DHL & McKinsey: ”Delivering Pandemic Resilience”

Den allra första breda användningen av Covid-19 vacciner väntas påbörjas redan under fjärde kvartalet i år. Då behöver regeringar, myndigheter och läkemedelsbolag börja förse en global marknad med stora mängder vaccin – miljarder doser. Mot den bakgrunden har DHL och McKinsey just publicerat rapporten ”Delivering Pandemic Resilience”. Frågan som ställs och delvis besvaras är hur en säker och stabil försörjning av kritiska läkemedel och sjukvårdsmaterial ska kunna säkerställas i samband med den aktuella pandemin och andra hälsokatastrofer. 

Just nu utvecklas och testas cirka 250 olika Covid-19-vaccin och de befinner sig alla i olika faser. De som så småningom ska användas bredare underställs krav på strikt temperaturkontroll på upp till -80 grader i samband med lagerhållning och transport – att jämföra med den konventionella temperaturen för vacciner som ligger kring minus 2 till minus 8 grader. Detta är en av flera utmaningar som behandlas i rapporten, där man även konstaterar att logistikutmaningen rent volymmässigt handlar om att hantera upp till 200 000 pallar, 15 miljoner leveranser av kylboxar och 15 000 flygtransporter.

Stresstest för global, storskalig katastroflogistik

I rapporten identifieras de största utmaningarna och viktigaste lärdomarna hittills av Covid-19. Särskilt fokuseras inboundlogistik och distributionsmässiga utmaningar. Den stora utmaningen är förstås att hantera de enorma volymer av vaccin som nu kommer att behöva lagerhållas, distribueras och levereras i tid och utan att ha påverkats av temperaturvariationer. Samtidigt gäller det att ta hänsyn till hållbarhetsfrågor i hela processen. Med andra ord ett omfattande stresstest för en global, storskalig och komplex logistik och varuförsörjning.

Ramverk för att hantera framtida katastrofer

I rapporten presenteras ett ramverk för hur framtida katastroflägen bör hanteras genom en robust katastrofberedskapsplanering, nätverkssamarbete och en ändamålsenlig logistisk infrastruktur och ett IT-stöd som ger den visibilitet som krävs över hela försörjningsprocessen. Rapporten kan laddas ner här.

PipeChain och Boxon lanserar molntjänst för produktmärkning

PipeChain – som erbjuder molntjänster för effektivare, digitala supply chain management-processer – har i samarbete med förpackningsspecialisten Boxon skapat en gemensam molntjänst för en automatiserad, global produktmärkning.

– Utöver det värde som skapas av att vi standardiserar och automatiserar produktmärkningen så innebär tjänsten att digitaliseringen av supply chain nu täcker in hela order management-processen, vilket är ett resultat av PipeChains och Boxons breda utbud av molnbaserade tjänster och förpackningslösningar för globala försörjningskedjor, säger Lotta Samuelsson, vd för Boxon Production AB.

Genom att kombinera de båda bolagens förmågor erbjuds marknaden en snabb väg till en standardiserad och automatiserad global produktmärkningsprocess.

– Den effektiva molnplattformen för global produktionsmärkning adderar stort värde till våra befintliga kunder. Boxon kan på motsvarande sätt erbjuda en attraktiva förpacknings- och märkningslösningar, som ger ökat värde, säger Hans Berggren, vd på PipeChain Group.

Audionord International och HiFi Klubben automatiserar sin tullhantering

Företaget bakom Hi-Fi Klubben, Audionord International, inför den molnbaserade tullhanteringslösningen GCT från Descartes. Lösningen gör det möjligt för Audionord att automatisera delar av sitt arbetsflöde och slippa lägga resurser på de mest rutinmässiga momenten i sin tullhantering. 

Audionord International har en eller två veckovisa leveranser av varor till Hi-Fi Klubbens norska butiker samt dagliga leveranser från Nordjylland till sina norska webbkunder. Vid vare leveranstillfälle inkluderar detta både export från Danmark och förtullning av importen till Norge. För att förenkla och effektivisera hanteringen har Audionord därför valt att implementera den automatiserade tullösningen. 

– Vi hade ett behov av att uppgradera vår tullhantering med ny teknik som kan hjälpa oss att automatisera processen. Vi undersökte marknaden för tullsystem och landade till slut i GCT från Descartes då det ger oss den absolut bästa möjligheten att automatisera våra arbetsflöden, samtidigt som vi manuellt kan komplettera med data i systemet. Det är en unik kombination som kommer ge oss stor flexibilitet, säger Morten Nielsen, Transport- och projektledare på Audionord International.

Stor tidsbesparing
Vid import av varor till de norska butikerna står Audionord själva för förtullningen. En process som inte bara inkluderar export av data från företagets ERP-system till GCT, utan också upprättande och leverans av dokument som skickas digitalt till transportören.

– Vi ser fram emot att få det här mer automatiserat, och att vi inte varje vecka behöver lägga så mycket tid på det. Förutom att GCT har ett gränssnitt som är enkelt att arbeta i, ser vi även stora vinster med att gå från en on premiss-lösning, med egen server, till ett helt molnbaserat verktyg. Det frigör resurser för oss då vi inte längre behöver övervaka och underhålla serverplattformen på samma sätt som tidigare. Vi har säkrat för en hög drifttid och en uppdaterad programvara, vilket gör att vi kan fokusera på vår kärnverksamhet, säger Morten Nielsen, som räknar med att implementera systemet och driftsätta systemet under hösten 2020.

Inköpschefsindex fortsätter upp – 53,4 i augusti

PMI-total noterades till 53,4 i augusti från uppreviderade 51,4 i juli. Det är andra månaden i rad som PMI-inköpschefsindex är i tillväxtzonen och indexet når den högsta nivån sedan fjärde kvartalet 2018. Vårens fall har återhämtats, men det innebär inte att industrin är tillbaka till de produktionsnivåer som rådde före coronapandemin enligt Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank. För detta krävs en längre period i tillväxtzonen än två månader. 

Orderingången ökar rejält

Enligt Swedbank bidrog samtliga delindex till uppgången för PMI-total. Delindex för orderingång svarade för den största ökningen i augusti och bidrog med 1,1 indexenheter, följt av sysselsättning och leveranstider med vardera 0,3 indexenheter. Bidraget från produktionen begränsade till 0,1 indexenheter. Tillverkningsindustrins produktionsplaner var mer expansiva i augusti jämfört med i juli och indexet steg till 62,1, den högsta nivån sedan drygt ett år tillbaka. Prisindexet för rå- och insatsvarupriser signalerar ett fortsatt svagt pristryck från producentledet även om indexet steg i augusti till 48,3 från 44,0 i juli. Det är femtonde månaden i rad som indexet är utanför 50-strecket, vilket är den längsta sammanhängande perioden i indexets historia. – Ett lågt resursutnyttjande och en starkare krona tenderar till att dämpa pristrycket i närtid, säger Jörgen Kennemar.

E-handeln fortsätter att booma – rekordnivåer under juli

Tillväxten i e-handeln nådde rekordnivåer i juli, och den sedvanliga nedgången i samband med semesterveckorna uteblev i år när fler stannade i Sverige under semestern, visar E-barometern för juli månad.

Coronapandemin fortsätter att generera tillväxt för e-handeln. Under juli var den procentuella förändringen mot föregående år uppe på nya rekordnivåer och växte med 45 procent framgår av PostNords senaste E-barometern.

– Inte minst ser vi att en betydligt större del av befolkningen har e-handlat under juli i år och det har såklart att göra med att långt fler spenderat semestern i Sverige. Den effekten var att vänta. Vi ser också att man har e-handlat för mer pengar per person, vilket hör samman med att dagligvarorna växt så kraftigt, säger Carl-Fredrik Teder, e-handelsanalytiker på PostNord. 

Den totala andelen som e-handlat (senaste 30 dagarna) var 77 procent, vilket är tio procent fler än samma månad 2019. Köp av dagligvaror växte med 200 procent, baserat på konsumenternas självuppskattade köp. Även kategorin sport och fritid växte kraftigt och ökade med 63 procent. 

Ökningen syns även hos PostNords ombud, som har haft 3,5 miljoner fler möten med kunder under januari till juli jämfört med året innan. De allra flesta av dessa är uthämtning av e- handlade försändelser.

– E-handeln fortsätter att öka och vår logistikverksamhet med den. Vi har under våren sett dagliga paketvolymer som tidigare bara uppmätts under jul och högsäsong. Det är angenämt att ha mycket att göra på jobbet, men visar också att de omställningar vi genomför med bland annat fler leveransalternativ och införandet av så kallade hubbar, som är byggda för att sprida både paket och brev lokalt, är absolut nödvändigt inför framtiden, säger Peter Hesslin, chef för e-handel och Logistik på PostNord Sverige.

PostNords mätningar visar också att paketen ligger kortare tid hos ombuden än tidigare. Oftast har mottagarna hämtat sitt e-handlade paket inom ett dygn från det att försändelsen ankom till ombudet. Detta kan jämföras med att försändelserna under samma period förra året låg ungefär 1,4 dygn i snitt hos ombudet innan de hämtades.

– Samarbetet med de över tvåtusen butiker som agerar ombud för PostNord är otroligt viktigt och de gör ett fantastiskt jobb. Volymerna märks inte bara på terminalerna utan får också effekt hos våra ombud. Givetvis underlättar det för dem att paketen hämtas snabbare av mottagarna, säger Peter Hesslin.


Ur E-Barometern för juli 2020:

  • E-handeln växte med 45 %* under juli, jämfört med juni 2019.
  • Dagligvaror växte mest (+200 %), följt av sport och fritid (+63 %).
  • 77 % av svenskarna e-handlade under juli, 80 % av kvinnorna och 73 % av männen.
  • Skönhet och hälsa (där apoteksvaror ingår) var den produktkategori som flest handlat från (38 %), följt av kläder och skor, med 35 %.
  • Färre oroar sig för landets ekonomi, jämfört med tidigare coronamånader.

”68 procent av transport- och logistikbolagen har föråldrad teknik”

Hälften av alla transport- och logistikföretag instämmer i att deras organisation har föråldrad teknik och mer än en tredjedel anser att detta hindrar dem att skala upp tillräckligt under covid-19-pandemin. Det framkommer i en ny rapport från mobilitets- och IoT-företaget SOTI. Undersökningen har genomförts av Arlington Research på uppdrag av SOTI.

Transport- och logistikföretag förlorar kunder och missar möjligheter att expandera sin verksamhet på grund av föråldrad teknik i leveransens sista steg, enligt en ny global rapport från mobilitets- och IoT-företaget SOTI – The Last Mile Sprint: State of Mobility in Transportation and Logistics – som har tittat på de tekniska utmaningar som dagens transport- och logistikföretag ställs inför. Trots att transport- och logistikbranschen har en extra stor efterfrågan just nu med de strikta rekommendationerna för fysisk distansering svarar 49 procent av de medverkande transport-och logistikföretag globalt, och 68 procent av de svenska transport- och logistikföretagen, att deras organisation har föråldrad teknik. Globalt är siffran högst bland stora företag, med 5000–10 000 anställda globalt, med 56 procent. Rapporten som tagits fram på uppdrag av SOTI, baserar sig på intervjuer med 450 IT-beslutsfattare inom transport- och logistikindustrin i USA, Kanada, Storbritannien, Tyskland, Sverige och Australien. Rapporten syftar till att mäta bolagens åsikter och förstå de trender och lösningar som driver dem.

Föråldrad teknik innebär förlorade kunder
Hälften, 50 procent, av alla högre beslutsfattare inom transport och logistik globalt, och 53 procent i Sverige, vars organisationer använder föråldrad teknik, tror att de kommer att förlora, eller har redan förlorat, kunder på grund av det. Nästan en tredjedel, 30 procent, av dem ser användandet av föråldrad teknik som en direkt orsak till att de hamnar på efterkälken mot sina konkurrenter. Den föråldrade tekniken påverkar också företagens förmåga att expandera eller hantera utmaningar i det rådande klimatet. Mer än en tredjedel, 37 procent, av de företag globalt som har föråldrad teknik, och 47 procent av de svenska, säger att den föråldrade tekniken har hindrat dem från att skala upp tillräckligt under covid-19-krisen, medan 36 procent av alla företag globalt, och 44 procent av de svenska, instämmer i att deras organisation skulle gynnas av att ha förbättrat realtidsstöd i kristider för mobila enheter.

– Covid-19-pandemin har intensifierat den snabba förändring vi ser från fysisk handel till e-handel, och det har aldrig stått mer på spel. När konsumenter alltmer vänder sig till online-återförsäljare för sina inköpsbehov är snabb frakt inte längre en lyx – det är en förväntan.Transport- och logistikföretag ligger efter med föråldrad teknik, särskilt i leveransens slutskede, och det resulterar i förlorade kunder och missade möjligheter, säger Shash Anand, produktstrategichef på SOTI.

Arlington Research, en oberoende marknadsundersökningsbyrå, genomförde 450 intervjuer online bland IT-chefer, IT-direktörer och företagsledningar i transport- och logistikbranschen i sex länder (Kanada, USA Storbritannien, Tyskland, Sverige och Australien). Alla respondenter arbetar i företag med globalt 50 eller fler medarbetare.

Apohem bygger nytt lager och investerar i DeliveryCheckout – ”Förbättrar leveransupplevelsen”

 Snabbväxande nätapoteket Apohem, som ägs av Axfood och Novax, öppnar ett nytt lager i Årsta och i och etablerar nya processer och system för logistiken. Lagret i Årsta är ett av Stockholms mest centrala e-handelslager som ska möta den ökade efterfrågan inom e-handeln. Den totala lagerytan för Apohem blir över 2 500 kvadratmeter, vilket ger en god kapacitet för en fortsatt tillväxt och potential för synergier med andra bolag i AxFood-koncernen.

– Flytten till Årsta är ett stort och viktigt steg för Apohem. Vägg i vägg med våra koncernsyskon Willys, Hemköp och Mat.se skapar vi förutsättningar för synergier, samtidigt som vi bygger en riktigt fin arbetsplats för både befintliga och nya kollegor, säger Apohems vd Gustav Hasselgren.

Apohem arbetar ständigt med att förbättra leveransupplevelsen för kunderna och som ett led i det har man valt att använda sig av Unifauns DeliveryCheckout. Funktionen ger Apohem möjlighet att utan kod lägga till och förändra leveransalternativ i kassan för ökad konvertering.

– För Apohem var det viktigt att hitta en lösning som gjorde det enkelt att lägga till och anpassa leveransalternativ på ett sätt som ytterligare förbättrar kundupplevelsen. Vi ser fram emot att börja arbeta med Unifauns DeliveryCheckout, säger Gustav Hasselgren.

DeliveryCheckout används av hundratals nordiska e-handlare. i kombination med tjänster för print av paketetiketter, bokning av transportör samt spårning och avisering.

– Vi är oerhört glada över förtroendet från Apohem och tror starkt på gruppen bakom satsningen. Det är också oerhört kul att Apohem redan nu kör igång DeliveryCheckouten även om Unifaun inte levererar bokningslösningen, ännu. Det visar på flexibiliteten i vår produkt, säger Fredrik Alfort ansvarig säljare på Unifaun. Utöver Unifaun DeliveryCheckout kommer Apohem under hösten att börja använda Unifaun Online för digital hantering av alla leveranser samt Unifaun Analytics.

Nya investorer i Adnavem – tar in 4 miljoner dollar i investeringsrunda

Göteborgsbaserade Adnavem, som tillhandahåller en digital plattform för köp av sjöfraktstjänster, utvecklas snabbt med de nya investerarna Runa Capital och Spintop Ventures som tillför ytterligare 34 miljoner kronor till bolaget. I juli månad stängde Adnavem en finansieringsrunda på cirka 4 MUSD det vill säga kring 34 miljoner kronor. De nya delägarna är Runa Capital samt Spintop Ventures. Runa Capital, som är den största investeraren, är en global fond med fokus på mjukvaruföretag, med kontor i Palo Alto, Berlin, Paris, London och Moskva. Spintop Ventures är en svensk fond som fokuserar på tech-bolag med nordisk koppling.

– Vi tror starkt på Adnavem och ser stor potential med att automatisera en så traditionell bransch. Teamet bakom Adnavem är först med att bygga en sofistikerad och automatiserad lösning där transportköparen helt kan skippa mellanhänder till transportörerna samt arbeta digitalt med självbetjäning. Vi är övertygade om att Adnavem kommer att bli en global plattform för internationella containerfrakter och att de kommer att etablera nya standarder i branschen, säger Dmitrij Chikhachev, General Partner på Runa Capital.

– Adnavem har ett unikt och mycket skalbart erbjudande som kommer att förändra hur transportköpare arbetar med containerfrakter. Företaget revolutionerar branschen och tillhandahåller stort värde till både, transportköpande kunder och logistikleverantörer samt andra partners. Adnavem har goda möjligheter att växa snabbt då affärsmodellen är mycket skalbar, vilket också gör det till ett mycket intressant företag att investera i”, säger Sami Niemi, Partner på Spintop Ventures.

Adnavem, som har sitt säte i Göteborg, har idag verksamhet i Kina, Singapore och Sverige. Planen är att fortsätta skala upp och utvidga marknadsnärvaron i fler länder. Det nya kapitalet ska användas för att utveckla marknadsplatsen ytterligare och lansera tjänsten på nya marknader, i första hand i Europa.

Scandinavian Cosmetics automatiserar med Element Logic

Scandinavian Cosmetics, en ledande distributör inom skönhetsprodukter, ska automatisera och centralisera sin lagerverksamhet vid ett nytt lager i Malmö. Element Logic har valts som partner för uppförandet av en ny automatiserad Autostore-anläggning.  

– Vi har tydliga tillväxtambitioner där vi genom investeringen i AutoStore skapar optimala förutsättningar för att snabbt och enkelt kunna skala upp vår lagerkapacitet. Samtidigt är vi stolta över att kunna erbjuda våra medarbetare en ny, modern och attraktiv arbetsplats, säger Joakim Johnsson, CEO på Scandinavian Cosmetics.

Idag driver företaget ett flertal manuella lager i Sverige och Norge men har beslutat att samla hela sin verksamhet i ett nytt centrallager i Malmö. Det nya lagret blir 6 000 kvadratmeter och innehåller en AutoStore med kapacitet på 30 000 lådor. För att möta Scandinavian Cosmetics behov på cirka 900 orderrader i timmen kommer 35 robotar arbeta med att förse AutoStore-lagrets arbetsstationer med lådor för plock och pack. AutoStore-anläggningen planeras vara i drift under våren 2021.

– Projektet tillsammans med Scandinavian Cosmetics har varit väldigt spännande, med stort fokus på effektivitet och skalbarhet. Vi är glada och stolta över förtroendet och ser fram emot ett framgångsrikt samarbete tillsammans med Scandinavian, säger Thomas Karlsson, VD på Element Logic.

Scandinavian Cosmetics grundades 1984 i Malmö. Bolaget har cirka 110 anställda inom försäljning, marknadsföring, ekonomi, PR, human resources, logistik, lager och kommunikation. 

Amazon levererar 66 % med egen transportkapacitet

Amazons stora framgångar handlar i grunden om ett extremt kundfokus i kombination med en närmast manisk innovationssträvan. De båda grundbultarna – i kombination med en jakt på ökad lönsamhet – är också bakgrunden till bolagets allt mer omfattande investeringar i egen transport- och leveranskapacitet.

Några exempel på senare års satsningar är lanseringen av egen flygfraktsverksamhet 2016 (Amazon Air), förvärvet av 33 flygfraktplan 2018 och beslutet att öppna en egen amerikansk flygfrakthub med ytterligare ett fyrtiotal egna plan. Utöver flygfrakt satsar Amazon även på att utveckla mängder av digitala lösningar och man förvärvar både företag och patent inom transportområdet för transportrelaterad tillämpning, exempelvis teknik för självkörande fordon och mycket annat. Andra exempel är logistik- och teknikjättens leveranssatsningar bildandet av Amazon Restaurants som levererar mat från egna och andras verksamheter. Ett annat välkänt exempel är förvärvet av dagligvaruhandlaren Whole Foods Market som säkerställer snabb utlämning av paket över hela den nordamerikanska kontinenten. Dessutom satsar Amazon oavbrutet på att utveckla nya leveranskoncept, investerar i egna bilar och lastbilar sms i allt mer egna sjöfraktslösningar.

Men varför satsar Amazon så stort på egen transport- och leveransförmåga?

I grunden handlar dessa enorma investeringar om att leva upp till kundlöftet att inte bara göra kunderna nöjda utan ”förtjusta”(”absolutely delighted”). För att lyckas måste leveranssystemen vara snabba och effektiva på samma gång. Effektiviteten handlar krasst om att öka de egna marginalerna som under lång tid var obefintliga i Amazons logistik och e-handelsverksamhet. Amazon lyckas med det mesta man företar sig och sedan ett par år är bolaget en konkurrenskraftig och hypereffektiv transportör. Med de egna transport- och leveransverksamheterna har bolaget tagit greppet över både kostnader och leveransservice med ökade marginaler som följd. Sedan 2018 har nettomarginalen i Amazon förbättrats från 1,7 % till närmare 5 %. Och numera kommer lönsamheten inte enbart från Amazons Web Services utan även från kärnverksamheten.

Transportjättarna hotas

Amazons framgångar inom området transport och leverans är redan ett betydande hot mot de etablerade fraktjättarna och transportbranschen i vidare mening. Ett tecken på detta är att FedEx valde att avstå från att förnya sitt transportsamarbete med Amazon förra året. Hela transport- och logistikbranschens utveckling drivs på av Amazons snabbfotade och innovativa agerande. Ett tydligt bevis är att de traditionella spelarna i den konservativa transportbranschens satsar allt mer på tekniksatsningar som ska öka kundvärde, service och förhoppningsvis matcha Amazons överlägsna effektivitet.

Transporterar nu 66 %

Enligt ShipMatrix – ett amerikanskt mjukvarubolag inom transport management och transportvisibilitet  – utför Amazon nu cirka två tredjedelar (66 %) av alla sina transporter på egen hand, att jämföra med 54 % för enbart ett år sedan. Enligt ShipMatrix egna data levererade Amazon på egen hand 415 miljoner paket enbart under juli månad. Enligt ShipMatrix grundare, Satish Jindel, kommer Amazon att fortsätta att leverera allt mer av sina egna paketflöden, kanske uppemot 80 %, vilket innebär att UPS, FedEx och andra stora paketbolag kommer att behöva ersätta de volymer som förloras när Amazon bygger upp allt mer egen transportkapacitet inom alla transportslag och på lite längre sikt svara upp mot Amazons tekniska överlägsenhet. Satish Jindel konstaterar att e-handelns extremt snabba tillväxt just nu beror på att många företag har börjat återhämta sig och han förutspår att kvartal tre 2020 kommer att resultera i en ”all time peak”.

https://www.cnbc.com/2020/08/13/amazon-is-delivering-nearly-two-thirds-of-its-own-packages.html