Sebastian Lundh utsedd till Managing Director Nordics Gebhardt Intralogistics Group

Sedan 1952 har det tyska familjeföretaget Gebhardt Intralogistics Group arbetat med intralogistiska lösningar för handel, industri och distribution. I mars 2019 började Sebastian Lundh jobba som nordisk säljchef på Gebhardt och i dagarna utsågs han till I Managing Director Nordics.

– Idag är jag tacksam över att jag strax före jul 2018 vågade ta beslutet att börja på Gebhardt, som företagets enda anställda i Norden. Fyra år senare har vi etablerat en framgångsrik verksamhet med ett flertal fantastiska kunder och medarbetare, säger Sebastian.

Gebhardt Intralogistics Group växer så det knakar i hela Europa. De senaste fyra åren har den tyska, familjeägda koncernen fördubblat antalet anställda från cirka 500 till 1 000 och under samma period har omsättningen ökat från cirka 90 till 200 miljoner euro. 

– Min nya befattning markerar att vi nu tar ett ytterligare steg i vår nordiska tillväxt och det är samtidigt ett kvitto på att vi har en bra utveckling i Norden. I praktiken fortsätter jag att jobba på som vanligt och rapportera till vår koncernchef Fritz Gebhardt och företagets styrelse, säger Sebastian. 

Gebhardt Intralogistics Group började vid starten 1952 att utveckla och producera convyerteknologi i den tyska staden Sinsheim. Idag har utbudet breddats rejält och omfattar även avancerade automatiserade och robotiserade lager och tillhörande mjukvaror. All egen utveckling och tillverkning sker vid bolagets huvudkontor och fabrik i Sinsheim, och lokala dotterbolag finns i Sverige och Danmark samt i Storbritannien, Österrike, Schweiz, Polen och USA.

Kontrolltorn för utmanande distribution av 130 miljoner skogsplantor

Svenska Skogsplantor är ett affärsområde i Sveaskog som är Sveriges största skogsägare och ägs av svenska staten. Kärnan i verksamheten är att förvalta och bruka skogen och att leverera timmer, massaved, flis, biobränsle och att odla och leverera skogsplantor. Sedan några år levererar Svenska Skogsplantor 130 miljoner skogsplantor med hjälp av 4PL-bolaget Sonat.

– Varje år odlar vi upp emot 130 miljoner plantor på våra fem plantskolor, det gör oss till den största producenten av skogsplantor i Sverige, säger Jonas Larsson som sedan två år är Distributionschef på Svenska Skogsplantor.

Affärsområdet omsätter cirka 400 miljoner kronor och har cirka 120 anställda. Köparna av skogsplantorna är skogsägare i hela Sverige. Unge- fär hälften av kunderna är olika verksamheter i Sveaskog, den andra hälften är andra företag och privatpersoner i svensk skogsnäring.

Stor logistikutmaning

Odling och distribution av plantor – främst olika varianter av gran- och tallplantor – baseras på avtal med kunder och på prognoser. Den stora utmaningen är att odling och leverans ska mot- svara efterfrågan så exakt som möjligt. Och att merparten av alla plantor ska levereras under ett fåtal veckor på våren.

– Det är en enormt säsongsbetonad bransch med några rejäla toppar under året då det är fullt ös. Kunderna lägger normalt sina order på hösten, då vi även packar och fryslagrar de plantor som odlats under året och som ska planteras våren därpå, berättar Jonas.

Att plantorna fryses in är ett sätt att få tillväxtprocessen att avstanna i avvaktan på att de ska planteras någon gång under perioden mars till juni, beroende på var de ska planteras i vårt avlånga land. Varje planta är anpassad för en viss geografi och det finns till och med lagkrav kring vilka plantor som får planteras var någonstans.

110 miljoner plantor på sex veckor

Den verkligt stora leveranstoppen för Svenska Skogsplantor infaller under sex veckor från andra halvan av april till och med maj, då det är planteringsbart i hela landet. Då ska merparten av de cirka 110 miljoner vinterlagrade, infrysta plantorna, levereras ut på i runda slängar 35 000 pallar för att därefter långsamt tinas upp i skugga innan de planteras.

– Dessa veckor har vi vår största logistikutmaning. Dess bättre har vi sedan några år inlett ett partnerskap med 4PL-bolaget Sonat som hjälper oss att planera, styra och säkerställa att alla leveranser sker effektivt och med hög kvalitet.

Beslutet att anlita en extern logistikpartner som fungerar som kontrolltorn och logistikrådgivare var resultatet av en genomlysning av logistikverksamheten i Svenska Skogsplantor under 2019. En upphandling gjordes och valet föll på Sonat eftersom de kunde erbjuda Svenska Skogsplantor den bästa lösningen för deras behov.

– Samarbetet gör att vi får hjälp av ett kompetent externt kontrolltorn under de perioder då vi har som allra högst belastning. Flera av personerna i teamet har arbetat med oss under flera säsonger och byggt upp den erfarenhet som behövs.

Komplexa leveranser

Som en del av samarbetet hanterar och koordinerar Sonats personal distributionen i Sverige, Norge och Finland. Leveranserna kan ske med allt från vanliga transportbilar till skogsfordon med påhängstruck och med snöskoter och ganska ofta sker leveranserna till en GPS-position ute i skogen. Hela flödet ställer stora krav på flexibilitet, snabbrörlighet och kreativitet under leveransprocessen. Det gäller att plantorna levereras i rätt tid och är precis lagom upptinade för att vara redo för plantering när ett planteringsteam anländer till leveransplatsen. Sonat ger även goda råd och utvecklingsförslag till Svenska Skogsplantor samt medverkar som kravställare kring frågor som rör mjukvaror och digitalisering.

Levande produkter

När Jonas Larsson började arbeta i Svenska Skogsplantor kom han närmast från rollen som supply chain manager på färgföretaget Beckers, och hade ingen erfarenhet av skogsbranschen.

– Nu är min roll lite mer begränsad, men samtidigt mer komplicerad eftersom vi hanterar en levande materia som är känslig. Den viktigaste målsättningen i arbetet med distributionen är att se till att vi levererar ut rätt plantor i rätt tid och kvalitet, vilket kompliceras av de stora säsongsvariationerna under året och produkternas känslighet, säger Jonas.

Under de senaste åren har tydliga KPIer formulerats för logistiken och ett arbete med att utveckla och vässa distributionen pågår löpande.

Färska plantor på hösten

Förutom vårens flöde av vinterlagrade plantor så är även leveransprocessen av färska plantor en utmaning. Dessa kallas för höstplantor och kommer färska direkt från någon av plantskolorna, vilket innebär att de kräver en mycket mer omsorgsfull behandling.

– Cirka 20 miljoner färska plantor levereras ut under juni till oktober, och då ska plantan vara färdig för att sättas i backen. Det är då svårt att förutse när den är leveransklar eftersom det beror på en rad olika faktorer, särskilt på sol och nederbörd. Dessutom ska våra packlinjer köras i gång och trimmas in, och de färska plantorna behöver hanteras varsamt och helst planteras omedelbart och senast inom några dagar för att må bra, förklarar Jonas.

När en fryst eller färsk skogsplanta väl är i jorden är det starten på en process som pågår i decennier. Så lång tid tar det nämligen för en liten planta att växa till ett avverkningsbart träd.

Svenska Skogsplantor är ett affärsområde i Sveaskog, med kapacitet att producera upp till 140 miljoner skogsplantor per år vid sina fem plantskolor från Kalmar i söder till Sollefteå i norr. Verksamheten sysselsätter 120 anställda och omsätter ca 400 miljoner kronor per år.

Varners nya AutoStore snart i full drift – blir en av de snabbaste i världen

I början av 2022 offentliggjorde modekoncernen Varner AS sitt beslut att bygga ut sitt nordiska centrallager i Vänersborg och investera i ytterligare en AutoStore-lösning från Swisslog. I juni i år började den nya AutoStore-lösningen stegvis att driftsättas. När den är i full drift i mars 2024 är den en av de snabbaste i världen.

Den nya AutosStoren består av 425 robotar, 250 000 lådor, 62 portar och har kapacitet för ytterligare expansion. I ordern till Swisslog ingår även mjukvaran SynQ som kontrollerar och styr automationen samt bansystem, förpackningsmaskiner och ytterligare fem miniloadkranar. Med den nya automationslösningen kommer Varner kunna hantera 7 500 orderlinjer per timme, vilket gör AutoStore-lösningen till en av världens snabbaste.

– De delar som vi har kört i gång fungerar mycket bra. All installerad hårdvara fungerar utmärkt och vi fortsätter att utveckla och testa våra nya packmaskiner för papperspåsar. Vi har haft lite utmaningar kring mjukvaran, men i det stora hela funkar det fint, säger Anders Eriksson, Supply Chain Director på Varner AS, som är en av Nordens största modekoncerner med kedjorna Dressmann, Cubus, Carlings, Bik Bok, Volt och Junkyard. 

”Två kompakta, snabba och flexibla fabriker”
Beslutet att investera i ytterligare en AutoStore är en följd av e-handelns snabba tillväxt och Varners egna högt ställda mål för både tillväxt och kundservice. 

– Med den nya anläggningen får vi två kompakta, snabba och flexibla ”fabriker” för vår lagerhållning och distribution. Det gör det möjligt för oss att ge både butiker och kunder en snabbare och bättre service på en hårt konkurrensutsatt marknad, förklarar Anders Eriksson.

Den nya AutoStore-lösningen ska uteslutande serva Varners e-handelskunder, medan den andra enbart kommer att betjäna koncernens 1 200 butiker. 

”Höga krav och rak kommunikation”

Samarbetet mellan Varner och Swisslog startade redan 2013 och har ända sedan starten präglats av både ett mycket nära och utvecklande samarbete, men också av höga krav och en uppriktig kommunikation. 

– Vårt samarbete började för tio år sedan. Efter alla år har vi etablerat ett riktigt gott samarbete, som baseras på höga krav från vår sida, men också på en rak kommunikation och en gemensam hög ambitionsnivå, konstaterar Anders Eriksson.

– Det är med stolthet och glädje, men samtidigt stor ödmjukhet som vi snart driftsätter Varners andra AutoStore-lösning och tar nästa steg i vårt utvecklande samarbete, säger Marcus Dahlin, Senior Project Manager på Swisslog.




Rockad på PostNord – Krümmel lämnar på dagen och Ekborn tar över

Nordens största logistikföretag PostNord meddelar att PostNord Sveriges vd Mathias Krümmel slutar med omedelbar verkan. Som tillförordnad vd tar PostNord Accelerates vd Ylva Ekborn över som vd för PostNord Sverige, som är den i särklass största verksamheten i koncernen.

Någon närmare förklaring till det plötsliga ledarskiftet ges inte, men det är rimligt att anta att det är någon form av motsättningar som har utlöst den plötsliga avgången. PostNords koncernchef, Annemarie Gardshol kommenterar ledarrockaden i verksamheten på följande sätt:

– Jag har arbetat med Mathias i många år och vill tacka honom för hans mycket uppskattade bidrag till PostNord. Den strategi vi antagit och den organisationsförändring som genomförts i Sverige under ledning av Mathias, med tydligt fokus på affärsområden, har lagt en solid grund för framtida tillväxt och lönsamhet på den svenska marknaden. Vår samhällsomfattande skyldighet omfattar den viktiga tjänsten att hämta och leverera post i hela landet, i enlighet med kvalitetsmål. Vi fortsätter att arbeta i enlighet med vår nordiska strategi och att utveckla verksamheten så att våra kunder i Sverige och hela Norden kan dra nytta av det.

Mathias Krümmel har jobbat på PostNord i 18 år och varit vd för PostNord Sverige de senaste två åren. Han har gjort sig känd som en resultatinriktad vd, om än med ”hårda nypor”. SCE bevakar fortsatt händelseutvecklingen i PostNord och återkommer med en fördjupning av orsakerna bakom den plötsliga avgången.

Möt Ted Roth General Manager AEB Sweden

I detta avsnitt av SCE600SEC. pratar vi med Ted Roth, General Manager för AEB Sverige. Samtalet kretsar kring den ökande efterfrågan på supply chain-programvara för ökad visibilitet och samarbete, särskilt Transportation Management System. Vi berör även betydelsen av att bygga en stark företagskultur och resonerar kring hur man bäst hanterar en snabb och oförutsägbar tillväxt. Se avsnittet här.

PMI Total ger positiva konjunktursignaler – högsta nivån på över ett år

PMI-total ökade i november till 49,0 från 46,2 i oktober, vilket är den högsta nivån sedan september 2022. Enligt Swedbank är det en överraskande stor uppgång som innebär att nedgången i industrin har bromsat in under fjärde kvartalet 2023.

– Sannolikt har vi ännu inte sett räntehöjningarna och den minskade världshandelns fulla effekt på svensk industri med risk för bakslag längre fram, säger Jörgen Kennemar, analysansvarig för Inköpschefsindex på Swedbank.

Delindex för orderingång svarade för det största månatliga bidraget till ökningen i PMI-total (1,4 indexenheter) följt av sysselsättning (0,9 indexenheter), produktion (0,3 indexenheter) och lagerinköp (0,2 indexenheter). Industriföretagens produktionsplaner backade i november och indexet noterades till 53,0 jämfört med 54,9 i oktober. Planerna är dock klart mindre expansiva än ifjol men fortfarande är det en övervikt av företag som planerar att öka produktionen än att minska den, trots en svagare omvärldskonjunktur. Index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser steg i november till 47,1 från 43,8 i oktober.

– Pristrycket i industrin fortsätter att sjunka men inte i samma omfattning som tidigare i och med att indexet stiger, vilket kan vara en effekt av kronförsvagningen under året, säger Jörgen Kennemar.

Inköpschefsindex (PMI – Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen.

J-Spec satsar på automation från Element Logic

J-Spec är specialister på eftermarknadstillbehör för bilar. All försäljning sker på nätet och när ett nytt lager och kontor byggs i Karlstad investerar J-Spec samtidigt i automationssystemet AutoStore från Element Logic. 

Företaget J-Spec grundades 2005 av bilentusiaster, då som pionjärer inom import av begagnade japanska sportbilar. Efter några år avvecklades bilimporten och man satsade på en webbshop med bildelar och tillbehör. Snabbast möjliga leveranser och hög lagereffektivitet är av största vikt för J-Spec. Det var grunden för beslutet att automatisera sitt lager med en AutoStore.
Installationen hos J-Spec består initialt av 5 000 lådor och 6 robotar, men systemet är förberett för att skalas upp till 15 000 lådor.

– Vi strävar efter att ha ett brett attraktivt sortiment med hög lagerhållning. Kunden är alltid i centrum och därför vill vi erbjuda snabbast möjliga leveranser, vilket vi nu kan åstadkomma genom automatisering med Element Logic. Det gör att vi ligger steget före och kan möta framtida vår tillväxt, säger Fredrik Nilsson som är en av J-Specs delägare.

– Vi skapade en lösning som möter J-Spec där de är nu, men som de också kan skala upp i framtiden. De får ett lättöverskådligt system och behöver inte längre hålla koll på hyllorna. Och med den kapacitet företaget har investerat i så kommer de att kunna göra hela sitt nuvarande dagsplock på en halvdag, säger Jörgen Andersson, Sales Manager på Element Logic Sverige.

Once upon a time – Part 2

AV HANS BERGGREN OCH DANIEL LARSON

Det var en gång en kundvision i supply chain-världen som blev verklighet. Än idag undrar man hur detta kunde ske, eftersom all teknik funnits på plats länge, men ack så svårt det varit för supply chain-världen att lyckas. Men så en dag hittade den danska industrikoncernen LINAK nyckeln till supply chain-visionens förverkligande.

Nyckeln öppnade upp ögonen för det visionära ledarskapet och LINAK:s mycket starka vilja att lyckas. Dessutom var ledarskapet inkluderande på så vis att både leverantörer och kunder engagerades i LINAKs supply chain-vision. Tillsammans insåg ledningen och övriga engagerade medarbetare att förändring förverkligas via maximalt digitaliserad informationsdelning som skapar gemensamma insikter till förbättrade flöden och omedelbara vinster. LINAK är en dansk industrikoncern med cirka 600 miljoner euro i omsättning och 2 500 anställda. De har huvudkontoret i Guderup i södra Danmark och finns i 35 länder. Historien om kundvisionen som blev verklighet, började med att LINAK och PipeChain kom i kontakt och insåg att båda företagen delade den gemensamma visionen: Att digitalisera LINAK:s hela supply chain för högsta möjliga servicegrad (tillgänglighet) till lägsta möjliga kostnad.

Historien om kundvisionen är sann

Det häftiga med vår gemensamma vision är att den blev verklighet och att LINAK på fem år i stort sett realiserat sin supply chain-vision. Vi beskrev tankarna bakom och det som möjliggjorde den realiserade visionen, i vår tidigare artikel ”Once upon a time…” i Supply Chain Effect nummer 6, 2022. I denna artikel beskriver vi fler detaljer kring hur och vad vi gjorde.

Utmaningen

Utmaningen var att bygga en maximalt digitaliserad supply chain för LINAK som möjliggjorde en effektivare och styrbar supply chain end-to-end. Det innebar att fler än 20 dotterbolag och deras verksamheter, deras olika ERP-system, flera hundra leverantörer och ett hundratal kunder skulle kopplas upp och hanteras i det digitaliserade flödet.

Hur tog vi oss an utmaningen?

Projektet startade som sagt för ungefär fem år sedan och då befann sig LINAK i så kallad ”Reactive mode”, det vill säga hela organisationen jobbade utifrån att agera på det som sker och därutöver göra sitt bästa för att lösa de problem som uppstår. Projektets första ambition var att i största möjliga mån förflytta LINAK till en fas där de allvarligaste problemen kunde förutses, ”Anticipating mode”, och därmed kunna agera innan problem uppstår och innan de börjar kosta pengar. När LINAK väl lyckades med detta fortsatte projektet mot en allt bredare utrullning av en digitalisering och processförbättring i samarbetet med både kunder, leverantörer och transportörer. Syftet var att dels förbättra samarbetet med kunder och leverantörer, dels att möjliggöra en smartare styrning och flexiblare hantering av logistikflödena.

De viktigaste stegen i LINAKs framgångsrika förändringsresa har varit:

1. Digitaliseringen av en fabrik och av prognos-till-leveransprocessen med fem leverantörer.

2. Uppkopplingen/digitaliseringen av samtliga cirka 20 dotterbolag (siter) och deras mer än 250 leverantörer i prognos-till-leveranspro- cessen, inklusive visualiseringen av LINAKs lagersaldon och bruttobehov.

3. Implementeringen av VMI (Vendor Managed Inventory) med ett urval av strategiska leverantörer.

4. Uppkopplingen av tre stora transportörer i det digitala flödet gentemot LINAKs dotterbolag.

5. Involveringen av kunderna i digitaliseringen genom att implementera både EDI (inklusive automatisk PDF-tolkning/-konvertering) och webb-shop.

Nästa steg för LINAK är att i PipeChain-plattformen visualisera lagersaldon och bruttobehov även från ett urval av LINAKs kunder och att introducera en mobil-app för order-till-leverans-processen hos de kunder som kan effektivisera sin relation med LINAK med hjälp av mobil-appen.

Resultat av förändringsarbetet

LINAK menar att de främsta resultaten av förändringsarbetet hittills är:

• Att de via PipeChain-plattformen har etablerat en ”single point of digital communication” för alla sina leverantörer och kunder.

• Att de via plattformen och samarbetet med PipeChain har en ”speaking partner” för alla sina tankar och idéer för hur supply chain-vi- sionen ska förverkligas.

• Att mer än 85 procent av inköpsorderraderna gentemot leverantörsledet nu hanteras automatiskt, från order till leverans.

• Att mer än 80 procent av alla leveranser och relaterad information om leveransstatus (ETD, ETA) är automatiskt monitorerade.

• Att leverantörer och transportörer automa- tiskt utvärderas på basis av kritiska KPIer i syfte att ständigt förbättra gemensamma flöden.

• Att kundprocesserna, trots att dessa går långsammare att digitalisera, ändå uppnått en digitaliseringsgrad om ca 20 procent och är i snabb tillväxt.

Att orkestrera sin supply chain var LINAKs vision

Idag använder LINAK PipeChains lösning för att planera, styra och skapa en ökad konkurrenskraft för flöden som berör fler än 20 egna dotterbolag, inklusive fler än 250 leverantörer och 60 kunder – alltsammans med ett globalt supply chain-perspektiv. Hela lösningen är uppsatt i ett end-to-end-flöde som kan övervakas och i relevanta delar styras via PipeChain, oavsett vilka affärssystem som används i LINAKs affärsområden och dotterbolag. Kort sagt, LINAK befinner sig nu i det mycket förmånliga läget att de effektivt kan orkestrera sin supply chain utifrån marknadens behov, vilket var vår gemensamma vision när vi startade förändringsresan.

Hans Berggren är vd i PipeChain-gruppen.

Daniel Larson är visonär Supply Chain-konsult inom affärsområdet PipeChain SCM.

Premiär för KICKS nordiska omnilager med automation från KNAPP

KICKS Groups (KICKS och Skincity) nya omnilager vid E4 i Rosersberg, strax norr om Stockholm har just startat upp. Lagret blir KICKS Group’s nav för all varuförsörjning till både de 226 butikerna och e-handelskunder i Sverige, Norge och Finland. Anläggningen omfattar 29 000 kvadratmeter och kommer att sysselsätta cirka 90 medarbetare.

– Med vårt nya omnilager kommer vi att kunna säkra en effektiv, skalbar och hållbar logistiklösning på alla våra marknader samtidigt som vi kommer vara väl rustade för att stärka vår marknadsposition ytterligare och skapa förutsättningar för fortsatt lönsam tillväxt,” säger Carola Lundell, Executive Vice President, KICKS Group.

KICKS Group investerar 200 miljoner i det högautomatiserade lagret som ska framtidssäkra bolagets lager och logistik. Anläggningen är nu driftsatt och de första kundorderna har gått i väg.

– Att vårt nya omnilager nu står klart är en viktig milstolpe för KICKS och en strategisk framtidssatsning. Vår målsättning i projektet var att gå från manuell hantering till helt automatiserade processer, och för detta sökte vi en stabil, flexibel och skalbar lösning. I slutänden valde vi KNAPP och deras OSR ShuttleTM EVO (Order Storage Retrieval). Implementeringen har gått enligt plan, vi har testkört anläggningen i 6 månader och är nu i november 2023 redo för att Go Live. Med facit i hand kan jag säga att det har varit tacksamt att samarbeta med KNAPP, som har resurserna och förmågan att ta ett helhetsansvar, säger David Heeroma, EVP Group Operations, KICKS Group.

Ökad snabbhet och produktivitet

KNAPPs tekniska lösning bygger på att skyttelrobotar plockar fram lådor från ställagegångarna. Robotarna behöver maximalt flytta på två lådor för att komma åt rätt produkt, vilket möjliggör snabb och effektiv internlogistik. Lådorna levereras sedan till ergonomiska plockstationer, Pick-it-Easy EVO, där lagerpersonal packar direkt i utgående transportemballage.

– KICKS går nu från fem manuella supply chain-flöden till ett automatiserat. I ett och samma omnilager kan vi nu hantera varuförsörjningen till både butik och e-handel, och till och med olika varumärken som avsändare. Och det går undan, från det att vi får in en order tar det under tio minuter tills den är packad och redo för utleverans, säger David Heeroma.

Stora miljövinster

Det helautomatiserade omnilagret innebär stora effektivitetsvinster för KICKS, man beräknas kunna hantera över 2 000 kundordrar i timmen. Dessutom innebär KNAPPs automationslösning stora miljömässiga vinster.

 – Vi har nu fått ett helt nytt sätt att packa. Eftersom utleveranserna till våra 226 butiker packas i ett leverantörsgemensamt flöde blir det betydligt mindre luft i paketen och signifikant mindre lastvolymer, vilket så klart är positivt ur ett miljöhänseende, avslutar David Heeroma.

KICKS Group är Nordens ledande aktör på skönhetsmarknaden och består av KICKS och Skincity, och är en del av Matas Group A/S. KNAPP erbjuder automatiserade lagerlösningar för lager, fulfillmentcenters och butiker.