PMI-Inköpschefsindex upp i juli

Det samlade inköpschefsindex, PMI Total, ökade i juli till 47,6 jämfört med 45,7 månaden innan. Industrikonjunkturen är fortsatt dämpad samtidigt som tjänstesektorn visar på en rejäl uppgång i juli.

– Även om det finns ljusglimtar är det en fortsatt dämpad industrikonjunktur som de svenska inköpscheferna uppvisar, vilket vi även ser i andra länder inte minst i euroländerna, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank.

Delindex för orderingång och produktion svarade för de största positiva bidragen till ökningen i PMI-total följt av lager medan leveranstider och sysselsättning fortsatte att backa. Industriföretagens produktionsplaner blev något mer positiva i juli. Indexet steg till 53,7 från uppreviderade 51,1 i juni. Det är fortfarande på lägre nivåer än i början av året och långt under dess historiska genomsnitt (63,7).

– Index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser föll i juli till 38,6 från 40,4 i juni, nivåer som inte uppmätts sedan pandemiåret 2020. Pristrycket i leverantörsledet fortsätter att minska på bred front men med risk för att en svagare krona kan driva upp priserna igen när leverantörsavtalen ska omförhandlas, säger Kennemar.

PMI–tjänster steg relativt kraftigt i juli, från 45,9 månaden innan till 52,7. Det är den högsta nivån på sju månader och en överraskande stark och bred uppgång.

– Även om tjänstesektorn uppvisar motståndskraft är nedåtriskerna fortsatt stora inte minst effekterna av ett minskat bostadsbyggande och hushållens krympande köpkraft.

Samtliga delindex för PMI Tjänster steg i juli. Delindex för orderingång svarade för det enskilt största positiva bidraget till uppgången i PMI-tjänster följt av sysselsättning, leveranstider och affärsvolym. Index för tjänsteföretagens affärsplaner ökade i juli till 58,5 och fortsätter att vara i den expansiva zonen trots en osäker omvärldskonjunktur.

– Index för leverantörernas insatsvarupriser noterades till 61,1 i juli från 51,1 i juni, den högsta nivån på fyra månader. Det innebär att pristrycket i tjänstesektorn steg i juli och även om det är lägre jämfört med ifjol är det fortfarande är ett väsentligt högre pristryck jämfört med i industrin, säger Jörgen Kennemar.

Inköpschefsindex, PMI, är en snabb, pålitlig konjunkturindikator där 50 anger att läget är detsamma som föregående månad. Ett värde över 50 indikerar att läget är bättre än månaden innan och ett värde under 50 på att det är sämre. PMI baseras på svar från en panel av inköpschefer som svarar på frågor om orderingång, affärsvolym och produktion, sysselsättning, leverantörernas leveranstider och lager av köpt material.

Zilenzio erövrar världen med ”logistik på tapp”

En utbredd och växande utmaning är att hantera ljudmässiga störningar i kontor, skolsalar och andra offentliga lokaler. Svenska Zilenzio, som utvecklar ljudabsorberande akustiklösningar, har tagit sig an den utmaningen med stor framgång. Sedan några år pågår en målmedveten expansion utanför Sveriges gränser. Och logistiken köps på tapp.

– För ungefär fyra år sedan bestämde vi oss för att ta nästa steg i företagets utveckling, bygga en ny organisation, utveckla processer och expandera internationellt. Sedan dess har vi utvecklats snabbt och i princip fördubblat vår omsättning, säger Hans Bergström, som är vd på Zilenzio sedan 2019.

Och marknaden för Zilenzios lösningar växer stadigt. Både som ett resultat av ett ökat fokus på arbetsmiljö och trivsel och en önskan om att ha öppna planlösningar och yteffektiva lokaler. Hans framhåller att Zilenzios lösningar präglas av hög kvalitet och prestanda, bra design och en hög kompetens kring akustik och ljud.

– Vi säljer lösningar, där produkten är en del av lösningen. Det betyder att vi utifrån en hög kompetens, noggranna beräkningar och högkvalitativa material tar fram lösningar för våra kunder. Det finns många produkter på marknaden som helt enkelt inte fungerar. Våra grejer är lite dyrare, men de funkar, säger Hans och berättar att Zilenzios experter ofta får rätta till eller ersätta andra lösningar som inte fungerar.

Globala leveranser

Under årens lopp har Zilenzio fått allt fler förfrågningar från världens alla hörn, vilket så småningom ledde fram till beslutet att börja bygga en mer global verksamhet.

– Vi har prioriterat USA, Tyskland och övriga Centraleuropa och på sikt ser vi även stora möjligheter på vissa marknader i Asien. I takt med att vår internationella försäljning har accelererat så har logistik och leverans minst sagt blivit en stor utmaning för oss, säger Hans med ett leende.

Till en början hanterade Zilenzios egen personal de globala flödena, men i takt med ökade exportvolymer till fler marknader ökade insikten om att det behövdes en extern, professionell logistikpartner.

– Ganska snabbt insåg vi att logistik är ett område som vi inte behärskar. Vi försökte sköta exporten själva, men det krävdes mycket administration, tog mycket tid, blev dyrt och fel.

Flexibel extern logistikfunktion

Mot den bakgrunden var det ett lätt beslut att anlita logistikexperten Sonat, och deras logistiktjänst som skämtsamt kallas för ”logistik på tapp”. Det uttrycket sätter fingret på att det handlar om logistiktjänster som ger kunden en flexibel, extern logistikfunktion.

– Nu har vi samarbetat i närmare tre år och det funkar väldigt bra. Vi har fått en professionell och kunnig partner som gör livet betydligt enklare för oss, säger Hans och nämner att Sonat utför en mängd olika uppgifter, bland annat val av transportslag, transportör och incoterms, tulladministration, logistikrådgivning och även kundsupport kring leveranserna på vissa marknader.

Samarbeta med de bästa

Att samarbeta med externa, professionella partners är en självklarhet för Zilenzio. Redan från start utvecklades den första produkten med externa specialister inom design och akustik, och så har det fortsatt.

– Egentligen kan man se oss som ett sälj- och marknadsbolag, som samarbetar med de bästa inom olika områden. Det gäller för utveckling, design och hållbarhet och det gäller även för produktion, distribution och logistik, förklarar Hans.

Om Zilenzio

  • Affärsidé: Vi skapar tystnad för öron och öron Startår: 2004
  • Grundare: Marie Lindqvist-Pahlstad och Jenny Hellden
  • VD: Hans Bergström
  • Antal anställda: 24 
  • Omsättning: 106 Mkr (2022) 
  • Resultat: 11 Mkr (2022)

Johan Kristofferson, Swisslog: ”Vi är på en enormt häftig tillväxtresa”

AV STEFAN KARLÖF

Marknaden för lagerautomation fortsätter att växa starkt och Swisslog är ett av de mest snabbväxande automationsföretagen. Bolagets globala orderstock nådde en rekordnivå 2022, samtidigt som omsättningen ökade från 737 till 827 miljoner dollar. Och trots den globala avmattningen i ekonomin, hög inflation och stigande räntor så fortsätter tillväxten i minst samma takt även under 2023.

– Vi ser att företagen har blivit lite mer försiktiga och att beslutprocesserna tar längre tid, men marknaden fortsätter att växa starkt och vi får fler förfrågningar än vi klarar av att hantera. Enbart de senaste månaderna har antalet förfrågningar formligen exploderat, säger Johan Kristofferson, som är vd och försäljningschef på Swisslog Norden sedan ungefär ett år.

På en marknad där efterfrågan på logistikautomation överstiger leveransförmågan handlar hans uppdrag till stor del om att skapa struktur, systematik och se till att verksamheten har de resurser och kompetenser som behövs. En stor utmaning just nu är därför att hitta fler medarbetare till en rad olika roller. Allt från kundansvariga, säljare och marknadsförare till lösningsdesigners, mjukvaruspecialister och tekniker.

– Efter covid-19 var det oklart om den starka efterfrågan var en tillfällig företeelse som uppstått som en konsekvens av pandemin. Nu ser vi att hela marknaden har tagit ett permanent tillväxtkliv, vilket innebär att vi även fortsättningsvis behöver anpassa verksamheten till den snabba tillväxten, säger Johan och berättar att antalet medarbetare i Norden behöver öka från cirka 240 till 290 enbart under detta år, vilket betyder att tillväxttakten ligger i nivå med 2022.

Höga ambitioner

Ambitionerna för Swisslog Norden är högt ställda. Målet är att omsättningen i den nordiska verksamheten ska öka från dagens cirka 1,3 miljarder kronor till 2 miljarder om fem år.

– Det finns alla förutsättningar för oss att växa mer än branschen i övrigt. Med vårt grymma team här i Norden och våra starka produkter och tjänster så är det definitivt vår målsättning. Nyckeln och den stora utmaningen är att hitta de medarbetare som kommer att behövas i hela organisationen, konstaterar han.

Mycket mer än AutoStore

En av orsakerna bakom Swisslogs goda tillväxt är efterfrågan på den robotiserade lager- och plocklösningen AutoStore, som Swisslog säljer globalt med stor framgång. Men Johan betonar att tillväxten drivs av en generell efterfrågan på många av Swisslogs lösningar.

– Vår styrka är bredden av lösningar som vi har i vår produktportfölj, inklusive våra tjänster och mjukvaror, som totalt sett bidrar till vår positiva utveckling. Sen är det förstås glädjande att efterfrågan på AutoStore är särskilt stark här i Norden och att vi har installerat över 370 AutoStore-lösningar världen över.

Skapa mer kundvärde

För att ännu mer proaktivt och långsiktigt skapa ett ökat värde för kunderna jobbar Swisslog med att stärka upp och utveckla sitt sätt att arbeta långsiktigt och aktivt med sina kunder.

– Här ser vi en stor potential för ett äkta win-win. Om vi blir duktigare på att jobba i nära, långsiktiga relationer med våra kunder där vi bättre förstår deras utmaningar och behov så kan vi bidra till att utveckla deras lösningar på ett mer effektivt och värdeskapande sätt. Det är till nytta för kunden men även för oss, förklarar Johan och berättar att Swisslog Nordens fyrtiotal medarbetare inom Systems Operation även bidrar till att skapa ett ökat kundvärde genom att ta ansvar för både löpande drift, underhåll och ständiga förbättringar av kundernas automationslösningar.

– En av den här branschens verkligt stora utmaningar är att bibehålla de nära kundrelationerna över tid, att inte glömma bort kunden när de väl har köpt och implementerat en lösning. Här kan vi skapa mycket mer värde genom att erbjuda nya typer av tjänster, framför allt digitala lösningar som vässar deras logistik. Mer kontinuerliga, långsiktiga relationer ger oss dessutom en bättre kunskap och förståelse för hur kunderna upplever att deras lösningar fungerar och vad vi behöver förbättra, säger Johan. Mot den här bakgrunden drar Swisslog Norden i gång ett kundforum under hösten 2023, där företagets kunder kan mötas och dela sina kunskaper och erfarenheter med varandra och med Swisslog.

”Fantastisk företagskultur”

När Johan tillträdde sin befattning 2022 kom han närmast från rollen som Regional Sales Director, Digital Solutions Europe på Boeing. Han lämnade med andra ord en bransch för en helt ny. Och efter ett drygt år i automationsbranschen är han mest imponerad över Swisslogs starka och positiva företagskultur.

– Jag trivs enormt bra i Swisslog och tillsammans med hela teamet. Aldrig tidigare har jag jobbat på ett företag där man fokuserar så mycket på sin personal, och det gäller inte bara här i Norden utan i hela koncernen. Det är något som jag är väldigt imponerad av, säger Johan och framhåller att människorna och företagskulturen är ett fokuserat utvecklingsområde i Swisslog, där HR och det som rör medarbetarna och kulturen har allra högsta prioritet.

En femtedel av Swisslog finns i Norden

Globalt har Swisslog drygt 2 400 anställda, varav närmare 20 procent av medarbetarna finns här i Norden, om även produktbolaget Swisslog Technology Center Sweden inkluderas. En uttalad ambition i Swisslog är att koncernen ska präglas av mångfald, jämställdhet och bra utvecklingsmöjligheter.

– För ett kunskaps- och teknikbolag är det förstås helt avgörande att rekrytera och behålla talangfulla, duktiga och engagerade kollegor. Här tycker jag Swisslog är ett föredöme vad gäller att skapa engagemang, laganda och sätta människorna i centrum. Ett kvitto på att vi lyckas bra är att personalomsättningen är låg och att många tidigare medarbetare vill komma tillbaka till oss, säger Johan och betonar att Swisslog sedan 2014 är ett affärsområde i robottillverkaren KUKA Group, vilket ger medarbetarna i företaget stora möjligheter att arbeta och utvecklas globalt i olika länder och tillsammans med kollegor med olika bakgrund och härkomst.

Om Johan Kristofferson

Utbildning: Studerat till civilingenjör i teknisk fysik, Chalmers Tekniska Högskola

Karriär: 19 år i olika roller på Boeing

Familj: Gift och har två barn

Intressen: Skidåkning, golf, dykning och alla typer av bollsport.

Glad sommar!

Supply Chain Effect önskar alla läsare, partners och medarbetare en lång och underbar sommar!

SGDS Gruppen flyttar centrallagret med hjälp av smarta kameror 

2020 fattade VVS-grossisten Dahl beslut om att uppföra ett nytt 72 000 kvadratmeter stort centrallager i Bålsta, norr om Stockholm, vägg i vägg med dagligvarugrossisten Dagabs enorma anläggning. Tre år senare står bolaget inför en omfattande flytt från sitt gamla lager i Kallhäll till det nya moderna, högautomatiserade centrallagret. Till hjälp vid flytten används ett system av smarta kameror som håller koll på logistiken. 

Download english pdf-version

Det nya moderna och avancerade lagret automatiseras av SSI Schäfer. Lösningen består bland annat av ett automatiserat höglager, ett skyttelsystem för lagring och plock, gods-till-man-stationer för manuellt plock samt palletteringsrobotar som hanterar det sista momentet före utleverans. 

– Nu pågår en flytt som kommer att ske i etapper. Vi vill inte riskera vår leveransförmåga och kommer därför att köra det gamla och nya lagret parallellt under en ganska lång period för att inte riskera något, säger Jens Modin som är SGDS Gruppens processägare för transportlogistik, en process som startar vid lagrets utlastningsområde. 

Intelligent videoanalys 

Vid både själva flytten och uppstarten av det nya lagret kommer SGDS Gruppen ta hjälp av SiB Solutions lösning för intelligent videoanalys. Den lösningen används redan i Kallhäll och kommer även installeras i det nya lagret. 

– Under 2022 gjorde vi en pilottest av systemet för intelligent videoanalys, en lösning som ökar visibiliteten och spårbarheten i våra logistikprocesser. Eftersom vi redan jobbade med manuell godsspårning, via vanliga övervakningskameror, så var det inte ett stort steg för oss att ta. Med facit i hand har vi nu fått ett smart kamerasystem som hjälper oss att enkelt få koll på händelserna i lagret på mycket bra sätt, säger Jens. 

– Inom support så har vi använt de gamla övervakningskamerorna sedan länge, så vi har en vana vid detta. Idag jobbar vi nästan på samma sätt, även om sökbarheten i systemet och bildupplösningen är mycket bättre nu, säger Leif Larsson, som är ansvarig för lagersupport och reklamationer på SGDS Gruppen.

Minimerar och förebygger logistikfel 

Syftet med videolösningen är att säkerställa vad som sker och skett i SGDS Gruppens varuflöde och för att minimera och förebygga fel i ett flöde som består av uppemot 15 000 kolli per dag. 

– I all logistikhantering sker det olika typer av fel, exempelvis felplock eller felaktig etikettering, vilket kan göra att fel kolli skickas till fel mottagare, ofta utan att det uppmärksammas. Med kameralösningen så kan vi se vad som gått fel och lättare lokalisera gods som försvunnit, förklarar Leif och nämner att ett vanligt fel är att försändelser förses med fel etikett. Med videolösningen kan den typen av fel fångas upp och i bästa fall hanteras innan försändelsen går i väg. 

Som kund abonnerar SGDS Gruppen på videolösningen som en tjänst, och Jens och Leif tycker inte att det har varit svårt att motivera kostnaden för tjänsten. 

– Vi räknade på skadade kolli och saknade kolli, vilka är de vanligaste orsakerna till reklamationer. Även om kvaliteten generellt sett är hög ser vi att vi kan bli ännu bättre med den här lösningen, säger Leif och fortsätter: 

– En hel del skador uppstår när transportbolagens personal lastar godset och här är det filmade materialet av stort värde i de diskussioner som vi har med transportörerna. 

Videostödd flytt 

Den stora, komplicerade flytten och uppstarten av det nya centrallagret i Bålsta kommer även att dra nytta av investeringen i de smarta kamerorna berättar Jens. 

– Vår lagerflytt pågår under lång tid och det är stora mängder gods som flyttas parallellt med den dagliga driften och leveranserna till våra kunder. Genom att vi nu registrerar allt gods som flyttas, som vilken annan order som helst, får vi sökbara videoklipp på allt som går ut från Kallhäll och samtidigt videomaterial på gods som kommer in i Bålsta. 

Större och mer avancerat 

I den nya moderna anläggningen kommer dessutom systemet att bli betydligt mer omfattande och avancerat. 

– På lagret i Kallhäll används en lösning med 25 kameror, men i det nya lagret kommer systemet bli betydligt större och integreras med andra system i syfte att fånga upp de händelser som registreras. Det ger oss en helhetsbild av hur olika kollin rör sig, säger Jens och berättar att de avancerade automationslösningarna i det nya lagret också kommer ha nytta av videolösningen. 

– Med systemet kan vi visuellt se vad som sker vid olika kritiska punkter i automationen och även visa vår automationspartner vad som sker när något går fel. Detsamma gäller vid våra gods- till-man-stationer där vi planerar för att använda kamerorna för att filma plockpersonalens händer för att på så sätt se vad som faktiskt har plockats i varje enskild låda. 

SGDS Gruppen (Saint Gobain Distribution Sverige) omfattar bolagen Bevego, Dahl, Optimera, Kakelspecialisten och Konradssons Kakel. SGDS Gruppen har 3 000 anställda, omsätter drygt 19 miljarder kronor och ägs av den franska industrikoncernen Saint-Gobain som är noterad på Parisbörsen. 

Bilgrossisten FTZ bygger automatiserat centrallager med KNAPP

Danmarks största bilgrossist, FTZ, öppnar ett nytt huvudlager på Fyn som automatiseras av KNAPP. I ett pressmeddelande uppger KNAPP att målsättningen med den nya anläggningen är att sätta nya standarder för automation, korta leveranstider och skapa en god ergonomi till nytta för FTZ:as kunder och anställda.

– Vi gick ut på marknaden med ett öppet sinne och har varit i dialog med ett antal olika logistikleverantörer, men vi var tvungna att inse att Pick-It-Easy-roboten från KNAPP spelade i en egen liga, speciellt när den gällde till en helautomatisk zero-touch-lösning. Vissa av deras förslag var till och med så ambitiösa att vi ärligt talat var lite skeptiska till en början. Men de hade referenserna på plats och de klarade vår due diligence med glans, säger Christian Heimer, som är biträdande direktör för FTZ med ansvar för logistik och inköp och en av arkitekterna bakom det nya huvudlagret.

Lagret kommer att byggas i Rørup på Fyn, varifrån det kommer att betjäna både slutkunder och företagets 50 avdelningar i Danmark. Anläggningen är resultatet av mer än två års arbete som FTZ inledde med att söka efter marknadens mest avancerade och beprövade lösningar för helautomatisk plockning och packning av bildelar.

– FTZ vill kontinuerligt kunna slutföra 300 snabba orderlinjer för expresskunder inom 15 minuter efter beställning. Enligt vår åsikt fanns det ingen jämförbar anläggning i drift någonstans som kunde uppfylla det kravet, men vi visste att det det var möjligt med vår OSR Shuttle, säger Mikael Holmqvist, vd för KNAPP Nordics.

Den nya helautomatiska anläggningen kommer att ha en golvyta ungefär lika stor som en fotbollsplan och blir ca 17 meter hög. Anläggningen är skalbar och förberedd för att kunna byggas ut avsevärt. Det första spadtaget till det nya huvudlagret och huvudkontoret tog i början på juni 2023 och de beräknas tas i drift under första halvåret 2025.

DHL Supply Chain investerar i ”koldioxidneutrala lager”

DHL Supply Chain uppger i ett pressmeddelande att bolaget utvecklar 14 stycken så kallade koldioxidneutrala lager, med en total lageryta om 400 000 kvadratmeter. Lagren etableras i Sverige samt i Tyskland, Nederländerna, Finland, Italien och Polen. Lagren är strategiskt placerade för att dra maximal nytta av närheten till de europeiska logistikmarknaderna.

Syftet med satsningen är att stödja kunden i deras tillväxt på några av de främsta europeiska marknaderna. Enligt ett pressmeddelande från DHL Supply Chain kommer samtliga lagerbyggnader ha tekniskt moderna specifikationer och bli viktiga nav för bolagets nationella och internationella kunder. Byggnaderna uppfyller hållbarhetskriterier som BREEAM Excellent och EPC A, följa EU:s taxonomi samt genomgå utvärderingen Carbon Risk Real Estate Monitor (CRREM).

– Utvecklingen av 400 000 kvadratmeter koldioxidneutrala lager är ett viktigt strategiskt steg för oss då vi vill tillgodose våra kunders ökande efterfrågan på mer hållbara lagerutrymmen vid strategiska marknader. Våra lager utvecklas i enlighet med höga krav; vare sig det är hållbarhet, digitalisering, plats eller annat. Direkt anslutning eller närhet till viktiga marknader ger oss möjligheten att ytterligare förbättra leveranstiderna för våra kunder, samtidigt som det hjälper oss att skapa attraktiva jobb i området. Dessa faktorer gör oss och våra kunder ännu mer framgångsrika, och leder vägen till en mer hållbar framtid, säger Hendrik Venter, vd för DHL Supply Chain EMEA.

Var det svenska lagret kommer att lokaliseras och den närmare definitionen av ”koldioxidneutrala lager” framgår inte av pressmeddelandet.

SCE #3: Logtechrevolutionen

Årets tredje utgåva av Supply Chain Effect, med tema Logtechrevolutionen, är fullmatat med spännande texter om både den rasande snabba utvecklingen av logistikteknik, men även mycket annat. Tidningen kan laddas ner som pdf här

Ur innehållet:

  • Miljardregn över logistik-start-ups
  • Swisslogs Johan Kristofferson: ”Vi är på en enormt häftig tillväxtresa”
  • Zilenzio erövrar världen med ”logistik på tapp”
  • SGDS Gruppen flyttar centrallagret med hjälp av smarta kameror
  • Returexperten EasyCom jobbar för djupare kundanalyser och en positiv returgrad
  • Trender i lagerautomation – ett rundabordssamtal i regi av SCE och KNAPP Nordics
  • Ellos Group: Ökad komplexitet vid internationell handel och tull, driver automatisering och digitalisering
  • Och mycket annat!

Tidningen kan laddas ner som pdf här

IKEA firar 80 år med utställningen ”Hej Ingvar” – om affärsmannen och ledaren

I år skulle Ingvar Kamprad (1926-2018) ha fyllt 97 år, samtidigt som hans livsverk IKEA fyller 80 år. Detta uppmärksammas bland annat i två nya utställningar på IKEA Museum i Älmhult; ”Hej Ingvar” och ”IKEA genom tiderna”. Utöver affärsmannens känsla för kunden och vikten av att göra smarta inköp har IKEA under åren utvecklats till ett skickligt och beundrat företag inom supply chain management och logistik.

Utställningen Hej Ingvar! ger en nära och personlig inblick i Ingvar Kamprads liv. Genom tidigare opublicerade intervjuer – med bland annat tidigare medarbetare, IKEA-legender samt gamla vänner och bekanta – ska besökarna få en djupare förståelse för mannen bakom fenomenet IKEA.

– I den här utställningen har vi valt att fokusera på Ingvar Kamprads okonventionella sätt att göra affärer och leda ett företag. Han var en orädd och intresserad ledare som alltid såg människorna omkring sig, säger Anna Sandberg Falk, utställningskurator på IKEA Museum.  

Endast 17 år gammal inledde Kamprad sin enastående karriär med att sälja pennor och tändstickor i Småland. Med åren utvecklade han ett globalt möbelföretag och ett ikoniskt varumärke som har bidragit till att göra Sverige känt världen över. 

Gigant inom supply chain och logistik

Utöver affärsmannens känsla för kunden och vikten av att göra smarta inköp har IKEA under åren utvecklats till ett skickligt och beundrat företag inom supply chain management och logistik. Detta återspeglas bland annat i allt från företagets långa, lönsamma leverantörsrelationer, kostnadsfokus och ständiga förbättringar till platta paket och en långt driven kontroll över hela värdekedjan. Strax efter Kamprads bortgång 2018 publicerade SCE artikeln Giganten inom logistik och supply chain – som kan laddas ner som pdf här.

Den andra nya utställningen på IKEA Museum, ”IKEA genom tiderna” tar med besökaren på en tidsresa genom varumärkets historia. Båda utställningarna hade premiär den 15 juni.

SCE #3 2023

  • TEMA: Logtechrevolutionen: Miljardregn över logistik-start-ups
  • Swisslogs Johan Kristofferson: ”Vi är på en enormt häftig tillväxtresa”
  • Zilenzio erövrar världen med ”logistik på tapp”
  • SGDS Gruppen flyttar centrallagret med hjälp av smarta kameror
  • Trender i lagerautomation – ett rundabordssamtal i regi av SCE och KNAPP Nordics
  • Returexperten EasyCom jobbar för djupare kundanalyser och en positiv returgrad
  • Ellos Group: Ökad komplexitet vid internationell handel och tull driver automatisering och digitalisering
  • Och mycket, mycket annat!