Agria Djurförsäkring väljer Orio Logistics för logistiken

Agria Djurförsäkring har valt Orio Logistics som samarbetspartner för sin webbshop AgriaShop samt för logistiken kring Agrias kundevenemang. AgriaShop erbjuder ett brett utbud av produkter för både sällskapsdjur, hästar och deras ägare.

– Efter en noggrann upphandlingsprocess föll vårt val på Orio Logistics i Nyköping eftersom de kunde presentera de mest konkurrenskraftiga och flexibla lösningarna utifrån våra krav. Vi känner också ett stort förtroende för teamet som vi kommer att samarbeta med, säger Minna Dahlberg, marknads- och kommunikationschef på Agria Djurförsäkring. 

Samarbetet innebär att Orio Logistics tar ansvar för Agrias lagerhantering samt säkerställer att rätt transportlösningar säkrar leveransen till Agrias kunder i Sverige, Finland, Danmark, Norge, Frankrike och England. I samarbetet ingår även att Orio hanterar intern kundtjänst kring logistiken samt ett antal värdeskapande tilläggstjänster. 

För tre år sedan lanserade Orio AB affärsområdet Orio Logistics och på relativt kort tid har det nya affärsområdet fått ett stort antal kunder inom huvudområdena e-handel, livsmedel och eftermarknad. 

– Det enormt roligt att Agria Djurförsäkring har valt oss som logistikpartner och ger oss förtroende att ansvara för många olika aktiviteter och arbetsmoment. Vi ser fram emot ett långsiktigt, utvecklande samarbete där vi växer tillsammans, säger Martin Lennbom, affärsområdesansvarig på Orio Logistics. 

Agria Djurförsäkring är Länsförsäkringars specialistbolag för djur- och grödaförsäkringar. Orio Logistics är ett affärsområde i Orio AB som erbjuder logistiktjänster/3PL inom huvudområdena e-handel, livsmedel och eftermarknad. 

IPTOR FÅR NYA ÄGARE – TAR NÄSTA STEG I SIN TILLVÄXTRESA

Iptor (fd IBS) meddelar i ett pressmeddelande att bolagets aktier förvärvas av tyska investmentbolaget Bregal Unternehmerkapital och av bolagets vd Jayne Archbold samt Christopher Catterfeld, CMO/CPO. Iptor är specialiserat på att leverera erp/mjukvarulösningar för distribution, supply chain management, planering och logistik.

Under de senaste tre åren har Iptor genomgått en omfattande förändring ledd av Jayne Archbold och Christopher Catterfeld. Tidigare IBS har blivit Iptor, verksamheten har ompositionerats samtidigt som produktportföljen har utvecklats genom lanseringen av plattformen aperīo. Enbart under 2018 ökade Iptors försäljning av licenser och prenumerationer med 150 % och en satsning på molnbaserade lösningar har burit frukt. Iptor har närmare 200 kunder som använder de molnlösningar som erbjuds via bolagets strategiska partner IBM.

Iptors vd Jayne Archbold säger i en kommentar att den positiva utvecklingen är resultatet av företagets skickliga medarbetare och lojala kunder. Med Bregal Unternehmerkapital som ägare kan Iptor ta nästa steg och intensifiera sin tillväxtresa och stärka den position som bolaget har inom branscherna: Technical Wholesale, Pharma och Publishing samt öka sin geografiska närvaro och göra nödvändiga förvärv.

Om Iptor

Iptor is a global leader in enterprise resource planning, supply chain management, planning and logistics software and services. Iptor helps distribution-focused organizations solve their most complex order management and fulfilment challenges within fast-moving, multi-channel and global supply chains. Iptor har 1 250 kunder och 4 000 installationer i över 40 länder.

IVA-rapport: ”smarta val av förpackningar och lastbärare avgörande för omställningen av samhället”

I IVAs nyutkomna branschrapport Resurseffektiv transport och mobilitet i Sverige – vad behövs?, konstateras att effektivare transporter och mer klimatsmarta val av förpackningar och lastbärare är avgörande för att uppnå framtida mål för klimat- och resurseffektivitet. 

I rapporten konstateras att transporterna i samhället behöver bli effektivare och att valet av förpackningar och lastbärare som skapar högre fyllnadsgrad är en del av de lösningar som bör främjas. En positiv föregångare är Svenska Retursystem AB en verksamhet som driver dagligvarubranschens kretslopp för returlådor och returpallar. Verksamheten startades 1997 och är fortfarande unik i sitt slag.

​- Vi hjälper livsmedelsbranschen att minska sitt klimatavtryck. Genom att allt fler företag förstår nyttan med klimatsmarta lastbärare minskade utsläppen av koldioxid med hela 32 000 ton under förra året, säger Anna Elgh, vd på Svenska Retursystem och tillägger att den mängden koldioxid motsvarar 23 700 lastbilstransporter från Ystad till Haparanda.

Svenska Retursystem är ett exempel på hur en hel bransch gått samman för att arbeta mer resurseffektiva i ett gemensamt logistiskt system. Bolaget driver och utvecklar dagligvarubranschens gemensamma retursystem för distribution av varor och alla aktörer i branschen samverkar för att utveckla ett så effektivt och miljöanpassat system som möjligt.

Pionjärer för delningsekonomiskt tänkande

Under 2019 skickades 150 miljoner returlådor och 8 miljoner returpallar ut i det branschgemensamma kretsloppet. Bakgrunden till att retursystemet startades var övertygelsen om att livsmedelsbranschen skulle gynnas av ett gemensamt system för standardiserade lastbärare och sekundärförpackningar som kunde återanvändas om och om igen. 

– Livsmedelsbranschen var pionjärer och Svenska Retursystem har över 20 års erfarenhet när det handlar om delningsekonomi. Vi tror att liknande initiativ i andra branscher kan stärka Sveriges konkurrenskraft, säger Anna Elgh. 

”RPA – Processautomation kan generera enorma värden”

I studien The Automation Imperative (McKinsey Global Institute, sep 2018) uppgav 2/3 av tillfrågade företag att de avser att påbörja en processautomation nu eller under det kommande året. I dagarna publicerade fyra McKinseykonsulter en artikel med rubriken ”Operations management reshaped by robotic automation”. Vad det handlar om är den snabba ökningen av processautomation med hjälp av RPA – Robotic Automated Processes.

Skribenterna lyfter fram den stora potentialen för RPA och konstaterar att McKinsey Global Institute bedömer att företag och organisationer med hjälp av den teknik som är tillgänglig redan idag kan automatisera 81 % av allt fysiskt arbete, 69 % av all datahantering (data processing) och 64 % av all datainsamling. RPA har redan fått ett relativt stort genomslag i supportprocesser som HR, inköp och IT. I den nyutkomna artikeln slår författarna ett slag för en ökad robotiserad processautomation i olika typer av operativa centers, exempelvis kundcenter, fältservice, IT-centers, servicecenters och liknande verksamheter. I dessa operativa centers menar författarna att RPA kan driva förändring som resulterar i mycket stora effekter på kostnader, kvalitet och kundservice. 

Transformativ teknik

Det som skiljer RPA och kognitiva tekniker som AI/ML från traditionell IT-automation är att de förstnämnda är transformativa till sin karaktär eftersom de kan implementeras och leverera påtagliga resultat mycket snabbt. Dessutom, menar författarna, är inträdesbarriärerna låga vid RPA, eftersom dessa automationssystem kan appliceras ovanpå den befintliga IT-infrastrukturen. De som vill påbörja en automation av sina operativa centers med RPA bör i första hand automatisera områdena övervakning av nätverk – exempelvis servicebilar eller andra transportflöden – samt fjärrstyrd felsökning, datainsamling, incidenthantering, där processroboten känner igen likartade problem och åtgärdar per automatik. Andra områden som nämns är loggning av serviceärenden, självhjälpssystem vid service, automatisk svarshantering och liknande processer.

Hög tid för RPA

Författarna konstaterar i ett slutord att det är hög tid att transformera operativa centers med RPA och annan automationsteknik. ”En sådan transformation behöver inte ta lång tid och den kan generera ett enormt värde om den genomförs på rätt sätt.”

Robotic Process Automation, RPA, är en framväxande teknik för automatisering av affärsprocesser. Tekniken baseras på mjukvarurobotar – så kallade bots med Artificiell Intelligens och maskininlärning. RPA-system baserar sitt agerande på lärande snarare än programmering och utför automatiserade aktiviteter baserat på sitt lärande. RPA-system är utformade för att hantera repetitiva aktiviteter med stora volymer av information – aktiviteter som tidigare till stor del utfördes av människor. 

Priset som belönar Sveriges främsta logistik

PostNord Logistics Award instiftades år 2002 för att uppmärksamma och premiera god logistik. Ända sedan starten har logistikprofessorn Mats Abrahamsson varit ordförande i prisjuryn. I mars nästa år delas priset ut för sjuttonde gången i följd.

– Under åren har vi belönat ett stort antal väldigt olika lösningar och företag. Det är en del av tävlingens charm att alla kan vara med och det som bäst möter våra kriterier i slutänden tar hem priset. Just nu är det mycket spännande som händer inom supply chain och logistik, inte minst inom hållbarhet och digitalisering. Inom de områdena hoppas jag att vi kommer att få se intressanta bidrag i årets tävling, säger Mats Abrahamsson och uppmanar våra läsare att nominera på PostNords hemsida på adressen postnord.se/logistikpriset senast den 15 januari.

Nominera företag/logistiklösningar senast den 15 januari

I mars nästa år är det sjuttonde året i följd som det prestigefyllda priset delas ut, men juryn vill ha tävlingsbidragen senaste den 15 januari. Tävlingen är öppen för alla företag och organisationer, oavsett storlek, som bedriver verksamhet i Sverige.

Tre bedömningskriterier

När juryn för PostNord Logistics Award fattar sitt beslut är det tre grundläggande kriterier som är utgångspunkten:

1. Logistiklösningens grad av kundnytta, innovationskraft, kreativitet och nytänkande,

2. Logistiklösningens effektivitet och påverkan på verksamhetens konkurrenskraft samt effektivitet och lönsamhet i verksamheten totalt sett.

3. Logistiklösningens bidrag till företagets samhällsansvar (CSR) i form av mindre klimatpåverkan och bättre arbetsförhållanden i supply chain.

Mer information finns på postnord.se/logistikpriset

SCE #6 2019

  • TEMA: Automation, robotar och AI
  • ”Den autonoma försörjningskedjan är inte science fiction” – intervju med Phillip Teschemacher
  • Digitalisering E2E – vision eller verklighet?
  • Det robotiserade styckplocket slår igenom – intervju med Thomas Karlsson
  • Gränsöverskridande handel med AI
  • Och en hel del annat …

McKinsey: ”AI bevisar sitt värde”

En ny studie från McKinsey (McKinsey Global Survey) slår fast att användningen av AI i traditionella affärsprocesser nu ökar med 25 % på årsbasis, vilket är en kraftig ökning enbart under det senaste året. De flesta företag som redan har börjat tillämpa AI ser tydliga, mätbara resultat av sina investeringar men uppger att de stora utmaningarna är att skala upp lösningarna, hantera olika risker och inte minst att kompetensutveckla den personal som blir överflödig eller i alla fall påverkas av AI-investeringarna. Tidigare har ofta AI-satsningar framställts som svåra att implementera och få ut effekter av. Mot den bakgrunden er McKinseys studie en betydligt mer positiv bild jämfört med tidigare studier. 

Mest värde inom marknad och supply chain

Av McKinseys studie framgår även att AI bidrar till såväl ökade intäkter som reducerade kostnader. 63 % av respondenterna i studien uppgav att deras intäkter hade ökat och 44 % rapporterade kostnadsminskningar som ett resultat av AI. De allra mest högpresterande AI-användarna får ut de allra bästa effekterna vad gäller både intäkter och kostnader. Studien fokuserade på AI-användning i åtta vanliga företagsfunktioner. De två funktioner som fick ut mest värde av sina AI-satsningar var marknad/försäljning respektive supply chain management. I supply chain har AI den mest positiva effekten för prognosticering av försäljning samt för spendanalys. 61 % av de undersökta bolagen rapporterar att de reducerat sina kostnader och 63 % att de ökat sina intäkter inom området supply chain management som en följd av AI. 

Sjuttioårig teknik slår igenom nu

Artificiell Intelligens är sedan åtminstone 1950-talet ett forskningsområde inom datavetenskaperna. Alltså inget nytt under solen. Det nya är att det numera är möjligt att på bred front skapa och använda de intelligenta maskiner, vilket är själva essensen i AI. När våra datorer och robotar får kognitiva förmågor så som att förstå ord och språk, att lära sig av sina erfarenheter, planera, problemlösa och dra generella slutsatser så har maskinerna fått egenskaper som vi normalt associerar med människor. Maskinerna blir intelligenta, konstgjort intelligenta. 

Maskininlärning

Delområdet maskininlärning handlar om att utveckla algoritmer – dvs. metodiska, stegvisa och exakta beskrivningar av hur man utför en uppgift eller löser ett problem. Det finns algoritmer som gör det möjligt för datorer att besvara frågor av typen ”ge mig en rekommendation om vilka varor som jag ska beställa och i vilka kvantiteter”. I lekmannatermer kan man säga att poängen med maskininlärning är att ur större mängder data urskilja mönster som ger vägledning för beslut. Mot den bakgrunden är det ganska självklart att en värld av allt mer komplexa försörjningsflöden har stor potentiell nytta av intelligenta maskiner. Idag är maskininlärning något som styr hur sökmotorer, robotar och sensorer av olika slag utvecklas för att kunna bearbeta, analysera och agera utifrån mönsterigenkänning i stora datamängder. Innan maskininlärning började användas hanterades data i databaser och det som skett, sker och som kommer att ske programmerades deterministiskt i en dator med regelbaserade system. 

Erfarenhet och lärande

Men ded den komplexitet som finns i dagens näringsliv menar AI/ML-förespråkarna att detta inte fungerar längre. Med maskininlärning används i stället mängder av historiska data som körs i en algoritm. Det kan i logistiksammanhang typiskt vara historiska data om vikter, dimensioner, mottagare och leveranstidpunkter. Allt detta körs i systemet som därefter ger oss ett beslutsunderlag, exempelvis en föreslagen leveranstid, som alltså är baserat både på historiska data men även på det som maskinen lärt sig av tidigare skeenden.

Internet of things på stark frammarsch – störst nytta inom logistik och supply chain

Det pratas inte längre lika mycket om IoT – Internet of things – men det tycks göras desto mer. En aktuell studie från PwC visar att 71 % av större tillverkande företag antingen redan driver pågående projekt inom IoT eller utvecklar och testar lösningar.

Enligt studien är en stor andel av de tillfrågade företagen aktiva inom analytics (73 %) och artificiell intelligens (63 %), vilket är två viktiga nycklar för att få ut effekterna av IoT-satsningarna. De tillverkande företagen använder främst IoT i olika tillämpningar i egna produktionsanläggningar (60 %) eller i sin supply chain med partners (57 %) samt med kunder (58 %) och med slutanvändare (42 %). De högst rankade fokusområdena för IoT-satsningarna är inom logistik (50 %) samt supply chain (47 %). Tillverkarna ser optimistiskt på IoT. Hela 93 % anser att fördelarna är större är riskerna och 68 % planerar att öka sina IoT-investeringar de kommande två åren.

Risker och hot 

De risker som upplevs med IoT sammanhänger med cybersäkerhet, där 53 % uppgav att de är mycket oroade över cyberhot av olika slag. De tillfrågade företagen uppges även se frågor om dataintegritet och etiska frågor som betydande utmaningar i samband med sina IoT-satsningar. För att möta dessa hot och risker så investerar tillverkningsföretagen i allt mer robusta tekniska plattformar, bättre datahantering och arbetar för att stärka medarbetarnas medvetenhet och arbetskultur kring säkerhets- och integritetsfrågor. 

https://www.pwc.com/us/iotpov

”Stora vinster med en professionell sälj- och verksamhetsplanering”

Chalmersforskarna Patrik Jonsson och Roger Lindau genomförde under 2018 en enkätundersökning med fokus på S&OP-processer (Sales and Operations Planning) i nordiska företag. Syftet med undersökningen var att kartlägga hur svenska och nordiska företag arbetar med sin sälj- och verksamhetsplanering, vilka de vanligaste utmaningarna är och vilka effekter som åstadkoms med S&OP. 

– Vi kan konstatera att i princip alla medverkande företag arbetade med en process som kan betraktas som sälj- och verksamhetsplanering varav ungefär två tredjedelar hade implementerat en formell S&OP-process enlig skolboken, det vill säga en som inleds med planering av kundernas kommande års efterfrågan, vilket ligger till grund för preliminär planering av produktionsresurser, och som sedan följs av utvärdering och balansering av försäljnings- och produktionsplaner i ett planeringsmöte och avslutas med beslutsmöte på företagsledningsnivå. Men väldigt få har en avancerad process enligt vårt sätt att se det och inget företag i undersökningen hamnade på den allra översta mognadsnivån, säger Patrik Jonsson, professor och avdelningschef vid avdelningen Supply and Operations Management på Chalmers. 

”S&OP är en strategisk process”

S&OP är en vital verksamhetsprocess som syftar till att planera hela försörjningsflödet med utgångspunkt i förmodad försäljning och uppströms till produktion och varuförsörjning. Syftet är att utifrån ett ledningsperspektiv skapa en optimal match mellan tillgång och efterfrågan och därmed öka verksamhetens effektivitet och konkurrenskraft. Den aktuella enkäten visar att de flesta företag arbetar med S&OP, men att det finns en stor förbättringspotential och mycket att vinna på ett mer strukturerat och strategiskt arbetssätt.

Undersökningen visar att några av de komponenter som saknas eller är problematiska för de flesta företag är att koppla in- och utfasningsplanering av produkter till S&OP och att i de gemensamma funktionsöverskridande mötena fokusera på antaganden, möjligheter och olika scenarier vilket är avgörande för att S&OP ska bli en verkligt strategisk process. Dessutom har alla företag i olika grad problem med att deras S&OP-planering blir alltför detaljerad och kortsiktig. 

– Det är viktigt att poängtera att en professionell och ambitiös sälj- och verksamhetsplanering i grunden handlar om processen, det vill säga att alla berörda funktioner inklusive högst ansvariga chefer planerar och samverkar tvärfunktionellt på en övergripande nivå med ett långsiktigt fokus. Det gäller att skapa förutsättningar för att planera för olika scenarier, tidigt identifiera svaga punkter och möjligheter i försörjningskedjan, arbeta proaktivt och snabbfotat med olika förändringar och förbättringar och utvärdera konsekvenser av olika scenarier, förklarar Patrik Jonsson. 

Styrmedel för den högsta ledningen 

De båda forskarna understryker att S&OP måste involvera den högsta ledningen i företaget eller affärsområdet för att processen ska bli riktigt bra och resultera i att planeringen blir ett kraftfullt styrmedel för ledningen. Men enkätundersökningen visar att ledningen är involverad väldigt begränsad omfattning i alla typer av företag, utom de med mest mogna processerna. Av enkäten framgår att den främsta orsaken till detta är att ledningen saknar kunskap om planering och S&OP.

– De mest mogna företagen har förstått vikten av att högsta chefen deltar aktivt i arbetet. S&OP är ett verktyg för vd eller affärsområdeschefen att kunna gasa och bromsa vilket kan vara avgörande för verksamhetens marknadsutveckling, finansiella utveckling och aktiekurs, om det är ett noterat företag, säger Roger Lindau, som har en forskarbakgrund från Chalmers, lång näringslivserfarenhet och numera är verksam som Senior Executive Advisor Supply Chain Management på Oracle.

Låg IT-mognad

Även om S&OP främst handlar om att få till en gränsöverskridande planeringsprocess så betonar Roger Lindau betydelsen av att ha ett IT-stöd som skapar förutsättningar för en verkligt vass sälj- och verksamhetsplanering. 

– Jag har jobbat med S&OP i många företag och i ärlighetens namn är det väldigt få som har anammat en verkligt genomtänkt och fullödig sälj- och verksamhetsplanering. Ett tecken på den relativt låga mognadsgraden är en studie av Gartner som visar att 85 % av våra större företag fortfarande inte använder sig att ett modernt IT-stöd för sin S&OP, säger Roger Lindau och berättar att en stor majoritet av de undersökta företagen använder excel och power point för sin sälj- och verksamhetsplanering, trots att det idag finns många avancerade, mycket kraftfulla IT-lösningar. 

– För att kunna arbeta med ”what if”, scenarieanalyser utifrån olika antaganden behövs det verktyg där man snabbt och gränsöverskridande kan planera och planera om för olika scenarier, och det krävs om du ska utveckla din S&OP till en mer strategisk process. Även här tror jag att det saknas kunskap om de IT-lösningar som finns och vad de kan åstadkomma. 

Nytta och förväntade resultat?

Enkäten visar att de företag som har etablerat en S&OP-process och kontinuerligt utvecklar denna hamnar på de översta mognadsnivåerna och får ut bäst resultat av sitt arbete. 

– De som redan är bäst är de som arbetar mest med att fortsätta att utveckla sin S&OP, det vill säga att bli bra med S&OP kräver långsiktigt och målinriktat arbete. Det är en förändringsresa för de flesta företag och det gäller att vara uthållig och strukturerad i det arbetet. Vi kan också se att utveckling av S&OP-processen ger resultat. När vi jämför de företag med avancerad S&OP med de utan avancerad S&OP så uppnår de avancerade företagen en jämförelsevis bättre lageromsättningshastighet, bättre kapacitetsutnyttjande, högre leveransservice och marknadstillväxt än de mer omogna företagen, konstaterar Patrik Jonsson. 

Den 11 december inbjuder Oracle dig som är intresserad till konferensen The S&OP Challange – take control of your supply chain i Stockholm, Epicenter. Vid konferensen presenterar Patrik Jonsson enkätundersökningen och dessutom medverkar Volvo, Tetra Pak och Oracle med presentationer. 

OM UNDERSÖKNINGEN

Undersökningen – Sales and operations planning in Nordic countries 2019: A study of maturities and Performances – genomfördes under 2018 och baseras på svar från totalt 132 företag. 84 % av de svarande är tillverkande företag och 16 % distribuerande. Ungefär hälften av företagen tillverkar komponenter och material. Den andra hälften tillverkar slutprodukter och har grossister/åf som kunder och en mindre andel levererar till konsument. 51 % av de medverkande företagen har fler än 1 000 anställda och 19 % är mindre företag med färre än 200 anställda. 

S&OP – SALES AND OPERATIONS PLANNING

Sälj- och verksamhetsplanering – på engelska: Sales and Operations Planning, S&OP – kan definieras som en process på företagets ledningsnivå och innefattar att utarbeta och fastställa övergripande planer för försäljnings-, produktportföljs- och produktions-/försörjningsverksamheten. Det övergripande syftet är att skapa balans mellan tillgångar och efterfrågan så att företagets effektivitet och konkurrensförmåga främjas. Processen gör det genom att samordna de mål och planer som olika avdelningar och funktioner arbetar mot och att samordna alla aktiviteter i ett företag som påverkar och berörs i materialflödet och resursutnyttjandet.

NetOnNet levererar i tamburen

Elektronikkedjan NetOnNet vill ge sina kunder enklare och snabbare leveranser och inför därför leverans till Instabox och leverans in på hallmattan för sina kunder i Storstockholm.

Med hjälp av Instabox 350 smarta skåp på en rad orter runt om i landet kan kunderna nu beställa varor och hämta dem utan att stå i kö. En lösning som når 7,5 miljoner kunder i Sverige. Kunder i Stockholmsområdet som använder det digitala låset Glue Lock kan nu dessutom välja att få sina inköp levererade direkt in på hallmattan, tack vare ett samarbete mellan Best Transport och teknikbolaget Glue. På det sättet behöver kunden inte vara hemma när paketet levereras.

– Det är kul att kunna erbjuda våra kunder ytterligare ökad valfrihet. Med hjälp av Instabox kan kunderna se en ganska exakt tid för leverans och dessutom välja ett skåp som passar bra rent geografiskt. För större varor som passar bra för hemleverans är det väldigt roligt att kunna erbjuda leverans hela vägen in i hemmet utan att kunden behöver passa en tid för att vara på plats, säger Stefan Svensson, logistikchef på NetOnNet.