DB SCHENKER TESTAR NY LEVERANSLÖSNING FÖR PAKET


– Vi erbjuder sedan länge hem- och ombudsleveranser. Nu testar vi ett helt nytt koncept tillsammans med företaget iBoxen som går ut på att vi levererar till boxar utomhus inom promenadavstånd för mottagaren. Vi kallar det bostadsnära leveranser, säger Viktor Strömblad, Head of Land på DB Schenker
.

En stor fördel med iBoxens lösning är att den är öppen för såväl transportörer som mottagare dygnet runt.

– De boxlösningar som finns idag är ofta placerade i butiker eller i andra inomhusmiljöer, vilket gör att lösningen kräver att butiken har öppet. Därför ser vi iBoxens koncept med bostadsnära boxar som ett bättre komplement till de ombuds- och hemleveranstjänster vi redan har i vår portfölj, säger Viktor Strömblad.

iBoxen har som mål att under de närmaste fem åren sätta ut en leverans­box per 90 hushåll över hela Sverige, något som kommer innebära att många inte får mer än ett par hundra meter till närmaste leveransbox. När paket levererats öppnar mottagaren enkelt via en app och sitt BankID rätt fack med hjälp av en låslösning via företaget Qlocx och kan hämta sina varor.

– Det känns både glädjande och viktigt att ännu en stor transportaktör slutit avtal med iBoxen. Genom att ansluta sig till vår infrastruktur kan transportbolagen minska sina kostnader, både ekonomiskt och miljömässigt, samtidigt som de kan erbjuda slutkunden en tjänst som är både smidig, hållbar och mer tillgänglig, säger Anders Holm, COO och medgrundare till iBoxen.

– Vi ser ingen anledning för oss att bygga egna leveranspunkter, vi tror istället på samarbetet med iBoxen som en neutral aktör där vi kan fokusera på själva transporten. Det ger möjlighet till en väl utbyggd infrastruktur där mottagare kan erbjudas leveranser nära sitt hem kombinerat med DB Schenkers marknadsledande kvalitet, säger Viktor Strömblad. 

Riksdagen ger klartecken för Nyköpings logistikpark

Statliga Orio AB (fd SAAB Automobile Parts)har tecknat samarbetsavtal med Logistic Contractor AB som ingår i Wästbygg Gruppen, om att utveckla Nyköpings logistikpark på ett cirka 400 000 kvadratmeter stort markområde på Arnös industriområde i Nyköping. Fullt utvecklad kommer Nyköpings logistikpark att bli en logistikhub av strategisk betydelse för hela Mälardalen. Samtliga formella godkännanden har nu givits kring samarbetsavtalet mellan statliga Orio AB och Logistic Contractor AB, som ingår i Wästbygg Gruppen. Därmed kan parterna påbörja utvecklingen av Nyköpings logistikpark.

Beskedet innebär att Orios styrelse har godkänt samarbetsavtalet, liksom riksdagen enligt regeringens proposition 2020/21:99 i vårändringsbudgeten angående utvidgat mandat för Orio, samt Orios ägare, så kallad ägarsamordning. Även Wästbygg Gruppens styrelse har godkänt samarbetsavtalet meddelar partnerna i ett pressmeddelande.

Marken som ska exploateras ägs idag av Orio, har byggrätt och ligger i direkt anslutning till företagets lager och distributionscentral i Nyköping. Genom avtalet förbinder sig Logistic Contractor att under en femårsperiod erlägga cirka 200 miljoner kronor till Orio.

– Effektivare logistik i en av Sveriges nyckelregioner är målsättningen. En förädling av vårt stora markinnehav i samarbete med en professionell aktör som Logistic Contractor är viktigt för Orios logistikerbjudande, men är också av strategisk betydelse för varuleveranser i hela Mälardalen. Nyköpings logistikpark innebär ett stort antal nya arbetstillfällen lokalt, men kommer också att få stor betydelse för hela regionen, säger Gustaf Ljunggren, vd för Orio.

– Detta blir vår andra markaffär på kort tid. Vi ser att tiden nu är mogen för Logistic Contractor att göra den här typen av investeringar för att bredda vårt erbjudande ytterligare och ge oss större flexibilitet i framtida affärer. I Nyköping får vi ett utmärkt logistikläge med närhet till E4, Stockholm, Skavsta flygplats, Oxelösunds hamn och järnväg. Dessutom ser vi en mycket intressant samarbetspartner i Orio AB, där vi har en tydlig samsyn i vår vision för hur vi vill utveckla det här markområdet, säger Benn Karlberg, vd på Logistic Contractor AB.

Zebra förvärvar Fetch Robotics

Zebra Technologies fortsätter sin resa mot att vara en aktör som erbjuder allt mer avancerade automations- och digitala lösningar genom förvärvet av robotbolaget Fetch Robotics. Fetch utvecklar så kallade AMR:er, dvs. Autonoma Mobila Robotar, som används för att effektivisera och optimera plockning i bland annat lager- och produktionsanläggningar.

Enligt Zebra erbjuder Fetch marknadens bredaste utbud av AMR:er som sömlöst integreras med lager- och produktionssystem och utan att det behövs förändringar av anläggningar eller infrastruktur.

– Förvärvet av Fetch Robotics kommer att accelerera vår resa mot vår vision för Enterprise Asset Intelligence och tillväxten inom intelligent industriell automation genom att vi omfamnar nya arbetsprocesser som gör det möjligt för våra kunder att arbeta mer effektivt i allt mer automatiserade och data-drivna miljöer, säger Anders Gustafsson, CEO på Zebra Technologies.

Sedan tidigare äger Zebra 5 % av Fetch Robotics och erlägger nu 290 miljoner dollar (ca 3 miljarder kronor) för resterande 95 % av bolaget. Affären beräknas vara genomförd under tredje kvartalet 2021.

– Förvärvet innebär att vi ytterligare lever upp till vårt åtagande att optimera försörjningskedjan från tillverkning till konsumtion. Vi är glada över att välkomna Fetch Zebrafamiljen, avslutar Anders Gustafsson, som medverkar i en personlig intervju i det senaste numret av Supply Chain Effect.

Zebra Technologies Corp. leds sedan 2013 av svensken Anders Gustafsson. Bolagets aktier är noterade på Nasdaq USA.

Även PostNord investerar i automationslösningen AutoStore

PostNord bygger en ny logistikanläggning i Ljungby som bestyckas med en omfattande AutoStoreanläggning som levereras av Element Logic. Sedan tidigare har ett stort antal TPL-aktörer satsat på Autostore, bland annat Bring, Schenker, Aditro Logistics och DSV.

PostNord TPL har de senaste åren satsat rejält på automatisering av sina lagerprocesser, med allt från enkla lagerautomater till två stora avancerade shuttle-system i Norrköping.

– Kombinationen av ökad e-handel och utveckling av mer kostnadseffektiva och flexibla system gör automation väldigt intressant för oss som tredjepartslogistikaktör, säger Sylvia Sundell, regionchef i Småland, PostNord TPL.

I Ljungby finns sedan tidigare automatiserade delar av packprocessen för e-handelsleveranser. Nu adderas automation av plockprocessen genom robotsystemet AutoStore. En AutoStore skapar nya möjligheter till att skapa en effektivare plockprocess, framförallt kopplat till e-handel där det sker mycket styckplock.

– Vi har redan mycket automation inom PostNord TPL men detta blir vår första AutoStore-anläggning. Det känns roligt att kunna erbjuda befintliga och nya kunder än mer konkurrenskraftiga logistiklösningar, säger Karl Kallin, logistikutvecklingschef i region Småland, PostNord TPL.

Installationen kommer att påbörjas januari 2022 med planerad driftsättning i mars 2022.

Hööks Hästsport väljer RELEX Solutions

Hööks Hästsport som är Skandinaviens ledande detaljhandlare inom hästsportsbranschen har valt RELEX Solutions för prognostisering, varuförsörjning och allokeringar för sina 58 butiker, distributionslager och online-kanal. Hööks är ett dotterbolag till Jula, som sedan tidigare använder RELEX system, kommer använda RELEX i sin verksamhet i Sverige, Norge, Finland och Danmark för att förbättra tillgängligheten och optimera sina lagernivåer genom hela sin varuförsörjning. Samarbetet med RELEX innebär att ”best practices” kommer att införas för Hööks processer för efterfrågeprognostisering, vilket ska medföra att företaget kommer att förbättra sin långsiktiga planering och hitta ett mer proaktivt sätt att arbeta med lagerhantering.

– Vi arbetar med RELEX tack vare att lösningen sömlöst integrerar och effektiviserar alla planeringsprocesser inom varuförsörjning, för alla våra butiker, distributionslager och online-kanal. RELEX ger oss en kraftfull lösning för prognostisering och varuförsörjning, som inte bara underlättar vår planering och förbättrar resultaten, men som också kan växa utefter våra behov och stötta vår framtida tillväxt. RELEX lösning har en viktig roll i vår vision om att producera och sälja högkvalitativa produkter som möter våra kunders behov, säger Joachim Höök, CEO på Hööks Hästsport.

– Vi är otroligt glada över att påbörja detta projekt tillsammans med det fantastiska teamet på Hööks, som alla har imponerat på oss med sin positivitet och ’can-do’-attityd, säger Joakim Hellman, Sales Manager på RELEX Solutions.

Största Geopolitiska riskerna 2021

Efter pandemiåret 2020 var alla överens om att Covid 19 var en katalysator för ett ökat fokus på risk och ”resiliens”, det vill säga motståndskraft, som kommer påverka supply chains och världshandel under lång tid framöver. Redan ett par månader in i pandemin började många storföretagsledare och ekonomer att tala om behovet av mer dual sourcing, multi sourcing, nearshoring och ökad logistikkapacitet och bättre riskanalys för att i framtiden bättre kunna hantera och motstå konsekvenserna av plötsliga skeenden och säkra tillgången till affärskritiska råvaror och komponenter. Men vilka är just nu det största geopolitiska riskerna? Enligt världens största kapitalförvaltare Blackrock Investment, med ett förvaltat kapital på ca 87 biljoner kronor, är de tio mest sannolika geopolitiska riskerna just nu i rangordning följande (Blackrock Geopolitical Risk Indicator, 2021):

  1. Global teknologisk frikoppling. Den teknologiska frikopplingen mellan USA och Kina, som en konsekvens av stormakternas rivalitet och där länderna vill säkra sin egen försörjningsförmåga av alla strategiska teknologier och komponenter, vilket kan komma att drabba resten av världen. 
  2. Omfattande cyberattacker. Skydd av riskutsatta nätverk som är sårbara för spioneri, intrång och sabotage.
  3. Politiska risker på framväxande marknader i spåren av Covid 19. Risk för smittspridning och politisk oro i länder som inte får bukt med Covid 19 på grund av brist på vaccin.
  4. USA och Kinas strategiska konkurrens. En av dessa risker är ett kinesiskt militärt agerande mot Taiwan och/eller i Sydkinesiska havet.
  5. Nordkorea. Nordkoreas fortsatta militära och nukleära upprustning och tester av ballistiska missiler och liknande provokationer från Nordkorea.
  6. Covid 19 bryter ut igen. Att bekämpandet av Covid 19 misslyckas och pandemin bryter ut igen i nya varianter i den utvecklade världen.
  7. Terrorattacker. Att större terrorattacker inträffar som skördar många människoliv och skapar störningar i det globala affärslivet.
  8. Spänningar i gulfen. Att USAs förhandlingar med Iran kring kärnteknologi misslyckas och leder till ytterligare spänningar.
  9. Europa fragmenteras. Att EU-ländernas sammanhållning försvagas på grund av den politiska utvecklingen i respektive land (Tyskland, Frankrike m.fl.) och att problem med utrullningen av vaccinationen mot Covid 19 leder till ytterligare nedstängningar. 
  10. Oenighet i klimatfrågan. Att de utvecklade länderna misslyckas med att reglera kring investera i en utveckling som leder fram till ambitionen om nollutsläpp av klimatgaser. 

Källa: Blackrock Geopolitical Risk Indicator, 2021

AutoStore levererar sitt sexhundrade system

Omåttligt populära AutoStore nådde en milstolpe i och med DSV Solutions beställning av ett antal AutoStore-anläggningar till sin 3PL-verksamhet i nio länder. I och med affären levereras den sexhundrade robotanläggningen från norska AutoStore. Anläggningarna kommer att levereras av Element Logic, som är en av AutoStores partners för försäljning, installation och integration. Enligt Element Logic sålde man det högsta antalet AutoStore-anläggningar i världen under 2020. Totalt sett leder dock Swisslog stort med sina cirka 270 installerade anläggningar över hela världen, det vill säga närmare hälften av det totala antalet installationer. Den första installationen någonsin gjordes däremot av Element Logic 2005. Under senare år har AutoStores snabba tillväxt rönt internationell uppmärksamhet och i början av april investerade japanska Softbank 25 miljarder kronor i AutoStore, vilket innebär att företaget värderades till 65 miljarder kronor. AutoStore har sitt huvudkontor i Nedre Vats i Norge och bedriver även verksamhet i USA, Storbritannien, Tyskland Frankrike, Spanien Italien, Sydkorea och Japan.  

Svenskt Näringsliv: ”Svenska företag riskminimerar i den globala försörjningskedjan”

Av en ny enkät som genomförts av Svenskt Näringsliv framgår att svenska företag håller fast vid sina globala försörjningskedjor trots de negativa erfarenheterna under pandemin. Däremot uppger 80 % av de medverkande företagen att de ökar sina lager, 53 % att de skaffar sig fler alternativa leverantörer och 20 % att de avser att köpa från fler länder. Allt för att framöver minska risken för störningar i sina globala försörjningskedjor.

– Det här är ett tecken på att företagen, efter drygt ett år av corona, har identifierat olika förändringar som de har eller kommer genomföras för att minska sårbarheten inför en kommande kris, säger Anna Stellinger, chef för internationella och EU-frågor på Svenskt Näringsliv.

Den klart viktigaste förändringen som företagen planerar för är att de ökar lagerhållningen. Närmare 8 av 10 av de svenska företagen i undersökningen genomför eller planerar att genomföra förändringar i sin lagerhållning.

– Det ändrar inte handelsmönstret eller inköpen, men gör företaget mindre sårbart än i en just-in-time modell, som handlar om att man ska ha så små lager som möjlig. Värde- och leverantörskedjorna förblir däremot desamma, produktionen ”plockas inte hem”, men man säkrar upp större lager för att minska sårbarheten, säger Anna Stellinger.

Att plocka hem produktionen till Sverige eller köpa mer lokalt är ytterligare ett sätt att mitigera risk. 15 % av de tillfrågade uppger att kommer att köpa mer från Europa framöver.

Möt doldissvensken Anders Gustafsson, CEO Zebra: ”Det är kulturen och människorna som är grunden till framgång”

Nu är den här, årets tredje utgåva av Supply Chain Effect. Möt doldissvensken Anders Gustafsson, CEO Zebra Technologies Corporation i en personlig intervju. Dessutom mängder av experttips kring ”Low hanging fruits” i supply chain, plus fördjupande artiklar kring retrofitting av lager, smart videoanalys för nollfel i logistiken, förstärkt och assisterad verklighet, handelsutmaningar post Covid – Brexit, tull och geopolitik. Och en hel del annat! Prenumerera eller ladda ner som pdf.

https://sceffect.se/prenumerera/

SCE #3 2021

Tema: Low hanging fruits i supply chain – experternas tips!

  • Möt doldissvensken Anders Gustafsson, CEO i Zebra Technologies: ”Människorna och kulturen ger oss vår framgång”
  • Retrofitting – smart uppgradering och modernisering av ditt lager 
  • SiB Solutions tar steget ut i världen med nollfelsvision för logistiken 
  • Förstärkt och assisterad verklighet i logistiken – flexibla teknologier 
  • Handelsutmaningar post Covid – Brexit, tull och geopolitik 
  • Och en hel del annat!