”Störningar och svängningar i försörjningskedjan kräver intelligent digitalisering”
AV JENS DREMO & MATS NILSSON
Read/download english version here
Digitaliseringen har varit i fokus länge och fortsätter att vara i fokus, eftersom den är fortsatt extremt viktigt för att företag ska vara effektiva, utvecklas och för att kunna nyttja all tillgänglig affärsinformation på bästa sätt. Potentialen är stor. Det kommer hela tiden nya tekniker som kan nyttjas för att ta nya kliv i utvecklingen av effektiva försörjningskedjor, och det pratas allt oftare om AI och ML som tekniker för att ta nya kliv. Det är inte enbart tekniken som påverkar förändringen av supply chains, hela omvärlden påverkar och gör att vi måste agera och förändra våra processer. Men för att bli framgångsrik behöver tillgänglig information/data och ny teknik utnyttjas.
Två perspektiv
Hur digitaliseringen används och påverkar försörjningskedjorna kan ses ur två perspektiv. Antingen används tekniken för att effektivisera en befintlig process, utan att själva processen förändras, eller så anpassas och skapas nya processer med hjälp av att ny teknik blir tillgänglig och helt enkelt förändrar möjligheterna. I många fall skapar tekniken helt nya sätt att tänka och arbeta på.
Omvärlden förändras ständigt, digitaliseringen och framtagningen av nya tekniker går allt snabbare – den som vill vara framgångsrik i sin varuförsörjning måste vara agil (snabbfotad och flexibel), ha bra verktyg och utbyta information med kunder och leverantörer. Suzuki Garphyttan och deras koncern-IT-manager Anders Jonsson jobbar löpande med sin digitalisering:
– Suzuki Garphyttan har en historia som sträcker sig mer än 100 år tillbaka och vår am- bition är att finnas kvar lika länge till. Vi har sedan starten satsat på att vara innovativa och ledande inom fjädertrådshantering. Men i takt med nya utmaningar inom marknaden, där en stor del av våra produkter används inom för- bränningsmotorer, har vi behövt anpassa oss för att förbli konkurrenskraftiga. Vi arbetar därför med att effektivisera företaget och anpassa oss till nya kundsegment.
Kunden bestämmer
För vem är det egentligen viktigt med en effektiv varuförsörjning? Är det slutkunden, en tillverkande fabrik, en hub eller är det din bransch som styr? Krasst sett är det slutkundens önskemål och krav som styr vilken typ av supply chain som kommer att bli avgörande och framgångsrik. Slutkunden tar beslut om pris/ prestanda och gör sitt val. För att vara konkurrenskraftig och bli efterfrågad måste försörjningskedjan var optimerad, kostnadseffektiv och leverera kundvärde.
Stel och agil
En bra supply chain-process är både stel och agil. Det vill säga stel, standardiserad vad gäller att få fram de produkter som behövs för att slutanvändaren ska bli nöjd, agil på det sättet att alltid söka alternativ i god tid för att logistikprocessen ska garanteras. Vad kan då hända som kräver förändring och anpassning? Ja, världsläget typ krig, pandemi, fraktrutter, väderkatastrofer, politik, låg- och högkonjunkturer i olika delar av världen eller ett felparkerat fraktfartyg i Suezkanalen. Ska du lyckas hantera denna typ av yttre skeenden måste du ha ett bra systemstöd och regelbundet utbyta digital information för att du och dina kunder och leverantörer ska kunna hantera svängningar och störningar.
– Ett av våra viktigaste förbättringsprojekt är att digitalisera verksamheten. Vi har satsat på ett nytt gemensamt ERP-system för koncernen, som vi kallar OneShare. Detta kommer att vara plattformen för att koppla oss närmare våra kunder och leverantörer. För att hjälpa oss med denna koppling har vi tagit hjälp från PipeChain SCM, som levererar detta som en tjänst till oss. Vårt mål är att ha ett ERP-system och en integrationspartner som hanterar hela det digitala flödet åt oss, säger Anders Jonsson på Suzuki Garphyttan.
”Ständig vidareutveckling”
Att optimera och balansera sitt färdiglager har i alla tider varit ett viktigt område, eftersom företags leveransförmåga är helt avgörande. Inom vissa branscher är en oförmåga att leverera helt otänkbar. Ett typexempel på detta är fordonsindustrin. Att vara en pålitlig leverantör till fordonstillverkare har från senare delen av 1980-talet ställt krav på processtänk och nära samarbete. Ett ömsesidigt utbyte av digital information skapade en leveransprocess som i stort lever kvar än idag – med leveransplan, avisering och faktura, i vissa fall även en inköpsorder. Bara för att processen fortfarande är snarlik har inte kravet på effektivisering bromsat in, utan snarare skärpts och blivit ännu tydligare. Är du passiv i dessa frågor hamnar du på efterkälken med sämre lönsamhet och över tiden missnöjda kunder, vilket på sikt leder till förlorade kunder. Det gäller därför att hela tiden fortsätta vidareutvecklas, understryker Anders Jonsson:
– Global handel medför flera utmaningar och i nästa steg ser vi över våra transporter inom koncernen och i de fall då produkterna köps/ säljs utanför EU även en effektiv tullhantering. Med hjälp av PipeChain SCM så har vi skapat en förmåga som vi kan vidareutveckla över tid för att effektivisera dessa två delar.
Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk, därför kommer det att även i framtiden finnas flera parallella kedjor för samma uppdrag. Varje länk kan vara involverad med ett flertal andra parallella länkar både före och efter i processen. Den stora skillnaden som skymtar vid horison
ten är att de beslut som idag tas gällande vilken väg som väljs, till stor del är ett mänskligt be- slut. Att släppa kontrollen eller makten är vid första tanken och anblicken en väldigt stor och krävande tanke – på gränsen till omöjlig – men låt oss fundera vad det skulle kunna innebära.
Maskininlärning och AI
Med så många möjliga scenarier som ständigt förändras och skapar nya förutsättningar blir det en omöjlig uppgift för människan att hantera. Här kommer vi se ett snabbt växande behov av machine learning och AI för att hantera komplexiteten och utmaningarna. Ju mer man tänker på detta kommer en mental bild upp från Terminatorfilmerna; är AI farligt eller ej? Här får var och en söka svaret i den kontext man verkar i, men vi tror att den strimma vi ser vid horisonten kommer att växa sig större, ändra form och tillta över tid. Ska vi optimera och balansera vår försörjningskedjas process och leverera vad vår kund önskar, blåser vindarna mot att man måste utbyta digital information i rätt tid och applicera data i smarta systemstöd som hjälper dig och dina affärspartners att fatta kloka beslut, eller till och med få besluten fattade av systemen.
Öppenhet och samarbete
För att nå hela vägen krävs öppenhet, samarbete och ibland nya affärsmodeller. Först då uppnås framtidens smarta och effektiva försörjningskedjor som ökar både hela kedjans och de individuella företagens konkurrenskraft, vilket i sin tur leder till att kunden kommer välja din produkt. PipeChain har bland annat valt AI som ett effektivt verktyg inom digitaliseringen. För att finna den praktiska vägen arbetar vi tillsammans med marknaden och lyssnar på behov, önskemål och visioner. Digitaliseringen är fortsatt på stark frammarsch och AI är en del i denna process.
—
Jens Dremo är vd på PipeChain SCM
Mats Nilsson är affärsutvecklingsansvarig på PipeChain SCM
Världens främsta supply chains 2023 – se hela listan
De främsta globala försörjningskedjorna presenteras årligen i rankingen Gartner Supply Chain Top 25. Årets lista består till stor del av välkända storheter som Amazon, Apple, P&G och Unilever. Intressant är dock att franska Schneider Electric – som producerar teknik och lösningar för distribution av elektricitet – för första gången kniper förstaplatsen. Gartner berömmer särskilt Schneider Electric för bolagets gränsöverskridande förbättringsarbete som bedrivs under akronymen STRIVE (Sustainable, Trusted, Resilient, Intelligent, Velocity & Efficiency). Under det programmet har bland annat projektet ”The Zero Carbon Project” genomförts. I projektet har Schneider hjälpt sina leverantörer att minska sina CO2-utsläpp genom att stötta dem med bland annat utbildning, implementeringsstöd och andra resurser, vilket resulterat i en tioprocentig utsläppsminskning. Varken IKEA eller H&M finns längre med på listan. Det gör däremot svensk-brittiska AstraZeneca, som återfinns på 18e plats.
Rank | Företag |
1. | Schneider Electric |
2. | Cisco Systems |
3. | Colgate-Palmolive |
4. | Johnson & Johnson |
5. | PepsiCo |
6. | Pfizer |
7. | Microsoft |
8. | Lenovo |
9. | Walmart |
10. | L’Oréal |
11. | The Coca-Cola Company |
12. | Diageo |
13. | Inditex |
14. | Tesla |
15. | Siemens |
16. | Intel |
17. | Nestlé |
18. | AstraZeneca |
19. | Dell Technologies |
20. | McDonald’s |
21. | HP Inc. |
22. | AB InBev |
23. | Alibaba |
24. | GlaxoSmithKline |
25. | Dow |
Norska ASKO bygger fryslager med TGW
TGW Logistics Group har valts som leverantör av en högautomatiserad fryslösning för norska ASKO, som är dagligvaruleverantören NorgesGruppens grossist- och logistikbolag. Med det nya fryslagret lägger ASKO grunden för en fortsatt stadig tillväxt fram till 2040. Anläggningen ska driftsättas i januari 2025.
ASKO är den ledande grossisten inom Norsk dagligvaruhandel. Sortimentet består av fler än 25 000 artiklar, både färska och frysta varor så väl som torkade produkter, dryck och non-food produkter. Allt som allt levererar företaget till grovt räknat 16 000 kunder över hela Norge, inklusive restauranger, hotell, storkök och matbutiker. Det nya fryslagret består av ett automatiserat höglager för pall och ett automatiserat mini-load lager med 38 000 lagerplatser. Syftet med investeringen är att korta ledtiderna från beställning till leverans, öka produktiviteten och förbättra arbetsmiljön för medarbetarna.
– Vi är glada över att ASKO, den ledande grossisten inom Norsk dagligvaruhandel, förlitar sig på TGWs erfarenhet och expertis inom frysapplikationer . Våra kunder inom segmentet inkluderar även andra branschledande företag så som COOP i Schweiz, Nordfrost och ICA Sverige, säger Kristian Brink, Sales Project Manager.
ASKO har för tillfället ett nätverk av 13 distributionscenter och på senare tid har det anläggningen i Trondheim pressats till att utnyttja sin fulla kapacitet. Med det nya fryslagret lägger man grunden för den planerade tillväxten fram till 2040.
ASKO är Norges största dagligvarugrossist och en del av NorgesGruppen. ASKO säkerställer effektiv distribution av produkter till dagligvaruhandel och HORECA (hotell, restauranger och kaféer). ASKO har 3 300 anställda och förfogar över 13 regionala lager, 8 Storcash-butiker (B2B), två centrallager och en konsolideringsterminal i Vestby, Akershus. ASKO NORGE är moderbolag för alla lager och ASKO NORGE betjänar även den regionala marknaden i Oslo och Akershus. ASKO är ett av de största norska transportföretagen med mer än 600 lastbilar på vägarna, varje dag.
TGW Logistics Group är en av de ledande internationella leverantörerna av automatiserade materialhanteringslösningar. Företaget har fler än 4 400 anställda världen över och dotterbolag i Europa, Kina och USA. Det finansiella året 2019/2020 genererade TGW Logistics Group en total omsättning på 924 miljoner euro.
Tranemogruppen automatiserar
Tranemogruppen – en ledande leverantör av tekniskt avancerade skydds- och arbetskläder som motstår hetta, eldsflammor, kemikalier m.m. – har automatiserat sitt tidigare manuella lager i Tranemo med en AutoStore från Element Logic. Syftet med automationen är att spara plats, effektivisera logistiken och framtidssäkra bolagets tillväxt.
I Tranemos befintliga lager, som tidigare var helt manuellt, har en AutoStore installerats som består av 19 000 lådor (och plats för 22 500), 10 robotar och 3 portar. Det nya systemet ger Tranemo en lagerkapacitet på 200 orderrader per timme.
– Vi har haft en bra tillväxt senaste åren och var därmed tvungna att se över vår lagersituation. Att då välja en yteffektiv och skalbar lösning gör att vi kan fortsätta växa utan att behöva investera i ny lagerlokal. När systemet är intrimmat tror vi oss även kunna höja vår kundservice utan att öka personalstyrkan, säger Max Larsson, vd på Tranemo Textil AB.
– Tranemo såg fördelarna med att installera AutoStore sett till yteffektivitet, hanteringskapacitet och enklare processer. En stor fördel är att det sparar upp till 80 procent golvyta jämfört med ett manuellt lagersystem. Det betyder att man kan uppnå samma resultat på en mindre yta, säger Anders Bohlin, Sales Director på Element Logic Sweden.
Tranemogruppen bildades 1934 och har en vision om att ingen ska skadas allvarligt i olyckor där rätt arbetskläder kunde ha förebyggt olyckan eller lindrat konsekvenserna av den. Koncernen har dotterbolag i Storbritannien, Holland, Tyskland, Danmark, Finland och Norge samt samarbetspartners i Portugal och Polen.
MMH: De 20 största automationsbolagen 2023
I dagarna publicerade den amerikanska tidskriften Modern Materials Handling sin lista över de 20 största lagerautomationsbolagen. Årets lista innehåller en del spännande nykomlingar, bland annat Element Logic AS, stow Robotics och Symbotic som alla erbjuder robotiserade, automatiserade högdensitetslagringslösningar. Dessa tre bolag ansluter sig till förra årets nykomling norska AutoStore, vars robotbaserade kublagringssystem erövrar världen, och återförsäljs av ett dussin andra automationsbolag.
Fortsatt god tillväxt i branschen
Modern Materials Handling uppger att försäljningen i branschen började vika under andra halvan av 2022 som en följd av Amazons neddragningar, den globala konjunkturnedgången, stigande räntor och krig i Ukraina. Intressant är att flera av de bolag som är mest aktiva i Norden utvecklas starkt. Det gäller bland annat KNAPP som växte inom alla sina kundsegment och ökade försäljningen med 16,3 procent. Även TGW Logistics hade en god tillväxt under året, liksom Swisslog vars orderstock nådde en rekordhög nivå. Även Kardex, Element Logic och AutoStore uppvisar god tillväxt, där AutoStore ökade med hela 78 procent under året. Se bilden.
Listan baseras på offentliga uppgifter samt på enkätsvar från leverantörerna av materialhantering, där de besvarar frågor om vilka typer av system de tillhandahåller och anger sin totala intäktssiffra för system, mjukvara och tjänster relaterade till materialhantering och lagerautomation. För att kunna hamna på listan krävs att leverantören uppfyller ett antal kriterier, bland annat vad gäller bredden i lösningarna och hur pass avancerade lösningarnas mjukvaror är. Läs mer på mmh.com
L’Oreal väljer PipeChain Collaborative Supply Chain & replenishment
PipeChain, en molnbaserad Multi-Enterprise Network-mjukvara och programvara för Collaborative Planning & Replenishment för globala leveranskedjor, berättar i ett pressmeddelande att L’Oreal S.A. har implementerat PipeChains Collaborative Supply Chain-mjukvara.
PipeChains SaaS-baserade supply chain-mjukvara stöder L’Oreals logistiska samarbetsprocesser med leverantörer vilket förenklar både L’Oreals och flera hundra av bolagets leverantörers verksamhet. L’Oreal är en världsledande tillverkare av kosmetika, med verksamhet i 150 olika länder. Företagets strategi fokuserar på att vara strategiskt koncentrerade, men operativt decentraliserade. Det innebär att produkter utvecklas och produceras nära kundmarknaderna. Mjukvaran PipeChain passar in i denna strategi, eftersom det är ett verktyg som hanterar strategiskt definierade processer för decentraliserade verksamheter. PipeChains mycket konfigurerbara och innovativa mjukvara för global Collaborative Planning & Replenishment hjälper företag som L’Oreal att öka sina marginaler, förbättra sina servicenivåer och förenkla operativa leverantörsprocesser, avslutar bolaget.
”Nu ser fler värdet med mässor och konferenser”
Sedan pandemin ebbade ut har eventmarknaden väckts till liv igen efter några riktigt tuffa år. Inom logistik och supply chain har både regionala och globala mässor och konferenser fått fart. En av årets spännande mässor är Logistics & Automation på Kistamässan i Stockholm. Där samlas branschen igen den 4-5 oktober och självklart deltar även SCE både på mässan och med spännande aktiviteter på scen och i konferensen. SCE har träffat Linnéa Sörensson som är en av de ansvariga för årets Logistics & Automation i Stockholm.
Hur har eventmarknaden återhämtat sig efter Covid?
– Covid var riktigt tufft i eventbranschen med i stort sett ett näringsförbud för vår verksamhet. Men återhämtningen har varit god, och vi har fått ett kvitto på hur viktigt det är med event och mässor för att bibehålla och utöka sin kundbas. Idag tror jag att det är fler som ser värdet vi kan tillföra företagen med mässor och konferenser, när vi samlar hela branschen på en plats. Vi ser att den digitala omställningen har drivits snabbare framåt eftersom vi inte fick lov att ses fysiskt.
I år heter mässan Logistics & Automation i stället för Logistics & Distribution, varför då?
– Dels beror det på att Logistics & Automation är ett av Easyfairs globala varumärken, där mässan finns på flera olika platser runt om i Europa med ett stort och omfattande nätverk. Dels förtydligar det nya namnet att branschen är på väg mot mer digitalisering och automatiserade processer.
Vad är i övrigt nytt och spännande på årets Logistics & Automation?
– En hel del. Vi har mycket i vårt seminarie- och aktivitetsprogram som kommer vara riktigt spännande men det väntar vi lite med att offentliggöra. Kommer snart!
Varför har du valt att jobba i eventbranschen?
– Redan som liten var jag på båtmässan och sa redan då att ”jag vill jobba med mässor” och det gör jag idag – vilket är superroligt! Jag har pluggat Event marketing & management, en kreativ utbildning som innefattar planering, projektledning och genomförande av projekt i alla dess former. Jag tycker om mässbranschen eftersom vi blandar nytta med nöje. Mässor fungerar inte bara som motorer för näringslivet, utan här får man även möjlighet att umgås, lära sig saker och fira framgångar. Att jag nu får jobba med just detta, är verkligen jättelyxigt!
OVÄNTAD LJUSNING FÖR SVENSK EXPORT
”Exportföretagens prognoser har stärkts påtagligt,” konstaterar Lena Sellgren, chefekonom på Business Sweden. Business Swedens Exportchefsindex (EMI) visar på en oväntat stark återhämtning under andra kvartalet och steg med 4,6 enheter till 52,2, jämfört med föregående tremånadersperiod. Delindex för förväntad exportförsäljning de närmaste tre månaderna ökade med hela 11,1 enheter till 58,1.
Business Swedens Exportchefsindex (Export Managers’ Index, EMI) som speglar stämningsläget bland svenska varu- och tjänsteexportörer visade på oväntat stark optimism andra kvartalet.
– Flertalet delindex ökade och ligger nu över eller nära 50-strecket. Vi ser att trots dämpade tillväxtutsikter i världsekonomin har allt fler svenska exportföretag en optimistisk syn, förklarar Lena Sellgren.
EMI ökade med 4,6 enheter till 52,2, från 47,6 första kvartalet. Det var särskilt exportföretagens syn på tre månaders sikt som bidrog till att lyfta EMI men även synen på nuläget bidrog till uppgången. EMI nuläge steg med 2,4 enheter till 55,6. Samtidigt återhämtade sig EMI prognos, som är delindex för de framåtblickande frågorna, med en uppgång på 6,8 enheter till 48,9. Mest utmärkande var de framåtblickande delindexen för exportförsäljning och lönsamhet. Delindex för förväntad exportförsäljning på tre månaders sikt ökade med hela 11,1 enheter till 58,1. Även index för lönsamhet i exportförsäljningen steg kraftigt med 12 enheter till 51,8.
– Några tänkbara förklaringar till den positiva synen är att många exportföretag har draghjälp av den ihållande svaga svenska kronan, att inflationen fortsätter att falla tillbaka mot inflationsmålet och att centralbankerna närmar sig mållinjen för sina styrräntehöjningar, tillsammans med minskade störningar i leverantörskedjorna.
En ytterligare bidragande faktor är att svensk exportindustri sitter på många av de hållbara produkter, tjänster och lösningar som efterfrågas runtom i världen i omställningen till en fossilfri global ekonomi.
– Det positiva tonläget bland exportföretagen var oväntat eftersom världsekonomin bromsar in, inte minst i Europa dit tre fjärdedelar av exporten går, avslutar Lena Sellgren.
Lars Persson: ”Ökning av utlandspaket kräver ett agilt förhållningssätt till lagerhållning och en robust transportkedja”
Branschorganisationen Transportföretagen har lanserat ett nytt index som presenterar statistik om e-handelsleveranser i Sverige. I den första upplagan av Paketindex ökar volymen e-handelspaket som levereras från andra länder. Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes, kommenterar resultaten och pekar på flera spännande trender.
– Vi ser att siffrorna för importen av utlandspaket går upp och ner under året, men det är intressant att notera att första kvartalet 2023 är andelen utlandspaket 18,8 procent högre än första kvartalet 2022. Återstår att se om detta är en fingervisning om hur resten av året kommer gå. Klart står att volymförändringen som sker mellan respektive kvartal är en utmaning för e-handelsföretagen som behöver ha ett agilt förhållningssätt till lagerhållning och en robust transportkedja för att hela tiden kunna möta kundens behov, säger Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes.
Paketindex är framtaget av Transportföretagen i samarbete med HUI Research. Första upplagan innefattar första kvartalet 2023 samt helåret 2023. Indexet baseras på data från DHL, UPS, Postnord, DB Schenker, Best, Airmee, Bring, Early Bird samt uppskattningar om Instabox och Budbees volymer.
– Vi ser även en tydlig trend av att leveranssätten förändras kontinuerligt, där fler går från uthämtningsställe till paketskåp och hemleveranser. Antalet returer ökar också, här är det viktigt att företagen som är verksamma inom e-handeln är vaksamma på vad denna förändring betyder för hela deras leveranskedja, säger Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes.
Av närmare 200 miljoner paket som årligen skickas från e-handlare till konsumenter i Sverige är omkring 15 procent av paketen så kallade utlandspaket. Definitionen av utlandspaket är e-handelspaket där e-handlaren befinner sig utanför Sverige och transportresan påbörjas utanför Sveriges gränser.
Descartes hjälper kunder över hela världen genom lösningar som ger dem tillgång till de beslutsstöd – inom strategisk ruttoptimering, transportoptimering och tullhantering – som krävs för full visibilitet och automatisering genom leveranskedjan.