PostNord förnyar avtal med Staples i Sverige och Danmark

PostNord sluter ett fyraårigt avtal med Staples – en av världens största leverantörer av kontorsmaterial. Sedan 2017 har Staples och PostNord samarbetar och nu stärks och förlängs detta med leveranser både till företag och privatpersoner.

– Det är kul att vi får fortsatt förtroende från Staples att leverera deras varor. Tillsammans med Staples har vi redan utvecklat våra tjänster så att vi kan bli mer effektiva och öka nyttan för våra kunder. Till exempel har Staples varit bidragande till utvecklingen av vår portal. Vi ser att användandet av den har minskat returer från kunder, vilket i sin tur leder till minskade utsläpp och onödig resursförbrukning. Nu tittar vi på nya tjänster att utveckla tillsammans, säger Carl-Anders Keller, Försäljningsdirektör, PostNord.

Staples Solutions är en av Europas största leverantörer av kontors- och förbrukningsmaterial och finns både online, i butik och når kund via en stor säljkår. I Europa finns bolaget representerat i Sverige, men också i Danmark, Norge, Finland, Portugal, Storbritannien, Tyskland, Österrike, Belgien, Holland, Tjeckien, Ungern, Luxemburg och Polen.

– Vi har varit väldigt nöjda med PostNords tjänster där kvalitén förbättrats ytterligare de senaste åren. Vårt gemensamma arbete och fokus på att vara proaktiva i vår dialog med våra kunder för att skapa en bättre köpupplevelse har också spelat in.  För oss med stora volymer behöver vi en partner med ett bra logistiknätverk och goda flexibla leveranser, säger Patrik Schedvin, VD Staples Sweden & Denmark.

Det nya avtalet slöts med startdatum 1 februari 2020 och löper fram till januari 2024. Även i Danmark har Staples och PostNord slutit ett nytt fyraårigt avtal.

Kronos Titan hanterar exporten med molntjänst från Descartes

Norska tillverkaren av titandioxid Kronos Titan AS väljer Descartes molnbaserade plattform Global Customs and Transport (GCT) för att underlätta och effektivisera sin tullhantering.

Kronos Titan tillverkar det icke-organiskt sammansatta pigmentet och blekmedlet titandioxid som används för att få fram den vita färgen på bland annat papper, tandkräm, solkräm och kosmetik. Nu har företaget valt en molnbaserad tullhanteringslösning från Descartes för att säkra sin exporthantering.  

– Vi är väldigt stolta över att Kronos Titan har valt vår lösning GCT. Genom användningen av vår molnbaserade plattform får Kronos flera fördelar. Exempelvis möjligheten att ta emot och hantera tulldokument elektroniskt. De kommer också kunna växa med lösningen då plattformen är en del av vårt Global Logistics Network, säger Lars Persson, försäljningschef för Norden på Descartes. 

Med en molnbaserad plattform och implementeringen av den nya GCT-lösningen mot SAP underlättas kommunikationen mellan Kronos Titan och olika tullmyndigheter världen över.

– Med Descartes lösning kan vi både skapa snabbare och säkrare dokument. Detta är nödvändigt för att hantera och säkra vårt stora varuflöde, säger Mai-Lill Stuen, Department Manager Customer Service & Shipping på Kronos Titan AS. 

Autonoma fordon bekämpar coronaviruset

Kinesiska e-handelsjätten JD.com har mobiliserat sitt logistikbolag JD Logistics i kampen mot coronaviruset. JD Logistics påbörjade den 25 januari leveranser av mat och medicinsk utrustning i de drabbade områdena med hjälp av sina autonoma drönare och robotar. För att minimera kontakt mellan människor och virusspridning har befolkningen i ökad utsträckning beställt varor på nätet. JD Logistics automatiserade lageranläggningar har därför gått på högvarv och hanterat nästan dubbelt så många order som vanligt, ca 1 miljon per dag under den senaste tiden. JD Logistics erbjuder även stödtjänster till bolagets 250 000 last-mile-leverantörer så att de kan upprätthålla sin service i de drabbade provinserna. Stödtjänsterna består bland annat av logistiskt, tekniskt och finansiellt stöd samt hälsoskydd. Under de senaste veckorna har bolaget även genomfört 2,5 miljoner leveranser av medicinsk skyddsutrustning genomförts till sjukhus, bland annat av ansiktsmasker, handskar och desinfektionsmedel.

Personallösa butiker

Utöver de autonoma leveranserna så har JD.com utvecklat obemannade snabbköp, som erbjuder konsumenter i Guilin, Shenzhen and Dongguan ett sätt att köpa sina vardagsvaror utan att behöva ha kontakt med butikspersonal. De personallösa butikerna lanserades 2017 och kunderna får access till butikerna genom att skanna en kod, hämta de produkter som man vill ha och därefter går ut från butiken. Varorna läses av och betalas automatiskt när kunden lämnar butiken.

https://jdcorporateblog.com/jd-tests-robot-and-drone-deliveries-for-coronavirus-aid/

JDA blir Blue Yonder

I tisdags offentliggjorde JDA Software att bolagets varumärke går i graven efter 35 år och med omedelbar verkan byter verksamheten namn till Blue Yonder. Namnbytet är ett led i bolagets förflyttning mot att erbjuda sina produkter i molnet och utvecklas mot en framtid av oändliga innovationsmöjligheter och ständiga förbättringar, berättar företaget i ett pressmeddelande. En ny tagline har även skapats, ”Fulfill Your Potential!”, vilket ska återspegla företagets mission.

“After great contemplation and research, we have come to the conclusion that our company brand needs to reflect the major transformation that our business has undergone in recent times. We have outgrown the name and it is time for us to rename the company,” kommenterade Girish Rishi, CEO i Blue Yonder namnbytet.

JDA förvärvade det tyska AI-bolaget Blue Yonder i augusti 2018. Genom att använda Blue Yonder som varumärke för hela verksamheten betonas betydelsen av artificiell intelligens och maskininlärning för supply chain, logistik och detaljhandel. Blue Yonders AI och ML-teknik är grunden för bilagets ”Luminate end-to-end digital fulfilment platform”, som lanserades 2019.

Shippeo tar in 20 miljoner Euro för realtidsinformation i leveransflödet

Shippeo, en europeisk specialist på realtidsinformation för globala transporter, får ett kapitaltillskott på 20 miljoner Euro (motsvarande 210 Msek) via en B-runda ledd av NGP Capital och ETF Partners tillsammans med Bpifrance Digital Ventures samt Partech som även deltog i A-rundan.

Shippeo tillhandahåller prediktiv- och realtidsvisibilitet för varuleveranser. Den AI-baserade plattformen aggregerar data från hundratals källor för att beräkna leveranstiden med en noggrannhet som uppgår till 98 procent. Sedan företaget grundades 2014 har det byggts upp framgångsrikt och har i dag över 50 stora kunder i 40 länder, bland dem Leroy Merlin, Carrefour och Schneider Electric. Antalet anställda har sedan starten tiofaldigats och Shippeo har nu 80 anställda på sju olika kontor i Europa. Under det senaste året har Shippeo ökat sin omsättning med 300 procent och är ett av Europas snabbast växande startup-bolag inom logtech.

– Vi är mycket stolta över att kunna välkomna dessa toppinvesterare. Deras internationella nätverk och gedigna erfarenhet inom mobilitetssektorn kommer att vara en viktig tillgång i vår ambition att bli världsledande inom en marknad som omsätter 6 miljarder dollar. Genom att ta realtidsinformation i leveranskedjan till en helt ny nivå ska vi öka värdet för transportköpare och transportörer. På sikt kommer vi att omdefiniera godstransporterna helt, säger Pierre Khoury, CEO och Lucien Besse, COO på Shippeo. 

Shippeo ska använda det nya kapitaltillskottet för att ytterligare stärka sin marknadsledande position i Europa med ambitionen att femdubbla sin kundbas samt utöka teamet med 150 nya tjänster inom datavetenskap, IT, försäljning och verksamhet. Dessutom ska bolaget tredubbla sina investeringar i FoU kring AI och automatisering, för att uppnå ökad verksamhetsnytta och ökad kundvisibilitet i leveranskedjan.

Supply Chain-industrin är fortfarande fragmenterad och digitaliseringen skapar enorma möjligheter att omvandla branschen, bland annat genom att erbjuda realtidsvisibilitet genom hela leveranskedjan på det sätt som Shippeos lösningar gör.

”Vi är väldigt glada och stolta över att kunna gå ut med denna nyhet. Investerarna delar vår ambition att etablera oss som den ledande aktören på de nordiska marknaderna och jag ser fram emot att hjälpa de nordiska företagen att gå från en reaktiv till en prediktiv supply chain.” 

– Vi är väldigt glada och stolta över att kunna gå ut med denna nyhet. Investerarna delar vår ambition att etablera oss som den ledande aktören på de nordiska marknaderna och jag ser fram emot att hjälpa de nordiska företagen att gå från en reaktiv till en prediktiv supply chain, säger Jonatan Rajala, Strategic Account Executive på Shippeo.

Malin Schäfer till Nowaste Logistics

Malin Schäfer lämnar jobbet som vd på automationsföretaget Knapp AB och blir vVD på tredjepartslogistikern Nowaste Logistics. Malin tillträder sin nya roll under hösten 2020.

– Det ska bli oerhört roligt att få komma till Nowaste och fortsätta resan tillsammans med fantastiska medarbetare, kunder och leverantörer. Ett företag med starka grundvärderingar, en tydlig gemenskap och teamkänsla och där man låter både medarbetare och kunder få stå i centrum. Ett 3PL-företag med bland annat erfarenhet av FMCG i kombination med automation och IT är en väldigt bra bas att stå på för att kunna hantera framtidens krav från marknaden, säger Malin Schäfer.

– Malin är en drömvärvning för oss. Med all den kunskap och erfarenhet hon har inom IT, automation och projektledning så ser jag henne som en viktig pusselbit i arbetet med att bygga Sveriges ledande logistikföretag, säger Johan Kallin, VD på Nowaste Logistics.

Nowaste Logistics är ett tredjepartslogistikföretag med ca 500 anställda och en omsättning på 490 Msek (2018).

Sendify får externa delägare – tar in 18 miljoner

Svenska logtechbolaget Sendify tar in 1,7 miljoner euro – ca 18 Msek – från Berlinbaserade vencap-bolaget Atlantic Labs, som tidigare investerat i bland annat Soundcloud, GetYourGuide, Omio och Jodel. Därmed tar Sendify för första gången in externt kapital i bolaget.

– Sedan starten, 2015, har jag haft möjligheten att egenfinansiera Sendify från min tidigare resa, vilket har gjort att Sendify har kunnat växa på med en långsiktig agenda från dag ett. Nu har vi nått en punkt där vi är i en bra position för att växla upp och då ser jag att det finns värde av ytterligare tillväxtkapital , säger Fredrik Edeland, VD på Sendify.

Investeringen sker i samband med att Sendify rekryterat Saltsidegrundaren Nils Hammar och juridikentreprenören Johan Norin till sin styrelse, som kommer att vara viktiga pusselbitar i arbetet att leda företaget mot nya marknader. Expansiv tillväxt, produktutveckling och internationalisering står näst på tur. Kapitalet kommer att lägga grunden för en expansion av Sendifys fraktbokningstjänst, som hittills hjälpt över 3 000 småföretagare i Sverige att frakta till och från hela världen.

Sendify grundades av entreprenören Fredrik Edeland i slutet av 2015 och är en end-to-end-tjänst för småföretagare för att beräkna pris, boka och spåra frakt. Under 2019 mer än dubblade Sendify sin omsättning, från 11 miljoner SEK till över 26,3 miljoner SEK. 3 000 småföretagare använder i dagsläget Sendify för sina frakter. År 2019 tog Fredrik Edeland hem andraplatsen i Företagarnas tävling ”Årets Unga Företagare”.

Gartner: 85 % av logistikchefer ökar sin outsourcing 2020

I en färsk studie från analysföretaget Gartner uppger 85 % av tillfrågade logistikchefer att deras outsourcing-budget kommer att öka med mer än 5 % under 2020. Resultatet är därmed i linje med hur logistikcheferna besvarade frågan året innan, vilket innebär att logistikoutsourcing är ett fenomen i fortsatt tillväxt.

“Outsourcing av en eller flera logistikaktiviteter har blivit det normala, Frågan är inte längre om man ska outsourca eller inte, utan vad och hur mycket som ska outsourcas. Att utvärdera olika outsourcingstrategier har blivit en prioritet för logistikledare,” säger Courtney Rogerson, senior principal analyst vid Gartner Supply Chain Practice.

Ökningen av logistikoutsourcing antas bero på att det stöttar affären. 70 % av respondenterna uppger att funktionella mål, end-to-end mål och företagsövergripande mål har mötts eller överträffats med hjälp av outsourcing till externa aktörer, exempelvis till tredjepartslogistiker/3PLs .

Teknik, hastighet och visibilitet

Av undersökningen framgår att logistikledarnas främsta mål måste förverkligas av outsourcingstrategin. Hälften av respondenterna uppger att uppdaterade IT-system, ökad snabbhet och förbättrad visibilitet är de viktigaste målsättningarna under 2020.

Gartner 2019 Logistics Outsourcing Strategy Survey baseras på en intervjuundersökning med 190 respondenter i Nordamerika, Europa och Asia-Pacific.

Källa: Gartner, dec 2019

Ny CEO och koncernchef för Toyota Material Handling Europe

Toyota Material Handling Europe (TMHE), med huvudkontor i Mjölby, har utsett Ernesto Domínguez till ny VD och koncernchef. Ernesto är idag vd i bolagets franska försäljningsbolag och tillträder sin nya befattning den 1 april.

Ernesto Domínguez är 53 år och började som vd på Toyota Material Handling i Spanien (dåvarande BT España) år 2000. Sedan 2016 är han vd för TMHE’s franska försäljningsbolag.

”Vi står vid ett vägskäl där vi fortsatt behöver utveckla vår traditionella affär för att vara relevanta för våra nuvarande kunder. Samtidigt behöver vi utveckla vår verksamhet och våra relationer inom nya tillväxtområden. Jag är stolt men ödmjuk inför våra utmaningar framöver och ser fram emot att ta mig an dem i samarbete med våra kunder, partners och mina kollegor i hela Europa ”, säger Ernesto Domínguez i en kommentar.

Utnämningen av Ernesto Domínguez följer på beslutet från Matthias Fischer att lämna Toyota Material Handling Europe. Under Matthias Fischers åtta år som VD och koncernchef har TMHE ökat sin försäljning med 53 %. Toyota Material Handling Europe (TMHE) är den europeiska regionala organisationen inom Toyota Material Handling Group som är en del av Toyota Industries Corporation, världens marknadsledande leverantör inom området materialhantering.

H&M utser supply chain proffset Helena Helmersson till ny koncernchef

Med Helena Helmersson som ny vd och koncernchef för klädjätten H&M är det en person med mycket djup och bred supply chain-kompetens som tar över efter Karl-Johan Persson. Närmast kommer Helmersson från posten som COO i H&M med ansvar för bland annat expansion, logistik, produktion, IT och AI. Under sina mer än tjugo år i företaget har Helena Helmersson innehaft en rad poster med fokus på supply chain. Hon började karriären 1997 som ekonom på inköpsavdelningen. Efter ett antal olika jobb inom inköp utsågs hon 2007 till Regional Supply Chain Manager i Asien. 2010 utsågs hon till Head of Sustainability och blev samtidigt medlem av ledningsgruppen för koncernen. Helena Helmersson drev hållbarhetsfrågorna mycket målmedvetet och framgångsrikt och utsågs 2015 till Global Head of Production med placering i Hongkong. För ett och ett halvt år sedan tillträdde hon befattningen som COO för H&M Group, men går nu alltså vidare till vd-jobbet i ett av Sveriges största företag.