Panasonic förvärvar Blue Yonder – värderas till 72 miljarder kronor

Panasonic Corporation förvärvar Blue Yonder – en globalt ledande aktör för digitala end-to-end-lösningar i supply chain. Panasonic förvärvade redan i juli 2020 20 % av aktierna i Blue Yonder och förvärvar nu resterande 80 % av bolagets aktier. Sammantaget kostar förvärvet Panasonic 8,5 miljarder USD, vilket innebär att Blue Yonder värderas till cirka 72 miljarder kronor. Säljare är Mountain Capital och Blackstone.

Med förvärvet stärker Panasonic sin position inom tekniklösningar för supply chain som understöds av AI/ML och IoT för att ge företag möjligheter att bättre förutse och agera proaktivt på händelser i försörjningskedjan. I ett pressmeddelande konstaterar de båda bolagen att de tillsammans kommer att kunna erbjuda en unik möjlighet för företag att automatisera sina försörjningskedjor och öka tillgången till vital realtidsinformation som både resulterar i ökad effektivitet och hållbarhet, och därmed accelerera den gemensamma visionen av den autonoma försörjningskedjan.

Förvärvet är ett resultat av ett partnerskap som de båda bolagen inledde redan 2019 och som senare samma år resulterade i bildandet av ett gemensamt japanskt joint-venture. Sommaren 2020 förvärvade Panasonic 20 % av Blue Yonder och fick plats i bolagets styrelse, och ny förvärvas alltså hela verksamheten. Blue Yonder kommer att ingå i affärsområdet Panasonic Connected Solutions men behålla sitt eget varumärke.

AI/ML-driven försörjningskedja

Blue Yonder (som tidigare hette JDA Software) erbjuder en end-to-end-plattform som drivs av artificiell intelligens och maskininlärning och fungerar som ett intelligenscenter för globalt verksamma företag inom retail, tillverkning och logistik. Den molnbaserade plattformen – Luminate – hanterar sömlöst planering och exekvering i försörjningskedjan, integrerat på en plattform.

– Jag är glad över att berätta att Blue Yonder nu blir en del av Panasonic. Samgåendet är resultatet av tre års samarbete där Panasonic först var vår kund och därefter vår partner. Vi har utvecklat ett ömsesidigt förtroende och har en gemensam vision för en autonom försörjningskedja som bidrar till både ett bättre liv och en mer hållbar värld, säger Girish Rishi, CEO på Blue Yonder.

NR #2 2021 UTE NU: ”Framtidens lager- och materialhantering”

Ett toppat #2/2021 av Supply Chain Effect har landat. Temat denna gång är Framtidens lager och materialhantering, med bland annat en intervju med Nelly Groups vd, Kristina Lukes som storsatsar på logistik- och varuförsörjning. Dessutom möter vi Ahlsells Chief Digital Officer, Lars Gezelius som tillsammans med sina +60 medarbetare driver en digitalisering och e-handelsutveckling värd att applådera och inspireras av. Vi intervjuar även Maria Stjärne, Head of Sales, Nordic på Swisslog om den växande utbredningen av micro-fullfilment och vi möter Sveriges ”Dr Warehousing” Joakim Kembro, Lunds universitet samt Daniel Dombach, Zebra Technologies lagerguru. Dessutom fördjupar vi orsakerna bakom det stora intresset för realtidsvisibilitet i försörjningskedjan i en intervju med Shippeos Jonatan Rajala. I tillägg till allt detta bjuder vi på insiktsfulla och skarpa krönikor av Henric Hasth, vd Toyota Material Handling Sweden, Hans Berggren, vd PipeChain Group och Jim Bralsford, Senior Industries Strategy Director, 3PL, på Blue Yonder samt tankeväckande texter om hur man bygger en hållbar e-handel (av forskarna Daniel Hellström, John Olsson, Josephine Darlington, Lovisa Westblom och Klas Hjort). I ett referat från ett längre rundabordssamtal presenterar vi huvudslutsatser kring ”Hur vi bättre kan dela och använda supply chain data” – i samtalet deltog bland annat Nina Wenell, Johan Jemdahl och Henric Hasth.

Ladda ner pdfen eller prenumerera på magasinet: https://sceffect.se/sce2-2021/

Trevlig läsning!

Stefan Karlöf, chefredaktör

Matsmart automatiserar i nytt klimatsmart lager

E-handlaren Matsmart investerar i ett nytt, automatiserat och över 20 000 kvadratmeter stort lager i Örebro. Automationslösningen är e-handelsfavoriten AutoStore, som levereras av Element Logic. I det nya solcellsdrivna lagret, som beräknas tas i drift våren 2022, kommer 149 robotar effektivt hjälpa personalen att plocka och packa varor. Matsmart, som säljer mat- och konsumentprodukter som annars riskerar att slängas, har vuxit kraftigt varje år sedan starten 2014. Den starka tillväxten är också bakgrunden till att Matsmart nu beslutat att investera i ett nytt robotiserat och automatiserat lager.

– Vårt nuvarande lager är så effektivt det bara går, utifrån sin storlek och organisation. Våra medarbetare gör ett fantastiskt jobb. Men vi närmar oss väldigt snabbt vårt kapacitetstak i nuvarande lokaler och det är dags att växla upp till nästa nivå. Vi räknar mer att vårt nya lager ger oss tre gånger högre kapacitet i ett slag och det finns gott om utrymme att växa ytterligare. Därför hoppas vi också att många av våra medarbetare väljer att följa med till det nya lagret, säger Conrad Edgren, Chief Logistics Director på Matsmart.

– Det är extremt glädjande att Element Logic tillsammans med Matsmart visar att AutoStore är rätt automationslösning för denna typ av snabbväxande eGrocery-verksamhet. Att vi dessutom är med och bidrar till att en aktör inom en allt mer hållbar livsmedelsbransch också får en vass, kostnadseffektiv och mer hållbar logistik är ju ett stort plus i kanten säger Thomas Karlsson, Managing Director på Element Logic Sverige.

Den klimatsmarta lagerbyggnaden, som kommer att drivas av solpaneler på taket, blir dubbelt så stor som Matsmarts nuvarande lager: 20 000 kvadratmeter med 10 000 pallplatser och 14 lastkajer. AutoStore-systemet från Element Logic är flexibelt skalbart för ytterligare tillväxt och möjliggör effektivare leveranser. I byggnaden kommer 149 robotar att stötta medarbetarna och plockkapaciteten beräknas bli hela 6000 orderrader per timme.

SCE#2 2021

  • Tema: Framtidens lager- och materialhantering
  • Personlig intervju med Kristina Lukes, vd Nelly Group
  • ”Ahlsell ska vara den digitala branschledaren” – intervju med Lars Gezelius, CDO Ahlsell Group
  • Så kan vi bättre dela och använda data i supply chain
  • E-handeln ökar behovet av Micro-fulfillment centers – intervju med Maria Stjärne, Head of Sales Nordic, Swisslog
  • Nytta och ROI med realtidsvisibilitet i transportflödet
  • Och mycket annat!

Command Center vinner PostNord Logistics Award 2021

För 19:e året i rad delade PostNord ut logistikpriset PostNord Logistics Award den 13 april. Till vinnare utsågs Command Center, en organisation som etablerades av Scania, Karolinska Sjukhuset och Region Stockholm för att hantera försörjningen av sjukvårdsmaterial under Covid-19-pandemins inledande fas. I år skedde prisutdelningen i en digital sändning tillsammans med talare från PostNord Sverige, WSP Advisory Sverige, Hästens sängar och Steerlink Partners. Övriga finalister till logistikpriset var Elanders Group, Husqvarna och Jula Logistics. 

PostNord Logistics Award ges till det företag eller den organisation som skapat den mest effektiva, innovativa och kreativa logistiklösningen under året som gått. Command Center inrättades våren 2020 av Karolinska Sjukhuset, Region Stockholm och Scania för att säkerställa försörjningen av sjukvårdsmaterial när Covid-19 spreds i världen. Command Center vinner med motiveringen:

 ”Genom att kombinera världsledande kompetenser inom sjukvård respektive logistik, transport och inköp etablerades på mycket kort tid en effektiv logistikverksamhet som under pandemin säkrade varuförsörjningen av sjukvårdsmaterial till region Stockholm. Samarbetet präglades av professionalism, resultatinriktning, prestigelöshet och hade samhällsnyttan i fokus.

– Det känns jätteroligt och ärofyllt att få representera Command Center. Det är ett viktigt arbete som har gjorts och därför känns det också väldigt bra att det uppmärksammas med det här priset, säger Tobias Rydin, Head of Supply Chain Networks på Scania. 

Vinnaren utses av en jury med bred kompetens från akademi och näringsliv – alla med stor kompetens och erfarenhet inom logistikområdet. Ordförande är Mats Abrahamsson, professor i logistik vid Linköpings universitet.

– Command Center har visat prov på innovation och nytänkande med sin logistiklösning. Lösningen visar på kraften i ett gränsöverskridande logistiksamarbete mellan näringsliv och samhälle. Command Center byggde upp ett temporärt kontrolltorn som med professionalism, innovationskraft och samverkan säkrade leveranser av livsviktigt sjukvårdsmaterial under en global pandemi, säger juryns ordförande, Mats Abrahamson.

PostNord Logistics Award instiftades av PostNord (dåvarande Posten) år 2002 för att uppmärksamma och premiera god logistik. Alla företag och organisationer, oavsett storlek, som är verksamma i Sverige är välkomna att medverka i tävlingen.

Schenker AB toppar företagsledningen

Schenker AB har tillsatt Stefan Isacson respektive Victor Strömblad på nyckelposter i företagsledningen. Båda har lång erfarenhet av logistikbranschen och från olika roller i DB Schenker.

Den 1 april tillträdde Stefan Isacson som ny CCO, Chief Commercial Officer, för DB Schenker Cluster Sweden, Denmark, Iceland. Stefan har varit i företaget sedan 1996 och har genom åren haft en mängd positioner. Han kommer närmast från rollen som Head of Land Business Development i Schenker AB.

– Jag är väl insatt i företaget. Det är ett oerhört väloljat maskineri som dagligen levererar kvalitet över hela landet. Jag ser fram emot att nu få arbeta ännu närmare våra verksamheter inom land, sjö, flyg och logistics och deras affärsutveckling. Utöver att leda Sales och Marketing i klustret kommer Stefan Isacson också att ingå i Schenker AB:s företagsledning.

Viktor Strömblad tillträdde som chef för DB Schenkers Division Land i Sverige den 1 mars. Viktor har sedan 2017 varit Head of Revenue & Product Management i Schenker AB. Han har mångårig erfarenhet inom transport och logistik, bland annat som försäljningschef för DFDS i England och General Manager för Schenker Dedicated Services.

– Jag är väldigt glad över att ha fått förtroendet att leda Sveriges främsta verksamhet för landtransporter. Vi är inne i en spännande tid med bland annat digitalisering och hållbarhet högt uppe på företagets agenda, säger Viktor Strömblad, som även sitter i Schenker ABs företagsledning.

DB Schenkers Division Land har idag cirka 2 450 anställda fördelat på 28 orter över hela Sverige. Varje dag rullar cirka 4 000 fordon för att transportera gods och paket i landet.

– Jag ser mycket fram emot att jobba tillsammans med den nya företagsledningen, säger Magnus Strand, CEO för DB Schenker, Cluster Sweden, Denmark, Iceland.

AutoStore får japanska ägare – bolaget värderat till 66 miljarder kronor

Den 5 april offentliggjordes att robotbolaget AutoStores huvudägare Thomas H. Lee Partners (THL) säljer 40% av aktierna till japanska investmentbanken SoftBank för motsvarande 2,8 miljarder USD, vilket innebär att norska AutoStore i nuläget värderas till 66 miljarder kronor (THL värderar bolaget till 7,7 miljarder USD, vilket motsvarar 65,8 miljarder SEK) . THL kvartstår som huvudägare men med SoftBank som storägare är ambitionen att ytterligare driva på bolagets globala tillväxt. AutoStore har i dagsläget 20 000 robotar som är i operativ drift i mer än 600 anläggningar i 35 länder. Bolagets tillväxt sker främst inom detaljhandeln där den drivs på av en ökande e-handel, med krav på allt kortare ledtider och hög effektivitet i order-till-leverans-flödena.

E-handeln automatiserar – stor ökning inom dagligvarusektorn

På senare tid har även den snabba tillväxten inom e-grocery – dagligvaruhandelns e-handel – ytterligare drivit upp efterfrågan på AutoStores teknologi. I USA har de stora dagligvaruföretagen H-E-B, H-Mart och The Giant Company nyligen investerat i små, marknadsföra AutoStore-anläggningar, så kallade Micro-fulfillment centers. Och sedan tidigare har Walmart automatiserat i snabb takt. Den snabba ökningen av e-handel i dagligvaruhandeln bedöms driva på automationsutvecklingen under kommande år, och de flesta automationsbolag som redan är verksamma inom lagerautomation satsar på att utveckla lösningar för en snabb och kostnads- samt yteffektiv fulfillment av dagligvaror. Den här trenden har accelererat ytterligare under 2020 som en följd av Covid-19 och driver nu fram allt fler nya kreativa, automatiserade lagerlösningar i omedelbar närhet till konsumenterna. 

Micro-fulfillment Centers

En lösning som växer snabbt i bland annat USA är micro-fulfillment centers som integreras med automatiserade butikslösningar. Här byggs de automatiserade lösningarna upp dels för att snabbt och med hög densitet kunna konsolidera och leverera e-handelsordrar, dels för att erbjuda traditionell, men automatiserad butikshandel, med färskvaror och andra känsliga produkter. En annan lösning som blir allt vanligare kallas för Bolt-on Store. Här är det fråga om en kombination av ett mindre automatiserat lager som fyller på lokala butiker men även fungerar som upphämtningsställe för den snabbt växande skaran av e-handlande konsumenter. Med krav på allt mindre orderstorlekar, större sortiment, snabbare och mer bekväma leveranser krävs det nya lösningar. Föregångare i den här utvecklingen är Amazon och Walmart, vilket har gjort att utvecklingen har kommit allra längst i USA – en utveckling som nu väntas ta fart även i Europa och Asien.

Centiro Sveriges bästa arbetsplats igen

Transport Managementbolaget Centiro belönas återigen av den internationella organisationen Great Place to Work för sitt målmedvetna arbete med kultur, ledarskap och människan i fokus, vilket har resulterat i topplaceringar på listan över ”Sveriges Bästa Arbetsplatser” tolv år i följd i Sverige och höga placeringar på Europa-listan under tio år. Detta år hamnar Centiro på förstaplats på listan över stora företag och bolaget har tidigare kommit etta på listan för mellanstora företag. 

– Att bli Sveriges Bästa Arbetsplats är en seger för alla kollegor som skapar vår kultur genom sitt stora engagemang. Tillsammans arbetar vi långsiktigt med kulturfrågorna vilket skapar tillit och gemenskap – för oss är det kristallklart att medarbetarnöjdhet, tillväxt och lönsamhet går hand i hand. Hållbar framgång är så mycket mer än ett bra kvartalsresultat. Nu stannar vi upp och firar – det är viktigt! Sedan fortsätter vi att arbeta mot att bli lite bättre i allt vi gör, varje dag, säger Niklas Hedin, vd för Centirokoncernen.

På Centiro tillämpar man sedan länge idén kring självstyrande team, där många beslut fattas av medarbetarna själva. Centiro sysselsätter idag över 400 personer i sex länder och växer fortsatt med en takt på runt 30 procent per år.

Vårt ledarskap med samarbete i centrum och tron på kollegornas förmåga har visat sig fördelaktigt under det senaste året då extremt snabba omställningar har krävts ute i marknaden. Fokus på mjuka värden skapar hållbara hårda resultat och leder till en prestation från oss som går att lita på över tid, säger Niklas Hedin.

Utmärkelsen Sveriges Bästa Arbetsplatser utfärdas av Great Place to Work®, som är en global aktör som årligen delar ut kvalitetsutmärkelsen i kategorierna små organisationer (20-49 medarbetare), medelstora organisationer (50-249 medarbetare) och stora organisationer (250 eller fler medarbetare).

Martin & Servera automatiserar med TGW Scandinavia

Restauranggrossisten Martin Servera har fattat beslut om att uppföra ett nytt automatiserat lager i Norrköping. Med den nya anläggningen avvecklas verksamhetens nuvarande fyra lager där det nya automatiserade lagret när det tas i drift 2022 blir centrallager för bolagets verksamhet och fortsatta expansion. Med den nya anläggningen ska ledtiderna från order-till-leverans kortas ner samtidigt som anläggningen ger Martin & Servera goda möjligheter att fortsätta sin tillväxtresa.

Som automationspartner har Martin Servera valt TGW Scandinavia, som är ett dotterbolag till TGW Logistics Group med huvudkontor i Österrike och med fler än 3 700 anställda världen över.

– Detta är vår första större investering i automation och vi ser fram emot att arbeta med TGW i detta strategiskt viktiga projekt, säger Magnus Schultz, Utvecklingschef på Martin & Servera Logistik.

– Det har varit ett fantastiskt samarbete med projektansvariga från Martin & Servera där resultatet har blivit en lösning som kommer att stödja tillväxt och fortsatt framgång, säger Kristian Brink, försäljningschef på TGW Scandinavia.

Det automatiserade lagret kommer bestå av ett skyttelsystem med 35 000 lagerplatser i två olika temperaturzoner. För att utnyttja ytorna maximalt så lagras lådorna i tre lager. En automatiserad miniload-anläggning med 11 000 lagerplatser och en Mustang E+ som används för att fylla på och hämta ut produkter. Inkomna kundorder kommer att plockas och beredas vid fyra arbetssituationer som är sammanlänkade med skyttelsystemet. Färdiga order kan därefter antingen slutföras i en manuell pallösning eller för vidare transport till en Commissioner för konsolidering tillsammans med manuellt plock innan leverans till slutkund. Som en del av projektet ingår även ett avtal om service och underhåll som innebär att Martin & Servera ges support i anläggningen i Norrköping av TGWs personal. Syftet är att säkerställa att automationen och tillhörande mjukvara fungerar problemfritt.

TGW Logistics Group (TGW) är en ledande leverantör av materialhanteringssystem och automation. Sedan starten 1969 har företaget byggt logistiklösningar för kunder inom olika branscher världen över. I rollen som systemintegratör planerar, tillverkar och implementerar TGW avancerade logistikanläggningar med den utrustning och de mjukvaror som krävs för att ge kunderna en kostnadseffektiv hantering från godsmottagning till utleverans. TGW har dotterbolag i Europa, Kina och USA och fler än 3 700 anställda världen över.

Finalisterna utsedda i PostNord Logistics Award 2021

Nu är det beslutat vilka som blir årets finalister i Sveriges ledande logistikpris, PostNord Logistics Award som delas ut för nittonde året i rad. Årets finalister är Command Center, Elanders Group, Husqvarna och Jula Logistics. Vem som slutligen vinner årets pris avslöjas 13 april i samband med en digital direktsändning.

De nominerade är noga utvalda av en namnkunnig jury med representanter med stor erfarenhet från både industri, detaljhandel, e-handel och akademi. Priset delas ut till aktörer som bäst möter grundkriterierna; Logistiklösningens innovationskraft och kundnytta, Effektivitet och lönsamhet samt Bidrag till samhällsansvar i form av minskad klimatpåverkan och bättre arbetsförhållanden.  
 
– I år fick vi in drygt 40 nomineringar varav vi valde ut fyra finalbidrag som håller mycket hög kvalitet och som alla på olika sätt visar på logistikens stora betydelse för näringslivets och samhällets utveckling, säger Mats Abrahamsson, juryns ordförande och professor i logistik vid Linköpings universitet. 

Årets vinnare av PostNord Logistics Award utses i samband med en digital sändning på PostNords hemsida den 13 april, där även fjolårets vinnare medverkar som talare. I år bjuds också deltagarna på inspirationsföreläsningar och samtal på temat: En dynamisk supply chain – avgörande när världen och kundbehoven snabbt ändras.

2021 års finalister i PostNord Logistics Award: 

Command Center

Genom att kombinera världsledande kompetenser inom sjukvård respektive logistik, transport och inköp etablerades på mycket kort tid en effektiv logistikverksamhet som under pandemin säkrade varuförsörjningen av sjukvårdsmaterial till region Stockholm. Samarbetet präglades av professionalism, resultatinriktning, prestigelöshet och hade samhällsnyttan i fokus.

Elanders Group

Genom en målmedveten transformation från en tryckerikoncern till ett globalt tjänsteföretag, som erbjuder breda logistiklösningar med en lång rad innovativa tjänster och systemlösningar, har verksamheten utvecklats till en växande koncern på logistikens framkant. 

Husqvarna

Med uppfinningsrikedom och fokus på både kostnader och hållbarhet har en smart förpackningslösning utvecklats som avsevärt ökar fyllnadsgraden och därmed minskar C02-utsläppen i samband med transport. Lösningen skyddar även produkterna bättre vilket reducerar antalet reklamationer. 

Jula Logistics

Med entreprenörskap och innovativa logistiklösningar har ett snabbväxande multimodalt logistiknav för lagring, skeppning och omlastning av gods etablerats, finansierats och utvecklats av ett privatägt handelsföretag i nära samverkan med samhällets aktörer