Svenskt Näringsliv: ”Svenska företag riskminimerar i den globala försörjningskedjan”

Av en ny enkät som genomförts av Svenskt Näringsliv framgår att svenska företag håller fast vid sina globala försörjningskedjor trots de negativa erfarenheterna under pandemin. Däremot uppger 80 % av de medverkande företagen att de ökar sina lager, 53 % att de skaffar sig fler alternativa leverantörer och 20 % att de avser att köpa från fler länder. Allt för att framöver minska risken för störningar i sina globala försörjningskedjor.

– Det här är ett tecken på att företagen, efter drygt ett år av corona, har identifierat olika förändringar som de har eller kommer genomföras för att minska sårbarheten inför en kommande kris, säger Anna Stellinger, chef för internationella och EU-frågor på Svenskt Näringsliv.

Den klart viktigaste förändringen som företagen planerar för är att de ökar lagerhållningen. Närmare 8 av 10 av de svenska företagen i undersökningen genomför eller planerar att genomföra förändringar i sin lagerhållning.

– Det ändrar inte handelsmönstret eller inköpen, men gör företaget mindre sårbart än i en just-in-time modell, som handlar om att man ska ha så små lager som möjlig. Värde- och leverantörskedjorna förblir däremot desamma, produktionen ”plockas inte hem”, men man säkrar upp större lager för att minska sårbarheten, säger Anna Stellinger.

Att plocka hem produktionen till Sverige eller köpa mer lokalt är ytterligare ett sätt att mitigera risk. 15 % av de tillfrågade uppger att kommer att köpa mer från Europa framöver.

Möt doldissvensken Anders Gustafsson, CEO Zebra: ”Det är kulturen och människorna som är grunden till framgång”

Nu är den här, årets tredje utgåva av Supply Chain Effect. Möt doldissvensken Anders Gustafsson, CEO Zebra Technologies Corporation i en personlig intervju. Dessutom mängder av experttips kring ”Low hanging fruits” i supply chain, plus fördjupande artiklar kring retrofitting av lager, smart videoanalys för nollfel i logistiken, förstärkt och assisterad verklighet, handelsutmaningar post Covid – Brexit, tull och geopolitik. Och en hel del annat! Prenumerera eller ladda ner som pdf.

https://sceffect.se/prenumerera/

SCE #3 2021

Tema: Low hanging fruits i supply chain – experternas tips!

  • Möt doldissvensken Anders Gustafsson, CEO i Zebra Technologies: ”Människorna och kulturen ger oss vår framgång”
  • Retrofitting – smart uppgradering och modernisering av ditt lager 
  • SiB Solutions tar steget ut i världen med nollfelsvision för logistiken 
  • Förstärkt och assisterad verklighet i logistiken – flexibla teknologier 
  • Handelsutmaningar post Covid – Brexit, tull och geopolitik 
  • Och en hel del annat!

Bring bygger helautomatiserat lager I Stockholm – ett led i satsningen på ”Bring Shelfless”

För att möta den kraftiga tillväxten inom e-handeln och kundernas efterfrågan på snabba och gröna paketleveranser har Bring beslutat att bygga en helautomatiserad lagerlösning i Stockholm. Bring öppnar även inom kort sin första automatiserade lagerlösning i Oslo, där flera nätbutiker kommer använda sig av lösningen redan i sommar. De automatiserade lagren ingår i tjänsten ”Bring Shelfless”, som ytterligare ska expanderas i hela Norden under kommande år.

– Vi hade en tillväxt inom paketsegmentet på 48 procent under förra året. I alla de nordiska länderna förväntar sig kunderna att deras leveranser ska bli både snabbare och mer hållbara. På vårt nya fullautomatiserade lager kommer vi att använda oss av robotteknologi, digitala lösningar och majoriteten av leveranserna kommer att köras med fossilfria eller utsläppsfria fordon bara några timmar efter att kunden har beställt sin vara på nätet. Detta är en kraftfull nordisk satsning där det kommer att ske stora förändringar framöver, och vi får möjlighet att använda både vår logistikexpertis och våra flexibla leveranstjänster, säger Per Öhagen, koncerndirektör på Bring. 

Inom kort kopplas Brings distributionsnätverk samman med det första helautomatiserade lager i Oslo. Brings digitala och fysiska erbjudanden samt processer ska harmoniseras så att kunden möter en och samma lösning oavsett vilket nordiskt land de befinner sig i. Den nya lagerlösningen i Stockholm ska stå klar i 2022, och är central i en större nordisk offensiv satsning som kommer att genomföras för att stärka Brings e-handelserbjudande med snabbare och grönare leveranser. Med tjänsten Shelfless kommer nätbutikernas fysiska lager att vara i Brings lokaler. Nätbutikernas ordersystem integreras med Brings och automatiserade processer kommer att ta hand om allt från plock och pack, till lagerhållning, och slutligen till leverans och eventuell retur. Detta innebär avsevärt kortare ledtider från order till leverans. Den nya digitala lösningen ger nätbutikerna full spårbarhet och kontroll över kundernas beställningar från köp till leverans.

– Detta är en viktig satsning för vår ambition att vara ledande inom e-handel i Norden. De kunder som kommer att använda Shelfless kommer också få tillgång till en digital lösning där de enkelt kan se hela köpresan. Bring blir det första nordiska logistikföretaget som kan erbjuda en helautomatiserad lagerlösning som är integrerad i hela distributionsnätet, konstaterar Per Öhagen.

Element Logics grundare cashar in

Europeiska kapitalförvaltaren Castik Capital S.à r.l., med bas i Luxemburg, förvärvar 50,1 % av aktierna i Element Logic av grundarna Dag-Adler Blakseth och Kjell Blakseth för en icke offentliggjord köpeskilling. Element Logic, med huvudkontor i Kløfta, Norge, är specialiserade på automatiserade lagerlösningar baserade på AutoStore-systemet. Element Logic grundades 1985 och har i dag 170 anställda på kontor över hela Europa. Sedan 2014 har Element Logic vuxit organiskt med ca 50 % per år och 2020 installerade företaget flest AutoStore-anläggningar i världen i tuff konkurrens med globala aktörer som Swisslog, Dematic och Bastian Solutions.

Element Logic är 100 % inriktade på AutoStore och med Castik som huvudägare kommer bolagets snabba europeiska expansion ytterligare intensifieras, bland annat genom kompletterande investeringar i service- och mjukvara, inklusive selektiva förvärv.

– Vi är glada att ha Castik ombord, de är en bra match för Element Logic och kommer att vara en mycket bra partner för företaget i framtiden. Tillsammans kommer vi att fortsätta den otroliga resan vi har påbörjat, samtidigt som vi bibehåller ”Element Way” och vår unika företagskultur med människor i fokus. Det finns otroligt många spännande möjligheter som öppnas när vi lägger Castiks kompetens till vår egen kompetens, erfarenhet och ambitioner, säger, Dag-Adler Blakseth VD på Element Logic.

Företaget har uppnått en kraftig tillväxt de senaste åren och omsatte mer än 100 miljoner euro 2020. Med fullständiga distributionsrättigheter för AutoStore i Europa har Element Logic expanderat och etablerat sig på flera marknader de senaste åren. Förutom nya marknader som Frankrike, Polen, Benelux och Tjeckien öppnade företaget nyligen kontor i Spanien och Finland.

– Vi är mycket nöjda med möjligheten att ingå ett partnerskap med Dag-Adler och resten av Element Logic-teamet för att bidra till fortsatt tillväxt för företaget. Element Logic har under de senaste åren uppnått en fantastisk tillväxt på marknaden för lagerautomation som fortfarande är i sin linda, säger Michael Phillips partner i Castik Capital.

Affären beräknas vara fullt genomförd under juli 2021.

PMI Inköpschefsindex fortsatt högt – DEN STARKA konjunkturen BESTÅR

PMI-total (PMI – Purchasing Managers Index) sjönk till 66,4 i maj från 69,0 i april, men trots nedgången är det den fjärde högsta nivån i indexets 26-åriga historia. 

– Den höga nivån visar att den starka industrikonjunkturen består även om ökade utbudsbrister kan bli en större utmaning längre fram, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank.

Samtliga fem delindex i PMI-total sjönk i maj. Delindex för orderingång svarade för den enskilt största fallet och drog ned PMI-total med 1,7 indexenheter medan övriga fyra delindex gav ett negativt bidrag med sammantaget 0,9 indexenheter.

– Index för planerad produktion noterades till 75,0 i maj jämfört med 75,4 i april, vilket innebär att det råder en fortsatt bred uppfattning i industrin om att öka produktion det närmaste halvåret. Vårens störningar i den globala handeln och en ökad brist på insatsvaror förefaller ännu inte ha dämpat industriföretagens produktionsplaner även om faran inte är över, säger Kennemar.

Leverantörernas rå- och insatsvarupriser avtog något i maj men är fortfarande på historiskt höga nivåer. I maj sjönk indexet till 87,8 från 89,4 i april. Det står alltmer klart att den högre aktivitetsnivån i industrin, stigande globala råvarupriser och brist på insatsvaror har lett till ett ökat kostnadstryck i producentledet.

Inköpschefsindex (PMI – Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång.

Verkkokauppa.com bygger Autostorelager med Swisslog

Finska e-handlaren Verkkokauppa.com har givit Swisslog uppdraget att bygga en AutoStore-lösning för hantering av små e-handelsvaror. Det robotiserade lagret uppförs i anslutning till Verkkokauppa.coms megavaruhus och lager på Jätkäsaari (Busholmen) i Helsingfors.

– Vi levererar närmare 15 000 produkter per dag till kunder över hela Finland. Under det senaste året har e-handeln ökat enormt och med vår investering i automation kommer vi kunna hantera de ökade volymerna med hög kundservice, säger Panu Porkka, CEO på Verkkokauppa.com.

Verkkokauppa.com startade 1992 och automationssatsningen är bolagets hittills största investering. När den nya anläggningen står klar är den en förutsättning för fortsatt tillväxt och kostnadseffektivitet samt en högre kundupplevelse som en följd av ett bredare sortiment, högre tillgänglighet och snabbare leveranser. 

– Våra främsta konkurrensfördelar är det stora sortimentet i kombination med en effektiv distribution och en överlägsen teknik. De fördelarna ska vi bibehålla och stärka för att även i framtiden kunna erbjuda marknaden bästa möjliga kundupplevelse, säger Panu Porkka.

Det nya automatiserade lagret börjar byggas under sommaren 2021 och beräknas stå färdigt i början av nästa år. Med automationen ökar Verkkokauppa.com sin yteffektivitet och skapar förutsättningar för kortare ledtider och bättre produkttillgänglighet. AutoStore-lösningen består av 36 robotar med kapacitet att plocka 1 000 artiklar per timme. 

– Vi är enormt glada och stolta över att Verkkokauppa.com har valt oss som partner för sin lagerautomation. Företaget är en pionjär i den finska e-handeln och har en stor och komplex logistikverksamhet, säger Christian Walby, säljchef för AutoStore på Swisslog Norge.

Verkkokauppa.com är Finlands mest välbesökta och populära e-handelsföretag som erbjuder ca 65 000 produkter i 26 olika produktkategorier. Varorna säljs på nätet samt i fyra megavaruhus och distribueras via fler än 3 000 utlämningsställen i Finland. Verkkokauppa.coms aktier är noterade på NASDAQ Helsingfors. 

2021-års världsmästare i supply chain management utsedda

2021-års Gartner Supply Chain Top 25 placerar Cisco, Colgate Palmolive och Johnson & Johnson i topp, vilket innebär att de tre främsta bolagen är exakt desamma som på förra årets lista. Alla tre bolagen utmärks av en förmåga att bygga starka flödesorienterade försörjningskedjor tillsammans med leverantörer, distributörer och kunder. 

De har även förankrat sitt arbete i företagsstrategin, är extremt kundfokuserade och satsar på hållbarhet digitalisering och ständig innovation i sina försörjningskedjor. Som ett resultat av detta uppges de dessutom ha klarat av pandemiåret väldigt väl. Gartners lista har en så kallad ”masters category” där fem företag ligger och svävar ovanför den ordinarie listan i en slags ouppnåelig egen kategori: Amazon, Apple, McDonald’s, P&G och Unilever. Apple har för övrigt toppat listan åtta år i följd som ett resultat av sitt enormt målmedvetna och framgångsrika arbete med hållbarhet, strategiska leverantörsnätverk och effektiva produktions- och distributionsmodell. Noterbart är att svenska H&M efter en följd av år på listan denna gång inte hamnar bland de 25 bästa. Däremot har läkemedelsbolaget Pfizer avancerat till plats 21 på listan, som ett direkt resultat av bolagets förmåga att storskaligt och effektivt försörja världen med sitt Covid-19 vaccin.

The Gartner Supply Chain Top 25 – 2021

The Masters Gategory: Amazon, Apple, McDonald’s, P&G och Unilever

  1. Cisco Systems
  2. Colgate-Palmolive
  3. Johnson & Johnson
  4. Schneider Electric
  5. Nestlé
  6. Intel
  7. PepsiCo
  8. Walmart
  9. L’Oréal
  10. Alibaba
  11. Abbvie
  12. Nike
  13. Inditex
  14. Dell
  15. HP
  16. Lenovo
  17. Diageo
  18. The Coca-Cola Company 
  19. Brittish American Tobacco 
  20. BMW
  21. Pfizer
  22. Starbucks
  23. General Mills
  24. Bristol Myers Squibb
  25. 3M

The 10 Best Supply Chain Companies

Listor väcker alltid vårt intresse. Men vad berättar de egentligen och vad baseras de på? Det finns många rankningar, listor och priser som belönar de mest framgångsrika organisationerna inom supply chain management och logistik. En ny lista som lanserades i slutet av förra året är The 10 Best Supply Chain Companies (Supply Chain Digital). Även denna lista lyfter fram ungefär samma företag som Gartner, varav de främsta återfinns inom området snabbrörliga konsumentvaror. 

1. Apple

2. Amazon

3. McDonald’s

4. Walmart

5. Johnson & Johnson

6. L’Oreal

7. Inditex

8. Intel

9. PepsiCo

10.Nestlé

Stora olikheter, fundamentala likheter

Båda listorna har även en kraftig slagsida mot amerikanska bolag och storföretag. Trots detta är det uppenbart att skillnaderna mellan företagen vad gäller strategi, sätt att organisera sig, affärsmodeller och egna förmågor ofta är mycket stora. Här finns det alltså inget rätt eller fel. Slående är däremot att det finns ett antal fundamentala likheter vad gäller fokus på flöden, hållbarhet, långsiktighet, ledningens förståelse och engagemang samt inte minst modet och förmågan att investera nya tekniska innovationer och andra nyskapande lösningar. Dessutom kan det konstateras att alla dessa företag på ett självklart sätt har supply chain management och logistik naturligt integrerat i sin företagsstrategi.

Behöver inte vara stor

Utdraget från Gartner Supply Chain Top 25 och The 10 Best Supply Chain Companies of 2020 består som konstaterats enbart av stora, globala företag. Men det är inte nödvändigt att vara en storföretagsikon för att bli ett duktigt, framstående, best practice företag inom supply chain och logistik. Tvärtom kan ett medelstort eller rentav litet företag ha ännu bättre förutsättningarna att ta ett grepp över sin logistik och varuförsörjning eftersom komplexiteten är mindre. Det är mer en fråga om att anamma en flödes- och logistikorientering, kartlägga sina processer, samtala, samarbeta och dela information gränsöverskridande och arbeta med ständiga förbättringar och innovation i olika delar av sina flöden. 

Coca Cola HBC planerar med Blue Yonders Luminate Platform

Under Covid-19 pandemin har nedstängningar av restauranger, barer och cafeer gjort det svårt för Coca Cola att förutse efterfrågan och därmed planera sin produktion och distribution. Mot den bakgrunden har Coca Cola HBC (Hellenic Bottling Company) valt att investera i Blue Yonders SaaS-baserade platform Luminate Planning. Coca Cola HBC är en partner till Coca Cola som levererar över 100-dryckesvarumärken och 4 000 artiklar till 28 länder. Bolaget sökte en digital lösning för att hantera en allt mer komplex planering, end-to-end, i försörjningskedjan.

– Vi behöver kunna anpassa oss snabbt till olika konsumentbeteenden, disruptioner och andra affärshändelser genom att öka vår operativa anpassningsbart och flexibilitet, säger Gerhard Seidl, planning director på Coca Cola HBC.

– Som ett tillväxtdrivet företag behöver Coca-Cola HBC en lösning som kan hantera deras komplexa supply chain och samtidigt anpassa sig snabbt till förändrade konsumentbehov och olika disruptioner. Med Luminate Planning får de en robust, skalbar och bred digital supply chain-lösning som ger en ökad flexibilitet, effektivitet och visibilitet i hela försörjningskedjan, säger Johan Reventberg, president, EMEA, på Blue Yonder. 

Coca Cola HBC har 28 000 anställda och levererar drycker till över 600 miljoner konsumenter på tre kontinenter. Bolagets aktier är noterade på Londonbörsen, London Stock Exchange och på the Athens Exchange.

Snusbolaget automatiserar med e-motions

När Snusbolaget 2018 gick in i Norge, var det under namnet Snushjem och nu går automationsbolaget e-motions in som totalpartner för all automation för Snusbolagets norska logistik. e-motions levererar lösningar för momenten plock, pack, och sortering effektiviseras orderhanteringen, vilket underlättar en fortsatt lönsam tillväxt. Den norska anläggningen är ett pilotprojekt som markerar starten på samarbetet mellan e-motions och Snusbolaget. Redan nu planeras liknande upplägg i fler logistikanläggningar och i fler länder.

– e-motions är den typ av partner vi behöver för att kunna fortsätta vår tillväxtresa, snabba lösningsfokuserade och med modern teknik. Vi ser fram emot produktionsstart av vårt nya lager i Oslo och vi tror att det bara är det första av många steg på en lång gemensam resa mot att bli global e-handelsaktör i framkant, säger Jonas Kolehmainen, Chief Logistics Officer på Snusbolaget Norden AB.

– Snusbolaget är en riktigt spännande e-handlare och en viktig partner för oss. Vår tillväxtresa är i full gång, och vi ser fram emot att utvecklas i takt med dem i Norden och även i andra delar av världen, kommenterar Nils Brunke, vd på e-motions Europe AB.

Snusbolaget Norden AB startade 2009. De har idag ca 140 anställda, de flesta i Sverige men också USA, Norge, Spanien m fl. 2020 hade de en omsättning på drygt 1,8 miljarder SEK. För mer information, besök snusbolaget.se eller www.hayppgroup.com

e-motions Europe AB ställde 2018 om sin verksamhet från industriell automation till att vara 100% riktad mot e-handel. Ett entreprenörsdrivet logistikautomationsbolag med bas i Tenhult, strax utanför Jönköping. 2020 hade de en omsättning på drygt 40 miljoner. Läs mer på e-motions.se