”Stora vinster med en professionell sälj- och verksamhetsplanering”

Chalmersforskarna Patrik Jonsson och Roger Lindau genomförde under 2018 en enkätundersökning med fokus på S&OP-processer (Sales and Operations Planning) i nordiska företag. Syftet med undersökningen var att kartlägga hur svenska och nordiska företag arbetar med sin sälj- och verksamhetsplanering, vilka de vanligaste utmaningarna är och vilka effekter som åstadkoms med S&OP. 

– Vi kan konstatera att i princip alla medverkande företag arbetade med en process som kan betraktas som sälj- och verksamhetsplanering varav ungefär två tredjedelar hade implementerat en formell S&OP-process enlig skolboken, det vill säga en som inleds med planering av kundernas kommande års efterfrågan, vilket ligger till grund för preliminär planering av produktionsresurser, och som sedan följs av utvärdering och balansering av försäljnings- och produktionsplaner i ett planeringsmöte och avslutas med beslutsmöte på företagsledningsnivå. Men väldigt få har en avancerad process enligt vårt sätt att se det och inget företag i undersökningen hamnade på den allra översta mognadsnivån, säger Patrik Jonsson, professor och avdelningschef vid avdelningen Supply and Operations Management på Chalmers. 

”S&OP är en strategisk process”

S&OP är en vital verksamhetsprocess som syftar till att planera hela försörjningsflödet med utgångspunkt i förmodad försäljning och uppströms till produktion och varuförsörjning. Syftet är att utifrån ett ledningsperspektiv skapa en optimal match mellan tillgång och efterfrågan och därmed öka verksamhetens effektivitet och konkurrenskraft. Den aktuella enkäten visar att de flesta företag arbetar med S&OP, men att det finns en stor förbättringspotential och mycket att vinna på ett mer strukturerat och strategiskt arbetssätt.

Undersökningen visar att några av de komponenter som saknas eller är problematiska för de flesta företag är att koppla in- och utfasningsplanering av produkter till S&OP och att i de gemensamma funktionsöverskridande mötena fokusera på antaganden, möjligheter och olika scenarier vilket är avgörande för att S&OP ska bli en verkligt strategisk process. Dessutom har alla företag i olika grad problem med att deras S&OP-planering blir alltför detaljerad och kortsiktig. 

– Det är viktigt att poängtera att en professionell och ambitiös sälj- och verksamhetsplanering i grunden handlar om processen, det vill säga att alla berörda funktioner inklusive högst ansvariga chefer planerar och samverkar tvärfunktionellt på en övergripande nivå med ett långsiktigt fokus. Det gäller att skapa förutsättningar för att planera för olika scenarier, tidigt identifiera svaga punkter och möjligheter i försörjningskedjan, arbeta proaktivt och snabbfotat med olika förändringar och förbättringar och utvärdera konsekvenser av olika scenarier, förklarar Patrik Jonsson. 

Styrmedel för den högsta ledningen 

De båda forskarna understryker att S&OP måste involvera den högsta ledningen i företaget eller affärsområdet för att processen ska bli riktigt bra och resultera i att planeringen blir ett kraftfullt styrmedel för ledningen. Men enkätundersökningen visar att ledningen är involverad väldigt begränsad omfattning i alla typer av företag, utom de med mest mogna processerna. Av enkäten framgår att den främsta orsaken till detta är att ledningen saknar kunskap om planering och S&OP.

– De mest mogna företagen har förstått vikten av att högsta chefen deltar aktivt i arbetet. S&OP är ett verktyg för vd eller affärsområdeschefen att kunna gasa och bromsa vilket kan vara avgörande för verksamhetens marknadsutveckling, finansiella utveckling och aktiekurs, om det är ett noterat företag, säger Roger Lindau, som har en forskarbakgrund från Chalmers, lång näringslivserfarenhet och numera är verksam som Senior Executive Advisor Supply Chain Management på Oracle.

Låg IT-mognad

Även om S&OP främst handlar om att få till en gränsöverskridande planeringsprocess så betonar Roger Lindau betydelsen av att ha ett IT-stöd som skapar förutsättningar för en verkligt vass sälj- och verksamhetsplanering. 

– Jag har jobbat med S&OP i många företag och i ärlighetens namn är det väldigt få som har anammat en verkligt genomtänkt och fullödig sälj- och verksamhetsplanering. Ett tecken på den relativt låga mognadsgraden är en studie av Gartner som visar att 85 % av våra större företag fortfarande inte använder sig att ett modernt IT-stöd för sin S&OP, säger Roger Lindau och berättar att en stor majoritet av de undersökta företagen använder excel och power point för sin sälj- och verksamhetsplanering, trots att det idag finns många avancerade, mycket kraftfulla IT-lösningar. 

– För att kunna arbeta med ”what if”, scenarieanalyser utifrån olika antaganden behövs det verktyg där man snabbt och gränsöverskridande kan planera och planera om för olika scenarier, och det krävs om du ska utveckla din S&OP till en mer strategisk process. Även här tror jag att det saknas kunskap om de IT-lösningar som finns och vad de kan åstadkomma. 

Nytta och förväntade resultat?

Enkäten visar att de företag som har etablerat en S&OP-process och kontinuerligt utvecklar denna hamnar på de översta mognadsnivåerna och får ut bäst resultat av sitt arbete. 

– De som redan är bäst är de som arbetar mest med att fortsätta att utveckla sin S&OP, det vill säga att bli bra med S&OP kräver långsiktigt och målinriktat arbete. Det är en förändringsresa för de flesta företag och det gäller att vara uthållig och strukturerad i det arbetet. Vi kan också se att utveckling av S&OP-processen ger resultat. När vi jämför de företag med avancerad S&OP med de utan avancerad S&OP så uppnår de avancerade företagen en jämförelsevis bättre lageromsättningshastighet, bättre kapacitetsutnyttjande, högre leveransservice och marknadstillväxt än de mer omogna företagen, konstaterar Patrik Jonsson. 

Den 11 december inbjuder Oracle dig som är intresserad till konferensen The S&OP Challange – take control of your supply chain i Stockholm, Epicenter. Vid konferensen presenterar Patrik Jonsson enkätundersökningen och dessutom medverkar Volvo, Tetra Pak och Oracle med presentationer. 

OM UNDERSÖKNINGEN

Undersökningen – Sales and operations planning in Nordic countries 2019: A study of maturities and Performances – genomfördes under 2018 och baseras på svar från totalt 132 företag. 84 % av de svarande är tillverkande företag och 16 % distribuerande. Ungefär hälften av företagen tillverkar komponenter och material. Den andra hälften tillverkar slutprodukter och har grossister/åf som kunder och en mindre andel levererar till konsument. 51 % av de medverkande företagen har fler än 1 000 anställda och 19 % är mindre företag med färre än 200 anställda. 

S&OP – SALES AND OPERATIONS PLANNING

Sälj- och verksamhetsplanering – på engelska: Sales and Operations Planning, S&OP – kan definieras som en process på företagets ledningsnivå och innefattar att utarbeta och fastställa övergripande planer för försäljnings-, produktportföljs- och produktions-/försörjningsverksamheten. Det övergripande syftet är att skapa balans mellan tillgångar och efterfrågan så att företagets effektivitet och konkurrensförmåga främjas. Processen gör det genom att samordna de mål och planer som olika avdelningar och funktioner arbetar mot och att samordna alla aktiviteter i ett företag som påverkar och berörs i materialflödet och resursutnyttjandet.

NetOnNet levererar i tamburen

Elektronikkedjan NetOnNet vill ge sina kunder enklare och snabbare leveranser och inför därför leverans till Instabox och leverans in på hallmattan för sina kunder i Storstockholm.

Med hjälp av Instabox 350 smarta skåp på en rad orter runt om i landet kan kunderna nu beställa varor och hämta dem utan att stå i kö. En lösning som når 7,5 miljoner kunder i Sverige. Kunder i Stockholmsområdet som använder det digitala låset Glue Lock kan nu dessutom välja att få sina inköp levererade direkt in på hallmattan, tack vare ett samarbete mellan Best Transport och teknikbolaget Glue. På det sättet behöver kunden inte vara hemma när paketet levereras.

– Det är kul att kunna erbjuda våra kunder ytterligare ökad valfrihet. Med hjälp av Instabox kan kunderna se en ganska exakt tid för leverans och dessutom välja ett skåp som passar bra rent geografiskt. För större varor som passar bra för hemleverans är det väldigt roligt att kunna erbjuda leverans hela vägen in i hemmet utan att kunden behöver passa en tid för att vara på plats, säger Stefan Svensson, logistikchef på NetOnNet.

Pågen blir mer klimatsmarta med Descartes

Genom införandet av ruttplaneringsverktyget WinRoute från Descartes tar Pågen ett kliv på vägen mot mer klimatsmarta transporter. Med det nya systemet får Pågens medarbetare även ett verktyg som underlättar deras arbetsplanering samtidigt som löftet till kunderna bibehålls.  

– Vi ser ett allt större behov av att oftare kunna planera om våra transporter och räknar nu med att kunna skapa mer tid hos kunderna, vilket är viktigt då våra medarbetare sköter merförsäljningen ute i butikerna, säger Christer Lindgren, försäljningschef på Pågen AB.

Klimatsmart planering 
Pågens så kallade regionplanerare behöver i sitt arbete bland annat ta hänsyn till hur många medarbetare som står till förfogade, hur aktuella avtal med butikerna ser ut, hur många butiker som ska besökas och utifrån det fördela besöken på olika rutter. Införandet av WinRoute beräknas mot den bakgrunden både förenkla transportplaneringen, medarbetarens arbetsvecka och resultera i färre mil på vägen och därmed en mindre miljöpåverkan.

– Effektiv ruttplanering är viktigt för oss ur flera perspektiv. Får vi en större exakthet i vår planering så minskar vi antalet mil som körs och når därmed snabbare så klimatsmarta transporter som möjligt, säger Ulf Karlsson, logistikchef på Pågen.

Amazons resultat dyker med kostsamma leveranser

För tredje kvartalet i år levererar Amazon en en försäljningsökning på 24 %, och omsättningen landar på 70.0 Miljarder dollar. Däremot faller lönsamheten med närmare 30 %, vilket hänförs till de kostnadsfria endagsleveranser som Amazon erbjuder allt mer frikostigt. I en kommentar konstaterar Amazons vd och grundare Jeff Bezoz ”att det är en stor investering, men som är långsiktigt rätt för kunderna. Trots att det verkar ologiskt så genererar de snabba leveranserna den lägsta klimatpåverkan eftersom produkterna levereras från anläggningar som ligger väldigt nära mottagarna.” Som så ofta när det kommer till hållbarhet så är sambanden ofta komplexa och det som verkar fel kan vara rätt.

I dagarna meddelar Amazon även att man inför två-timmars-leverans av livsmedel för alla sina Prime-medlemmar som handlar på Whole Foods, en dagligvarukedja som sedan ett par år ägs av Amazon. Möjligen något att benchmarka för våra egna dagligvarukedjor …

https://ir.aboutamazon.com/news-releases/news-release-details/amazoncom-announces-third-quarter-sales-24-700-billion

.

SCE #5

Nu har årets femte utgåva av Supply Chain Effect materialiserats. Temat är e-handelslogistik och omnikanal men vi har även högintressant innehåll om bland annat S&OP, sälj- och verksamhetsstyrning och om det ökade behovet av supply chain kompetens i styrelser och företagsledningar.

  • Tema: E-handelslogistik och omnikanal
  • Intervju: Julian Lee: ”De bästa har förstått att e-handel är logistik”
  • Omnikanal – ett eldprov för logistiken av Mats Abrahamsson och Erik Sandberg
  • Patrik Jonsson och Roger Laurin: ”Stora vinster med en professionell sälj- och verksamhetsplanering”  – Ny studie om S&OP från Chalmers ger besked. 
  • Per Ljungberg: ”E-handeln och logistikbranschen måste ta ett gemensamt hållbarhetskliv” 
  • ”Dagens styrelser saknar nödvändig kunskap om supply chain och logistik”

Kylskåpsleverans från Walmart

I somras lanserade amerikanska dagligvarujätten Walmart den nya tjänsten InHome Delivery. Fyra månader senare påbörjas leveranser till konsumenternas kylskåp. I ett första steg erbjuds tjänsten till en miljon kunder.

Lanseringen av tjänsten är ett steg i Walmarts intensiva arbete för att vara den ledande e-handelsaktören i den amerikanska dagligvarubranschen. I tuff konkurrens med Amazon och andra aktörer lanseras oavbrutet nya leveranskoncept på den nordamerikanska marknaden. Målet, säger Walmart i en blogg, är att förenkla konsumenternas vardag maximalt. Leveranserna till kylskåpet möjliggörs av ett smart lås som gör det möjligt för Walmarts chaufförer att få access till hemmet. När varorna levereras så är leveranspersonalen utrustad med en liten kamera som filmar hela leveransförloppet och därmed gör det möjligt för konsumenten att på distans se hur leveransen utförs. InHome Delivery kostar 19,95 dollar (ca 200 kr) per månad och förutsatt att konsumenten handlar för minst 30 dollar per gång så kan tjänsten användas obegränsat.

”Fokuserar det stora och systemmässiga”

Mässan och konferensen Logistik & Transport genomfördes första gången redan 1995. Under åren som gått har evenemanget etablerats som något av en institution och en naturlig mötesplats för hela branschen. Logistikprofilen Pär Sandström har sedan 2011 varit ansvarig för den allt populärare konferensen. I perspektiv ser han en logistikutveckling som rusar på i en allt snabbare takt och ställer allt högre krav på kompetens och anpassningsförmåga. 

– De senaste åren har konferensen ökat med 20 % per år. Jag tror den främsta orsaken är att det finns ett sug efter ny kunskap, insikter och inspiration i en tid då väldigt mycket förändras snabbt i logistikbranschen, säger Pär Sandström.

Årets konferens återspeglar onekligen den intensiva utvecklingen inom logistik och transport. Konferensens inledande spår har fått titeln ”Ständig förändring”, vilket sätter fingret på läget i branschen. 

– Vi har försökt skapa en konferens där vi fokuserar mer på det stora, genomgripande och systemmässiga och mindre på logistikens enskildheter. Ambitionen är att bredda perspektiven och belysa de stora drivkrafterna bakom dagens logistikutveckling och formulera vilka konsekvenserna av detta blir. 

Bredare perspektiv

Det mer övergripande perspektiven kommer bland annat förmedlas av Säpochefen Klas Friberg, fastighetsmagnaten Sven-Olof Johanson, Apoteagrundaren Pär Svärdson och infrastrukturminister Tomas Eneroth samt en mängd andra talare som inte har den typiska logistikbakgrunden. 

– Många av våra konferensdeltagare arbetar som chefer och specialister inom logistik, produktion och inköp. De vet redan väldigt mycket om olika enskildheter inom sina områden och efterfrågar därför kunskap om hur områden som AI, hållbarhet, digitalisering, geopolitik och annat påverkar och utmanar. 

Förändringsdrivande trender

Pär Sandström är en reflekterande person med ett stort intellektuellt intresse som han får utlopp för som ordförande i Logistik & Transports konferensråd. Samtidigt arbetar han väldigt verksamhetsnära och praktiskt som logistikkonsult i näringslivet och styrelseledamot i ett antal småföretag. 

– Det är väldigt roligt att få ägna sig både åt de stora förändringsdrivande trenderna och åt det praktiska och vardagsnära. Utmaningen för mig, precis som för våra konferensdeltagare är att förstå drivkrafterna bakom förändringar, dra slutsatser om dess konsekvenser för affären inklusive logistiken och sedan rätt använda hanteringskompassen för verklighetens små och stora navigeringsproblem på ett sätt som stärker konkurrenskraften i den egna verksamheten.

Logistik & Transportkonferensen 2019 består av följande konferensspår: Ständig förändring, Varans väg till kund, En traditionell bransch under digital och grön transformation, Teknikrevolutionen, I huvudet på en logistikchef, Logistikens Start-Ups, Transportslag i samverkan för säkra och hållbara transporter, Entreprenörskapets drivkrafter. 

Namn: Pär Sandström

Yrke: Logistikkonsult och styrelseledamot i ett antal mindre verksamheter 

Aktuell som: Ordförande i konferensrådet, Logistik & Transport

Passion: Skidåkning ­– var skidlärare i ungdomen och tillbringar numera ett par månader om året i franska alperna. 

 

H&M:s e-handels- och logistiksatsningar bär frukt

När H&M presenterade sin kvartalsrapport den 3 oktober så blev det tydligt för marknaden att senare års satsningar på e-handel och logistik nu har burit frukt. Försäljningen i digitala kanaler ökade med 30 % under det tredje kvartalet och såväl bruttovinsten som bruttomarginalen ökade.

Ökad försäljning till fullpris, en minskande andel nedsättning (rea) och en ökad tillväxt var andra tydliga förbättringar som rapporterades. E-handel och en strävan att åstadkomma omnikanal har resulterat i en ökad försäljning på nätet med upphämtning och returhantering i butik (blick and collect), fler och snabbare konsumentleveranser och mer flexibla betalningslösningar. H&M fortsätter att investera tungt i sin försörjningskedja för att kunna hantera snabba modesvängningar och säkra en hög tillgänglighet och snabba leveranser.

Parallellt med satsningarna på e-handel, omnikanal och logistik storsatsar klädjätten på hållbarhet. Med utnämningen som en av världens mest hållbara detaljister (Dow Jones Sustainability World Index) så har H&M fått en ytterligare push och anledning att förvalta och bygga vidare på sitt hållbarhetsarbete. Bland annat kommer en storsatsning att göras på en mer hållbar förpackningsanvändning i hela koncernen, gröna last-mile-leveranser, liksom satsningar på ökad energieffektivitet och en mer hållbar produktion.

H&Ms logistiksatsningar intensifierades redan 2017 som en följd av en fallande lönsamhet och ett tapp gentemot huvudkonkurrenten Zara, ägt av Inditex. Inditex rankas av Gartner som världens näst bästa företag vad gäller supply chain management och logistik och bolagets framgångar hänförs ofta till dessa områden.

Europris väljer swisslogs skyttellösning

Europris, Norges ledande lågpriskedja, har valt Swisslog som partner för leverans av ett skyttelsystem för lättgods till bolagets centrallager i Moss, Norge. Swisslog har även valts som automationspartner för det nya automatiserade centrallagret som för närvarande är under byggnation och beräknas tas i drift vid mitten av 2020.

– Vi har fattat beslut om att investera i Swisslogs automatiserade skyttellösning för lättgods, CycloneCarrier. Efter en omsorgsfull analys och utvärderingsprocess kom vi fram till att den lösningen passar vårt flöde och våra produkter bäst. Vi utvärderade ett flertal olika lösningar och leverantörer och bedömde att Swisslogs helhetslösning var den mest genomtänkta och anpassade till våra behov, säger Pål-Christian Andersen, Logistikdirektör på Europris AS. 

CycloneCarrier är en kompakt och yteffektiv lösning som gör det möjligt att effektivt plocka direkt från skytteln till Europris omfattande pallflöde. Europris CycloneCarrier kommer att bestå av 108 skyttlar som opererar i 6 gångar, 6 integrerade stationer för lådplock, 4 dekanteringsstationer samt bansystemen ProveMove och QuickMove. Europris hanterar för närvarande sin varuförsörjning från ett flertal lager som nu ersätts av ett automatiserat centrallager. Spaden sattes i marken i slutet av 2017 och det automatiserade centrallagret ska tas i drift vid mitten av 2020. Anläggningen blir det tredje största lager som någonsin uppförts i Norge. 

Stark Group ruttplanerar med Descartes molnlösning

Nordens största återförsäljare och distributör av byggmaterial, STARK GROUP, väljer Descartes molnbaserade lösning för ruttplanering – en affär som innebär att Descartes system för dynamisk ruttplanering för första gången implementeras i Skandinavien. 

– Våra kunder lägger stor vikt vid snabba, exakta och flexibla leveranser. Vårt mål är att leverera enligt avtal och erbjuda hög kundservice. Det är därför som vi i Norge, Sverige och Finland kompletterar vår lösning i Danmark med ruttplanering från Descartes, säger Per Rimkjær, Project & Transport Manager hos STARK GROUP.

Descartes ruttplanering gör det möjligt för dotterföretagen Beijer Byggmaterial och STARK Finland att optimera användandet av sina distributörers bilar. Det blir möjligt att följa leveranserna i realtid och direkt avisera kunden om förseningar uppstår. Dessutom ingår verktyg för systematisk uppföljning.

– Vi är glada och stolta över att kunna bidra till STARK GROUPs utveckling och framgång. Vår molnbaserade ruttplanering är en lösning med stor funktionalitet och den kommer ge STARK GROUP flera möjligheter som underlättar ruttplaneringen, säger Lars Persson, Sales Director Nordic Region på Descartes.