Unifaun + Consignor = nShift

Idag lanseras det nya bolaget nShift, en global aktör för molnbaserade lösningar för leveranshantering (delivery management) för e-handel, detaljhandel, tillverkande företag och 3PL-företag. Det nya bolaget är resultatet av den fusion som genomfördes i våras mellan de nordiska delivery managementbolagen Consignor och Unifaun.

Med över 100 befintliga tredjepartsintegrationer med e-handelns och andra varuägares mest affärskritiska IT-system i kombination med ett unikt nätverk av fler än 700 logistik-/transportföretag erbjuder nShift en molnbaserad plattform end-to-end, som automatiserar och optimerar hela processen för leveranshantering – från skapande av leveransetikett till leveransspårning, last-mile-logistik och returhantering. nShifts lösningar hanterar framgångsrikt mer än en miljard leveranser årligen för e-handel, detaljhandel, tillverkande företag och 3PL-aktörer.

– Jag är extremt stolt och entusiastisk över att bli en del av nShift vid en sån avgörande tidpunkt i bolagets tillväxt, säger Lars Pedersen, som nyligen utsågs till CEO i nShift.

– Samtidigt som vi byter företagsnamn, är vi mer hängivna än någonsin att fortsätta att förse våra mer än 90 000 kunder med vital sammankoppling för leveranshantering, visibilitet och effektivitet. Samtidigt som vi lanserar vårt nya varumärke är vi glada över att berätta om våra två nya innovationer för e-handeln; nShift Checkout och nShift Return, tidigare Returnado, berättar Pedersen.

Genom nShifts förvärv av Stockholmsbaserade Returnado, ett bolag som hanterar e-handelsreturer, adderar nShift en avgörande komponent till sin molnplattform i form av en effektiv returprocess för varuägare, transportörer och mottagare. Majoritetsägare i nShift är Marlin Equity Partners respektive Francisco Partners, två av världens ledande investerar i teknikbolag.

Om nShift

nShift etablerades 2021 som den globalt ledande aktören för molnbaserade leveranslösningar, som möjliggör en friktionsfri leverans- och returhantering för fler än en miljard sändningar per år i 190 länder. nShifts mjukvara används globalt av e-handelsföretag, detaljhandel, tillverkande företag och 3PL-företag/transportörer. Företaget har sitt huvudkontor i London och Oslo och sysselsätter över 450 medarbetare på sina kontor i Stockholm, Finland, Norge, Danmark, Storbritannien, Polen, Holland, Belgien, Rumänien och Schweiz.

Logtechbolaget SiB Solutions fyller kassan inför global expansion

Logtech-bolaget SiB Solutions har tagit in ytterligare 50 miljoner i en nyemission. Kapitalet ska gå till bolagets globala expansion och först siktar man på USA, Central- och Sydeuropa samt Sydostasien. Bolagets ambition är att ta en global position inom AI-teknologi som möjliggör felfri logistik. 

Inom logistikbranschen som helhet försvinner gods till ett värde av uppskattningsvis tio miljarder euro varje månad. Samtidigt är kostnaderna för att rätta till problemen dubbelt så höga. Det är något som SiB Solutions vill ändra på med hjälp av AI och intelligent videoanalys. 

Mot den bakgrunden har bolaget tagit in 50 miljoner kronor i en nyemission. Affärsmannen Anders Pettersson, tidigare delägare i Sharkmob som såldes till Tencent, återinvesterar i SiB Solutions och som en ny större investerare går svenska Nidoco AB, ett dotterbolag i finska Virala Oy Ab-koncernen, in med tio miljoner kronor.

– Idag finns det ingen annan som valt att nischa motsvarande teknologi mot logistikbranschen vilket gör att vi ser stora möjligheter att bli en ledande aktör och då måste man satsa globalt direkt. Det finns inte tid att först satsa på Sverige för att sedan ta sig an Norden, sen Europa och till sist världen. Det är globalt direkt som gäller, säger Stefan Borg, vd och medgrundare av SiB Solutions. 

I den globala expansionen ska SiB Solutions etablera sig med egen personal i USA, Central- och Sydeuropa samt Sydostasien. I USA ska företaget börja med att sikta in sig på Georgia, Illinois och Kalifornien. SiB Solutions samarbetar med Business Sweden i både USA, Europa och Sydostasien.

– Investeringskommittén med personer från hela världen tyckte det var enkelt att förstå SiB Solutions affärspotential och vi kommer nu hjälpa bolaget att kartlägga marknader och hitta kunder och partners, säger Anders Bohman, Head of LEAP Accelerator på Business Sweden. 

Förutom kapitalet som ska gå till SiB Solutions etablering ute i världen så ska en del av nyemissionen även gå till produktutveckling och till att stärka huvudkontoret i Lund.

– Även om det varit besvärliga tider under pandemin så har bolaget utvecklats positivt och fått in många nya kunder samtidigt som befintliga kunder valt att fördjupa samarbetet med oss, avslutar Stefan Borg. 

Kan samtalet förbättra logistiken?

Pandemin, geopolitiken och klimatkrisen har gjort att supply chain är något gemene man pratar om, undrar över och äntligen har en åsikt om. Frågan är hur vi ska ta till vara de tankar och förväntningar som uppstår; vilket ansvar vi logistiker har för att lyssna på det nya engagemanget.

För några år sedan kunde jag träffa vänner och vilja släta över vad jag gjorde – logistik, sa jag – och tittade ner i golvet. Det var naturligtvis inte för att förminska vikten av ämnet, men jag visste att den oinitierade inte skulle vara speciellt intresserad av att höra om hur min dag fylldes av att hitta komplexa lösningar för globala varuflöden. Men förra året ändrades allt.

Man måste inte vara bevandrad inom logistik för att veta att språket inom supply chain ofta är tekniskt och ganska torrt. Branschen har inte haft som ambition att öppna upp och göra sig tillgänglig och i möten kan den inåtvända branschjargongen ligga tjock som en dimma. Och eftersom ingen utomstående visat något större intresse fick det fortgå på det viset. Fram tills den dag då vi beställde varor on-line varje vecka och medvetet valde produkter som kom från lokala, miljövänliga återförsäljare, samma dag som tidningarna fylldes av artiklar om hur pandemin satte stopp för tillverkning och fartygen satt fast i Suezkanalen.

Så nu pratar alla om logistik. Jag är nästan säker på att logistiken fungerar utan att gemene man talar om den, men det känns som, försiktigt uttryckt, att en dörr har öppnats till ett rum där förståelsen för tillverkning och handel existerar på andra villkor. Och det känns som att vi som logistiker har mycket att lära av samtalet. Vi behöver inte längre vara i skymundan, men måste med det också kunna ställas till svars.

Min fru står i hallen och tittar frågande på mig. Och då är det jag som plötsligt undrar vad det är som har hänt. Hon undrar om leveranser och utlämningsställen, frågor som nu är viktiga för henne personligen. Och då kan jag svara henne, och berätta hur det funkar. Ibland godtar hon traditionella varuflödeslösningar, men ofta är hon kritisk. Varför gör ni det inte lättare för mig som kund att kunna välja själv hur jag vill ha det? frågar hon. Det är en relevant och skarp fråga.

När vi träffades hade hon det mest attraktiva jobbet, som chef på en kommunikationsbyrå, och det fanns omedelbart ett intresse för att prata om mark- nad och målgruppsbeteenden. Men logistiken, den behövde vi inte diskutera. Det var otänkbart att hon skulle ha åsikter och förväntningar på varuflöden. Jag däremot, satt uppe på nätterna och skrev white- papers om kundservice och efterköpsbeteenden.

Det saknas inte forskning på området logistik, men studierna mynnar ofta ut i samma resultat: effektivitet och kostnadsbesparingar. Hur leveranser upplevs av slutanvändaren, kunden som beställer en vara, eller köper en produkt av en tillverkare har varit något för sälj– och marknadsavdelningen att ta hand om. Effekten av att förstå förväntningar och kundnöjdhet inom logistiken har inte nått de högsta beslutsfattarna. Men nu står hon där, min fru, och förklarar hur hon vill att en leverans från hennes favoritvarumärke ska ske. Och plötsligt använder hon ord som jag förstår och jag ord som hon knyter an till.

En studie som publicerades i Journal of Operations Management i mars i år visar att gratis returer inte är lönsamt.
Fria returer kostar mer än det smakar, menar Stefan Karlsson och Pejvak Oghazi från Lunds universitet. Men deras forskning är enkom gjord på kvantitativa data. Hur skulle det se ut om vi idag undersökte erbjudandet kring priset på en returnerad vara genom både kvantitativa data och kvalitativa dialoger med faktiska slutkunder? Jag frågar min fru och hon lyssnar intresserat. Skulle hon vara beredd att betala för logistikkostnaderna för den produkt hon lämnat åter? Finns det andra sätt att minska antalet gånger hon inte är nöjd och måste gå igenom besväret att packa, skicka tillbaka och potentiellt betala lite för varan hon inte köpt?

Nu är samtalet i gång, vi kan nästan inte sluta och jag lär mig massor. Förr var ju logistiken en svart låda, nu dissekerar vi varje led. Om vi blir än mer transparanta kan vi engagera fler, tänker jag. På Sonat lyssnar vi ofta på samtalen i kundservice en vända, sida vid sida med statistiken. Med lite tålamod och rätt frågor hör vi plötsligt fler och fler slutkunder som har åsikter om hur resan för den vara de köper ska se ut. Vilken skatt!

”Jag vill inte ha varan nästa dag, men jag vill veta exakt när den kommer på fredag”, säger en kund till vår kundtjänst på en svensk byggvarukedja.

Vem kan avstå från att använda både kvantitativa och kvalitativa insikter, när man har en sådan tydlig logistikformulering på bordet? Och liksom slutkun- dens ord, arbetar även beslutsfattarna på kedjan med snabb logik.

”Vi lägger fokus på att skapa en samleverans av varor på utsatt tid veckovis, så kunden kan sätta igång med helgbygget i tid”, säger vd:n.

Och precis som jag är vd:n ett levande bevis på hur samtalet leder till handling. Hon är klok min fru. Trots ny teknik, big data och AI, är det precis hennes kundberättelse som etsat sig fast på min näthinna. Jag ser plötsligt helt nya möjligheter där hon, kunden, är mer medveten och kan välja själv. Kanske kommer vi till slut prata mindre om logistik hemma, när de initiala frågorna är besvarade, men min förhoppning är att vi fortsätter bortom dagens behov och in i framtiden och idéernas värld. Och jag ser ingen motsättning i att kombinera kvantita- tiva data med kvalitativa samtal även när tekniken avancerar, tvärtom. Vi måste ta höjd för att logistik har blivit allmänt, och ta vara på den dialog vi nu, så meningsfullt, blivit en del av.

Av Mattias Norin, vd Sonat

50 tullkunder valde molnet 2020 – Descartes växer snabbt

Med över 50 kunder som under 2020 gick över till molnet för sin tullhantering siktar nu Descartes mot nya mål. Med fler leveranser, till följd av en alltmer omfattande e-handel, siktar företaget mot ökad expansion i Norden med fler kunder och fler anställda. 

2020 var ett framgångsrikt år för Descartes, det kanadensiska företaget med nordiskt kontor i Malmö, som levererar lösningar inom ruttoptimering, tullhantering och Transport Management till företag världen över. Över 50 kunder valde att förra året gå över till Descartes molnbaserade tullösning GCT. En utveckling som pågått i några år, men som intensifierades rejält i samband med att pandemin tog fart. Lars Persson, försäljningschef Norden, och ansvarig för tull, menar att utvecklingen visserligen gått fortare än företaget planerade för, men att förra årets stora migrering av kunder inte förvånar honom. 

– Vi hade sett framför oss att många av våra kunder skulle göra förflyttningen till molnet inom de kommande åren, men att det skulle gå så här fort hade vi väl inte riktigt räknat med. Vi ser nu hur våra kunder, genom att ha allt i molnet, får en betydligt enklare och smidigare hantering av sin tullprocess, vilket givetvis är något vi strävar efter. Kan vi underlätta för kunden och minska den administrativa bördan har vi lyckats. Jag tror att vi närmsta tiden kommer få se fler kunder som väljer våra lösningar, då den ger snabba och tydliga effekter på verksamheten, säger Lars Persson. 

Flera fördelar att vänta 

Att gå över till en molnbaserad tullhantering, som Descartes GCT-lösning, har flera fördelar. Kunderna får bland annat möjlighet att elektroniskt ta emot och hantera tulldokument och automatiskt generera export- och importdokumentation i en helt integrerad process.

– Vår tullösning GCT är främst riktad till företag med höga krav på en effektiv tull- och transporthantering, och samtliga av de kunder som nu gått över till molnet har just höga krav på sina leveranser. Av erfarenhet vet vi att GCT hjälper till att reducera våra kunders kostnader för tullhanteringen och automatisera deras tullprocesser. Det ska bli jätteroligt att fortsätta jobba tillsammans med de här kunderna för att de ska få ännu bättre kontroll över sina leveranser, säger Lars Persson. 

Ska gynna utvecklingen på västkusten 

Ett av de företag som valt att gå över till GCT är HallandsHamnar, en av Sveriges tio största hamnar, och som idag räknas som den moderna tidens logistikföretag. Företaget, med verksamhet i Halmstad och Varberg, erbjuder kundanpassade helhetslösningar inom områdena hamn, terminal och lagertjänster. För att fortsätta kunna skapa tillväxt, ge långsiktigt god lönsamhet och gynna utvecklingen på västkusten valde företaget att införa tullhantering från Descartes. 

– Vi valde GCT för att vi helt enkelt ser stora vinster med det. Vi ser hela tiden över vårt sätt att arbeta och vilka verktyg vi använder oss av för att bli smartare och mer effektiva. Med GCT-lösningen från Descartes kan vi ett betydligt enklare sätt än tidigare sköta vår tullhantering och våra kontakter med olika speditörer, säger Henrik Nanfeldt, Operativ chef på HallandsHamnar. 

iBoxen rekryterar Markus Trautmann

Infrastrukturbolaget iBoxen, som bygger upp ett rikstäckande och leverantörsoberoende paketboxnätverk, har rekryterat erfarne Markus Trautmann som marknads- och kommunikationschef.

iBoxen fortsätter att expander snabbt. Sedan i mars har paketboxar placerats ut i Stockholm, Göteborg och Boden. Dessutom har redan tio transportörer anslutit sig till iBoxen, vilket innebär att deras kunder (e-handlarna) kan erbjuda sina kunder fler bekväma leveransalternativ. För att stödja den fortsatta expansionen har bolaget nu anställt den erfarna kommunikationschefen Markus Trautmann.

– iBoxen kommer med ett högt tempo placera ut tusentals paketboxar runt om i Sverige och därför behöver vi stärka upp teamet ytterligare. Vi är glada att vi fått med oss Markus till iBoxen, säger Tim Jörnsen, vd och medgrundare till iBoxen.

Markus Trautmann har en lång erfarenhet inom e-handel och kommunikation i både operativa och strategiska roller. Markus har haft flera tjänster inom PostNord, bland annat som presschef samt som kommunikationschef för PostNord Logistics. Närmast kommer Markus från omställningsorganisationen TRR där han ansvarade för medierelationer och externkommunikation.

– iBoxen har en ambitiös målsättning: inom fem år ska vi erbjuda en rikstäckande infrastruktur med paketboxar så att konsumenterna enkelt kan ta emot och returnera paket max ett par hundra meter från sina hem. Infrastrukturen kommer även att minska antalet körda mil för transportörerna och erbjuda e-handelsföretag fler leveransalternativ. Den resan ser jag fram emot att vara med på, säger Markus Trautmann.

Företaget iBoxen startades i början av 2021 med målet att bygga upp ett leverantörsoberoende nätverk av paketboxar i Sverige. Totalt ska företaget ställa ut cirka 50 000 paketboxar till år 2026.


 

Nytt podavsnitt: ”Kraften i ett modernt Transport Management System”

Lyssna på SCEs senaste poddavsnitt, The power of a modern Transport Management System, TMS. Samtalet kretsar kring varför efterfrågan på TMS ökar så pass snabbt och hur TMS skapar förutsättningar för visibilitet, kontroll, effektivitet och kundnytta. Deltagare i samtalet är Lars Persson, VP Sales Nordic Region och Eric Geerts, Director product management, TMS, carrier connectivity and ports, Descartes Systems Group. Samtalet leds av SCEs Stefan Karlöf. (Samtalet är på engelska). Lyssna här!

Logistics Managers Index: logistikbranschen expanderar rekordsnabbt

För juli månad rapporterar Logistics Managers Index (LMI) en nivå på 74.5, vilket är den tredje högsta i Indexets femåriga historia. De senaste sex månaderna har indexet landat en bra bit över 70, vilket är ett rekord som anger att logistikbranschen expanderar mer än någonsin tidigare under de senaste fem åren.

Indexet sammanställs av forskare vid Arizona State University, Colorado State University, Rochester Institute of Technology, Rutgers University, University of Nevada, Reno, i samverkan med Council of Supply Chain Management Professionals (CSCMP). Resultaten baseras på en månatlig enkät som vänder sig till logistiker i ledande positioner. Data samlas även in från respondenter som arbetar i logistikledande roller i företag på världens alla kontinenter, vilket gör att resultaten återspeglar den globala situationen . Merparten av företagen omsätter en miljard dollar eller mer. Respondenterna besvarar frågor kring förändringar inom de åtta områdena; lagernivåer, kapitalbindning i lager, lagerkapacitet, lagerutnyttjande, lagerkostnad, transportkapacitet, transportutnyttjande och transportpriser, vilket sammantaget utgör själva rådatan för att bedöma logistikbranschens konjunktur och expansion.

Sammanfattande resultat

Utifrån de åtta parametrarna beräknas Logistics Manager Index. Ett resultat över 50 indikerar tillväxt i logistikbranschen. Den senaste rapporten sammanfattar resultaten från en datainsamling som skett under juli, och visar tydligt en stark fortsatt expansion i branschen. Jämfört med juni månad backade indexet med 0,5, men resultatet är alltjämt det tredje högsta sedan starten 2016.

Läs resultatrapporten här

DHL Express satsar på elektriska fraktplan från Eviation

DHL Express och flygplanstillverkaren Eviation som tillverkar helelektriska flygplan skriver flyghistoria genom att meddela att DHL som första kund beställer 12 helt elektriska Alice-fraktflygplan från Eviation. DHL strävar efter att skapa ett elektrifierat nätverk för Express och göra ett banbrytande steg för en hållbar framtid för flygtransporter. Eviations flygplansmodell Alice är världens ledande helelektriska flygplan, som gör det möjligt för flygbolag att driva en flygflotta med nollutsläpp för både gods och passagerare. Eviation räknar med att leverera Alice-flygplanen till DHL Express under 2024.

– Vi tror på en framtid med logistik utan utsläpp, därför följer våra investeringar alltid målet att förbättra vårt koldioxidavtryck. På väg till ren logistikverksamhet spelar elektrifieringen av varje transportsätt en avgörande roll och kommer att avsevärt bidra till vårt övergripande hållbarhetsmål om nollutsläpp. DHL Express grundades 1969 och har varit känt som en pionjär inom flygindustrin i decennier. Vi har hittat den perfekta partnern med Eviation eftersom de delar vårt syfte, och tillsammans tar vi oss in i en ny era av hållbart flyg, säger John Pearson, VD för DHL Express i ett pressmeddelande.

Alice kan flygas av en enda pilot och kommer att bära 1 200 kg. Planet laddas på högst 30 minuter per flygtimme och det har en maximal räckvidd på upp till 815 kilometer. Alice kommer att fungera i alla de miljöer som för närvarande hanteras av kolv- och turbinflygplan. Alices avancerade elmotorer har färre rörliga delar för att öka tillförlitligheten och minska underhållskostnaderna. Dess operativsystem övervakar ständigt flygprestandan för att säkerställa optimal effektivitet.

– Från dag ett satte vi ett djärvt mål att förvandla flygindustrin och skapa en ny era med elektriska flygplan. Att samarbeta med företag som DHL, ledande inom hållbar godstransport, är ett bevis på att den elektriska eran är över oss. Detta tillkännagivande är en viktig milstolpe i vår strävan att förändra framtiden för flyg över hela världen, säger Eviation VD Omer Bar-Yohay. 

Flygplanet är idealiskt för kortare rutter och kräver mindre investeringar i stationsinfrastruktur. Alice kan laddas medan lastning och lossning sker, vilket säkerställer snabba väntetider som upprätthåller DHL Express strama scheman.

Med innovation, prestanda och hållbarhet som North Star, skapar Eviation en ny era inom luftfarten med det helelektriska Alice-flygplanet. Alice har utformats specifikt så att det kan konfigureras för last eller passagerare. Eviations helelektriska flygplan har sin första flygning planerad senare i år.

Retrofit: ”Smart uppgradering och modernisering av ditt lager”

Materialhanteringsföretaget TGW Logistics Group med huvudkontor i Marchtrenk i Österrike startades 1969 när Ludwig Szinicz och Heinz König tog över en liten metallbearbetningsverkstad. Sedan dess har TGW utvecklats till en stor, global systemintegratör av automatiserade logistiklösningar.

– Sedan 14 år är vi en systemintegratör som både tillverkar det mesta internt men även integrerar andra produkter i våra lösningar och tar ansvar för service, support och utveckling av systemen under hela dess livstid, säger Niklas Jacobsson som har 20 års erfarenhet av lagerautomation och som sedan snart två år är Lifetime Service Manager (LTS) på TGW Scandinavia i Göteborg.

Inom affärsområdet LTS, Lifetime Services, erbjuder TGW service, support och underhåll under automationsutrustningens hela livslängd. Syftet är att säkerställa högsta möjliga tillgänglighet till de levererade systemen, hög produktivitet och låga driftskostnader. Totalt har TGW över 500 erfarna tekniker som utför underhålls– och supporttjänster världen över.

Snabb tillväxt

TGW växer snabbt, bland annat i kölvattnet på den ökade e-handeln. Enbart under innevarande räkenskapsår är ambitionen att företagets cirka 3 700 anställda i Europa, Asien och Nordamerika ska öka med 400 medarbetare.

– Vi är just nu ett tjudotal medarbetare här i Sverige som arbetar i nationsöverskridande team tillsammans med våra kollegor i Benelux och Storbritannien. I Norden är de riktigt stora automationsprojekten ganska få, men intresset för automation ökar nu även hos de medelstora och mindre företagen i vår region, förklarar Niklas och nämner att både e-handeln och många mindre handels– och industriföretag numera betraktar lagerautomation som en realistisk möjlighet.

Uppför Martin & Serveras nya automatiserade centrallager

Än så länge är TGW relativt okända i Sverige och övriga Norden, men globalt har bolaget stora kunder som Puma, Kärcher, GAP och Mango. I den nordiska regionen så fick TGW 2016 uppdraget att uppföra Mekonomens (numera BCPs) centrala distributionscenter i Strängnäs. I dagarna offentliggjordes att TGW även har fått uppdraget att uppföra restauranggrossisten Martin & Serveras nya högautomatiserade centrala distributionscenter i Norrköping.

– Vi har ett fantastiskt bra samarbete med Martin & Servera där båda företagen har bidragit till en lösning som när den tas i drift 2022 blir centrallager för bolagets verksamhet och fortsatta expansion, berättar Niklas.

– Med den nya anläggningen ska ledtiderna från order-till-leverans kortas ner samtidigt som distributionscentret ger Martin & Servera goda möjligheter att fortsätta sin tillväxtresa. Som en del av projektet ingår även ett avtal om service och underhåll där vår personal säkerställer att automationen och den tillhörande mjukvara ska fungera problemfritt och ha maximalt god tillgänglighet.

Smart modernisering med ”retrofit

TGW fokuserar på de tre huvudsegmenten Mode och konfektion, Dagligvaror samt Industri– och konsumentvaror. Niklas Jacobsson berättar att tillväxten ökar i alla dessa segment, både vad gäller helt nya anläggningar och i uppgradering av befintliga lager, så kallad ”retrofit”.

– Vi ser att så kallad retrofit, eller smart modernisering av befintliga lager, har blivit ett högintressant område, där vi får allt fler förfrågningar och uppdrag att utveckla befintliga logistikprocesser, mjukvaror, plus kontrollsystem och mekaniska system. Detta är definitivt ett växande segment där vi även kan gå in och modernisera i anläggningar som inte har vår originalutrustning, säger Niklas.

Hur mycket som behöver moderniseras varierar ganska mycket från fall till fall. Ett retrofit-projekt kan handla om allt från att ersätta eller anpassa någon enstaka utrustning till omfattande projekt där en hel anläggning behöver uppgraderas, optimeras och till och med byggas ut. Grundidén oavsett om- fattning är att använda den utrustning som redan finns så smart som möjligt och endast addera nya komponenter där det är nödvändigt. Resultatet blir en kostnadseffektiv modernisering som dessutom ofta ger stora miljöfördelar som en följd av moderniseringen.

– Ofta är det elektronik och mjukvaror som behöver ersättas, eftersom den mekaniska utrustningen har en mycket längre livslängd. Genom att enbart uppgradera och modernisera vissa delar av en anläggning så kan fantastiska resultat åstadkommas, konstaterar Niklas.

”Som att byta hjärta mitt i ett marathonlopp”

En stor utmaning vid retrofit är att verksamheten för det mesta måste rulla på som vanligt i lageranläggningen.

– Retrofit är ofta en smart och kostnadseffektiv lösning, men det kan vara ganska komplicerat. Lite drastiskt uttryckt kan man säga att det är som att byta hjärta på en löpare mitt i ett marathonlopp, säger Niklas med ett leende.

Tillväxtmarknad

I kölvattnet på den snabbväxande e-handeln och Coronapandemin har behovet av att bygga uthålliga och robusta supply chains bidragit till en ökad efterfrågan på retrofitting av lageranläggningar. Att säkerställa tillgänglighet och en snabb och säker leverans är helt avgörande på dagens hårt konkurrensutsatta marknader som präglas allt mer av volatilitet, osäkerhet och komplexitet. För TGW är retrofitsegmentet en tillväxtmarknad som har femfaldigats på tio år. Niklas framhåller några framgångsfaktorer för att lyckas riktigt bra med en uppgradering avsitt lager.

– Förutom att ha en erfaren projektledning så behövs det en väl strukturerad plan och funktionsspecifikation som tydligt definierar de olika faserna av migrering. Sen är det viktigt att personalen hos automationsleverantören är van vid och utbildad i att arbeta i kundernas anläggningar tillsammans med de människor som verkligen har full koll på sina egna lösningar. En annan framgångsfaktor är att välja rätt tidpunkt för sin lageruppgradering, det vill säga att vara medveten om att ett projekt kan ha en ledtid på upp till ett år och därför inte vänta för länge, menar Niklas.

Ett retrofit-projekt kostar allt från 500 000 kr upp till flera miljoner, beroende på kundföretagets storlek och behov. Mycket pengar alltså, men Niklas menar att återbetalningstiden kan vara kort.

– Om ett företag exempelvis omsätter tiotals miljoner per dag i sitt centrallager så kan faktiskt kostnaden av ett stillestånd bli högre än ett helt retrofitprojekt.


Retrofit – att ersätta och uppgradera

Retrofit är ett engelskt uttryck som bland annat används inom lager- och materialhantering och i byggbranschen. På svenska används uttrycket oftast i betydelsen ”att ersätta och uppgradera något med något nytt”.

Om TGW Logistics Group

TGW Logistics Group är en ledande internationell leverantör av materialhanteringssystem och automation som grundades 1969 i Österrike. Under mer än 50 år har TGW producerat och implementerat avancerade automatiserade lagersystem för kunder som Adidas, Kärcher, Puma och Zalando. TGW har fler än 3 700 anställda vid sina verksamheter i Europa, Kina och USA och omsatte under sitt senaste räkenskapsår ca 8,4 miljarder kronor.

Ökande andel kvinnor i supply chain ledande roller

För femte året i rad har Gartner och AWESOME genomfört studien Women in Supply Chain Survey i 223 större företags supply chain organisationer. Syftet med studien är att följa hur kvinnors representation i supply chain ledande roller utvecklas över tid. 

Av årets studie kan konstateras att den kvinnliga representationen generellt sett har ökat från 39 % till 41 %, vilket är en toppnotering. Därmed har andelen kvinnor i supply chain ledande roller ökat från 35 % till 41 % sedan undersökningen genomfördes första gången 2016. 

Minst andel på de högsta positionerna

Flest kvinnor återfinns i de roller som ingår i kategorin ”First-Line Managers and Supervisors”, 33 %. Minst andel kvinnor, 15 %, återfinns på de allra högsta supply chain positionerna; ”Chief Supply Chain Officers/Senior Vice Presidents, Executive Vice Presidents och Chief Purchasing Officers. Trots detta så har representationen ökat på de högsta nivåerna, liksom i stort sett i alla andra beslutsfattande roller i supply chain (se figur). 

Källa: Gartner/AWESOME

Mångfaldsarbetet stärks

Av studien framgår även att allt fler organisationer sätter tydliga mål för mångfald inklusive en balanserad könsfördelning. Sedan studien lanserades 2016 har det skett en påtaglig utveckling vad gäller mångfald. I årets studie uppger 68% att de har målinriktade initiativ för att lyfta upp kvinnor i supply chain ledande roller, att jämföra med 46% 2016. 23 % uppger att de har generella program för DEI (Diversity, Equity and Inclusion). 

Många lämnar – karriärmöjligheter saknas

54% av respondenterna uppger att det blir svårare att behålla kvinnor som är mitt i karriären. Orsaken är att de saknas ytterligare karriärmöjligheter för dessa nyckelpersoner, vilket gör att många kvinnor väljer att hoppa av supply chain karriären och i stället övergå i någon annan typ av roll. 

Hela rapporten kan laddas ner här.

https://www.gartner.com/en/supply-chain/trends/2021-women-in-supply-chain-survey-highlights