”Ett av världens bästa automatiserade centrallager”

Under 2018 fattade Coop Norges fackhandelsdivision, Coop Faghandel, beslut om att bygga ett nytt automatiserat logistikcenter i sitt befintliga centrallager i Langhus strax utanför Oslo. Resultatet är ett kraftigt produktivitetslyft och en anläggning som effektivt och automatiserat kan hantera pallgods, kartonger och e-handelsflöden.

Coop Norge SA är Norges näst största dagligvaruföretag och består av åtta kedjor, 1 250 butiker och varuhus och sysselsätter 28 000 anställda.

– Mer än tjugo år av kontinuerlig tillväxt kulminerade så småningom i kapacitetsbrist. Vi behövde helt enkelt öka vår lagerkapacitet, flexibilitet och effektivitet, förklarar Magnus Røine, som är logistikdirektör på Coop Faghandel, och har mer än 17 års erfarenhet från olika logistikroller i verksamheten.

Beslutet att bygga ut och modernisera det nuvarande logistikcentret var en följd av många års stadig tillväxt i kombination med en accelererande e-handel, vilket sammantaget krävde en väsentligt ökad kapacitet och snabbhet i varuhanteringen.

Ett automatiserat lager för alla behov

Det 37 000 kvadratmeter stora centrallagret byggdes 1999. Då var det ett av de största lagren i Norge. Redan 2015 hade lagret blivit både för litet och föråldrat. Det behövdes mer kapacitet och mer automatisering för att hantera en ökad efterfrågan och möta butikernas och konsumenternas förväntningar på snabba och precisa leveranser.

– Då startade vi upp det så kallade FagLog-projektet, vars uppdrag var att utvärdera olika alternativa lagerlösningar. Vi besökte många europeiska detaljister och insåg att deras upplägg med specialiserade lager för pallar, kartonger och e-handel inte skulle fungera i Norge, en marknad med enbart 5,4 miljoner invånare, förklarar Magnus.

I stället valdes en lösning som innebar att det befintliga lagret i Langhus byggdes ut med 10 000 kvadratmeter, moderniserades och automatiserades för att med hög effektivitet kunna hantera såväl pallgods och kartonger som ökade e-handelsflöden. Det nya logistikcentret har en total lagerkapacitet på 110 000 kubikmeter och rymmer 14 000 olika artiklar.

Spela som en symfoniorkester

Efter en grundlig upphandlingsprocess med flera involverade automationsföretag, fattades 2019 beslut om att etablera ett partnerskap med Swisslog.

– Swisslogs koncept matchade våra behov av kostnadseffektivitet, flexibilitet och skalbarhet. Lösningen klarar av att hantera alla våra olika logistikflöden, både till butiker och e-handelskunder, och den gör det på ett genomtänkt sätt, med en flexibel design som bygger på beprövad teknik, förklarar Magnus och beskriver det nya logistikcentret som en komplex anläggning, med många olika delsystem.

– Vår utmaning är att få alla delar att spela ihop som en symfoniorkester. Allt måste fungera i harmoni och alla måste göra sitt bästa för att hantera över 3,3 miljoner orderrader per år, säger han.

Automation och manuell hantering

Automationslösningen är utformad för att använda alla tillgängliga ytor i lagret så effektivt som möjligt och består av ett automatiserat höglager, bansystem, plockplatser och ett automatiserat lättgodslager. Lösningen är även designad för att kunna hantera alla typer och storlekar av artiklar – små, stora och skrymmande – i centrallagret, där automation kombineras med manuell hantering på ett smart och effektivt sätt. Allt styrs av WMS-mjukvaran SynQ, som är utvecklad för att hantera både manuella och automatiserade lagerprocesser.

– Anläggningens flexibla utformning är en förutsättning för att kunna hantera de många varierande non food-varor som vi har i vårt sortiment. Allt från kläder och husgeråd till möbler, vitvaror och byggmaterial, varav en stor del är svårt att hantera med automation, understryker Magnus.

Långsiktigt partnerskap

Automationspartnern tar även ansvar för den tekniska driften och underhållet av anläggningen. Fem Swisslog-anställda tekniker arbetar i två skift med att ge service, felsöka och avhjälper problem. I nära samarbete med Coop arbetar teknikerna även med att göra ständiga förbättringar av de olika installationerna.

– Teknikerna är mycket uppskattade och kompetenta. De har redan blivit en del av vår organisation och vi ser dem som en del av vårt team, säger Magnus och understryker att syftet med det långsiktiga partnerskapet är att kontinuerligt utveckla logistikcentret så att det förblir ett av de bästa i världen.

Han menar att ett bra samarbete är lika viktigt som kvaliteten och prestandan på de tekniska lösningarna. Och ett gott samarbete inuti den nya anläggningen är lika viktigt som samarbetet med externa partners. Här har en utmaning varit att arbeta med kompetensutveckling av personal från olika avdelningar så att medarbetarna kan lära av varandra och vid behov även ta över varandras arbetsuppgifter.

– Tidigare hade vi ett traditionellt manuellt lager, där medarbetarna fick feedback på sin produktivitet och kvalitet. Med automatisering blir det mer kompetensdrivet, där vi ser på teamets prestationer, snarare än individernas. Det här är en förändringsprocess där alla behöver lära sig ett nytt sätt att arbeta.

”Formidabel produktivitetsökning”

Det har varit en lång och intensiv resa sedan FagLog-projektet sjösattes. I skrivande stund är efteranalyserna av projektet ännu inte helt genomförda, men kapaciteten har ökat rejält och kostnaderna har minskat betydligt.

– Sedan vi startade den nya anläggningen 2021 har produktiviteten ökat med totalt 60 procent. I vår hantering av smågods ser vi en produktivi- tetsförbättring på runt 150 procent, vilket är en formidabel ökning. Andra positiva resultat är en rejäl minskning av plockfel och en ökad leveransprecision, säger Magnus.

Mer logistikautomation

Kapaciteten i den nya anläggningen är utformad för att klara Coop Norges lagerbehov fram till 2030. Därefter kommer det att vara möjligt att bygga ut både höglagret och lättgodsanläggningen. Och inne i den befintliga anläggningen finns ytterligare automatiseringsmöjligheter. Magnus nämner att ytterligare aktiviteter som skulle kunna automatiseras framöver är tömning av ankommande sjöcontainrar, byggnation av pallar, plockning och packning samt lastning av gods på transportfordon, plus olika interna transporter som fortfarande utförs manuellt.

– Det är möjligt att använda mer automation och öka kapaciteten ännu mer. För tillfället är detta inte akut, men vi utvärderar hela tiden olika framtida möjligheter att investera i ytterligare automation för att hantera våra flöden ännu snabbare, bättre och mer kostnadseffektivt.

Om Coop Norge AS

COOP Norge AS är Norges näst största dagligvaruaktör med cirka 28 000 anställda och 1 250 dagligvarubutiker i kedjorna Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked/Matkroken samt fackhandelskedjorna Coop Byggmix, OBS Bygg och Coop Elektro.

Apotekets nya e-handelslager går live med automation från KNAPP

När Apoteket hösten 2023 slår upp portarna till sitt nya 20 000 kvadratmeter stora e-handelslager i Eskilstuna är det KNAPP som står bakom automationslösningen. Apotekets e-handel har vuxit starkt de senaste åren och för att möta den kraftigt ökande efterfrågan togs 2021 det strategiska beslutet att investera i ett nytt e-handelslager.

– Efter en noggrann analys av Apotekets behov föreslog vi en lösning som bygger på KNAPP-Store i kombination med CBS (Central Belt System). Systemet är helintegrerat med överordnade affärs- och ordersystem och hämtar information från en inkommen beställning och matar automatiskt ut rätt produkt i den förpackning som ska transportera varan till kunden. Dessutom innehåller lösningen manuella stationer för plockning och packning, eftersom vissa av Apotekets produkter kräver manuell hantering av farmaceut, säger Mikael Holmqvist, vd på KNAPP Nordics.

Hög automationsgrad i komplex miljö

Apoteket räknar med att närmare 95 procent av alla beställningar kommer att packas automatiskt. Detta ger en hög automationsgrad och en lösning som är optimerad för att möta Apotekets komplexa kombination av läkemedel av olika känslighetsgrad, samt en mängd andra produkter.

– Apoteket får nu en hållbar och framtidssäker lösning som ger komplett kontroll över hela deras e-handel. Installationen är en av de mest avancerade i branschen, med teknik som fullt ut stödjer Apotekets ambitioner inom e-handel. När lagret nu går live har Apoteket en toppmodern och automatiserad lösning som gör att de kan fortsätta växa och utvecklas under många år framöver, konstaterar Mikael Holmqvist.

Smart butikslogistik med mobiler och appar

Hos trädgårdskedjan Plantagen märks inte lågkonjunkturen som hos många andra detaljhandlare. Under årets andra kvartal uppgick bolagets nettoomsättning till 2 132 miljoner kronor och vinsten till 543 miljoner, vilket gör kvartalet till det starkaste i företagets historia. För när tiderna blir sämre ökar intresset för trädgård, växter och annat som rör det egna hemmet.

– Historiskt gör vi bättre resultat i sämre tider. Så har det varit ända sedan finanskrisen 2008. Samtidigt konkurrerar vi med mängder av andra hobby- och fritidsaktiviteter om konsumenternas tid och pengar, så det gäller att vi levererar värde och skapar en glädje kring att plantera och hålla på med blommor och växter, säger Olav Fyldeng, som är CIO på Plantagen.

Plantagens första butik etablerades i Norge för mer än 35 år sedan och har nu fått sällskap av ytterligare 122 butiker i Norge, Sverige och Finland. Självklart finns det även en nätbutik som står för en allt större andel av företagets försäljning. Sedan 2016 ägs Plantagen av det svenska investmentbolaget Ratos, en erkänt långsiktig aktör med en 150-årig historia av framgångsrikt företagande.

CIO med logistikfokus

Olav Fyldeng är en starkt supply chain-orienterad CIO med en lång erfarenhet från bland annat 3PL-branschen, retail och IT-konsulting med fokus på affärsystem. Erfarenheter av stort värde i en verksamhet vars kärna är inköp, logistik, distrubution och försäljning.

– Det gäller att vi som arbetar med IT hjälper verksamheten att leverera värde, och att vi gör det under kundens hela resa, före, under och efter köpet. Risken är annars att kunden börjar med fågelskådning, cykling eller något annat, säger han med ett leende.

Ut med datorer, in med mobiler

Under senare år har en framgångsrik satsning varit att utrusta personalen i hela organisationen med smartphones och ta bort de traditionella datorerna. Av Plantagens cirka 2 400 medarbetare är det nämligen bara 400 som har ett skrivbord och därför har nytta av en konventionell dator. De övriga är ute i verksamheten och saknar fasta arbetsplatser.

– Nu är allt mobilt ute i våra butiker. Syftet är att ge personalen de verktyg som behövs för att kunna göra sitt jobb så bra som möjligt och leverera en kundservice av högsta klass. Mobilerna är kraftfulla hjälpmedel som ger tillgång till vital affärsinformation, säger Olav och menar att dagens smartphones är betydligt bättre än de handdatorer som hittills använts av så kallad frontpersonal.

”Kodak moment”

– Eftersom vi kom i gång lite sent hoppade vi över fasen då många skapar egna nätverk och köper in handdatorer. I stället har vi gått rakt på sak och kör med vanliga smartphones på vårt vanliga nätverk, förklarar Olav och fortsätter:

– Mobilerna har blivit bättre och mer ”rugged”, och de har dessutom bättre kameror, bildhantering och hanterar appar bättre. Jag tycker att det är lite av ett ”Kodak-moment” för många av de etablerade aktörerna som verkar ha somnat in både vad gäller hård- och mjukvaror.

Molnbaserad, användarvänlig lösning

De cirka femtonhundra mobiltelefonerna som hittills har skickats ut till Plantagens anställda är bestyckade med mjukvaran Agrippa Retail, en molnbaserad lösning som hanterar och underlättar mängder av aktiviteter i butik, och som har utvecklats i samarbete med Plantagen. Olav och mjukvaruleverantören IMI Agrippa Solutions lärde känna varandra redan kring 2016 när han arbetade med att bygga upp ett automatiserat centrallager i modebranschen.

– Vi introducerade då ett app-baserat och användarvänligt system för att rapportera in avvikelser och fel på lagret, både i text och bild. Genom att utrusta lagerpersonalen med mobiler som använder Agrippas mjukvara kunde fel och avvikelser rapporteras in direkt där de uppstod. Exempelvis genom att streckkoden för en viss lagerplats skannades, vilket reducerade stopptiderna rejält, berättar Olav. Det samarbetet blev en stor framgång för båda parter och är grunden till den lösning som under ett antal år har utvecklats för Plantagen.

Förstår logistik och affärssystem

Tillsammans med Agrippa har Olav och hans team tagit fram lösningen Agrippa Retail, vilken har gjort det möjligt för butikspersonalen att hantera varumottagning, inventera, lokalisera produkter, se kampanjer, få produktinformation, färdigställa order, hantera incidenter och mycket annat. Dessutom kan mobilerna användas för att informera personalen, skanna streckkoder, göra utskrifter och skicka bilder eller filmer.

– Det finns många företag som utvecklar appar. Det som skiljer Agrippa från andra är att de har en unik förståelse för processer, logistik och affärssystem. De som kommer från app-sidan förstår inte tillräckligt de bakomliggande processerna, utan fokuserar mer på ett snyggt interface, konstaterar Olav.

25 procentig effektivisering

Plantagens olika IT-system har hittills haft sina egna användargränssnitt och dessutom överlappande funktionalitet. Därför har även en konsolidering av systemen påbörjats, med stor positiv effekt på IT-kostnaderna.

– De innovativa och duktiga människorna på Agrippa har i samarbete med oss utvecklat en lösning där vi har tagit bort fyra av sex interface och samlat detta på en plattform, och så småningom ska vi även konsolidera de två sista systemen. Många system kan slås ihop för de har en liknande funktionalitet. Jag ser här effektiviseringsvinster på över 25 procent för en normal IT-avdelning, säger Olav och deklarerar stolt att han reducerat den egna budgeten från 84 till 59 miljoner på två år genom att konsolidera och ta bort system som inte skapar reellt värde. Han framhåller att den numera hårt konkurrensutsatta retailbranschen har tagit lång tid på sig att förändras på grund av en tidigare lång period av ständigt tillväxt och ökande lönsamhet.

– Hela branschen har levt kvar i det gamla och har agerat alldeles för sent på de förändrade marknadsförhållandena. Det finns stora möjligheter till ytterligare effektiviseringsvinster, inte bara inom IT, utan i hela supply chain!

—-

Om Olav Fyldeng

Utbildning: Civilekonom, Norwegian School of Economics (NHH).

Karriär: 25 års erfarenhet från IT-branschen, bland annat som ERP-konsult hos Accenture under tio år och de senaste tio åren i ledande roller i detaljhandeln.

Bästa ledarskapsråd: Anställ medarbetare som är smartare än du.

Familj: Fru och tre barn.

Intressen: Gör-det-själv-projekt, bland annat i trädgården och på landet och all möjlig teknik.

”ANVÄND LEVERANSEN FÖR ATT ÖKA FÖRSÄLJNING OCH KUNDLOJALITET” 

Inför de stundande shopping-högtiderna uppmanar delivery management-bolaget nShift detaljhandeln att göra leveranser till något avgörande i upplevelsen, att använda leveranser som en marknadsföringsmöjlighet, minimera utsläpp och använda returer på ett mer strategiskt sätt.

Enligt nShift håller tre av fyra konsumenter med om att de skulle överge en handlare som inte lever upp till deras förväntningar. Omvänt, om man lyckas med leveranserna kan handlaren förvänta sig högre konverteringar, ökad kundlojalitet och återkommande köp.

– Idag förväntar sig kunder ett brett utbud av leveransalternativ och genom att erbjuda det ökar konverteringarna. Ju fler leveransalternativ som återförsäljare har att tillgå innebär att de kan skicka fler paket under högsäsongen. Det innebär givetvis större intäkter, säger Mattias Gredenhag, CTO på nShift.

Förseningar, missade leveranser och förlorade eller skadade föremål orsakar mycket frustration för kunder, särskilt när det närmar sig högtider som exempelvis julen. Enligt nShift är konsumenterna som mest engagerade när de väntar på sin order och med rätt incitament är de mer benägna att göra ytterligare köp. Här finns det möjligheter att skapa merförsäljning exempelvis genom att marknadsföra erbjudanden.

– Kunder förväntar sig också att se vilka framsteg återförsäljare gör för att minimera sin miljöpåverkan. Att spåra utsläppsdata på individuell försändelsesnivå kan hjälpa återförsäljare att sätta realistiska mål för att minska utsläppen och tydligt kommunicera sitt netto-noll-arbete till kunderna, säger Mattias Gredenhag.

Använd returer strategiskt
Kunder förväntar sig dessutom enkla och flexibla returer. Men villkor som är alltför generösa, till exempel att erbjuda omedelbar kontantåterbetalning till alla, kan returerna däremot leda till stora förluster. Handlare kan minimera kostnaderna för returer genom att använda verktyg som gör det möjligt att skräddarsy returerbjudanden för olika kundgrupper. Och med rätt returprocess kan man konvertera 30 procent av returerna till byten och därmed minska effekterna på sin vinstmarginal. Mattias Gredenhag förklarar:

– En mer anpassad strategi för returer, där ett utbud av erbjudanden riktas till olika kundgrupper, kan göra stor skillnad. Dessa erbjudanden kan handla om alternativa produkter för utbyte eller bjuda in kunderna till butiken för att själv se och testa alternativen. I fallet med kunder som missbrukar returpolicyerna kan återförsäljare ta ut en avgift. Samtidigt bör detaljhandeln göra returer ännu enklare, med betalningar som återbetalas på några sekunder.

DHL Supply Chain fördjupar samarbetet med AutoStore – över 1 000 robotar

DHL Supply Chain och robotteknikbolaget AutoStore meddelar att företagen utökar sitt partnerskap för att ytterligare accelerera och förbättra automatiseringen av DHL Supply Chains globala lagerverksamhet med över 1 000 robotar.

DHL Supply Chain, som redan driver nio operativa AutoStore-lager och har fyra under utveckling, har för avsikt att bygga ytterligare fem anläggningar utöver de som redan är i drift eller i planering. Det strategiska målet för DHL och AutoStore är att genom partnerskapet påskynda implementeringen av teknologin och därmed förbättra förmågan att möta olika kundbehov.

– Vi är glada över att utöka vår relation med AutoStore och fortsätta att implementera vår digitaliserings- och automationsstrategi i ett växande antal lager, för att bättre och snabbare betjäna våra kunder. AutoStores standardiserade och modulära teknologi är perfekt i linje med vårt mål att göra vår verksamhet mer effektiv, vilket möjliggör snabb skalbarhet och anpassningsbarhet över olika användningsfall och slutmarknader – en avgörande faktor för oss som en tredjepartslogistikleverantör. Genom ett standardiserat tillvägagångssätt och dedikerad lagertillgänglighet kommer vi att avsevärt kunna minska implementeringstiderna. Dessutom är AutoStores nätverk av partners ovärderligt för att stödja vår tillväxtstrategi över flera geografiska områden, säger Markus Voss, COO och CIO på DHL Supply Chain i en kommentar till det fördjupade samarbetet.

Sedan 2012 har DHL Supply Chain och AutoStore samarbetat för att implementera lösningar i lagerverksamheter i Singapore, Polen, Tyskland, Australien och USA. Det pågående samarbetet har redan resulterat i en flotta på mer än 1 000 robotar världen över som avsevärt ökar operativ effektivitet och genomströmning.

– Vårt långvariga samarbete med DHL Supply Chain har visat styrkan, tillförlitligheten och effektiviteten i AutoStores teknologi. Vi är glada över att ytterligare utöka detta värdefulla partnerskap och stödja DHL Supply Chains globala nätverk av automatiserade lagerlösningar. Vi är glada över den betydande tillväxtmöjlighet som detta innebär för AutoStore, eftersom vi fortsätter att driva innovation inom logistikvärlden, säger AutoStores CEO Mats Hovland Vikse.

Paketindex: Minskad försäljning, fler paket och färre returer

Antalet skickade paket från e-handel till konsument fortsätter att öka under årets tredje kvartal. Totalt ökade paketvolymen med 9,2 procent jämfört med samma period i fjol. Detta trots att försäljningen inom e-handeln minskade. Det visar Transportföretagens Paketindex för juli-september.

– Vi ser en fortsatt trend där konsumenter väljer att köpa fler men billigare varor. Detta i spåren av att många svenskar har en ansträngd ekonomi. Nu närmar vi oss flera stora högtider och vi vet därmed att transporterna kommer fortsätta öka, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

Under tredje kvartalet skickades 45 miljoner paket från e-handlare till privatpersoner i Sverige. Det är en ökning med 9,2 procent i jämförelse med samma period föregående år. Totalt över året har paketvolymerna ökat med 7,1 procent.

Färre returer

Det senaste året har e-handelns returer fått stor uppmärksamhet. Under tredje kvartalet minskade antalet returer med 9,1 procent i jämförelse med föregående år. Totalt returnerades cirka 5 miljoner e-handelspaket, vilket är det lägst uppmätta antalet returer sedan 2021.

– Vi ser ett förändrat konsumentbeteende där allt fler väljer att handla på nätet. Returer är en naturlig del av handeln, men vi ser positivt på att returerna ser ut att bli färre under 2023. Här är en delförklaring att flera e-handlare har börjat ta betalt för dessa, säger Tina Thorsell.

”Höga drivmedelskostnader ökar behovet av ruttoptimering”

Kostnaden för drivmedel är fortsatt hög, vilket särskilt slår mot transportintensiva företag. Mot den bakgrunden menar Lars Persson, Nordisk försäljningschef på Descartes, att fler transport- och logistikföretag bör bli bättre på att planera och optimera sina transporter.

– Vi ser att fler företag inom transport och logistik behöver jobba ännu mer med att optimera sina rutter och planera sina transporter för att minimera bränsleförbrukningen. Det gynnar inte bara företagens ekonomi utan det blir även en vinst för klimatet, säger Lars Persson, Nordisk försäljningschef på Descartes.

Samplanerade leveranser

Lars Persson refererar till Descartes årliga undersökning om hållbara hemleveranser, ”Home Delivery Sustainability: Consumers Expect More!”, som visar att 64 procent av de svenska respondenterna i undersökningen är intresserade av att samla sin e-handelsköp under en vecka till en gemensam leverans.

– När vi ser att svenska konsumenter kan vara villiga att samla sina e-handelsköp i en leverans är detta något som behöver bli ett naturligt alternativ i transport- och logistikföretagens leveransalternativ, oavsett om det gäller privatpersoner eller till företag. På så sätt breddar vi alternativen med leveranser som minskar användningen av drivmedel i olika former, samtidigt som transportbranschen gör sitt för att vara med och bidra till minskade utsläppt.

Konsumenter vill ha miljövänliga leveranser

Undersökningen om hållbara hemleveranser visade även på att konsumenterna föredrar miljövänliga transportalternativ. 65 procent var intresserade av ett koldioxidneutralt leveransalternativ samtidigt som 61 procent vill att företaget som säljer produkten ska rekommendera det mest miljövänliga alternativet när det gäller leveransen av varan. Det är en inställning som Lars Persson anser bör påverka hela leveranskedjan.

– Förutom att få bort höga drivmedelskostnader ser vi allt fler indikatorer om att konsumenterna vill ha miljövänliga transporter när det beställs en hemleverans. Detta är ingen nyhet i sig, men incitamentet att öka takten på transportföretagens omställning borde rimligen öka. När slutkonsumenterna är så tydliga, så finns det stora fördelar om det synsättet tillåts påverka hela leveranskedjan, från råvarutransport till slutgiltig hemleverans. Det blir win-win på alla sätt.

SCE #5 2023

TEMA: DEN FLEXIBLA, AGILA OCH MOSTÅNDSKRAFTIGA FÖRSÖRJNINGSKEDJAN 

  • Intervju med logistikprofilen Benny Thögersen: ”Karriär och pengar har aldrig styrt mig”
  • Smart butikslogistik med mobiler och appar – Olav Fyldeng
  • Kontrolltorn för hantering av 130 miljoner skogsplantor – Intervju med Jonas Larsson
  • ”Ett av världens bästa automatiserade centrallager” – intervju med Magnus Røine
  • Once upon a time – Part 2 – Av Hans Berggren och Daniel Larson
  • Realtidsvisibilitet för ökad motståndskraft och reaktionsförmåga – Av Ted Roth
  • Vägar till med agila och rubusta supply chains – ett rundabordssamtal av SAP och SCE
  • Hinder för elektrifiering i transportbranschen och strategier för att lyckas – Av Emma Dahlin, Magdalena Bohlin och Henrik Gillström
  • Och mer…

IMI Supply Chain Solutions förvärvar Promosoft – stärker erbjudandet för lagerstyrning

IMI Supply Chain Solutions, en nordisk ledande leverantör av logistiklösningar fortsätter sin förvärvsplan med köpet av Promosoft, en leverantör av specialiserade system för digitaliserad lagerstyrning och inköpsplanering. Sammanslagning möjliggör ett ännu kraftfullare erbjudande inom verksamhetskritiska system för logistik och supply chain.

Med förvärvet förbättras kunders möjligheter att optimera sina logistik- och inköpsprocesser. Genom att kombinera IMI:s befintliga expertis inom logistiksystem med Promosofts lösningar för lagerstyrning och inköpsplanering kommer kunder att kunna hantera sina lager och varuflöden ännu effektivare och med större precision.

– Vi är otroligt glada över detta förvärv vilket stärker vårt erbjudande till existerande och nya kunder. Promosofts expertis inom digitaliserad lagerstyrning tillsammans med IMIs mångåriga kompetens inom verksamhetskritiska logistiksystem ger kunderna en heltäckande och integrerad lösning för deras logistikbehov, säger Niklas Rönnbäck vd på IMI. 

– Vi är glada över att bli en del av IMI och vi vet att detta innebär förbättrade möjligheter att erbjuda våra innovativa lösningar till en bredare kundbas. Tillsammans skapar vi en ledande plattform för digital lagerstyrning och inköpsplanering. Jag ser fram mot att dela vårt gemensamma mål att effektivisera och optimera våra kunders verksamheter, säger Promosofts vd Nils Robertsson.

IMI erbjuder effektiva logistiksystem Företaget har en omfattande kundportfölj som inkluderar allt ifrån stora grossister till framgångsrika e-handlare. Promosoft är en ledande leverantör av system för inköp, prognoser och lagerstyrning. Företag använder deras lösningar för att effektivisera sin lagerstyrning, minska lager- och inköpskostnader och öka kundservicen.

GEBHARDT Intralogistics Group förvärvar svenska Else

GEBHARDT Intralogistics Group har förvärvat svenska WMS/WCS-bolaget Else. I ett pressmeddelande konstaterar bolagen att förvärvet är ett strategiskt beslut för den fortsatta utvecklingen av de båda företagen och ett bevis på den ökande relevansen av integrerade mjukvarulösningar för intralogistik.

GEBHARDT Intralogistics Group är en global leverantör av intralogistiklösningar, specialiserad på att utveckla innovativa lösningar för både logistik-och produktionsanläggningar. Else har sedan starten 2001 utvecklat och implementerat Warehouse Management System (WMS) och Warehouse Control Systems (WCS) och har idag över 200 kunder.

– Vi är stolta över att ha övertygat ett så välrenommerat företag som Else att ansluta sig till oss. Tillsammans kommer vi att erbjuda förstklassiga lösningar för att driva intralogistikbranschen framåt, säger Marco Gebhardt, vd för GEBHARDT Intralogistics Group.

Förvärvet av Else AB är ett resultat av långsiktig strategisk planering där de två företagen delar en gemensam vision och filosofi för framtiden för intralogistik. Samarbetet uppges göra det möjligt för Else AB att fortsätta verka som ett självständigt bolag inom GEBHARDT-koncernen och dra nytta av koncernens globala resurser och kompetens.

– Tack vare våra kompetenta och engagerade medarbetare har Else haft mycket nöjda kunder från första början. Vi har vuxit långsamt till 40 anställda. Med GEBHARDT som ägare får vi bättre tillgång till marknaden och förutsättningar att växa mer, säger Elses vd Stefan Bertling och betonar att Else AB kommer att fortsätta att verka självständigt på marknaden och stötta alla befintliga och nya kunder med fortsatt hög kvalitet.

– Våra kunders förtroende för våra produkter och tjänster är ovärderligt för oss och vi vill säkerställa att de fortsätter att få samma utmärkta omsorg och stöd i framtiden, tillägger Ola Persson, styrelseordförande i Else.