Coca-Cola European Partners väljer Zetes I Sverige

Coca-Cola European Partners väljer teknikbolaget Zetes som leverantör i Sverige för att få en snabbare, säkrare och noggrannare lagerhantering.

Nyligen ökade Coca-Cola European Partners effektiviteten i sina lagerprocesser med ökad automation och i samband med ett uppgraderingsprojekt så investerades i tåliga Panasonic Toughbook-terminaler på truckarna i Coca Colas svenska produktionsanläggning. Projektet effektiviserar hanteringen av inkommande gods, plock och packning samt minimerar driftstörningar och reducerar fel.

– Hos Zetes har vi funnit en kunnig och erfaren partner som kan leverera helheten och hjälpa oss säkra varje led i processen på lagret. Med facit i hand är vi väldigt nöjda med deras professionalitet, driv och arbete, konstaterar Robert Tse, Senior Manager på Coca-Cola European Partners i Sverige.

Projektet som tidigare utförts på flertal av Coca-Colas produktionssiter runt om Europa har medfört stora effektivitetsvinster vilket bland annat resulterat i en snabbare och säkrare leveransprocess.

– Coca-Cola är ännu ett bevis på vår förmåga att hjälpa de större kunderna med behov av service och support över hela Europa. Vi kan tryggt leverera denna typ av internationella projekt likväl som att vi kan jobba med de mindre bolagen, säger Håkan Hammar, Country Manager för Zetes i Sverige.

Zetes är ett teknikföretag specialiserat på optimering av distributionskedjan och lösningar för identifiering av personer som hjälper företag att uppnå effektivitet, visibilitet och spårbarhet i distributionskedjan.



DPDgroup och PostNord förlänger paketsamarbete

Franska DPDgroup (Le Groupe La Poste) – det största internationella nätverket för paketleveranser i Europa – förnyar sitt samarbete för paketleveranser med PostNord, genom ett nytt samarbetsavtal för de kommande fem åren.

PostNord samarbetar med DPDgroup för sina internationella paketvolymer som skickas från Danmark, Sverige, Norge och Finland till övriga Europa. Omvänt gör DPDgroup detsamma från sitt europeiska nätverk till Norden. Partnerskapet inleddes 2002 och har under de senaste 20 åren vuxit stadigt. De båda bolagens nätverk av paketutlämningsställen är en viktig resurs för att öka e-handeln mellan de fyra nordiska länderna och övriga Europa. Som en del av det nya partnerskapsavtalet blir internationella paketleveranser från DPDgroup tillgängliga i butik, 2Shop delivery, även i Norge, via 1 600 norska 2Shop-utlämningsställen. Från och med april 2020 erbjuds därmed 2Shop-leveranser som leveransalternativ i alla nordiska länder. Båda parterna erbjuder dessutom digitala gränssnitt för mottagarna för att kunna spåra gods och förbättra sin leveransupplevelse.

– DPDgroup och PostNord har haft ett partnerskap länge och jag är glad att vi har förlängt vårt avtal. För PostNord är det oerhört viktigt att fortsätta utöka våra internationella aktiviteter och avtalet med DPDgroup passar fint i det sammanhanget, säger Peter Kjaer Jensen, vice vd för PostNord Group.

Det förnyade samarbetet innebär att PostNord och DPDGroup fortsättningsvis kan erbjuda gränsöverskridande lösningar för e-handel till och från Norden, erbjuda ett nätverk med 46 000 utlämningsställen samt årligen frakta ca 10 miljoner paket från och till Norden.

Logistikbolag utsedda till två Sveriges bästa arbetsplatser

DHL Express har rankats som den tionde bästa arbetsplatsen i kategorin stora bolag 2020 av och TMS-bolaget Centiro hamnade på nionde plats i kategorin medelstora företag. Den årliga rankningen görs av det globala analys- och konsultbolaget Great Place to Work. Utmärkelsen presenterades den 21 april i samband med en digital gala.

Detta år deltog över 250 organisationer i rankingen, där endast 60 levde upp till analysföretaget Great Place to Works högt ställda kriterier.

– Jag är otroligt glad och stolt över att vi på DHL Express har blivit certifierade och utsedda till en av Sveriges bästa arbetsplatser 2020 av Great Place to Work, säger Peter Ervasalo, vd på DHL Express Sverige. Våra medarbetare är kärnan i vår verksamhet och den viktigaste drivkraften för vår framgång. För mig är det viktigt att våra medarbetare känner tillit och stolthet till vår företagskultur samt att vi alla tillsammans har en stark passion och glädje för att gå till arbetet – varje dag.

– På Centiro tänker vi annorlunda. Vi har designat organisationen utan chefer och avdelningar för en varm och inbjudande kultur med hög tillit, som på köpet blir högpresterande. Idén är snudd på irriterande enkel – alla har chansen att bidra med sin kompetens, säger Niklas Hedin, koncern-VD på Centiro.

Centiro placerade sig på nionde plats i kategorin 50-249 anställda när de bästa arbetsplatserna i Sverige 2020 tillkännagavs. Priset delades ut av Great Place to Work® vid en digital gala som hölls den 21 april. Centiro erhöll även den prestigefyllda titeln Great Place to Work Legend för andra gången för sitt dedikerade och uthålliga arbetsplatskulturarbete. Företagets målmedvetna arbete med kultur, ledarskap och människan i fokus har resulterat i topplaceringar i elva år i rad.

Varje år utvärderar Great Place to Work arbetslivsupplevelsen bland medarbetare genom deras globala certifieringsprogram. Bedömningskriterierna bygger på kärnkriteriet tillit, med analyser av medarbetares förhållande till ledningen, till andra anställda och till deras jobb. 

Evanoff Group väljer PostNord TPL

PostNord TPL (tredjepartslogistik) och Evanoff Group inleder ett samarbete för logistik i dagligvaruhandeln. Vid sitt lager i Jordbro kommer PostNord TPL att hantera logistiken för Paolos, ett av varumärkena i Evanoff Groups portfölj. I Paolos sortimentet ingår produkter som till exempel olivolja, pasta, pesto, tomatsås och inlagda grönsaker.

– Vi ser fram emot att tillsammans med Evanoff Group skapa en kostnadseffektiv och hållbar logistiklösning, säger Pierre Nilsson, Regionchef Stockholm, PostNord TPL

– Efter en samlad bedömning, där bland annat affärsvillkor, bemötande och geografiskt läge var viktiga aspekter, föll valet på PostNord TPL som vår nya logistikpartner, säger Dani Evanoff, VD, Evanoff Group.

Inledningsvis omfattar uppdraget lagerhållning, plock, pack samt distribution till grossister och livsmedelsbutiker. Ambitionen är att successivt utöka samarbetet inom flera områden, som till exempel inleveranstransporter.

Descartes växer snabbt i Norden

Descartes växer starkt med fler kunder och medarbetare. Ett tiotal nya medarbetare har rekryterats under det senaste året till företagets kontor i Malmö, Göteborg och Tønsberg. Under 2020 räknar bolaget med att ytterligare medarbetare kommer att rekryteras. Med en större organisation är Descartes rustade för en fortsatt god efterfrågan på lösningar för ruttplanering, transportoptimering och tullhantering.

– Vi är i en framtidsbransch där tekniken kommer att spela en allt större roll, framförallt vad gäller förbättrad teknik som ger hållbara, lönsamma och effektivare transporter. Den efterfrågan som finns på våra produkter kräver att vi stärker upp vår organisation och jag är övertygad om att våra nya medarbetare kommer bidra till att vår tillväxtresa fortsätter under kommande år, säger Lars Persson, försäljningschef för Norden på Descartes. 

En av de nyanställda är Anna Ekvall som i början av november tillträdde som ny HR-chef för den nordiska verksamheten.

– Vi ser hur behovet på våra lösningar ökar för varje dag som går och att branschens efterfrågan på högkvalitativa mjukvarulösningar växer. Dessutom konkurrerar vi hela tiden med andra IT-tunga företag om morgondagens stjärnor, så det är givetvis glädjande att vi nu fått in nya medarbetare i organisationen och att vi dessutom har en ambition att bli ännu fler framöver, säger Anna Ekvall. 

SCE #2 2020

  • Tema: Framtidens Lager
  • Fyra trender formar framtidens lager
  • Automation, mjukvaror, AI och nya kompetensbehov
  • Intervju: Niklas Rönnbäck, ”Sätt människan före tekniken”
  • Kommer 3D-printning eliminera lagret?
  • Supply chain effekter av covid-19?
  • Förpackningens roll i supply chain
  • Och mycket annat ..

Primo väljer Unifaun TMS

Danska Primo – en ledande global tillverkare av extruderade profiler i plast, gummi och kompositmaterial – har valt Unifaun TMS som globalt verktyg för sin Transport Management. Primo har sitt huvudkontor i Köpenhamn och 13 produktionsenheter i 8 länder, bland annat i Ryssland och Kina. Kunderna återfinns bland annat i energibranschen, offshoreindustrin, medicinteknik, transportbranschen och tillverkningsindustrin.

– Vi valde Unifaun TMS på grund av Unifauns aktiva attityd, befintliga ekosystem av transportörer, erfarenhet av att integrera med IFS och systemets inbyggda analysverktyg, Qlik Sense, säger Marika Solgård-Olli, ERP Manager på Primo.

Kristian Niklasson ny VD för Iptor

Mjukvarubolaget Iptor har utsett Kristian Niklasson till vd för bolagets nordiska verksamhet. Niklasson kommer närmast från befattningen som COO på Iptor. Samtidigt har Per Durlind utsetts till bolagets nordiske försäljningschef och ansvarig för Account Management och Customer Success. Durlind kommer närmast från Oracle Norden och har mångårig erfarenhet av försäljning av mjukvaror inom supply chain, planering och logistik.

Enligt Iptor är båda utnämningarna ett ett led i bolagets strävan att tillsätta regionala experter för att driva bolagets tillväxtplan. En viktig del av tillväxtplanen uppges vara att skapa ett ökat kundfokus genom en regional organisation som har en gedigen kunskap om kunderna och marknaden.

Iptor erbjuder mjukvarulösningar för distribution, supply chain management, planering och logistik. Bolagets 1 250 kunder finns i fler än 40 länder och Norden är bolagets största marknad.

H&M pausar sina inköp – står fast vid lagda order

I Tyskland har H&M fått stark kritik för sitt beslut att skjuta upp hyresbetalningarna för de 460 butiker som har stängts i kölvattnet på covid-19. Samtidigt visar bolaget upp en annan sida och accepterar att ta emot och betala för samtliga leveranser av redan producerade kläder från sina tillverkare. H&M gav beskedet när klädtillverkare världen över drabbas hårt av avbeställningar och försenade leveranser till följd av pandemin.

”Vi kommer att stå fast vid våra åtaganden gentemot tillverkarna genom att acceptera leverans av de plagg som redan är producerade eller i produktion”, säger H&M i ett pressmeddelande, där man även lovar att inte omförhandla priset på redan lagda beställningar. Däremot pausar man ytterligare order tillsvidare i avvaktar på hur situationen i världen utvecklas.