Nu lanseras ”Paketindex”

I veckan lanserade branschorganisationen Transportföretagen rapporten Paketindex som visar att andelen e-handelspaket ökade med 3,1 procent under årets första tre månader i jämförelse med samma period 2022. Totalt skickades 47,9 miljoner paket från e-handlare till privatpersoner.

– Vi ser en samhällsutveckling där allt fler konsumenter väljer att e-handla i stället för att besöka butik. Det här kommer leda till att transporterna kommer spela en än viktigare för att möta konsumenternas behov, samtidigt som det kommer intensifiera branschens gröna omställning, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

Fler väljer hemleverans

När det kommer till leveranssätt fortsätter hemleverans att öka, medan allt färre väljer utlämningsställe. Hemleveranserna ökade med 12,1 procent under det första kvartalet, medan utlämningsställe har minskat med 6,3 procent. Det betyder att utvecklingen från 2022 fortsätter. Samtidigt ökade antalet e-handelspaket från utlandet till 15,7 procent under årets första tre månader i jämförelse med föregående år. Det är en ökning med 18,8 procent jämfört med första kvartalet under 2022.

– Hemleveranser och paketskåpsleveranser blir allt vanligare i takt med att transportörernas erbjudande utvecklas och nätverket av paketskåp byggs ut. I framtiden kommer vi behöva fler transporter för att möta den ökade efterfrågan av leveranser. I den gröna omställningen behövs en utbyggnad och mer robust satsning på laddinfrastrukturen. Annars kommer vi inte klara av att minska transporternas klimatpåverkan, säger Tina Thorsell.

E-handeln har vuxit i snabb takt, vilket har lett till kraftigt ökade paketvolymer. Varje år skickas runt 200 miljoner paket från e-handlare till konsumenter i Sverige och paketens innehåll förändras. När konsumenterna ställer högre krav på snabba, bekväma och flexibla leveranser utifrån nya beteenden svarar branschen upp med nya leveranssätt.

– Rapporten visar på att vi befinner oss i en samhällsförändring med ökade paketvolymer som ökar kraven på en välfungerande infrastruktur och planering för transporterna. Utifrån marknadens tillväxt och konsumenternas nya beteenden blir relevant statistik ett allt viktigare underlag att dra insikter och fatta välgrundade beslut utifrån. Vi behöver det också som underlag i vårt hållbarhetsarbete och den stora gröna omställningen som sker inom transportbranschen, säger Tina Thorsell om varför man nu lanserar Paketindexet.

Transportföretagens Paketindex kommer publiceras fyra gånger per år och tas fram i samarbete med HUI Research. Årets första rapport innehåller utöver statistisk för det första kvartalet samt statistik för åren 2022 och 2021.

Elektronikkedjan Power bygger ut sin automationslösning från Element Logic

I början av 2023 tog elektronikkedjan Power – som bedriver e-handel och har fysiska butiker i Norge, Finland, Danmark och Sverige – över 29 av Mediamarkts svenska butiker och gjorde samtidigt en översyn av den AutoStore-lösning som etablerades redan 2017 i Skillingaryd, strax söder om Jönköping.

Genom att Power tar över alla tidigare Mediamarkt-butiker behöver deras lager- och logistiklösning hänga med på de nya förutsättningarna på den svenska marknaden. Utökningen är kopplad till en förväntad tillväxtökning via etablering i Sverige men även en organisk tillväxt i övriga länder. Power har sedan tidigare en AutoStore med drygt 46 000 lådor, 54 robotar och 13 portar. Nu gör man plats för ytterligare 40 000 lådor, där 10 000 installeras i ett första steg, samt 24 nya R5-robotar, 7 nya conveyor & carousel portar och en plocktunnel.

– Under de senaste sex åren har Power satsat på automation och digitalisering av våra processer. Utöver AutoStore så har även kringutrustning legat i fokus för kartongresning, förslutning och etikettering. En robot för pallbyggning har investerats i men det hade inte varit möjligt utan AutoStores effektivitet och skalbarhet som gör att automationen kan växa i takt med organisationen. All satsning som vi gör i samarbete med Element Logic innebär att våra medarbetare kan få en bättre arbetsmiljö och vi kan lägga tiden på det som är värdeskapande för kunden, säger Casper Ödeen, Development Manager på Power.

– Power är en kund som ligger långt fram i sina automationsval. De var tidiga med AutoStore och här i Skillingaryd har man valt att satsa på utökad automation för att vara effektiva, säkra en starkare leverans till sina kunder samtidigt som man får en förbättrad ergonomi, säger David Olsson, Account Manager på Element Logic, Sweden. Powers utbyggda AutoStore-anläggning beräknas vara klar 1 april och i full drift i maj 2023.

PMI–tjänster steg i april till 50,5

Inköpschefsindex för privata tjänstesektorn (PMI–tjänster) har sedan februari ökat med 4,1 indexenheter och noterades till 50,5 i april från uppreviderade 49,9 i mars. En uppgång noteras även i USA och i Europa men Swedbank uppger att riskerna för svensk tjänstesektor är fortsatt betydande i och med hushållens krympande köpkraft och det minskade bostadsbyggandet.

Delindex för orderingång svarade för det största positiva bidraget till ökningen i PMI-tjänster följt av affärsvolym som sammantaget bidrog med 2,3 indexenheter till ökningen i PMI-tjänster. Leveranstiderna fortsatte att falla och noterade den lägsta indexnivån sedan 2009 och drog ned totalindexet med 1,6 indexenheter. Index för leverantörernas insatsvarupriser föll till 57,5 från 69,1 i mars. Det är första gången sedan 2020 som indexet är under det historiska genomsnittet (58,1) och visar på ett lägre prisökningstryck i tjänstesektorn vilket borde vara positiva nyheter för Riksbanken, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen på Swedbank.

 Inköpschefsindex (PMI – Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen.

PostNord TPL bygger nytt stort lager i Norrköping

PostNord TPL – marknadsledare inom tredjepartslogistik – bygger just nu ett nytt lager i Norrköping. Lagret, som planeras vara i drift från april nästa år, kommer att omfatta cirka 62 500 kvadratmeter och fungera som hem för både befintliga och nya kunder.

PostNord TPL har under flera år behövt mer utrymme för sin verksamhet på grund av ökad efterfrågan. Totalt förväntas personalstyrkan öka med cirka 50 medarbetare från nuvarande 400 anställda.

– Det nya lagret är inte bara viktigt för oss, utan också positivt för Norrköping som region. Det innebär tillväxt för vår verksamhet och skapar möjligheter för lokala företag och arbetstagare. Vi kan nu erbjuda nya kunder en flexibel lagerlösning som uppfyller framtidens krav på automatisering, miljöcertifiering och energieffektivitet. Dessutom ger Norrköpings geografiska läge oss fördelar för att attrahera nya kunder och expandera befintliga samarbeten, som med Stadium, förklarar Daniel Eriksson, regionchef på PostNord TPL.

Norrköping erbjuder goda förutsättningar för effektiv logistik för företag med kunder i Sverige och övriga Norden. Stadens strategiska läge med välutvecklade förbindelser via tåg, flyg, båt och bil, samt närhet till godsstråket mellan Göteborg och Malmö och Storstockholmsregionen, gör det till en idealisk plats för logistikföretag. Det nya lagret kommer även att fungera som PostNord TPL:s regionkontor, och i samband med detta har stort fokus lagts på att skapa en trivsam arbetsmiljö. Bland annat kommer personalen att ha tillgång till gym. Målet är att fastigheten ska bli ett referensobjekt för andra TPL-regioner med planer på att expandera.

Det kom ett AI-brev …

AV STEFAN KARLÖF

I senaste numret av SCE (Nr 2/2023) dyker vi särskilt ned i den pågående automatiseringen och robotiseringen av diverse fysiska och administrativa processer i logistik och supply chain, och visionen att åstadkomma den autonoma försörjningskedjan. Denna autonoma kedja byggs främst av tekniker för Internet of Things, Artificiell Intelligens/Maskininlärning samt robotik/autonoma fordon/lagerautomation. Alltsammans är datadrivet och vitala beslut fattas och optimeras baserat på avancerad dataanalys med nyss nämnda AI och ML.

Mitt under arbetet med detta tema kom så ett upprop som varnar för AI – ett öppet brev – där den svenske AI-forskaren Max Tegmark tillsammans med sin kompis Elon Musk, och tusentals andra, varnar för en ohejdad kapprustning inom AI och förordar en paus på minst sex månader i den pågående forskningen. ”Ska vi riskera att förlora kontrollen över vår civilisation?” frågar sig brevskrivarna dystopiskt. Vad är nu detta tänkte nog många av oss. Dessa profiler som vi förknippar med en förnuftig teknikutveckling sällar sig nu till AI-alarmisterna?

Superdatorn ChatGPT

Skrapar man lite på ytan är det dock inte AI i största allmänhet som brevskrivarna varnar för, utan för den kommande versionen av den mycket avancerade formen av AI som utvecklas av av det icke-vinst- drivande ai-bolaget OpenAI och deras superdator ChatGPT. GPT står för Generativ Pre-trained Transformer och är en ”multimodal storspråksmodell”. Eller enklare uttryckt ett verktyg som kan behandla enorma mängder text och föra kon- versationer med oss människor, svara på våra frågor och hjälpa till med uppgifter som att skriva e-postmeddelanden eller källkod.

Samhällsrisker

Den fjärde versionen av ChatGPT, version 4, släpptes den 14 mars i år och var den utlösande faktorn bakom Tegmark & COs upprop. Brevets undertecknare menar att nästa tekniska utvecklingssteg, GTP-5, kan innebära samhällsrisker, bland annat att ”informationskanaler översvämmas av lögner och propaganda” och risken för en okontrollerad utveckling där arbeten försvinner i en snabbare takt än vi önskar. Risker som för en lekman tycks vara möjliga att hantera genom olika former av regleringar och andra kontrollmekanismer.

Egenintresse

Kritikerna till Tegmarks, Musks med fleras brev menar att det pågår ett globalt race där västvärlden riskerar att hamna på efterkälken om vi pausar utvecklingen genom ensidiga moratorium. Vissa av dessa kritiker menar också att undertecknare av det öppna brevet kan ha ett egenintresse av att AI-utvecklingen pausas, eftersom de själva ligger efter. Enligt uppgift försökte Elon Musk ta över OpenAI under 2018, men när detta misslyckades backade han på ett tidigare löfte om att finansiera verksamheten med 1 miljard dollar och lämnade därefter bolagets styrelse med motiveringen att han hamnat i en intressekonflikt i egenskap av storägare i Tesla. Resultatet blev att OpenAI hamnade i en akut likviditetskris, men räddades av Microsoft några månader senare. Tillsammans med Microsoft utvecklade OpenAI senare ChatGPT, som i sin senaste version är baserad på 1 biljon parametrar, dvs. en miljon miljoner parametrar. I dagarna kom så beskedet att Musk lanserar X.AI Corp, en konkurrent till OpenAI.

Slutsats

Så vilken slutsats kan man dra? Ja, att de flesta AI-experter är överens om att det finns risker, men att det råder delade meningar om hur riskerna bäst hanteras, och att det finns olika krafter som kan ha ett egenintresse av att påverka debatten. Och alldeles oavsett detta så kan vi inom området supply chain och logistik vara helt trygga i att fortsätta att ta hjälp av tekniken för att skapa bättre, mer effektiva, säkra och hållbara flöden och reducera de arbetsuppgifter som är slitsamma, tråkiga och farliga.

Stefan Karlöf är chefredaktör för Supply Chain Effect

Möt SKFs Mattias Axelsson

I det här avsnittet av SCE600SEC. träffar Stefan Karlöf SKFs logistikchef Mattias Axelsson. Samtalet kretsar kring logistiska utmaningar och den ständiga strävan efter mer effektivitet, hållbarhet och kundservice – och fördelarna med långa, djupa partnerskap och ett förstklassigt WMS. (på engelska).

Befordrad: Element Logics Thomas Karlsson ansvarig för 11 länder

Element Logic Sweden ABs vd Thomas Karlsson tillträdde som chef för det svenska dotterbolaget i januari 2019 och har därefter medverkat till att bolaget har vuxit med 400 procent och med stadigt god lönsamhet. Den prestationen har nu betalat sig i form av en befordran. Karlsson är nu ansvarig för en av koncernens två europeiska regioner som består av elva länder.

– Jag har från den första april fått ansvaret för en av två sub-regioner i vår nya Europeiska region vilken omfattar elva länder i Europa, säger Thomas med illa dold stolthet och säger skämtsamt att han känner en skräckblandad förtjusning inför den nya, betydligt större uppgiften, där han får ansvar för samtliga europeiska länder exklusive Tyskland, Australien och Schweiz.

2022 omsatte den svenska verksamheten cirka 1 150 Msek, att jämföra med 284 Msek för fyra år sedan. Den snabba omsättningsökningen är en följd av den starka efterfrågan på AutoStore, framförallt inom e-handeln, men bortsett från marknadens starka efterfrågan så utmärks det svenska dotterbolaget av särskilt goda prestationer. Under 2022 blev Sverige återigen koncernens största marknad, tätt följd av Tyskland.

– Element Sverige är fortfarande den största enheten i koncernen. Förutom att vi är bra på det vi gör, så beror det även på att penetrationen och kännedomen om AutoStore är väldigt hög och tekniken väl etablerad i Sverige, säger Thomas och konstaterar att den tyska marknaden är ungefär åtta gånger så stor, vilket gör Tyskland till storfavorit att ta hem den interna tillväxtkampen under 2023.

Ny global organisation

Element Logic-koncernen har haft en fenomenal resa sedan starten 1985 och är i full färd med att etableras som en global aktör, med målsättningen att omsätta en miljard Euro om två år. Thomas Karlssons nya roll är en följd av att Element Logic nu anpassar sin organisation för fortsatt tillväxt som en global aktör på en marknad som omfattar de tre regionerna Americas (Nord- resp. Sydamerika), Asia-Pacific och Europe. Därmed förs det operativa ansvaret ut i de nya regionerna och moderbolaget fokuserar helt på den fortsatta strategiska utvecklingen inklusive en snabbt växande produktportfölj.

– Penetrationen av AutoStore och vår marknadsandel i Norden är väldigt hög, och omvänt är AutoStore-penetrationen och vår marknadsandel i övriga Europa betydligt lägre, vilket innebär att tillväxtpotentialen är god. Kan vi få till delar av det vi fått till i Norden så kommer detta bli riktigt intressant. Det här ska bli sjukt spännande och jag älskar utmaningar, säger Thomas och berättar att han tillsvidare även kvarstår som vd för det svenska bolaget till dess att en efterträdare har utsetts.

AI för framtidslogistik hos PostNord

PostNord Sverige hanterar i genomsnitt en halv miljon paket dagligen i sina paketterminaler runt om i landet. På vissa av dessa terminaler testas och utvecklas nu AI-lösningar för smartare paketsortering och optimerad lastning. Målet är att effektivisera hela logistikkedjan, minska kostnader och koldioxidutsläpp samt underlätta för medarbetarna. 

Bland annat testas en kamerabaserad AI-lösning som automatiskt mäter fyllnadsgraden i varje fordon. Kameran scannar av lastytan för samtliga transportfordon på terminalerna och skapar en översikt som används för en smartare datainsamling av effektiviteten i packning av fordonen. Denna lösning innebär att man ersätter den tidigare manuella datainsamlingen mot en helt automatiserad process, vilket ska spara arbete för medarbetare och säkra korrekta data. Genom att optimera transporterna minskar antalet onödiga körningar, vilket i sin tur bidrar till att reducera CO2-utsläppen.

– Vi utnyttjar den senaste AI-teknologin för att  maximera utrymmet i våra fordon. Det är som att spela Tetris, men i verkligheten. Genom att snabbt och automatiskt ge våra medarbetare information om hur mycket vi lastar, kan vi minska utrymmesförlusterna och öka effektiviteten i varje transportfordon. Tidigare var registreringen helt manuell, men är nu automatiserad, vilket innebär att vi kan minska kostnader och klimatavtryck samtidigt som vi underlättar för våra medarbetare och ledning i terminalerna. Det är fantastiskt att se hur denna teknologi fungerar och bidrar till att uppnå våra hållbarhetsmål, säger Mathias Krümmel, vd PostNord Sverige.

PostNord testar även en annan AI-baserad lösning i form av smarta glasögon med inbyggd AI och mikrofon för sina medarbetare i terminalerna. De smarta glasögonen kan skanna streckkoder på paket och ger omedelbar återkoppling om hur och var den skannade artikeln ska sorteras. Glasögonen ersätter traditionella handhållna verktyg som scannrar, vilket innebär att medarbetaren får tillgång till viktig information med båda händerna fria, vilket gör pakethantering mer effektiv och ergonomisk.

– Vi är övertygade om att vi måste våga vara framåtlutade med ny teknik för att möta framtidens utmaningar. Vi arbetar ständigt med att utveckla vår verksamhet för att underlätta för alla våra medarbetare. Dessutom strävar vi efter att vara en föregångare inom hållbar logistik och ser AI som en viktig del i att nå våra mål. De lösningar vi väljer att införa är noggrant utvalda för att möta de utmaningar som vår bransch står inför, både nu och i framtiden, säger Mathias Krümmel.

SCE #2 2023

TEMA: DEN AUTONOMA FÖRSÖRJNINGSKEDJAN

  • Intervju med robotprofessorn Danica Kragic Jensfelt ”Robotar ska göra det som är smutsigt, tråkigt och farligt”
  • ”Automationsmarknaden fortsatt het” 
  • Langebæk tar nästa kliv på tillväxtresan 
  • Framgångsrik RFID-satsning hos Nowaste Logistics  
  • Störningar och svängningar i försörjningskedjan kräver intelligent digitalisering  
  • MHI/Deloitte: ”Ökade investeringar i supply chain-teknik och innovation” 
  • De 5 största riskerna i supply chain 2023 enligt Everstream Analytics  
  • Och en hel del annat!

Everstream Analytics: ”Kinasourcing största risken i supply chains 2023”

Enligt analysföretaget Everstream Analytics, som är specialiserade på analys av supply chains, är sourcing från Kina årets största risk i de globala försörjningskedjorna. Det framgår av analysföretagets årliga Risk Report för 2023. 

Inköp från kinesiska tillverkare är den främsta risken i leveranskedjan 2023, enligt analysföretaget Everstreams årliga riskrapport. I analysbolagets senaste rapport anges risken för bland annat förseningar och avbokningar från Kinabaserade leverantörer till 90 procent. EMer specifikt handlar riskerna i Kina om lokala Covid-utbrott – under 2022 inträffade 85 nedstängningar i Kina enl rapporten – samt hållbarhetsrisker, ESG-brottslighet, cyberbrottslighet och risker för skenande kostnader samt finansiella risker som sammanhänger med den ekonomiska avmattningen i världen.

ESG-brottslighet stor risk

Risker som sammanhänger med ESG-brottslighet (Environmental, Social and Governance) framhålls som särskilt stora i Kina (75%), enligt rapporten. Everstream identifierade 177 underleverantörer kopplade till tvångsarbetande uigurer i Kinas Xinjiang-region. Mer än hälften av alla företag som kopplas till tvångsarbete i Xinjiang finns inom metall-, elektronik- och detaljhandelsindustrin. Alla företag som köper elektroniska komponenter i Kina utsätts för ESG-överträdelser eftersom några av Kinas största koppar, nickel, och litiumproducenter har anklagats för att använda tvångsarbete i Xinjiang, enligt rapportförfattarna. 

Saknas transparens i leverantörsnätverken

Analytikerna konstaterar även att det inte räcker att få försäkringar från Tier 1 leverantörer i Europa eller USA om att de inte har kinesiska leverantörer, eftersom det saknas full transparens i leverantörsnätverken.

Everstreams egenutvecklade riskpoängmodell inkluderar historiska, nuvarande och framtida risker i mer än 30 huvudkategorier. Med hjälp av mänsklig och artificiell intelligens förutsägs övergripande riskexponering, sannolikhet, svårighetsgrad och relevans. www.everstream.ai