Hatstore investerar i robotlager

Snabbväxande Hatstore – en butik för kepsar och mössor på nätet – investerar i en AutoStore som levereras av Element Logic. Lagerlösningen ger Hatstore en mycket mer yteffektiv lagerlösning jämfört med ett manuellt lager. Investeringen ger även bolaget möjlighet att fortsätta växa utan att behöva flytta till nya lokaler.  

– AutoStore är en nödvändig och smart lösning för att fortsätta nå våra fortsatta tillväxtmål utan att byta lokal vartannat år. Våra tillväxtmål ställer krav på att erbjuda kunderna större sortiment och där ger AutoStore oss möjligheten att lagra fyra gånger mer produkter på samma yta, säger Filip Klasson, vd på Hatstore. 

Hatstore grundades 2011 och har sedan dess gjort en snabb tillväxtresa. Idag har Hatstore internetbutiker i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Tyskland, Frankrike, Spanien, Storbritannien och Nederländerna. Antalet kunder tillkommer nu i mycket snabb takt vilket ökar kraven på en snabb, precis och skalbar logistik. AutoStore är en robotlösning som bygger på att alla produkter i lagret förvaras i backar som staplas på varandra. Robotarna rör sig över backarna och flyttar backarna till portar där produkterna plockas ut. Leveransen från Element Logic består av 18 robotar och 12 000 backar. Den robotdrivna lagerlösningen bidrar med effektivitet, precision och skapar helt nya möjligheter till skalbarhet för att hantera tillväxt och säsongstoppar.

– Kombinationen av AutoStore, annan automation vi har sen tidigare samt all kompetens bland vår fantastiska personal kommer att skapa ett e-handelslager i absolut framkant. Det ger oss möjligheten att erbjuda våra kunder en ännu bättre köpupplevelse, säger Filip Klasson, VD på Hatstore.

Click&Collect med aktivt bemötande ökar kundnöjdhet och försäljning

Click & Collect – dvs. att beställa på nätet och hämta varan i butik – har blivit en vanligare leveransmetod inom e-handeln. En ny studie av företaget CX First på uppdrag av PostNord visar att de konsumenter som hämtar sitt paket i butik blir mer nöjda och ofta köper något mer, om de får ett proaktivt bemötande av butikspersonalen. Att vänta länge på sin vara sänker däremot konsumentens upplevelse.

I takt med att hemleveranser, leveranser till ombud och leveranser till box blir fler, ökar även andra alternativ i popularitet. Under våren 2020 genomfördes en studie för att närmare undersöka drivkrafter för och effekter av leveranssättet ”hämta i butik”. Några summerande slutsatser pekar på att den främsta drivkraften är gratis frakt och att säkerställa att varan finns tillgänglig.

– Vi som leverantörer av tjänsten behövde få bättre grepp om konsumentens upplevelse och se om leveransalternativet driver merköp och ökad kundnöjdhet. Det visar sig i studien att de kunder som fått ett proaktivt bemötande av personalen i butik i samband med att de hämtade sitt paket blev mer nöjda med sin leverans än de som inte fått ett sådant bemötande. De som är allra mest nöjda har också köpt något ytterligare när de hämtade ut sitt paket, säger Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik på PostNord. 

Att säkra upplevelsen i kundmötet är en viktig faktor för att öka det som kallas för NPS, Net Promoter Score. Kunder som upplever att det tar lång tid att få ut sitt paket är mest missnöjda, och studien visar alltså också att ett proaktivt bemötande från butikens personal får NPS:en att öka markant.

– Utmaningen för handeln blir att fortsätta integrera olika kanaler för att uppnå sömlöshet mellan online och offline, så att konsumenterna kan ta del av det bästa av båda världar. Det är tydligt att kundmötet i butiken blir spjutspetsen i arbetet med att förstärka varumärket och skapa nöjda och återkommande kunder och där kan tjänster för att hämta e-handlade försändelser i butik göra skillnad, säger Peter Hesslin. 

Studien är baserad på 20 djupintervjuer och samarbeten med 11 större e-handelsföretag, samt 462 enkätintervjuer av konsumenter i butik. 

The Future of Warehousing

Supply Chain Effects Stefan Karlöf intervjuar tre erfarna experter från Zebra Technologies på temat Framtidens lager- och materialhantering (The Future of Warehousing):

  • Daniel Dombach, Director EMEA Industry Solutions, Zebra Technologies 
  • Mattias Lindström, Director, Regional Sales Nordics, Zebra Technologies
  • Paul Reed, Regional Product Manager, Enterprise Mobile Computing, Zebra Technologies

Se samtalet här!

SCE #4 2020

Ur innehållet:

  • Intervju med Oscar von Konow, COO på snabbväxaren NA-KD
  • ”Vi ska vara teknikledande i transportbranschen” Intervju med DHL Supply Chains Markus Voss och johan Reventberg, President EMEA, Blue Yonder
  • Snabbfotad eftermarknadslogistik på Hiab – intervju med Bert van den Berg
  • Intervju med Lars Hultén, vd Swisslog Norden
  • ”Hyperautomation” i supply chains, av Hans Berggren
  • Och mycket annat!

Amazon etablerar forskningscenter för autonoma leveransfordon i Cambridge

Amazon bygger upp ett kompetenscenter för autonoma leveranser i Cambridge, Storbritannien. Syftet med etableringen är att utöka sina forsknings- och utvecklingsinsatser kring leveransroboten och tjänsten Amazon Scout, ett helt elektriskt och autonomt fordon.

Fordonet är kompakt och tar sig fram längs trottoarer och gångstråk i promenadtakt. Inledningsvis kommer fordonen att leverera i samarbete med Amazons personal, men på längre sikt är ambitionen att leverera helt autonomt. Det nya kompetenscentret i Cambridge kommer arbeta i nära samverkan med personalen vid Amazons forskningslaboratorium i Seattle, och utveckla de kritiska mjukvaror som behövs för att Scout ska kunna navigera säkert i närheten av fotgängare, cyklister, husdjur och olika föremål som finns i omgivningen. För närvarande pågår pilottester med Amazon Scout i fyra amerikanska delstater. 

Mari Låtun Stebekk ny Sales Manager, Integrated Solutions, Swisslog

Swisslog förstärker ytterligare sin nordiska försäljningsorganisation med rekryteringen av Mari Låtun Stebekk till rollen som Sales Manager Integrated Solutions i Norge. 

– Just nu lär jag mig vår organisation och alla våra produkter och lösningar. Swisslog har verkligen en helt unik produktportfölj. Med lösningar som spänner över allt från conveyorsystem till större integrerade automationsinstallationer som t ex innehåller Tornado miniload-kranar, Vectura pallkranar och mängder av olika kombinationslösningar där vi integrerar de bästa lösningarna på marknaden, säger Mari. 

Hon berättar att hon är positivt överraskad av bredden och djupet i Swisslogs utbud. Mari understryker även vikten av att ha ett varuförsörjningsperspektiv, där huvudfokus läggs på att förbättra kundernas totala lönsamhet, inte enbart på kostnadsbesparingar i lagret. 

– Målsättningen är att hjälpa kunderna att öka sin konkurrenskraft, inte enbart leverera lösningar som ger en mer kostnadseffektiv lagerdrift. För att lyckas måste vi ta ett supply chain perspektiv där vi bidrar till värdeskapande i form av snabbare och mer precisa leveranser till kundens kund och inte minst en enkel och effektiv returhantering, något som just nu är en särskilt stor utmaning för e-handeln.

Mari Låtun Stebekk har en examen i Logistics, Materials and Supply Chain Management från Norwegian Business School. Hon har stor erfarenhet av att arbeta med logistikoptimering och har ledarerfarenhet från olika roller inom inköp, försäljning, marknad och analys. Närmast kommer Mari från rollen som inköpschef på Hydroscand Norge där hon och hennes team ansvarade för det strategiska och operativa inköpsarbetet. Dessförinnan arbetade Mari under sju år i olika roller på konsultföretaget Norwegian Logistics AS.

– Det är ett privilegium att få jobba tillsammans med så många duktiga medarbetare i ett spännande bolag och på en snabbväxande marknad. Det är mycket att sätta sig in i och jag känner mig enormt laddad inför uppgiften. Nu ska vi bli den självklara marknadsledaren på den norska marknaden!

DHL & McKinsey: ”Delivering Pandemic Resilience”

Den allra första breda användningen av Covid-19 vacciner väntas påbörjas redan under fjärde kvartalet i år. Då behöver regeringar, myndigheter och läkemedelsbolag börja förse en global marknad med stora mängder vaccin – miljarder doser. Mot den bakgrunden har DHL och McKinsey just publicerat rapporten ”Delivering Pandemic Resilience”. Frågan som ställs och delvis besvaras är hur en säker och stabil försörjning av kritiska läkemedel och sjukvårdsmaterial ska kunna säkerställas i samband med den aktuella pandemin och andra hälsokatastrofer. 

Just nu utvecklas och testas cirka 250 olika Covid-19-vaccin och de befinner sig alla i olika faser. De som så småningom ska användas bredare underställs krav på strikt temperaturkontroll på upp till -80 grader i samband med lagerhållning och transport – att jämföra med den konventionella temperaturen för vacciner som ligger kring minus 2 till minus 8 grader. Detta är en av flera utmaningar som behandlas i rapporten, där man även konstaterar att logistikutmaningen rent volymmässigt handlar om att hantera upp till 200 000 pallar, 15 miljoner leveranser av kylboxar och 15 000 flygtransporter.

Stresstest för global, storskalig katastroflogistik

I rapporten identifieras de största utmaningarna och viktigaste lärdomarna hittills av Covid-19. Särskilt fokuseras inboundlogistik och distributionsmässiga utmaningar. Den stora utmaningen är förstås att hantera de enorma volymer av vaccin som nu kommer att behöva lagerhållas, distribueras och levereras i tid och utan att ha påverkats av temperaturvariationer. Samtidigt gäller det att ta hänsyn till hållbarhetsfrågor i hela processen. Med andra ord ett omfattande stresstest för en global, storskalig och komplex logistik och varuförsörjning.

Ramverk för att hantera framtida katastrofer

I rapporten presenteras ett ramverk för hur framtida katastroflägen bör hanteras genom en robust katastrofberedskapsplanering, nätverkssamarbete och en ändamålsenlig logistisk infrastruktur och ett IT-stöd som ger den visibilitet som krävs över hela försörjningsprocessen. Rapporten kan laddas ner här.

PipeChain och Boxon lanserar molntjänst för produktmärkning

PipeChain – som erbjuder molntjänster för effektivare, digitala supply chain management-processer – har i samarbete med förpackningsspecialisten Boxon skapat en gemensam molntjänst för en automatiserad, global produktmärkning.

– Utöver det värde som skapas av att vi standardiserar och automatiserar produktmärkningen så innebär tjänsten att digitaliseringen av supply chain nu täcker in hela order management-processen, vilket är ett resultat av PipeChains och Boxons breda utbud av molnbaserade tjänster och förpackningslösningar för globala försörjningskedjor, säger Lotta Samuelsson, vd för Boxon Production AB.

Genom att kombinera de båda bolagens förmågor erbjuds marknaden en snabb väg till en standardiserad och automatiserad global produktmärkningsprocess.

– Den effektiva molnplattformen för global produktionsmärkning adderar stort värde till våra befintliga kunder. Boxon kan på motsvarande sätt erbjuda en attraktiva förpacknings- och märkningslösningar, som ger ökat värde, säger Hans Berggren, vd på PipeChain Group.

Audionord International och HiFi Klubben automatiserar sin tullhantering

Företaget bakom Hi-Fi Klubben, Audionord International, inför den molnbaserade tullhanteringslösningen GCT från Descartes. Lösningen gör det möjligt för Audionord att automatisera delar av sitt arbetsflöde och slippa lägga resurser på de mest rutinmässiga momenten i sin tullhantering. 

Audionord International har en eller två veckovisa leveranser av varor till Hi-Fi Klubbens norska butiker samt dagliga leveranser från Nordjylland till sina norska webbkunder. Vid vare leveranstillfälle inkluderar detta både export från Danmark och förtullning av importen till Norge. För att förenkla och effektivisera hanteringen har Audionord därför valt att implementera den automatiserade tullösningen. 

– Vi hade ett behov av att uppgradera vår tullhantering med ny teknik som kan hjälpa oss att automatisera processen. Vi undersökte marknaden för tullsystem och landade till slut i GCT från Descartes då det ger oss den absolut bästa möjligheten att automatisera våra arbetsflöden, samtidigt som vi manuellt kan komplettera med data i systemet. Det är en unik kombination som kommer ge oss stor flexibilitet, säger Morten Nielsen, Transport- och projektledare på Audionord International.

Stor tidsbesparing
Vid import av varor till de norska butikerna står Audionord själva för förtullningen. En process som inte bara inkluderar export av data från företagets ERP-system till GCT, utan också upprättande och leverans av dokument som skickas digitalt till transportören.

– Vi ser fram emot att få det här mer automatiserat, och att vi inte varje vecka behöver lägga så mycket tid på det. Förutom att GCT har ett gränssnitt som är enkelt att arbeta i, ser vi även stora vinster med att gå från en on premiss-lösning, med egen server, till ett helt molnbaserat verktyg. Det frigör resurser för oss då vi inte längre behöver övervaka och underhålla serverplattformen på samma sätt som tidigare. Vi har säkrat för en hög drifttid och en uppdaterad programvara, vilket gör att vi kan fokusera på vår kärnverksamhet, säger Morten Nielsen, som räknar med att implementera systemet och driftsätta systemet under hösten 2020.

Inköpschefsindex fortsätter upp – 53,4 i augusti

PMI-total noterades till 53,4 i augusti från uppreviderade 51,4 i juli. Det är andra månaden i rad som PMI-inköpschefsindex är i tillväxtzonen och indexet når den högsta nivån sedan fjärde kvartalet 2018. Vårens fall har återhämtats, men det innebär inte att industrin är tillbaka till de produktionsnivåer som rådde före coronapandemin enligt Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank. För detta krävs en längre period i tillväxtzonen än två månader. 

Orderingången ökar rejält

Enligt Swedbank bidrog samtliga delindex till uppgången för PMI-total. Delindex för orderingång svarade för den största ökningen i augusti och bidrog med 1,1 indexenheter, följt av sysselsättning och leveranstider med vardera 0,3 indexenheter. Bidraget från produktionen begränsade till 0,1 indexenheter. Tillverkningsindustrins produktionsplaner var mer expansiva i augusti jämfört med i juli och indexet steg till 62,1, den högsta nivån sedan drygt ett år tillbaka. Prisindexet för rå- och insatsvarupriser signalerar ett fortsatt svagt pristryck från producentledet även om indexet steg i augusti till 48,3 från 44,0 i juli. Det är femtonde månaden i rad som indexet är utanför 50-strecket, vilket är den längsta sammanhängande perioden i indexets historia. – Ett lågt resursutnyttjande och en starkare krona tenderar till att dämpa pristrycket i närtid, säger Jörgen Kennemar.