Framgångsrik RFID-satsning hos Nowaste Logistics

Svenska Retursystem (SRS), som driver dagligvarubranschens system för returpallar och lådor, lanserade 2013 RFID (radiofrequency identification) i sina plastpallar. Satsningen fick en hel del uppmärksamhet och med tiden har den börjat göra stor nytta både hos SRS och deras kunder.

Ett aktuellt exempel är hur Nowaste Logistics, ett av de ledande 3PL-företagen inom intensiv varuhantering, har utvecklat en smart RFID- lösning för sin interna hantering och utlastning av de tusentals SRS-pallar som flödar genom deras stora logistikcenter i Helsingborg.

– Allt började med att Coop ville att vi skulle leverera frukt och grönt på SRS-pallar med RFID till deras nya terminal i Eskilstuna. Då satte vi i gång arbetet med att utveckla en lösning som kunde hjälpa oss att fånga data om pallarnas rörelser på ett effektivt sätt, säger Dragisa Jovanovic, som är projektledare på Nowaste Logistics och ansvarig för RFID-satsningen.

Coop var kravställare och delfinansiär av lösningen, som ska även ska användas i deras pallflöde i dagligvarujättens nya högautomatiserade terminal i Eskilstuna. En anläggning som nästa år ska leverera färskvaror till fler än 800 butiker när produktionen är i full gång.

Smidig implementering

Nowaste Logistics valde Turck Vilant Systems som partner för RFID-satsningen – en av Europas ledande leverantörer av RFID-lösningar för bland annat lager– och materialhantering inklusive för track-and-trace av pallar och andra lastbärare.

– Den stora utmaningen för oss var att säkra de systemintegrationer som behövs mellan vårt WMS och Turck-Vilants system som registrerar alla händelser i pallflödet. Lösningen som vi har utvecklat tillsammans är egentligen väldigt enkel och logisk, även om den är tekniskt ganska komplicerad, säger Dragisa och framhåller att samarbetet har fungerat väldigt bra och implementeringen har gått smidigt.

Nowaste Logistics definierar automation, IT och personal som sina främsta kärnkompetenser, och bolaget har sedan starten för femton år sedan varit mycket aktivt vad gäller att anamma nya tekniker som hjälper till att öka effektiviteten och kvaliteten i logistikflödena. Enbart i anläggningen i Helsingborg finns sedan tidigare ett automatiserat kranlager, AGVer (automatiserade fordon) och en anläggning för robotplock.

Automatiserar manuella moment

Leveranserna till och från logistikanläggningen i Helsingborg ökar hela tiden, liksom kraven på kvalitet och snabbhet i de känsliga färskvaruflö- dena. Korrekthet och en god visibilitet över de inlevererade, plockade och utlevererade pallarna är därför av högsta vikt, vilket den nya RFID-lösningen bidrar till.

– När SRS-pallarna passerar våra in- och utleveransportar så läser RFID-bågar in varje palls unika kod. Dessutom är våra truckar försedda med RFID-antenner och läsare som registrerar varje palls RFID-kod och automatiskt knyter det till ett SSCC-nummer i vårt system. Skulle en plockare missa att registrera en pall eller felregistrera så aviseras administrationen. Samma sak gäller för gods som levereras in och inte är vårt, det ser vi direkt, förklarar Dragisa.

När pallarna flyttas i lagret registrerar truckar utrustade med RFID-läsare automatiskt de pallar som hanteras. Systemet presenterar även information för truckförarna på en display, exempelvis var den pall som hanteras ska lämnas.

Kostnadsbesparing

Resultatet av RFID-lösningen är att manuella moment automatiseras, vilket i sin tur har medfört att antalet oregistrerade pallar har reduce- rats till i princip noll. Detta i kombination med att Nowaste riskerar en avgift på 800 kronor per förlorad pall ger en betydande kostnads- besparing.

– Främsta syftet med RFID-projektet är att hålla ordning på SRS-pallarna och göra vår kund glad och nöjd. Dessutom slipper vi registrera överföringen av pallarna manuellt i vårt system, eftersom det görs automatiskt vid RFID-portarna, vilket är en stor fördel.

RFID-tekniken kan beskrivas som en förlängning av Nowastes affärs- och lagersystem, där tekniken hjälper systemen att nå ut och kom- municera med det som sker operativt i lagret och därefter. Enkelt uttryckt ser RFID-tekniken till att kommunikationen mellan systemen och den operativa verksamheten sker automatiserat och med en högre kvalitet, vilket ger Nowaste en bättre och mer korrekt visibilitet över sitt logistikflöde.

Hängslen och livrem

Som ett komplement till RFID-lösningen har Nowaste Logistics även utrustat sin anläggning i Helsingborg med så kallad ”intelligent videoanalys” från SiB Solutions. Det innebär att en pall som är färdigplockad och klar för utleverans registreras både med RFID och på film.

– Med videotjänsten filmas varje pall när den passerar någon av våra 26 kameraförsedda portar. Varje pall som går ut från anläggningen dokumenteras på så vis med en videosnutt som sammankopplas med RFID-koden. Med RFID i kombination med videolösningen får vi både hängslen och livrem, säger Dragisa.

Fler kunder och mer RFID

Dragisa hoppas att RFID-lösningen för SRS-pallar kommer användas av fler aktörer i dagligvaruhandeln, eftersom SRS plattform, Smart Poo- ling, automatiserar, effektiviserar och skapar en bättre kontroll över hanteringen av lastbärare. Dessutom tittar Dragisa och hans kollegor på möjligheten att använda RFID i andra flöden och på andra siter.

– RFID har blivit ekonomiskt överkomligt och jag ser att vi skulle ha stor nytta av tekniken i många flöden. Just nu tittar vi exempelvis på att använda RFID i vår hantering av lite dyrare konsumentprodukter.

Förenade Arabemiraten ingår avsiktsförklaring med Einride

Svenska fraktmobilitetsföretaget Einride uppger i ett pressmeddelande att de har ingått en avsiktsförklaring med Förenade Arabemiratens regering för leverans av 2 200 elektriska och autonoma fordon samt tillhörande laddningsinfrastruktur, mobilitetsplattformen Saga och annan teknik. Hela systemet är avsett att implementeras i transportnätverket Falcon Grid, som går mellan Abu Dhabi, Dubai och Sharjah.

– Etableringen av UAE Falcon Rise-nätet representerar en viktig milstolpe i vår resa mot hållbara och intelligenta transporter. Genom samarbetet med Einride vill vi dra nytta av de senaste teknologiska framstegen för att minska utsläppen och öka effektiviteten i transportbranschen i hela regionen, säger HE. Sharif Al-Olama, statssekreterare för energi- och petroleumfrågor i Förenade Arabemiraten.

– Detta samarbete är själva kärnan i vad Einride erbjuder – övergången till effektiv och hållbar transport som är helt elektrisk. Genom partnerskapet får vi möjlighet att visa hur hela regioner kan genomföra den övergången på ett smart och kostnadseffektivt sätt, säger Robert Falck som är vd och grundare på Einride.

Falcon Rise Grid är Einrides första projekt i Mellanöstern och planeras att implementeras under en femårsperiod. Inga finansiella detaljer om överenskommelsen har offentliggjorts.

Mærsk öppnar globalt innovationscenter i New Jersey

Logistikjätten A. P. Möller–Mærsk öppnade i dagarna sitt globala Maersk Innovation Center i New Jersey, USA. Syftet med satsningen är att skapa ett strukturerat arbetssätt och accelerera utvecklingen av nya innovativa idéer och verktyg som hjälper företagets kunder att förbättra sina operativa processer. Satsningen är ett typexempel på hur logistikteknik av olika slag får en ökande betydelse för effektiva, motståndskraftiga och hållbara supply chains.
Precis som många andra större logistikaktörer samarbetar Mærsk med olika logtechbolag, bland annat med Fetch Robotics, BionicHIVE, Boston Dynamics och Verify för att genom dessa samarbeten utvecklas till en mer komplett logistikaktör som även erbjuder lagerlösningar och ett brett spektrum av innovativa transportlösningar. Andra fokusområden i bolagets innovationsarbete är transparens och spårbarhet end-to-end, resiliens och optimering i supply chain, användning av prediktiva data, fulfilment-lösningar, klimat- och hållbarhet samt utbildning. 
– Varje företag navigerar i den makroekonomiska miljön och letar efter nya sätt att säkra att deras supply chains är motståndskraftiga. Vårt mål är att säkerställa att vi löpande utvecklar intelligenta affärslösningar för att görakundernas försörjningskedjor mer agila, responsiva för fluktuationer och mer konkurrenskraftiga, säger Narin Phil, President Maersk North America och Executive Vice President på A.P. Moller-Maersk.
Trots att innovationscentret invigdes alldeles nyligen så har redan partnerskap inletts med framstående Massachusetts Institute of Technologys (MIT) Center for Transportation and Logistics. Dessutom har samarbeten inletts med Fetch Robotics kring deras mjukvaror och skanningstekniker för fulfilment, med Boston Dynamics kring deras utveckling av diverse lösningar för automatiserad godshantering, med Verify för deras lagerdrönare samt med BionicHives kring deras tekniker för lagerautomation. 
– Vi bygger ett innovativt ekosystem för supply chain för våra kunder, med den bästa analysen, teknologin, forskningen, ingenjörskonsten och partnerskapen, säger Erez Agmoni, Global Head of Innovation (Logistics & Services) på Maersk. 

”Störningar och svängningar i försörjningskedjan kräver intelligent digitalisering”

AV JENS DREMO & MATS NILSSON

Read/download english version here

Digitaliseringen har varit i fokus länge och fortsätter att vara i fokus, eftersom den är fortsatt extremt viktigt för att företag ska vara effektiva, utvecklas och för att kunna nyttja all tillgänglig affärsinformation på bästa sätt. Potentialen är stor. Det kommer hela tiden nya tekniker som kan nyttjas för att ta nya kliv i utvecklingen av effektiva försörjningskedjor, och det pratas allt oftare om AI och ML som tekniker för att ta nya kliv. Det är inte enbart tekniken som påverkar förändringen av supply chains, hela omvärlden påverkar och gör att vi måste agera och förändra våra processer. Men för att bli framgångsrik behöver tillgänglig information/data och ny teknik utnyttjas.

Två perspektiv

Hur digitaliseringen används och påverkar försörjningskedjorna kan ses ur två perspektiv. Antingen används tekniken för att effektivisera en befintlig process, utan att själva processen förändras, eller så anpassas och skapas nya processer med hjälp av att ny teknik blir tillgänglig och helt enkelt förändrar möjligheterna. I många fall skapar tekniken helt nya sätt att tänka och arbeta på.

Omvärlden förändras ständigt, digitaliseringen och framtagningen av nya tekniker går allt snabbare – den som vill vara framgångsrik i sin varuförsörjning måste vara agil (snabbfotad och flexibel), ha bra verktyg och utbyta information med kunder och leverantörer. Suzuki Garphyttan och deras koncern-IT-manager Anders Jonsson jobbar löpande med sin digitalisering:

– Suzuki Garphyttan har en historia som sträcker sig mer än 100 år tillbaka och vår am- bition är att finnas kvar lika länge till. Vi har sedan starten satsat på att vara innovativa och ledande inom fjädertrådshantering. Men i takt med nya utmaningar inom marknaden, där en stor del av våra produkter används inom för- bränningsmotorer, har vi behövt anpassa oss för att förbli konkurrenskraftiga. Vi arbetar därför med att effektivisera företaget och anpassa oss till nya kundsegment.

Kunden bestämmer

För vem är det egentligen viktigt med en effektiv varuförsörjning? Är det slutkunden, en tillverkande fabrik, en hub eller är det din bransch som styr? Krasst sett är det slutkundens önskemål och krav som styr vilken typ av supply chain som kommer att bli avgörande och framgångsrik. Slutkunden tar beslut om pris/ prestanda och gör sitt val. För att vara konkurrenskraftig och bli efterfrågad måste försörjningskedjan var optimerad, kostnadseffektiv och leverera kundvärde.

Stel och agil

En bra supply chain-process är både stel och agil. Det vill säga stel, standardiserad vad gäller att få fram de produkter som behövs för att slutanvändaren ska bli nöjd, agil på det sättet att alltid söka alternativ i god tid för att logistikprocessen ska garanteras. Vad kan då hända som kräver förändring och anpassning? Ja, världsläget typ krig, pandemi, fraktrutter, väderkatastrofer, politik, låg- och högkonjunkturer i olika delar av världen eller ett felparkerat fraktfartyg i Suezkanalen. Ska du lyckas hantera denna typ av yttre skeenden måste du ha ett bra systemstöd och regelbundet utbyta digital information för att du och dina kunder och leverantörer ska kunna hantera svängningar och störningar.

– Ett av våra viktigaste förbättringsprojekt är att digitalisera verksamheten. Vi har satsat på ett nytt gemensamt ERP-system för koncernen, som vi kallar OneShare. Detta kommer att vara plattformen för att koppla oss närmare våra kunder och leverantörer. För att hjälpa oss med denna koppling har vi tagit hjälp från PipeChain SCM, som levererar detta som en tjänst till oss. Vårt mål är att ha ett ERP-system och en integrationspartner som hanterar hela det digitala flödet åt oss, säger Anders Jonsson på Suzuki Garphyttan.

”Ständig vidareutveckling”

Att optimera och balansera sitt färdiglager har i alla tider varit ett viktigt område, eftersom företags leveransförmåga är helt avgörande. Inom vissa branscher är en oförmåga att leverera helt otänkbar. Ett typexempel på detta är fordonsindustrin. Att vara en pålitlig leverantör till fordonstillverkare har från senare delen av 1980-talet ställt krav på processtänk och nära samarbete. Ett ömsesidigt utbyte av digital information skapade en leveransprocess som i stort lever kvar än idag – med leveransplan, avisering och faktura, i vissa fall även en inköpsorder. Bara för att processen fortfarande är snarlik har inte kravet på effektivisering bromsat in, utan snarare skärpts och blivit ännu tydligare. Är du passiv i dessa frågor hamnar du på efterkälken med sämre lönsamhet och över tiden missnöjda kunder, vilket på sikt leder till förlorade kunder. Det gäller därför att hela tiden fortsätta vidareutvecklas, understryker Anders Jonsson:

– Global handel medför flera utmaningar och i nästa steg ser vi över våra transporter inom koncernen och i de fall då produkterna köps/ säljs utanför EU även en effektiv tullhantering. Med hjälp av PipeChain SCM så har vi skapat en förmåga som vi kan vidareutveckla över tid för att effektivisera dessa två delar.

Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk, därför kommer det att även i framtiden finnas flera parallella kedjor för samma uppdrag. Varje länk kan vara involverad med ett flertal andra parallella länkar både före och efter i processen. Den stora skillnaden som skymtar vid horison

ten är att de beslut som idag tas gällande vilken väg som väljs, till stor del är ett mänskligt be- slut. Att släppa kontrollen eller makten är vid första tanken och anblicken en väldigt stor och krävande tanke – på gränsen till omöjlig – men låt oss fundera vad det skulle kunna innebära.

Maskininlärning och AI

Med så många möjliga scenarier som ständigt förändras och skapar nya förutsättningar blir det en omöjlig uppgift för människan att hantera. Här kommer vi se ett snabbt växande behov av machine learning och AI för att hantera komplexiteten och utmaningarna. Ju mer man tänker på detta kommer en mental bild upp från Terminatorfilmerna; är AI farligt eller ej? Här får var och en söka svaret i den kontext man verkar i, men vi tror att den strimma vi ser vid horisonten kommer att växa sig större, ändra form och tillta över tid. Ska vi optimera och balansera vår försörjningskedjas process och leverera vad vår kund önskar, blåser vindarna mot att man måste utbyta digital information i rätt tid och applicera data i smarta systemstöd som hjälper dig och dina affärspartners att fatta kloka beslut, eller till och med få besluten fattade av systemen.

Öppenhet och samarbete

För att nå hela vägen krävs öppenhet, samarbete och ibland nya affärsmodeller. Först då uppnås framtidens smarta och effektiva försörjningskedjor som ökar både hela kedjans och de individuella företagens konkurrenskraft, vilket i sin tur leder till att kunden kommer välja din produkt. PipeChain har bland annat valt AI som ett effektivt verktyg inom digitaliseringen. För att finna den praktiska vägen arbetar vi tillsammans med marknaden och lyssnar på behov, önskemål och visioner. Digitaliseringen är fortsatt på stark frammarsch och AI är en del i denna process.

Jens Dremo är vd på PipeChain SCM

Mats Nilsson är affärsutvecklingsansvarig på PipeChain SCM

Världens främsta supply chains 2023 – se hela listan

De främsta globala försörjningskedjorna presenteras årligen i rankingen Gartner Supply Chain Top 25. Årets lista består till stor del av välkända storheter som Amazon, Apple, P&G och Unilever. Intressant är dock att franska Schneider Electric – som producerar teknik och lösningar för distribution av elektricitet – för första gången kniper förstaplatsen. Gartner berömmer särskilt Schneider Electric för bolagets gränsöverskridande förbättringsarbete som bedrivs under akronymen STRIVE (Sustainable, Trusted, Resilient, Intelligent, Velocity & Efficiency). Under det programmet har bland annat projektet ”The Zero Carbon Project” genomförts. I projektet har Schneider hjälpt sina leverantörer att minska sina CO2-utsläpp genom att stötta dem med bland annat utbildning, implementeringsstöd och andra resurser, vilket resulterat i en tioprocentig utsläppsminskning. Varken IKEA eller H&M finns längre med på listan. Det gör däremot svensk-brittiska AstraZeneca, som återfinns på 18e plats.

RankFöretag
1.Schneider Electric
2.Cisco Systems
3.Colgate-Palmolive
4.Johnson & Johnson
5.PepsiCo
6.Pfizer
7.Microsoft
8.Lenovo
9.Walmart
10.L’Oréal
11.The Coca-Cola Company
12.Diageo
13.Inditex
14.Tesla
15.Siemens
16.Intel
17.Nestlé
18.AstraZeneca
19.Dell Technologies
20.McDonald’s
21.HP Inc.
22.AB InBev
23.Alibaba
24.GlaxoSmithKline
25.Dow

Norska ASKO bygger fryslager med TGW

TGW Logistics Group har valts som leverantör av en högautomatiserad fryslösning för norska ASKO, som är dagligvaruleverantören NorgesGruppens grossist- och logistikbolag. Med det nya fryslagret lägger ASKO grunden för en fortsatt stadig tillväxt fram till 2040. Anläggningen ska driftsättas i januari 2025. 

ASKO är den ledande grossisten inom Norsk dagligvaruhandel. Sortimentet består av fler än 25 000 artiklar, både färska och frysta varor så väl som torkade produkter, dryck och non-food produkter. Allt som allt levererar företaget till grovt räknat 16 000 kunder över hela Norge, inklusive restauranger, hotell, storkök och matbutiker. Det nya fryslagret består av ett automatiserat höglager för pall och ett automatiserat mini-load lager med 38 000 lagerplatser. Syftet med investeringen är att korta ledtiderna från beställning till leverans, öka produktiviteten och förbättra arbetsmiljön för medarbetarna.

– Vi är glada över att ASKO, den ledande grossisten inom Norsk dagligvaruhandel, förlitar sig på TGWs erfarenhet och expertis inom frysapplikationer . Våra kunder inom segmentet inkluderar även andra branschledande företag så som COOP i Schweiz, Nordfrost och ICA Sverige, säger Kristian Brink, Sales Project Manager.

ASKO har för tillfället ett nätverk av 13 distributionscenter och på senare tid har det anläggningen i Trondheim pressats till att utnyttja sin fulla kapacitet. Med det nya fryslagret lägger man grunden för den planerade tillväxten fram till 2040.

ASKO är Norges största dagligvarugrossist och en del av NorgesGruppen. ASKO säkerställer effektiv distribution av produkter till dagligvaruhandel och HORECA (hotell, restauranger och kaféer). ASKO har 3 300 anställda och förfogar över 13 regionala lager, 8 Storcash-butiker (B2B), två centrallager och en konsolideringsterminal i Vestby, Akershus. ASKO NORGE är moderbolag för alla lager och ASKO NORGE betjänar även den regionala marknaden i Oslo och Akershus. ASKO är ett av de största norska transportföretagen med mer än 600 lastbilar på vägarna, varje dag.

TGW Logistics Group är en av de ledande internationella leverantörerna av automatiserade materialhanteringslösningar. Företaget har fler än 4 400 anställda världen över och dotterbolag i Europa, Kina och USA. Det finansiella året 2019/2020 genererade TGW Logistics Group en total omsättning på 924 miljoner euro. 

Tranemogruppen automatiserar

Tranemogruppen – en ledande leverantör av tekniskt avancerade skydds- och arbetskläder som motstår hetta, eldsflammor, kemikalier m.m. – har automatiserat sitt tidigare manuella lager i Tranemo med en AutoStore från Element Logic. Syftet med automationen är att spara plats, effektivisera logistiken och framtidssäkra bolagets tillväxt. 

I Tranemos befintliga lager, som tidigare var helt manuellt, har en AutoStore installerats som består av 19 000 lådor (och plats för 22 500), 10 robotar och 3 portar. Det nya systemet ger Tranemo en lagerkapacitet på 200 orderrader per timme.

– Vi har haft en bra tillväxt senaste åren och var därmed tvungna att se över vår lagersituation. Att då välja en yteffektiv och skalbar lösning gör att vi kan fortsätta växa utan att behöva investera i ny lagerlokal. När systemet är intrimmat tror vi oss även kunna höja vår kundservice utan att öka personalstyrkan, säger Max Larsson, vd på Tranemo Textil AB.

– Tranemo såg fördelarna med att installera AutoStore sett till yteffektivitet, hanteringskapacitet och enklare processer. En stor fördel är att det sparar upp till 80 procent golvyta jämfört med ett manuellt lagersystem. Det betyder att man kan uppnå samma resultat på en mindre yta, säger Anders Bohlin, Sales Director på Element Logic Sweden.

Tranemogruppen bildades 1934 och har en vision om att ingen ska skadas allvarligt i olyckor där rätt arbetskläder kunde ha förebyggt olyckan eller lindrat konsekvenserna av den. Koncernen har dotterbolag i Storbritannien, Holland, Tyskland, Danmark, Finland och Norge samt samarbetspartners i Portugal och Polen.

MMH: De 20 största automationsbolagen 2023

I dagarna publicerade den amerikanska tidskriften Modern Materials Handling sin lista över de 20 största lagerautomationsbolagen. Årets lista innehåller en del spännande nykomlingar, bland annat Element Logic AS, stow Robotics och Symbotic som alla erbjuder robotiserade, automatiserade högdensitetslagringslösningar. Dessa tre bolag ansluter sig till förra årets nykomling norska AutoStore, vars robotbaserade kublagringssystem erövrar världen, och återförsäljs av ett dussin andra automationsbolag. 

Fortsatt god tillväxt i branschen

Modern Materials Handling uppger att försäljningen i branschen började vika under andra halvan av 2022 som en följd av Amazons neddragningar, den globala konjunkturnedgången, stigande räntor och krig i Ukraina. Intressant är att flera av de bolag som är mest aktiva i Norden utvecklas starkt. Det gäller bland annat KNAPP som växte inom alla sina kundsegment och ökade försäljningen med 16,3 procent. Även TGW Logistics hade en god tillväxt under året, liksom Swisslog vars orderstock nådde en rekordhög nivå. Även Kardex, Element Logic och AutoStore uppvisar god tillväxt, där AutoStore ökade med hela 78 procent under året. Se bilden.

Listan baseras på offentliga uppgifter samt på enkätsvar från leverantörerna av materialhantering, där de besvarar frågor om vilka typer av system de tillhandahåller och anger sin totala intäktssiffra för system, mjukvara och tjänster relaterade till materialhantering och lagerautomation. För att kunna hamna på listan krävs att leverantören uppfyller ett antal kriterier, bland annat vad gäller bredden i lösningarna och hur pass avancerade lösningarnas mjukvaror är. Läs mer på mmh.com

L’Oreal väljer PipeChain Collaborative Supply Chain & replenishment

PipeChain, en molnbaserad Multi-Enterprise Network-mjukvara och programvara för Collaborative Planning & Replenishment för globala leveranskedjor, berättar i ett pressmeddelande att L’Oreal S.A. har implementerat PipeChains Collaborative Supply Chain-mjukvara.

PipeChains SaaS-baserade supply chain-mjukvara stöder L’Oreals logistiska samarbetsprocesser med leverantörer vilket förenklar både L’Oreals och flera hundra av bolagets leverantörers verksamhet. L’Oreal är en världsledande tillverkare av kosmetika, med verksamhet i 150 olika länder. Företagets strategi fokuserar på att vara strategiskt koncentrerade, men operativt decentraliserade. Det innebär att produkter utvecklas och produceras nära kundmarknaderna. Mjukvaran PipeChain passar in i denna strategi, eftersom det är ett verktyg som hanterar strategiskt definierade processer för decentraliserade verksamheter. PipeChains mycket konfigurerbara och innovativa mjukvara för global Collaborative Planning & Replenishment hjälper företag som L’Oreal att öka sina marginaler, förbättra sina servicenivåer och förenkla operativa leverantörsprocesser, avslutar bolaget.

”Nu ser fler värdet med mässor och konferenser”

Sedan pandemin ebbade ut har eventmarknaden väckts till liv igen efter några riktigt tuffa år. Inom logistik och supply chain har både regionala och globala mässor och konferenser fått fart. En av årets spännande mässor är Logistics & Automation på Kistamässan i Stockholm. Där samlas branschen igen den 4-5 oktober och självklart deltar även SCE både på mässan och med spännande aktiviteter på scen och i konferensen. SCE har träffat Linnéa Sörensson som är en av de ansvariga för årets Logistics & Automation i Stockholm.

Hur har eventmarknaden återhämtat sig efter Covid?

– Covid var riktigt tufft i eventbranschen med i stort sett ett näringsförbud för vår verksamhet. Men återhämtningen har varit god, och vi har fått ett kvitto på hur viktigt det är med event och mässor för att bibehålla och utöka sin kundbas. Idag tror jag att det är fler som ser värdet vi kan tillföra företagen med mässor och konferenser, när vi samlar hela branschen på en plats. Vi ser att den digitala omställningen har drivits snabbare framåt eftersom vi inte fick lov att ses fysiskt.

I år heter mässan Logistics & Automation i stället för Logistics & Distribution, varför då?
– Dels beror det på att Logistics & Automation är ett av Easyfairs globala varumärken, där mässan finns på flera olika platser runt om i Europa med ett stort och omfattande nätverk. Dels förtydligar det nya namnet att branschen är på väg mot mer digitalisering och automatiserade processer.

Vad är i övrigt nytt och spännande på årets Logistics & Automation?

– En hel del. Vi har mycket i vårt seminarie- och aktivitetsprogram som kommer vara riktigt spännande men det väntar vi lite med att offentliggöra. Kommer snart!

Varför har du valt att jobba i eventbranschen?

– Redan som liten var jag på båtmässan och sa redan då att ”jag vill jobba med mässor” och det gör jag idag – vilket är superroligt! Jag har pluggat Event marketing & management, en kreativ utbildning som innefattar planering, projektledning och genomförande av projekt i alla dess former. Jag tycker om mässbranschen eftersom vi blandar nytta med nöje. Mässor fungerar inte bara som motorer för näringslivet, utan här får man även möjlighet att umgås, lära sig saker och fira framgångar. Att jag nu får jobba med just detta, är verkligen jättelyxigt!