SCE #6 2022

  • Tema Supply Chain Design och Optimering.
  • Intervju med ICAs logistikdirektör Emma Lindström och TGWs Kristian Brink, ”Automation som säkrar konkurrenskraft”.
  • Ledare: Hög tid för ”friendshoring”, av Stefan Karlöf
  • ”Once upon a time in the supply chain world” av Hans Berggren och Daniel Larson.
  • ”Vi ska bli Nordens marknadsledare för supply chain-lösningar” Intervju med Niklas Rönnbäck.
  • Möt ökad komplexitet och störningar med samarbete i intelligenta nätverk, av Rebecka Wallman.
  • Kan tullhantering vara mer än en kostnad? med Camilla Rolandsdotter-BlomqvistJimmy Berglund och Stefan Karlöf.
  • Vad menar vi egentligen med en hållbar supply chain? Lars Eijvergård och Björn Redig.
  • Detaljhandelns försörjningsutmaningar, intervju med Mark Thomson.
  • ”Bättre att vara hyfsat rätt än helt fel”, av Roger Lindau.
  • Hållbar e-handel: Stor skillnad på vad folk säger och vad de gör, Fredrik Eng-Larsson och Uni Sallnäs.

SiB Solutions får Scania som delägare – fortsatt global expansion

Snabbväxande logtechbolaget SiB Solutions gör en nyemission och tar in 50 miljoner kronor. Investeringen kommer från Scanias nya miljardfond, Scania Growth Capital II, som just inrättats. Fonden och befintliga ägare i SiB Solutions har dessutom option på ytterligare 37 miljoner kronor, vilket innebär att totalt 87 miljoner kan investeras i bolaget. Pengarna ska användas till SiB Solutions fortsatta globala expansion och utveckling av sitt erbjudande för intelligent videoanalys och AI med målet att minimera fel logistikprocesser.

SiB Solutions gjorde sin senaste nyemission 2021. Då tog man in 50 miljoner kronor, från nya och gamla investerare. Under ett tufft investeringsklimat 2022 där många börsbolag sett en kraftig nedgång går SiB Solutions mot strömmen. I och med investeringen från Scania Growth Capital II, blir fonden största minoritetsägare i SiB Solutions. Tillsammans med befintliga ägare har fonden option på ytterligare 37 miljoner kronor. Investeringen i SiB Solutions blir fondens första investering.

– Vi har utvecklats väldigt väl och är nöjda med utfallet utifrån rådande omvärldsläge, och har inte dragits med i den kraftiga nedgång många tvingats uppleva under året. Vi har framgångsrikt etablerat oss i USA, UK och Nederländerna samtidigt som vi tecknat avtal med nya kunder i Sverige, säger Stefan Borg, CEO på SiB Solutions.

Scanias nya fond, Scania Growth Capital, förvaltas av East Hill Equity med ett baskapital om 200 miljoner euro. Fonden fokuserar på investeringar inom b2b-affärer med mjukvara, produkter, lösningar och tjänster inom mobilitet, uppkoppling, autonomi, elektrifiering och hållbarhet.

– Att minska fel i logistikkedjan är en viktig möjliggörare för mer effektiva och hållbara transportlösningar; plocka, packa och lasta utgör majoriteten av felen i en typisk logistikkedja. Vi kom i kontakt med grundarteamet på SiB Solutions för ungefär ett år sedan och de fångade omedelbart vår uppmärksamhet, vilket ledde till denna investering. Vi är glada över att komma in som aktieägare och få möjligheten att vara en del av en tillväxtresa tillsammans med det stabila SiB-teamet, säger Daniel Riazzoli, partner på East Hill Equity.

Inom logistikbranschen försvinner gods till ett värde av tio miljarder euro varje månad. Samtidigt är kostnaderna för att rätta till problemen dubbelt så stora. Det är något som SiB Solutions ändrar på med hjälp av AI och intelligent videoanalys som kan upptäcka fel och avvikelser som sker i logistiken.

– Investeringen gör att vi kommer kunna fortsätta förändra logistikvärlden med banbrytande teknologi samtidigt som vi lägger i en ny växel när det kommer till vår internationella expansion, säger Stefan Borg.

SiB Solutions har tidigare kommunicerat att man planerat för en börsintroduktion som nästa steg, men med dagens börsklimat övervägs andra möjligheter.

– Vi såg en börsintroduktion som ett bra nästa steg, men när vi nu tittar in i framtiden ser vi flera olika möjligheter för SiB Solutions. Vi kommer utvärdera och välja den väg som passar bäst för bolagets fortsatta utveckling, säger Stefan Borg.

Största ägare i SiB Solutions efter nyemissionen är grundarna Stefan Borg, Lennart Bergström och Staffan Persson, Scania Growth Capital II, Mats Johansson, Anders Pettersson samt Nidoco.

Orio blir Hedin Parts & Logistics


Logistikföretaget och reservdelsdistributören Orio, som förvärvades av Hedin Mobility Group tidigare i år, byter nu även namn till Hedin Parts and Logistics AB. Namnbytet speglar företagets position som centrum för Hedin Mobility Groups reservdelsdistribution och markerar nästa steg i koncernens strategi att utöka sin distribution av reservdelar och tillbehör i både Sverige och Europa.

– Hedin Mobility Group expanderar snabbt i Europa och vi tar nu nästa steg i att växa koncernens verksamhet. Med Hedin Parts and Logistics kommer vi att bygga en reservdelsdistributionsverksamhet för hela den europeiska marknaden som skapar mervärde genom hela värdet De fordonstillverkare och varumärken vi arbetar med kommer därigenom att få en ännu starkare europeisk partner i oss, säger Anders Hedin, grundare och VD för Hedin Mobility Group.

Hedin Mobility Group är idag en importör, distributör och/eller återförsäljare av över fyrtio varumärken över hela Europa. För dessa varumärken kommer nu reservdelsdistributionen till koncernens egna och externa återförsäljare att samlas i Hedin Parts and Logistics. Utöver det kommer företaget också att växa verksamheten med flera nya produktgrupper.

– Reservdelsdistribution är en kritisk del av värdekedjan för verkstäder och slutkunder. Vi bygger vidare på svensk industrihistoria och den infrastruktur, kompetens och kapacitet som ärvts från Saab till Orio och vidare till Hedin Parts and Logistics, för att bli en ledande europeisk distributör av reservdelar och tillbehör. Detta kommer att gynna Hedin Mobility Groups partners, återförsäljare och slutkunder och ge investeringar och nya arbetstillfällen i Sverige, Europa och utanför, säger Nicholas Tengelin, VD för Hedin Parts and Logistics.

Det formella namnbytet från Orio AB till Hedin Parts and Logistics AB är redan genomfört, medan den officiella lanseringen av Hedin Parts and Logistics som varumärke är planerad till den 1 februari 2023.

Beprövade råd för ett framgångsrikt automationsprojekt

AV VIKTOR BRANDON LEEK

Logistikautomation är ett hett område som på kort tid har blivit ett avgörande konkurrensmedel och därför alltmer strategiskt. Men långt ifrån alla automationsprojekt blir framgångsrika. I det följande lyfter jag upp ett antal goda råd, eller rekommendationer, som ökar förutsättningarna för en framgångsrik automationsresa.

Automation av materialhantering är inget nytt fenomen, tvärtom har det sen flera decennier tillbaka varit en del av paletten som framför allt större tillverkningsindustrier löpande utvärderat och räknat på som en del av ett stabilt och taktat flöde för att öka produktiviteten. Det som har fått spridningen och intresset att explodera under de senaste åren beror på att det skett en utveckling och mognad både hos leverantörer och kunder. På leverantörssidan har teknikutvecklingen tagit stora steg framåt, vilket möjliggör en mer dynamisk användning i flera olika applikationer/scenarion tillsammans med att användarupplevelsen blivit bättre, flexibiliteten ökat och att investeringen är lättare att räkna hem. På kundsidan har diskussionen lyfts från att främst ha varit en produktionsteknisk fråga till att bli en strategisk, och till viss del agendadrivande, fråga som ligger på lednings- och styrelsenivå för att säkra konkurrenskraft på kort och lång sikt, oavsett om det gäller en tillverkande verksamhet eller en lager-/logistikverksamhet.

Många automationsprojekt går snett

Då rapporteringen kopplat till automationslösningar i huvudsak handlar om visioner, vilken investering som gjorts eller hemma-hos-reportage med företag som stolt visar upp sin nya automatiserade vardag, är bilden att automationsprojekt alltid blir framgångar. Är det verkligen sanningen? Tyvärr inte. Det är trots allt många automationsprojekt som inte blir såsom avsetts, och framför allt att resan dit blir dyrare, krångligare och längre än planerat. Är det en naturlag att det blir så, eller går det att undvika? Baserat på min erfarenhet, både som ansvarig för Toyota Material Handlings automationsverksamhet och som tidigare logistikkonsult, är jag helt övertygad om att det går att förbättra det genomsnittliga utfallet med ganska enkla medel och en logisk angreppsvinkel. Nedan beskriver jag några saker som jag har identifierat som framgångsfaktorer:

1. Bestäm vad som ska uppnås
Det finns många anledningar att göra en förflyttning från manuell hantering till automation, men det är viktigt att inte stanna vid de generiska argumenten som allt som oftast används i marknadsföringen av automation. Förvisso är de i de flesta fall väldigt sanna, men innan ett beslut fattas om att automa- tisera och hur, behöver man vara helt klar över vad det ska ge den egna verksamheten. Det vill säga att exakt precisera vilka KPIer som ska påverkas och vilken den nya målnivån bör vara med automationen i full produktion. För att komma dit krävs det såklart en fullständig förståelse av nuläget och att man i detalj skissar upp hur flöden och processer kommer se ut i det framtida läget.

2. Optimera och stabilisera först – automatisera därefter
Ett vanligt misstag vid automation är att en manuell process automatiseras rakt av, utan att först säkerställa att ineffektivitet och slöseri (waste) är bortrensat samt att processen är stabiliserad. Att automatisera en process som inte har optimerats innebär enbart att slöseri byggs in, och det är inte heller givet att den optimala processen för manuell hantering är densamma som den optimala processen för automation. Som ett tydligt vardagsexempel kan vi väl tänka på hur det skulle se ut ifall vi skulle automatisera den manuella diskningsprocessen till punkt och pricka: det skulle kräva att någon form av superkomplex robot skulle behöva gå igenom momenten att skrubba av tallrikarna med diskborste i en ho, flytta dem till en annan ho för att sköljning och avslutningsvis kanske torka dem med handduk innan tallriken ställs i ett diskställ. Den typen av diskmaskin hade antagligen inte slagit lika stort som den som de flesta har hemma idag.

3. Designa för flexibilitet

Väldigt få företag kan säga att deras verksamhet kommer att vara identisk under de kommande fem till tio åren, och behöver därför ta höjd för diverse olika osäkerheter vid val av automationslösning. Volymer kan fluktuera, produktmixen kan ändras, leverantörer kan förändra lastbärare/kollin, produkter eller kunder kan tillkomma/försvinna, ombyggnationer kan göras och de egna processerna eller flödena kan förändras. Om man inte tillhör det fåtal verksamheter som är av en så stabil och förutsägbar karaktär, är det klokt att välja och designa sin automationslösning för att enkelt kunna göra förändringar och skala upp/ner i volym.

4. Skjut inte upp beslutet

Även om jag tidigare har beskrivit vikten av att göra sitt förarbete noggrant så finns det en stark poäng i att inte låta förstudier och investeringsbeslut dra ut på tiden för mycket. Förutom det uppenbara att varje dag som automationen inte finns på plats är en dag då det inte går att dra fördel av den, så är det just föränderligheten som jag beskriver i den tidigare punkten som är ett hot. När ett beslut drar ut på tiden i ett eller flera år innebär det allt som oftast att förutsättningarna runtomkring hinner förändras: volymdata stämmer inte, flöden och processer ändras, teknologin hos leverantörerna uppdateras, mjukvaror byts ut och personal som jobbar med frågeställningen hinner omsättas. Det leder till en stor risk att saker tappas bort, blir fel eller är föråldrade när automationen väl är på plats – alternativt att det aldrig blir av. Om systemet designas för flexibilitet går det också enklare att fatta ett beslut tidigare då det alltid går att justera saker i efterhand – låt inte perfekt komma i vägen för bra.

5. Skapa delaktighet hos personalen

Förändringsprojekt misslyckas ofta på grund av att de som påverkas av förändringen inte är tillräckligt delaktiga. Självklart kan inte alla vara delaktiga i vare sig investeringsbeslut eller lösningsdesign, men det går alldeles oavsett att förbereda och engagera medarbetarna innan dess att ett system finns på plats. Ofta behöver de som arbetar i processerna innan, efter eller parallellt med den automatiserade delen anpassa sitt sätt att agera eller röra sig. En överlämning från människa till maskin behöver allt som oftast vara betydligt mer standardiserad än vad en överlämning från människa till människa kan vara. Dessutom kanske ett eventuellt motstånd, och till och med vilja att sabotera det nya, kan kvävas i sin linda ifall ledningen kan förmedla och förankra syften och mål med automationen.

6. Fortsätt att arbeta med kaizen, även efter införandet
När automationen är på plats är det en start och inte ett slut. Det som gjorts är att en stor förändring har genomförts och att en ny standard har etablerats. Men en standard finns ju för att kunna förbättras. Se därför till att följa hur de övergripande KPIerna förändras och hur utfallet blir i relation till uppsatta mål. Ta även fram nya, underliggande, KPIer som fokuserar på hur automationen mår och presterar i sig själv. Jobba vidare med ert förbättringsarbete genom att agera på avvikelser och titta på andra möjligheter till kaizen (förbättring).

Att följa de här stegen är ingen absolut garanti för att ert nästa automationsprojekt blir lyckat – men jag vågar påstå att sannolikheten ökar för en framgångsrik automationsresa.

Viktor Brandon Leek är Operations Manager Automation & Head of Advisory Services på Toyota Material Handling Sweden.

Global Supply Chain Pressure Index (GSCPI) – Fortsatt ökat tryck

Sedan utbrottet av Covid-19 2020 och efterföljande restriktioner i de flesta länder världen över har världshandeln påverkats och trycket på värdekedjorna ökat. Global Supply Chain Pressure Index (GSCPI) mäter flera av de faktorer som påverkar globala supply chains, exempelvis kostnadsutvecklingen för frakter, råmaterial och andra varor. Indexet för november 2022 visar på en fortsatt ökad press på de globala värdekedjorna, även om trycket på leveranskedjorna har fallit betydligt sedan 2021. Den största bidragande faktorn till det fortsatt ökade trycket i leveranskedjan uppges vara kinesiska leveranstider, även om förbättringar visades i USA:s leveranstider och taiwanesiska inköp. Indexets senaste rörelser tyder på att utvecklingen i Asien bromsar indexets återgång till de historiska nivåerna, se grafen.

GSCI sammanställs av Federal Reserve Bank of New Yorks och baseras på statistik och data från Bureau of Labor Statistics; Harper Petersen Holding GmbH; Baltic Exchange; IHS Markit; Institute for Supply Management; Haver Analytics samt Refinitiv.

   

Zebras Anders Gustafsson kliver av, Bill Burns tar över

Logtechbolaget Zebra Technologies har utsett Bill Burns till nästa CEO efter svensken Anders Gustafsson som har suttit på posten ända sedan 2007, vilket är unikt för ett amerikanskt börsbolag, där en amerikansk CEO sitter i genomsnitt fem år. Gustafsson kliver av den 1 mars 2023 och tar då över ordförandeklubban i Zebras styrelse efter Michael Smith.

Zebra Technologies erbjuder hårdvara, mjukvara, tjänster och lösningar som digitaliserar och automatiserar flöden. Den tillträdande Bill Burns har arbetat i Zebra sedan 2015 och har de senaste fem åren haft rollen som Chief Products and Solutions officer. Burns har mer än 30 års erfarenhet inom tekniksektorn och har tidigare varit CEO på två andra teknikbolag. Under sin tid i Zebra har Burns stärkt Zebras marknadsledarskap och lönsamhet i bolagets kärnverksamheter, gått in i nya angränsande expansionsområden och stärkt Zebras strategiska relationer med kunder och partners, uppger bolaget i ett pressmeddelande.

– Anders har skapat en stark, inkluderande kultur baserad på våra värderingar. Jag är fast besluten att bygga vidare på detta för att attrahera, utveckla och behålla de bästa talangerna globalt, säger Bill Burns, Chief Product & Solutions Officer, i en kommentar.

Innan Burns började på Zebra var Burns VD för Embrane, en Silicon Valley-baserad startup med riskkapitalstöd som förvärvades av Cisco. Tidigare har han varit VD för Spirent Communications, en global ledare inom test- och mätlösningar som handlas på Londonbörsen. Burns har också haft olika chefs- och försäljningsledarroller på Tellabs, Inc.

Anders Gustafsson är den andra vd i Zebras mer än 50-åriga historia. Efter hela 15 år som Zebras CEO har Gustafsson nu utsetts att leda bolagets styrelse.

– Behovet av att digitalisera sina verksamheter är fortfarande ett strategiskt fokus för våra kunder globalt. Nu mer än någonsin behöver våra kunder våra lösningar för att förbättra arbetsflöden över sina bredare leveranskedjor, säger Anders Gustafsson.

Zebra Technologies erbjuder hårdvara, mjukvara, tjänster och lösningar som digitaliserar och automatiserar arbetsflöden. Försörjningskedjor är mer dynamiska, kunder och patienter är bättre betjänta och arbetare är mer engagerade när de använder Zebra-innovationer som hjälper dem att känna, analysera och agera i realtid.

”Planera med vetenskap och fakta i stället för magkänsla”

Snabbväxande mjukvarubolaget Optimity startades 2008 av Christer Liden, Lars Gimbringer och Anders Klahr med idén att fullt ut kapitalisera på den nya 64-bits-arkitekturen som möjliggjorde mycket mer detaljerade optimeringsmodeller. SCE träffar Erik Sandberg, CEO för Optimitys framgångsrika europeiska verksamhet, med i bas Stockholm.

Optimeringstekniken hade vid starten 2008 funnits länge, men på grund av tekniska begränsningar hade optimering bara använts på en aggregerad nivå för strategiska analyser. Men med de nya snabba operativsystemen gick det nu att använda optimering för mer detaljerad operationell planering. Mycket har hänt sedan dess och idag erbjuder Optimity stöd för hela planeringsprocessen, utifrån visionen att erbjuda en mycket intuitiv och lättanvänd grafisk applikation, men med den mest avancerade matematiken som grund för att automatisera planeringsprocessen.

Den visionen gäller än idag och 2022 är Optimity ett av marknadens mjukvarubolag inom det stekheta området Supply Chain Planning (SCP). Hettan beror till stor del på covid-19-pandemin – som avslöjade en hel del brister i många företags planering – och en allmänt ökad volatilitet och risk i supply chains, som återspeglas i allt från brister på råvaror, material och komponenter till storkrig i Europa. Sammantaget leder allt detta till ett ökat behov av att kunna planera och optimera försörjningsflöden med hög precision, automation och med hjälp av algoritmer som bidrar till att förutse störningar och rekommendera handlingsalternativ.

– Vi erbjuder en komplett planeringslösning i hela försörjningskedjan som vänder sig till den tillverkande industrin och livsmedelsbranschen. Det är två sektorer där komplexiteten är hög och planeringsutmaningarna stora, på grund av höga kundkrav på snabbhet, tillgänglighet och leveransprecision i kombination med stora efterfrågevariationer. Man kan säga att ju mer komplexitet, desto bättre är våra mjukvaror, säger Erik Sandberg, CEO för Optimitys europeiska verksamhet som leds och drivs från företagets Stockholmskontor.

Bland Optimitys många kunder finns välkända varumärken som Volvo, Perstorp, Petronas och Löfbergs. Bara för att nämna några. Och trots att bolaget fortfarande är ett relativt litet företag har man etablerat kontor i Sydney, New York, Stockholm och Singapore och genomför projekt över hela världen.

Utmanande tillväxtresa

När hela marknaden för supply chain-planering växer, vill Optimity vara med och växa minst i nivå med branschen i övrigt. Den största utmaningen i tillväxtresan är just nu svårigheten att hitta medarbetare.

– Det är roligt och inspirerande att behovet och intresset för professionell planering i försörjningskedjan växer så pass starkt och därmed efterfrågan på planeringsmjukvaror. I vår egen tillväxtresa är den främsta flaskhalsen svårigheten att hitta de medarbetare som vi behöver för att fortsätta att växa, förklarar Erik.

Bland de kompetenser som efterfrågas nämner han utvecklare inom maskininlärning, programmering, erfarna projektledare, lösningsarkitekter och olika säljande roller. Hittills har Optimity valt att inte driva ett aktivt säljarbete, utan uppdragen har genererats och utvecklats via rekommendationer och ett stort och stödjande nätverk. Men nu när tillväxttakten ska accelerera behövs mer folk i verksamheten.

– Vårt mål är att ha en årlig tillväxt på 25 procent och vi återinvesterar av all vinst i fortsatt verksamhetsutveckling. På säljsidan behöver vi därför få in fler personer som arbetar dedikerat med sälj- och marknadsutveckling.

Förståelse för både teknik och affärer

Optimitys svenska verksamhet har blivit något av Otimitys kompetensförsörjare för samtliga kontor och geografiska marknader – det vill säga även för Asien, Australien, USA samt ett växande antal projekt i Europa, bland annat i UK, Benelux och Tyskland.

– Här i Sverige har vi väldigt duktiga ingenjörer som både har en gedigen teknikkunskap i kombination med den affärsförståelse som behövs i vår typ av verksamhet, och som är beredda att verkligen jobba med teknikfrågor, inte bara göra snygga power point-presentationer, berättar Erik.

Marknaden konsolideras

Optimity är en medelstor spelare på en marknad med en handfull stora, välkända aktörer som Oracle, SAP, Blue Yonder, Anaplan och Kinaxis och en uppsjö av småföretag. Analysföretaget Gartner förutser en konsolidering inom området Supply Chain Planning Solutions, vilket innebär att fler uppköp och samgåenden är att vänta.

– Vi har fått propåer från potentiella köpare under åren, och vi är principiellt öppna för att ta in en partner som har erfarenhet av branschen och av att skala upp mjukvarubolag. Vi brinner för verksamheten, produkten och lösningsområdena, men saknar erfarenheten av att skala upp ett globalt tjänsteföretag, säger Erik och nämner att Optimity inom ett par år har nått den omsättning som behövs för att hamna i den eftertraktade Gartner Magic Quadrant för Supply Chain Planning Solutions.

– Snart har vi nått den omsättning som krävs och vi är rätt övertygade om att vi kommer att finnas med där om ett par år, konstaterar han med ett leende som utstrålar både beslutsamhet och självförtroende.

Närhet och förståelse för kunden

På frågan om vad Optimity har för konkurrensfördelar vis-a-vis de stora elefanterna framhåller Erik både ett antal hårda och några mjuka faktorer.

– Vi är helt klart mycket mer snabbfotade, men framför allt har vi en bra och komplett planeringslösning, fantastiska referenser och inte minst en kompetens och kultur som präglas av närhet, flexibilitet, lyhördhet och en gedigen kundförståelse. Dessutom är vi en nischspelare som är helt fokuserad på tillverkande industri och livsmedelsbranschen, där vi är svårslagna!

”Notable vendor”

Med syftet att visa upp sig, prata med branschkollegor, experter och potentiella kunder deltog Optimity i slutet av september som utställare på konferensen Gartner Supply Chain Symposium/Xpo 2022 i London – en mötesplats för ledare och leverantörer inom supply chain-området.

– Det finns många åsikter om Gartner, men helt klart var det mycket värdefullt för oss att vara med på deras konferens och lära oss mer om andra företags erfarenheter och utveckling och om utvecklingen i vår bransch, berättar Erik, och säger lite stolt att Optimity fick Gartners beteckning ”notable vendor” för något år sedan.


Om Erik Sandberg

Utbildning: Civilingenjör I industriell ekonomi, Linköpings universitet.

Karriär: Intentia, IFS och sedan 2014 på Optimity. 

Familj: Frun Malin och två söner 13 och 16 år.

Intressen: Ett närmast sjukligt idrottsintresse, ser på allt, helst hockey.

Främsta levnadsregel: Bli lite bättre varje dag, genom att ta ansvar för det som går fel.

Bästa ledarskapsråd: dela ut ansvar och befogenheter, det ger delaktighet, motivation och kreativitet.

Om Optimity

Optimity erbjuder supply chain mjukvaror som är enkla att implementera och använda, men som är tillräckligt kraftfulla för att optimera de mest komplexa försörjningskedjorna och därmed bidra till ökat kundvärde, effektivitet och lönsamhet.

Malin Jennerholm blir Svenska Retursystems nya vd

Den 16 januari tar Malin Jennerholm över som vd på Svenska Retursystem efter Anna Elgh som lämnar uppdraget efter nio år. Malin Jennerholm har lång erfarenhet från ledande positioner inom livsmedelsbranschen och ska i sin nya roll fortsätta att utveckla branschens gemensamma cirkulära system för hållbara varuflöden.

Under 2021 bidrog Svenska Retursystem till att branschen sparade in 36.000 ton CO2 genom sitt effektiva och klimatsmarta system med gemensamma lastbärare. Bolaget arbetar hållbart i alla dimensioner med syftet att minska livsmedelsbranschens klimatpåverkan. Inför de kommande åren har styrelsen tagit beslut om stora investeringar i fortsatt utbyggnad och tillväxt, samt accelererad digitalisering.

– Jag är glad över förtroendet att få leda en verksamhet som är en riktig pionjär inom den cirkulära ekonomin och samtidigt aldrig har varit så relevant som nu. Jag är imponerad av hur verksamheten har utvecklats under de senaste åren och ser en stor potential i de progressiva möjligheter som ligger framför bolaget. Med hjärtat i hållbarhet, ledarskap och tillväxt ser jag fram emot att fortsätta utveckla bolaget tillsammans med mina nya kollegor, säger Malin Jennerholm, tillträdande VD för Svenska Retursystem.

Malin har en lång bakgrund inom livsmedelsbranschen med ett flertal ledande positioner, senast som vd för Orkla Confectionery & Snacks Sverige och dessförinnan roller inom Jacobs Douwe Egberts och Mondelez International. Hon sitter också i styrelsen för Cloetta AB och Sweden Food Arena.

– Vi välkomnar Malin och är mycket glada över att hon har tackat ja till att leda SRS in i nästa spännande fas. Jag är övertygad om att hon kommer att ta vara på vår stora tillväxtpotential och fortsätta utveckla vår cirkulära affärsmodell mot ökad digitalisering och spårbarhet. På så sätt kan vi göra verklig skillnad för hela livsmedelsbranschens hållbarhetsagenda och effektivitet, säger Magnus Lagergren, styrelseordförande för Svenska Retursystem.

Scania fortsätter att investera i logtech-bolag – lanserar ny riskkapitalfond

Efter framgångarna med sin första riskkapitalfond, Scania Growth Capital I, lanserar Scania nu Scania Growth Capital II. Den nya fonden kommer också att förvaltas av East Hill Equity och bestå av 2 miljarder kronor i kapital. Scania Growth Capital II, kommer att fortsätta att investera i de mest attraktiva företagen och entreprenörerna inom teknikområden B2B, särskilt inom områden som mjukvara, produkter, lösningar och tjänster inom mobilitet, uppkoppling, självkörande fordon, elektrifiering, smarta fabriker och hållbarhet.

Fonden kommer att rikta sig till entreprenörsföretag med ett unikt produkt- eller tjänsteerbjudande inom områden där fonden inte enbart kan tillföra kapital utan också tillföra andra mervärden.

– Det vi har lärt oss är att det är väsentligt för Scania att samarbeta med mindre företag och initiativ som har störst potential att stödja vår fortsatta utveckling och tillväxt. Vi har också sett att venture-verksamheterna kan dra nytta av vår breda och djupa branschkunskap, säger Gustaf Sundell, Executive Vice President och Head of Mobility Solutions på Scania.

– Efter att ha sett utvecklingen av Scania Growth Capital sedan 2016 vill vi nu accelerera detta framgångsrika initiativ. För Scania är det ett framgångsrecept att få insikter i nya relevanta områden bortom vår nuvarande kärnverksamhet, i samarbete med innovativa tech-företag i angränsande områden; särskilt i denna dynamiska tid som kräver nya sätt att arbeta på vår marknad, säger Christian Levin, VD och koncernchef i Scania.

Maersk och IBM skrotar blockchainsatsningen TradeLens

Maersk och IBM har beslutat att dra tillbaka och avsluta sin gemensamma blockchain-plattform TradeLens. Plattformen började utvecklas 2018 av IBM och GTD Solution, en division av Maersk, som en blockchain-lösning för frakter, utformad för att främja en mer effektiv och säker global handel.

– TradeLens grundades med den djärva visionen att ta ett språng i den globala försörjningskedjans digitalisering som en öppen och neutral plattform. Tyvärr, trots att vi framgångsrikt utvecklat en fungerande plattform, har behovet av ett samlat globalt branschsamarbete inte uppnåtts. Därför har TradeLens inte nått den kommersiella lönsamhet som krävs för att fortsätta arbeta och möta de finansiella förväntningarna på en oberoende verksamhet, säger Rotem Hershko, Head of Business Platforms, A.P. Moller – Maersk.

Nu avvecklas plattformen med målet att stänga den helt i slutet av första kvartalet 2023. När TradeLens lanserades var målet att skapa en digital revolution i försörjningskedjan genom att samla ett helt ekosystem av aktörer kring ett gemensamt arbetssätt som skulle gynna alla aktörer på ett likvärdigt sätt. I slutänden uppnåddes inte de höga ambitionerna.