Ny vd för PostNord TPL

Jonas Kolehmainen har utsetts till ny vd för PostNord TPL, ett dotterbolag inom PostNord. Kolehmainen har en bred erfarenhet inom logistikbranschen och kommer närmast från Snusbolaget Norden AB /Haypp Group AB där han haft rollen som Chief Logistics Officer (CLO).

– Jonas har en dokumenterad god förmåga när det kommer till utveckling och förändringsarbetet samt en mycket god erfarenhet och kunskap inom logistikfrågor. Jonas har ett driv och är en kommunicerande chef som har förmåga att utveckla den verksamhet han befinner sig i. Vi är glada att hälsa Jonas Kolehmainen välkommen till PostNord och PostNord TPL, säger Mathias Krümmel, vd, PostNord Sverige.

– Jag känner väl till PostNord verksamhet och TPL från mina olika roller inom logistik som kund och beställare. Att nu få jobba med ett så erkänt och branschledande varumärke som PostNord och genom TPL bidra till hela affären är en positiv utmaning som jag ser fram emot, säger Jonas Kolehmainen.

PostNord TPL är ett 3PL-bolag som erbjuder logistiklösningar hela vägen från producent till konsument. Utifrån kundernas unika förutsättningar och behov används flexibla lösningar för att skapa kundanpassade logistiklösningar. Allt från transporttjänster, lagringstjänster och olika typer av administrativa och digitala tjänster.

Jonas Kolehmainen tillträder sin tjänst som vd för TPL den 1 januari 2023.

SCE600SEC. Träffa Ronald Poort, CCO DSV Solutions

I början av 2022 beslutade DSV Solutions om att investera i 20 AutoStore-anläggningar från Element Logic. Bakgrunden är en ökande brist på lagerpersonal och en ambition att erbjuda kunderna flexibla och kostnadseffektiva lösningar. Köpet av de 20 AutoStore-anläggningarna ingår i DSVs satsning ”Fulfilment Factory”, ett koncept som gör det möjligt för flera kundföretag att dela på en automationslösning och därmed slippa stora investeringar i egen automation. 

Framgångsrikt Supply Chain-samarbete fungerar som de bästa stafettväxlingarna

AV HANS BERGGREN

Oavsett hur stor viljan är att öka graden av samarbete och visibilitet inom supply chains, kommer ett företag inte att lyckas om det horisontella och flödesorienterade samarbetet inte fungerar inom den egna organisationen. Det finns flera empiriska bevis för detta, varav en tidig studie 2003 (Hillebrand and Biemans, 2003) där författarna kom fram till att framgångsrika supply chains når sin topp när företag lyckas hålla en hög grad av både koncerninternt och externt samarbete.

Man kan betrakta framgångsrika supply chain-samarbeten som högeffektiva staffetväxlingar, där både externa och interna parter inkluderas i löparlaget. Supply chain-samarbete, som ju täcker in allt från automation av informationsdelning till extensiv informationsdelning – som båda två ökar möjligheten till bättre planering och effektivare styrning – är inte ett enkelt koncept. I stället involverar det en serie komplexa områden som kan delas upp i internt samarbete med andra funktioner och avdelningar inom en koncern, samt i externt samarbete, dvs. samarbete mellan parter i en viss supply chain.

Mervärdespotentialen begränsas av bristande koncerninternt samarbete
En erfarenhet som vi i PipeChain och våra kunder har kommit fram till efter drygt 20 års jakt på ökad digitalisering och ökat samarbete i supply chains är att oavsett hur mycket den externa digitaliseringen och samarbetet ökar, så ökar inte mervärdet i samma grad om inte det koncerninterna samarbetet också ökar. Det koncerninterna samarbetet handlar om hur verksamhetens systemstöd är synkroniserat inom en koncern – processmässigt och visualiseringsmässigt utan ”silo tänk” – och att rent tekniskt undanröja systemmässiga barriärer. Det handlar även om att förmå interna enheter att samarbeta med en maximalt bred informationsdelning som stödjer bättre planering och styrning.

Samarbete och visibilitet med leverantörer mest eftersatt
Bortsett från stora företag långt nedströms i supply chains – typiskt sett så kallade OEM:s (Original Equipment Manufacturers) eller det vi kallar ”supply chain gorillas” – så är supply chain-samarbete och visibilitet mest eftersatt i leverantörsrelationen. Fokus för ökat leverantörssamarbete är hos de flesta företag reducerat till ren transaktionsautomation, exempelvis digitala avrop. Med denna begränsade samverkan förloras poängen med och innebörden av ordet “samarbete” och visibiliteten ökar inte i form av mer informationsdelning. Konsekvensen blir att vinsterna i form av bättre planering och styrning av de gemensamma flödena uteblir.

Fokusera det koncerninterna samarbetet och samarbeta på riktigt
Företag som vill få ut de dolda mervärden som ligger gömda i deras supply chain, via ökat samarbete och visibilitet, bör fokusera lika mycket på det koncerninterna samarbetet som på det externa. De bör också bygga starkare band med sin leverantörsbas för att säkerställa långsiktig och ömsesidig tillväxt. För att lyckas, behöver kunder och leverantörer förstå och synkronisera varandras mål. En bra utgångspunkt är att tänka som staffetlaget – där det är växlingarna som avgör vem som vinner.

Hans Berggren är vd för PipeChain-koncernen

Element Logic lanserar molnbaserad dataplattform för optimering av lager 

Element Logic har utvecklat en molnbaserad dataplattform, eLogiq, som samlar in, analyserar och använder dataströmmar från flera datakällor i realtid uppger företaget i ett pressmeddelande. eLogiq samlar in och analyserar dataflöden från olika källor i realtid, vilket gör det möjligt för företag att vidta nödvändiga åtgärder för att optimera sin lagerdrift. Plattformen bygger på Microsofts molnbaserade Azure-teknik.

– En osäker framtid förstärker behovet av att reagera snabbt inom intralogistik och i hur vi hanterar varor internationellt. Tillgång till beslutsstöd och datainsikt är avgörande för att överleva, optimera drift och logistik samt för att förbli lönsam på en föränderlig marknad, säger Dag-Adler Blakseth, vd på Element Logic.

– Den nya plattformen, som är byggd på Azure-teknik och utvecklad av Element Logic, är ett viktigt steg för att optimera lagerdriften. Att göra data tillgänglig öppnar flera möjligheter till förbättringar, effektivitet och tillväxt. Det är en konkurrensfördel för de företag som använder plattformen, säger Daniel Reime, Global Partner Solutions Leader, Microsoft Norge.

För att vara konkurrenskraftig på en föränderlig marknad är tillgång till data från interna och externa källor avgörande. Mer data ger bättre insikt för att fatta korrekta och snabbare beslut.

– Det finns värdefulla data i våra kunders lagerlösningar, och eLogiq samlar in och strukturerar den i en databas. Datan finns i flera källor, inklusive Element Logics andra mjukvarulösningar, eManager, eOperator och eController. Vår mjukvara kombineras och används för datadriven optimering, förklarar Sutharshan Nadarajah, CTO på Element Logic.

Mjukvaran och de automatiserade lagerlösningarna genererar kontinuerligt stora mängder data som bearbetas, analyseras och presenteras som värdefulla insikter för att skapa ett pålitligt underlag för beslutsfattande. Dataplattformen eLogiq är utvecklad för detta ändamål; att samla in data, strukturera och analysera den och sen använda den för olika mervärdestjänster och applikationer. Under de kommande månaderna och åren kommer fler tjänster och applikationer att läggas till eLogiq, allt från en instrumentpanelslösning som visar bearbetad nyckeldata baserad på KPI:er till en API-lösning som gör det möjligt för lagerhanteringssystem att hämta rådata från eLogiq. Framtida tjänster kommer också att innehålla prediktiva analyser av varuflöde och möjliga problem, ytterligare optimering av lagret och själva datalösningen samt datainsamling för att dokumentera hållbarhet, riskhantering och regulatoriska krav.

Finska Barona väljer Swisslog för en AutoStore-lösning

Finska tjänsteföretaget Barona har fattat beslut om att investera i en AutoStore-lösning från Swisslog. Robotlösningen kommer att installeras i Baronas nya logistikcenter Avialogis i Vanda (Vantaa) 15 kilometer norr om Helsingfors. 

– Efter en noggrann upphandling stod valet till slut mellan två kandidater. Det som slutligen avgjorde var att Swisslog kan erbjuda oss lokal service och support samt en bred portfölj av automationslösningar som vi är intresserade av framöver och som även styrs av mjukvaran SynQ, förklarar Mikael Wahren, projektledare för Baronas lagerautomation. 

Barona är ett tjänsteföretag med hög kompetens inom data och teknik, som erbjuder en bred verksamhet inom outsourcing, bemanning och 3PL-verksamhet för en rad olika branscher och sektorer. I 3PL-verksamheten har Baronas kunder ett ökande behov av en snabb och effektiv hantering av mindre sändningar. AutoStore-systemet är utvecklat för att lösa just dessa behov. 

– Vi tittar på att skala upp anläggningen och ta nästa steg redan innan de första 28 000 lådorna och tio portarna är i drift. Tillväxten är snabb och vår ambition är att vara en teknikledande 3PL-aktör på den finska marknaden, säger Mikael.

– Det är ett stort ansvar och mycket hedrande att Barona har givit oss förtroende att få leverera deras AutoStore-lösning. Vi ser fram emot ett långsiktigt och framgångsrikt samarbete, säger Mikko Leppähaara, försäljningschef, Swisslog Finland.

Installationen av automationslösningen påbörjas i december 2022 och den beräknas tas i drift redan i mars 2023. 

Om Barona

Barona ingår i Bravedo-gruppen, en koncern som bildades 1999 och som idag består av fler än 30 företag, har verksamhet i 11 länder och omsätter drygt 670 miljoner Euro.

Kommer bristande samarbete leda till brutna löften?

AV KADIJA MOHAMED

Den globala pandemin visade tydligt att försörjningskedjorna står inför enorma utmaningar och den nuvarande strukturen ifrågasätts alltmer. Från att ha varit något av en organisatorisk stödfunktion har försörjningskedjan fått en huvudfunktion och blivit en viktig konkurrensfaktor. Är förmågan att samarbeta effektivt något som kan leda till att vi kan hålla det vi lovar genom hela värdekedjan?

Inom Supply Chain pratar man om VUCA-faktorer – Volatile, Uncertain, Complex och Ambiguous. Det är ursprungligen en militär term som uppkom under 1980-talet men som nu används bredare för att beskriva den föränderliga miljö och instabilitet som kännetecknar dagens globala värld. En global affärsvärld där organisationer måste vara medvetna om hur externa system, risker och trender påverkar verksamheten. Och hur de utifrån detta kan agera på ett sätt som får en positiv påverkan på deras försörjningsflöden.

Hållbara försörjningskedjor

Det är viktigt att inse att varken organisationer eller företag på egen hand kan ta sig an de ökade globala utmaningarna. Tvärt om tror jag att det bästa sättet att få hållbara försörjningskedjor är ökat samarbete mellan aktörerna i kedjan. En mer medveten utformning skulle skapa slutna produktionscykler och hållbara affärsmodeller. Samtidigt kräver avancerad da- taanalys också en effektivare kommunikation mellan olika intressenter för att samla in och bearbeta data.

Från transaktion till relation och samarbete

Den industriella utvecklingen har underlättat snabba förändringar med industriell och befolkningsmässig tillväxt. Men den har också lett till grundläggande miljömässiga och sociala förändringar. Klimatförändringar, resursutarmning och en växande ojämlikhet är några konsekvenser av en slösaktig och ohållbar produktion och konsumtion. Företag behöver nu anpassa sig och möta utmaningarna. Med förändring följer också nya möjligheter. Och vi behöver se på de globala utmaningarna som
en möjlighet till innovation och samarbete för en mer positiv framtid. Även om samarbete i försörjningskedjan inte är en ny idé, har det tidigare varit inriktat på transaktioner. Det finns stora fördelar med att utöka samarbetet bortom enbart handel och motprestation. Djupare partnerskap som bygger på förtroende kan leda till ömsesidig tillväxt för företag och inspirera till att gemensamt ta sig an utmaningar som minskar riskerna för företag, miljö och samhälle.

Komplexa, fragmenterade försörjningsflöden
De flesta försörjningskedjor har utvecklats med tiden snarare än att de är medvetet utformade till att bli vad de är i dag – extremt komplexa och fragmenterade. På SAP är vår vision att omvandla dagens fragmenterade flöden till enhetliga, samverkande och intelligenta nätverk för att hjälpa företag att på ett säkert sätt anpassa sig till en förändrad mark- nadsdynamik och framtidssäkra verksamheten. Med plattformar för samarbete – som exempelvis SAP Business Network – stöds och breddas uppkopplade processer utanför den egna organisationen. Genom samarbetsplattformar som sammanför viktiga partner i försörjningskedjan underlättas ett smidigt utbyte av data och insikter mellan verksamheter var de än verkar. Resultatet är ett djupare och mer kvalificerat samarbete som skapar förutsättningar för en ökad flexibilitet och snabb anpassning (agility). Verkligt gränsöverskridande samverkan i försörjningskedjan förutsätter inte bara ett åtagande att implementera strategier och redesigna processer, utan också att man använder tekniska innovationer och verktyg på ett så bra sätt som möjligt.

One-stop-shop för alla affärspartner

Ett nätverks värde består av dess omfattning och räckvidd. Det kan liknas vid hur LinkedIn eller Facebook ger oss tillgång till personliga kontakter. Med en one-stop-shop för alla affärspartners behov, inklusive ett register över alla sammarbetspartners, en enda datamodell och en enhetlig användarupplevelse i en öppen arkitektur, är det möjligt att förändra hur nätverket arbetar. En samverkansplattform av det slaget gör det möjligt att samordna processer i företagets nätverk och skapa ett friktionsfritt samarbete och ett koordinerat agerande mellan partners och organisatoriska funktioner. Resultatet blir effektivare processer och arbetsflöden som gör det enklare och säkrare att samarbeta, kommunicera i realtid och möta olika störningar som kan uppstå i försörjningskedjan.

Bygg in ökad motståndskraft och hållbarhet

Under 2022 och framåt ser jag en enorm möjlighet för oss alla att kunna hålla våra löften till kunder, medarbetare, till miljön och det samhälle vi är beroende av. Just nu pågår en omvandling av försörjningskedjorna i riktning mot mer motståndskraft och hållbarhet. För samtliga medarbetare i försörjningskedjan gäller det att balansera komplexa avvägningar mellan att förbättra kundupplevelsen och vara kostnadseffektiv, men samtidigt investera i en mer motståndskraftig och hållbar försörjningskedja. Jag och mina kollegor på SAP ser fram emot att stötta dig på den resan.

Kadija Mohamed är Senior Solution Sales Executive, Digital Supply Chain Management på SAP.

Nicholas Tengelin ny vd för Orio 

Nicholas Tengelin blir ny VD för logistikbolaget Orio, som gör sig redo att ta nästa steg och växa tillsammans med den nya ägaren Hedin Mobility Group.

Nicholas kommer närmast från Volvo Cars, där han de senaste tio åren har haft ledande roller inom distributionsnätverk, service och reservdelar samt strategi och affärsutveckling. Tidigare har han bland annat varit verksam inom Hogia-gruppen som erbjuder system för logistik och lagerhantering.

– Orio har den kunskap och den infrastruktur som krävs för att möta efterfrågan i en bransch som förändras snabbt, med nya aktörer som kommer in marknaden. Tillsammans med teamet ser jag fram emot att ta vara på de möjligheter som att vara en del av Hedin Mobility Group ger och jag hoppas kunna bidra med det ledarskap och erfarenhet jag tar med mig från liknande uppdrag, säger Nicholas Tengelin.

– Vi ser stora tillväxtmöjligheter för Orio, så jag är mycket glad över att kunna välkomna Nicholas som ny vd för företaget. Med gedigen erfarenhet inom logistik och distribution och djup kunskap om fordonsindustrin är han rätt person att leda Orio på resan framåt. Jag vill tacka Gustaf Ljunggren för hans insatser som vd för Orio under de senaste tre åren. Han har välförtjänt tagit bolagets omstruktureringsarbete till uppgift och med en positiv omsättnings- och resultatutveckling skapat en stabil bas för framtida tillväxt och lönsamhet, säger Anders Hedin, vd Hedin Mobility Group och styrelseordförande i Orio AB.

Orio är ett logistikföretag med rötter i den svenska bilindustrin och det är den enda globala leverantören av Saab Original-reservdelar genom ett globalt nätverk i Europa, Nordamerika , Asien och Australien. Orio har egna försäljningskontor via helägda dotterbolag i Sverige, USA, Storbritannien, Tyskland och Schweiz. Huvudkontoret och logistik- och distributionscentralen inklusive ett centrallager på 57 000 kvm med en hög grad av automatisering skräddarsydd för reservdelsverksamheten, är strategiskt placerade i Nyköping. 2021 uppgick Orios nettoomsättning till 360 MSEK och företaget hade cirka 140 anställda.

SCE #4 2022

  • TEMA: Visibilitet, kontroll och samarbete i supply chain
  • ”Investerar mer i FoU än vad konkurrenterna gör tillsammans”, Intervju Mattias Lindström
  • Klimatsmart e-handelsdistribution – Hur svårt kan det vara?, Av Uni Sallnäs, Maria Björklund, Maria Huge-Brodin, Linnea Haag, Louise Blumenthal & Daniel Johansson
  • Kommer bristande samarbete leda till brutna löften? Av Kadija Mohamed
  • ”Handel överallt” ställer nya krav på realtidsvisibilitet i supply chain, Intervju Lawrence Roycroft
  • ”Sömlös realtidsvisibilitet end-to-end”, Av Stefan Karlöf
  • Tre nivåer av visibilitet – var befinner sig ert företag?, Av Ted Roth
  • Lyckad satsning på RFID och smart videoanalys, Intervju Dragisa Jovanivic, Staffan Persson
  • Framgångsrikt Supply Chain-samarbete fungerar som de bästa stafettväxlingarna, Av Hans Berggren
  • Mycket att vinna med realtidsvisibilitet på globala frakter, Av Lars Persson

Budbee och Instabox går samman – ny koncern värderas till 18 miljarder

Instabox och Budbee meddelar i ett pressmeddelande att bolagen avser att gå samman och bilda ett nytt bolag, Instabee. Processen är föremål för sedvanligt godkännande av Konkurrensverket. Avsikten är att den nya koncernen med kraft ska fortsätta investera i, och förflytta gränserna för konsumentfokuserade och hållbara leveranser till e-handelssektorn. Samgåendet är ett första tecken på att sistamilen-sektorn nu börjar att konsolideras.

Instabox grundades i Stockholm 2015 och dess leveranser till smarta paketskåp har blivit ett populärt alternativ för många svenskar. Instabox adderade hemleveranser under 2021 och har i dag verksamhet i fem länder (Sverige, Norge, Danmark, Nederländerna och Tyskland). Budbee grundades 2016 med ett initialt fokus på att skapa smarta, snabba och mer flexibla hemleveranser. Budbee adderade boxleveranser under 2020 och har i dag verksamhet i fem länder (Sverige, Finland, Danmark, Nederländerna och Belgien). De två bolagen har fram till i dag letts av sina respektive grundare och dessa kommer fortsatt att spela viktiga roller i det nya bolaget. Budbees grundare Fredrik Hamilton, blir vd och Alexis Priftis, Instabox grundare, blir arbetande styrelseordförande.

– Jag har varit långsiktig i mina planer sedan start och samgåendet med Instabox är en fantastisk möjlighet att skapa något riktigt betydande. Vi har självklart följt Instabox genom åren och jag imponeras av deras resa. Det här känns som en perfekt kombination och jag ser fram emot att lära känna alla mina nya kollegor. Vi kommer att åstadkomma något stort tillsammans, säger Fredrik Hamilton.

– Jag tror att det här är två bolag som passar bra ihop och vi delar många grundläggande värderingar. En ömsesidig respekt och beundran har växt fram under lång tid och jag är glad att vi nu enas i arbetet mot vårt gemensamma mål: att transformera e-handelsleveranser med ett stort fokus på både användarupplevelsen och hållbarhet. Jag ser mycket fram emot att se vad vi kan åstadkomma tillsammans, säger Alexis Priftis.

Såväl Instabox som Budbee har utmanat traditionella marknadsaktörer och gått före i omställningen mot kundfokuserade och hållbara transporttjänster. Affärslogiken bakom det avsedda samgåendet handlar framför allt om ett mer effektivt resursnyttjande vad gäller såväl infrastruktur som kompetenser. Det nya bolaget kommer fortsatt att utmana traditionella statligt ägda postala aktörer liksom välfinansierade internationella leveransbolag som går in på e-handelsmarknaden. Dessutom kommer potentiella synergieffekter inom verksamheten och gemensamma tekniska lösningar att leda till betydande besparingar när det gäller koldioxidavtryck. Instabee värderas till 18 miljarder SEK och grundarna är tillsammans med Kinnevik de största ägarna, på listan som också innehåller bland annat Creades, EQT och Verdane, AMF, Stena Sessan, H&M, CNI Nordic och Tham Invest.

Den globala handeln överraskande stark visar ny rapport

Rapporten DHL Trade Growth Atlas (NYU Stern School of Business och DHL) kartlägger de viktigaste trenderna och utsikterna för global handel. Rapporten visar att den globala handeln har stark motståndskraft trots de senaste världshändelserna och en utbredd marknadspessimism.

DHL Trade Growth Atlas undersöker globala trender inom handelstillväxt, geografiska förändringar, mixen av produkter som handlas samt bredare förändringar i affärsmiljön. Rapporten analyserar varuhandeln över hela världen, per region, för avancerade kontra tillväxtekonomier och i 173 länder. De länder som omfattas utgör mer än 99 % av världshandeln, BNP och befolkningen.

– Vi har försökt identifiera de viktigaste uppgifterna om tillståndet för den globala handeln och väcka data till liv genom kartor, diagram och annat visuellt innehåll. Resultaten visar hur det fortfarande finns stora handelstillväxtmöjligheter i både avancerade och tillväxtekonomier och i regioner runt om i världen. Handelslandskapet förändras och presenterar nya utmaningar, men den här rapporten motbevisar starkt förutsägelser om en stor reträtt från global handel, säger Steven Altman, Senior Research Scholar och chef för DHL Initiative on Globalization vid NYU Sterns Center for the Future of Management.

– Vårt mål är att DHL Trade Growth Atlas ska bli en viktig källa för att förstå och navigera förändringar i det globala handelslandskapet. Handel kommer alltid att förbli en viktig drivkraft för välstånd – som det har varit i århundraden. I den nuvarande globala affärsmiljön kan DHL hjälpa kunder att tänka om när det gäller vissa transportkedjor och göra en avvägning mellan kostnad och risk så att de är både effektiva och säkra. Som världens ledande logistikleverantör, erbjuder vi lösningar för alla logistikkrav och vi kan tillhandahålla stabila och pålitliga tjänster även i instabila marknadsmiljöer, säger John Pearson, global vd för DHL Express.

DHL Trade Growth Atlas mäter också förändringar i länders och regioners andelar av världshandeln där de viktigaste punkterna är:

  • Covid-19-pandemin har inte varit det stora bakslaget för den globala handeln som många förutsåg. Internationell varuhandel har ökat så mycket som 10 % över prepandemiska nivåer, trots betydande flaskhalsar inom utbud som begränsat ytterligare tillväxt.
  • Utsikterna för framtida handelstillväxt är fortfarande förvånansvärt positiva. På grund av kriget i Ukraina har prognoserna för handelstillväxten nedgraderats, men handeln förväntas fortfarande växa något snabbare under 2022 och 2023 än den gjorde under förra decenniet.
  • E-handelsförsäljningen blomstrade under pandemin och prognoser pekar på en fortsatt stark internationell e-handelstillväxt.
  • Nya starka handelsområden identifieras i Sydostasien och Sydasien, och handelstillväxten förväntas accelerera dramatiskt i subsahariska Afrika
  • Handelstillväxten är spridd över ett större antal länder: Kina stod för en fjärdedel av handelstillväxten de senaste åren och spås fortsätta ha den största tillväxten, men dess andel kommer sannolikt att minska med hälften, till 13 procent.
  • Vietnam, Indien och Filippinerna sticker ut i både hastigheten och omfattningen av den förväntade handelstillväxten fram till år 2026. Alla tre har potential att dra nytta av många företagsansträngningar för att diversifiera Kina-centrerade produktions- och inköpsstrategier.
  • Medan tillväxtekonomier ökade sina andelar av världshandeln från 24 till 40 procent mellan 2000 och 2012, med hälften av ökningen driven av enbart Kina, har dessa andelar knappt förändrats under det senaste decenniet.
  • Tillväxtekonomier kommer att fortsätta utvecklas genom mätningar av sammankoppling, innovation och ledande företag. De blir allt viktigare exportörer av sofistikerade tillverkade produkter och konkurrerar i allt högre grad inte bara på låga kostnader utan också på innovation och kvalitet.