Varners nya AutoStore snart i full drift – blir en av de snabbaste i världen

I början av 2022 offentliggjorde modekoncernen Varner AS sitt beslut att bygga ut sitt nordiska centrallager i Vänersborg och investera i ytterligare en AutoStore-lösning från Swisslog. I juni i år började den nya AutoStore-lösningen stegvis att driftsättas. När den är i full drift i mars 2024 är den en av de snabbaste i världen.

Den nya AutosStoren består av 425 robotar, 250 000 lådor, 62 portar och har kapacitet för ytterligare expansion. I ordern till Swisslog ingår även mjukvaran SynQ som kontrollerar och styr automationen samt bansystem, förpackningsmaskiner och ytterligare fem miniloadkranar. Med den nya automationslösningen kommer Varner kunna hantera 7 500 orderlinjer per timme, vilket gör AutoStore-lösningen till en av världens snabbaste.

– De delar som vi har kört i gång fungerar mycket bra. All installerad hårdvara fungerar utmärkt och vi fortsätter att utveckla och testa våra nya packmaskiner för papperspåsar. Vi har haft lite utmaningar kring mjukvaran, men i det stora hela funkar det fint, säger Anders Eriksson, Supply Chain Director på Varner AS, som är en av Nordens största modekoncerner med kedjorna Dressmann, Cubus, Carlings, Bik Bok, Volt och Junkyard. 

”Två kompakta, snabba och flexibla fabriker”
Beslutet att investera i ytterligare en AutoStore är en följd av e-handelns snabba tillväxt och Varners egna högt ställda mål för både tillväxt och kundservice. 

– Med den nya anläggningen får vi två kompakta, snabba och flexibla ”fabriker” för vår lagerhållning och distribution. Det gör det möjligt för oss att ge både butiker och kunder en snabbare och bättre service på en hårt konkurrensutsatt marknad, förklarar Anders Eriksson.

Den nya AutoStore-lösningen ska uteslutande serva Varners e-handelskunder, medan den andra enbart kommer att betjäna koncernens 1 200 butiker. 

”Höga krav och rak kommunikation”

Samarbetet mellan Varner och Swisslog startade redan 2013 och har ända sedan starten präglats av både ett mycket nära och utvecklande samarbete, men också av höga krav och en uppriktig kommunikation. 

– Vårt samarbete började för tio år sedan. Efter alla år har vi etablerat ett riktigt gott samarbete, som baseras på höga krav från vår sida, men också på en rak kommunikation och en gemensam hög ambitionsnivå, konstaterar Anders Eriksson.

– Det är med stolthet och glädje, men samtidigt stor ödmjukhet som vi snart driftsätter Varners andra AutoStore-lösning och tar nästa steg i vårt utvecklande samarbete, säger Marcus Dahlin, Senior Project Manager på Swisslog.




Rockad på PostNord – Krümmel lämnar på dagen och Ekborn tar över

Nordens största logistikföretag PostNord meddelar att PostNord Sveriges vd Mathias Krümmel slutar med omedelbar verkan. Som tillförordnad vd tar PostNord Accelerates vd Ylva Ekborn över som vd för PostNord Sverige, som är den i särklass största verksamheten i koncernen.

Någon närmare förklaring till det plötsliga ledarskiftet ges inte, men det är rimligt att anta att det är någon form av motsättningar som har utlöst den plötsliga avgången. PostNords koncernchef, Annemarie Gardshol kommenterar ledarrockaden i verksamheten på följande sätt:

– Jag har arbetat med Mathias i många år och vill tacka honom för hans mycket uppskattade bidrag till PostNord. Den strategi vi antagit och den organisationsförändring som genomförts i Sverige under ledning av Mathias, med tydligt fokus på affärsområden, har lagt en solid grund för framtida tillväxt och lönsamhet på den svenska marknaden. Vår samhällsomfattande skyldighet omfattar den viktiga tjänsten att hämta och leverera post i hela landet, i enlighet med kvalitetsmål. Vi fortsätter att arbeta i enlighet med vår nordiska strategi och att utveckla verksamheten så att våra kunder i Sverige och hela Norden kan dra nytta av det.

Mathias Krümmel har jobbat på PostNord i 18 år och varit vd för PostNord Sverige de senaste två åren. Han har gjort sig känd som en resultatinriktad vd, om än med ”hårda nypor”. SCE bevakar fortsatt händelseutvecklingen i PostNord och återkommer med en fördjupning av orsakerna bakom den plötsliga avgången.

Möt Ted Roth General Manager AEB Sweden

I detta avsnitt av SCE600SEC. pratar vi med Ted Roth, General Manager för AEB Sverige. Samtalet kretsar kring den ökande efterfrågan på supply chain-programvara för ökad visibilitet och samarbete, särskilt Transportation Management System. Vi berör även betydelsen av att bygga en stark företagskultur och resonerar kring hur man bäst hanterar en snabb och oförutsägbar tillväxt. Se avsnittet här.

PMI Total ger positiva konjunktursignaler – högsta nivån på över ett år

PMI-total ökade i november till 49,0 från 46,2 i oktober, vilket är den högsta nivån sedan september 2022. Enligt Swedbank är det en överraskande stor uppgång som innebär att nedgången i industrin har bromsat in under fjärde kvartalet 2023.

– Sannolikt har vi ännu inte sett räntehöjningarna och den minskade världshandelns fulla effekt på svensk industri med risk för bakslag längre fram, säger Jörgen Kennemar, analysansvarig för Inköpschefsindex på Swedbank.

Delindex för orderingång svarade för det största månatliga bidraget till ökningen i PMI-total (1,4 indexenheter) följt av sysselsättning (0,9 indexenheter), produktion (0,3 indexenheter) och lagerinköp (0,2 indexenheter). Industriföretagens produktionsplaner backade i november och indexet noterades till 53,0 jämfört med 54,9 i oktober. Planerna är dock klart mindre expansiva än ifjol men fortfarande är det en övervikt av företag som planerar att öka produktionen än att minska den, trots en svagare omvärldskonjunktur. Index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser steg i november till 47,1 från 43,8 i oktober.

– Pristrycket i industrin fortsätter att sjunka men inte i samma omfattning som tidigare i och med att indexet stiger, vilket kan vara en effekt av kronförsvagningen under året, säger Jörgen Kennemar.

Inköpschefsindex (PMI – Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen.

J-Spec satsar på automation från Element Logic

J-Spec är specialister på eftermarknadstillbehör för bilar. All försäljning sker på nätet och när ett nytt lager och kontor byggs i Karlstad investerar J-Spec samtidigt i automationssystemet AutoStore från Element Logic. 

Företaget J-Spec grundades 2005 av bilentusiaster, då som pionjärer inom import av begagnade japanska sportbilar. Efter några år avvecklades bilimporten och man satsade på en webbshop med bildelar och tillbehör. Snabbast möjliga leveranser och hög lagereffektivitet är av största vikt för J-Spec. Det var grunden för beslutet att automatisera sitt lager med en AutoStore.
Installationen hos J-Spec består initialt av 5 000 lådor och 6 robotar, men systemet är förberett för att skalas upp till 15 000 lådor.

– Vi strävar efter att ha ett brett attraktivt sortiment med hög lagerhållning. Kunden är alltid i centrum och därför vill vi erbjuda snabbast möjliga leveranser, vilket vi nu kan åstadkomma genom automatisering med Element Logic. Det gör att vi ligger steget före och kan möta framtida vår tillväxt, säger Fredrik Nilsson som är en av J-Specs delägare.

– Vi skapade en lösning som möter J-Spec där de är nu, men som de också kan skala upp i framtiden. De får ett lättöverskådligt system och behöver inte längre hålla koll på hyllorna. Och med den kapacitet företaget har investerat i så kommer de att kunna göra hela sitt nuvarande dagsplock på en halvdag, säger Jörgen Andersson, Sales Manager på Element Logic Sverige.

Once upon a time – Part 2

AV HANS BERGGREN OCH DANIEL LARSON

Det var en gång en kundvision i supply chain-världen som blev verklighet. Än idag undrar man hur detta kunde ske, eftersom all teknik funnits på plats länge, men ack så svårt det varit för supply chain-världen att lyckas. Men så en dag hittade den danska industrikoncernen LINAK nyckeln till supply chain-visionens förverkligande.

Nyckeln öppnade upp ögonen för det visionära ledarskapet och LINAK:s mycket starka vilja att lyckas. Dessutom var ledarskapet inkluderande på så vis att både leverantörer och kunder engagerades i LINAKs supply chain-vision. Tillsammans insåg ledningen och övriga engagerade medarbetare att förändring förverkligas via maximalt digitaliserad informationsdelning som skapar gemensamma insikter till förbättrade flöden och omedelbara vinster. LINAK är en dansk industrikoncern med cirka 600 miljoner euro i omsättning och 2 500 anställda. De har huvudkontoret i Guderup i södra Danmark och finns i 35 länder. Historien om kundvisionen som blev verklighet, började med att LINAK och PipeChain kom i kontakt och insåg att båda företagen delade den gemensamma visionen: Att digitalisera LINAK:s hela supply chain för högsta möjliga servicegrad (tillgänglighet) till lägsta möjliga kostnad.

Historien om kundvisionen är sann

Det häftiga med vår gemensamma vision är att den blev verklighet och att LINAK på fem år i stort sett realiserat sin supply chain-vision. Vi beskrev tankarna bakom och det som möjliggjorde den realiserade visionen, i vår tidigare artikel ”Once upon a time…” i Supply Chain Effect nummer 6, 2022. I denna artikel beskriver vi fler detaljer kring hur och vad vi gjorde.

Utmaningen

Utmaningen var att bygga en maximalt digitaliserad supply chain för LINAK som möjliggjorde en effektivare och styrbar supply chain end-to-end. Det innebar att fler än 20 dotterbolag och deras verksamheter, deras olika ERP-system, flera hundra leverantörer och ett hundratal kunder skulle kopplas upp och hanteras i det digitaliserade flödet.

Hur tog vi oss an utmaningen?

Projektet startade som sagt för ungefär fem år sedan och då befann sig LINAK i så kallad ”Reactive mode”, det vill säga hela organisationen jobbade utifrån att agera på det som sker och därutöver göra sitt bästa för att lösa de problem som uppstår. Projektets första ambition var att i största möjliga mån förflytta LINAK till en fas där de allvarligaste problemen kunde förutses, ”Anticipating mode”, och därmed kunna agera innan problem uppstår och innan de börjar kosta pengar. När LINAK väl lyckades med detta fortsatte projektet mot en allt bredare utrullning av en digitalisering och processförbättring i samarbetet med både kunder, leverantörer och transportörer. Syftet var att dels förbättra samarbetet med kunder och leverantörer, dels att möjliggöra en smartare styrning och flexiblare hantering av logistikflödena.

De viktigaste stegen i LINAKs framgångsrika förändringsresa har varit:

1. Digitaliseringen av en fabrik och av prognos-till-leveransprocessen med fem leverantörer.

2. Uppkopplingen/digitaliseringen av samtliga cirka 20 dotterbolag (siter) och deras mer än 250 leverantörer i prognos-till-leveranspro- cessen, inklusive visualiseringen av LINAKs lagersaldon och bruttobehov.

3. Implementeringen av VMI (Vendor Managed Inventory) med ett urval av strategiska leverantörer.

4. Uppkopplingen av tre stora transportörer i det digitala flödet gentemot LINAKs dotterbolag.

5. Involveringen av kunderna i digitaliseringen genom att implementera både EDI (inklusive automatisk PDF-tolkning/-konvertering) och webb-shop.

Nästa steg för LINAK är att i PipeChain-plattformen visualisera lagersaldon och bruttobehov även från ett urval av LINAKs kunder och att introducera en mobil-app för order-till-leverans-processen hos de kunder som kan effektivisera sin relation med LINAK med hjälp av mobil-appen.

Resultat av förändringsarbetet

LINAK menar att de främsta resultaten av förändringsarbetet hittills är:

• Att de via PipeChain-plattformen har etablerat en ”single point of digital communication” för alla sina leverantörer och kunder.

• Att de via plattformen och samarbetet med PipeChain har en ”speaking partner” för alla sina tankar och idéer för hur supply chain-vi- sionen ska förverkligas.

• Att mer än 85 procent av inköpsorderraderna gentemot leverantörsledet nu hanteras automatiskt, från order till leverans.

• Att mer än 80 procent av alla leveranser och relaterad information om leveransstatus (ETD, ETA) är automatiskt monitorerade.

• Att leverantörer och transportörer automa- tiskt utvärderas på basis av kritiska KPIer i syfte att ständigt förbättra gemensamma flöden.

• Att kundprocesserna, trots att dessa går långsammare att digitalisera, ändå uppnått en digitaliseringsgrad om ca 20 procent och är i snabb tillväxt.

Att orkestrera sin supply chain var LINAKs vision

Idag använder LINAK PipeChains lösning för att planera, styra och skapa en ökad konkurrenskraft för flöden som berör fler än 20 egna dotterbolag, inklusive fler än 250 leverantörer och 60 kunder – alltsammans med ett globalt supply chain-perspektiv. Hela lösningen är uppsatt i ett end-to-end-flöde som kan övervakas och i relevanta delar styras via PipeChain, oavsett vilka affärssystem som används i LINAKs affärsområden och dotterbolag. Kort sagt, LINAK befinner sig nu i det mycket förmånliga läget att de effektivt kan orkestrera sin supply chain utifrån marknadens behov, vilket var vår gemensamma vision när vi startade förändringsresan.

Hans Berggren är vd i PipeChain-gruppen.

Daniel Larson är visonär Supply Chain-konsult inom affärsområdet PipeChain SCM.

Premiär för KICKS nordiska omnilager med automation från KNAPP

KICKS Groups (KICKS och Skincity) nya omnilager vid E4 i Rosersberg, strax norr om Stockholm har just startat upp. Lagret blir KICKS Group’s nav för all varuförsörjning till både de 226 butikerna och e-handelskunder i Sverige, Norge och Finland. Anläggningen omfattar 29 000 kvadratmeter och kommer att sysselsätta cirka 90 medarbetare.

– Med vårt nya omnilager kommer vi att kunna säkra en effektiv, skalbar och hållbar logistiklösning på alla våra marknader samtidigt som vi kommer vara väl rustade för att stärka vår marknadsposition ytterligare och skapa förutsättningar för fortsatt lönsam tillväxt,” säger Carola Lundell, Executive Vice President, KICKS Group.

KICKS Group investerar 200 miljoner i det högautomatiserade lagret som ska framtidssäkra bolagets lager och logistik. Anläggningen är nu driftsatt och de första kundorderna har gått i väg.

– Att vårt nya omnilager nu står klart är en viktig milstolpe för KICKS och en strategisk framtidssatsning. Vår målsättning i projektet var att gå från manuell hantering till helt automatiserade processer, och för detta sökte vi en stabil, flexibel och skalbar lösning. I slutänden valde vi KNAPP och deras OSR ShuttleTM EVO (Order Storage Retrieval). Implementeringen har gått enligt plan, vi har testkört anläggningen i 6 månader och är nu i november 2023 redo för att Go Live. Med facit i hand kan jag säga att det har varit tacksamt att samarbeta med KNAPP, som har resurserna och förmågan att ta ett helhetsansvar, säger David Heeroma, EVP Group Operations, KICKS Group.

Ökad snabbhet och produktivitet

KNAPPs tekniska lösning bygger på att skyttelrobotar plockar fram lådor från ställagegångarna. Robotarna behöver maximalt flytta på två lådor för att komma åt rätt produkt, vilket möjliggör snabb och effektiv internlogistik. Lådorna levereras sedan till ergonomiska plockstationer, Pick-it-Easy EVO, där lagerpersonal packar direkt i utgående transportemballage.

– KICKS går nu från fem manuella supply chain-flöden till ett automatiserat. I ett och samma omnilager kan vi nu hantera varuförsörjningen till både butik och e-handel, och till och med olika varumärken som avsändare. Och det går undan, från det att vi får in en order tar det under tio minuter tills den är packad och redo för utleverans, säger David Heeroma.

Stora miljövinster

Det helautomatiserade omnilagret innebär stora effektivitetsvinster för KICKS, man beräknas kunna hantera över 2 000 kundordrar i timmen. Dessutom innebär KNAPPs automationslösning stora miljömässiga vinster.

 – Vi har nu fått ett helt nytt sätt att packa. Eftersom utleveranserna till våra 226 butiker packas i ett leverantörsgemensamt flöde blir det betydligt mindre luft i paketen och signifikant mindre lastvolymer, vilket så klart är positivt ur ett miljöhänseende, avslutar David Heeroma.

KICKS Group är Nordens ledande aktör på skönhetsmarknaden och består av KICKS och Skincity, och är en del av Matas Group A/S. KNAPP erbjuder automatiserade lagerlösningar för lager, fulfillmentcenters och butiker. 

Industriekonomerna: ”Ränte- och inflationschocken klingar av”

Hög inflation, höga räntor, fallande tillgångspriser, minskade disponibelinkomster och ett försämrat stämningsläge har dämpat den ekonomiska utvecklingen sedan 2022 och svensk BNP bedöms minska med 0,4 procent i år. Det visar industriekonomernas konjunkturrapport, samtidigt som utsikterna för hushållen bedöms förbättras något som en följd av minskad inflation och sjunkande räntor.

– De svenska hushållens finansiella skuldsättning är mycket hög och hushållens räntebindning är kort bland jämförbara länder. I kombination med inflationschocken har detta påverkat främst varukonsumtionen negativt, säger Mats Kinnwall, chefekonom på Teknikföretagen.

I övrigt visar utvecklingen ett tydligt ras i bruttoinvesteringar, speciellt bostadsinvesteringarna.

– Den relativ låga globala tillväxten gör att även exporten påverkas negativt, trots att den svagare kronan delvis fungerat som en krockkudde, säger Kerstin Hallsten, chefekonom på Industriarbetsgivarna.

Sveriges ekonomi och export av både varor och tjänster är klart beroende av det globala ekonomiska tillståndet.

– Någon omedelbar konsumtionsfest står inte för dörren i Sverige. Men en stor del av anpassningen i Sverige har redan skett. Därför väntas inte BNP fortsätta att falla under 2024. Under 2024 fortsätter dessutom inflationen att avta, vilket ger chans till gradvis ökning i reallöner och att räntorna kan börja sänkas, säger Mats Kinnwall.

Utsikterna för hushållen väntas därmed förbättras något och konsumtionen bedöms öka igen i liten omfattning. Detta är en process som också prognosticeras ske globalt.

Globalt förutspås visserligen en inbromsning i tillväxten under 2024 men den förväntas inte bli speciellt mycket lägre än den potentiella. Global BNP-tillväxt ökar med 2,5 procent i år och 1,9 procent nästa år, enligt Industriekonomernas prognos.

I Sveriges största marknadsområden USA och Euroområdet spås ekonomisk tillväxt bli lägre: 0,9 respektive 0,8 procent nästa år. Detta bidrar till att Sveriges export av varor och tjänster kan öka något, men svagt. 

Stora skillnader mellan olika industribranscher

För Sveriges industri minskar produktionsvolymen med 2 procent i år. Skillnader mellan delbranscher är omfattande. I teknikindustrin drivs utvecklingen av energiteknik och försvarsprodukter medan övriga branscher betat av en stor orderstock som krympt successivt under året.

– Under 2024 räknar vi med att industriproduktionen ökar något eller med 1 procent drivet av energi- och försvarsindustri, samtidigt som årets omfattande produktionsfall för basindustrin upphör. Stark energi- och försvarsindustri är även en av orsakerna till att BNP inte väntas falla under 2024, säger Kerstin Hallsten.

Bristen på arbetskraft i privat näringsliv och industri har minskat och tillväxten i sysselsättningen har dämpats. Arbetslösheten har ökat trendmässigt under hela 2023. Att arbetsmarknaden börjat försvagas är knappast förvånande då BNP-tillväxten minskat. Sysselsättningen bedöms minska något 2024 samtidigt som arbetslösheten ökar från 7,9 procent i år till 8,4 procent nästa år. Under sommaren och hösten 2023 har Sveriges inflationstakt avtagit efter chocken under vårvintern. I någon mån utvecklas därmed inflationen enligt skolboken. KPI med fast ränta bedöms öka med 6 procent i år för att falla tillbaka till 2,4 procent 2024 i genomsnitt.

Bilder fr.v. Mats Kinnwall, chefekonom Teknikföretagen Foto: Teknikföretagen

Kerstin Hallsten, chefekonom Industriarbetsgivarna Foto: Rikard Westman

E-barometern: ”optimistiska e-handlare”

Tre av tio e-handlare tror på en ökad försäljning de sista månaderna 2023, vilket är en stor förändring mot i fjol, och e-handeln ökar igen för första gången sedan 2021 enligt E-barometern för tredje kvartalet.

E-handelns tillväxt var två procent under tredje kvartalet. Bäst gick det för Apotekshandeln som ökade med mer än 20 procent, samt för Kläder & skor och Hemelektronik som båda ökar med två procent.

– Konsumenter letar lågprisalternativ och vi får en förflyttning av den fysiska handeln vilket gynnar Apoteksbranschen extra mycket. Sport & Fritid har påverkats av det varma vädret i september, men blir det kallare tar försäljningen högst troligt fart igen, säger Marie Rudolfsson, affärsområdeschef Paket på PostNord Sverige.

Rapporten fokuserar på Black Week och julhandeln. Konsumenterna uppger att allt större del av julklappsinköpen förflyttas till Black Week. En tredjedel av julklappsinköpen görs under den perioden. Nästan fyra av tio e-handlare uppger att de märker av en förflyttning. Den kategori som är mest populär att e-handla julklappar ifrån är Böcker och media och den kategori som är populäras i julhandeln överlag är kläder och skor. Skönhet och hälsa har fördubblat sin julhandel på nätet sedan 2016.  

I E-barometern mäter vi hur e-handlarnas lönsamhet och försäljning påverkas av Black Week. 42 procent uppger att de påverkas positivt gällande ökad försäljning medan något färre, 28 procent, uppger att även lönsamheten påverkas positivt. Det är endast 10 procent av e-handlarna som i år erbjuder större rabatter än i fjol under Black Week.

– Eftersom de flesta varorna är dyrare idag än för ett år sedan kommer vi troligtvis se att kapitalintensiva varor ersätts med andra typer av varor. Konsumenter som är beredda att lägga tid och kraft på att leta efter bra erbjudanden kommer hitta julklappar med liknande värde som tidigare jular, säger Marie Rudolfsson.