Mediamarkt automatiserar sin lagerhantering med Schenker

Schenker Logistics har fått uppdraget att hantera MediaMarkt Sveriges logistik för e-handel och butiksleveranser. Navet för varuförsörjningen är DB Schenkers logistikcenter i Arlandastad utanför Stockholm. Lagret är högt automatiserat med en CarryPick-lösning från Swisslog.

CarryPick-lösningen transporterar lagerhyllorna till personalen, som därmed slipper att röra sig runt i lagerlokalen för att plocka order. Lösningen gör det möjligt att ta hand om inkommande kundorder automatiserat, vilket ger en upp till tre gånger så effektiv hantering jämfört med konventionell lagerhantering. Med den automatiserade lösningen förväntas MediaMarkt även kunna reagera snabbare på produkt- eller säsongsvängningar. Sedan tidigare används lösningen för ett svenskt onlineapotek, MediaMarkt Sverige blir därmed den andra kunden som använder samma lösning på samma yta. Alla produkter som säljs av MediaMarkt Sverige – från små elektroniska artiklar till tv-apparater och vitvaror – lagras, plockas och packas och levereras till rätt destination från ett område på cirka 15 000 m² i Arlandastad.

– Vi är övertygade om att DB Schenker är rätt partner som kan bidra till vår framtida framgång. Partnerskapet är en viktig milstolpe på vår resa mot att ge våra kunder en ännu bättre köpupplevelse, säger Michael Rylander, chef för Supply Chain & Logistics, MediaMarkt Sverige.

Därför dumpar FedEx Amazon

Den växande e-handeln är en potentiell guldkalv för hela logistik- och transportbranschen, men FedEx uppsägning av sina avtal med Amazon sätter fingret på en allt mer pressad lönsamheten. Med konsumenter och kunder som ställer högre krav på snabbhet, flexibilitet och fria leveranser eller i varje fall billiga, så blir ekvationen allt svårare att få ihop.

FedEx har därför sedan en tid uttryckt en önskan att bredda sin kundbas och minska det egna beroendet av de allra största volymkunderna, till vilka Amazon onekligen räknas. Man har även konstaterat att Amazons egen leveransapparat, med oberoende transportörer och andra leveransfunktioner, innebär ett ökat konkurrenshot samt minskar intäkterna och lönsamheten för FedEx. Amazon har nyligen intensifierat satsningen på sitt Delivery Service Partner-program som gör gör det möjligt för Amazons personal att starta sina egna leveransbolag för att leverera Amazons paket.

Det ökade konkurrenstrycket på den amerikanska paketmarknaden har medfört att FedEx nyligen fattade beslut om att införa hemleverans veckans alla dagar som en standardtjänst samt investera i ytterligare förstärkningar och en utökad kapacitet i sitt eget nätverk. Det uttalade målet är att bygga en större och mer effektiv leveransapparat som gör det möjligt för FedEx att positionera sig som lågprisalternativet för last-mile-leveranser. En spännande kamp om e-handelslogistiken är att vänta framöver.

Tyska Gebhardt etablerar sig i Norden – ”Vi tror marknaden står inför en boom”

Sedan 1952 har det tyska familjeföretaget Gebhardt Intralogistics Group arbetat med intralogistiska lösningar för handel, industri och distribution. Nu etablerar man sig även på den nordiska marknaden med dotterbolag i Danmark och Sverige. 

– Vi har genomfört ett par stora helautomatiserade lagerprojekt de senaste åren, det ena för Würth i Norge och det andra för finska Etra. Med de båda lyckade projekten i ryggen satsar vi nu på att etablera oss som en betydande spelare även i Norden, säger Sebastian Lundh,Sales Manager Nordics på Gebhardt Nordic AB sedanbörjan av 2019. Närmast kommer Sebastian från tjänsten som försäljningsansvarig på OCS Overhead Conveyor Systems AB. 

Het marknad i Norden

Efterfrågan på automationslösningar för lager har ökat markant i Sverige och övriga Norden under senare år – marknader som tidigare har släpat efter internationellt sett. Ett flertal aktörer intensifierar nu sina satsningar i de nordiska länderna, bland annat jättar som amerikanska Dematic och holländska Vanderlande, men även lite mindre aktörer som tyska BÖWE Systec samt Gebhardt. 

– Den nordiska marknaden står inför vad vi tror är en boom de närmaste åren. Det gör det naturligt för oss att etablera en lokal närvaro, både för att ge snabb service och support, men även för att öka vår bearbetning och försäljning. Många företag tar hem lagerverksamhet och produktion efter många år av outsourcing. Det är bland annat en mer överkomlig automatisering som har gjort det möjligt och det innebär att vi kommer att få se en ökad efterfrågan på avancerade intralogistiska system, menar Sebastian Lundh. 

Ödmjuk inför de etablerade konkurrenterna

Gebhardt Intralogistics Group har sedan starten för 67 år sedan sin bas i conveyerteknologi. Idag har utbudet breddats och bolagets ca 500 anställda utvecklar och producerar numera även kranar, robotiserade höghöjdslager och tillhörande IT-system. All utveckling och tillverkning sker vid bolagets huvudkontor och fabrik i tyska Sinsheim. Enligt Sebastian Lundh är det aktörer som Swisslog, Knapp, TGW och SSI Schäfer som är de stora konkurrenterna här i Norden. 

– Med vårt breda utbud kommer vi ta upp kampen med alla dessa aktörer. Samtidigt är vi väldigt ödmjuka inför att de etablerade företagen har funnits länge och är välkända i Norden. Vi måste därför jobba oss in och vara väldigt lyhörda och flexibla. 

Även mindre företag av intresse

Sebastian Lundh ser även de lite mindre och medelstora företagen som intressanta potentiella kunder, där det numera finns möjlighet att erbjuda automationslösningar som inte kräver så stora investeringar. 

-Vi kan erbjuda mindre och billigare lösningar som en start på en automatiseringsprocess. Vi har dessutom utvecklat leasingupplägg som gör det möjligt för fler företag att investera i och få lönsamhet i sin automation. 

Gebhardt Intralogistics Group omsätter drygt 100 miljoner Euro och har under de senaste tio åren vuxit med i genomsnitt 17 % per år. Dotterbolag finns sedan tidigare i Storbritannien, Österrike, Schweiz, Polen och USA.

Weland och BITO ingår samarbete

Weland Solutions och BITO Lagersystem har inlett ett samarbete i Sverige, Finland och Polen. Syftet med samarbetet är att utnyttja de synergier som finns i de båda bolagens verksamheter inklusive i kundbasen. Ambitionen är att framöver samverka på samtliga gemensamma marknader. BITO är ett internationellt verksamt bolag som erbjuder lösningar för lagerinredning och plockning. Weland utvecklar lösningar för lagerdrift och logistik, bland annat pallställage, lagerhissar och andra automationslösningar.

– Våra företag arbetar på ett likartat sätt och med samma kundkategorier. Tillsammans kan vi leverera ett mer omfattande utbud av professionella lagerlösningar, säger Björn Karlsson, VD för Weland Solutions.

De båda företagens lösningar uppges fungera väl i samverkan, exempelvis BITO Lagersystems AGV lösning som transporterar lådor från och till Welands vertikala lagerhissar. Både BITO och Weland är familjeägda företag med egen produktion.

Orio Logistics får toppbetyg av sina kunder

Under våren genomförde tredjepartslogistikern Orio Logistics sin första kundenkät sedan starten 2016. Enkäten genomfördes som en webbenkät som distribuerades till ca 150 befattningshavare hos samtliga Orio Logistics logistikkunder. Det generella betyget på Orio Logistics som leverantör blev 4,3 på en femgradig skala. 

Enkätsvaren ger sammantaget bilden av en professionell, innovativ och kundfokuserad 3PL-partner. Delområden där Orio Logistics får särskilt höga betyg av kunderna är den personliga kontakten, förmågan att hålla givna löften och förmågan att lyssna på kundens behov och krav. En majoritet av kunderna ser att samarbetet med Orio Logistics kommer att öka framöver. 

– Resultatet är ett kvitto på att våra kunder överlag är mycket nöjda, vilket är otroligt glädjande. Samtidigt befinner vi oss på en marknad där konkurrensen är stenhård så det gäller att inte slappna av utan att hela tiden utvecklas vidare och höja ribban, säger Martin Lennbom, affärsområdeschef Orio Logistics. 

Unifaun förvärvar Transsmart

Svenska snabbväxande TMS-bolaget Unifaun har förvärvat holländska Transsmart Holding B.V., en framstående aktör inom området molnbaserade TMS-lösningar i Benelux och Tyskland. Efter en framgångsrik lansering i Polen under 2018 är det aktuella förvärvet ett viktigt steg i Unifauns fortsatta europeiska expansion. Förvärvet sker genom att att huvudägarna i Transsmart blir delägare i den nya koncernen som blir resultatet av förvärvet. Koncernen kommer att omsätta drygt 30 Miljoner Euro och ha ca 200 anställda på sina kontor i Sverige, Finland, Danmark, Norge, Polen, Holland och Belgien.

– Förvärvet är ett viktigt steg i vår ambition att vara en ledande aktör i den europeiska TMS-branschens konsolidering. Tillsammans är vi perfekt positionerade för att få ut maximal kraft ur vårt gemensamma ekosystem av partners och accelerera vår tillväxt i Europa. Våra stora volymer och förmåga att investera i tillväxt är avgörande långsiktiga framgångsfaktorer, säger Leif Bohlin, VD på Unifaun.

I och med förvärvet kommer den nya koncernen att betjäna fler än 100 000 kunder och årligen processa cirka 300 miljoner paketleveranser. Unifaun och Transsmart kommer att fortsätta att agera som separata varumärken på den europeiska marknaden och samverkan kommer att ske inom områden där det skapar kundnytta.

Pågen satsar på ruttplanering

”Vi ser ett allt större behov att oftare omplanera och räknar med att skapa mer tid hos kunderna, vilket är viktigt då våra medarbetare sköter merförsäljningen ute i butikerna”, säger Christer Lindgren, försäljningschef på Pågen AB.

Med planeringsverktyget WinRoute från Descartes räknar Pågen med att en bättre planering och ett väl fungerande veckoarbetsschema för sina 400 säljare. Genom rupplaneringsverktyget blir det även möjligt att oftare göra de strategiska omplaneringar som krävs då det ständigt sker förändringar i antalet butiker, försäljningsvolym, nya erbjudanden till marknaden eller ändrade säljstrategier.

”Effektiv ruttplanering är viktigt för oss. Har vi en större exakthet i planen så minskar vi antalet mil som körs och når närmare så klimatsmarta transporter som möjligt”, tillägger Pågens logistikchef Ulf Karlsson.

Droppshipping ökar tillverkarnas lönsamhet

Amerikanska mjukvarubolaget DI Central har nyligen låtit Lehigh University, Pennsylvania genomföra en bred studie om dropshipping – dvs. att tillverkare tar ansvar för order och leveransprocessen direkt till slutkonsumenter. Studien visar att en majoritet av de tillverkande företagen, 53 %, har ökat sina marginaler genom att tillämpa droppshipping.

Droppshipping har blivit något av ett modebegrepp som ett resultat av e-handelns framväxt. Traditionellt har tillverkare ställt sig tveksamma till att hantera handelns konsumentleveranser, eftersom det har betraktats som mer lönsamt att leverera i större volymer till handlarna. Men den aktuella studien från Leigh University visar att de tillverkare som faktiskt har testat dropshipping har ökat sina intäkter och reducerat sina kostnader som en följd av att modellen ger en större kundbas (online-försäljning) samtidigt som kostnaderna för lager och butiker minskar. Ytterligare en fördel med dropshipping uppges vara att återförsäljare/handlare tenderar att nöja sig med en lägre marginal när tillverkaren tar ansvar för order-till-leverans-processen.

Rapporten kan laddas ner här

PipeChain Group skapar två affärsområden

PipeChain Group AB har renodlat verksamheten i två nya affärsområden: Networks och Supply Chain Management (SCM). PipeChain Networks erbjuder molnbaserade digitala supply chain nätverk inom ett antal globala branscher, bland annat automotive och FMCG. PipeChain Supply Chain Management (SCM) utvecklar kollaborativa supply chain lösningar för i första hand större nordiska företag med global verksamhet. Typkunden för PipeChain SCM uppges vara företag som vill addera collaborative funktionalitet för att förbättra sina globala order till leverans processer. I PipeChain Networks ingår det nyligen förvärvade bolaget Encode Networks. Hans Berggren, vd för PipeChain Group är affärsområdesansvarig för Networks och Robert Jansson, partner i PipeChain blir ansvarig för affärsområdet Supply Chain Management (SCM).

SCE #3 2019

SCE #3 2019 är tryckt och klar. Distribueras till alla tusentals mottagare under vecka 25, plus som nedladdningsbar pdf till ytterligare ett stort antal mottagare. Denna gång är huvudtemat Framtidens lager och systemstöd. Ur innehållet:

  • Personlig intervju med Leif Bohlin 
  • Handelns lagerlogistik – Omnikanal
  • Den lagerlösa butiken 
  • Logistiktrender
  • Smart ruttplanering för ökad effektivitet och lönsamhet
  • Historien om lagret
  • Och mycket mer!