Glad sommar!

Supply Chain Effect önskar alla läsare, partners och medarbetare en lång och underbar sommar!

SGDS Gruppen flyttar centrallagret med hjälp av smarta kameror 

2020 fattade VVS-grossisten Dahl beslut om att uppföra ett nytt 72 000 kvadratmeter stort centrallager i Bålsta, norr om Stockholm, vägg i vägg med dagligvarugrossisten Dagabs enorma anläggning. Tre år senare står bolaget inför en omfattande flytt från sitt gamla lager i Kallhäll till det nya moderna, högautomatiserade centrallagret. Till hjälp vid flytten används ett system av smarta kameror som håller koll på logistiken. 

Download english pdf-version

Det nya moderna och avancerade lagret automatiseras av SSI Schäfer. Lösningen består bland annat av ett automatiserat höglager, ett skyttelsystem för lagring och plock, gods-till-man-stationer för manuellt plock samt palletteringsrobotar som hanterar det sista momentet före utleverans. 

– Nu pågår en flytt som kommer att ske i etapper. Vi vill inte riskera vår leveransförmåga och kommer därför att köra det gamla och nya lagret parallellt under en ganska lång period för att inte riskera något, säger Jens Modin som är SGDS Gruppens processägare för transportlogistik, en process som startar vid lagrets utlastningsområde. 

Intelligent videoanalys 

Vid både själva flytten och uppstarten av det nya lagret kommer SGDS Gruppen ta hjälp av SiB Solutions lösning för intelligent videoanalys. Den lösningen används redan i Kallhäll och kommer även installeras i det nya lagret. 

– Under 2022 gjorde vi en pilottest av systemet för intelligent videoanalys, en lösning som ökar visibiliteten och spårbarheten i våra logistikprocesser. Eftersom vi redan jobbade med manuell godsspårning, via vanliga övervakningskameror, så var det inte ett stort steg för oss att ta. Med facit i hand har vi nu fått ett smart kamerasystem som hjälper oss att enkelt få koll på händelserna i lagret på mycket bra sätt, säger Jens. 

– Inom support så har vi använt de gamla övervakningskamerorna sedan länge, så vi har en vana vid detta. Idag jobbar vi nästan på samma sätt, även om sökbarheten i systemet och bildupplösningen är mycket bättre nu, säger Leif Larsson, som är ansvarig för lagersupport och reklamationer på SGDS Gruppen.

Minimerar och förebygger logistikfel 

Syftet med videolösningen är att säkerställa vad som sker och skett i SGDS Gruppens varuflöde och för att minimera och förebygga fel i ett flöde som består av uppemot 15 000 kolli per dag. 

– I all logistikhantering sker det olika typer av fel, exempelvis felplock eller felaktig etikettering, vilket kan göra att fel kolli skickas till fel mottagare, ofta utan att det uppmärksammas. Med kameralösningen så kan vi se vad som gått fel och lättare lokalisera gods som försvunnit, förklarar Leif och nämner att ett vanligt fel är att försändelser förses med fel etikett. Med videolösningen kan den typen av fel fångas upp och i bästa fall hanteras innan försändelsen går i väg. 

Som kund abonnerar SGDS Gruppen på videolösningen som en tjänst, och Jens och Leif tycker inte att det har varit svårt att motivera kostnaden för tjänsten. 

– Vi räknade på skadade kolli och saknade kolli, vilka är de vanligaste orsakerna till reklamationer. Även om kvaliteten generellt sett är hög ser vi att vi kan bli ännu bättre med den här lösningen, säger Leif och fortsätter: 

– En hel del skador uppstår när transportbolagens personal lastar godset och här är det filmade materialet av stort värde i de diskussioner som vi har med transportörerna. 

Videostödd flytt 

Den stora, komplicerade flytten och uppstarten av det nya centrallagret i Bålsta kommer även att dra nytta av investeringen i de smarta kamerorna berättar Jens. 

– Vår lagerflytt pågår under lång tid och det är stora mängder gods som flyttas parallellt med den dagliga driften och leveranserna till våra kunder. Genom att vi nu registrerar allt gods som flyttas, som vilken annan order som helst, får vi sökbara videoklipp på allt som går ut från Kallhäll och samtidigt videomaterial på gods som kommer in i Bålsta. 

Större och mer avancerat 

I den nya moderna anläggningen kommer dessutom systemet att bli betydligt mer omfattande och avancerat. 

– På lagret i Kallhäll används en lösning med 25 kameror, men i det nya lagret kommer systemet bli betydligt större och integreras med andra system i syfte att fånga upp de händelser som registreras. Det ger oss en helhetsbild av hur olika kollin rör sig, säger Jens och berättar att de avancerade automationslösningarna i det nya lagret också kommer ha nytta av videolösningen. 

– Med systemet kan vi visuellt se vad som sker vid olika kritiska punkter i automationen och även visa vår automationspartner vad som sker när något går fel. Detsamma gäller vid våra gods- till-man-stationer där vi planerar för att använda kamerorna för att filma plockpersonalens händer för att på så sätt se vad som faktiskt har plockats i varje enskild låda. 

SGDS Gruppen (Saint Gobain Distribution Sverige) omfattar bolagen Bevego, Dahl, Optimera, Kakelspecialisten och Konradssons Kakel. SGDS Gruppen har 3 000 anställda, omsätter drygt 19 miljarder kronor och ägs av den franska industrikoncernen Saint-Gobain som är noterad på Parisbörsen. 

Bilgrossisten FTZ bygger automatiserat centrallager med KNAPP

Danmarks största bilgrossist, FTZ, öppnar ett nytt huvudlager på Fyn som automatiseras av KNAPP. I ett pressmeddelande uppger KNAPP att målsättningen med den nya anläggningen är att sätta nya standarder för automation, korta leveranstider och skapa en god ergonomi till nytta för FTZ:as kunder och anställda.

– Vi gick ut på marknaden med ett öppet sinne och har varit i dialog med ett antal olika logistikleverantörer, men vi var tvungna att inse att Pick-It-Easy-roboten från KNAPP spelade i en egen liga, speciellt när den gällde till en helautomatisk zero-touch-lösning. Vissa av deras förslag var till och med så ambitiösa att vi ärligt talat var lite skeptiska till en början. Men de hade referenserna på plats och de klarade vår due diligence med glans, säger Christian Heimer, som är biträdande direktör för FTZ med ansvar för logistik och inköp och en av arkitekterna bakom det nya huvudlagret.

Lagret kommer att byggas i Rørup på Fyn, varifrån det kommer att betjäna både slutkunder och företagets 50 avdelningar i Danmark. Anläggningen är resultatet av mer än två års arbete som FTZ inledde med att söka efter marknadens mest avancerade och beprövade lösningar för helautomatisk plockning och packning av bildelar.

– FTZ vill kontinuerligt kunna slutföra 300 snabba orderlinjer för expresskunder inom 15 minuter efter beställning. Enligt vår åsikt fanns det ingen jämförbar anläggning i drift någonstans som kunde uppfylla det kravet, men vi visste att det det var möjligt med vår OSR Shuttle, säger Mikael Holmqvist, vd för KNAPP Nordics.

Den nya helautomatiska anläggningen kommer att ha en golvyta ungefär lika stor som en fotbollsplan och blir ca 17 meter hög. Anläggningen är skalbar och förberedd för att kunna byggas ut avsevärt. Det första spadtaget till det nya huvudlagret och huvudkontoret tog i början på juni 2023 och de beräknas tas i drift under första halvåret 2025.

DHL Supply Chain investerar i ”koldioxidneutrala lager”

DHL Supply Chain uppger i ett pressmeddelande att bolaget utvecklar 14 stycken så kallade koldioxidneutrala lager, med en total lageryta om 400 000 kvadratmeter. Lagren etableras i Sverige samt i Tyskland, Nederländerna, Finland, Italien och Polen. Lagren är strategiskt placerade för att dra maximal nytta av närheten till de europeiska logistikmarknaderna.

Syftet med satsningen är att stödja kunden i deras tillväxt på några av de främsta europeiska marknaderna. Enligt ett pressmeddelande från DHL Supply Chain kommer samtliga lagerbyggnader ha tekniskt moderna specifikationer och bli viktiga nav för bolagets nationella och internationella kunder. Byggnaderna uppfyller hållbarhetskriterier som BREEAM Excellent och EPC A, följa EU:s taxonomi samt genomgå utvärderingen Carbon Risk Real Estate Monitor (CRREM).

– Utvecklingen av 400 000 kvadratmeter koldioxidneutrala lager är ett viktigt strategiskt steg för oss då vi vill tillgodose våra kunders ökande efterfrågan på mer hållbara lagerutrymmen vid strategiska marknader. Våra lager utvecklas i enlighet med höga krav; vare sig det är hållbarhet, digitalisering, plats eller annat. Direkt anslutning eller närhet till viktiga marknader ger oss möjligheten att ytterligare förbättra leveranstiderna för våra kunder, samtidigt som det hjälper oss att skapa attraktiva jobb i området. Dessa faktorer gör oss och våra kunder ännu mer framgångsrika, och leder vägen till en mer hållbar framtid, säger Hendrik Venter, vd för DHL Supply Chain EMEA.

Var det svenska lagret kommer att lokaliseras och den närmare definitionen av ”koldioxidneutrala lager” framgår inte av pressmeddelandet.

SCE #3: Logtechrevolutionen

Årets tredje utgåva av Supply Chain Effect, med tema Logtechrevolutionen, är fullmatat med spännande texter om både den rasande snabba utvecklingen av logistikteknik, men även mycket annat. Tidningen kan laddas ner som pdf här

Ur innehållet:

  • Miljardregn över logistik-start-ups
  • Swisslogs Johan Kristofferson: ”Vi är på en enormt häftig tillväxtresa”
  • Zilenzio erövrar världen med ”logistik på tapp”
  • SGDS Gruppen flyttar centrallagret med hjälp av smarta kameror
  • Returexperten EasyCom jobbar för djupare kundanalyser och en positiv returgrad
  • Trender i lagerautomation – ett rundabordssamtal i regi av SCE och KNAPP Nordics
  • Ellos Group: Ökad komplexitet vid internationell handel och tull, driver automatisering och digitalisering
  • Och mycket annat!

Tidningen kan laddas ner som pdf här

IKEA firar 80 år med utställningen ”Hej Ingvar” – om affärsmannen och ledaren

I år skulle Ingvar Kamprad (1926-2018) ha fyllt 97 år, samtidigt som hans livsverk IKEA fyller 80 år. Detta uppmärksammas bland annat i två nya utställningar på IKEA Museum i Älmhult; ”Hej Ingvar” och ”IKEA genom tiderna”. Utöver affärsmannens känsla för kunden och vikten av att göra smarta inköp har IKEA under åren utvecklats till ett skickligt och beundrat företag inom supply chain management och logistik.

Utställningen Hej Ingvar! ger en nära och personlig inblick i Ingvar Kamprads liv. Genom tidigare opublicerade intervjuer – med bland annat tidigare medarbetare, IKEA-legender samt gamla vänner och bekanta – ska besökarna få en djupare förståelse för mannen bakom fenomenet IKEA.

– I den här utställningen har vi valt att fokusera på Ingvar Kamprads okonventionella sätt att göra affärer och leda ett företag. Han var en orädd och intresserad ledare som alltid såg människorna omkring sig, säger Anna Sandberg Falk, utställningskurator på IKEA Museum.  

Endast 17 år gammal inledde Kamprad sin enastående karriär med att sälja pennor och tändstickor i Småland. Med åren utvecklade han ett globalt möbelföretag och ett ikoniskt varumärke som har bidragit till att göra Sverige känt världen över. 

Gigant inom supply chain och logistik

Utöver affärsmannens känsla för kunden och vikten av att göra smarta inköp har IKEA under åren utvecklats till ett skickligt och beundrat företag inom supply chain management och logistik. Detta återspeglas bland annat i allt från företagets långa, lönsamma leverantörsrelationer, kostnadsfokus och ständiga förbättringar till platta paket och en långt driven kontroll över hela värdekedjan. Strax efter Kamprads bortgång 2018 publicerade SCE artikeln Giganten inom logistik och supply chain – som kan laddas ner som pdf här.

Den andra nya utställningen på IKEA Museum, ”IKEA genom tiderna” tar med besökaren på en tidsresa genom varumärkets historia. Båda utställningarna hade premiär den 15 juni.

SCE #3 2023

  • TEMA: Logtechrevolutionen: Miljardregn över logistik-start-ups
  • Swisslogs Johan Kristofferson: ”Vi är på en enormt häftig tillväxtresa”
  • Zilenzio erövrar världen med ”logistik på tapp”
  • SGDS Gruppen flyttar centrallagret med hjälp av smarta kameror
  • Trender i lagerautomation – ett rundabordssamtal i regi av SCE och KNAPP Nordics
  • Returexperten EasyCom jobbar för djupare kundanalyser och en positiv returgrad
  • Ellos Group: Ökad komplexitet vid internationell handel och tull driver automatisering och digitalisering
  • Och mycket, mycket annat!

WSJ: USA och Kina frikopplas än mer

Amerikanska företag väljer bort Kina, konstateras Wall Street Journal i veckan. Importen från Kina till USA ökade förvisso med 1,5 procent från mars till april, men Kinas andel av den amerikanska varuimporten sjönk till den lägsta nivån sedan 2006. Nedgången kommer i takt med att geopolitiska spänningar alltmer påverkar beslut kring partners och geografiska marknader i försörjningskedjan, och amerikanska företag letar efter alternativ till kinesiska leverantörer. Det som Kina har tappat har till stor del hamnat i Europa, Mexiko och i andra asiatiska länder (se figuren). En grupp av 25 asiatiska och sydasiatiska länder, däribland Indien, Japan och Vietnam, stod för 24,7 procent av den amerikanska varuimporten under perioden april 2022-april 2023. Utvecklingen avspeglas i en omfattande pågående och planerad reshoring av tillverkning samt i förändrade mönster i världens containertrafik och lageretablering. 

NA-KD expanderar med Element Logic i Nederländerna

Modeföretaget NA-KD etablerar nytt lager i Nederländerna och väljer ytterligare en AutoStore-lösning från Element Logic. Sedan tidigare har NA-KD en AutoStore-lösning i sitt lager i Landskrona, varifrån den nordiska marknaden försörjs. Nu etablerar bolaget en liknande lagerlösning i nederländska Duiven för marknaden utanför Norden. NA-KDs AutoStore blir en av de största som någonsin installerats i landet. 

– Vi arbetar nära våra kunder och bistår flexibelt när de expanderar över gränserna. Det är extra glädjande när våra partners i Sverige är så nöjda att man vill ta med sig automationsteknologin när man växer på nya marknader, säger Thomas Karlsson. VP Rest of Europe på Element Logic.

Utvidgningen av partnerskapet med NA-KD är en del av Element Logics internationella ambition att fortsätta stödja företag med lagerautomation när de växer internationellt. Genom företagets globala distributionsrättigheter av AutoStore kan Element Logic stödja kunder världen över. För NA-KDs del innebär det tillgång till en global partner för lagerautomation.

– Vi är mycket nöjda över att ta vår automatisering och utveckling vidare internationellt med Element Logic och AutoStore. Tillsammans har vi arbetat nära i många år och den flexibilitet, skalbarhet och effektivitet som stärkt oss på den nordiska marknaden vill vi även skörda frukterna av i Nederländerna, säger Pontus Lindquist, VP Operations på NA-KD.

NA-KDs nya AutoStore-anläggning kommer initialt installeras med 75 000 lådor, 15 portar och 73 robotar. Installationen möjliggör även en framtida expansion med ytterligare 50 000 lådor samt ett stort antal portar och robotar. Dessutom innehåller lösningen ett omfattande bansystem. 

KNAPP lanserar modulära skyttellösningen PickEngine

KNAPP lanserar nu den modulära skyttellösningen PickEngine, som beskrivs som ”en seriös utmanare inom standardiserad lagerautomation”. PickEngine är en modulärt uppbyggd skyttellösning med en implementeringstid på cirka sex månader, och därmed lämplig för både stora och små företag som efterfrågar ett snabbt och flexibelt AS/RS-system (automated storage and retrieval system), uppger KNAPP i ett pressmeddelande.

– PickEngine är betydligt snabbare än konkurrenterna. Och jämför du sedan med ett manuellt lager framstår effektivitetsvinsterna som ännu större. I ett manuellt lager kan varje plockare komma upp i kanske 100–150 orderrader per timme, och beroende på antalet plockare är PickEngine ofta tre till fyra gånger så effektiv, säger Peter Henriksson, Head of Technology & Solutions på KNAPP Norden.

PickEngine bygger på beprövad teknologi från KNAPPs OSR Shuttle Evo, och består av en ergonomisk plockningsmodul, en lagringsmodul med intelligenta robotar och en styrningsmodul som baseras på KiSoft mjukvara med fullständig överblick över lagersaldo och ordrar. Systemet kan levereras med 12 gångar och med möjlighet att skräddarsy antalet hissar, arbetsstationer och processer.

KNAPP uppger att PickEngine har en betydligt högre prestanda – upp till 5 000 orderrader per timme – jämfört med jämförbara system. Och lösningen kan levereras betydligt snabbare än kundanpassade automationslösningar.

– Det är inte ovanligt att en helt kundanpassad lösning kan ta 1-1,5 år att leverera. Med PickEngine har denna tid reducerats till cirka 6 månader. Att PickEngine går snabbt att integrera och komma igång med ökar fördelarna ytterligare, inte minst jämfört med konkurrerande system, säger KNAPP Nordens Peter Henriksson.