”Covid-19 förändrar synen på strategisk supply chain management”

Genom åren har logistikprofessor Mats Abrahamsson varit en ofta återkommande skribent i Supply Chain Effect. Hans artiklar har ofta tagit sin utgångspunkt i hur logistik och supply chain management kan skapa värde och konkurrenskraft som en del av en verksamhets affärsmodell. Den teoretiska utgångspunkten har varit att företag behöver bygga upp en resursbas och utveckla dynamiska förmågor som kan hantera en tilltagande volatilitet. Med Covid-19 har Mats Abrahamsson fått vatten på sin kvarn. Han menar att dagens försörjningskedjor är alldeles för rigida och saknar tillräcklig dynamiska förmåga och resiliens. 

– Erfarenheterna från Covid 19 så här långt visar med stor tydlighet att vi har varit för ensidigt transaktionsfokuserade i dagens logistik och supply chain management. Det har lett till att vi ganska okritiskt tycks ha sökt den billigaste produktionskostnaden, exempelvis i Asien och förlitat oss på globala och billiga transporter från leverantörsländerna. Det gäller såväl insatsvaror till industrins produktion som varuförsörjning för handel och inte minst sjukvårdsmaterial. Pådrivet av en gammal sanning att kapitalbindning är ett fördärv, har man vaggats in i en falsk säkerhet att just-in-time-leveranser av billiga varor alltid kommer att fungera, säger Mats Abrahamsson och konstaterar att billiga globala transporter och låga produktionskostnader har gjort oss lite blinda för de totala kostnaderna som kan bli följden av att köpa och producera i lågkostnadsländer och de risker som detta kan medföra. 

– Nu är det tydligt att vi måste göra totalkostnadsanalyser och med det som grund känslighetsanalyser som visar vad som händer om leveranserna inte fungerar som det är tänkt – vilket är uppenbart i den pandemi som vi nu befinner oss i. Med mer omfattande totalkostnadsanalyser skulle man till exempel se att lagerhållning faktiskt är billigare än någonsin – räntan är låg och kostnaderna för att bygga och hyra lager är också förhållandevis låga. Och med ökad grad av automatisering, så kommer lagerhållningskostnaderna att sjunka ytterligare. Att hålla lager är fortfarande ett mycket bra alternativ för att minska osäkerheter i försörjning och att säkra leveranser av kritiska varor. Den här typen av analyser, som även handlar om att differentiera försörjningen av olika typer av varor till olika typer av användare lyser i många fall med sin frånvaro. Dynamiska förmågor är den strategiska tillämpningen av en sådan differentiering av logistiken och bygger på att dynamik och flexibilitet är en minst lika viktig del av logistik och SCM som låga kostnader. Det finns en missuppfattning av flexibilitet kostar pengar – och så är det om man inte har dynamiska förmågor som tillåter att man kan åstadkomma flexibilitet på ett kostnadseffektivt sätt.

Utöver dessa analyser och differentieringen av flödena vad menar du saknas och brister i dagens försörjningskedjor? 

– Förutom avsaknaden av riktiga system- och totalkostnadsanalyser, där alternativa leverantörer och leverantörsmarknader utvärderas utifrån olika scenarier, så saknar jag samhällsdimensionen. Oavsett om man är ett privat företag eller kommunal förvaltning så har man ett samhällsansvar. I logistiksammanhang är miljö ett område som alla organisationer har ett ansvar för. Ett annat är tillgänglighet av varor. Samhället har i sin iver att minska kostnader outsourcat väldigt mycket av det som vi tar för givet ska fungera i ett samhälle, bland annat försörjningen av sjukvårdsmaterial. Samtidigt är det tydligt att både upphandlingar och utförande i många fall har varit minst sagt tveksamma. Fokus på lågt pris och låga transaktionskostnader har lett till att ingen tar ansvar för en behovsanpassad och effektiv försörjning. Vilket rimligen borde vara ett gemensamt ansvar för sjukvårdsgivare och logistikaktör. Förståelsen för att behovet inte är konstant över tiden, utan förändras hela tiden och att det därför krävs en löpande anpassning av logistiken, är en väldigt viktig del i framtidens SCM. En annan aspekt är avsaknaden av information i våra supply chains. Det är många olika typer av mellanled som är inblandade i en global försörjningskedja och det är väldigt svårt att dels veta var varor finns, men också att kunna vidta åtgärder av typen att styra om varor under transport om det skulle behövas. Blockchain tror många ska bidra till att förbättra det här, men vi är långt ifrån fungerande blockchains som företag kan använda.

Du menar att vi behöver redesigna våra supply chains – kan du utveckla?

– Idag präglas supply chains av ”One Size Fits All”, det vill säga väldigt låg grad av differentiering och som tidigare sagts ett alldeles för stort fokus på transaktionskostnader. En följd av detta är att man gör sig beroende av andra organisationer och företag, som man kanske inte alltid har tillräckligt mycket kontroll över. Vi ser också för lite av de samarbeten mellan företag i en kedja som hela tanken med SCM bygger på och dessvärre för lite samarbeten internt i företag mellan olika enheter som distribution, tillverkning och varuförsörjning. I takt med att komplexiteten ökar, så ökar också kravet på kontroll över varuflödena, vilket kan ske genom att man gör mer i egen regi, eller att samarbetena i en supply chain utvecklas till att fungera även vid bristsituationer eller förändrad efterfrågan. Avsaknad av det vi kallar för Supply Chain Integration, det vill säga att man inte har en gemensam flödesorientering internt i ett företag, utan optimerar varje funktion var för sig, leder också till svårigheter att få till stånd en effektiv flödeskontroll som fungerar med externa parter. Det här är till stor del en kompetensfråga – att jobba med stora system, t.ex. en supply chain, är svårt och komplext. Men det är till lika stor del en ledningsfråga. Om ledningen tänker i funktioner och inte i flöden, så blir det svårt för en supply chain-ansvarig att utveckla en effektiv flödesorientering med fungerande processer internt och externt. 

Du menar alltså att den traditionella logistiken alltför länge har fokuserat ensidigt på låga kostnader och skalfördelar. Hur ser du att morgondagens logistik behöver utvecklas i kontrast till detta och i ljuset av Covid-19?

– Vi måste förstå att flexibilitet och dynamik är nödvändigt i en dynamisk värld och på globala marknader som hela tiden förändras. Vi måste också förstå att flexibilitet och dynamik inte är i motsatsförhållande till skalfördelar och låga kostnader. Skalfördelar behöver kompletteras med resursfördelar, economies of scope, och integrationsfördelar, economies of integration. Resursfördelar får man genom att använda samma resurser, exempelvis ett centrallager, IT-system, personal eller viktiga samarbetspartners inom olika områden, för olika typer av produkter, olika typer av marknadskanaler och olika typer av kunder på ett differentierat sätt. Med resursfördelar kombineras skalfördelar med flexibilitet. Integrationsfördelar uppstår i gränssnittet mellan interna och externa aktörer i en supply chain. Genom att förstå kunder bättre, så kan försörjningen planeras gemensamt med dom och nuvarande och framtida behov kan förstås på ett sådant sätt att man kan planera för förändringar istället för att bli överraskad. Att förstå gränssnitten med kunder och leverantörer och att jobba med integrationsfördelar är som jag ser det helt avgörande för sektorer som handeln för att klara övergången till kundstyrda omnikanaler där e-handel och butiksförsäljning samordnas sömlöst i gränssnittet mot kunderna. Men det är också avgörande för att klara utmaningen med en miljövänlig och effektiv citydistribution i skenet av den kraftiga ökningen av e-handel som vi ser idag där integrationen med kommunala aktörer och andra aktörer i staden blir viktiga. 

Du efterlyser mer av logistiskt experimenterande och fokus på både kundvärde och samhällsnytta?

– Dynamiska förmågor innebär att en verksamhet ständigt anpassar sig och löpande förändrar sin logistik och sin supply chain. Ibland handlar det om ett nytt givet läge som man ska förhålla sig till, men lika ofta handlar det om att skapa nya logistiktjänster som behöver testas på marknaden. Då behöver du bli duktig på att, givet de resurser som finns internt eller hos dina partners, snabbt kunna göra en pilot som prövas på marknaden. Om det fungerar så blir det en tjänst som integreras i de dagliga processerna. Om det inte fungerar så prövas något annat. Det är en typ av experimentell utveckling som ofta saknas inom logistik och supply chain. Experimentell utveckling startar i kundledet i syfte att skapa värde av olika slag för kunderna och skiljer sig från traditionellt utvecklingsarbete som ofta föregås av omfattande analyser, inte minst kostnadsanalyser, och sedan följs upp av ett ganska genomgripande implementeringsarbete som mycket väl kan föregås att omfattande investeringar i nya resurser som ska räknas hem. Ofta sammanfaller kundvärde med samhällsnytta. Det är tydligt i termer av mer miljövänliga leveranser, som efterfrågas allt mer av framför allt yngre kundgrupper och som utförda på rätt sätt leder till samhällsnytta i form av lägre emissioner. Därför ska samhällsnyttan vägas in i utvärderingen av piloterna och i många fall så kan samhällsnyttan vara själva drivkraften till förändring för många företag. Att som företag agera som en bra ”samhällsmedborgare” bygger både varumärke och ökad försäljning i många branscher. 

Du menar att en generell grundproblematik för att utveckla försörjningskedjorna är att den klassiska funktionsorganisationen går på tvärs mot ett flödestänkande?

– Ja, dessvärre är det så att den gamla funktionsoptimeringen som än idag dominerar i sättet att organisera företag och budgetera verksamheter, står i direkt konflikt med ett flödestänkande. Det är lätt att säga att vi ska arbeta tvärfunktionellt och tvärs de olika organisatoriska enheterna, men i praktiken styrs verksamheten för det mesta mot att varje funktion optimeras var för sig. Processer och flödesorientering används flitigt när företag presenterar sitt arbetssätt, men när du skrapar på ytan är det fortfarande mycket av den klassiska produktionsorientering som dominerar. 

Vad kan man göra för att ändå åstadkomma de dynamiska, kundfokuserade flödena?

– Som jag ser det är det viktigt att skilja på styrtal och nyckeltal vid uppföljning verksamheter. Idag styrs verksamheter ofta med operativa nyckeltal i form av produktivitetsmått, t.ex. antal enheter som hanteras eller produceras per timme. Sådana nyckeltal är bra för att fintrimma operativ verksamhet, men behöver kompletteras med styrtal som är flödesorienterade, exempelvis genomloppstider där ledtider mäts i absoluta tal och styr mot kortare totala genomloppstider genom hela verksamheten. Ledtidstalen ska kompletteras med styrtal som mäter tillgänglighet och prestation mot kunder, så som OTIF (On Time in Full), totala kostnader för verksamheten (varuförsörjning + tillverkning + distribution) samt den totala miljöbelastningen för verksamheten, som tillsammans med genomloppstider ger en bild av hur effektiv och kundorienterad verksamheten är totalt sett, inte bara hur höga tillverkningskostnaden per enhet är.  

Du menar att pandemin illustrerar att företag och samhälle behöver bli bättre på att samverka och skapa värde gemensamt. Kan du utveckla?

– Pandemin har blottat stora brister i samhället i stort och i de logistiksystem som behövs för att samhället ska fungera på det sätt som vi har rätt att förvänta oss. Jag ser ett väldigt tydligt behov i riskanalyser kopplade till leveransförmåga av för samhället viktiga förnödenheter, bland annat sjukvårdsmateriel, men också av andra varor. Jag ser även stora brister i den svenska modellens delegering av ansvar till kommunal nivå. I dag sitter kommunens inköpare och försöker kompensera bristerna genom att panikköpa sjukvårdsutrustning på en global marknad. Något som de vare sig har kompetens eller resurser att klara av. På samma sätt kräver ministrar att 100 000 Coronatester ska utföras per vecka, med signal till regioner och kommuner, utan att förstå att det vare sig finns resurser eller organisationer hos kommuner och regioner att utföra ett sådant uppdrag på ett tillfredställande sätt. Att det finns privata laboratorier som har produktionskapacitet för 100 000 tester i veckan räcker inte om inte logistiken för att utföra, samla in och distribuera dessa tester finns. Hela försörjningskedjan, eller supply chain, måste fungera, vilket dagens hårt ansträngda kommuner inte har förutsättningar att hantera. Samtidigt framstår det med all önskvärd tydlighet att det inte finns någon kunskap eller resurser på central nivå för att snabbt kunna bygga upp sådan testverksamhet. Vi behöver en bättre samverkan såväl mellan de statliga, regionala och kommunala nivåerna som en samverkan mellan det offentliga och privata näringslivet i försörjningsfrågor, logistik och supply chain management för att samhället ska fungera på det sätt vi kan förvänta oss. Även om de företag som genom outsourcing får försörjningsuppdragen ofta är betydligt mer professionella i att agera på en global marknad, så behöver kunskap om både centrala och lokala behov, i normal drift och i krissituationer, för att kunna vara en del av samhällets försörjningssystem i framtiden. På samma sätt verkar Sveriges kommuner i sin strävan efter bilfria städer stå helt oförstående för den ökning av e-handeln som av World Economic Forum (jan. 2020) förutspås leda till 78% mer city-distribution år 2030 jämfört med idag. Med e-handelns kraftiga ökning under Corona-krisen, är det många som tror att den här utvecklingen kommer att gå ännu fortare. Kommunerna tänker på cykelbanor, samtidigt som medborgarna genom e-handel ställer krav på snabba hemleveranser av paket. Sammanfattningsvis så behövs det systemanalyser tvärs olika nivåer och aktörer för att skapa logistiksystem som klarar den variation i efterfrågan som pandemin ger uttryck för. Här ingår att skapa gemensamma resurser, bland annat i form av lager på nationella och regional nivå, som bidrar till att öka dynamiken. En beräknad och medveten överkapacitet inom vissa delar av en supply chain är ett mycket billigt och beprövat sätt att skapa flexibilitet och leveranssäkerhet vid osäker efterfrågan. Med dagens låga räntenivåer är lagerhållning dessutom billigare än kanske någonsin tidigare. 

SCE #3 2020

  • TEMA: Supply Chain Design, optimering och planering
  • Intervju Mats Abrahamsson: ”Covid-19 förändrar synen på strategisk supply chain management”
  • Supply Chain Network Design
  • Stora vinster med en väl fungerande S&OP-process – Patrik Jonsson och Roger Lindau
  • Förpackningar med supply chain glasögon
  • Hållbara transporter
  • Pandemin driver nödvändig utveckling i våra supply – Johan Jemdahl
  • och mycket annat!

Så kan du mildra effekten av Corona på försörjningskedjan

Den senaste tiden har vi fått ett antal frågor från våra kunder verksamma inom transport- och logistiksektorn om hur de kan dämpa effekterna av COVID-19 på verksamheten. Den goda nyheten i den problematik som många företag nu upplever är att det finns mycket som kan göras inom ramen för de befintliga logistiklösningar som används. Att dra nytta av alla de nya och innovativa lösningar och verktyg som finns är också en väg att gå för att känna sig lite säkrare och för att mildra den ekonomiska påverkan. I de följande ges några råd för enkla åtgärder som kan dämpa de negativa effekterna.

  1. Möjliggör social distansering

Anpassa logistikprocessen och tekniken så att anställda, kunder och leverantörer kan hålla en rimlig distans till varandra i det dagliga arbetet och se till att ingen av dem kommer i kontakt med ytor som kan ha berörts av andra. Nedanstående två insatser kan företagen göra för att säkra en social distansering i arbetet. 

  • Välj bort enhetssignering
    Många av dagens leveranser signeras av mottagaren på förarens mobila enhet, vilket går emot den sociala distansering som nu behövs. Vi har börjat se hur allt fler företag lämnar den här metoden, men för de företag som fortsatt behöver en liknande leveransbekräftelse är vår rekommendation att man istället börjar använda sig av fotobekräftelse där personen och paketet är med på samma bild. 
  • Gå över till papperslöst
    Vi vet nu att COVID-19 under en begränsad tid kan leva vidare på vissa material, och papper verkar vara ett sådant material. Det finns ingen anledning att idag skriva ut papperskvitton och dokument för att ge över till kunder, förare och anställda. Att jobba papperslöst har också gång på gång visat sig minska driftskostnaderna och förkorta betalningscyklerna. Två viktiga effekter i tider då många företag är i behov av pengar för att hålla verksamheten i gång.

2. Balansera om er transportflotta

Den pandemi vi nu upplever märker vi skapar extrema obalanser bland transport- och logistikföretagen. Vissa företag står inför en allvarlig brist på leveranskapacitet medan andra upplever en dramatisk avmattning på efterfrågan och står istället med en överkapacitet. För en del av företagen ligger utmaningen med andra ord i att dramatiskt kunna öka sin produktivitet och skala upp sin totala kapacitet, medan det för andra handlar mer om att minimera kostnaderna kopplade till sina transporter. Många av dagens ruttplaneringslösningar kommer med funktionen att kunna utföra strategiska modelleringsscenarier där exempelvis nya leveransmodeller och metoder snabbt kan utvärderas och testas. Om ni har gjort ett noggrant grundarbete med att underhålla er data i ruttplaneringsverktyget har ni förmodligen redan allt ni behöver för att genomföra en strategisk modelleringsövning. 

3. Fokusera på vad ni kan göra här och nu 

Med tanke på den allvarliga situation som råder och de regler och rekommendationer som löpande införs måste många transport- och logistikföretag nu börja anpassa sin verksamhet. Och det fort. Börja med att titta på vad ni har idag och avgör om det kan ge er det ni främst behöver, här och nu. ”Perfekt” är fiende till ”snabb” så var beredda på att kompromissa. Om ni inte har rätt lösningar och verktyg redo, ta då reda på vad som kan stärka er så mycket som möjligt, och med så kort implementeringstid som möjligt. Traditionella utvärderingsprocesser för inköp av nya IT-lösningar hjälper er inte i det här läget. När ni ska välja nya lösningar, se då till att flexibilitet och ett snabbt resultat efter implementering väger tungt i bedömningen. 

Förhoppningsvis kommer ländernas åtgärder fortsätta bromsa spridningen av COVID-19, men vi i branschen måste även från vår sida göra allt vi kan för att hålla alla säkra och friska, samtidigt som viktiga varor kan fortsätta förflyttas som de ska. Det här är bara några tips på hur företag kan ställa om sina verksamheter i dessa tuffa tider, och det finns mycket vi som jobbar inom transport- och logistiksektorn kan göra för att hjälpa till. 

Lars Persson, försäljningschef Norden på Descartes

Världens största Autostore expanderas

Världens största AutoStore finns hos Boozt i Ängelholm. Nu utökas kapaciteten ytterligare i samarbete med Element Logic.

Boozts AutoStore-anläggning består av 380 000 lådor och 384 robotar. Med kommande expansion kommer kapaciteten i ett första steg att ökas med ytterligare 130 000 lådplatser/lokationer, 50 000 lådor och 30 robotar.

– Vi är mycket nöjda över att ta vår automatisering och utveckling vidare med Element Logic och AutoStore. Under expansionsfasen har vi fortfarande 99,7% drifttid –och 90% av leveranser når kunden inom 1-2 dag efter beställningen, säger Lars Lindgaard, som dagarna utsetts till Chief Supply Chain Officer på Boozt med placering i koncernledningen.

Sedan partnerskapet mellan Boozt och Element Logic startade i 2017 har samarbetet mellan bolagen utvecklats och fördjupats. I takt med att e-handeln växer har lösningarna från AutoStore och Element Logic hjälpt till att generera både precision, speed-to-market och produktivitetsvinster. Element Logics fokus är att leverera lönsamma lagerlösningar för sina kunder – ofta på hårt tidspressade scheman. 

– Världens största AutoStore-installation är fortfarande världens största. E-handeln växer fortsatt i stor takt och Boozt ligger definitivt i framkant med hög grad av dagen-efter-leveranser. Den flexibilitet, skalbarhet och effektivitet som utmärker AutoStore kommer ge Boozt en fortsatt överlägsen konkurrensfördel på marknaden framöver, säger Thomas Karlsson, vd på Element Logic Sweden.

PostNord kör fossilfritt på Södermalm

Med målet att bli fossilfria 2030 tar nu PostNord Sverige ett första steg och ställer om till fossilfria leveranser på Södermalm i Stockholm.

Under de senaste tio åren har bolaget arbetat för att minska klimatavtrycket inom den svenska verksamheten. Logistiken effektiviseras, fordonsflottan uppdateras löpande, det sker en övergång till förnybara drivmedel och elfordon används i allt större utsträckning.  

– Vi har haft höga målsättningar och lyckats sänka vår totala klimatpåverkan med 35 procent sedan 2009, trots ökade paketvolymer. Men vi behöver ha större ambitioner än så. Med vår storlek och tack vare vår närvaro i hela Sverige har vi en unik möjlighet att leda hela vår bransch i en mer hållbar riktning. Ett tydligt steg i vår fortsatta klimatomställning tas nu på Södermalm i Stockholm, säger Sofia Leffler Moberg, hållbarhetschef på PostNord. 

Södermalm i Stockholm är hårt drabbat av utsläpp från fordonstrafik. Det är delvis på grund av den dåliga luftkvaliteten som stadsdelen är utvald att bli fossilfri men även eftersom infrastrukturen för el och andra förnybara drivmedel redan finns i området. Eldrivna fordon och cyklar kommer att användas i stadsdelen och andra fordon som levererar i området kommer fortsättningsvis att tankas enbart med förnybara drivmedel. Enligt beräkningar kan effekten av den fossilfria omställningen ge 360 000 kilo mindre utsläpp av klimatpåverkande gaser, räknat som koldioxidekvivalenter, uppger PostNord.

Cisco i topp i årets Supply Chain Top 25

Årets lista toppas av Cisco Systems på första plats och Colgate Palmolive samt Johnson & Johnson på plats nummer två och tre. Sex nya bolag tog sig in bland de 25 främsta detta år. Svenska H&M ligger kvar på listan men åkte ner från plats 16 till plats 20.

Table 1. The Gartner Supply Chain Top 25 for 2020

RankCompanyPeer Opinion1
(151 voters)
(25%)
Gartner Opinion1
(44
voters)
(25%)
Three-
Year Weighted ROPA2
(20%)
Inventory Turns3
(5%)
Three-
Year Weighted Revenue Growth4
(10%)
ESG Component Score5
(15%)
Composite Score6
1Cisco Systems470574300.7%12.52.9%10.006.25
2Colgate-Palmolive111353268.8%4.71.0%10.005.37
3Johnson & Johnson88545477.6%3.03.6%8.004.65
4Schneider Electric56745363.0%5.44.2%10.004.48
5Nestlé108435040.0%4.81.2%10.004.44
6PepsiCo85738547.9%8.22.7%10.004.42
7Alibaba991316106.7%23.954.0%0.004.39
8Intel58348837.4%3.55.8%8.004.12
9Inditex73735134.7%4.66.8%10.004.11
10L’Oréal67725271.1%2.87.4%10.004.01
11Walmart133332413.2%8.52.4%7.004.00
12HP Inc.29638951.1%8.55.5%10.003.87
13Coca Cola Company119520775.4%4.40.0%6.003.74
14Diageo40328041.4%0.96.2%10.003.49
15Lenovo39730716.9%11.27.0%10.003.44
16Nike76826547.2%4.06.7%6.003.35
17AbbVie12830262.4%4.17.6%5.003.20
18BMW57518224.8%3.94.2%10.003.17
19Starbucks79920252.6%13.07.7%4.002.99
20H&M41216122.4%2.87.7%10.002.95
21British American Tobacco1545685.6%0.718.1%9.002.90
223M62420754.1%3.91.1%6.002.90
23Reckitt Benckiser2651499.0%3.88.2%9.002.79
24Biogen7927152.2%2.57.8%7.002.78
25Kimberly-Clark5348034.6%6.60.2%10.002.76

HallandsHamnar automatiserar sin tullhantering

HallandsHamnar är en av Sveriges tio största hamnar och växer snabbt. Företaget har verksamhet i både Halmstad och Varberg där man erbjuder kundanpassade helhetslösningar inom områdena hamn, terminal och lager. För att fortsätta skapa tillväxt, ge långsiktigt god lönsamhet och gynna utvecklingen på västkusten har HallandsHamnar valt att införa en molnbaserad tullhanteringslösning från Descartes, GCT, Global Customs and Transport.  

– Vi gör det här för att vi ser stora vinster med det. Vi ser hela tiden över vårt sätt att arbeta och vilka verktyg vi använder oss av för att bli smartare och mer effektiva. Med GCT-lösningen från Descartes kommer vi på ett betydligt enklare sätt kunna sköta vår tullhantering och våra kontakter med olika speditörer, säger Henrik Nanfeldt, Operativ Chef på HallandsHamnar.  

Tullhanteringslösningen ger HallandsHamnar möjlighet att elektroniskt ta emot och hantera tulldokument och generera export- och importdokumentation i en helt integrerad process.

– Vår tullhanteringslösning GCT är främst riktad till företag med höga krav på en effektiv tull- och transporthantering. Vi tror de kommer få stor nytta av plattformen då vi av erfarenhet vet att den hjälper till att reducera våra kunders kostnader och slimma deras processer. Vi ser fram emot att få följa deras resa mot en smartare och mer automatiserad tullhantering, säger Martin Jeppsson, tullexpert och Product Manager på Descartes.

Digitala, datadrivna affärsrelationer här för att stanna

I pandemins spår har resor och fysiska möten i det närmaste upphört. För inköpare, säljare, logistiker och andra som arbetar med att koordinera och interagera med partners i försörjningsflödet måste nu det mesta göras på distans, digitalt och datadrivet. Det gäller företagsbesök/inköpsresor, inköpsförhandlingar, kvalitetskontroller, revisioner och mycket annat som vanligtvis sker face-to-face och irl. Enligt en nyligen genomförd undersökning anser mer än en tredjedel av de tillfrågade inköparna att inköpsresor till Asien inte kommer att kunna genomföras under ”överskådlig tid” och i samma undersökning uppgav 47 % att de avser att minska andelen inköp från Kina till förmån för andra inköpsmarknader, oftast närmare den egna hemmamarknaden. Redan före pandemin syntes en ökning av olika digitala plattformar för att hantera affärsrelationer, allt från videokonferenser till olika digitala analysverktyg. En inte allt för djärv gissning är att våra beteenden och relationer i supply chain kommer att påverkas långsiktigt av pandemin. Ännu mer kommer att hanteras digitalt och på distans vad gäller såväl kommunikation som inköp/sälj, inspektion, analys, planering och uppföljning.

PwC: ”Ökat fokus på automation och supply chain kompetens till följd av pandemin”

Konsultföretaget PwC har nyligen genomfört en enkätundersökning bland 288 amerikanska finanschefer som visar på ett ökat intresset för att automatisera olika supply chain funktioner för att hantera effekterna av coronaviruset. 37 % av de tillfrågade uppger att de avser att accelerera sin automation i supply chain som en följd av pandemin. PwC menar att många företag nu upplever att de snabbare behöver få tillgång till relevanta data för att fatta informerade beslut om bland annat inköp, prisjusteringar, lagernivåer och erbjudanden i samband med disruptiva händelser. Av studien framgår att 72 % av de tillfrågade vill automatisera fler aktiviteter i supply chain för att bli mer snabbfotade (agila). Mot den här bakgrunden förutser PwC en ökad automation av datainsamling och analys samt en allmänt ökad efterfrågan på supply chain kompetens. Dessutom skriver PwC att förmågan att hantera och stå emot disruptioner – resilience – värderas högre än tidigare liksom värdet av att investera i supply chain kompetens.

E-handeln rusar – ökade 32 procent på en månad

Enligt årets första E-barometer (PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research) ökade e-handeln med konsumenter med 32 % från februari till mars och för hela kvartalet växte e-handeln med konsumenter med 16 %. Största produktkategorierna blev för första gången i barometerns historia skönhet, hälsa – inklusive apoteksvaror – följt av kläder och skor. Starkast tillväxt under hela kvartalet hade apoteksvaror som ökade med 37 % följt av dagligvaror som ökade med 27 %.

Coronavirusets spridning ligger bakom den kraftiga ökningen under mars, vilket avspeglas i att apoteksvaror och dagligvaror var de produktkategorier som växte i särklass mest under kvartalet, med +37 % respektive +27 %, varav en stor del av den tillväxten skedde i mars.

– Det är väldigt tydligt att svenskarnas e-handelskonsumtion har ökat kraftigt under pandemin. Det är tydligast för dagligvaror och apoteksvaror men tendensen tycks finnas i stort sett i alla produktkategorier. Vi spenderar betydligt mer tid hemma och undviker fysiska butiker. Så även om konsumtionen totalt sett går ner så växer e-handeln, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord.  

Mer än hälften av e-handelsföretagen (53 %) uppgav att coronapandemin lett till att nya konsumentgrupper tillkommit och andelen äldre konsumenter (65-79 år) som e-handlat under kvartalet har ökat kraftigt jämfört med föregående år (från 54 % till 64 %).

– Många äldre konsumenter som annars inte brukar handla på nätet har nu upplevt ett större behov, eftersom man tvingas undvika fysiska butiker. Förhoppningsvis har det varit en positiv upplevelse och något som kan underlätta vardagen för den här konsumentgruppen även efter corona, säger Carl-Fredrik Teder.