University of Warwick och JDA Software: ”Europeiska tillverkare har just startat digitaliseringsresan”

Tillsammans med University of Warwick har JDA Software undersökt digitaliseringsgraden hos 179 större europeiska tillverkningsföretag. En sammanfattande slutsats är att de undersökta företagen fortfarande är i de tidiga faserna av sin digitalisering. I rapporten – Delivering the digital dividend – indelas digitaliseringsgraden i fyra olika nivåer, eller faser, där endast 13 % av de medverkande företagen hittills har nått till nivå 3. Av rapporten framgår dock att tillverkarna har en hög ambition att digitalisera intensivt under kommande år, och närma sig idealtillståndet ”a self learning, autonomous supply chain”.

– För att bibehålla och öka sin konkurrenskraft behöver organisationer fokusera på tre områden. För det första använda digitala teknologier som AI och maskininlärning för att stödja sina centrala supply chain processer. För det andra bereda vägen för end-to-end-supply chain optimering genom att addera en övergripande process ovanpå funktionsorganisationen. Slutligen bör tillverkningsföretag lägga grunden för att kunna optimera försörjningsflödet end-to-end med hjälp av digital teknologi, säger Janet Godsell, Professor of Operations and Supply Chain Strategy, WMG, University of Warwick

Läs mer

PSA Group och IBM inför track-and-trace på containrar

Den franska biltillverkaren PSA (Peugot m.fl.) har i samarbete med IBM och franska IOT-experten Sigfox börjat tagga sina containrar med sensorer. Med hjälp av sensorerna kan PSA få information om sina individuella containrars position, vilket uppges optimera och effektivisera försörjningsflödet från leverantörer till fabriker. Ambitionen är att satsningen ska rullas ut brett i hela PSA under 2019.

Läs mer

SCE #6 2018

  • TEMA: E-handelslogistik och omnikanal
  • Artifciell Intelligens – nyckeln till lönsammare e-handel?
  • Tillgänglighet avgörande på kort och lång sikt
  • Innovativa förebilder och logistiska katastrofer

SCE #5 2018

  • TEMA: Framtidens transporter
  • Blockkedjor efter hypen
  • SKFs förändringsresa – SC4.0
  • Konsumentdriven logistik

Utgivningsplan för 2019

Utgivningsplan för 2019

Klicka på bilden för att läsa utgivningsplanen.

LADDA NER PDF

Fyll i ditt namn och epostadress för att ladda ner en pdf-kopia av utgivningsplanen.

SCE #4 2018

  • TEMA 3PL: Framtidsbransch i snabb förändring
  • Så kan visionen om ”Supply chain collaboration” förverkligas!
  • Förpackningar för ökad lönsamhet – ett SCM-perspektiv
  • Intervju Marcus Wiberg, vd Intersport: ”Vi ska vara ledande på omnichannel”

SCE #3 2018

  • TEMA: Framtidens lager
  • Snabbfotade, smarta och effektiva
  • E-handeln driver lagerutvecklingen
  • Logistiktrender 2018
  • SKF – en förändringsresa mot SC 4.0

SCE #2 2018

  • TEMA: Lyckas med förändring i supply chain
  • Framgångsrik förändring har människan i centrum
  • Boozt ska bli störst med vinnande logistik
  • Processledning som förändringsverktyg

SCE #1 2018

  • TEMA: Supply Chain 4.0
  • Digitaliseringen, produktiviteten och människan
  • Digitalisering och ”extinction events”
  • Supply chain-geniet Ingvar Kamprad
  • Visual Data Analytics
  • Butik och e-handel växer i synergi