Nelly automatiserar

Nelly Group AB (Nelly) flyttar sitt lager från Falkenberg till Borås 2021 för att samla sin verksamhet och öka samarbetet. För att förbättra effektiviteten och bli mer energieffektiva har Nelly beslutat att automatisera det nya lagret genom ett AutoStore-system, designat och levererat av Element Logic.

Nellys investering i automatiserings- och transportörssystemet uppgår till 84 miljoner kronor och satsningen ska leda till ökad effektivitet och en bättre leveransprecision.

– Nelly är ett av Nordens starkaste modemärken för unga kvinnor. Vi bygger vidare på vår Nelly-kultur genom att samlas i Borås i moderna lokaler. Våra 1,2 miljoner kunder gör över 2,8 miljoner köp per år med stora krav på vår logistik. Nästa år tar vi logistiken till en högre nivå med ett nytt automatiserat lager som ökar effektiviteten och underlättar snabba och exakta leveranser, säger Kristina Lukes, VD för Nelly sedan årsskiftet 2020.
AutoStore-systemet är en modulär och flexibel automatiseringslösning och inkluderar batteridrivna robotar, förvaringslådor, operatörsportar och en aluminiumram där varje beställning bearbetas i hög hastighet med hjälp av robotar som tar lådorna till och från plockstationer.

Nelly är ett av Nordens starkaste modemärken för unga kvinnor. Kärnan är det egna varumärket i kombination med digital försäljning direkt till vår målgrupp. Nelly har skapat ett starkt engagemang genom en tydlig känsla för mode och digital marknadsföring. Företaget har 2,1 miljoner kunder och omsätter 1,4 miljarder kronor per år. Nelly Group kallades tidigare Qliro Group. Nelly Group är noterat på Nasdaq Stockholm i mid-cap segmentet med kortnamnet ”NELLY”.

Ny studie kartlägger effektivare last-mile-transporter vid e-handel

E-handeln av dagligvaror fortsätter att öka och det finns förutsättningar för effektivisering av transporterna den sista sträckan till kund. Mot den bakgrunden har VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) och Chalmers Industriteknik dragit igång en förstudie som ska utveckla logistiklösningar som kan göra last-mile-transporterna mer energieffektiva. Studien ska generera ny kunskap för olika logistiklösningar som möjliggör kostnads- och transporteffektivitet och samtidigt håller en tillräckligt hög servicenivå mot kund.

E-handeln av dagligvaror utgör än så länge en liten del av den totala livsmedelsförsörjningen i Sverige, men ökar snabbt. I ett nyligen avslutat forskningsprojekt som VTI ledde konstaterades att e-handeln innebär möjligheter att minska transporterna och att det just nu finns stora möjligheter att utveckla långsiktigt hållbara lösningar. Framförallt finns det en stor möjlighet till energieffektivisering i last-mile-transporterna, det vill säga den sista delen av transporten till kund, bland annat genom samverkan mellan olika aktörer. Den sista transportsträckan är ofta den dyraste delen av distributionskedjan och har högst miljöpåverkan.

– För att åstadkomma en högre energieffektivitet i sistamilen-transporterna behöver man skapa förutsättningar för ökade fyllnadsgrader och större skalfördelar, säger Linea Kjellsdotter Ivert, forskare på VTI och projektledare av förstudien.

– Det finns flera sätt att åstadkomma detta men olika logistiklösningar är förknippade med olika målkonflikter och är olika svåra att implementera. Det innebär att logistiklösningarna mest troligen kommer se olika ut beroende på vad konsumenter efterfrågar och hur förutsättningarna ser ut i det område där e-handel erbjuds.

Förutom att identifiera och vidareutveckla logistiklösningar, kommer projektet att identifiera vilka aktörer som behöver involveras för att få till olika logistiklösningar och vem som ska göra vad. Dessutom ska forskarna utvärdera hur stor effekt olika logistiklösningar förväntas ha och identifiera de lösningarna som har störst potential att utveckla vidare i fortsatt forskning.

Projektet, som kallas Energieffektiv sistamilen distribution av dagligvaror genom nya samverkansmodeller (ELLA), pågår till 31 augusti 2021 och finansieras av Trafikverket. Foto: VTI /Hejdlösa bilder

Toyota Material Handling effektiviserar och automatiserar hos Martin & Servera Logistik

Restauranggrossisten Martin & Serveras logistikbolag har givit truck- och logistikföretaget Toyota Material Handling Sweden i uppdrag att hjälpa företaget att rationalisera, effektivisera och därmed sänka företagets kostnader. Samarbetsavtalet som har slutits omfattar även service på Martin & Serveras samtliga truckar över hela landet, i dagsläget cirka 800, varav de flesta är lagertruckar. Det övergripande syftet med samarbetsavtalet är att gemensamt effektivisera Martin & Serveras interna materialhantering, bland annat via automatiserade trucklösningar, stödja flödet vid orderplockning och genom att standardisera truckflottan som helhet.

Säkerhet och hållbar utveckling
Företagen sätter hållbar utveckling och säkerhet högt på dagordningen. En väl fungerande intern logistik är en viktig förutsättning för Martin & Serveras arbete för hållbara leveranser samt ett minskat klimatavtryck. Toyotas energieffektiva Litium-jon-batterier bidrar till Martin & Serveras minskade klimatavtryck. Båda företagens koncerner investerar i solenergilösningar för att gå mot en mer hållbar framtid.

– Martin & Servera Logistik AB strävar efter hållbara och effektiva logistiklösningar. En smart och optimal hantering av företagets truckpark är viktigt för oss. Vi ser fram emot ett nära samarbete med Toyota Material Handling som har lång erfarenhet av materialhantering, säger Robinson Paz, COO på Martin & Servera Logistik AB.

– Vi ser fram emot att i samarbete med Martin & Servera effektivisera deras logistik. Toyota har lång erfarenhet av att optimera truckparker med såväl manuella som automatiska truckar, säger Henric Hasth, VD för Toyota Material Handling Sweden och fortsätter:

– Tack vare Toyotas stora serviceorganisation över hela Sverige har vi nära till Martin & Serveras lager och restaurangbutiker och därmed kort inställelsetid för våra servicetekniker.

 

Volvo Group Venture Capital investerar i marknadsplats för frakttjänster

Volvo Group Venture Capital AB, som ägs av AB Volvo, har investerat i Adnavem, en marknadsplats på nätet för frakttjänster. Adnavem erbjuder transporter utan mellanhänder med fokus på Asien och norra Europa. Bolaget grundades 2017 och är baserat i Göteborg. Genom att tillhandahålla en tjänst där transportköparen gör sitt eget val av tjänsteleverantör för varje del av logistiskkedjan driver de förändring inom transport- och logistikindustrin. Hur stor ägarandelen och köpeskillingen är har inte offentliggjorts.

– Uppdelning av tjänsteerbjudanden är en stark trend inom många branscher idag och ritar nu om kartan för transportbranschen. Adnavem erbjuder innovativa tjänster för fraktköpare men även bättre villkor för lastbilsföretag, vilket är mycket viktigt för oss. Vi delar deras tydliga ambition att effektivisera transporter genom digitalisering och därmed göra dem mer miljövänliga, säger Erik Johansson, Investment Director, Volvo Group Venture Capital.

– Vi är inställda på att förändra den multimodala transportindustrin. Investeringen från Volvo Group Venture Capital kommer att accelerera vår tillväxt och lägga grunden för ett spännande partnerskap. Genom att digitalisera och automatisera fraktprocessen hjälper vi transportköparen att hitta de bästa transportkedjorna och få en bra balans mellan pris, hastighet och miljöpåverkan, säger Andreas Wramsmyr, grundare och VD på Adnavem. 

Volvo Group Venture Capitals roll är att göra investeringar för att driva transformering inom transportindustrin genom att underlätta skapandet av nya tjänster och lösningar samt att stödja samarbete mellan startupbolag och Volvokoncernen. Baserat på trenderna som formar framtidens transporter och Volvokoncernens strategiska prioriteringar, fokuserar Volvo Group Venture Capital idag på logistiktjänster, elektrifiering och smarta lösningar för bygg- och anläggningsindustrin. Omfattningen är global med fokus på Europa och Nordamerika.

De bästa företagen på supply chain management 2020?

Listor väcker alltid vårt intresse. Men vad berättar de egentligen och vad baseras de på? Det finns många rankningar, listor och priser som belönar de mest framgångsrika organisationerna inom supply chain management och logistik. Utmärkande är att de som hamnar i topp har en förmåga att bygga ihop sina egna verksamheter i gemensamma, flödesorienterade försörjningskedjor tillsammans med leverantörer, distributörer och kunder. De har alla förankrat sitt arbete i företagsstrategin, är extremt kundfokuserade och satsar stort på hållbarhet och nya tekniklösningar.

Av Stefan Karlöf

I topp på Gartners välkända Gartner Supply Chain Top 25 finns sedan flera år alltid företagen Apple, Amazon, McDonalds, Procter & Gamble, Unilever, Inditex, Cisco och några andra – se listan nedan. En helt ny lista – The 10 Best Supply Chain Companies of 2020 – från Supply Chain Digital presenterades i dagarna. Påfallande är att även denna lista lyfter fram ungefär samma företag, varav de främsta återfinns inom området snabbrörliga konsumentvaror. Gartners lista har en så kallad masters category där fem företag ligger och svävar ovanför den ordinarie listan i en slags ouppnåelig egen kategori: Amazon, Apple, McDonald’s, P&G och Unilever. Apple har för övrigt toppat listan åtta år i följd som ett resultat av sitt enormt målmedvetna och framgångsrika arbete med hållbarhet, strategiska leverantörsnätverk och effektiva produktions- och distributionsmodell.

Stora olikheter, fundamentala likheter

Båda listorna har även en kraftig slagsida mot amerikanska bolag och storföretag. Trots detta är det uppenbart att skillnaderna mellan företagen vad gäller strategi, sätt att organisera sig, affärsmodeller och egna förmågor ofta är mycket stora. Här finns det alltså inget rätt eller fel. Slående är däremot att det finns ett antal fundamentala likheter vad gäller fokus på flöden, hållbarhet, långsiktighet, ledningens förståelse och engagemang samt inte minst modet och förmågan att investera nya tekniska innovationer och andra nyskapande lösningar. Dessutom kan det konstateras att alla dessa företag på ett självklart sätt har supply chain management och logistik naturligt integrerat i sin företagsstrategi.

Behöver inte vara stor

Utdraget från Gartner Supply Chain Top 25 och The 10 Best Supply Chain Companies of 2020 består som konstaterats enbart av stora, globala företag. Men det är inte nödvändigt att vara en storföretagsikon för att bli ett duktigt, framstående, best practice företag inom supply chain och logistik. Tvärtom kan ett medelstort eller rentav litet företag ha ännu bättre förutsättningarna att ta ett grepp över sin logistik och varuförsörjning eftersom komplexiteten är mindre. Det är mer en fråga om att anamma en flödes- och logistikorientering, kartlägga sina processer, samtala, samarbeta och dela information gränsöverskridande och arbeta med ständiga förbättringar och innovation i olika delar av sina flöden. 

The Gartner Supply Chain Top 25 – 2020 

The Masters Category:

Amazon, Apple, McDonald’s, P&G och Unilever

  1. Cisco Systems
  2. Colgate-Palmolive
  3. Johnson & Johnson
  4. Schneider Electric
  5. Nestlé
  6. PepsiCo
  7. Alibaba
  8. Intel
  9. Inditex
  10. L’Oréal

På Gartners lista över de 25 främsta företagen hamnar svenska H&M i år på en tjugonde plats.

The 10 Best Supply Chain Companies of 2020

1. Apple

2. Amazon

3. McDonald’s

4. Walmart

5. Johnson & Johnson

6. L’Oreal

7. Inditex

8. Intel

9. PepsiCo

10. Nestlé

Supply Chain Digital 2020

Ny logistikchef till Ica Sverige AB

Emma Lindström har från årsskiftet utsetts till logistikdirektör i ICA Sverige AB och medlem i ledningsgruppen i bolaget. Hon efterträder Magnus Stadig som blir affärschef för ICAs Maxiprofil. Emma är för närvarande chef för ICA Sveriges lagerverksamhet och tillträder sin nya befattning den 1 januari nästa år. Emma Lindström är civilingenjör från Lunds tekniska högskola och har arbetat på ICA i sju år i en rad olika befattningar, bland annat som ansvarig för replenishment, Director Warehousing & Distribution samt Director Warehouse Operations. Innan hon kom till ICA arbetade Emma i olika logistikledande roller på Procter & Gamble.

”En prövotid för många företag”

PostNords E-barometer för andra kvartalet 2020, som släpptes i september visar bland annat att e-handelstillväxten uppgick till hela 49 procent jämfört med samma period förra året. Aldrig tidigare har e-handeln växt så kraftigt under ett enskilt kvartal. Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes, kommenterar siffrorna utifrån ett transport- och logistikperspektiv. 

E-barometern ges ut av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research och publiceras en gång per kvartal. Barometern bygger på fem konsumentundersökningar och en företagsundersökning. Under 2020 års andra kvartal härjade coronaviruset som mest i Sverige vilket gett effekt på e-handeln. När företagens försäljningstillväxt för kvartalet sammanställdes uppgick e-handelstillväxten till hela 49 procent. Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes, kommenterar siffrorna. 

– Den nuvarande coronapandemin har inneburit utmaningar för många branscher, organisationer och individer världen över. Siffrorna visar att e-handeln är här för att stanna och även om många leverantörer har börjat anpassa sina verksamheter finns det fortsatt mycket att göra. Leverantörerna måste börja se över sina logistiklösningar, vad de har för ruttplaneringslösning och anpassa den så mycket de bara kan, säger Lars Persson. 

Anpassning till det nya normala 

Coronapandemin har gynnat e-handeln på flera plan och efter det andra kvartalets sammanställning visar e-barometern att e-handeln fortsatt ligger på den högre nivån, vilket pekar på att det har skett en viss beteendeförändring. 

– Det ökade trycket på att säkerställa effektiva leveranser, både till butiker och människors hem, är något vi aldrig tidigare upplevt. Efterfrågan på e-handeln är enorm, vilket innebär en stor ökning av antalet hemleveranser, som i sin tur sätter stor press på leverantörerna att hitta effektiva och smarta lösningar som hjälper dem att möta behovet. Hur vi konsumerar har ändrats och det behöver vi anpassa oss efter. Vi upplever just nu en prövotid för många företag där de som kan anpassa sig och utnyttja ny teknik som ökar effektiviteten, är de som kommer stå starkare i framtiden och vara bättre rustade för att hantera skiften i efterfrågan, säger Lars Persson. 

Smart Manufacturing och Logistics Automation Malmö ställs in

På grund av rådande omständigheterna och nya restriktioner i samhället tvingas arrangören Easyfairs nu att ställa in mässorna Smart Manufacturing och Logistics & Automation. Orsaken till beslutet är den fortfarande osäkra situation som råder i Sverige och i världen på grund av Covid-19. Både Smart Manufacturing och Logistics & Automation är nya mässkoncept som är i ett tidigt skede av sin utvecklingsfas. Mässorna ställs in eftersom arrangören inte kan garantera en lyckad lansering under 2021. Ursprungligen skulle mässorna ägt rum den 3–4 februari 2021, men blev framflyttad till den 19-20 maj 2021.

– Det är oerhört tråkigt att komma med dessa nyheter då vi har fått mycket positiv respons från både utställare, partners och besökare om att mötesplatsen behövs och ligger helt rätt i tiden för branschens utveckling, säger Maria Perneros Geterud, Head of Event på Easyfairs. Omständigheterna ligger tyvärr utanför vår kontroll och tvingar oss till detta beslut. Vi hoppas på att kunna återkomma med nya datum så snart det är möjligt. 

Blue Yonder och Accenture fördjupar Supply Chain samarbete i molnet

Accenture och Blue Yonder hjälper tillsammans logistikföretag, detaljhandeln liksom tillverkningsindustrin; bland annat Essity och Pactiv, att transformera försörjningskedjan för att dra nytta av fördelarna med molnet. En undersökning från Accenture visar att mer än tre fjärdedelar (76 procent) av cheferna i försörjningskedjan och på ledningsnivå i de operativa verksamheterna är överens om att deras företag kommer att öka takten i sin digitala transformation. Genom att bredda samarbetet med Blue Yonder utökar Accenture sin verksamhet inom Supply Chain & Operations med nya funktioner för att möta efterfrågan.

– Företag idag är hårt pressade att ställa om sina försörjningskedjor så att de blir mer responsiva, effektiva, hållbara, motståndskraftiga och möjliggör tillväxt. Många väljer idag molntjänster som kärnan i sin strategi, säger Kris Timmermans, senior managing director och Accentures global supply chain & operations lead. Att utöka samarbetet med Blue Yonder kommer att ge våra gemensamma kunder verktyg och synlighet för att aktivt kunna reagera på störningar, samtidigt som det stärker molnets position i transformationen av försörjningskedjan.

Accenture och Blue Yonder har hjälpt kunder runt om i världen att hantera utmaningar i försörjningskedjan med hjälp av olika molnbaserade lösningar.

– Coronapandemin belyser behovet av synlighet i försörjningskedjan i realtid och förmågan att proaktivt planera för och omedelbart anpassa sig till förändrade omständigheter. Tillsammans med Accenture kommer vi att öka värdet för kunderna med beprövade metoder som hjälper företag att uppnå sina visioner för mer robusta försörjningskedjor – med molnet som verktyg, säger Johan Reventberg, President EMEA på Blue Yonder.

Accenture Cloud First

Accenture och Blue Yonder kommer att fortsätta erbjuda kompetens och lösningar inom hela försörjningskedjan, från planering till logistik. Det skapar synlighet genom hela kedjan, samtidigt som befintliga kunder snabbt kan implementera en kostnadseffektiv och smidig molnarkitektur. Accenture meddelade nyligen att de lanserar Accenture Cloud First, en ny grupp för tjänster med 70 000 proffs inom molnlösningar. Gruppen är en investering på 27 miljarder dollar under tre år. Genom att utnyttja Accentures bransch- och teknikerfarenhet samt dess globala nätverk av Innovation Hubs, kommer företagen också att tillsammans utveckla innovativa skräddarsydda försörjningskedjor som utnyttjar Blue Yonders molnbaserade Luminate-plattform som körs på Microsoft Azure Cloud. Företagens kombinerade styrka inom artificiell intelligens och maskininlärning gör det möjligt att skapa nya lösningar som hjälper gemensamma kunder att uppnå full synlighet i hela samarbete och samarbete, automatiserad körning, förbättrad planering av utbud och efterfrågan, optimerad lagerhantering samt förbättrad leverans.

Swisslog utser chef för sin AutoStore-verksamhet i Europa

För att ytterligare optimera och driva sin europeiska AutoStore-verksamhet har Swisslog utsett Jens Schmale till Senior Vice President Swisslog AutoStore per den 1 september 2020.

– Vi är mycket nöjda med att ha utnämnt Jens Schmale, en beprövad intralogistikexpert och specialist inom AutoStore-sektorn, som en del av vårt team. Med sitt kunnande kommer han att ytterligare stärka Swisslogs marknadsposition som en ledande AutoStore-integratör med fler än 2000 levererad anläggningar över hela världen och aktivt främja vår fokusstrategi, säger Dr. Christian Baur, vd på Swisslog i en kommentar.

Jens Schmale har omfattande expertis inom utveckling av OEM-relaterade försäljnings-, implementerings- och serviceorganisationer. Innan han började på Swisslog var han bland annat verkställande direktör för en lokalt verksam AutoStore-distributör och under många år försäljningschef inom branschen för industritruckar.

– Jag ser väldigt mycket fram emot den här spännande utmaningen. Det är en stor efterfrågan på flexibla och hållbara logistiklösningar. I detta avseende är vi utmärkt positionerade med det unikt konfigurerbara AutoStore-systemet tillsammans med Swisslogs SynQ programvara. Utvecklingspotentialen på Swisslog är betydande. Att ta en ny ledarroll i ett framgångsrikt team av specialistkonsulter, systemdesigners och projektledare är ett enormt incitament för mig, säger Jens Schmale, Senior Vice President Swisslog AutoStore.