Den Heliga Graal i supply chain management

Utmaningen att skapa tillräcklig visibilitet i försörjningskedjor och nätverk har av supply chain tänkaren Adrian Gonzales betecknats som områdets heliga Graal – det vill säga i överförd bemärkelse något som är hett eftertraktat men närmast ouppnåeligt. Med det konstaterat kan man dock invända att möjligheterna för visibilitet idag är större än någonsin tidigare. Det utvecklas ständigt bättre systemlösningar, samverkansplattformar, spårnings- och trackingtekniker som ska bidra till leverantörers, kunders och konsumenters krav på transparens. Helst i realtid.

Med AI och ML i de moderna planeringssystemen för SCM kan vi dessutom ta hänsyn till allt fler faktorer; såsom väder, trafiksituation, kampanjer m.m. som kan ligga till grund både för automatiserade beslut men också för ett lärande som ger bättre framtida prognoser och bättre och snabbare beslut.

Den ”visibilitet” som i första hand efterfrågas är väldigt grundläggande: vilka varor har skickats och exakt var i leveranskedjan befinner de sig just nu. Enbart den informationen skapar förutsättningar för en mycket bättre planering, effektivitet och kundservice. Att detta till synes enkla informationsbehov är så svårt att tillgodose i många fall beror på flera saker. För det första är den data som behövs oftast spridd hos många olika parter och i många olika system. Lägg till detta den ovillighet som fortfarande finns på sina håll att dela med sig av data. Andra orsaker är att det ibland upplevs som alltför krångligt och dyrt att åstadkomma en god transparens.

Senaste numret av Supply Chain Effect kretsar till stor del kring den centrala frågan om visibilitet och datadelning i supply chain. En fråga som är grundläggande och utmanande för alla som jobbar med supply chain management och logistik, men som dessutom är central för alla som jobbar med försäljning eller har ett övergripande verksamhetsansvar. E-handeln och dess främsta förebilder har definitivt gått i täten för en utveckling där datatillgång, visibilitet och transparens blir ett allt mer självklart krav som ställs av konsumenterna. Den utvecklingen har gjort att vi alltmer ställer samma krav på visibilitet i våra yrkesroller. I kombination med en snabb teknikutveckling och ett ökat hållbarhetsfokus skapar detta ett marknadsdriv som kanske ganska snart kommer att förvandla den heliga graalen i supply chain management till något mer än en vision!

Stefan Karlöf, chefredaktör

IoT för supply chain och logistik – vad händer?

IoT, Internet of Things var för några år sedan ett vanligt förekommande ämne i den här tidningen och i andra liknande publikationer. De främsta förespråkarna såg ”sakernas internet” som nästa stora revolution i internetutvecklingen och en omdanande teknik för logistik och varuförsörjning. Men vad har hänt under de senaste åren och var befinner sig IoT-utvecklingen idag?

Till att börja med kan det konstateras att IoT anses ha uppstått som fenomen redan 1982 när några teknikstudenter hade kopplat upp en läskmaskin till dåtidens internet. Studenterna hade programmerat en sensor att kontrollera maskinens läsktillgång och temperatur. Numera betraktas IoT som ett nätverk av uppkopplade enheter som samlar in och delar data med varandra. 

Marknaden värderad till 10 000 000 000 000 kronor

Efter den inledande hypen med inflaterade förväntningar är IoT i dag stark tillväxt, fast mer i det tysta. Analysfirman Gartner förutspår att antalet IoT-anslutna enheter kommer att uppgå till 43 miljarder 2023, och McKinsey konstaterade 2019 att andelen företag som använder IoT ökade från 13 % till 25 % från 2014 till 2019. Analysfirman IDC förutspår att hela IoT-marknaden kommer att uppgå till 1,2 trillion dollar om endast två år, vilket översatt till svenska kronor motsvarar 10 biljoner, alltså 10 000 000 000 000 kr. Kort sagt, marknaden är allt annat än liten och tillväxten är snabb. Samtidigt och paradoxalt nog är användningen inom logistikområdet inte särskilt synlig, trots att den totala transportbranschen uppges spendera 40 miljarder dollar på IoT under 2020. 

– En orsak till att IoT inte har slagit igenom brett inom logistik och transport är att viljan till samarbete har varit olika stor inom olika transportslag. Inom området sjö- och vägtransporter så har de enskilda bolagen sett sin information som en konkurrensfördel som man inte har velat dela med andra. Men inom flygfrakten så har branschorganisationen IATA gjort en del för att utveckla standarder och främja utvecklingen och inom containerfrakt arbetar Digital Container Shipping Association med liknande initiativ, förklarar Erik Lund, Head of IoT Tracking Division på Sony Network Communications Europe.

”Black Swan Event”

I Sony Network Communications verksamhet så är IoT divisionen en ”scale up”, det vill säga en verksamhet som ska växa kraftigt under kommande år. För transport- och logistikbranschen så erbjuds tjänsten Visilion, en IoT-lösning som ger transportören eller varuägaren realtidsinformation om ankomster och avgångar, positionering samt temperatur, stötar och lägesförändringar som försändelsen utsatts för. Alltsamman levereras som ett system som består av trackers och sensorer som samlar in och överför data till en molntjänst som kan integreras med de flesta TMS eller affärssystem.

 – Andra skäl till att det tagit tid att få genomslag med IoT i transport- och logistikbranschen är att molnteknologi inte har använts förrän på senare tid. Dessutom har branschen inte riktigt sett nyttan tror jag, säger Erik och konstaterar att 2020 har blivit något av ett ”Black Swan Event” som har skakat om hela näringslivet, inklusive transport- och logistikbranschen: – Med pandemin behövde företagen plötsligt och oväntat veta exakt var deras kritiska varor och komponenter befann sig, exempelvis inom automotive- och modebranscherna, men ofta saknades de lösningar som behövdes för att kunna agera tillräckligt snabbt. Nu ser vi en renässans för supply chain resilience och agility och jag tror att de frågorna kommer att drivas allt mer från företagslednings- och styrelsenivån, vilket kommer att sätta fart på investeringarna i olika tekniklösningar.

Många tillämpningsområden

Nyttan med IoT för transport och logistik handlar inte bara att få leveransinformation i realtid från fordon, så kallad utomhuspositionering. IoT-teknik kan även användas för att få koll på lagersaldon, tillgänglighet av varor och för att få information om status och underhållsbehov på lokaler, maskiner, fordon och annan utrustning som används i supply chain. Den största marknaden är för IoT är enligt analysföretaget IDC Tillverkningsindustrin (44%) följt av Smarta hem (19 %), Asset Management (19 %) och Freight Monitoring (18 %).

– Branschen består i princip av två delar, dels de renodlade hårdvaruspelarna som tillverkar trackers och sensorer, dels de som erbjuder system för att fånga in datainputs. Sen finns det en tredje hybrid som vi är ett exempel på. Vi utvecklar både hårdvaran och erbjuder en molnplattform där vi integrerar, analyserar och presenterar all information på ett överskådligt sätt, förklarar Erik och berättar att Visilion är en av flera IoT-lösningar som erbjuds av Sony Network Communication Europe.

”För mycket tekniksnack”

– Det har hänt mycket med IoT generellt. Vi vänder oss till slutkunder ofta globala tillverkare och transportörer som börjar förstå fördelen med spårbarhet och visibilitet. Många vill nu ha spårbarhet i de stora komplexa flödena och ser affärsnyttan, men har tidigare saknat kunskap om affärsmöjligheterna, säger Erik och konstaterar att tekniken blir allt bättre och prismässigt mer överkomlig vilket ytterligare driver på utvecklingen. Samtidigt betonar han vikten av att börja i kundens affär och fokusera affärsnyttan snarare än tekniken.

– För att en potentiell kund ska göra en investering i en IoT-lösning så måste du ha ett genomarbetat business case som baseras på en god förståelse för kundens affär. En större IoT-lösning är ett stort affärsbeslut som ska lyfta verksamheten och generera lönsamhet. Här måste alla företag som är verksamma inom IoT bli bättre på att prata om affärsnytta, konkurrenskraft och lönsamhet. Ofta blir det för mycket snack om tekniken. 

Ung fragmenterad nisch

IoT-branschen som helhet går som tidigare konstaterat bra och är i stark tillväxt. Branschen är dock stor, ung och fortfarande fragmenterad, med mängder av olika aktörer. Det finns ett femtiotal spelare som utvecklar avancerad hårdvara och mångfalt fler innovativa start-ups – både inom hård- och mjukvarusegmenten – som är generöst finansierade med riskkapital. De techbolag som har funnits med under några år och hunnit etablera sig dubblar eller tripplar redan sin omsättning varje år. Ett exempel inom supply chain-området är amerikanska Roambee som startades 2013 med bland annat Deutsche Telecom som en av de största delägarna. Ett annat är Bostonbaserade Tive som växer snabbt och är väl kapitaliserat. I transport- och logistikbranschen har alla de stora globala transportörerna satsat på IoT och anses ligga ganska långt framme i sin utveckling, vilket väntas driva på branschens mognad. 

Artikeln har även publicerats i Supply Chain Effect # 6, 2020.

Automationsanläggning byggs inuti norskt fjäll

Swisslog har fått ytterligare ett automationsuppdrag av norska Nasjonalbiblioteket, den här gången för leverans av en miniload-anläggning i fjället i Mo i Rana. Det aktuella uppdraget är Swisslogs tredje projekt för Nasjonalbiblioteket. 

– Med den nya anläggningen säkerställer Nasjonalbiblioteket sin lagerkapacitet för tryckt material samt för film, foto och digitalt material från både Nasjonalbibliotekets eget arkiv och motsvarande material från Arkivverket. I samband med byggnationen utvidgas även den digitala lagringskapaciteten och tekniklösningarna kraftigt, säger Vibeke Norum, projektledare Byggherreavdelingen, Statsbygg, som har ansvar för att driva projektet på uppdrag av Nasjonalbiblioteket.

I Swisslogs uppdrag ingår att leverera en miniloadanläggning med sex krangångar som är fördelade över två byggzoner och två temperaturzoner. Därutöver ingår en AGV-förbindelse (Automated Guided Vehicle) till en varumottagning i en angränsande byggnad, plockstationer, bansystem samt Swisslogs SynQ WMS. Satsningen syftar till att ge Nasjonalbiblioteket kapacitet att under de närmaste tio åren ta emot och lagerhålla stora mängder arkivmaterial för både digitalisering och magasinering. Genom att automatisera hanteringen säkerställs att inlagring och uthämtning av material kan göras både med hög effektivitet och säkerhet.

 – Vi valde Swisslog eftersom de gav oss det mest konkurrenskraftiga erbjudandet relativt våra upphandlingskriterier. Vi har också tidigare goda erfarenheter av att samarbeta med Swisslog kring andra automationsprojekt, säger Vibeke Norum. 

AutoStore-lösning från Swisslog till tyska leksakshandlaren ROFU Kinderland

Swisslog har fått order på att installera ett modernt automatiserat kompakt lagringssystem för ROFU Kinderland, en av Tysklands ledande leksakshandlare. Förutom mer än 90 butiker svarar ROFU på en växande online-verksamhet med byggandet av ett automatiserat lager för sina leksaker, pappersvaror och dekorationsartiklar. Med syftet att förbättra leveranskapaciteten och att öka effektiviteten valdes Swisslog för att leverera en AutoStore-lösning, komplett med programvara och bansystem. Den nya lösningen kommer att placeras vid ROFUs logistikcenter i Tyskland och ska vara färdig i maj 2021. ”Vi kan knappt vänta på att dra nytta av vår nya automatiserade logistik”, säger Michael Fuchs, VD för ROFU Kinderland. 

– Vi hade redan börjat planera att införa automatisering innan coronaviruspandemin, men den nuvarande situationen har påskyndat vår online-verksamhet. Vi har därför ett behov av snabb implementering av pålitliga automatiserade lösningar. I dessa svåra tider, med begränsningar av resor och sociala kontakter, reflekterar familjer över sina hem,” förklarar Fuchs. ”Leksaker är en viktig faktor för små – och vår förmåga att leverera är särskilt efterfrågad.

Kompakt lagringsteknik

Syftet med den nya AutoStore-lösningen hos ROFU är inte bara till för att utöka kapaciteten i leksakshandlarens nuvarande manuella lösning utan också att göra den snabbare, mer flexibel, ergonomisk och ekonomisk. 

– Jämfört med andra koncept var AutoStore den absolut bästa lösningen för ROFU,” säger Christian Walby, säljchef för Swisslog, och fortsätter,” tack vare den modulära designen kan vi installera systemet i det befintliga utrymmet på relativt kort tid. Den valda lagringen är också väl lämpad för produktportföljen, som består av cirka 3 500 olika artiklar i ROFUs utbud av små leksaker, inklusive varumärken som Lego, Dickie, Playmobil och Barbie. Pussel, kortspel, brevpapper och dekorativa föremål kommer också att lagras i den nya AutoStore-lösningen.

 

SCE # 6 2020

  • ”The Holy Grail of SCM – Visibilitet”
  • Pandemin driver ett ökat fokus på visibilitet i supply chain
  • Så kan e-handeln fixa returerna
  • Maskininlärning för bättre prognoser
  • Vad hände med IoT i supply chain?
  • Cirkulära supply chain
  • Och mycket annat!

Thomas Klyvo ny director EMEA North på Blue Yonder – rekryteras från SAP

Thomas Klyvo har utsetts till Director EMEA North på Blue Yonder. Thomas har en lång karriär inom Supply Chain Management och logistik. Närmast kommer han från en liknande befattning på SAP, där han arbetat i fyra år och han var dessförinnan partner på konsultföretaget Implement Consulting Group under åtta år.

– Jag har länge följt Blue Yonder som är en ledande aktör för mjukvarulösningar för supply chain. Behovet av att snabbare och flexiblare kunna möta nya villkor är grunden för det ökade intresset för machine learning (ML) och AI i supply chain, ett område där Blue Yonder har tagit på sig ledartröjan. Jag ser mycket fram emot min nya roll och att få arbeta med alla våra fantastiska kunders digitala transformationsresa och med Blue Yonders vassa nordiska team, säger Thomas Klyvo.

Nelly automatiserar

Nelly Group AB (Nelly) flyttar sitt lager från Falkenberg till Borås 2021 för att samla sin verksamhet och öka samarbetet. För att förbättra effektiviteten och bli mer energieffektiva har Nelly beslutat att automatisera det nya lagret genom ett AutoStore-system, designat och levererat av Element Logic.

Nellys investering i automatiserings- och transportörssystemet uppgår till 84 miljoner kronor och satsningen ska leda till ökad effektivitet och en bättre leveransprecision.

– Nelly är ett av Nordens starkaste modemärken för unga kvinnor. Vi bygger vidare på vår Nelly-kultur genom att samlas i Borås i moderna lokaler. Våra 1,2 miljoner kunder gör över 2,8 miljoner köp per år med stora krav på vår logistik. Nästa år tar vi logistiken till en högre nivå med ett nytt automatiserat lager som ökar effektiviteten och underlättar snabba och exakta leveranser, säger Kristina Lukes, VD för Nelly sedan årsskiftet 2020.
AutoStore-systemet är en modulär och flexibel automatiseringslösning och inkluderar batteridrivna robotar, förvaringslådor, operatörsportar och en aluminiumram där varje beställning bearbetas i hög hastighet med hjälp av robotar som tar lådorna till och från plockstationer.

Nelly är ett av Nordens starkaste modemärken för unga kvinnor. Kärnan är det egna varumärket i kombination med digital försäljning direkt till vår målgrupp. Nelly har skapat ett starkt engagemang genom en tydlig känsla för mode och digital marknadsföring. Företaget har 2,1 miljoner kunder och omsätter 1,4 miljarder kronor per år. Nelly Group kallades tidigare Qliro Group. Nelly Group är noterat på Nasdaq Stockholm i mid-cap segmentet med kortnamnet ”NELLY”.

Ny studie kartlägger effektivare last-mile-transporter vid e-handel

E-handeln av dagligvaror fortsätter att öka och det finns förutsättningar för effektivisering av transporterna den sista sträckan till kund. Mot den bakgrunden har VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) och Chalmers Industriteknik dragit igång en förstudie som ska utveckla logistiklösningar som kan göra last-mile-transporterna mer energieffektiva. Studien ska generera ny kunskap för olika logistiklösningar som möjliggör kostnads- och transporteffektivitet och samtidigt håller en tillräckligt hög servicenivå mot kund.

E-handeln av dagligvaror utgör än så länge en liten del av den totala livsmedelsförsörjningen i Sverige, men ökar snabbt. I ett nyligen avslutat forskningsprojekt som VTI ledde konstaterades att e-handeln innebär möjligheter att minska transporterna och att det just nu finns stora möjligheter att utveckla långsiktigt hållbara lösningar. Framförallt finns det en stor möjlighet till energieffektivisering i last-mile-transporterna, det vill säga den sista delen av transporten till kund, bland annat genom samverkan mellan olika aktörer. Den sista transportsträckan är ofta den dyraste delen av distributionskedjan och har högst miljöpåverkan.

– För att åstadkomma en högre energieffektivitet i sistamilen-transporterna behöver man skapa förutsättningar för ökade fyllnadsgrader och större skalfördelar, säger Linea Kjellsdotter Ivert, forskare på VTI och projektledare av förstudien.

– Det finns flera sätt att åstadkomma detta men olika logistiklösningar är förknippade med olika målkonflikter och är olika svåra att implementera. Det innebär att logistiklösningarna mest troligen kommer se olika ut beroende på vad konsumenter efterfrågar och hur förutsättningarna ser ut i det område där e-handel erbjuds.

Förutom att identifiera och vidareutveckla logistiklösningar, kommer projektet att identifiera vilka aktörer som behöver involveras för att få till olika logistiklösningar och vem som ska göra vad. Dessutom ska forskarna utvärdera hur stor effekt olika logistiklösningar förväntas ha och identifiera de lösningarna som har störst potential att utveckla vidare i fortsatt forskning.

Projektet, som kallas Energieffektiv sistamilen distribution av dagligvaror genom nya samverkansmodeller (ELLA), pågår till 31 augusti 2021 och finansieras av Trafikverket. Foto: VTI /Hejdlösa bilder

Toyota Material Handling effektiviserar och automatiserar hos Martin & Servera Logistik

Restauranggrossisten Martin & Serveras logistikbolag har givit truck- och logistikföretaget Toyota Material Handling Sweden i uppdrag att hjälpa företaget att rationalisera, effektivisera och därmed sänka företagets kostnader. Samarbetsavtalet som har slutits omfattar även service på Martin & Serveras samtliga truckar över hela landet, i dagsläget cirka 800, varav de flesta är lagertruckar. Det övergripande syftet med samarbetsavtalet är att gemensamt effektivisera Martin & Serveras interna materialhantering, bland annat via automatiserade trucklösningar, stödja flödet vid orderplockning och genom att standardisera truckflottan som helhet.

Säkerhet och hållbar utveckling
Företagen sätter hållbar utveckling och säkerhet högt på dagordningen. En väl fungerande intern logistik är en viktig förutsättning för Martin & Serveras arbete för hållbara leveranser samt ett minskat klimatavtryck. Toyotas energieffektiva Litium-jon-batterier bidrar till Martin & Serveras minskade klimatavtryck. Båda företagens koncerner investerar i solenergilösningar för att gå mot en mer hållbar framtid.

– Martin & Servera Logistik AB strävar efter hållbara och effektiva logistiklösningar. En smart och optimal hantering av företagets truckpark är viktigt för oss. Vi ser fram emot ett nära samarbete med Toyota Material Handling som har lång erfarenhet av materialhantering, säger Robinson Paz, COO på Martin & Servera Logistik AB.

– Vi ser fram emot att i samarbete med Martin & Servera effektivisera deras logistik. Toyota har lång erfarenhet av att optimera truckparker med såväl manuella som automatiska truckar, säger Henric Hasth, VD för Toyota Material Handling Sweden och fortsätter:

– Tack vare Toyotas stora serviceorganisation över hela Sverige har vi nära till Martin & Serveras lager och restaurangbutiker och därmed kort inställelsetid för våra servicetekniker.

 

Volvo Group Venture Capital investerar i marknadsplats för frakttjänster

Volvo Group Venture Capital AB, som ägs av AB Volvo, har investerat i Adnavem, en marknadsplats på nätet för frakttjänster. Adnavem erbjuder transporter utan mellanhänder med fokus på Asien och norra Europa. Bolaget grundades 2017 och är baserat i Göteborg. Genom att tillhandahålla en tjänst där transportköparen gör sitt eget val av tjänsteleverantör för varje del av logistiskkedjan driver de förändring inom transport- och logistikindustrin. Hur stor ägarandelen och köpeskillingen är har inte offentliggjorts.

– Uppdelning av tjänsteerbjudanden är en stark trend inom många branscher idag och ritar nu om kartan för transportbranschen. Adnavem erbjuder innovativa tjänster för fraktköpare men även bättre villkor för lastbilsföretag, vilket är mycket viktigt för oss. Vi delar deras tydliga ambition att effektivisera transporter genom digitalisering och därmed göra dem mer miljövänliga, säger Erik Johansson, Investment Director, Volvo Group Venture Capital.

– Vi är inställda på att förändra den multimodala transportindustrin. Investeringen från Volvo Group Venture Capital kommer att accelerera vår tillväxt och lägga grunden för ett spännande partnerskap. Genom att digitalisera och automatisera fraktprocessen hjälper vi transportköparen att hitta de bästa transportkedjorna och få en bra balans mellan pris, hastighet och miljöpåverkan, säger Andreas Wramsmyr, grundare och VD på Adnavem. 

Volvo Group Venture Capitals roll är att göra investeringar för att driva transformering inom transportindustrin genom att underlätta skapandet av nya tjänster och lösningar samt att stödja samarbete mellan startupbolag och Volvokoncernen. Baserat på trenderna som formar framtidens transporter och Volvokoncernens strategiska prioriteringar, fokuserar Volvo Group Venture Capital idag på logistiktjänster, elektrifiering och smarta lösningar för bygg- och anläggningsindustrin. Omfattningen är global med fokus på Europa och Nordamerika.