Fortsatt tufft för svensk e-handel

Svensk Handels E-handelsindikator för juni och juli visar att e-handeln i Sverige minskar med 3 procent i juni och ökar med 2 procent i juli jämfört med samma perioder förra året. Hittills i år har e-handelns omsättning minskat med totalt 4 procent mätt både i svenska konsumenters e-handel från enbart svenska aktörer och när e-handeln från utländska aktörer inkluderas.

– Det är fortsatt en väldigt utmanande marknad för e-handeln i Sverige och inget tyder på en nära vändning. E-handelsföretag som främst fokuserar på den svenska marknaden kommer sannolikt fortsatt ha det mycket tufft. Mest utmanande är det för de som säljer kapitalintensiva varor som möbler online, ett segment vars omsättning backat med hela 37 procent hittills i år, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

Andelen svenskar som e-handlade ökade något i både juni och juli i år jämfört med samma månader förra året. Tendensen är dock att varje e-handelskonsument handlar för ett lägre belopp. I juni minskade det genomsnittliga köpbeloppet per konsument med 5 procent. I juli var det oförändrat. Hittills i år har inte det genomsnittliga köpbeloppet tydligt ökat under någon månad. Hushållens alltmer ansträngda plånböcker har påverkat hur mycket pengar man handlar för men e-handeln som inköpskanal har inte påverkats i samma utsträckning.

– Beteendeförändringen mot ökad e-handel och konsumenternas jakt på låga priser gynnar andrahandsmarknadens utveckling. Ett flertal svenska digitala marknadsplatser där det går att sälja och köpa begagnade varor har nyligen kommunicerat att försäljningen har varit väldigt stark under den senaste tiden, konstaterar Per Ljungberg.

”Ökad komplexitet kräver mer digitalisering och automatisering”

För ett par månader sedan hölls Descartes årliga kunddagar i Säröhus, söder om Göteborg. Tillsammans med ett stort antal inbjudna som arbetar med tull- och logistikfrågor diskuterades allt från geopolitik och världshandel till det nya europeiska tullsystemet UCC och behov av digitalt systemstöd för tull. Ett av inslagen under dagarna var en intervju som SCEs Stefan Karlöf gjorde med Fredrik Andén, Ellos Group.

– Vår huvudmarknad är Norden och distributionen av våra 5 miljoner årliga försändelser sker i huvudsak från något av våra två distributions- och tullager i Viared utanför Borås. Vi har även en viss export till övriga Europa, säger Fredrik Andén som är Supply & Customs Manager på Ellos Group.

Ellos Group har gradvis vuxit under åren och är ett av Nordens största e-handelsbolag med en omsättning på cirka 3,6 miljarder kronor. I koncernen ingår mode- och heminredningsvarumärket Ellos, Jotex och Homeroom som säljer heminredning samt betallösningen Elpy.

Logistik en kärnfunktion

Logistik är en prioriterad kärnfunktion och ett område som Ellos Group har valt att utveckla i egen regi. Verksamheten har ett omfattande varuflöde – både import och export – av ett sortiment som består av cirka 200 000 olika artiklar. De senaste åren har Jotex hemsortiment lanserats på flera nya marknader i Europa, vilket ytterligare ökat behovet av en effektiv och snabbfotad logistik. Koncernens omfattande import- och exportflöden hanteras med hjälp av Descartes tullsystem GCT, Global Customs and Transport.

– En ständigt ökande komplexitet kräver mer digitalisering och automatisering i all vår logistikhantering. Sedan många år har vi samarbetat med Descartes för att utveckla automatiserade lösningar i våra tullprocesser, berättar Fredrik och understryker att samarbetet både driver effektivitet och förenkling i Ellos verksamhet.

SaaS-lösning i molnet

Under hösten 2022 har Ellos gått från att själva hosta tullsystemet lokalt hos den egna IT-avdelningen till att använda Descartes SaaS-lösning i molnet.

– Förra året gick vi över till molnlösningen, för att öka skalbarheten och möjligheten att hantera större volymer. Hittills har SaaS-lösningen haft en bättre stabilitet, snabbare processtider, och vi får en bättre support nu jämfört med tidigare, eftersom vi var väldigt personberoende, säger Fredrik. Han understryker dock att även om övergången till SaaS-lösningen har gått bra, så blev det ett ganska omfattande projekt med byte av databas och en rigorös testning. Men han betonar att det har varit värt besväret att gå över till molnlösningen.

– Nu får vi automatiskt uppdateringar av systemet och är riggade för fortsatt ökade varuflöden. En utmaning framöver blir däremot att skapa en trygghet i vårt samarbete med Descartes, där vi kan lita på att nya, mer frekvent uppdaterade systemversioner verkligen fungerar och inte stoppar upp våra processer.

Nytt europeiskt tullsystem – Union Customs Code
Huvudfokus just nu för Fredrik och hans team är att hantera de olika förändringar som sker inom tullområdet. Sedan något år pågår en stegvis övergångtill ett nytt europeiskt tullsystem – Union Customs Code, UCC – som påverkar hur alla europeiska företag ska lämna sina tulldeklarationer framöver.

– UCC har varit huvudfokus för tullavdelningen sedan övergången till SaaS förra hösten. Där har vi stor nytta av den uppdaterade funktionalitet som finns i GCT, konstaterar Fredrik och berättar att teamet även lägger stor kraft på att att digitalisera sin skeppningsprocess.

– Vår ambition är att generellt vidareutveckla oss digitalt och ta bort alla fysiska skeppningsdokument. Här finns en stor utvecklingspotential och målet är att vi ska få till en helt digitaliserad process inom snar framtid.

Ett av Ellos värdeord är entreprenörskap och Fredrik framhåller att företagskulturen uppmuntrar egna initiativ till utveckling, utmana och ständigt förbättra.

– Inom operations jobbar vi ständigt med att effektivisera och automatisera där det är möjligt. Det gäller även för tullteamet men det är en stor utmaning att vara innovativa inom tull. Det finns inget utrymme för oss att ”testa” eller göra fel. Tullregler måste följas och flöden får inte stoppas upp.

EasyCom tar nästa steg med 20 nya miljoner i kassan – ”Returer är inget svart eller vitt”

2016 startades företaget Easycom i e-handelsstaden Borås. Idén då som nu var att med sin mjukvara hjälpa e-handlare och logistikföretag att minska antalet returer och effektivisera sin returhantering. Under åren har tiden arbetat till Easycoms fördel, i takt med att lönsamhet och hållbarhet har kommit alltmer i fokus i detaljhandeln.

– När vi gick till marknaden med vår lösning så var e-handeln ganska mogen, men mest fokuserad på att öka sin omsättning. Lönsamhet och hållbarhet fick stå tillbaka när riskkapitalisterna ville se tillväxt, säger Markus Nordlund, som är försäljningschef på Easycom, med lång erfarenhet av både mjukvaruutveckling och logistik på bland annat Centiro och Ellos.

Konservativ bransch

Markus får medhåll av Fredrik Hedblom, som utsågs till ny vd i Easycom för några månader sedan, i samband med att norska postens dotterbolag Bring Ventures, tillsammans med Seven District och Almi Invest investerade drygt 20 miljoner i bolaget.

– Kostnadsfokus var länge sekundärt i e-handeln. Det beror bland annat på att det har varit ganska lätt och billigt att få tillgång till kapital. Man har förstått nyttan med vår lösning, men andra investeringar har prioriterats. Dessutom finns det en konservatism kring hur returer hanteras i en bransch, som i princip hanterar returer på samma sätt som för femtio år sedan när den kallades postorder, säger Fredrik som närmast kommer från jobbet som vd för e-handelsplattformen Norge, och som har tidigare erfarenhet av att skala upp SaaS-bolag. Han betonar dock att det ännu är en bit kvar tills Easycom visar svarta siffror.

– Nu ska vi använda vårt kapital för att gå till marknaden på ett mer kraftfullt sätt. Bland annat genom att rekrytera säljare, marknadsföra och etablera partnerskap med olika aktörer som kan bidra till en ökad kännedom och försäljning. I slutet av 2024 är det min förhoppning att vi ska vara lönsamma, förklarar Fredrik.

”Positiv returgrad”

Easycoms lösning grundar sig på forskning av bland andra Klas Hjort, på Lunds Tekniska Högskola och på avancerad dataanalys av produkters försäljning och returmönster. Grundinställningen är att returer är ofrånkomliga, och att det är svårt att generellt säga vad som är en bra eller dålig returgrad. Rätten att returnera är generös och regleras i lag. I USA visar analyser av transaktionsdata att det är en liten grupp som är olönsamma eftersom de systematiskt returnerar sina produkter. Kostnaden för detta uppskattas till 5,6 miljarder dollar enbart i USA. Men trots detta förordar inte Markus och Fredrik strategier som gör det svårare att returnera eller rentav att genom lagstiftning förbjuda returer, vilket somliga föreslår. Orsaken är helt enkelt att en viss mängd returer är ofrånkomliga och dessutom visar analyser att returer även driver lönsamhet.

– Detta är inte svart eller vitt. Man måste titta på det individuella kundbeteendet och analysera om det är ett lönsamt och hållbart beteende. Med den typen av analys kan vår plattform användas för att digitalt styra och hantera kundbeteenden på olika sätt, både med information och ekonomiska styrmedel. Att ha noll returer betyder att massa oanvända varor ligger hemma hos kunderna, och det är verkligen inte hållbart, konstaterar Markus. Han menar att det i stället gäller att få en positiv returgrad, det vill säga få tillbaka det som konsumenterna faktiskt behöver returnera av olika skäl. Det innebär inte en returgrad på 40-50 procent, men heller inte noll.

– Det finns genomsnittliga returgrader för olika typer av produkter och detta pratar bolagen mycket om och vill få ner. Men det mest intressanta är att titta på hur returerna ser ut för olika produkter och produktgrupper, att förstå produkternas och konsumenternas mönster, effekter och agera smart utifrån de analyserna, säger Fredrik.

Blocka kunden är en dålig strategi

Att blockera de konsumenter som returnerar 90 procent eller mer tror inte Markus och Fredrik heller på. I stället förordas mer av analys och beteendepåverkan.

– Att avgiftsbelägga returer, outhämtade produkter eller trasiga originalemballage kan vara rätt väg att gå om det görs genomtänkt och tillsammans med en bra kommunikation med konsumenten. Men det gäller att göra analyserna, kommunicera med och utbilda konsumenterna. På det sättet får säljaren kostnadstäckning för den lilla andelen extrema beteenden, samtidigt som konsumentens beteende påverkas, utan att det egna varumärket skadas, säger Markus.

Växer med partners

Nu är alltså Easycom ett välkapitaliserat bolag med starka kunder och kundcase som Nordic Nest, Stadium, Svenskt Tenn och Bring. Tiden är mogen för att satsa, och de första tuffa åren av outtröttligt missionerande är nu historia. Detaljhandeln, inklusive e-handeln, har blivit mer kostnads- och hållbarhetsmedveten samtidigt som handelns omfattande returflöden och växande sopberg debatteras flitigt i media.

– Under åren har vår lösning blivit allt bredare och möjlig att skräddarsy för olika typer av situation och behov. Vi har en mängd partnerskap som driver vår tillväxt, både med andra mjukvaru- och konsultbolag och med logistik- och transportbolag som får ett mervärde av att kunna erbjuda vår lösning till sina kunder, säger Markus och betonar att den här typen av partnerskap kommer att prioriteras och vara en allt viktigare kanal framöver.

Adderar mervärde i andra system

Ett typexempel på ett av många framgångsrika partnerskap är Easycoms samarbete med IMI Supply Chain Solutions och deras kombinerade WMS och TA-system ”IMI GO!”. Ett system som vänder sig till e-handlare, detaljister och logistikbolag.

– Vårt system är integrerat med IMI GO!, vilket ger användarna en effektiv returhantering som till stor del är automatiserad i lösningen. Det nära samarbetet med IMI Supply Chain Solutions är ett bra exempel på hur vår gemensamma lösning adderar mervärde för kunderna och skapar nytta för både oss och partnerföretaget, säger Fredrik, och nämner ytterligare några aktuella partnerskap som är på gång, men som tills vidare är hemliga.

Interact Analysis: ”Lagerautomationsbranschen väntas öka kraftigt 2024, efter en global dipp 2023”

Globalt ökade automationsbranschen med 30 procent under 2021 och med 16,6 procent året efter, för att därefter minska något 2023. Lagerautomationsbranschens tillväxttal kommer dock snabbt återgå till tvåsiffriga tal menar brittiska analysbolaget Interact Analysis i sin senaste Warehouse Automation Report.

Enligt halvårsuppdateringen av Interact Analysis senaste Warehouse Automation Report kommer orderingången för lagerautomatisering att börja öka mot slutet av 2023, och fortsätta att växa under 2024 för att återgå till tvåsiffriga tillväxttal 2025. Ökningen är starkt kopplad till den väntade ökningen av nybyggda lager. 

– De första tecknen på ljuset i slutet av tunneln ser vi för lagerbyggande och automationsinvesteringar när e-handelsaktiviteten nu börjar stabiliseras. Efter att ha nått botten ser situationen ut att börja förbättras, och investeringarna för lagerautomatisering väntas att öka 2024 jämfört med i år och potentiellt återgå till tvåsiffrig tillväxt 2025, säger Reuben Scriven, forskningsansvarig för Global supply chain automation på Interact Analysis.

Analysbolaget bedömer att de globala intäkterna från lagerautomation kommer att uppgå till 51,4 miljarder USD år 2025, vilket är en ökning med 15 procent jämfört med uppskattade nivåer för 2024. Den tvåsiffriga intäktstillväxten förväntas följa en ökning med 7 procent under 2024 och en minskning med 1,6 procent för 2023.

Ökad nybyggnation av lager

Interact Analysis analys indikerar att lagerbyggandet kommer att öka 2024, efter en uppskattad minskning med 25 procent på årsbasis. Den avtagande tillväxten inom e-handeln och stigande räntor pekas ut som huvudorsakerna till minskningen av byggandet av nya lager. Byggnationen av lager förväntas dock börja växa igen från slutet av 2023, vilket i sin tur driver på efterfrågan på automationslösningar under 2024 och in i 2025, särskilt i USA.

– Många företag tar nu hänsyn till en ökad oförutsägbarhet, och det påverkar även lagerbyggandet, när företagen ökar sina lager och därför efterfrågar mer lagringskapacitet, framhåller Scriven.

Efterfrågan på lagerautomatisering ökade efter covid-19-pandemin när e-handeln accelererade och ökade behovet av lagerutrymme, särskilt inom branscher som detaljhandel, tillverkning, logistik och paketleverans. Den globala efterfrågan började dock sjunka 2022 på grund av den överkapacitet som byggdes under pandemin, nedgången i e-handeln och den övergripande nedgången i den globala ekonomin, enligt Interact Analysis.

PMI-Inköpschefsindex upp i juli

Det samlade inköpschefsindex, PMI Total, ökade i juli till 47,6 jämfört med 45,7 månaden innan. Industrikonjunkturen är fortsatt dämpad samtidigt som tjänstesektorn visar på en rejäl uppgång i juli.

– Även om det finns ljusglimtar är det en fortsatt dämpad industrikonjunktur som de svenska inköpscheferna uppvisar, vilket vi även ser i andra länder inte minst i euroländerna, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank.

Delindex för orderingång och produktion svarade för de största positiva bidragen till ökningen i PMI-total följt av lager medan leveranstider och sysselsättning fortsatte att backa. Industriföretagens produktionsplaner blev något mer positiva i juli. Indexet steg till 53,7 från uppreviderade 51,1 i juni. Det är fortfarande på lägre nivåer än i början av året och långt under dess historiska genomsnitt (63,7).

– Index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser föll i juli till 38,6 från 40,4 i juni, nivåer som inte uppmätts sedan pandemiåret 2020. Pristrycket i leverantörsledet fortsätter att minska på bred front men med risk för att en svagare krona kan driva upp priserna igen när leverantörsavtalen ska omförhandlas, säger Kennemar.

PMI–tjänster steg relativt kraftigt i juli, från 45,9 månaden innan till 52,7. Det är den högsta nivån på sju månader och en överraskande stark och bred uppgång.

– Även om tjänstesektorn uppvisar motståndskraft är nedåtriskerna fortsatt stora inte minst effekterna av ett minskat bostadsbyggande och hushållens krympande köpkraft.

Samtliga delindex för PMI Tjänster steg i juli. Delindex för orderingång svarade för det enskilt största positiva bidraget till uppgången i PMI-tjänster följt av sysselsättning, leveranstider och affärsvolym. Index för tjänsteföretagens affärsplaner ökade i juli till 58,5 och fortsätter att vara i den expansiva zonen trots en osäker omvärldskonjunktur.

– Index för leverantörernas insatsvarupriser noterades till 61,1 i juli från 51,1 i juni, den högsta nivån på fyra månader. Det innebär att pristrycket i tjänstesektorn steg i juli och även om det är lägre jämfört med ifjol är det fortfarande är ett väsentligt högre pristryck jämfört med i industrin, säger Jörgen Kennemar.

Inköpschefsindex, PMI, är en snabb, pålitlig konjunkturindikator där 50 anger att läget är detsamma som föregående månad. Ett värde över 50 indikerar att läget är bättre än månaden innan och ett värde under 50 på att det är sämre. PMI baseras på svar från en panel av inköpschefer som svarar på frågor om orderingång, affärsvolym och produktion, sysselsättning, leverantörernas leveranstider och lager av köpt material.

Zilenzio erövrar världen med ”logistik på tapp”

En utbredd och växande utmaning är att hantera ljudmässiga störningar i kontor, skolsalar och andra offentliga lokaler. Svenska Zilenzio, som utvecklar ljudabsorberande akustiklösningar, har tagit sig an den utmaningen med stor framgång. Sedan några år pågår en målmedveten expansion utanför Sveriges gränser. Och logistiken köps på tapp.

– För ungefär fyra år sedan bestämde vi oss för att ta nästa steg i företagets utveckling, bygga en ny organisation, utveckla processer och expandera internationellt. Sedan dess har vi utvecklats snabbt och i princip fördubblat vår omsättning, säger Hans Bergström, som är vd på Zilenzio sedan 2019.

Och marknaden för Zilenzios lösningar växer stadigt. Både som ett resultat av ett ökat fokus på arbetsmiljö och trivsel och en önskan om att ha öppna planlösningar och yteffektiva lokaler. Hans framhåller att Zilenzios lösningar präglas av hög kvalitet och prestanda, bra design och en hög kompetens kring akustik och ljud.

– Vi säljer lösningar, där produkten är en del av lösningen. Det betyder att vi utifrån en hög kompetens, noggranna beräkningar och högkvalitativa material tar fram lösningar för våra kunder. Det finns många produkter på marknaden som helt enkelt inte fungerar. Våra grejer är lite dyrare, men de funkar, säger Hans och berättar att Zilenzios experter ofta får rätta till eller ersätta andra lösningar som inte fungerar.

Globala leveranser

Under årens lopp har Zilenzio fått allt fler förfrågningar från världens alla hörn, vilket så småningom ledde fram till beslutet att börja bygga en mer global verksamhet.

– Vi har prioriterat USA, Tyskland och övriga Centraleuropa och på sikt ser vi även stora möjligheter på vissa marknader i Asien. I takt med att vår internationella försäljning har accelererat så har logistik och leverans minst sagt blivit en stor utmaning för oss, säger Hans med ett leende.

Till en början hanterade Zilenzios egen personal de globala flödena, men i takt med ökade exportvolymer till fler marknader ökade insikten om att det behövdes en extern, professionell logistikpartner.

– Ganska snabbt insåg vi att logistik är ett område som vi inte behärskar. Vi försökte sköta exporten själva, men det krävdes mycket administration, tog mycket tid, blev dyrt och fel.

Flexibel extern logistikfunktion

Mot den bakgrunden var det ett lätt beslut att anlita logistikexperten Sonat, och deras logistiktjänst som skämtsamt kallas för ”logistik på tapp”. Det uttrycket sätter fingret på att det handlar om logistiktjänster som ger kunden en flexibel, extern logistikfunktion.

– Nu har vi samarbetat i närmare tre år och det funkar väldigt bra. Vi har fått en professionell och kunnig partner som gör livet betydligt enklare för oss, säger Hans och nämner att Sonat utför en mängd olika uppgifter, bland annat val av transportslag, transportör och incoterms, tulladministration, logistikrådgivning och även kundsupport kring leveranserna på vissa marknader.

Samarbeta med de bästa

Att samarbeta med externa, professionella partners är en självklarhet för Zilenzio. Redan från start utvecklades den första produkten med externa specialister inom design och akustik, och så har det fortsatt.

– Egentligen kan man se oss som ett sälj- och marknadsbolag, som samarbetar med de bästa inom olika områden. Det gäller för utveckling, design och hållbarhet och det gäller även för produktion, distribution och logistik, förklarar Hans.

Om Zilenzio

  • Affärsidé: Vi skapar tystnad för öron och öron Startår: 2004
  • Grundare: Marie Lindqvist-Pahlstad och Jenny Hellden
  • VD: Hans Bergström
  • Antal anställda: 24 
  • Omsättning: 106 Mkr (2022) 
  • Resultat: 11 Mkr (2022)

Johan Kristofferson, Swisslog: ”Vi är på en enormt häftig tillväxtresa”

AV STEFAN KARLÖF

Marknaden för lagerautomation fortsätter att växa starkt och Swisslog är ett av de mest snabbväxande automationsföretagen. Bolagets globala orderstock nådde en rekordnivå 2022, samtidigt som omsättningen ökade från 737 till 827 miljoner dollar. Och trots den globala avmattningen i ekonomin, hög inflation och stigande räntor så fortsätter tillväxten i minst samma takt även under 2023.

– Vi ser att företagen har blivit lite mer försiktiga och att beslutprocesserna tar längre tid, men marknaden fortsätter att växa starkt och vi får fler förfrågningar än vi klarar av att hantera. Enbart de senaste månaderna har antalet förfrågningar formligen exploderat, säger Johan Kristofferson, som är vd och försäljningschef på Swisslog Norden sedan ungefär ett år.

På en marknad där efterfrågan på logistikautomation överstiger leveransförmågan handlar hans uppdrag till stor del om att skapa struktur, systematik och se till att verksamheten har de resurser och kompetenser som behövs. En stor utmaning just nu är därför att hitta fler medarbetare till en rad olika roller. Allt från kundansvariga, säljare och marknadsförare till lösningsdesigners, mjukvaruspecialister och tekniker.

– Efter covid-19 var det oklart om den starka efterfrågan var en tillfällig företeelse som uppstått som en konsekvens av pandemin. Nu ser vi att hela marknaden har tagit ett permanent tillväxtkliv, vilket innebär att vi även fortsättningsvis behöver anpassa verksamheten till den snabba tillväxten, säger Johan och berättar att antalet medarbetare i Norden behöver öka från cirka 240 till 290 enbart under detta år, vilket betyder att tillväxttakten ligger i nivå med 2022.

Höga ambitioner

Ambitionerna för Swisslog Norden är högt ställda. Målet är att omsättningen i den nordiska verksamheten ska öka från dagens cirka 1,3 miljarder kronor till 2 miljarder om fem år.

– Det finns alla förutsättningar för oss att växa mer än branschen i övrigt. Med vårt grymma team här i Norden och våra starka produkter och tjänster så är det definitivt vår målsättning. Nyckeln och den stora utmaningen är att hitta de medarbetare som kommer att behövas i hela organisationen, konstaterar han.

Mycket mer än AutoStore

En av orsakerna bakom Swisslogs goda tillväxt är efterfrågan på den robotiserade lager- och plocklösningen AutoStore, som Swisslog säljer globalt med stor framgång. Men Johan betonar att tillväxten drivs av en generell efterfrågan på många av Swisslogs lösningar.

– Vår styrka är bredden av lösningar som vi har i vår produktportfölj, inklusive våra tjänster och mjukvaror, som totalt sett bidrar till vår positiva utveckling. Sen är det förstås glädjande att efterfrågan på AutoStore är särskilt stark här i Norden och att vi har installerat över 370 AutoStore-lösningar världen över.

Skapa mer kundvärde

För att ännu mer proaktivt och långsiktigt skapa ett ökat värde för kunderna jobbar Swisslog med att stärka upp och utveckla sitt sätt att arbeta långsiktigt och aktivt med sina kunder.

– Här ser vi en stor potential för ett äkta win-win. Om vi blir duktigare på att jobba i nära, långsiktiga relationer med våra kunder där vi bättre förstår deras utmaningar och behov så kan vi bidra till att utveckla deras lösningar på ett mer effektivt och värdeskapande sätt. Det är till nytta för kunden men även för oss, förklarar Johan och berättar att Swisslog Nordens fyrtiotal medarbetare inom Systems Operation även bidrar till att skapa ett ökat kundvärde genom att ta ansvar för både löpande drift, underhåll och ständiga förbättringar av kundernas automationslösningar.

– En av den här branschens verkligt stora utmaningar är att bibehålla de nära kundrelationerna över tid, att inte glömma bort kunden när de väl har köpt och implementerat en lösning. Här kan vi skapa mycket mer värde genom att erbjuda nya typer av tjänster, framför allt digitala lösningar som vässar deras logistik. Mer kontinuerliga, långsiktiga relationer ger oss dessutom en bättre kunskap och förståelse för hur kunderna upplever att deras lösningar fungerar och vad vi behöver förbättra, säger Johan. Mot den här bakgrunden drar Swisslog Norden i gång ett kundforum under hösten 2023, där företagets kunder kan mötas och dela sina kunskaper och erfarenheter med varandra och med Swisslog.

”Fantastisk företagskultur”

När Johan tillträdde sin befattning 2022 kom han närmast från rollen som Regional Sales Director, Digital Solutions Europe på Boeing. Han lämnade med andra ord en bransch för en helt ny. Och efter ett drygt år i automationsbranschen är han mest imponerad över Swisslogs starka och positiva företagskultur.

– Jag trivs enormt bra i Swisslog och tillsammans med hela teamet. Aldrig tidigare har jag jobbat på ett företag där man fokuserar så mycket på sin personal, och det gäller inte bara här i Norden utan i hela koncernen. Det är något som jag är väldigt imponerad av, säger Johan och framhåller att människorna och företagskulturen är ett fokuserat utvecklingsområde i Swisslog, där HR och det som rör medarbetarna och kulturen har allra högsta prioritet.

En femtedel av Swisslog finns i Norden

Globalt har Swisslog drygt 2 400 anställda, varav närmare 20 procent av medarbetarna finns här i Norden, om även produktbolaget Swisslog Technology Center Sweden inkluderas. En uttalad ambition i Swisslog är att koncernen ska präglas av mångfald, jämställdhet och bra utvecklingsmöjligheter.

– För ett kunskaps- och teknikbolag är det förstås helt avgörande att rekrytera och behålla talangfulla, duktiga och engagerade kollegor. Här tycker jag Swisslog är ett föredöme vad gäller att skapa engagemang, laganda och sätta människorna i centrum. Ett kvitto på att vi lyckas bra är att personalomsättningen är låg och att många tidigare medarbetare vill komma tillbaka till oss, säger Johan och betonar att Swisslog sedan 2014 är ett affärsområde i robottillverkaren KUKA Group, vilket ger medarbetarna i företaget stora möjligheter att arbeta och utvecklas globalt i olika länder och tillsammans med kollegor med olika bakgrund och härkomst.

Om Johan Kristofferson

Utbildning: Studerat till civilingenjör i teknisk fysik, Chalmers Tekniska Högskola

Karriär: 19 år i olika roller på Boeing

Familj: Gift och har två barn

Intressen: Skidåkning, golf, dykning och alla typer av bollsport.

Glad sommar!

Supply Chain Effect önskar alla läsare, partners och medarbetare en lång och underbar sommar!

SGDS Gruppen flyttar centrallagret med hjälp av smarta kameror 

2020 fattade VVS-grossisten Dahl beslut om att uppföra ett nytt 72 000 kvadratmeter stort centrallager i Bålsta, norr om Stockholm, vägg i vägg med dagligvarugrossisten Dagabs enorma anläggning. Tre år senare står bolaget inför en omfattande flytt från sitt gamla lager i Kallhäll till det nya moderna, högautomatiserade centrallagret. Till hjälp vid flytten används ett system av smarta kameror som håller koll på logistiken. 

Download english pdf-version

Det nya moderna och avancerade lagret automatiseras av SSI Schäfer. Lösningen består bland annat av ett automatiserat höglager, ett skyttelsystem för lagring och plock, gods-till-man-stationer för manuellt plock samt palletteringsrobotar som hanterar det sista momentet före utleverans. 

– Nu pågår en flytt som kommer att ske i etapper. Vi vill inte riskera vår leveransförmåga och kommer därför att köra det gamla och nya lagret parallellt under en ganska lång period för att inte riskera något, säger Jens Modin som är SGDS Gruppens processägare för transportlogistik, en process som startar vid lagrets utlastningsområde. 

Intelligent videoanalys 

Vid både själva flytten och uppstarten av det nya lagret kommer SGDS Gruppen ta hjälp av SiB Solutions lösning för intelligent videoanalys. Den lösningen används redan i Kallhäll och kommer även installeras i det nya lagret. 

– Under 2022 gjorde vi en pilottest av systemet för intelligent videoanalys, en lösning som ökar visibiliteten och spårbarheten i våra logistikprocesser. Eftersom vi redan jobbade med manuell godsspårning, via vanliga övervakningskameror, så var det inte ett stort steg för oss att ta. Med facit i hand har vi nu fått ett smart kamerasystem som hjälper oss att enkelt få koll på händelserna i lagret på mycket bra sätt, säger Jens. 

– Inom support så har vi använt de gamla övervakningskamerorna sedan länge, så vi har en vana vid detta. Idag jobbar vi nästan på samma sätt, även om sökbarheten i systemet och bildupplösningen är mycket bättre nu, säger Leif Larsson, som är ansvarig för lagersupport och reklamationer på SGDS Gruppen.

Minimerar och förebygger logistikfel 

Syftet med videolösningen är att säkerställa vad som sker och skett i SGDS Gruppens varuflöde och för att minimera och förebygga fel i ett flöde som består av uppemot 15 000 kolli per dag. 

– I all logistikhantering sker det olika typer av fel, exempelvis felplock eller felaktig etikettering, vilket kan göra att fel kolli skickas till fel mottagare, ofta utan att det uppmärksammas. Med kameralösningen så kan vi se vad som gått fel och lättare lokalisera gods som försvunnit, förklarar Leif och nämner att ett vanligt fel är att försändelser förses med fel etikett. Med videolösningen kan den typen av fel fångas upp och i bästa fall hanteras innan försändelsen går i väg. 

Som kund abonnerar SGDS Gruppen på videolösningen som en tjänst, och Jens och Leif tycker inte att det har varit svårt att motivera kostnaden för tjänsten. 

– Vi räknade på skadade kolli och saknade kolli, vilka är de vanligaste orsakerna till reklamationer. Även om kvaliteten generellt sett är hög ser vi att vi kan bli ännu bättre med den här lösningen, säger Leif och fortsätter: 

– En hel del skador uppstår när transportbolagens personal lastar godset och här är det filmade materialet av stort värde i de diskussioner som vi har med transportörerna. 

Videostödd flytt 

Den stora, komplicerade flytten och uppstarten av det nya centrallagret i Bålsta kommer även att dra nytta av investeringen i de smarta kamerorna berättar Jens. 

– Vår lagerflytt pågår under lång tid och det är stora mängder gods som flyttas parallellt med den dagliga driften och leveranserna till våra kunder. Genom att vi nu registrerar allt gods som flyttas, som vilken annan order som helst, får vi sökbara videoklipp på allt som går ut från Kallhäll och samtidigt videomaterial på gods som kommer in i Bålsta. 

Större och mer avancerat 

I den nya moderna anläggningen kommer dessutom systemet att bli betydligt mer omfattande och avancerat. 

– På lagret i Kallhäll används en lösning med 25 kameror, men i det nya lagret kommer systemet bli betydligt större och integreras med andra system i syfte att fånga upp de händelser som registreras. Det ger oss en helhetsbild av hur olika kollin rör sig, säger Jens och berättar att de avancerade automationslösningarna i det nya lagret också kommer ha nytta av videolösningen. 

– Med systemet kan vi visuellt se vad som sker vid olika kritiska punkter i automationen och även visa vår automationspartner vad som sker när något går fel. Detsamma gäller vid våra gods- till-man-stationer där vi planerar för att använda kamerorna för att filma plockpersonalens händer för att på så sätt se vad som faktiskt har plockats i varje enskild låda. 

SGDS Gruppen (Saint Gobain Distribution Sverige) omfattar bolagen Bevego, Dahl, Optimera, Kakelspecialisten och Konradssons Kakel. SGDS Gruppen har 3 000 anställda, omsätter drygt 19 miljarder kronor och ägs av den franska industrikoncernen Saint-Gobain som är noterad på Parisbörsen.