Speed Group automatiserar Nordens största 3PL-anläggning

Logistikföretaget Speed Group fortsätter att automatisera sina lager. Efter Göteborg står nu företagets jättelager i Borås på tur för att installera en AutoStore från Element Logic – en installation som består av 20 000 backar och med utrymme för expansion.

– Precis som under vår tidigare automationsresa så vill vi effektivisera och ersätta plockmomentet med robotar. AutoStore är en goods-to-man lösning som vi verkligen tror hårt på och eftersom anläggningen också förses med solceller på taket blir inte bara robotdriften självförsörjande utan faktiskt hela verksamheten, säger Jesper Andersson, Director Business Development på Speed Group AB och fortsätter:

– För oss är det oerhört viktigt med hållbarhet. Vi gör vad vi kan för att inte behöva stänga ned hela världen i framtiden. AutoStore passar bra in i vår klimatambition eftersom systemet dels är väldigt energieffektivt och dels är möjligt att driva med vår solcellsanläggning. Viktigt är också att AutoStore är en så pålitlig lösning med bra driftstid och extremt få driftstopp. Och på Speed Group uppskattar vi verkligen att det är väldigt lätt att bygga ut systemet utan att behöva stänga ner driften.

Speed Group är ett av de större lagerföretagen i Sverige med omkring 170 000 kvm logistikyta och lite drygt 1 000 anställda. Företaget startade i Borås där man förfogar över Nordens största 3PL-anläggning, men bolaget finns idag även i Stockholm och Göteborg. 


SCE #5 2020

  • Styrelseproffset Sanna Suvanto-Harsaae: ”Behövs mer supply-chain kompetens i dagens styrelser”
  • Tema: Trender i 3PL – bransch i förvandling
  • Dynamiska förmågor och flexibilitet på H&M
  • DB Schenker Logistics bygger konkurrenskraft med kompetens och digitala lösningar
  • Logistikbranschen står inför avgörande förändring av kultur, teknik och kundfokus
  • Och en hel del annat!

Order Nordic fördubblar sin AutoStore

Order Nordic, en av Nordens ledande distributörer av hemelektronik, bygger ut sitt befintliga AutoStore-anläggning med hjälp av Element Logic och fördubblar kapaciteten till 40 000 lagerplatser. 

Redan 2018 när Order Nordic installerade sitt befintliga AutoStore var planen att snabbt och enkelt kunna skala upp kapaciteten i linje med bolagets tillväxtstrategi. För att möta den tillväxt som bolaget haft under 2019 och framförallt 2020 har plockkapaciteten sedan tidigare utökats med nio nya robotar och tre nya plockstationer för att bibehålla snabba och säkra leveranser till kunderna. 

20 000 nya lagerplatser i AutoStore
Under hösten 2020 kommer Order Nordic utöka sitt lager med 1 900 m2 samt installera 20 000 nya lagerplatser i AutoStore för att tillgodose kundernas leveranskrav både inom retail- och e-handel på den nordiska marknaden.

– Vår tillväxt har under 2020 varit över förväntan samt att vi under våren inlett ett 3PL-sammarbete med e-handelsbolaget MinFot. Detta gör att vi nu, helt enligt vår tillväxtstrategi, behöver öka vår lagerkapacitet ytterligare. Då Element Logic vid tidigare installeringar visat på stort kunnande och leveranssäkerhet föll valet även denna gång på dem som leverantör säger Magnus Jönsson, Logistikchef på Order Nordic.

Även vid denna utbyggnad är det viktigt för Order Nordic att kunna skala upp kapaciteten ytterligare. Därför kommer det t.ex. förberedas för ytterligare åtta plockstationer som kan sättas i bruk på kort tid. Installationen av de nya lagerplatserna i AutoStore sattes igång i slutet av augusti och planeras vara klart i mitten av oktober. 

Order Nordic är en av de ledande distributörerna inom hemelektronik i Norden och erbjuder sina kunder ett brett sortiment som levereras till hela Norden från deras högautomatiserade lager i Helsingborg.

IKEA tar första stegen mot en cirkulär, lönsam affärsmodell

Den 2 november öppnar världens första IKEA second hand-butik på Återbruksgallerian ReTuna i Eskilstuna. Dessutom inleder IKEA ett samarbete med GIAB och Samhall för att på bästa sätt ge gamla möbler en andra chans och utveckla en cirkulär affärsmodell.

Den 2 november öppnar världens första IKEA second hand-butik på Återbruksgallerian ReTuna i Eskilstuna. Måndagen den 2 november slår IKEA upp dörrarna till sin första renodlade second hand-butik på återbruksgallerian ReTuna i Eskilstuna. Här ska möbler och heminredning från IKEA få en andra chans, samtidigt som IKEA testar och utvecklar en cirkulär och lönsam affärsmodell för framtiden. I butiken kommer besökarna kunna köpa möbler från IKEA som Eskilstunaborna skänkt till ReTuna och som här rengjorts och renoverats.
– Vi är glada att snart kunna öppna för våra kunder. Vi har fått mycket positiva reaktioner sedan vi berättade om butiken första gången. Samtidigt måste vi ta hänsyn till rådande pandemi för att säkerställa såväl medarbetares som kunders hälsa. Därför planerar vi inget större event vid öppnandet av butiken, säger Jonas Fjäll, varuhuschef på IKEA Västerås.

Samarbetar med GIAB och Samhall
Butiken är även del i ett globalt innovationsprojekt inom IKEA, som går ut på att testa och utveckla en cirkulär och lönsam affärsmodell för framtiden. För att lyckas krokar IKEA arm med två aktörer inom hållbarhet – GIAB och Samhall. Samhalls medarbetare med någon typ av funktionsnedsättning ska utföra alla reparationer av möblerna. Personerna får därmed erfarenhet av arbete inom snickeri och restaurering vilket förhoppningsvis leder vidare till ett jobb på den ordinarie arbetsmarknaden.– Det är oerhört spännande att få vara med på IKEAs hållbarhetsresa och förena det med vår kunskap inom social hållbarhet. Tack vare samarbetet får personer som varit långt ifrån arbetsmarknaden en möjlighet att få ett spännande och utvecklande jobb, säger Anna Hagvall, hållbarhetschef på Samhall.GIAB har lång erfarenhet av att värdera, reparera och återföra produkter för att på så vis förvandla avfall till en resurs.- Genom att kombinera teoretisk och praktisk kunskap får vi cirkulära affärer att fungera i praktiken. Vi menar att tillväxt kan gå i takt med positiv klimatpåverkan och därför känns samarbetet kring ReTuna mycket bra, säger Klas Hansson-Gladh, digitaliserings- och affärsutvecklingschef på GIAB.I och med second hand-butiken tar IKEA ännu ett steg mot sitt mål att inspirera fler att leva ett mer hållbart liv inom planetens gränser och samtidigt bana väg för att kunna ställa om från en linjär till en cirkulär affärsmodell. En viktig del i IKEAs hållbarhetsarbete är att alla produkter ska designas utifrån cirkulära principer och av förnybara och återvunna material inom tio år, samtidigt som det ska bli lättare för kunderna att förlänga livet på sina möbler och produkter.

MA-SYSTEM prisas igen för e-learning

Lundabolaget MA-system Utbildning har, i samarbete med engelska RTITB vunnit ännu ett internationellt pris för bolagets e-lärande för truckförare – eTruck. Denna gång Talent in Logistics Awards i kategorin Innovative Training Programme. eTruck tog hem priset i stark konkurrens med flera andra brittiska nomineringar. Syftet med utmärkelsen för Innovative Training Programme är att lyfta fram hur god kvalitet i utbildningsprogram kan inspirera anställda på alla nivåer att utvecklas och växa på sin arbetsplats. Talent in Logistics är en organisation som uppmärksammar framgångsrikt lärande och utveckling för både individer och företag inom logistik och transport. Deras ledord är ”Attract, Develop and Engage”. Talent in Logistics Award hålls årligen och är en av de aktiviteter som genomförs för att fokusera på de som arbetar inom logistikområdet i Storbritannien. eTruck är en online-kurs för blivande truckförare utvecklat av MA-system Utbildning i Lund. För att få köra truck professionellt krävs utbildning, men tidigare har många elever haft problem med teoridelen. eTruck hanterar dessa utmaningar genom att använda serie-inspirerat bildspråk och genom att dramatisera händelserna under en arbetsdag som leder fram till en olycka. eTruck är sedan tidigare flerfaldigt internationellt prisbelönat.

DHL tar båten för leveranser i London

DHL Express har lanserat Londons första flodbåt för paketleveranser, för att minska trängsel och erbjuda ett ytterligare sätt att transportera försändelser genom Storbritanniens huvudstad. Tjänsten har införts som en del av DHL:s löfte att använda en blandning av transportfordon för att öka tillgången till stadsområden samt är ett viktigt steg mot att utforska användandet av Themsen för transport av mindre försändelser. 

– I år kommer vi att investera cirka en miljard euro i vår infrastruktur för att utöka vårt globala nätverk och därmed förbättra kvaliteten på vår service till våra kunder, säger John Pearson, vd DHL Express. Förutom förnyelsen av vår flygplansflotta och utbyggnaden av våra faciliteter letar vi ständigt efter innovativa lösningar som hjälper oss att förvandla vår vision om att ’förena människor, förbättra liv’ till verklighet. Detta innefattar också nya transportsätt, där vi tar fram alternativ för att minska vägtrafiken, koldioxidutsläpp och förbättra luftkvaliteten. Flodbåten är ett snabbt, effektivt och pålitligt sätt att använda en för närvarande outnyttjad förbindelse in till London och är ett av flera initiativ vi investerar i, i vår väg mot nollutsläpp 2050.

Flodbåtservicen, som drivs av Thames Clippers Logistics, kommer att transportera paket till London dagligen kl 07.30. Försändelserna kommer att lastas från elfordon till flodbåten vid Wandsworth Riverside Quarter Pier innan de transporteras i hög hastighet längs Themsen till centrala London och dockar vid Bankside Pier för att levereras den sista biten på DHL-kurircyklar.

DHL använder sedan tidigare land och vattenvägar för transport genom de etablerade kanalleveransnätverken i Amsterdam och Venedig, men tjänsten i London den första höghastighetstjänsten.

– Trafik och dålig luftkvalitet är ett ökande problem i stadsområden som London och vi är engagerade i att hitta en bättre blandning av transportsätt, säger Ian Wilson, vd på DHL Express i Storbritannien och Irland. Denna nya och unika tjänst som kombinerar elbilar, flodbåtar och cyklar skapar en snabb och effektiv åtkomst till vår huvudstad.

Flodbåttjänsten är det senaste tillskottet till GoGreen, DHL:s globala miljöskyddsprogram. GoGreen är grundpelaren i DHL:s hållbarhetsarbete och fokuserar på att minska och undvika utsläpp av växthusgaser och lokala luftföroreningar. Inom detta är Mission 2050, som inriktar sig på en minskning av alla logistikrelaterade utsläpp till noll till år 2050.

SKIDATA Scandinavia väljer molnet för sin tullhantering

SKIDATA Scandinavia har valt en molnbaserad tullhanteringslösning från Descartes, GCT (Global Customs and Transport) för att förenkla och effektivisera sin tullhantering. 

SKIDATA GmbH är världsledande på marknaden vad gäller olika typer av entrésystem, och till dessa kopplade system för intäktshantering. Företaget har över 10 000 installationer i över 100 länder som ger personer och fordon snabbt och enkelt tillträde till skidområden, idrottsarenor, städer, shoppingcenter, mässor och nöjesparker. Dotterbolaget SKIDATA Scandinavia AB som huvudsakligen arbetar med kunder i Norden har nu valt en molnbaserad tullhanteringslösning från Descartes för att förenkla och effektivisera sin tullhantering. 

– Vi är verkligen nöjda med Descartes GCT-lösning, som fungerar mycket bra efter ett väl genomfört projekt. Nu får vi full kontroll över våra exportdeklarationer och vår tullhantering kommer nu även effektiviseras då vi inte längre behöver underhålla valutauppdateringar och server- och databashantering. Vi kan istället lägga den tiden på att hjälpa våra kunder och utveckla vår verksamhet, säger Karen Pettersson, tullansvarig på SKIDATA Scandinavia AB. 

Med den nya GCT-lösningen säkerställs också att all dokumentation är uppdaterad efter nya och förändrade krav från tullmyndigheterna och transportföretag. 

– Vårt mål är att alla våra kunder ska kunna lägga sin tid och energi på saker som verkligen gör skillnad och som utvecklar verksamheten. Vi tror att SKIDATA kommer ha stor nytta av den här lösningen och vi ser fram emot att följa deras resa mot en smartare och mer automatiserad tullhantering, säger Lars Persson, försäljningschef för Norden på Descartes. 

Logistik & Transport 2020 ställs in

I ett kortfattat meddelande konstaterar Svenska Mässans team bakom Logistik & Transport att coronaviruset har fåtts pass stora konsekvenser att årets Logistik & Transportmässa och konferens ställs in. Förhoppningen var in i det sista att kunna genomföra Logistik & Transport 2020 som planerat, men till sist fattades alltså beslutet att ställa in. Nu är i stället siktet inställt på att arrangera mässan och konferensen den 9.10 november 2021 i Göteborg.

Nike storsatsar på AI för prediktiv analys

Nike förvärvade 2019 Bostonbaserade AI- och dataanalysbolaget Celect för en hemlig summa pengar. Förvärvet var ett led i Nikes ambition att sälja allt mer via digitala kanaler, direkt till konsument. Genom att integrera Celects teknik i Nikes mobilappar och webbshop är avsikten att bättre förutse vilka skomodeller och sportkläder som konsumenterna vill ha, när de vill ha dom och var de vill köpa produkterna.

– Vi måste vara drivna av kundinsikt, optimerade data och hyperfokuserade på konsumenternas beteende, konstaterade Eric Sprunk, Nikes COO i samband med förvärvet och han konstaterade att förvärvet skulle snabba upp Nikes förmåga till produktiv analys med två-tre år, jämfört med att driva en egen intern utveckling.

Ett år senare inför nu Nike Celects AI-plattform i sina lager, för att därigenom fatta bättre beslut om vilka varor som ska finnas i vilket lager, för att optimera leveranstider, hanteringskostnader och samtidigt hålla lagernivåerna så låga som möjligt. Än så länge säljs över 80 % av bolagets produkter via återförsäljare. Men under tredje kvartalet i år ökade Nikes digitala försäljning med 82 % och ambitionen är att fortsätta att bygga upp en allt större försäljning direkt till konsument eftersom den kanalen ger sportskotillverkaren betydligt högre marginaler. Stora investeringar görs nu för att bygga upp försörjningskapaciteten för den digitala försäljningen samtidigt som den operativa effektiviteten ska ökas med hjälp av prediktiv analys, modellering och datadriven lagerläggning. I samband med Nikes senaste kvartalsrapport framkom även att 100 % av alla skor och 75 % av alla sportkläder nu kan spåras med RFID, vilket uppges maximera visibiliteten och effektiviteten i bolagets lager.

Nu lanserar PostNord paketboxar

Nu startar PostNord en pilotlansering där 100 paketboxar testas på olika platser i Stockholm. Boxarna kommer under försöksperioden finnas i Huddinge, på Lidingö och i Stockholms stad. Därmed tar PostNord upp kampen med aktörer som Instabox, DHL, Budbee och Bring, som sedan tidigare lanserat lösningar för leverans i skåp med digitala lås.

– Nu är testplaceringarna klara och vi ser stort intresse från många partners. I början kommer vi att koncentrera placeringarna till områden kring Stockholm, för att utvärdera piloten i ett begränsat område. Blir piloten lyckad ser vi det som ett bra leveransalternativ för fler delar av Sverige, såväl i tätort som glesbyygd, säger Helena Sjöberg, Affärsutvecklare inom Last Mile på PostNord Sverige.

Bland pilotens samarbetspartners finns bland annat fastighetsaktörerna Einar Mattsson, HSB, Akademiska Hus, Huddinge Kommun, Vasakronan och Stockholms Stads Parkering samt retailbolagen Circle K, Lidl, COOP, ICA och Axfood. 

– Vi strävar alltid efter att på olika sätt utveckla servicen och erbjuda hyresgästen genomtänkta lösningar samtidigt som vi utvecklar fastighetsägarens affär. PostNords pilot med Paketboxar som placeras ut i några av Einar Mattsson Fastighets bostadsområden är en intressant servicelösning som vi hoppas kunna ta ut till alla våra bostadsområden och förvaltningskunder, säger Jakob Windh, Affärs- och verksamhetsutvecklingschef på Einar Mattsson Fastighetsförvaltning.

– Som ett steg mot att göra vardagsstressen mindre olidlig utökar vi nu möjligheten att kunna handla och hämta paket samtidigt. Genom samarbetet med PostNord hjälper vi våra kunder att spara, inte bara pengar utan också värdefull tid. Vi på Lidl älskar att testa nya spännande samarbeten och lösningar och vi vet att många av våra kunder kommer uppskatta denna utökade service, säger Thomas Brattlöw, fastighetsdirektör på Lidl.