GLOBAL 3PL-MARKNAD VÄXER 13,5 % PER ÅR

Analysfirman Insight Partners bedömer i en nyutgiven rapport att den globala 3PL-marknaden kommer att växa med 13,5 % per år till och med år 2025. Särskilt starka tillväxtregioner är Nordamerika och Mellanöstern, även om tillväxten sker överallt. De främsta drivkrafterna bakom den starka tillväxten uppges vara en ökad global handel, e-handelstillväxt samt en strävan hos tillverkande bolag att förbättra sin leveransförmåga, reducera sina logistikkostnader och logistikresurser samt öka sitt fokus på den egna kärnverksamheten.

Av rapporten framgår att världens största 3PL-företag fortsätter att bredda sina erbjudanden med nya tjänster och applikationer, i takt med att marknaden växer. Konkurrenstrycket på 3PL-marknaden ökar dock som en följd av att många nya start-ups etableras samtidigt som globala teknik- och industribolag blir allt större spelare i olika segment på 3PL-marknaden, med Amazon som det allra tydligaste och mest välkända exemplet.

Världens tio största 3PL-företag:

1. Deutsche Post DHL Group
2. Kuehne + Nagel International AG
3. Nippon Express Co., Ltd.
4. DB Schenker
5. H. Robinson
6. DSV
7. XPO Logistics
8. Sinotrans
9. GEODIS
10. UPS Supply Chain Solutions



Håkan Ericsson lämnar

PostNords VD och koncernchef Håkan Ericsson lämnar sin post med omedelbar verkan. Som tillförordnad koncernchef tillträder Annemari Gardshol, vd för PostNord Sverige. Ericsson tillträdde i oktober 2013 och har under sina drygt fem år som koncernchef drivit ett omfattande förändringsarbete.

I ett pressmeddelande skriver PostNord att brev- och paketmarknaden genomgår stora förändringar och att PostNord därför på ett flexibelt och effektivt sätt behöver fortsätta att ställa om från minskade brevvolymer till en växande paketmarknad och samtidigt säkerställa hög kvalitet och servicegrad. Bolagets styrelseordförande Christian Jansson kommenterar bytet av koncernchef:

 – Som en konsekvens av accelererande marknadsförändringar behöver takten i PostNords omställningsarbete öka ytterligare. Samtidigt måste ett ökat fokus ligga på kärnverksamheten i respektive land, vilket är avgörande för att möta kundernas behov och möjliggöra långsiktig lönsamhet. Styrelsen och Håkan Ericsson har därför gemensamt kommit fram till att det är dags för nytt ledarskap för PostNord, säger Christian Jansson, ordförande i PostNord.

Styrelsen inleder omedelbart en rekryteringsprocess med målet att utse en ny permanent VD och koncernchef senast vid årsskiftet.

UBERiZATION OF FREIGHT – Snart är uber i EUROPA

Förra veckan berättade Uber att en lansering av Uber Freight inom kort kommer att ske i även Europa. Därmed exporteras det framgångsrika konceptet för första gången från hemmamarknaden USA, där verksamheten lanserades för två år sedan. Med Europasatsningen tas ett första steg mot att åstadkomma en effektiv och transparent global transportmarknad, säger Uber i en blogpost.

Uber Freight lanseras inledningsvis i Holland under de närmaste veckorna. Därmed kommer lokala transportbolag och chaufförer kunna anslutas till Ubers plattform. När Uber Freight lanserade sin första app i USA så introducerades en mer transparent prissättning, fasta priser och transportörer och chaufförer gavs möjlighet att boka körningar via appen. På detta sätt är affärsidén att reducera tiden för att prisförhandla och boka. Ambitionen är under året lansera Uber Freight på fler europeiska marknader.

Källa: Uber Freight





NIKE + RFID = BÄTTRE tillväxt och lönsamhet

I en kvartalspresentation förra veckan meddelade NIKEs toppledning att bolaget ser påtagliga resultat av sina investeringar i digitalisering av försörjningskedjan. Såväl försäljning som resultat fortsätter att utvecklas positivt samtidigt som ärkerivalen Adidas har halkat efter. Särskilt framhölls företagets satsningar på RFID/connected inventory för ökad visibilitet och sårbarhet. Med bland annat RFID skapas möjligheter att integrera olika aktörer i NIKEs logistiksystem; distributionscenter, underleverantörer och egna och andras produktionsenheter, och så vidare. Sammantaget har satsningarna ökat NIKEs möjligheter att korrekta matcha utbud mot efterfrågan, vilket i sin tur positivt påverkar både tillväxt och lönsamhet i bolaget.

”Today, the consumer rewards agility. The companies who adapt and scale first are the companies who grow fastest. To do that, Nike is looking across the spectrum of the value chain from our factory partners to key cities, so we can take advantage of our most important opportunities.” konstaterade NIKEs koncernchef Mark Parker.

Källa: SeekingAlpha






SMART BYGGLOGISTIK BELÖNADES I POSTNORDS LOGISTIKPRIS

För sjuttonde året i rad delades idag PostNord Logistics Award ut, ett pris som av många anses vara Sveriges ledande logistikpris. Vinnare av utmärkelsen blev denna gång företaget Servistik, en logistikspecialist inom bygg och industri. Ett specialpris delades även ut till ECMO Centrum som bedriver kvalificerad intensivvård för mycket svårt sjuka patienter.

PostNord Logistics Award går till det företag eller den organisation som skapat den mest effektiva, innovativa och kreativa logistiklösningen. Priset delades ut under ett logistikseminarium i Stockholm under. Servistik tog hem priset med motiveringen: 

”Med ett industriellt logistiktänkande säkerställer Servistik att materialförsörjningen till byggarbetsplatser sker samordnat, väl planerat och just-in-time. Genom smart planering och samordning skapas även förutsättningar för en bättre miljömässig hållbarhet och positiva effekter på arbetsmiljön.”

– Vi är otroligt stolta över att få vinna det här priset. Jag tror att mycket av det vi gör har stor inverkan på tredjeman och att vi kan bidra till stadsutvecklingen. säger Jan Elgstrand, VD för Servistik.

I år delades alltså även ett specialpris ut till ECMO Centrum. Ett specialpris kan ges till en person, organisation eller verksamhet som har utvecklat en lösning som baseras på ett unikt logistikupplägg och bidrar till hög grad av samhällsnytta som inspirerar andra. Motiveringen lyder:

”ECMO Centrum på Karolinska Universitetssjukhuset är en mobil intensivvårdsavdelning med uppgiften att rädda liv. Med hängivenhet och ett totalt fokus på patienten har man utvecklat en logistik som utmärks av snabbhet, kreativ problemlösning och en ambition att i varje enskilt fall lösa sin uppgift på mest effektiva sätt.”

Vinnarna utses av en jury med bredd från akademi, näringsliv, investerare och logistikföretag – alla med stor kompetens och erfarenhet inom logistikområdet. Ordförande är Mats Abrahamsson, professor i logistik vid Linköpings universitet.

Tove Palm utsedd till Hållbarhetschef på Catena

Tove Palm tillträdde tjänsten som Hållbarhetsansvarig på Catena den 1 mars. Den nyinrättade tjänsten innebär ett övergripande ansvar för att samordna, utveckla och driva bolagets samlade hållbarhetsarbete. Närmast kommer hon från Total Produce Nordic där hon ansvarat för och utvecklat bolagets hållbarhetsarbete, hon har tidigare arbetat med leverantörsgodkännande på Everfresh AB som är ett bolag inom Total Produce Nordic. 

Hållbar utveckling har länge varit en prioriterad strategi för Catena med operativa mål som omfattar såväl aktivt deltagande i samhällsutvecklingen, grön finansiering och kontinuerlig energieffektivisering i fastigheterna. Tjänsten blir en strategiskt viktig koncerngemensam funktion för bolaget.

– Rekryteringen av Tove är ett naturligt och viktigt steg i Catenas strävan att långsiktigt ta ansvar både ekologiskt, socialt och ekonomiskt. Vi har kommit långt med vårt hållbarhetsarbete men med ett förstärkt fokus på frågorna kan vi åstadkomma ännu fler positiva effekter som gynnar både vår omvärld och våra affärer, säger Catenas VD Benny Thögersen.



”AI-bolag” saknar ofta artificiell intelligens

Att AI är ett glödhett område för investerare är ingen nyhet. Tillämpningar i supply chain är ett stort område där AI-kompetens och AI-bolag på kort tid har blivit högvilt. Men enligt en undersökning av MMC Ventures saknar 40 % av de så kallade ”AI-bolagen” Artificiell Intelligens i sina system.

Undersökningen baseras på en genomgång och intervjuer med 2 830 AI-start-ups i Europa. Däremot planerar en stor andel av de undersökta bolagen att utveckla programvaror för Maskininlärning, ML. Financial Times konstaterar att de bolag som använder beteckningen AI på sin verksamhet har det lättare att attrahera riskvilligt kapital och värderas högre. I genomsnitt erhöll de bolag som betecknas som ”AI-bolag” 15 % mer finansiering än de som enbart kallar sig för mjukvarubolag.

Din personliga leveransrobot

Amazons har sökt patent på en liten leveransrobot som permanent befinner sig hos mottagaren och är dedikerad för leveranser till en viss fastighet/bostad. Roboten är precis som liknande konkurrerande robotar – exempelvis Starship – utrustad med kameror, sensorer och datorer som organiserar och kommunicerar order- och leveransprocessen. Roboten har ett låst lastutrymme som mottagaren kan öppna med hjälp av en unik kod. Enligt Amazon kommer roboten även att kunna låsa upp garagedörrar och leverera på egen hand när mottagaren inte är hemma. Lastutrymmet kan utrustas med kylning och sensorer som gör det möjligt att hantera färskvaror.

Huruvida patentet slutligen resulterar i en färdigutvecklad produkt återstår att se. Innovationen jämfört med andra koncept är att det aktuella patentet baseras på att varje robot är mottagarens egen, och programmerad för att leverera just till den enskilde mottagaren. Eftersom roboten ”bor” i mottagarens hem så behöver ingen vara hemma för att ta emot leveransen och risken för stölder blir minimal.

Källa: The Spoon




 

https://thespoon.tech/amazon-patents-retrieval-robot-that-would-fetch-your-deliveries/

Rusta växer med swisslog

Snabbväxande detaljhandelskedjan Rusta har fattat beslut om att expandera sitt centrallager i Norrköping i samarbete med Swisslog. Expansionen innebär att det befintliga lagret på 120 000 kvadratmeter byggs ut med ytterligare 8 000 kvm höglager.

– Vi har sedan flera år en plan för hur vi ska möta vår fortsatta tillväxt med en utökad lagerkapacitet. Med den aktuella utbyggnaden klarar vi av att hantera den fortsatta tillväxten ytterligare några år. Vi analyserar nu hur vi ska möta behovet av framtida lagerkapacitet därefter, säger Magnus Hallin, Logistikchef på Rusta.

Den beslutade utbyggnaden sker tidigare än vad som ursprungligen planerades och består bland annat av 8 höglagerkranar i det automatiserade pallagret samt ytterligare lagerytor för fristapling av gods. Rusta har under flera år haft en kraftig tillväxttakt samtidigt som detaljhandeln i övrigt upplever en stagnation. I dagsläget har Rusta 91 varuhus i Sverige, 28 i Norge och 2 i Tyskland och förra året förvärvades den finska detaljhandelskedjan Hong Kong med 24 varuhus. Under 2019 avser kedjan öppna ytterligare 12 varuhus. I princip alla varor, till samtliga marknader kommer under överskådlig tid att hanteras på centrallagret i Norrköping.

– Ända sedan 2014 när vi byggde den fösta etappen av centrallagret har vi haft ett mycket gott samarbete med Swisslog och deras kompetenta projektledning. Vi känner varandra väl och har ända sedan starten ett mycket bra och förtroendefullt partnerskap, säger Magnus Hallin.

Swisslog är totalintegratör av den nya automatiserade anläggningen. I leveransen ingår 57 000 pallplatser som betjänas av 8 Vectura höglagerkranar samt tillhörande ProMove bansystem. Dessutom ingår en uppgradering av mjukvaran SynQ och en förlängning och utvidgning av service- och supportavtal. Därmed kommer anläggningen efter tillbyggnaden att bestå av drygt 120 000 pallplatser, 17 Vectura höglagerkranar, ett utbyggt bansystem – såväl vid godsmottagning som utlastning – vilket ger Rusta en bättre förmåga att hantera större flöden med god redundans. Byggstart är planerad hösten 2019 och den utbyggda delen av anläggningen beräknas tas i drift under våren 2020.

Amazon: ”Koldioxidneutrala leveranser 2030”

Dave Clark, Amazons senior Vice President Worlwide Operations meddelade förra veckan att 50 % av företagets leveranser ska vara koldioxidneutrala 2030. För att uppnå det målet lanseras nu programmet Shipment Zero. Sedan tidigare bedriver Amazon ett omfattande hållbarhetsarbete, som bland annat har som långsiktigt mål att använd 100 % förnybar energi i bolagets globala infrastruktur. Vägen dit går bland annat via eldrivna fordon, returförpackningar, biobränslen och annan förnybar energi.

Läs mer