Schenker + iBoxen = sant

DB Schenker meddelar att det nu är möjligt för e-handlare att använda sig av boxleveranser till sina kunder. Detta har blivit möjligt genom ett samarbete med iBoxen och deras växande nät av bostadsnära paketboxar.

– Vi är väldigt glada över att vi kan stärka vårt redan starka paketerbjudande ytterligare med vår samarbetspartner iBoxen. Genom att bredda vårt erbjudande förstärker vi DB Schenkers position som den självklara och kompletta logistikpartnern för e-handlare, säger Viktor Strömblad, Head of Land på DB Schenker. 

Med den kraftiga utveckling som skett inom e-handeln de senaste åren behövs fler leveranssätt utöver leverans via ombud och hemleverans, vilket är bakgrunden till valet att använda iBoxens växande infrastruktur. 

– De boxlösningar som finns i dag är ofta placerade i butiker eller i andra inomhusmiljöer, vilket gör att lösningen kräver att butiken har öppet. Därför ser vi iBoxens koncept med bostadsnära boxar som ett bättre komplement till de ombuds- och hemleveranstjänster vi redan erbjuder, säger Viktor Strömblad. 

iBoxens lösning är öppen för alla transportbolag. Det gör att vi tillsammans kan erbjuda fler bostadsnära leveranser med minimal påverkan på boendemiljön. Paketboxarna minskar antalet körda mil, sparar på miljön och är smidig för både konsumenter och handlare. 

”Vi ska vara dubbelt så stora 2025″

Mjukvaruföretaget AEB startades 1979 av Peter Michael Belz, en värderingsdriven entreprenör som ville bygga ett tyskt IT- företag, som till sin karaktär och sin kultur är mer skandinaviskt än tyskt. SCE har träffat AEBs dynamiska Nordenchef Ted Roth.

Med ett decenniums erfarenhet som säljare av logistikmjukvaror på IBM såg Belz stora möjligheter i den framväxande mjukvarubranschen. Det första uppdraget blev att utveckla en tullösning för den västtyska tullen, under en tid då det mesta fortfarande hanterades helt manuellt med skrivmaskin och penna. Fyrtiofyra år senare är företaget en av Europas ledande leverantörer av logistikmjukvara, med lösningar både för tull, efterlevandekontroll (compliance) och logistik & supply chain. Från kontor i Storbritannien, Tyskland, Schweiz, Singapore, USA och Sverige betjänas idag fler än 6 000 kunder över hela världen, inklusive här i Norden.

– Vi etablerade den svenska verksamheten 2015 och under årens lopp har vi haft en mycket bra utveckling i hela Norden, säger Ted Roth som sedan åtta år är AEBs General Manager i för den regionala verksamheten. Dessförinnan arbetade han många år med både tull- och transportsystem på IKEA och mjukvaruföretaget KSD Edicom.

Ett utmärkande drag för AEB är alltså att företaget på många sätt är mer skandinaviskt än tyskt. På företagets hemsida lyfts betydelsen av medarbetarna, företagskulturen och den platta organisationen fram som särskilt viktigt, och avsaknaden av titlar och organisationsdiagram är slående.

– Det är en väldigt platt, öppen och vänlig organisation att jobba i, med en konsensuskultur, möjligheter till delägarskap, vinstdelning och samtidigt ett starkt kundfokus, säger Ted, som själv tillbringat åtta år i verksamheten. Han framhåller att ett bevis på bolagets uppskattade företagskultur är att AEB rankas som den femte bästa IT-arbetsgivaren i Tyskland på en lista som består av 1 000 företag.

”Behandla andra med respekt”

AEBs grundare Peter Belz är vid 83-års ålder fortfarande aktiv i det företag som han grundade utifrån en positiv människosyn och en tro på att öppenhet och respekt för andra människor och deras olikheter är grunden för kreativitet och goda prestationer. I en intervju för några
år sedan underströk han vikten av att behandla andra människor med respekt, både medarbetare, kunder och andra. Särskilt framhöll Belz att just den förmågan – i kombination med företagets effektiva lösningar, kompetens, pålitlighet och tillgänglighet – är en avgörande orsak till AEBs framgångar och långa, starka relationer med både anställda och kunder. Som exempel på detta framhöll han att sju av AEBs tio första kunder var fortsatt lojala efter flera decennier.

Gradvis utveckling

AEB har alltså sitt ursprung i mjukvarulösning- ar för tull, där företaget idag är mest välkänt. Som en vidareutveckling och ett komplement till tullösningarna lanserades så småningom flera mjukvaror för logistik och transport. Bland annat en lösning som stöttade plockning & packning i lager och därefter en lösning för skeppning. Båda dessa system var embryon till det som under årens lopp har resulterat i en fullfjädrad WMS- respektive en TMS-lösning. I början av 2000-talet adderades dessutom lösningar för efterlevandekontroll i sortimentet. Det vill säga programvara som hjälper företag att minimera affärsrisker genom att kontrollera att partners och leverantörer följer internationella regelverk och inte finns med på sanktionslistor.

TMS ett fokusområde

Trots att AEB är mest känt för sina tullösningar är det inom logistik och supply chain som de största framgångarna har skördats här i Norden. Den avancerade TMS-lösningen har gått särskilt bra och används av flera ledande svenska företag.

– AEB är ett framgångsrikt företag som har riktigt bra produkter och en hög efterfrågan inom alla våra tre verksamhetsområden. Men trots det tycker vi att vi borde vara mer välkända, särskilt här i Norden, säger Ted med ett skratt och berättar att de flesta kunder söker upp bolaget efter att ha fått en rekommendation.

Ett satsningsområde för hela koncernen är just nu företagets TMS, som helt sonika benämns AEB TMS – ett molnbaserat transport-hanteringssystem som Ted vill att fler företag får upp ögonen för.

– Vi ska komma ut och bli mycket tydligare i vår kommunikation kring detta, för vi har ett TMS som utan vidare kan mäta sig med de främsta och mest välkända systemen på marknaden, både vad gäller teknik och funktionalitet, framhåller han.

Visibilitet för flexibilitet

Efterfrågan på transportsystem av olika slag ökar snabbt i kölvattnet på senare års störningar i de globala försörjningskedjorna, där de flesta företag har upplevt hur uteblivna leveranser och bristande tillgång till transportkapacitet har fått förödande konsekvenser för både kund- relationer och ekonomi. Som ett resultat är nu medvetenheten hög kring behovet av visibilitet och flexibilitet i leveransflödena.

– Med bra mjukvarulösningar skapas den visibilitet som är grunden för att kunna parera och påverka olika skeenden i försörjningskedjan, baserat på proaktiva larm, visibilitet på inkommande gods och en samlad överblick över leveransprocesser och transportleverantörernas prestationer, säger Ted och frågar retoriskt vad man ska göra med all denna potentiella visibilitet, och svarar själv på frågan.

– Man brukar säga att det du inte kan mäta, kan du inte förbättra. Med tillgång till rätt visibilitet och och fakta om vad som sker kan exempelvis svagpresterande transportörer bytas ut och med ett larm om en väntad försening går det att med ett flexibelt TMS agera proaktiv och säkerställa att leveransen kommer i tid.

Låg IT-mognadsgrad i supply chain

Ted framhåller att många företag nu vill ha maximal flexibilitet, för att mer snabbfotat kunna hantera de störningar som mer eller mindre har blivit vardag i de globala leveranskedjorna. Han menar att senare års turbulens och störningar driver på IT-mognaden inom logistik och supply chain – ett område där han anser att mognadsgraden än så länge är låg.

– Det finns idag otroligt bra system med bland annat AI-funktionalitet, men den generella IT-mognaden inom logistik och supply chain är väldigt låg och för att få ut maximal effekt av visibiliteten behövs en kritisk massa av uppkopplade partners som delar med sig av sina data. Med rätt data kan den visibilitet och den samverkan skapas som är nödvändig för att kunna agera flexibelt och därmed stå emot de allt mer frekventa störningarna.

Fortsatt hög efterfrågan

Avmattningen i den globala ekonomin tycks inte påverka efterfrågan på mjukvaror, där de senaste årens störningar i världens försörjningsked- jor driver på en fortsatt hög efterfrågan på ökad visibilitet och automatisering i supply chain.

– Man ska alltid vara ödmjuk inför framtiden, men vi ser ingen tendens till avmattning i vår verksamhet. Tvärtom upplever vi att många företag tar ytterligare steg för att riskminimera, bli mer motståndskraftiga och flexibla, säger Ted som menar att den stora utmaningen för hans egen del är att hitta de talangfulla medarbetare som behövs för att uppnå målet att fördubbla den svenska verksamheten de närmaste två åren.

—-

Om Ted Roth

Utbildning: Bachelor of Science.

Karriär: Projektledare och programledare på IKEA Sverige, ansvarig för KSD Edicom AB, vd AEB SE Sverige.

Familj: 2 barn och fru.
Intressen: IT och logistik, tennis och träning.

Främsta levnadsregel: Var dig själv.
Bästa ledarskapsråd: Lyssna aktivt och förstå att vi alla är unika individer.

Om AEB

AEB SE (Societas Europaea) grundades 1979 och har idag 18 kontor i 10 länder med huvudkontor i Stuttgart, Tyskland. Namnet AEB kommer från tyska ordet ”Entwicklung von Branchensoftware”, vilket betyder mjukvara för specifik industri. A:et lades till för att säkerställa att företaget hamnade först i telefonkatalogen – på den tiden då dessa existerade. AEB erbjuder molnbaserade SaaS lösningar med hosting/drift i Tyskland. Verksamheten levererar mjukvarulösningar inom de tre områdena global handel, efterlevnadskontroll och logistik. 2023 har AEB över 6 000 kunder, fler än 600 anställda och omsätter cirka en miljard kronor.

Element Logics minsta AutoStore-installation hanterar 4,5 miljoner artiklar

Kretskortstillverkaren NOTE har installerat robotsystemet AutoStore för att förse sin produktionslinje med komponenter. Målet med installationen har varit att spara plats och kostnader samt att effektivisera hela produktionslinan. Installationen är Element Logics hittills minsta på den svenska marknaden, men den hanterar hela 4,5 miljoner artiklar.
 

– Vi valde AutoStore från Element Logic för att få ett skalbart och yteffektivt lager som tillgodoser alla våra effektivitetsbehov i såväl produktion som produktionsplanering, säger Karin Nichols, vd på NOTE Torsby AB, som ingår i NOTE koncernen, som är ett av norra Europas ledande företag för elektroniktillverkning av kretskort.

Anläggningen är Element Logics minsta AutoStore hittills i Sverige sett till antalet backar och footprint. Samtidigt är det troligtvis den AutoStore-anläggning som hanterar flest artiklar, 4,5 miljoner, enligt ett pressmeddelande från Element Logic. AutoStore-lösningen förser NOTEs produktionslinje för kretskort med de artiklar som behövs i produktionen. Systemet levererar komponenten till plockaren och inte tvärtom, med hjälp av snabba plockrobotar och staplade lådor i ett ramverk. Den automatiserade lagerlösningen ska hjälpa NOTE att bli kostnadseffektiva för att kunna stå sig i en allt tuffare konkurrens. Systemet är också skalbart, så om produktionen ökar i framtiden kan NOTE skala upp sin kapacitet.

– Genom installationen hos NOTE ser vi ytterligare ett bevis för att AutoStore-teknologin är redo att effektivisera industrin. Dessutom förknippar nog många AutoStore med en viss storlek, men med denna installation ser vi att våra automationslösningar även kan göra stor skillnad i mindre anläggningar, säger Anders Bohlin, Sales Director på Element Logic Sverige.

– Tekniken är redan på plats och är idag en etablerad effektivitetslösning inom e-handeln. Nu har även industrin fått upp ögonen för möjligheterna och potentialen är enorm, säger Thomas Karlsson, vd på Element Logic Sverige.

Linköpings universitet lanserar öppen distansutbildning i logistik

På Linköpings universitets bedrivs sedan decennier en välrenommerad forskning och utbildning inom logistik. Hittills har utbildningarna ingått i olika utbildningsprogram, men nu erbjuds för första gången en öppen distansutbildning inom logistik, kallad Logistik 1.

– Logistik 1 läser man på kvartsfart på distans, vilket passar särskilt bra för yrkesverksamma, säger Fredrik Stahre, som är Universitetsadjunkt på Linköpings universitet och en av de ansvariga för den nya utbildningen tillika en av kursens rutinerade lärare. 

Fredrik förklarar att utbildningen ger 7,5 universitetspoäng och är medvetet bred i sin utformning. Målgruppen är både de som redan är verksamma inom logistik men behöver en uppdatering och till de som helt saknar tidigare logistikerfarenhet men är nyfikna på ämnet. Utbildningen består både av ett femtontal liveföreläsningar, lektioner och självstudier, som stöttas av undervisningsfilmer. 

– Vi hoppas att en del företag kommer att uppmuntra grupper av medarbetare att söka den här utbildningen, som ett sätt att skapa en gemensam kunskapsplattform och referensram. Vi märker i våra kontakter med näringslivet att det finns ett stort behov av mer logistikutbildning, och för alla svenska medborgare som har allmän behörighet så är Logistik 1 helt kostnadsfri. 

Förståelse för logistikflöden

Fokus för kursen är planering och styrning av hållbara materialflöden där deltagarna lär sig att lösa verklighetsnära problem och får en förståelse för moderna logistikflöden. 

– Under utbildningen ingår bland annat moment som lagerstyrning, lagerhantering, planering av transporter och flöden samt relationer med leverantörer och kunder, berättar Fredrik och nämner att det kan komma att lanseras fler öppna logistikutbildningar om Logistik 1 blir en framgångsrik satsning. 

Niklas Jalkner ny vd för Toyota Material Handling Sweden

Den 1 april 2023 tog Niklas Jalkner över som vd på Toyota Material Handling Sweden efter avgående Henric Hasth, som lämnar posten efter 6,5 år och går vidare inom Toyota Material Handling Europe.

Niklas Jalkner har lång erfarenhet av ledande befattningar både inom och utanför Toyotakoncernen. Närmast kommer han från rollen som Rental & Used Director på Toyota Material Handling Europe. Dessförinnan verkade han som Servicedirektör i det svenska sälj- och servicebolaget, dit han nu återvänder. Under 2009-2015 arbetade Niklas för Gilbarco Veeder-Root, ett marknadsledande företag för lösningar och teknik för bränsleförsäljning i rollen som Director Operations Scandinavia and Baltics.

– Jag är både glad och stolt över att ta över stafettpinnen och leda ett framgångsrikt och samhällsviktigt bolag som Toyota Material Handling Sverige till fortsatta framgångar och tillväxt på den svenska marknaden. Jag tar med mina tidigare erfarenheter och ser fram emot att utveckla verksamheten tillsammans med medarbetare och våra kunder för att fortsätta skapa mervärde i deras materialhanteringsprocesser, säger Niklas.

Henric Hasth går vidare till Toyota Material Handling Europe i rollen som programägare för Toyota Material Handling Europes transformationsprogram och rapporterar där till CFO, och ingår även fortsättningsvis i Toyota Material Handling Swedens styrelse.

– När jag nu går vidare inom koncernen med ett nytt spännande uppdrag önskar jag Niklas lycka till och välkommen tillbaka till en stark organisation med mycket kompetens och engagemang.

Finlands ledande dagligvaruaktör väljer Swisslog för högautomatiserat e-handelslager

S-gruppen, Finlands största nätverk av dagligvaruhandlare, har fattat beslut om att bygga ett högautomatiserat e-handelslager i Vanda, strax norr om Helsingfors. Syftet är att möta den snabbt ökade e-handeln med dagligvaror i Helsingforsområdet. Swisslog har valts som partner för den omfattande automationslösningen. 

– Vi påbörjade under 2021 en bred upphandling där ett flertal potentiella samarbetspartners ingick. I slutänden valde vi Swisslog eftersom de erbjöd den bästa helhetslösningen, underhåll och service, säger Jukka Ranua, Utvecklingsdirektör för e-handel och digitala tjänster på HOK-Elanto, som är S-gruppens verksamhet i Helsingfors med omnejd och marknadsledaren för e-handel med dagligvaror i Finland. 

Den valda lösningen innebär att ett centraliserat Fulfillment Center (CFC) inrättas i en befintlig byggnad som förses med två AutoStore-anläggningar för rumstempererade respektive kylda varor. Automationslösningen består av 110 AutoStore-robotar, vilket kommer atfördubbla HOK-Elantos nuvarande leveranskapacitet. AutoStore-lösningen är en central del av en större helhetslösning som Swisslog tillhandahåller för att säkerställa snabba och högkvalitativa leveranser till HOK-Elantos e-handelskunder.

– Det är ett stort och viktigt framtidsprojekt för oss som kommer att kosta tiotals miljoner Euro. Vi ser mycket fram emot samarbetet med Swisslog och driftsättningen av anläggningen, säger Jukka. 

Installationerna i det 12 000 kvadratmeter stora lagret påbörjas i juni 2023 och anläggningen tas i drift 2024. Trots den höga automationsgraden beräknas anläggningen sysselsätta närmare 200 personer.

S-gruppen är en finländsk företagsgrupp inom handels- och servicebranschen som ägs av sina kunder och som har över 1 800 verksamhetsställen i Finland. Gruppen består av 19 självständiga regionhandelslag – bland annat HOK, Helsingfors handelslag – samt Centrallagret för Handelslagen i Finland (SOK), som ägs av handelslagen. I gruppen ingår också sex lokala handelslag. Verksamhetsnät täcker hela landet och har en starkt regional prägel.

Mathems Henrik Peitz i senaste SCE600SEC.

I det här avsnittet av SCE600SEC. samtalar vi med Henrik Peitz, COO på den framgångsrika, storsatsande e-butiken Mathem.se, som i december förra året öppnade sin nya automatiserade logistikanläggning i Larsboda utanför Stockholm. Just nu pågår inkörningen av den nya anläggningen, med målet att vara uppe i full kapacitet under första halvåret 2023. Mathems nya anläggning har utvecklats och byggts specifikt utifrån Mathems verksamhet och behov, och är en central del i Mathems tillväxtresa mot lönsamhet. Anläggningen är automatiserad, vilket innebär skalbarhet och en markant ökad effektivitet i hela Mathems logistikkedja. Intervjun fokuserar på olika logistiska utmaningar, såsom ökade konsumentkrav, hållbarhet, effektiv lagerhållning och fördelarna med ett förstklassigt WMS. (På engelska).

MER FOSSILFRITT HOS POSTNORD

PostNord satsar vidare på fossilfria transporter genom gröna korridorer, med implementeringen av de nya sträckorna Örebro, Borlänge, Karlstad, Norrköping och Västerås, tas ytterligare ett steg mot helt fossilfria transporter. 

Sedan tidigare omfattar de gröna korridorerna transporter av e-handelspaket mellan och inom Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Norrtälje, Helsingborg, Mölndal och Lund. Från och med första april sträcker sig de gröna korridorerna mellan 13 orter. Samtidigt med expanderingen transporteras nu för första gången samtliga varubrev mellan Stockholm, Göteborg och Malmö inom de gröna korridorerna. 

– I samband med utökningen av de gröna korridorerna kommer ytterligare cirka 25 000 paket och 40 000 varubrev, per dag, att transporteras fossilfritt. Vår ambition är att succesivt expandera de gröna korridorerna till fler städer där vi transporterar stora volymer, säger Naznoush Habashian, hållbarhetschef PostNord Sverige.

I PostNord koncernens agenda för hållbar logistik gäller att egna och köpta transporter ska vara helt fossilfria till 2030. För att klara det målet investerar PostNord i elektrifiering av sin fordonsflotta, användning av biodrivmedel samt innovativa leveranslösningar och samarbeten med leverantörer och kunder. Genom att byta fossil diesel mot biodrivmedlet HVO100 uppges PostNords gröna korridorer ha bidragit till en utsläppsminskning med 1 090 ton CO2 under 2022, och de förväntas minska med 3 200 ton under 2023.

– Ambitionen är att introducera gröna korridorer i PostNords samtliga verksamhetsländer. Vi samarbetar också med e-handelsföretag vars lager står utanför de gröna korridorerna för att realisera en fossilfri transport från varulager in i de gröna korridorerna, säger Naznoush Habashian.

PostNords gröna korridorer innebär en fossilfri leverans av företagspaket från varulager till slutkonsument – till/från och inom utvalda städer. De gröna korridorerna sträcker sig mellan 13 städer och fyra av PostNords företagstjänster omfattas. Fossilfritt innebär att våra fordon drivas av förnybart drivmedel HVO100, biogas eller går på el. 

Från DB SChenker till DB Cargo

Den tidigare DB Schenker-enheten Full Load Solutions ingår sedan i januari 2023 i DB Cargo. Därmed blir DB Cargo en stark aktör på den svenska marknaden för godstransport för transportlösningar i Sverige, Europa samt till och från Kina, uppger DB Cargo i ett pressmeddelande.

Genom att kombinera Full Load Solutions breda erfarenhet inom inrikes och internationell speditionsverksamhet med DB Cargos internationella järnvägsnätverk och kapacitet, kan företaget erbjuda sina kunder mer omfattande transportlösningar och en ökad service. DB Cargo Full Load Solutions arbetar i huvudsak med transport av hellaster genom olika typer av järnvägsupplägg. De erbjuder en rad olika logistiktjänster, transport av varor lastade i järnvägsvagnar, containrar och trailers men även bulk- och specialtransporter.

– Flytten till DB Cargo har varit ett naturligt steg för oss, vår verksamhet är inriktad på järnvägsbaserade och hållbara transportlösningar, säger Jerry Lindestam, Head of Full Load Solutions Sweden.

DB Cargo prioriterar hållbarhet och minskad miljöpåverkan i sin verksamhet. Ambitionen är att i så stor utsträckning som möjligt transportera gods på järnväg, vilket ger en reduktion av koldioxidutsläpp med upp till 80% jämfört med transport på väg.

Full Load Solutions är en europeisk enhet inom DB Cargo som tillhandahåller branschexpertis och tillförlitliga godstransporter. Med fokus på kundanpassade och miljöeffektiva transportupplägg utvecklar bolaget transportlösningar för hellaster på väg, järnväg och med kombinerade transportsätt.

MHI och Deloitte: ”Ökade investeringar i supply chain-tech och innovation”

I veckan presenterade MHI och Deloitte den årliga enkäten, MHI Annual Industry Report 2023 – The Responsible Supply Chain: Transparency, Sustainability, and the Case for Business. Av rapporten framgår bland annat att 74 procent av de tillfrågade ledarna i supply chain avser att öka sina investeringar i supply chain-teknologi och innovation under 2023. 

90 procent av deltagarna i undersökningen uppger att de planerar att spendera över 1 miljon USD och 36 procent planerar att spendera över 10 miljoner USD på området. De planerade investeringarna kommer att göras i bland annat lösningar för förbättrad visibilitet och hållbarhet i försörjningskedjan. I rapporten förutspås att de ökade investeringarna kommer att öka dramatiskt i följande tekniker, under de kommande fem åren:

  • Lager- och nätverksoptimering 87 %
  • Molnttjänster 86 %
  • Sensorer och automatisk identifiering 84 %
  • Avancerad dataanalys 82 %
  • Bärbar och mobil teknik 80 %
  • Robotik och automation 78 %
  • 3D-utskrift 75 %
  • Artificiell Intelligens 73 %
  • Internet of Things 68 %
  • Blockchain 68 %
  • Förarlösa fordon och drönare 66 %

Tekniker som respondenterna avser att investera i (andel som avser att investera %)

– Ansvarsfulla försörjningskedjor måste reagera i realtid på förändrade förhållanden, detta kräver hög datakvalitet, automatisering och automatiserat beslutsfattande. Investeringar i automation och andra digitala lösningar som IoT, avancerad dataanalys och AI förstärker inte bara en verksamhets snabbhet och visibilitet, de möjliggör även det beslutsfattande och den transparens i realtid som krävs för att förbättra prestationer upp- och nedströms i försörjningskedjan, säger MHIs CEO John Paxton. 

Främsta utmaningarna 

De främsta utmaningarna var i årets undersökning att anställa och behålla kvalificerade arbetstagare (57 %) och hantera bristen på kompetent personal (56 %). Den näst viktigaste utmaningen är att  hantera störningar i försörjningskedjan (54 %). Undersökningen visar att bristen på arbetskraft ökar företagens investeringar i teknik som minskar behovet av repetitivt, manuellt arbete. 41 procent av de tillfrågade säger att de vidareutbildar sin arbetskraft för att kunna hantera de nya teknologier som implementeras. 

Ökat hållbarhetsfokus

Hälften av respondenterna i undersökningen (48 %) säger att de möter tryck på att utveckl an mer hållbar försörjningskedjakedja. Trycket kommer från flera håll, inklusive konsumenter, myndigheter, branschorganisationer, traditionella och sociala medier och andra intressenter. Undersökningen visar att de främsta fokusområdena för hållbarhet är elektrifiering (40 %), hantering av naturresurser (29 %), vattenanvändning (27 %) och övergång till förnybar energi (27 %). 

Resultaten av 2023 års rapport är baserade på enkätsvar från över 2 000 ledare inom produktion och supply chain i ett brett spektrum av branscher. 83 procent av de tillfrågade innehar ledande befattningar som vd, vvd, avdelningschef med flera. De deltagande företagen varierar i storlek, där 74 % rapporterar en årlig försäljning på mer än 50 miljoner USD och 8 % rapporterar 1 miljard USD eller mer. 

MHI är en internationell branschorganisation som har representerat materialhantering, logistik och försörjningskedjan sedan 1945. MHI medlemmar inkluderar tillverkare av materialhanteringsutrustning inklusive lager och logistik, systemintegratörer, tredjepartslogistikleverantörer, konsulter och förlag. Deloitte tillhandahåller branschledande revisions-, konsult-, skatte- och rådgivningstjänster till många av världens mest beundrade varumärken, inklusive nästan 90 % av Fortune 500 och mer än 5 000 privata och medelstora företag.