positivt att majoriteten av industriföretagen räknar med att öka produktionen det närmaste halvåret, men en ökad smittspridning av coronaviruset kan på sikt skapa en ökad osäkerhet om de framtida tillväxtutsikterna. Nästkommande månaderna kommer att bli avgörande, säger Jörgen Kennemar. Prisindexet för leverantörernas rå- och insatsvarupriser steg i september för fjärde månaden till 48,9. Det är fortfarande långt under det historiska snittet (56,7), vilket antyder om ett fortsatt dämpat pristryck från leverantörsledet.
Inköpschefsindex (PMI – Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång.
DB Schenker satsar på drönarleveranser i storstäder
DB Schenker går tillsammans med ett antal andra tunga storföretag in som ägare i tyska Volocopter – en marknadsledande aktör inom Urban Air Mobility, UAM.
De medel som tillförs Volocopter ska bland annat användas för att kommersialisera företagets tunga drönare – VoloDrone. Volocopter utvecklar tyngre drönarfarkoster som ska användas för taxitjänster i megastäder samt för allmänna godstransporter, i jordbruk och för byggnation. Nyligen genomförde bolaget en demonstrationsvisning i Singapore med syfte att visa upp teknikens höga mognadsgrad och drönarnas förmåga.
– Vi är övertygade om att Velocoptertekniken har potential för att ta transportlogistiken till nästa dimension, till nytta för våra kunder. DB Schenker har redan testat autonoma och elektriska fordon i ett flertal innovationsprojekt och i verklig användning. Genom att integrera VoloDrone i vår framtida supply chain kan vi erbjuda våra kunder snabba, förarlösa och utsläppsneutrala leveranser, säger Jochen Thewes, DB Schenkers CEO i en kommentar.
Volkswagens TRATON GROUP satsar på förarlöst – investerar i TuSimple
Flera ledande lastbilstillverkare är nu i full gång med att utveckla förarlösa elektriska fordon. I dagarna meddelade Volkswagen att dotterbolaget TRATON GROUP investerar i amerikanska TuSimple, ett bolag som utvecklar förarlös teknik. TRATON har förvärvat en minoritetsandel i TuSimple som ett led i de båda företagens samarbete för utveckling av förarlösa fordon. Hur stor ägarandelen är och till vilken köpeskilling den förvärvats är inte officiellt.
– Det globala samarbetet med TuSimple är ett ytterligare steg i riktning not att vi ska bli den globala ledaren vad gäller framtida tekniker som ger våra kunder mervärde, säger Mattias Gründler, CEO, TRATON GROUP. De första testfordonen är redan under utveckling och ska vara högautomatiserade i enlighet med ”Level 4”. Den förarlösa tekniken har utvecklats och testats skarpt sedan 2015.
Sedan tidigare har TRATON och TuSimple lanserat ett förarlöst program där dotterbolaget Scanias lastbilar pendlar på sträckan Södertälje – Jönköping. TRATON har som målsättning att i samverkan med TuSimple utvidga testningen av sina egna förarlösa lastbilar, i bland annat Sverige och Tyskland, ett arbete som intensifieras mot bakgrund av den tilltagande förarbristen i världen. Enbart i Tyskland uppges förarbristen uppgå till 60 000 förare och bilden är densamma i de flesta länder världen över. Traton Group är sedan september 2018 namnet på Volkswagens divisioner för tunga lastbilar och bussar, tidigare Volkswagen Truck & Bus AG. Det är ett dotterföretag till Volkswagen AG som äger 88,5% av aktierna efter börsnoteringen sommaren 2019. I företagsgruppen ingår MAN, Scania, Volkswagen Truck & Bus LLC m.fl.
Amazon utser Sverigechef
Samtidigt som Amazons Sverigelansering är insvept i dimma och omgärdas av frågetecken om när den svenska sajten kommer att lanseras meddelar nyhetssajten Breakit att engelsmannen Julian Tydeman, 45 tillsätts som vd i det svenska bolaget Amazon EU S.A.R.L Sverige Filial. Tydeman uppges även tillsättas som styrelseordförande för Amazon Corporate Services Sweden AB. Amazon är på sedvanligt sätt fåordiga och varken bekräftar eller dementerar uppgifterna. Julian Tydeman har arbetat på Amazon i en många olika roller under de senaste 11 åren. Han började 2009 då han blev ansvarig för företagets bokförsäljning i Storbritannien. Sedan några månader bor han med sin familj i den fashionabla Stockholmsförorten Djursholm.