De bästa företagen på supply chain management 2020?

Listor väcker alltid vårt intresse. Men vad berättar de egentligen och vad baseras de på? Det finns många rankningar, listor och priser som belönar de mest framgångsrika organisationerna inom supply chain management och logistik. Utmärkande är att de som hamnar i topp har en förmåga att bygga ihop sina egna verksamheter i gemensamma, flödesorienterade försörjningskedjor tillsammans med leverantörer, distributörer och kunder. De har alla förankrat sitt arbete i företagsstrategin, är extremt kundfokuserade och satsar stort på hållbarhet och nya tekniklösningar.

Av Stefan Karlöf

I topp på Gartners välkända Gartner Supply Chain Top 25 finns sedan flera år alltid företagen Apple, Amazon, McDonalds, Procter & Gamble, Unilever, Inditex, Cisco och några andra – se listan nedan. En helt ny lista – The 10 Best Supply Chain Companies of 2020 – från Supply Chain Digital presenterades i dagarna. Påfallande är att även denna lista lyfter fram ungefär samma företag, varav de främsta återfinns inom området snabbrörliga konsumentvaror. Gartners lista har en så kallad masters category där fem företag ligger och svävar ovanför den ordinarie listan i en slags ouppnåelig egen kategori: Amazon, Apple, McDonald’s, P&G och Unilever. Apple har för övrigt toppat listan åtta år i följd som ett resultat av sitt enormt målmedvetna och framgångsrika arbete med hållbarhet, strategiska leverantörsnätverk och effektiva produktions- och distributionsmodell.

Stora olikheter, fundamentala likheter

Båda listorna har även en kraftig slagsida mot amerikanska bolag och storföretag. Trots detta är det uppenbart att skillnaderna mellan företagen vad gäller strategi, sätt att organisera sig, affärsmodeller och egna förmågor ofta är mycket stora. Här finns det alltså inget rätt eller fel. Slående är däremot att det finns ett antal fundamentala likheter vad gäller fokus på flöden, hållbarhet, långsiktighet, ledningens förståelse och engagemang samt inte minst modet och förmågan att investera nya tekniska innovationer och andra nyskapande lösningar. Dessutom kan det konstateras att alla dessa företag på ett självklart sätt har supply chain management och logistik naturligt integrerat i sin företagsstrategi.

Behöver inte vara stor

Utdraget från Gartner Supply Chain Top 25 och The 10 Best Supply Chain Companies of 2020 består som konstaterats enbart av stora, globala företag. Men det är inte nödvändigt att vara en storföretagsikon för att bli ett duktigt, framstående, best practice företag inom supply chain och logistik. Tvärtom kan ett medelstort eller rentav litet företag ha ännu bättre förutsättningarna att ta ett grepp över sin logistik och varuförsörjning eftersom komplexiteten är mindre. Det är mer en fråga om att anamma en flödes- och logistikorientering, kartlägga sina processer, samtala, samarbeta och dela information gränsöverskridande och arbeta med ständiga förbättringar och innovation i olika delar av sina flöden. 

The Gartner Supply Chain Top 25 – 2020 

The Masters Category:

Amazon, Apple, McDonald’s, P&G och Unilever

  1. Cisco Systems
  2. Colgate-Palmolive
  3. Johnson & Johnson
  4. Schneider Electric
  5. Nestlé
  6. PepsiCo
  7. Alibaba
  8. Intel
  9. Inditex
  10. L’Oréal

På Gartners lista över de 25 främsta företagen hamnar svenska H&M i år på en tjugonde plats.

The 10 Best Supply Chain Companies of 2020

1. Apple

2. Amazon

3. McDonald’s

4. Walmart

5. Johnson & Johnson

6. L’Oreal

7. Inditex

8. Intel

9. PepsiCo

10. Nestlé

Supply Chain Digital 2020

Ny logistikchef till Ica Sverige AB

Emma Lindström har från årsskiftet utsetts till logistikdirektör i ICA Sverige AB och medlem i ledningsgruppen i bolaget. Hon efterträder Magnus Stadig som blir affärschef för ICAs Maxiprofil. Emma är för närvarande chef för ICA Sveriges lagerverksamhet och tillträder sin nya befattning den 1 januari nästa år. Emma Lindström är civilingenjör från Lunds tekniska högskola och har arbetat på ICA i sju år i en rad olika befattningar, bland annat som ansvarig för replenishment, Director Warehousing & Distribution samt Director Warehouse Operations. Innan hon kom till ICA arbetade Emma i olika logistikledande roller på Procter & Gamble.

”En prövotid för många företag”

PostNords E-barometer för andra kvartalet 2020, som släpptes i september visar bland annat att e-handelstillväxten uppgick till hela 49 procent jämfört med samma period förra året. Aldrig tidigare har e-handeln växt så kraftigt under ett enskilt kvartal. Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes, kommenterar siffrorna utifrån ett transport- och logistikperspektiv. 

E-barometern ges ut av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research och publiceras en gång per kvartal. Barometern bygger på fem konsumentundersökningar och en företagsundersökning. Under 2020 års andra kvartal härjade coronaviruset som mest i Sverige vilket gett effekt på e-handeln. När företagens försäljningstillväxt för kvartalet sammanställdes uppgick e-handelstillväxten till hela 49 procent. Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes, kommenterar siffrorna. 

– Den nuvarande coronapandemin har inneburit utmaningar för många branscher, organisationer och individer världen över. Siffrorna visar att e-handeln är här för att stanna och även om många leverantörer har börjat anpassa sina verksamheter finns det fortsatt mycket att göra. Leverantörerna måste börja se över sina logistiklösningar, vad de har för ruttplaneringslösning och anpassa den så mycket de bara kan, säger Lars Persson. 

Anpassning till det nya normala 

Coronapandemin har gynnat e-handeln på flera plan och efter det andra kvartalets sammanställning visar e-barometern att e-handeln fortsatt ligger på den högre nivån, vilket pekar på att det har skett en viss beteendeförändring. 

– Det ökade trycket på att säkerställa effektiva leveranser, både till butiker och människors hem, är något vi aldrig tidigare upplevt. Efterfrågan på e-handeln är enorm, vilket innebär en stor ökning av antalet hemleveranser, som i sin tur sätter stor press på leverantörerna att hitta effektiva och smarta lösningar som hjälper dem att möta behovet. Hur vi konsumerar har ändrats och det behöver vi anpassa oss efter. Vi upplever just nu en prövotid för många företag där de som kan anpassa sig och utnyttja ny teknik som ökar effektiviteten, är de som kommer stå starkare i framtiden och vara bättre rustade för att hantera skiften i efterfrågan, säger Lars Persson. 

Smart Manufacturing och Logistics Automation Malmö ställs in

På grund av rådande omständigheterna och nya restriktioner i samhället tvingas arrangören Easyfairs nu att ställa in mässorna Smart Manufacturing och Logistics & Automation. Orsaken till beslutet är den fortfarande osäkra situation som råder i Sverige och i världen på grund av Covid-19. Både Smart Manufacturing och Logistics & Automation är nya mässkoncept som är i ett tidigt skede av sin utvecklingsfas. Mässorna ställs in eftersom arrangören inte kan garantera en lyckad lansering under 2021. Ursprungligen skulle mässorna ägt rum den 3–4 februari 2021, men blev framflyttad till den 19-20 maj 2021.

– Det är oerhört tråkigt att komma med dessa nyheter då vi har fått mycket positiv respons från både utställare, partners och besökare om att mötesplatsen behövs och ligger helt rätt i tiden för branschens utveckling, säger Maria Perneros Geterud, Head of Event på Easyfairs. Omständigheterna ligger tyvärr utanför vår kontroll och tvingar oss till detta beslut. Vi hoppas på att kunna återkomma med nya datum så snart det är möjligt. 

Blue Yonder och Accenture fördjupar Supply Chain samarbete i molnet

Accenture och Blue Yonder hjälper tillsammans logistikföretag, detaljhandeln liksom tillverkningsindustrin; bland annat Essity och Pactiv, att transformera försörjningskedjan för att dra nytta av fördelarna med molnet. En undersökning från Accenture visar att mer än tre fjärdedelar (76 procent) av cheferna i försörjningskedjan och på ledningsnivå i de operativa verksamheterna är överens om att deras företag kommer att öka takten i sin digitala transformation. Genom att bredda samarbetet med Blue Yonder utökar Accenture sin verksamhet inom Supply Chain & Operations med nya funktioner för att möta efterfrågan.

– Företag idag är hårt pressade att ställa om sina försörjningskedjor så att de blir mer responsiva, effektiva, hållbara, motståndskraftiga och möjliggör tillväxt. Många väljer idag molntjänster som kärnan i sin strategi, säger Kris Timmermans, senior managing director och Accentures global supply chain & operations lead. Att utöka samarbetet med Blue Yonder kommer att ge våra gemensamma kunder verktyg och synlighet för att aktivt kunna reagera på störningar, samtidigt som det stärker molnets position i transformationen av försörjningskedjan.

Accenture och Blue Yonder har hjälpt kunder runt om i världen att hantera utmaningar i försörjningskedjan med hjälp av olika molnbaserade lösningar.

– Coronapandemin belyser behovet av synlighet i försörjningskedjan i realtid och förmågan att proaktivt planera för och omedelbart anpassa sig till förändrade omständigheter. Tillsammans med Accenture kommer vi att öka värdet för kunderna med beprövade metoder som hjälper företag att uppnå sina visioner för mer robusta försörjningskedjor – med molnet som verktyg, säger Johan Reventberg, President EMEA på Blue Yonder.

Accenture Cloud First

Accenture och Blue Yonder kommer att fortsätta erbjuda kompetens och lösningar inom hela försörjningskedjan, från planering till logistik. Det skapar synlighet genom hela kedjan, samtidigt som befintliga kunder snabbt kan implementera en kostnadseffektiv och smidig molnarkitektur. Accenture meddelade nyligen att de lanserar Accenture Cloud First, en ny grupp för tjänster med 70 000 proffs inom molnlösningar. Gruppen är en investering på 27 miljarder dollar under tre år. Genom att utnyttja Accentures bransch- och teknikerfarenhet samt dess globala nätverk av Innovation Hubs, kommer företagen också att tillsammans utveckla innovativa skräddarsydda försörjningskedjor som utnyttjar Blue Yonders molnbaserade Luminate-plattform som körs på Microsoft Azure Cloud. Företagens kombinerade styrka inom artificiell intelligens och maskininlärning gör det möjligt att skapa nya lösningar som hjälper gemensamma kunder att uppnå full synlighet i hela samarbete och samarbete, automatiserad körning, förbättrad planering av utbud och efterfrågan, optimerad lagerhantering samt förbättrad leverans.

Swisslog utser chef för sin AutoStore-verksamhet i Europa

För att ytterligare optimera och driva sin europeiska AutoStore-verksamhet har Swisslog utsett Jens Schmale till Senior Vice President Swisslog AutoStore per den 1 september 2020.

– Vi är mycket nöjda med att ha utnämnt Jens Schmale, en beprövad intralogistikexpert och specialist inom AutoStore-sektorn, som en del av vårt team. Med sitt kunnande kommer han att ytterligare stärka Swisslogs marknadsposition som en ledande AutoStore-integratör med fler än 2000 levererad anläggningar över hela världen och aktivt främja vår fokusstrategi, säger Dr. Christian Baur, vd på Swisslog i en kommentar.

Jens Schmale har omfattande expertis inom utveckling av OEM-relaterade försäljnings-, implementerings- och serviceorganisationer. Innan han började på Swisslog var han bland annat verkställande direktör för en lokalt verksam AutoStore-distributör och under många år försäljningschef inom branschen för industritruckar.

– Jag ser väldigt mycket fram emot den här spännande utmaningen. Det är en stor efterfrågan på flexibla och hållbara logistiklösningar. I detta avseende är vi utmärkt positionerade med det unikt konfigurerbara AutoStore-systemet tillsammans med Swisslogs SynQ programvara. Utvecklingspotentialen på Swisslog är betydande. Att ta en ny ledarroll i ett framgångsrikt team av specialistkonsulter, systemdesigners och projektledare är ett enormt incitament för mig, säger Jens Schmale, Senior Vice President Swisslog AutoStore.

Speed Group automatiserar Nordens största 3PL-anläggning

Logistikföretaget Speed Group fortsätter att automatisera sina lager. Efter Göteborg står nu företagets jättelager i Borås på tur för att installera en AutoStore från Element Logic – en installation som består av 20 000 backar och med utrymme för expansion.

– Precis som under vår tidigare automationsresa så vill vi effektivisera och ersätta plockmomentet med robotar. AutoStore är en goods-to-man lösning som vi verkligen tror hårt på och eftersom anläggningen också förses med solceller på taket blir inte bara robotdriften självförsörjande utan faktiskt hela verksamheten, säger Jesper Andersson, Director Business Development på Speed Group AB och fortsätter:

– För oss är det oerhört viktigt med hållbarhet. Vi gör vad vi kan för att inte behöva stänga ned hela världen i framtiden. AutoStore passar bra in i vår klimatambition eftersom systemet dels är väldigt energieffektivt och dels är möjligt att driva med vår solcellsanläggning. Viktigt är också att AutoStore är en så pålitlig lösning med bra driftstid och extremt få driftstopp. Och på Speed Group uppskattar vi verkligen att det är väldigt lätt att bygga ut systemet utan att behöva stänga ner driften.

Speed Group är ett av de större lagerföretagen i Sverige med omkring 170 000 kvm logistikyta och lite drygt 1 000 anställda. Företaget startade i Borås där man förfogar över Nordens största 3PL-anläggning, men bolaget finns idag även i Stockholm och Göteborg. 


SCE #5 2020

  • Styrelseproffset Sanna Suvanto-Harsaae: ”Behövs mer supply-chain kompetens i dagens styrelser”
  • Tema: Trender i 3PL – bransch i förvandling
  • Dynamiska förmågor och flexibilitet på H&M
  • DB Schenker Logistics bygger konkurrenskraft med kompetens och digitala lösningar
  • Logistikbranschen står inför avgörande förändring av kultur, teknik och kundfokus
  • Och en hel del annat!

Order Nordic fördubblar sin AutoStore

Order Nordic, en av Nordens ledande distributörer av hemelektronik, bygger ut sitt befintliga AutoStore-anläggning med hjälp av Element Logic och fördubblar kapaciteten till 40 000 lagerplatser. 

Redan 2018 när Order Nordic installerade sitt befintliga AutoStore var planen att snabbt och enkelt kunna skala upp kapaciteten i linje med bolagets tillväxtstrategi. För att möta den tillväxt som bolaget haft under 2019 och framförallt 2020 har plockkapaciteten sedan tidigare utökats med nio nya robotar och tre nya plockstationer för att bibehålla snabba och säkra leveranser till kunderna. 

20 000 nya lagerplatser i AutoStore
Under hösten 2020 kommer Order Nordic utöka sitt lager med 1 900 m2 samt installera 20 000 nya lagerplatser i AutoStore för att tillgodose kundernas leveranskrav både inom retail- och e-handel på den nordiska marknaden.

– Vår tillväxt har under 2020 varit över förväntan samt att vi under våren inlett ett 3PL-sammarbete med e-handelsbolaget MinFot. Detta gör att vi nu, helt enligt vår tillväxtstrategi, behöver öka vår lagerkapacitet ytterligare. Då Element Logic vid tidigare installeringar visat på stort kunnande och leveranssäkerhet föll valet även denna gång på dem som leverantör säger Magnus Jönsson, Logistikchef på Order Nordic.

Även vid denna utbyggnad är det viktigt för Order Nordic att kunna skala upp kapaciteten ytterligare. Därför kommer det t.ex. förberedas för ytterligare åtta plockstationer som kan sättas i bruk på kort tid. Installationen av de nya lagerplatserna i AutoStore sattes igång i slutet av augusti och planeras vara klart i mitten av oktober. 

Order Nordic är en av de ledande distributörerna inom hemelektronik i Norden och erbjuder sina kunder ett brett sortiment som levereras till hela Norden från deras högautomatiserade lager i Helsingborg.

IKEA tar första stegen mot en cirkulär, lönsam affärsmodell

Den 2 november öppnar världens första IKEA second hand-butik på Återbruksgallerian ReTuna i Eskilstuna. Dessutom inleder IKEA ett samarbete med GIAB och Samhall för att på bästa sätt ge gamla möbler en andra chans och utveckla en cirkulär affärsmodell.

Den 2 november öppnar världens första IKEA second hand-butik på Återbruksgallerian ReTuna i Eskilstuna. Måndagen den 2 november slår IKEA upp dörrarna till sin första renodlade second hand-butik på återbruksgallerian ReTuna i Eskilstuna. Här ska möbler och heminredning från IKEA få en andra chans, samtidigt som IKEA testar och utvecklar en cirkulär och lönsam affärsmodell för framtiden. I butiken kommer besökarna kunna köpa möbler från IKEA som Eskilstunaborna skänkt till ReTuna och som här rengjorts och renoverats.
– Vi är glada att snart kunna öppna för våra kunder. Vi har fått mycket positiva reaktioner sedan vi berättade om butiken första gången. Samtidigt måste vi ta hänsyn till rådande pandemi för att säkerställa såväl medarbetares som kunders hälsa. Därför planerar vi inget större event vid öppnandet av butiken, säger Jonas Fjäll, varuhuschef på IKEA Västerås.

Samarbetar med GIAB och Samhall
Butiken är även del i ett globalt innovationsprojekt inom IKEA, som går ut på att testa och utveckla en cirkulär och lönsam affärsmodell för framtiden. För att lyckas krokar IKEA arm med två aktörer inom hållbarhet – GIAB och Samhall. Samhalls medarbetare med någon typ av funktionsnedsättning ska utföra alla reparationer av möblerna. Personerna får därmed erfarenhet av arbete inom snickeri och restaurering vilket förhoppningsvis leder vidare till ett jobb på den ordinarie arbetsmarknaden.– Det är oerhört spännande att få vara med på IKEAs hållbarhetsresa och förena det med vår kunskap inom social hållbarhet. Tack vare samarbetet får personer som varit långt ifrån arbetsmarknaden en möjlighet att få ett spännande och utvecklande jobb, säger Anna Hagvall, hållbarhetschef på Samhall.GIAB har lång erfarenhet av att värdera, reparera och återföra produkter för att på så vis förvandla avfall till en resurs.- Genom att kombinera teoretisk och praktisk kunskap får vi cirkulära affärer att fungera i praktiken. Vi menar att tillväxt kan gå i takt med positiv klimatpåverkan och därför känns samarbetet kring ReTuna mycket bra, säger Klas Hansson-Gladh, digitaliserings- och affärsutvecklingschef på GIAB.I och med second hand-butiken tar IKEA ännu ett steg mot sitt mål att inspirera fler att leva ett mer hållbart liv inom planetens gränser och samtidigt bana väg för att kunna ställa om från en linjär till en cirkulär affärsmodell. En viktig del i IKEAs hållbarhetsarbete är att alla produkter ska designas utifrån cirkulära principer och av förnybara och återvunna material inom tio år, samtidigt som det ska bli lättare för kunderna att förlänga livet på sina möbler och produkter.