- TEMA: Supply Chain Design, optimering och planering
- Intervju Mats Abrahamsson: ”Covid-19 förändrar synen på strategisk supply chain management”
- Supply Chain Network Design
- Stora vinster med en väl fungerande S&OP-process – Patrik Jonsson och Roger Lindau
- Förpackningar med supply chain glasögon
- Hållbara transporter
- Pandemin driver nödvändig utveckling i våra supply – Johan Jemdahl
- och mycket annat!
Så kan du mildra effekten av Corona på försörjningskedjan
Den senaste tiden har vi fått ett antal frågor från våra kunder verksamma inom transport- och logistiksektorn om hur de kan dämpa effekterna av COVID-19 på verksamheten. Den goda nyheten i den problematik som många företag nu upplever är att det finns mycket som kan göras inom ramen för de befintliga logistiklösningar som används. Att dra nytta av alla de nya och innovativa lösningar och verktyg som finns är också en väg att gå för att känna sig lite säkrare och för att mildra den ekonomiska påverkan. I de följande ges några råd för enkla åtgärder som kan dämpa de negativa effekterna.
- Möjliggör social distansering
Anpassa logistikprocessen och tekniken så att anställda, kunder och leverantörer kan hålla en rimlig distans till varandra i det dagliga arbetet och se till att ingen av dem kommer i kontakt med ytor som kan ha berörts av andra. Nedanstående två insatser kan företagen göra för att säkra en social distansering i arbetet.
- Välj bort enhetssignering
Många av dagens leveranser signeras av mottagaren på förarens mobila enhet, vilket går emot den sociala distansering som nu behövs. Vi har börjat se hur allt fler företag lämnar den här metoden, men för de företag som fortsatt behöver en liknande leveransbekräftelse är vår rekommendation att man istället börjar använda sig av fotobekräftelse där personen och paketet är med på samma bild. - Gå över till papperslöst
Vi vet nu att COVID-19 under en begränsad tid kan leva vidare på vissa material, och papper verkar vara ett sådant material. Det finns ingen anledning att idag skriva ut papperskvitton och dokument för att ge över till kunder, förare och anställda. Att jobba papperslöst har också gång på gång visat sig minska driftskostnaderna och förkorta betalningscyklerna. Två viktiga effekter i tider då många företag är i behov av pengar för att hålla verksamheten i gång.
2. Balansera om er transportflotta
Den pandemi vi nu upplever märker vi skapar extrema obalanser bland transport- och logistikföretagen. Vissa företag står inför en allvarlig brist på leveranskapacitet medan andra upplever en dramatisk avmattning på efterfrågan och står istället med en överkapacitet. För en del av företagen ligger utmaningen med andra ord i att dramatiskt kunna öka sin produktivitet och skala upp sin totala kapacitet, medan det för andra handlar mer om att minimera kostnaderna kopplade till sina transporter. Många av dagens ruttplaneringslösningar kommer med funktionen att kunna utföra strategiska modelleringsscenarier där exempelvis nya leveransmodeller och metoder snabbt kan utvärderas och testas. Om ni har gjort ett noggrant grundarbete med att underhålla er data i ruttplaneringsverktyget har ni förmodligen redan allt ni behöver för att genomföra en strategisk modelleringsövning.
3. Fokusera på vad ni kan göra här och nu
Med tanke på den allvarliga situation som råder och de regler och rekommendationer som löpande införs måste många transport- och logistikföretag nu börja anpassa sin verksamhet. Och det fort. Börja med att titta på vad ni har idag och avgör om det kan ge er det ni främst behöver, här och nu. ”Perfekt” är fiende till ”snabb” så var beredda på att kompromissa. Om ni inte har rätt lösningar och verktyg redo, ta då reda på vad som kan stärka er så mycket som möjligt, och med så kort implementeringstid som möjligt. Traditionella utvärderingsprocesser för inköp av nya IT-lösningar hjälper er inte i det här läget. När ni ska välja nya lösningar, se då till att flexibilitet och ett snabbt resultat efter implementering väger tungt i bedömningen.
Förhoppningsvis kommer ländernas åtgärder fortsätta bromsa spridningen av COVID-19, men vi i branschen måste även från vår sida göra allt vi kan för att hålla alla säkra och friska, samtidigt som viktiga varor kan fortsätta förflyttas som de ska. Det här är bara några tips på hur företag kan ställa om sina verksamheter i dessa tuffa tider, och det finns mycket vi som jobbar inom transport- och logistiksektorn kan göra för att hjälpa till.
Lars Persson, försäljningschef Norden på Descartes
Världens största Autostore expanderas
Världens största AutoStore finns hos Boozt i Ängelholm. Nu utökas kapaciteten ytterligare i samarbete med Element Logic.
Boozts AutoStore-anläggning består av 380 000 lådor och 384 robotar. Med kommande expansion kommer kapaciteten i ett första steg att ökas med ytterligare 130 000 lådplatser/lokationer, 50 000 lådor och 30 robotar.
– Vi är mycket nöjda över att ta vår automatisering och utveckling vidare med Element Logic och AutoStore. Under expansionsfasen har vi fortfarande 99,7% drifttid –och 90% av leveranser når kunden inom 1-2 dag efter beställningen, säger Lars Lindgaard, som dagarna utsetts till Chief Supply Chain Officer på Boozt med placering i koncernledningen.
Sedan partnerskapet mellan Boozt och Element Logic startade i 2017 har samarbetet mellan bolagen utvecklats och fördjupats. I takt med att e-handeln växer har lösningarna från AutoStore och Element Logic hjälpt till att generera både precision, speed-to-market och produktivitetsvinster. Element Logics fokus är att leverera lönsamma lagerlösningar för sina kunder – ofta på hårt tidspressade scheman.
– Världens största AutoStore-installation är fortfarande världens största. E-handeln växer fortsatt i stor takt och Boozt ligger definitivt i framkant med hög grad av dagen-efter-leveranser. Den flexibilitet, skalbarhet och effektivitet som utmärker AutoStore kommer ge Boozt en fortsatt överlägsen konkurrensfördel på marknaden framöver, säger Thomas Karlsson, vd på Element Logic Sweden.
PostNord kör fossilfritt på Södermalm
Med målet att bli fossilfria 2030 tar nu PostNord Sverige ett första steg och ställer om till fossilfria leveranser på Södermalm i Stockholm.
Under de senaste tio åren har bolaget arbetat för att minska klimatavtrycket inom den svenska verksamheten. Logistiken effektiviseras, fordonsflottan uppdateras löpande, det sker en övergång till förnybara drivmedel och elfordon används i allt större utsträckning.
– Vi har haft höga målsättningar och lyckats sänka vår totala klimatpåverkan med 35 procent sedan 2009, trots ökade paketvolymer. Men vi behöver ha större ambitioner än så. Med vår storlek och tack vare vår närvaro i hela Sverige har vi en unik möjlighet att leda hela vår bransch i en mer hållbar riktning. Ett tydligt steg i vår fortsatta klimatomställning tas nu på Södermalm i Stockholm, säger Sofia Leffler Moberg, hållbarhetschef på PostNord.
Södermalm i Stockholm är hårt drabbat av utsläpp från fordonstrafik. Det är delvis på grund av den dåliga luftkvaliteten som stadsdelen är utvald att bli fossilfri men även eftersom infrastrukturen för el och andra förnybara drivmedel redan finns i området. Eldrivna fordon och cyklar kommer att användas i stadsdelen och andra fordon som levererar i området kommer fortsättningsvis att tankas enbart med förnybara drivmedel. Enligt beräkningar kan effekten av den fossilfria omställningen ge 360 000 kilo mindre utsläpp av klimatpåverkande gaser, räknat som koldioxidekvivalenter, uppger PostNord.
Cisco i topp i årets Supply Chain Top 25
Årets lista toppas av Cisco Systems på första plats och Colgate Palmolive samt Johnson & Johnson på plats nummer två och tre. Sex nya bolag tog sig in bland de 25 främsta detta år. Svenska H&M ligger kvar på listan men åkte ner från plats 16 till plats 20.
Table 1. The Gartner Supply Chain Top 25 for 2020
Rank | Company | Peer Opinion1 (151 voters) (25%) | Gartner Opinion1 (44 voters) (25%) | Three- Year Weighted ROPA2 (20%) | Inventory Turns3 (5%) | Three- Year Weighted Revenue Growth4 (10%) | ESG Component Score5 (15%) | Composite Score6 |
1 | Cisco Systems | 470 | 574 | 300.7% | 12.5 | 2.9% | 10.00 | 6.25 |
2 | Colgate-Palmolive | 1113 | 532 | 68.8% | 4.7 | 1.0% | 10.00 | 5.37 |
3 | Johnson & Johnson | 885 | 454 | 77.6% | 3.0 | 3.6% | 8.00 | 4.65 |
4 | Schneider Electric | 567 | 453 | 63.0% | 5.4 | 4.2% | 10.00 | 4.48 |
5 | Nestlé | 1084 | 350 | 40.0% | 4.8 | 1.2% | 10.00 | 4.44 |
6 | PepsiCo | 857 | 385 | 47.9% | 8.2 | 2.7% | 10.00 | 4.42 |
7 | Alibaba | 991 | 316 | 106.7% | 23.9 | 54.0% | 0.00 | 4.39 |
8 | Intel | 583 | 488 | 37.4% | 3.5 | 5.8% | 8.00 | 4.12 |
9 | Inditex | 737 | 351 | 34.7% | 4.6 | 6.8% | 10.00 | 4.11 |
10 | L’Oréal | 677 | 252 | 71.1% | 2.8 | 7.4% | 10.00 | 4.01 |
11 | Walmart | 1333 | 324 | 13.2% | 8.5 | 2.4% | 7.00 | 4.00 |
12 | HP Inc. | 296 | 389 | 51.1% | 8.5 | 5.5% | 10.00 | 3.87 |
13 | Coca Cola Company | 1195 | 207 | 75.4% | 4.4 | 0.0% | 6.00 | 3.74 |
14 | Diageo | 403 | 280 | 41.4% | 0.9 | 6.2% | 10.00 | 3.49 |
15 | Lenovo | 397 | 307 | 16.9% | 11.2 | 7.0% | 10.00 | 3.44 |
16 | Nike | 768 | 265 | 47.2% | 4.0 | 6.7% | 6.00 | 3.35 |
17 | AbbVie | 128 | 30 | 262.4% | 4.1 | 7.6% | 5.00 | 3.20 |
18 | BMW | 575 | 182 | 24.8% | 3.9 | 4.2% | 10.00 | 3.17 |
19 | Starbucks | 799 | 202 | 52.6% | 13.0 | 7.7% | 4.00 | 2.99 |
20 | H&M | 412 | 161 | 22.4% | 2.8 | 7.7% | 10.00 | 2.95 |
21 | British American Tobacco | 154 | 56 | 85.6% | 0.7 | 18.1% | 9.00 | 2.90 |
22 | 3M | 624 | 207 | 54.1% | 3.9 | 1.1% | 6.00 | 2.90 |
23 | Reckitt Benckiser | 265 | 14 | 99.0% | 3.8 | 8.2% | 9.00 | 2.79 |
24 | Biogen | 79 | 27 | 152.2% | 2.5 | 7.8% | 7.00 | 2.78 |
25 | Kimberly-Clark | 534 | 80 | 34.6% | 6.6 | 0.2% | 10.00 | 2.76 |
HallandsHamnar automatiserar sin tullhantering
HallandsHamnar är en av Sveriges tio största hamnar och växer snabbt. Företaget har verksamhet i både Halmstad och Varberg där man erbjuder kundanpassade helhetslösningar inom områdena hamn, terminal och lager. För att fortsätta skapa tillväxt, ge långsiktigt god lönsamhet och gynna utvecklingen på västkusten har HallandsHamnar valt att införa en molnbaserad tullhanteringslösning från Descartes, GCT, Global Customs and Transport.
– Vi gör det här för att vi ser stora vinster med det. Vi ser hela tiden över vårt sätt att arbeta och vilka verktyg vi använder oss av för att bli smartare och mer effektiva. Med GCT-lösningen från Descartes kommer vi på ett betydligt enklare sätt kunna sköta vår tullhantering och våra kontakter med olika speditörer, säger Henrik Nanfeldt, Operativ Chef på HallandsHamnar.
Tullhanteringslösningen ger HallandsHamnar möjlighet att elektroniskt ta emot och hantera tulldokument och generera export- och importdokumentation i en helt integrerad process.
– Vår tullhanteringslösning GCT är främst riktad till företag med höga krav på en effektiv tull- och transporthantering. Vi tror de kommer få stor nytta av plattformen då vi av erfarenhet vet att den hjälper till att reducera våra kunders kostnader och slimma deras processer. Vi ser fram emot att få följa deras resa mot en smartare och mer automatiserad tullhantering, säger Martin Jeppsson, tullexpert och Product Manager på Descartes.
Digitala, datadrivna affärsrelationer här för att stanna
I pandemins spår har resor och fysiska möten i det närmaste upphört. För inköpare, säljare, logistiker och andra som arbetar med att koordinera och interagera med partners i försörjningsflödet måste nu det mesta göras på distans, digitalt och datadrivet. Det gäller företagsbesök/inköpsresor, inköpsförhandlingar, kvalitetskontroller, revisioner och mycket annat som vanligtvis sker face-to-face och irl. Enligt en nyligen genomförd undersökning anser mer än en tredjedel av de tillfrågade inköparna att inköpsresor till Asien inte kommer att kunna genomföras under ”överskådlig tid” och i samma undersökning uppgav 47 % att de avser att minska andelen inköp från Kina till förmån för andra inköpsmarknader, oftast närmare den egna hemmamarknaden. Redan före pandemin syntes en ökning av olika digitala plattformar för att hantera affärsrelationer, allt från videokonferenser till olika digitala analysverktyg. En inte allt för djärv gissning är att våra beteenden och relationer i supply chain kommer att påverkas långsiktigt av pandemin. Ännu mer kommer att hanteras digitalt och på distans vad gäller såväl kommunikation som inköp/sälj, inspektion, analys, planering och uppföljning.
PwC: ”Ökat fokus på automation och supply chain kompetens till följd av pandemin”
Konsultföretaget PwC har nyligen genomfört en enkätundersökning bland 288 amerikanska finanschefer som visar på ett ökat intresset för att automatisera olika supply chain funktioner för att hantera effekterna av coronaviruset. 37 % av de tillfrågade uppger att de avser att accelerera sin automation i supply chain som en följd av pandemin. PwC menar att många företag nu upplever att de snabbare behöver få tillgång till relevanta data för att fatta informerade beslut om bland annat inköp, prisjusteringar, lagernivåer och erbjudanden i samband med disruptiva händelser. Av studien framgår att 72 % av de tillfrågade vill automatisera fler aktiviteter i supply chain för att bli mer snabbfotade (agila). Mot den här bakgrunden förutser PwC en ökad automation av datainsamling och analys samt en allmänt ökad efterfrågan på supply chain kompetens. Dessutom skriver PwC att förmågan att hantera och stå emot disruptioner – resilience – värderas högre än tidigare liksom värdet av att investera i supply chain kompetens.
E-handeln rusar – ökade 32 procent på en månad
Enligt årets första E-barometer (PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research) ökade e-handeln med konsumenter med 32 % från februari till mars och för hela kvartalet växte e-handeln med konsumenter med 16 %. Största produktkategorierna blev för första gången i barometerns historia skönhet, hälsa – inklusive apoteksvaror – följt av kläder och skor. Starkast tillväxt under hela kvartalet hade apoteksvaror som ökade med 37 % följt av dagligvaror som ökade med 27 %.
Coronavirusets spridning ligger bakom den kraftiga ökningen under mars, vilket avspeglas i att apoteksvaror och dagligvaror var de produktkategorier som växte i särklass mest under kvartalet, med +37 % respektive +27 %, varav en stor del av den tillväxten skedde i mars.
– Det är väldigt tydligt att svenskarnas e-handelskonsumtion har ökat kraftigt under pandemin. Det är tydligast för dagligvaror och apoteksvaror men tendensen tycks finnas i stort sett i alla produktkategorier. Vi spenderar betydligt mer tid hemma och undviker fysiska butiker. Så även om konsumtionen totalt sett går ner så växer e-handeln, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord.
Mer än hälften av e-handelsföretagen (53 %) uppgav att coronapandemin lett till att nya konsumentgrupper tillkommit och andelen äldre konsumenter (65-79 år) som e-handlat under kvartalet har ökat kraftigt jämfört med föregående år (från 54 % till 64 %).
– Många äldre konsumenter som annars inte brukar handla på nätet har nu upplevt ett större behov, eftersom man tvingas undvika fysiska butiker. Förhoppningsvis har det varit en positiv upplevelse och något som kan underlätta vardagen för den här konsumentgruppen även efter corona, säger Carl-Fredrik Teder.
Hultafors Group etablerar distributionscenter i Polen – investerar i AutoStore
Hultafors Group har beslutat att deras nya europeiska distributionscenter ska ligga i Polen och Element Logic har fått förtroendet att bygga det första AutoStore-lagret i Polen. Driftstarten är planerad till andra kvartalet av 2021 uppger Element Logic i ett pressmeddelande.
– Ett automatiserat robotlager som AutoStore är en perfekt lösning för företag som Hultafors Group med många olika varumärken och verksamhet på en internationell marknad, säger Thomas Karlsson, Managing Director på Element Logic Sverige.
I Hultafors Groups portfölj ingår varumärken som Dunderdon, Snickers Workwear, Solid Gear och Hultafors. Målgruppen är proffs inom en mängd olika branscher, till exempel bygg och industri. För att säkra upp framtida tillväxt och förbättra servicen till sina kunder ville Hultafors Group satsa på ett AutoStore-lager och Element Logic har både den långa erfarenhet som efterfrågades och de europeiska distributionsrättigheterna som gör att man kan verka i Polen.