Unifaun förvärvar Transsmart

Svenska snabbväxande TMS-bolaget Unifaun har förvärvat holländska Transsmart Holding B.V., en framstående aktör inom området molnbaserade TMS-lösningar i Benelux och Tyskland. Efter en framgångsrik lansering i Polen under 2018 är det aktuella förvärvet ett viktigt steg i Unifauns fortsatta europeiska expansion. Förvärvet sker genom att att huvudägarna i Transsmart blir delägare i den nya koncernen som blir resultatet av förvärvet. Koncernen kommer att omsätta drygt 30 Miljoner Euro och ha ca 200 anställda på sina kontor i Sverige, Finland, Danmark, Norge, Polen, Holland och Belgien.

– Förvärvet är ett viktigt steg i vår ambition att vara en ledande aktör i den europeiska TMS-branschens konsolidering. Tillsammans är vi perfekt positionerade för att få ut maximal kraft ur vårt gemensamma ekosystem av partners och accelerera vår tillväxt i Europa. Våra stora volymer och förmåga att investera i tillväxt är avgörande långsiktiga framgångsfaktorer, säger Leif Bohlin, VD på Unifaun.

I och med förvärvet kommer den nya koncernen att betjäna fler än 100 000 kunder och årligen processa cirka 300 miljoner paketleveranser. Unifaun och Transsmart kommer att fortsätta att agera som separata varumärken på den europeiska marknaden och samverkan kommer att ske inom områden där det skapar kundnytta.

Pågen satsar på ruttplanering

”Vi ser ett allt större behov att oftare omplanera och räknar med att skapa mer tid hos kunderna, vilket är viktigt då våra medarbetare sköter merförsäljningen ute i butikerna”, säger Christer Lindgren, försäljningschef på Pågen AB.

Med planeringsverktyget WinRoute från Descartes räknar Pågen med att en bättre planering och ett väl fungerande veckoarbetsschema för sina 400 säljare. Genom rupplaneringsverktyget blir det även möjligt att oftare göra de strategiska omplaneringar som krävs då det ständigt sker förändringar i antalet butiker, försäljningsvolym, nya erbjudanden till marknaden eller ändrade säljstrategier.

”Effektiv ruttplanering är viktigt för oss. Har vi en större exakthet i planen så minskar vi antalet mil som körs och når närmare så klimatsmarta transporter som möjligt”, tillägger Pågens logistikchef Ulf Karlsson.

Droppshipping ökar tillverkarnas lönsamhet

Amerikanska mjukvarubolaget DI Central har nyligen låtit Lehigh University, Pennsylvania genomföra en bred studie om dropshipping – dvs. att tillverkare tar ansvar för order och leveransprocessen direkt till slutkonsumenter. Studien visar att en majoritet av de tillverkande företagen, 53 %, har ökat sina marginaler genom att tillämpa droppshipping.

Droppshipping har blivit något av ett modebegrepp som ett resultat av e-handelns framväxt. Traditionellt har tillverkare ställt sig tveksamma till att hantera handelns konsumentleveranser, eftersom det har betraktats som mer lönsamt att leverera i större volymer till handlarna. Men den aktuella studien från Leigh University visar att de tillverkare som faktiskt har testat dropshipping har ökat sina intäkter och reducerat sina kostnader som en följd av att modellen ger en större kundbas (online-försäljning) samtidigt som kostnaderna för lager och butiker minskar. Ytterligare en fördel med dropshipping uppges vara att återförsäljare/handlare tenderar att nöja sig med en lägre marginal när tillverkaren tar ansvar för order-till-leverans-processen.

Rapporten kan laddas ner här

PipeChain Group skapar två affärsområden

PipeChain Group AB har renodlat verksamheten i två nya affärsområden: Networks och Supply Chain Management (SCM). PipeChain Networks erbjuder molnbaserade digitala supply chain nätverk inom ett antal globala branscher, bland annat automotive och FMCG. PipeChain Supply Chain Management (SCM) utvecklar kollaborativa supply chain lösningar för i första hand större nordiska företag med global verksamhet. Typkunden för PipeChain SCM uppges vara företag som vill addera collaborative funktionalitet för att förbättra sina globala order till leverans processer. I PipeChain Networks ingår det nyligen förvärvade bolaget Encode Networks. Hans Berggren, vd för PipeChain Group är affärsområdesansvarig för Networks och Robert Jansson, partner i PipeChain blir ansvarig för affärsområdet Supply Chain Management (SCM).

SCE #3 2019

SCE #3 2019 är tryckt och klar. Distribueras till alla tusentals mottagare under vecka 25, plus som nedladdningsbar pdf till ytterligare ett stort antal mottagare. Denna gång är huvudtemat Framtidens lager och systemstöd. Ur innehållet:

  • Personlig intervju med Leif Bohlin 
  • Handelns lagerlogistik – Omnikanal
  • Den lagerlösa butiken 
  • Logistiktrender
  • Smart ruttplanering för ökad effektivitet och lönsamhet
  • Historien om lagret
  • Och mycket mer!

Amazon: ”Storskaliga drönarleveranser inom ett antal månader”

På en blog-sida meddelar Amazons Jeff Wilke, CEO för Amazon Worldwide Consumer​, att företaget avser att brett börja med paketleveranser med flygande elektriska drönare inom ett antal månader. De egenutvecklade elektriska drönarna flyga sträckor på upp till 2,5 mil och leverera paket som väger max 2,2 kilo. En drönarleverans från Amazons logistiknätverk ska ta under en halvtimme att utföra.

Jeff Wilke uppger att den senaste drönardesignen har utvecklats kraftigt med avseende på effektivitet, stabilitet och säkerhet och utgör state-of-the-art på marknaden. Drönaren kan starta och landa vertikalt som en helikopter, men flyger mer aerodynamiskt som ett flygplan. Nyligen införde Amazon endagsleverans som standard för tjänsten Prime och möjlighet till samma-dag-leverans. Med drönarleveranser tas ett stort steg mot att ytterligare korta ner leveranstiderna.

https://blog.aboutamazon.com/transportation/a-drone-program-taking-flight

DHL Freight får ny Sverige-vd

Den 1 juni tillträdde Robert Zander som ny VD för DHL Freight Sverige. Sedan 2016 har han varit CFO för Sverige och CFO för verksamheten i Norden & Baltikum. Robert Zander efterträder Pekka Stenqvist som har varit VD för DHL Freight Sverige sedan 2016. Stenqvist kommer fortsatt ha positionen som CEO Norden & Baltikum.

– Sverige är en av DHL Freights viktigaste marknader och kräver därför ett stort fokus. Jag har arbetat med Robert de senaste tre åren och känner mig väldigt trygg med att han ska leda DHL Freight Sverige framåt, att han kommer att utveckla organisationen och att vi kommer nå våra uppsatta mål med honom vid rodret, säger Pekka Stenqvist.

Köper logistikfastigheter för 190 miljarder – ”Ska möta den ökade E-handeln”

Det globalt verksamma fastighetsbolaget Blackstone Real Estate förvärvar logistiktillgångar i USA för motsvarande 190 miljarder kronor. Säljare är private equity-bolaget GLP, med bas i Singapore. E-handelns efterfrågan anges som främsta motiv.

– Logistik är den typ av fastigheter som vi tror mest på för närvarande, och vi ser fram emot att bygga vidare på vårt nuvarande bestånd och möta e-handelns ökade efterfrågan, säger Ken Caplan, global Co-Head på Blackstone Real Estate.

Blackstone’s fastighetsverksamhet förfogar över 1 500 miljarder kronor i investerat kapital och är en av världens största ägare av logistikfastigheter, i Nordamerika, Europa och Asien. Sedan 2010 har Blackstone förvärvat drygt 300 miljoner kvadratmeter fastighetsyta.

Varner fördubblar sin AutoStore

Varner, en av norra Europas största modekoncerner, har valt Swisslog som partner för att bygga ut sitt Europalager i Vänersborg. Det automatiserade lagret byggdes i samarbete med Swisslog och togs i drift 2016. Redan tre år senare behöver anläggningen byggas ut rejält med ytterligare automation.

– Centrallagret i Vänersborg var redan när det byggdes förberett för att ytterligare expanderas inom husets fyra väggar. Vår snabba tillväxt inom e-handeln gör det nu nödvändigt att i princip fördubbla vår AutoStore®-anläggning, säger Anders Eriksson, Supply Chain Director på Varner. 

Utbyggnaden innebär att den befintliga AutoStore®-anläggningen – en automatisk robotlösning för lådor– byggs ut från dagens 60 000 lådor till 116 000 lådor och bestyckas med sammanlagt 224 robotar. Som en del av samarbetet med Swisslog har en ny design av arbetsstationer för plock och pack, inlagring, returhantering och hantering av hängande plagg tagits fram. Anläggningen kompletteras även med ytterligare åtta nya arbetsstationer för plock och pack, fyra stationer för returhantering, 24 sorteringsstationer samt ytterligare bansystem.

– Lagret designades och byggdes med högsta möjliga ambitioner och nu ska det bli ännu bättre. Vi har ett oerhört nära och förtroendefullt samarbete med Swisslog där de tar löpande ansvar för lagrets tekniska drift. Mot den bakgrunden var det självklart att göra den aktuella utvidgningen tillsammans med Swisslogs kompetenta personal, förklarar Anders Eriksson.

Varners automatiserade lager inkluderar, förutom AutoStore®-lösningen, två höglager för pall- respektive lättgods, bansystem för pall- respektive  lättgods, arbetsstationer för plock och pack, internleverans, returhantering, lösning för hängande plagg samt en crossbelt-sorter. Hela processen är datadriven och opereras av Swisslogs WMS SynQ – ”Synchronized Intelligence” i kombination med Varners eget WMS.

Varner är en av Nordeuropas största modekoncerner med närmare 11 000 medarbetare och 1 500 butiker i åtta länder: Norge, Sverige, Finland, Danmark, Island, Polen, Tyskland och Österrike. I koncernen ingår de elva modekedjorna Bik Bok, Carlings, Cubus, Days Like This, Dressmann, Dressmann XL, Urban, Volt, Wow, Levi’s Store och Nike Store.

Läs mer

Gustaf Ljunggren ny VD på orio

Gustaf Ljunggren tillträder som ny vd på logistik- och reservdelsföretaget Orio AB. Gustaf har lång erfarenhet av logistik, bland annat som vd på Inflight Services och Envirotainer. Gustaf Ljunggren startade sin karriär på Unilever, där han arbetade 16 år i olika roller inom supply chain, varav de sista åren med totalt ansvar för supply chain i Norden. Gustav efterträder Jonas Tegström som under fem år som Orios vd har bedrivit ett målmedvetet förändringsarbete.

 – Orio har bedrivit ett stort omställningsarbete och det finns nu en tydlig strategi för bolaget framöver. Vi ser fram emot att ta nästa steg i denna resa med Gustaf som vd, säger Charlotte Hansson, styrelseordförande för Orio AB. 

Orio AB hartvå affärsområden, Parts och Logistics. Parts distribuerar reservdelar till Saab-bilar i 53 länder och anpassar ständigt erbjudandet utifrån bilparkens utveckling och kundernas behov. Logistics är Orios satsningsområde på tredjepartslogistik (TPL) med bas i den breda kompetens som finns inom Orio. Målet är att bli Nordens ledande affärspartner inom TPL.

https://oriologistics.com/