SPORTAMORE VÄXER VIDARE MED UTBYGGT AUTOMATLAGER

Sportamore, Nordens största och snabbaste växande sportbutik på nätet har byggt ut sitt automatiserade centrallager i Eskilstuna i samarbete med Swisslog. Utbyggnaden påbörjades i februari 2018 och avslutades planenligt i februari 2019. 

– Tillsammans med Swisslog har vi lyckats genomföra utbyggnaden utan att det har stört vår ordinarie produktion, vilket vi är enormt tacksamma för, säger Sema Söderhäll, Chief Logistics Officer på Sportamore. 

Utbyggnaden var planerad sedan lång tid och bestod av ytterligare AutoStore®-robotar, bansystem och arbetsstationer för plock och pack. I och med utbyggnaden består Sportamores automationslösning av totalt 88 robotar, 165.000 lådor, 6 plockstationer och 18 packningsstationer. Installationerna av den nya utrustningen skedde i fyra faser och projektet testades och avslutades formellt i slutet av februari 2019. 

– Nu har vi kapacitet att hantera en fördubblad försäljningsvolym jämfört med dagens nivå. Men eftersom vi växer snabbt har vi redan påbörjat planeringen för vad som ska hända i nästa fas, säger Sema Söderhäll. Sportamores automatiserade lager inrymmer en AutoStore® – det vill säga en automatisk robotlösning för lådor – automatisk banteknologi(QuickMove conveyor system), arbetsstationer för plock och pack, internleverans och returhantering. Hela processen är datadriven och opereras av Swisslogs WMS SynQ – ”Synchronized Intelligence” i kombination med Sportamores eget WMS.

Om SportamoreSportamore AB (publ) är Nordens största och snabbast växande sportbutik på nätet. Bolaget grundades under 2009 och hade sin första handelsdag på nätet 1 maj 2010. Sportamore säljer ca 20.000 produkter från cirka 300 olika varumärken representerande mer än 30 olika sporter. Bolaget har sedan starten fokuserat på att ha ett mycket attraktivt kunderbjudande genom fri frakt, fria returer, 30 dagars öppet köp samt prisgaranti.

JACKON VÄLJER DESCARTES NYA TULLÖSNING

Norska industrikoncernen Jackon, med huvudkontor i Fredrikstad, är en av Europas ledande tillverkare av isolering, byggsystem, våtrums- och specialprodukter samt förpackningar för byggbranschen och andra industrier. Jackon AB grundades 1989 och är idag Sveriges ledande producent av isolering och emballage till byggbranschen och industrin. Jackon har totalt 21 fabriker i 6 länder i Europa – 18 av fabrikerna är belägna i Norden. En central uppgift för Jackon är att se till att deras kunder får sina varor där de vill ha det när de vill ha det. Som en del i att uppnå detta har Jackon uppgraderat till en molnbaserad tulllösning från Descartes.

– Vi är stolta över att Jackon har valt vår lösning och vi är glada att också bidra med erfarenhet av tullhantering för att hjälpa Jackon att uppnå sina mål, säger Lars Persson, Sales Director Nordic Region hos Descartes Systems Group.

Jackons logistik har gemensamma arbetsrutiner i hela Norden och detta ger särskilt hög flexibilitet och tillförlitlighet, vilket är precis vad deras kunder behöver. Genom implementeringen av den nya GCT-lösningen (Global Customs and Transport) kommer Jackon att förenkla och effektivisera hanteringen av deklarationer och annan viktig dokumentation för internationell transportbehandling. Alla uppdateringar är baserade på nya och ändrade krav från tullmyndigheterna och transportbolagen anpassas samt hanteras av Descartes i molnlösningen.

– Genom att använda Descartes lösning för tullhantering får vi full kontroll över våra import- och exportdeklarationer och vi kan skapa snabbare och säkrare dokument för vår tullhantering, säger Ole Iver Mæhlum, Logistics Manager Scandinavia i Jackon AS.

Största ökningen av iot-investeringar i supply chain och logistik

Analysfirman Forrester förutspår att investeringar i IoT-teknik till största delen kommer att ske inom supply chain management och logistik. Inom området track and trace bedöms IoT-investeringarna öka med 24,2 % under den kommande fyraårsperioden. Under samma period beräknas IoT-investeringarna för kontroll över tillgängliga produkter i lager och försörjningsflöden att öka med drygt 20 %. Forrester förutspår att de totala globala IoT-investeringarna kommer att öka från 186 miljarder USD 2017 till 435 miljarder USD 2023, (Supply Chain Dive). Enligt Forrester är de ledande spelarna för teknikutvecklingen inom IoT: Accenture, Atos, Deloitte, HCL och IBM.

GLOBAL 3PL-MARKNAD VÄXER 13,5 % PER ÅR

Analysfirman Insight Partners bedömer i en nyutgiven rapport att den globala 3PL-marknaden kommer att växa med 13,5 % per år till och med år 2025. Särskilt starka tillväxtregioner är Nordamerika och Mellanöstern, även om tillväxten sker överallt. De främsta drivkrafterna bakom den starka tillväxten uppges vara en ökad global handel, e-handelstillväxt samt en strävan hos tillverkande bolag att förbättra sin leveransförmåga, reducera sina logistikkostnader och logistikresurser samt öka sitt fokus på den egna kärnverksamheten.

Av rapporten framgår att världens största 3PL-företag fortsätter att bredda sina erbjudanden med nya tjänster och applikationer, i takt med att marknaden växer. Konkurrenstrycket på 3PL-marknaden ökar dock som en följd av att många nya start-ups etableras samtidigt som globala teknik- och industribolag blir allt större spelare i olika segment på 3PL-marknaden, med Amazon som det allra tydligaste och mest välkända exemplet.

Världens tio största 3PL-företag:

1. Deutsche Post DHL Group
2. Kuehne + Nagel International AG
3. Nippon Express Co., Ltd.
4. DB Schenker
5. H. Robinson
6. DSV
7. XPO Logistics
8. Sinotrans
9. GEODIS
10. UPS Supply Chain Solutions



Håkan Ericsson lämnar

PostNords VD och koncernchef Håkan Ericsson lämnar sin post med omedelbar verkan. Som tillförordnad koncernchef tillträder Annemari Gardshol, vd för PostNord Sverige. Ericsson tillträdde i oktober 2013 och har under sina drygt fem år som koncernchef drivit ett omfattande förändringsarbete.

I ett pressmeddelande skriver PostNord att brev- och paketmarknaden genomgår stora förändringar och att PostNord därför på ett flexibelt och effektivt sätt behöver fortsätta att ställa om från minskade brevvolymer till en växande paketmarknad och samtidigt säkerställa hög kvalitet och servicegrad. Bolagets styrelseordförande Christian Jansson kommenterar bytet av koncernchef:

 – Som en konsekvens av accelererande marknadsförändringar behöver takten i PostNords omställningsarbete öka ytterligare. Samtidigt måste ett ökat fokus ligga på kärnverksamheten i respektive land, vilket är avgörande för att möta kundernas behov och möjliggöra långsiktig lönsamhet. Styrelsen och Håkan Ericsson har därför gemensamt kommit fram till att det är dags för nytt ledarskap för PostNord, säger Christian Jansson, ordförande i PostNord.

Styrelsen inleder omedelbart en rekryteringsprocess med målet att utse en ny permanent VD och koncernchef senast vid årsskiftet.

UBERiZATION OF FREIGHT – Snart är uber i EUROPA

Förra veckan berättade Uber att en lansering av Uber Freight inom kort kommer att ske i även Europa. Därmed exporteras det framgångsrika konceptet för första gången från hemmamarknaden USA, där verksamheten lanserades för två år sedan. Med Europasatsningen tas ett första steg mot att åstadkomma en effektiv och transparent global transportmarknad, säger Uber i en blogpost.

Uber Freight lanseras inledningsvis i Holland under de närmaste veckorna. Därmed kommer lokala transportbolag och chaufförer kunna anslutas till Ubers plattform. När Uber Freight lanserade sin första app i USA så introducerades en mer transparent prissättning, fasta priser och transportörer och chaufförer gavs möjlighet att boka körningar via appen. På detta sätt är affärsidén att reducera tiden för att prisförhandla och boka. Ambitionen är under året lansera Uber Freight på fler europeiska marknader.

Källa: Uber Freight





NIKE + RFID = BÄTTRE tillväxt och lönsamhet

I en kvartalspresentation förra veckan meddelade NIKEs toppledning att bolaget ser påtagliga resultat av sina investeringar i digitalisering av försörjningskedjan. Såväl försäljning som resultat fortsätter att utvecklas positivt samtidigt som ärkerivalen Adidas har halkat efter. Särskilt framhölls företagets satsningar på RFID/connected inventory för ökad visibilitet och sårbarhet. Med bland annat RFID skapas möjligheter att integrera olika aktörer i NIKEs logistiksystem; distributionscenter, underleverantörer och egna och andras produktionsenheter, och så vidare. Sammantaget har satsningarna ökat NIKEs möjligheter att korrekta matcha utbud mot efterfrågan, vilket i sin tur positivt påverkar både tillväxt och lönsamhet i bolaget.

”Today, the consumer rewards agility. The companies who adapt and scale first are the companies who grow fastest. To do that, Nike is looking across the spectrum of the value chain from our factory partners to key cities, so we can take advantage of our most important opportunities.” konstaterade NIKEs koncernchef Mark Parker.

Källa: SeekingAlpha






SMART BYGGLOGISTIK BELÖNADES I POSTNORDS LOGISTIKPRIS

För sjuttonde året i rad delades idag PostNord Logistics Award ut, ett pris som av många anses vara Sveriges ledande logistikpris. Vinnare av utmärkelsen blev denna gång företaget Servistik, en logistikspecialist inom bygg och industri. Ett specialpris delades även ut till ECMO Centrum som bedriver kvalificerad intensivvård för mycket svårt sjuka patienter.

PostNord Logistics Award går till det företag eller den organisation som skapat den mest effektiva, innovativa och kreativa logistiklösningen. Priset delades ut under ett logistikseminarium i Stockholm under. Servistik tog hem priset med motiveringen: 

”Med ett industriellt logistiktänkande säkerställer Servistik att materialförsörjningen till byggarbetsplatser sker samordnat, väl planerat och just-in-time. Genom smart planering och samordning skapas även förutsättningar för en bättre miljömässig hållbarhet och positiva effekter på arbetsmiljön.”

– Vi är otroligt stolta över att få vinna det här priset. Jag tror att mycket av det vi gör har stor inverkan på tredjeman och att vi kan bidra till stadsutvecklingen. säger Jan Elgstrand, VD för Servistik.

I år delades alltså även ett specialpris ut till ECMO Centrum. Ett specialpris kan ges till en person, organisation eller verksamhet som har utvecklat en lösning som baseras på ett unikt logistikupplägg och bidrar till hög grad av samhällsnytta som inspirerar andra. Motiveringen lyder:

”ECMO Centrum på Karolinska Universitetssjukhuset är en mobil intensivvårdsavdelning med uppgiften att rädda liv. Med hängivenhet och ett totalt fokus på patienten har man utvecklat en logistik som utmärks av snabbhet, kreativ problemlösning och en ambition att i varje enskilt fall lösa sin uppgift på mest effektiva sätt.”

Vinnarna utses av en jury med bredd från akademi, näringsliv, investerare och logistikföretag – alla med stor kompetens och erfarenhet inom logistikområdet. Ordförande är Mats Abrahamsson, professor i logistik vid Linköpings universitet.

Tove Palm utsedd till Hållbarhetschef på Catena

Tove Palm tillträdde tjänsten som Hållbarhetsansvarig på Catena den 1 mars. Den nyinrättade tjänsten innebär ett övergripande ansvar för att samordna, utveckla och driva bolagets samlade hållbarhetsarbete. Närmast kommer hon från Total Produce Nordic där hon ansvarat för och utvecklat bolagets hållbarhetsarbete, hon har tidigare arbetat med leverantörsgodkännande på Everfresh AB som är ett bolag inom Total Produce Nordic. 

Hållbar utveckling har länge varit en prioriterad strategi för Catena med operativa mål som omfattar såväl aktivt deltagande i samhällsutvecklingen, grön finansiering och kontinuerlig energieffektivisering i fastigheterna. Tjänsten blir en strategiskt viktig koncerngemensam funktion för bolaget.

– Rekryteringen av Tove är ett naturligt och viktigt steg i Catenas strävan att långsiktigt ta ansvar både ekologiskt, socialt och ekonomiskt. Vi har kommit långt med vårt hållbarhetsarbete men med ett förstärkt fokus på frågorna kan vi åstadkomma ännu fler positiva effekter som gynnar både vår omvärld och våra affärer, säger Catenas VD Benny Thögersen.



”AI-bolag” saknar ofta artificiell intelligens

Att AI är ett glödhett område för investerare är ingen nyhet. Tillämpningar i supply chain är ett stort område där AI-kompetens och AI-bolag på kort tid har blivit högvilt. Men enligt en undersökning av MMC Ventures saknar 40 % av de så kallade ”AI-bolagen” Artificiell Intelligens i sina system.

Undersökningen baseras på en genomgång och intervjuer med 2 830 AI-start-ups i Europa. Däremot planerar en stor andel av de undersökta bolagen att utveckla programvaror för Maskininlärning, ML. Financial Times konstaterar att de bolag som använder beteckningen AI på sin verksamhet har det lättare att attrahera riskvilligt kapital och värderas högre. I genomsnitt erhöll de bolag som betecknas som ”AI-bolag” 15 % mer finansiering än de som enbart kallar sig för mjukvarubolag.