I ett kortfattat meddelande konstaterar Svenska Mässans team bakom Logistik & Transport att coronaviruset har fåtts pass stora konsekvenser att årets Logistik & Transportmässa och konferens ställs in. Förhoppningen var in i det sista att kunna genomföra Logistik & Transport 2020 som planerat, men till sist fattades alltså beslutet att ställa in. Nu är i stället siktet inställt på att arrangera mässan och konferensen den 9.10 november 2021 i Göteborg.
Nike storsatsar på AI för prediktiv analys
Nike förvärvade 2019 Bostonbaserade AI- och dataanalysbolaget Celect för en hemlig summa pengar. Förvärvet var ett led i Nikes ambition att sälja allt mer via digitala kanaler, direkt till konsument. Genom att integrera Celects teknik i Nikes mobilappar och webbshop är avsikten att bättre förutse vilka skomodeller och sportkläder som konsumenterna vill ha, när de vill ha dom och var de vill köpa produkterna.
– Vi måste vara drivna av kundinsikt, optimerade data och hyperfokuserade på konsumenternas beteende, konstaterade Eric Sprunk, Nikes COO i samband med förvärvet och han konstaterade att förvärvet skulle snabba upp Nikes förmåga till produktiv analys med två-tre år, jämfört med att driva en egen intern utveckling.
Ett år senare inför nu Nike Celects AI-plattform i sina lager, för att därigenom fatta bättre beslut om vilka varor som ska finnas i vilket lager, för att optimera leveranstider, hanteringskostnader och samtidigt hålla lagernivåerna så låga som möjligt. Än så länge säljs över 80 % av bolagets produkter via återförsäljare. Men under tredje kvartalet i år ökade Nikes digitala försäljning med 82 % och ambitionen är att fortsätta att bygga upp en allt större försäljning direkt till konsument eftersom den kanalen ger sportskotillverkaren betydligt högre marginaler. Stora investeringar görs nu för att bygga upp försörjningskapaciteten för den digitala försäljningen samtidigt som den operativa effektiviteten ska ökas med hjälp av prediktiv analys, modellering och datadriven lagerläggning. I samband med Nikes senaste kvartalsrapport framkom även att 100 % av alla skor och 75 % av alla sportkläder nu kan spåras med RFID, vilket uppges maximera visibiliteten och effektiviteten i bolagets lager.
Nu lanserar PostNord paketboxar
Nu startar PostNord en pilotlansering där 100 paketboxar testas på olika platser i Stockholm. Boxarna kommer under försöksperioden finnas i Huddinge, på Lidingö och i Stockholms stad. Därmed tar PostNord upp kampen med aktörer som Instabox, DHL, Budbee och Bring, som sedan tidigare lanserat lösningar för leverans i skåp med digitala lås.
– Nu är testplaceringarna klara och vi ser stort intresse från många partners. I början kommer vi att koncentrera placeringarna till områden kring Stockholm, för att utvärdera piloten i ett begränsat område. Blir piloten lyckad ser vi det som ett bra leveransalternativ för fler delar av Sverige, såväl i tätort som glesbyygd, säger Helena Sjöberg, Affärsutvecklare inom Last Mile på PostNord Sverige.
Bland pilotens samarbetspartners finns bland annat fastighetsaktörerna Einar Mattsson, HSB, Akademiska Hus, Huddinge Kommun, Vasakronan och Stockholms Stads Parkering samt retailbolagen Circle K, Lidl, COOP, ICA och Axfood.
– Vi strävar alltid efter att på olika sätt utveckla servicen och erbjuda hyresgästen genomtänkta lösningar samtidigt som vi utvecklar fastighetsägarens affär. PostNords pilot med Paketboxar som placeras ut i några av Einar Mattsson Fastighets bostadsområden är en intressant servicelösning som vi hoppas kunna ta ut till alla våra bostadsområden och förvaltningskunder, säger Jakob Windh, Affärs- och verksamhetsutvecklingschef på Einar Mattsson Fastighetsförvaltning.
– Som ett steg mot att göra vardagsstressen mindre olidlig utökar vi nu möjligheten att kunna handla och hämta paket samtidigt. Genom samarbetet med PostNord hjälper vi våra kunder att spara, inte bara pengar utan också värdefull tid. Vi på Lidl älskar att testa nya spännande samarbeten och lösningar och vi vet att många av våra kunder kommer uppskatta denna utökade service, säger Thomas Brattlöw, fastighetsdirektör på Lidl.
”Robust återhämtning”
Inköpschefsindexet PMI-total ökade under september för femte månaden i rad och noterades till 55,3 i september att jämföra med 53,8 i augusti. Återhämtningen i industrin fortsätter därmed och indexet är för första gången sedan hösten 2018 högre än det historiska genomsnittet (54,3).
– En robust orderingång och ökad produktion driver uppgången men fortfarande dröjer industrin med att nyanställa personal, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank.
Produktion och orderingång ökar mest
Delindex för produktion och orderingång svarade för största ökningarna och nådde i september de högsta indexnivåerna sedan början av 2018. Sammantaget bidrog de med 1,8 indexenheter till uppgången i PMI-total. Delindex för sysselsättningen sjönk och är kvar utanför tillväxtzonen medan leveranstiderna ökade något. Tillverkningsindustrins produktionsplaner får betraktas som fortsatt expansiva även om indexet minskade något i september till 59,1.
– Det är positivt att majoriteten av industriföretagen räknar med att öka produktionen det närmaste halvåret, men en ökad smittspridning av coronaviruset kan på sikt skapa en ökad osäkerhet om de framtida tillväxtutsikterna. Nästkommande månaderna kommer att bli avgörande, säger Jörgen Kennemar. Prisindexet för leverantörernas rå- och insatsvarupriser steg i september för fjärde månaden till 48,9. Det är fortfarande långt under det historiska snittet (56,7), vilket antyder om ett fortsatt dämpat pristryck från leverantörsledet.
Inköpschefsindex (PMI – Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång.
DB Schenker satsar på drönarleveranser i storstäder
DB Schenker går tillsammans med ett antal andra tunga storföretag in som ägare i tyska Volocopter – en marknadsledande aktör inom Urban Air Mobility, UAM.
De medel som tillförs Volocopter ska bland annat användas för att kommersialisera företagets tunga drönare – VoloDrone. Volocopter utvecklar tyngre drönarfarkoster som ska användas för taxitjänster i megastäder samt för allmänna godstransporter, i jordbruk och för byggnation. Nyligen genomförde bolaget en demonstrationsvisning i Singapore med syfte att visa upp teknikens höga mognadsgrad och drönarnas förmåga.
– Vi är övertygade om att Velocoptertekniken har potential för att ta transportlogistiken till nästa dimension, till nytta för våra kunder. DB Schenker har redan testat autonoma och elektriska fordon i ett flertal innovationsprojekt och i verklig användning. Genom att integrera VoloDrone i vår framtida supply chain kan vi erbjuda våra kunder snabba, förarlösa och utsläppsneutrala leveranser, säger Jochen Thewes, DB Schenkers CEO i en kommentar.
Volkswagens TRATON GROUP satsar på förarlöst – investerar i TuSimple
Flera ledande lastbilstillverkare är nu i full gång med att utveckla förarlösa elektriska fordon. I dagarna meddelade Volkswagen att dotterbolaget TRATON GROUP investerar i amerikanska TuSimple, ett bolag som utvecklar förarlös teknik. TRATON har förvärvat en minoritetsandel i TuSimple som ett led i de båda företagens samarbete för utveckling av förarlösa fordon. Hur stor ägarandelen är och till vilken köpeskilling den förvärvats är inte officiellt.
– Det globala samarbetet med TuSimple är ett ytterligare steg i riktning not att vi ska bli den globala ledaren vad gäller framtida tekniker som ger våra kunder mervärde, säger Mattias Gründler, CEO, TRATON GROUP. De första testfordonen är redan under utveckling och ska vara högautomatiserade i enlighet med ”Level 4”. Den förarlösa tekniken har utvecklats och testats skarpt sedan 2015.
Sedan tidigare har TRATON och TuSimple lanserat ett förarlöst program där dotterbolaget Scanias lastbilar pendlar på sträckan Södertälje – Jönköping. TRATON har som målsättning att i samverkan med TuSimple utvidga testningen av sina egna förarlösa lastbilar, i bland annat Sverige och Tyskland, ett arbete som intensifieras mot bakgrund av den tilltagande förarbristen i världen. Enbart i Tyskland uppges förarbristen uppgå till 60 000 förare och bilden är densamma i de flesta länder världen över. Traton Group är sedan september 2018 namnet på Volkswagens divisioner för tunga lastbilar och bussar, tidigare Volkswagen Truck & Bus AG. Det är ett dotterföretag till Volkswagen AG som äger 88,5% av aktierna efter börsnoteringen sommaren 2019. I företagsgruppen ingår MAN, Scania, Volkswagen Truck & Bus LLC m.fl.
Amazon utser Sverigechef
Samtidigt som Amazons Sverigelansering är insvept i dimma och omgärdas av frågetecken om när den svenska sajten kommer att lanseras meddelar nyhetssajten Breakit att engelsmannen Julian Tydeman, 45 tillsätts som vd i det svenska bolaget Amazon EU S.A.R.L Sverige Filial. Tydeman uppges även tillsättas som styrelseordförande för Amazon Corporate Services Sweden AB. Amazon är på sedvanligt sätt fåordiga och varken bekräftar eller dementerar uppgifterna. Julian Tydeman har arbetat på Amazon i en många olika roller under de senaste 11 åren. Han började 2009 då han blev ansvarig för företagets bokförsäljning i Storbritannien. Sedan några månader bor han med sin familj i den fashionabla Stockholmsförorten Djursholm.
Hatstore investerar i robotlager
Snabbväxande Hatstore – en butik för kepsar och mössor på nätet – investerar i en AutoStore som levereras av Element Logic. Lagerlösningen ger Hatstore en mycket mer yteffektiv lagerlösning jämfört med ett manuellt lager. Investeringen ger även bolaget möjlighet att fortsätta växa utan att behöva flytta till nya lokaler.
– AutoStore är en nödvändig och smart lösning för att fortsätta nå våra fortsatta tillväxtmål utan att byta lokal vartannat år. Våra tillväxtmål ställer krav på att erbjuda kunderna större sortiment och där ger AutoStore oss möjligheten att lagra fyra gånger mer produkter på samma yta, säger Filip Klasson, vd på Hatstore.
Hatstore grundades 2011 och har sedan dess gjort en snabb tillväxtresa. Idag har Hatstore internetbutiker i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Tyskland, Frankrike, Spanien, Storbritannien och Nederländerna. Antalet kunder tillkommer nu i mycket snabb takt vilket ökar kraven på en snabb, precis och skalbar logistik. AutoStore är en robotlösning som bygger på att alla produkter i lagret förvaras i backar som staplas på varandra. Robotarna rör sig över backarna och flyttar backarna till portar där produkterna plockas ut. Leveransen från Element Logic består av 18 robotar och 12 000 backar. Den robotdrivna lagerlösningen bidrar med effektivitet, precision och skapar helt nya möjligheter till skalbarhet för att hantera tillväxt och säsongstoppar.
– Kombinationen av AutoStore, annan automation vi har sen tidigare samt all kompetens bland vår fantastiska personal kommer att skapa ett e-handelslager i absolut framkant. Det ger oss möjligheten att erbjuda våra kunder en ännu bättre köpupplevelse, säger Filip Klasson, VD på Hatstore.
Click&Collect med aktivt bemötande ökar kundnöjdhet och försäljning
Click & Collect – dvs. att beställa på nätet och hämta varan i butik – har blivit en vanligare leveransmetod inom e-handeln. En ny studie av företaget CX First på uppdrag av PostNord visar att de konsumenter som hämtar sitt paket i butik blir mer nöjda och ofta köper något mer, om de får ett proaktivt bemötande av butikspersonalen. Att vänta länge på sin vara sänker däremot konsumentens upplevelse.
I takt med att hemleveranser, leveranser till ombud och leveranser till box blir fler, ökar även andra alternativ i popularitet. Under våren 2020 genomfördes en studie för att närmare undersöka drivkrafter för och effekter av leveranssättet ”hämta i butik”. Några summerande slutsatser pekar på att den främsta drivkraften är gratis frakt och att säkerställa att varan finns tillgänglig.
– Vi som leverantörer av tjänsten behövde få bättre grepp om konsumentens upplevelse och se om leveransalternativet driver merköp och ökad kundnöjdhet. Det visar sig i studien att de kunder som fått ett proaktivt bemötande av personalen i butik i samband med att de hämtade sitt paket blev mer nöjda med sin leverans än de som inte fått ett sådant bemötande. De som är allra mest nöjda har också köpt något ytterligare när de hämtade ut sitt paket, säger Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik på PostNord.
Att säkra upplevelsen i kundmötet är en viktig faktor för att öka det som kallas för NPS, Net Promoter Score. Kunder som upplever att det tar lång tid att få ut sitt paket är mest missnöjda, och studien visar alltså också att ett proaktivt bemötande från butikens personal får NPS:en att öka markant.
– Utmaningen för handeln blir att fortsätta integrera olika kanaler för att uppnå sömlöshet mellan online och offline, så att konsumenterna kan ta del av det bästa av båda världar. Det är tydligt att kundmötet i butiken blir spjutspetsen i arbetet med att förstärka varumärket och skapa nöjda och återkommande kunder och där kan tjänster för att hämta e-handlade försändelser i butik göra skillnad, säger Peter Hesslin.
Studien är baserad på 20 djupintervjuer och samarbeten med 11 större e-handelsföretag, samt 462 enkätintervjuer av konsumenter i butik.
The Future of Warehousing
Supply Chain Effects Stefan Karlöf intervjuar tre erfarna experter från Zebra Technologies på temat Framtidens lager- och materialhantering (The Future of Warehousing):
- Daniel Dombach, Director EMEA Industry Solutions, Zebra Technologies
- Mattias Lindström, Director, Regional Sales Nordics, Zebra Technologies
- Paul Reed, Regional Product Manager, Enterprise Mobile Computing, Zebra Technologies