Världens största AutoStore blir ännu större

E-handelsbolaget Boozt automatiserade 2017 sitt lager med en AutoStore-lösning, som blev världens största. AutoStore-lösningen utökades därefter under 2021 och nu utökas den igen som en följd av en ökad efterfrågan och ett bredare utbud. Anläggningen består efter den senaste utbyggnaden av 1 243 robotar, 1 245 000 lådor och 301 portar och är alltjämt världens största. Leverantör av anläggningen är Element Logic.

Boozt har haft en enormt snabb tillväxtresa de senaste åren och är idag Nordens största varuhus online. Även om man främst koncentrerar sig på kunder i de nordiska länderna, så levererar företaget sammantaget ca 400 000 produkter i månaden inom mode och livsstil, till 24 europeiska länder.

Lagerautomation sedan 2017

Som lagerautomation använder Boozt robotsystemet AutoStore från Element Logic. Eftersom systemet är mycket skalbart har man sedan den första installationen 2017 haft möjlighet att skala upp såväl antalet robotar som lådor och portar, efter behov. Något som blivit extra avgörande under Black Friday, då Boozt når en kraftig försäljningspeak.

– Vi är glada över att ta vårt engagemang för automation och utveckling till nästa nivå i samarbete med Element Logic och AutoStore, säger Sven Thiessen, Chief Supply Chain Officer på Boozt.

Stor ökning, över en miljon lådor

2017 byggde Boozt sitt toppmoderna AutoStore-lager med hjälp av Element Logic. Sedan dess har företaget genomfört fyra systemutbyggnader för att hålla jämna steg med marknadens krav. Inför Black Friday 2022 har man utökat sin AutoStore med ytterligare 252 robotar, 294 000 lådor och 56 portar. Därmed innehar Boozt fortsatt världens största AutoStore-installation med totalt över 1 000 robotar, 300 portar och hela 1,2 miljoner lådor!

– Boozt och Element Logic har ett tätt samarbete och för kontinuerligt diskussioner om nya anpassningar till marknaden, vilket gör att Boozt kan ligga steget före tillväxtkurvan. Som vanligt vid expansioner har en viktig del varit att hålla installationen störningsfri för den dagliga driften, så att Boozt kan ha så gott som full drift under hela utökningsprocessen – och därmed hålla sina kundlöften, säger Marcus Rasmusson Aftermarket Director på Element Logic Sweden.

AMR:s – Nästa generationens AGVer revolutionerar logistikautomationen

Det finns mängder av analysföretag som gör prognoser för framtida teknikinvesteringar inom automation. Gemensamt för alla är att de förutspår en mycket stark ökning av logistikautomation i allmänhet och av så kallade Autonomous Mobile Robots (AMR) i synnerhet – en marknad som förutspås växa med mellan 16-35 procent till och med 2030*.

– Om vi går tillbaka till nittiotalet och det tidiga 2000-talet så rådde det en hajp kring det man då kallade AGVer, men förtjusningen avtog snabbt eftersom tekniken inte var tillräckligt utvecklad. Lösningarna var oflexibla och närmast omöjliga att förändra när de väl var installerade, säger Gregor Schubert-Lebernegg, Product and Sales Manager på österrikiska automationsbolaget Knapp AG, som sedan mer än tio år utvecklar egna Autonomous Mobile Robots, även kallade ”nästa generationens AGVer”.

Flexibilitet och skalbarhet

Kring 2010 började olika tekniker utvecklas som gav de autonoma robotarna mer intelligens, flexibilitet, säkerhet och skalbarhet. Det medförde att automationsbranschens investeringar i AMR-teknik ökade och att ett antal nya spelare gav sig in i branschen.

– Under de senaste 4-5 åren har efterfrågan ökat rejält som en följd av covid-19, den ökande e-handeln, bristen på lagerpersonal och ett större behov av flexibilitet och skalbarhet, konstaterar Gregor och understryker att de flexibla autonoma robotarna till största delen hanterar enklare uppgifter med lågt värdeskapande, så att lagerpersonalen kan utföra det mer värdeskapande arbetet.

– Numera är efterfrågan på lagerpersonal högre än tillgången, vilket gör att personalen i lager ser AMRs enbart som en ”pain reliever”, en avlastning och ett positivt komplement i sitt eget arbete.

Många användningsområden

Fram till 2010 fungerade Knapp som en integratör av AGV-system från andra tillverkare. Därefter änd- rade man strategi och idag erbjuder bolaget en bred portfölj av olika autonoma robotar för flera olika användningsområden.

– Vi har AMRs för olika typer transporter av både lådor och pallar, så kallade Open shuttles, och vi har robotar som kan användas i ett helt system för lagerhållning, så kallad Open Shuttle Store, säger Peter Henriksson, som är Senior Solution Engineer på Knapp Nordics.

Han berättar att det största intresset för AMRs här i Norden kommer från den tillverkande industrin, särskilt inom automotive. Ett exempel är företaget Meritor i Lindesberg – en ledande leverantör av lös- ningar för drivlinor och bromsning till fordonsindu- strin – som nyligen investerade i en hel lagerlösning från Knapp, inklusive 15 AMRs som varje dag flyttar 2 400 pallar mellan 200 olika destinationer.

– Inom den tillverkande industrin är robotisering inget nytt och där tillför AMRs ofta ett stort mervärde genom att de är säkra, tysta och smidiga. Utöver den tillverkande industrin är efterfrågan på AMRs stor även inom detaljhandel och e-handel, liksom från mindre och medelstora start-ups som vill ha en lösning som ger maximal flexibilitet, säger Peter.

Intelligensen är A och O

Knapp har lagt stort fokus på att utveckla sina robotars intelligens, det vill säga på smarta mjukvaror som hanterar den operativa driften av robotarnas autonoma navigering och inlärning, men även på mer förfinade kameror och sensorer. Detta är vitalt eftersom AMRs i allmänhet används för uppgifter där de ska samarbeta med både människor och andra fordon på ett säkert, förutsägbart och smidigt sätt.

– Det finns dussintals start-ups som har lanserat AMRs som baserats på open source mjukvara. De flesta har försvunnit ganska snabbt, eftersom det svåra är att utveckla en mjukvara som ger robotarna den stabilitet och säkerhet som behövs, och för att få många robotar att fungera i samspel. Det är därför fortfarande ganska sällsynt med större flottor av AMRs, förklarar Gregor och fortsätter:

– Vår mjukvara för fleet control hanterar idag en flotta på 40 robotar i ett lager, och vi tror den klarar av att styra upp 150 fordon, både egentillverkade och andra automatiserade och manuella fordon. Detta ger kunderna en enorm nytta eftersom det blir mycket enklare att ha ett fleet control system i stället för flera som riskerar att störa varandra.

”Fördelaktig totalkostnad”

Dagens autonoma mobila robotar ger alltså användaren en hög flexibilitet och skalbarhet, och de fungerar i princip i alla befintliga lagerlokaler. Däremot är inköpspriset fortfarande en faktor som kan dämpa entusiasmen hos en del köpare.

– AMRs är fortfarande lite dyrare i inköp än traditionella AGVer, men om du inkluderar kostnaden för utbildning, installation, uppstart och service så blir kalkylen betydligt bättre, säger Gregor och berättar att Knapp även utbildar kunder så att de relativt snabbt och på egen hand kan installera och serva sina robotar.

Dessutom används alltmer AI/maskininlärning för att lära de autonoma robotarna att agera så smart och produktivt som möjligt.

– Detta är fortfarande i sin linda, men vi använder redan nu AI för att träna våra robotar att lyfta och ställa ner pallar, lådor, hyllor och så vidare. Vi använder även AI/maskininlärning för att långsiktigt utveckla robotarnas förmåga att uppfatta olika föremål, hinder och förstå hur de ska manövrera.

Framtidsteknik

Hur många tiotals eller hundratals miljarder dollar de autonoma robotarna kommer att omsätta om fem eller tio år kan man spekulera i. Helt klart är dock att framtiden för AMRs är ljus. Gregor och Peter betraktar robotarna som en framtidslösning som inom kort kommer att bli lika självklar som skyttlar och miniload-system är idag.

– Jag är övertygad om AMRs om fem år används mycket mer än idag, och inte längre ses som en nischteknik. Då är tekniken lika stor och självklar som skyttlar och miniloadsystem är idag. Jag tror även att AMRs kommer att utföra en stor del av det arbete som fortfarande utförs av bansystem, ungefär på samma sätt som bilen ersatte tåget för 120 år sedan, förutspår Gregor.

Peter nickar instämmande och framhåller att den nordiska marknadens höga teknikmognad talar för en stark marknadsefterfrågan regionalt.

– Vi har avsatt dedikerade säljreseurser som enbart ska marknadsföra och sälja AMRs här i Norden och jag är säker på att många företag kommer att välja AMR-lösningar framöver.

* Se exempelvis Interact Analysis (2022), Autonomous Mobile Robot Market by Type, by Application, by End-User – Global Opportunity Analysis and Industry Forecast 2022-2030, m.fl.

Apotea går in i Norge och Finland – vill bli störst i Norden

Apotea berättar i ett pressmeddelande att bolaget har köpt in sig i de två etablerade nordiska konkurrenterna Apomera och Apotera i Finland respektive Norge. Tanken är att använda Apoteas affärsmodell och göra en motsvarande resa.

– Jag ser en enorm potential i att skapa nya Apotea i våra nordiska grannländer. Jag tror att det behövs en utmanare på dessa marknader och det finns även många synergier mellan bolagen att dra fördel av, säger Apoteas vd och grundare Pär Svärdson.

Det har gått tio år sedan nätapoteket Apotea påbörjade sin resa mot att bli Sveriges största apotek. I Norge och Finland har utvecklingen av nätapotek inte kommit lika långt och Apotea ser en möjlighet att fortsätta resan mot att bli Nordens största nätapotek. Genom att investera i befintliga bolag behöver den resan inte börja från noll, utan Apotea kan fortsätta utveckla och växa med de etablerade bolagen Apomera och Apotera och använda samma struktur som på Apotea. Ägarandelar och köpeskilling har inte offentliggjorts, men både Apomera och Apotera uttalar sig mycket positivt om de framtida möjligheterna tillsammans med Apotea.

– Vi ser väldigt mycket fram emot samarbetet med Apotea och att dra nytta av de synergier vi ser mellan bolagen. Vidare är det ingen hemlighet att vi är stolta över att ha fått en så kompetent aktör som format den svenska nätapoteksmarknaden på ägarsidan. Nu ser vi fram emot att kunna accelerera vår tillväxt ytterligare som utmanare på den norska apoteksmarknaden, säger Patrick Hjetland, vd för Apotera.no.

Även Apomeras vd Pekka Ketonen är positiv till affären, som han menar kommer att accelerera det egna företagets tillväxt.

– Vi är oerhört glada och stolta över att ha fått in Apotea som ägare. Sveriges största nätapotek är en uppstickare som har format den svenska e-handeln för apotek. Deras erfarenheter och kompetens är en ynnest för oss att få ta del av. Vi kommer att accelerera än mer nu och satsa vidare får att nå målet om att bli finsk marknadsledare i vår bransch.

ICA fortsätter att automatisera – bygger nytt fryslager för 1,8 miljarder

ICAs miljardinvestering i sitt högautomatiserade e-handelslager i har fått mycket publicitet det senaste åren. I dagarna togs det första spadtaget för nästa storsatsning storsatsning; ett nytt högautomatiserat fryslager i Västerås – en satsning som kommer att kosta 1,8 miljarder kronor.

ICA Sveriges lagerverksamhet i Västerås utgör ett viktigt nav i ICAs logistik och är ett av Sveriges största lager med över 1 100 medarbetare som förser landets cirka 1 300 ICA-butiker med färska, frysta och kolonialvaror. Det nya fryslagret kommer att utrustas med en automationslösning för lagerdrift från TGW, vilket kommer att bidra till en effektiv lagerdrift samt en förbättrad arbetsmiljö för ICAs medarbetare.

− ICA har en lång historia i Västerås och det är med stor stolthet som jag idag sätter spaden i marken för nästa långsiktiga investering i staden. Det nya fryslagret är viktigt för vår affär, det stärker varuförsörjningen till ICA-butikerna och säkrar vår konkurrenskraft på marknaden, säger Emma Lindström, logistikdirektör ICA Sverige.

− Fryslagret är en viktig investering för ICA, och vi som fastighetsägare är väldigt glada att nu kunna påbörja utvecklingen. Vi kommer att certifiera fastigheten enligt Breeam och har flera viktiga hållbarhetsinitiativ för bland annat minskad energianvändning och för att stärka den biologiska mångfalden runt fastigheten, säger Anna Nyberg, vd ICA Fastigheter.

Designen av det nya lagret har tagit avstamp i att erbjuda ett utökat sortiment och förbättra ICAs erbjudande till butik och kund. Även effektivisering av logistikflöden och förbättrad arbetsmiljö är viktiga drivkrafter. Det nya lagret är designat för att lagra 22 000 pallar och med kapaciteten att leverera ut 250-300 rullburar per timme till butik. Som ett resultat av detta kommer transporter kunna effektiveras och miljöpåverkan minskas. Anläggningen planeras tas i drift i början av 2026 och kommer att leverera varor till ICA-butiker i hela landet. 

Förutom det nya fryslagret investerar ICA i ett nytt lager intill nuvarande lagerverksamhet i Västerås. Det nya lagret kommer att bli cirka 13 500 kvadratmeter stort och bli ny spridningspunkt samt ta över en del av blomverksamheten som idag ligger i Helsingborg. Första spadtaget för blomlagret genomfördes den 31 augusti 2022 och bygget är i full gång. Målsättningen är att den nya verksamheten ska tas i drift till sommaren 2023.

 

ScHenker lanserar grön flygfrakt världen över

DB Schenker utökar sina klimatvänliga logistiklösningar genom att erbjuda gröna flygtransporter över hela världen. Nu kan kunderna välja flygbiobränslet SAF (Sustainable Aviation Fuel) för flygtransporter över hela världen, oavsett vilken typ av flygplan eller flygbolag som används.

Kunder som väljer att betala för SAF erhåller ett certifikat som visar exakt hur mycket CO2 man undvikit att släppa ut vid sin flygfrakt. Genom virtuell tilldelning av SAF kan man undvika upp till 100 procent av koldioxidutsläppen. Det nya globala erbjudandet kompletterar DB Schenkers unika veckovisa charterlinje mellan Tyskland och Kina, som lanserades våren 2021 och fortfarande är världens enda reguljära flygfrakt som helt körs på SAF.

– DB Schenkers satsning på SAF är historisk! Tyvärr står flygsektorn för en betydande del av transporternas utsläpp och denna satsning är ett viktigt steg på vägen till vårt mål, att bli helt klimatneutrala till år 2040, säger Hanna Melander, hållbarhetsansvarig på DB Schenker.

Även om det SAF-bränsle kunden betalat för i praktiken kanske används under andra flygningar, skonas klimatet genom att den totala utsläppsmängden minskas. Det är detta som kallas för virtuell tillämpning eller massbalansprincipen och fungerar precis som grön el. SAF används på olika flygningar och minskar på så sätt den negativa påverkan på klimatet genom att de exakta koldioxidutsläppen från en flygning eller transport med konventionell fotogen undviks. Virtuell tillämpning kan även användas för utsläpp i tidigare led som härrör från produktion och transport av själva biobränslet. 

Tillsammans med Lufthansa Cargo har DB Schenker utfört fler än 150 flygningar som sammantaget har besparat atmosfären över 40 000 ton CO2. Individuella SAF-avtal med andra flygbolag, till exempel ett nyligen genomfört köp av SAF-krediter hos Singapore Airlines, kommer också att fortgå SAF är ett bränsle som framställs av förnybara avfalls- och restråvaror, exempelvis frityrolja. Mängden koldioxid som frigörs vid förbränningen är samma mängd som tas upp under fotosyntesfasen i samband med tillverkningen av SAF-bränsle. DB Schenker använder enbart certifierat biobränsle fritt från palmolja.

Timo Landener: ”Om tio-femton år arbetar androider i lagret”

AV STEFAN KARLÖF

Det är Timo Landener som är skyldig till ovanstående intressanta utsaga. Sedan tre år arbetar han som Head of Innovation Management på Swisslog. SCE har träffat honom för att samtala om hur radikal, disruptiv innovation skapas, och om hur han ser på utvecklingen av intralogistik och automation i framtiden.

– När jag började på Swisslog var rollen som chef för innovationsarbetet nyinrättad, även om den hade funnits i omgångar under de senaste trettio åren. Vi har dock massor av duktiga, innovativa ingenjörer som drivs av nya idéer och innovation, vilket är en avgörande tillgång för att driva innovationsarbete. Det som har saknats är en riktigt bra organisatorisk struktur och en process för arbetet, säger Timo som själv är ingenjör och som har arbetat i logistik- och automationsbranschen i 20 år.

Ett vanligt problem, menar Timo är att innovation riskerar att drivas adhoc, utan en tydlig process och utan ett tillräckligt fokus på kundnytta och mark- nad. Ofta visar sig exempelvis ett specifikt problem som finns hos en viss kund, inte vara ett generellt problem som finns hos det stora flertalet företag.

– Jag brukar betona att innovation måste baseras på ett värdeerbjudande och att de lösningar som utvecklas måste vara relevanta för marknaden och tidpunkten behöver vara den rätta. Det finns så många lösningar som utvecklas med ett för smalt fokus på behovets omfattning och det finns även många bra lösningar som lanseras men som är före sin tid, konstaterar han.

Bygger en innovationskultur

Att bygga en innovationskultur tar tid och kan vara komplext, men det är nödvändigt för att lyckas med innovationsarbete menar Timo. Och samtidigt som han efterlyser mer av struktur, process, kund- och marknadsnytta, understryker han vikten av att bygga en tillåtande innovationskultur.

– En innovationsvänlig miljö utmärks av att det finns tillit, frihet och vilja att experimentera, samarbeta och möjlighet att misslyckas. Allt detta bidrar till att fler sociala kontakter knyts i en organisation och gör att kunskap sprids och att människor börjar arbeta över funktionsgränser i stället för i silos.

Timo förklarar att han har två huvuduppgifter i jobbet som innovationsansvarig på Swisslog. Den ena är att förändra själva innovationsprocessen i riktning mot mer av marknads- och affärstänkande, för att på så sätt säkerställa att det finns ett generellt behov och en marknad för de lösningar som utvecklas. Den andra är just att förändra och utveckla företagskulturen så att innovationsarbetet får den plats, den tid och de resurser som krävs för att lyckas.

Långsiktigt, radikalt och disruptivt

Timos roll i Swisslog är att driva den långsiktiga, radikala och disruptiva innovation som ska ge bolaget framgång om tidigast några år. Det övriga mer gradvisa förbättringsarbetet av befintliga produkter och lösningar ansvarar företagets produktchefer för.

– På fritiden läser jag mycket om hur samhället är på väg att förändras och hur framtiden kan te sig. Nu får jag ägna mig åt detta även i mitt jobb, där jag utvecklar olika framtidsscenarier som vi därefter utgår från även i vårt innovationsarbete. Det är ett fantastiskt stimulerande uppdrag!

Timo är tydligt passionerad av att få tänka på och resonera kring framtidens samhälle och liv. I det kortare perspektivet, två-tre år framåt, ser han en särskilt intressant utveckling som påverkar behovet av nya automationslösningar inom hela livsmedelssektorn, ett segment där Swisslog sedan länge är en väl etablerad leverantör av olika lösningar.

– Redan nu ser vi att en ökad hållbarhetssträvan i samhället medför att försörjningskedjorna blir mer lokala och cirkulära, vilket får en stor betydelse för

utformningen av automations- och intralogistiska lösningar. Det får bland annat till följd att konsumenten och den sista milen hamnar i fokus, vilket ökar behovet av lokala distributionscenter, så kallade ”micro fulfilment centers” (MFCs). Men även jordbruket behöver mer automation, när storskaliga odlingar börjar etableras i tätorter där de byggs på höjden i stora effektiva anläggningar, så kallade vertikala jordbruk. Här ser vi också en ökad efter- frågan.

Hållbart och cirkulärt

Utvecklingen mot mer lokalt, mer närodlat och cirkulärt har gått snabbt. Få hade nog förutspått den utvecklingen för några år sedan, när många framstående akademiker landade i slutsatsen att det oftast var rationellt att transportera tomater eller lammkött mellan världens kontinenter.

– Det kan vara farligt att extrapolera det nuvarande in i framtiden, och det gäller därför att hela tiden fråga sig, ”men tänk ifall?”, säger Timo som ser livsmedelsbranschen som ett prioriterat tillväxtområde för Swisslog, och han fortsätter:

– Vi kommer alltid behöva distribuera mat, så det är en stabil bransch, där det händer mycket. Alltmer kommer att produceras lokalt, fler livsmedel kommer att vara baserade på växtproteiner och vi kommer att köpa mer djupfryst, eftersom det är bättre ur miljösynpunkt jämfört med att importera färskvaror med fraktflyg.

Kreativa innovationssamarbeten – open innovation
Lika viktigt som att bygga en innovationskultur baserad på öppenhet och gränsöverskridande samarbete internt i det egna företaget, är det enligt Timo att bygga externa samarbeten, så kallad ”open innovation”.

– I motsats till att begränsa innovationsarbetet till ett litet antal nyckelpersoner i det egna företaget så vill vi med open innovation involvera många för- mågor i vår innovation. Exempelvis externa experter, akademiker, start-ups, ägare, kunder, partners och till och med konkurrenter. Hittills har vi kommit en bit på väg i samarbetet med vår ägare KUKA Robotics, och vi har börjat söka upp och bjuda in start-ups. Jag tror att vi i framtiden, när kulturen är mogen, även behöver samarbeta med konkurrenter i vissa fall, säger Timo, väl medveten om att tanken kan vara svårsmält för vissa kollegor i företaget.

Integratörsrollen

Argumentet för att vidga innovationsarbetet och involvera många parter är helt enkelt att innovation tar tid och är resurskrävande, samtidigt som kraven på snabbhet från idé till marknad ökar oavbrutet. Med en liknande argumentation ser Timo att Swisslogs tidigare mer renodlade roll som lösningsintegratör kommer att vara viktig framöver och få en renässans.

– Historiskt var Swisslog en renodlad integratör. För femton år sedan började vi utveckla egna produkter, och det är bra. Men jag tror att integratörs- rollen kan ge oss en oerhörd styrka, och att vi behöver bli mer av en integratör igen, just för att allt går så snabbt och eftersom vi vill kunna erbjuda våra kunder det bästa.

Flexibelt och skalbart

I likhet med många andra så ser Timo att trenden mot mer flexibla och skalbara logistiklösningar med en relativt kort ROI är här för att stanna.

– Definitivt är det så. Att ha möjlighet att vidareutveckla en lösning och att inte bygga fast sig i något är en självklar målsättning. Ett annat skäl är att dagens befolkningstillväxt gör att det kommer att behöva byggas en enorm infrastruktur som världens tillgång till sand inte medger. Därför tror jag att framtidens logistikautomation till stor del kommer att göras i befintliga byggnader, vilket gör att flexibla, skalbara lösningar med hög densitet är framtiden.

Exempel på lösningar som motsvarar de behoven är autonoma robotar, kompakta och skalbara gods-till-man-lösningar, exempelvis Autostore som är både flexibel, skalbar och genial i sin enkelhet.

– AutoStore är ett bra exempel på framgångsrik innovation. När jag första gången kom i kontakt med AutoStore, för elva år sedan blev jag tveksam, eftersom lösningen hade ett långsamt genomflöde. Vad jag då inte förstod var att den höga densiteten som en AutoStore har gör den mycket attraktiv totalt sett, säger Timo.

Så till androiderna...

Normalt sett är Timos och Swisslogs framtidsperspektiv för innovationsarbetet maximalt tio år. Att förutse en ännu mer avlägsen framtid är sällan meningsfullt menar han, eftersom samhället förändras och utvecklas så pass snabbt. Men framtiden är kanske närmare än vi tror. Bland annat förutspår Timo att androider kommer att ersätta människor i lagret redan om tio år.

– Jag tror att vi om tio år kommer ha androider i våra lager, det vill säga robotar som till både utseendet och beteendet liknar människor och som kan göra allt det som människor gör idag och kanske mer än så. Därför kommer de robotar, AMRs/AGVer och cobots som används idag i nära samspel med människor att vara relevanta enbart under en viss tid. Det här ligger i framtiden, men androiderna kommer definitivt kliva in i lagret ganska snart, i alla fall senast om femton år, säger Timo med ett skratt.

Om Timo Landener

Utbildning: Industrial Engineer (maskiningenjör)

Karriär: Head of Department “Techline” / Head of Product Management / Senior Project Manager på wms-bolaget proLogistik (2009-2015), Gruppledare på automationsbolaget Vanderlande (2015–2016) och därefter Executive Manager IT Solutions på Vanderlande (2017-2019), Head of Innovation Management, Swisslog (2019- ).

Familj: Gift och tre barn i åldrarna 2-8 år. 

Intressen: Fotboll (VfL Bochum), böcker och padel.

Främsta levnadsregel: Ett samtal förutsätter alltid att den andra personen också kan ha rätt.

Bästa ledarskapsråd: Förändring kan inte drivas genom att proklamera värdeord på power points – var själv en förebild.

1 000 AutoStore-lösningar sålda

Norska AutoStore (Hatteland Group) firar i dagarna att 1 000 AutoStore-lösningar har sålts och utrustats med fler än 42 000 robotar, sedan Hattelands tekniske direktör, Ingvar Hognaland vid mitten av nittiotalet uppfann den geniala lösningen. ”Varför lagra saker som domino när vi kan lagra dem som en Rubiks kub?”, lär Hognaland ha sagt när det begav sig.

Med den innovationen grundades AutoStore 1996 och har utvecklats till en marknadsledare inom så kallad kublagring . Pådrivet av e-handeln har AutoStore under åren blivit en succé världen över, med kunder i 46 länder och en mängd olika branscher. All försäljning, design, installation och service av systemen utförs av ett nätverk av partners, bland annat Swisslog, Element Logic, Dematic, Kardex och Bastian Solutions.

För att ytterligare växa och utveckla konceptet för automatisering av kublagring förvärvades Hatteland Electronic år 2000 av Arrow Electronics. Finansieringen gjorde det möjligt för Hatteland Group att investera ytterligare i AutoStore, och från det ögonblicket påbörjades kommersialiseringen av tekniken. Femton år senare köptes verksamheten av Thomas H. Lee Partners, L.P. och EQT Private Equity för 500 miljoner Euro och 2021 köpte japanska konglomeratet SoftBank 40 procent av AutoStore för motsvarande 24 miljarder kronor.

Bolagets huvudkontor ligger i Nedre Vats i Norge, och bolaget finns även etablerat med kontor i Oslo, Norge, USA, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Spanien, Italien, Österrike, Sydkorea, Japan och Singapore, och producerar systemen vid en egen anläggning i Polen.

Världens 20 största företag inom logistikautomation – se hela listan

Sedan 2014 genomför ARC Advisory Group research på den globala marknaden för logistikautomation. I dagarna publicerade ARC en lista över världens största företag på området.

2013 uppskattade ARC marknaden till 6,4 miljarder USD globalt och förutspådde att den skulle växa till 9,9 miljarder USD 2019, vilket var en underskattning med 2 miljarder som hänförs till e-handelsmarknadens oväntat stora tillväxt rapporterar Forbes. Snart kommer ARC Advisory Groups senaste studie och prognos för branschens tillväxt under perioden 2021-2026. Än så länge har ARC endast släppt en lista över automationsmarknadens 20 största aktörer världen över, som publicerades av Forbes denna vecka.

KÄLLA: CLINT REISER, ARC ADVISORY GROUP 2022.

SCE #5 2022

TEMA: AUTOMATIONSREVOLUTIONEN – ROBOTAR, RPA, AI/ML

  • Intervju med Timo Landener: ”Om tio-femton år arbetar androider i lagret” 
  • Pionjär för dagligvaruhandelns logistikautomation – Intervju med Are Bakken och Tom Puntervoll-Pedersen
  • Beprövade råd för ett framgångsrikt automationsprojekt, av Viktor Brandon Leek
  • Planera med vetenskap och fakta i stället för magkänsla – Intervju med Erik Sandberg
  • Nästa generationens AGVer revolutionerar logistikautomationen, intervju med Gregor Schubert-Lebernegg och Peter Henriksson
  • Storsatsning på ”fulfilment factories”, intervju med DSVs Ronald Poort
  • Nära aktörssamverkan för hållbar logistik, vad innebär det i praktiken?, av Maria Björklund, Niklas Simm och Uni Sallnäs
  • Standardiserade KPIer för elektriska och klimatsmarta godstransporter, av Linn Bengtsson, Sara Gimbro Nielsen och Henrik Gillström.

Element Logic satsar på AMR:s – ingår partnerskap med Addverb Technologies

Element Logic ger sig in i den snabbväxande marknaden för Autonoma Mobila Robotar, AMRs, genom ett partnerskap med indiska Addverb Technologies. Med ökad osäkerhet, behov av flexibilitet och färre nyproducerade lager ökar AMR-marknaden snabbt. Element Logic kommer att integrera Addverbs lösningar för AMR:s (autonoma mobila robotar) i sin befintliga portfölj, tillsammans med en mjukvaruplattform för fleet management.

Samarbetet med Addverb ska öppna nya möjligheter för Element Logic att erbjuda sina kunder flexibla lösningar för transport, konsoliderings- och sekvensbuffertar före och efter plockprocessen i en AutoStore.

– Efter en intensiv sökande efter en partner som kan stödja Element Logic i internationella projekt, har vi hittat en tekniskt väletablerad och pålitlig partner i Addverb. Detta är ett viktigt steg för att ge kunderna en ännu starkare konkurrensfördel genom att utöka portföljen för komplett lagerautomation. Vi är glada och ser fram emot att växa tillsammans med Addverb och de möjligheter partnerskapet kommer att ge, säger Håvard Hallås, Chief Commercial Officer i Element Logic.

2021 uppgick världsmarknaden för AMRs till 18 miljarder dollar enligt analysbolaget LogisticsIQ och enligt olika analysföretag väntas den heta AMR-marknaden växa med mellan 16-35 procent till och med 2030.

– Vi är glada över att ingå detta partnerskap med Element Logic och stolta över att arbeta tillsammans med en så prestigefylld aktör i branschen, känd över hela Europa och globalt. Vår förmåga att möta marknadens efterfrågan kommer att öka exponentiellt, vilket ger tillgång till en komplett lösning som kombinerar AutoStore-system och mobila robotar. Vi tror att den starka portföljen, innovationsexperten och djupet av resurser vi sammanför genom detta partnerskap kommer att göra det möjligt för oss att skapa ännu mer värde för våra kunder, säger Pieter Feenstra, Addverbs CEO för EMEA.