Bilgrossisten FTZ bygger automatiserat centrallager med KNAPP

Danmarks största bilgrossist, FTZ, öppnar ett nytt huvudlager på Fyn som automatiseras av KNAPP. I ett pressmeddelande uppger KNAPP att målsättningen med den nya anläggningen är att sätta nya standarder för automation, korta leveranstider och skapa en god ergonomi till nytta för FTZ:as kunder och anställda.

– Vi gick ut på marknaden med ett öppet sinne och har varit i dialog med ett antal olika logistikleverantörer, men vi var tvungna att inse att Pick-It-Easy-roboten från KNAPP spelade i en egen liga, speciellt när den gällde till en helautomatisk zero-touch-lösning. Vissa av deras förslag var till och med så ambitiösa att vi ärligt talat var lite skeptiska till en början. Men de hade referenserna på plats och de klarade vår due diligence med glans, säger Christian Heimer, som är biträdande direktör för FTZ med ansvar för logistik och inköp och en av arkitekterna bakom det nya huvudlagret.

Lagret kommer att byggas i Rørup på Fyn, varifrån det kommer att betjäna både slutkunder och företagets 50 avdelningar i Danmark. Anläggningen är resultatet av mer än två års arbete som FTZ inledde med att söka efter marknadens mest avancerade och beprövade lösningar för helautomatisk plockning och packning av bildelar.

– FTZ vill kontinuerligt kunna slutföra 300 snabba orderlinjer för expresskunder inom 15 minuter efter beställning. Enligt vår åsikt fanns det ingen jämförbar anläggning i drift någonstans som kunde uppfylla det kravet, men vi visste att det det var möjligt med vår OSR Shuttle, säger Mikael Holmqvist, vd för KNAPP Nordics.

Den nya helautomatiska anläggningen kommer att ha en golvyta ungefär lika stor som en fotbollsplan och blir ca 17 meter hög. Anläggningen är skalbar och förberedd för att kunna byggas ut avsevärt. Det första spadtaget till det nya huvudlagret och huvudkontoret tog i början på juni 2023 och de beräknas tas i drift under första halvåret 2025.

DHL Supply Chain investerar i ”koldioxidneutrala lager”

DHL Supply Chain uppger i ett pressmeddelande att bolaget utvecklar 14 stycken så kallade koldioxidneutrala lager, med en total lageryta om 400 000 kvadratmeter. Lagren etableras i Sverige samt i Tyskland, Nederländerna, Finland, Italien och Polen. Lagren är strategiskt placerade för att dra maximal nytta av närheten till de europeiska logistikmarknaderna.

Syftet med satsningen är att stödja kunden i deras tillväxt på några av de främsta europeiska marknaderna. Enligt ett pressmeddelande från DHL Supply Chain kommer samtliga lagerbyggnader ha tekniskt moderna specifikationer och bli viktiga nav för bolagets nationella och internationella kunder. Byggnaderna uppfyller hållbarhetskriterier som BREEAM Excellent och EPC A, följa EU:s taxonomi samt genomgå utvärderingen Carbon Risk Real Estate Monitor (CRREM).

– Utvecklingen av 400 000 kvadratmeter koldioxidneutrala lager är ett viktigt strategiskt steg för oss då vi vill tillgodose våra kunders ökande efterfrågan på mer hållbara lagerutrymmen vid strategiska marknader. Våra lager utvecklas i enlighet med höga krav; vare sig det är hållbarhet, digitalisering, plats eller annat. Direkt anslutning eller närhet till viktiga marknader ger oss möjligheten att ytterligare förbättra leveranstiderna för våra kunder, samtidigt som det hjälper oss att skapa attraktiva jobb i området. Dessa faktorer gör oss och våra kunder ännu mer framgångsrika, och leder vägen till en mer hållbar framtid, säger Hendrik Venter, vd för DHL Supply Chain EMEA.

Var det svenska lagret kommer att lokaliseras och den närmare definitionen av ”koldioxidneutrala lager” framgår inte av pressmeddelandet.

SCE #3: Logtechrevolutionen

Årets tredje utgåva av Supply Chain Effect, med tema Logtechrevolutionen, är fullmatat med spännande texter om både den rasande snabba utvecklingen av logistikteknik, men även mycket annat. Tidningen kan laddas ner som pdf här

Ur innehållet:

  • Miljardregn över logistik-start-ups
  • Swisslogs Johan Kristofferson: ”Vi är på en enormt häftig tillväxtresa”
  • Zilenzio erövrar världen med ”logistik på tapp”
  • SGDS Gruppen flyttar centrallagret med hjälp av smarta kameror
  • Returexperten EasyCom jobbar för djupare kundanalyser och en positiv returgrad
  • Trender i lagerautomation – ett rundabordssamtal i regi av SCE och KNAPP Nordics
  • Ellos Group: Ökad komplexitet vid internationell handel och tull, driver automatisering och digitalisering
  • Och mycket annat!

Tidningen kan laddas ner som pdf här

IKEA firar 80 år med utställningen ”Hej Ingvar” – om affärsmannen och ledaren

I år skulle Ingvar Kamprad (1926-2018) ha fyllt 97 år, samtidigt som hans livsverk IKEA fyller 80 år. Detta uppmärksammas bland annat i två nya utställningar på IKEA Museum i Älmhult; ”Hej Ingvar” och ”IKEA genom tiderna”. Utöver affärsmannens känsla för kunden och vikten av att göra smarta inköp har IKEA under åren utvecklats till ett skickligt och beundrat företag inom supply chain management och logistik.

Utställningen Hej Ingvar! ger en nära och personlig inblick i Ingvar Kamprads liv. Genom tidigare opublicerade intervjuer – med bland annat tidigare medarbetare, IKEA-legender samt gamla vänner och bekanta – ska besökarna få en djupare förståelse för mannen bakom fenomenet IKEA.

– I den här utställningen har vi valt att fokusera på Ingvar Kamprads okonventionella sätt att göra affärer och leda ett företag. Han var en orädd och intresserad ledare som alltid såg människorna omkring sig, säger Anna Sandberg Falk, utställningskurator på IKEA Museum.  

Endast 17 år gammal inledde Kamprad sin enastående karriär med att sälja pennor och tändstickor i Småland. Med åren utvecklade han ett globalt möbelföretag och ett ikoniskt varumärke som har bidragit till att göra Sverige känt världen över. 

Gigant inom supply chain och logistik

Utöver affärsmannens känsla för kunden och vikten av att göra smarta inköp har IKEA under åren utvecklats till ett skickligt och beundrat företag inom supply chain management och logistik. Detta återspeglas bland annat i allt från företagets långa, lönsamma leverantörsrelationer, kostnadsfokus och ständiga förbättringar till platta paket och en långt driven kontroll över hela värdekedjan. Strax efter Kamprads bortgång 2018 publicerade SCE artikeln Giganten inom logistik och supply chain – som kan laddas ner som pdf här.

Den andra nya utställningen på IKEA Museum, ”IKEA genom tiderna” tar med besökaren på en tidsresa genom varumärkets historia. Båda utställningarna hade premiär den 15 juni.

SCE #3 2023

  • TEMA: Logtechrevolutionen: Miljardregn över logistik-start-ups
  • Swisslogs Johan Kristofferson: ”Vi är på en enormt häftig tillväxtresa”
  • Zilenzio erövrar världen med ”logistik på tapp”
  • SGDS Gruppen flyttar centrallagret med hjälp av smarta kameror
  • Trender i lagerautomation – ett rundabordssamtal i regi av SCE och KNAPP Nordics
  • Returexperten EasyCom jobbar för djupare kundanalyser och en positiv returgrad
  • Ellos Group: Ökad komplexitet vid internationell handel och tull driver automatisering och digitalisering
  • Och mycket, mycket annat!

WSJ: USA och Kina frikopplas än mer

Amerikanska företag väljer bort Kina, konstateras Wall Street Journal i veckan. Importen från Kina till USA ökade förvisso med 1,5 procent från mars till april, men Kinas andel av den amerikanska varuimporten sjönk till den lägsta nivån sedan 2006. Nedgången kommer i takt med att geopolitiska spänningar alltmer påverkar beslut kring partners och geografiska marknader i försörjningskedjan, och amerikanska företag letar efter alternativ till kinesiska leverantörer. Det som Kina har tappat har till stor del hamnat i Europa, Mexiko och i andra asiatiska länder (se figuren). En grupp av 25 asiatiska och sydasiatiska länder, däribland Indien, Japan och Vietnam, stod för 24,7 procent av den amerikanska varuimporten under perioden april 2022-april 2023. Utvecklingen avspeglas i en omfattande pågående och planerad reshoring av tillverkning samt i förändrade mönster i världens containertrafik och lageretablering. 

NA-KD expanderar med Element Logic i Nederländerna

Modeföretaget NA-KD etablerar nytt lager i Nederländerna och väljer ytterligare en AutoStore-lösning från Element Logic. Sedan tidigare har NA-KD en AutoStore-lösning i sitt lager i Landskrona, varifrån den nordiska marknaden försörjs. Nu etablerar bolaget en liknande lagerlösning i nederländska Duiven för marknaden utanför Norden. NA-KDs AutoStore blir en av de största som någonsin installerats i landet. 

– Vi arbetar nära våra kunder och bistår flexibelt när de expanderar över gränserna. Det är extra glädjande när våra partners i Sverige är så nöjda att man vill ta med sig automationsteknologin när man växer på nya marknader, säger Thomas Karlsson. VP Rest of Europe på Element Logic.

Utvidgningen av partnerskapet med NA-KD är en del av Element Logics internationella ambition att fortsätta stödja företag med lagerautomation när de växer internationellt. Genom företagets globala distributionsrättigheter av AutoStore kan Element Logic stödja kunder världen över. För NA-KDs del innebär det tillgång till en global partner för lagerautomation.

– Vi är mycket nöjda över att ta vår automatisering och utveckling vidare internationellt med Element Logic och AutoStore. Tillsammans har vi arbetat nära i många år och den flexibilitet, skalbarhet och effektivitet som stärkt oss på den nordiska marknaden vill vi även skörda frukterna av i Nederländerna, säger Pontus Lindquist, VP Operations på NA-KD.

NA-KDs nya AutoStore-anläggning kommer initialt installeras med 75 000 lådor, 15 portar och 73 robotar. Installationen möjliggör även en framtida expansion med ytterligare 50 000 lådor samt ett stort antal portar och robotar. Dessutom innehåller lösningen ett omfattande bansystem. 

KNAPP lanserar modulära skyttellösningen PickEngine

KNAPP lanserar nu den modulära skyttellösningen PickEngine, som beskrivs som ”en seriös utmanare inom standardiserad lagerautomation”. PickEngine är en modulärt uppbyggd skyttellösning med en implementeringstid på cirka sex månader, och därmed lämplig för både stora och små företag som efterfrågar ett snabbt och flexibelt AS/RS-system (automated storage and retrieval system), uppger KNAPP i ett pressmeddelande.

– PickEngine är betydligt snabbare än konkurrenterna. Och jämför du sedan med ett manuellt lager framstår effektivitetsvinsterna som ännu större. I ett manuellt lager kan varje plockare komma upp i kanske 100–150 orderrader per timme, och beroende på antalet plockare är PickEngine ofta tre till fyra gånger så effektiv, säger Peter Henriksson, Head of Technology & Solutions på KNAPP Norden.

PickEngine bygger på beprövad teknologi från KNAPPs OSR Shuttle Evo, och består av en ergonomisk plockningsmodul, en lagringsmodul med intelligenta robotar och en styrningsmodul som baseras på KiSoft mjukvara med fullständig överblick över lagersaldo och ordrar. Systemet kan levereras med 12 gångar och med möjlighet att skräddarsy antalet hissar, arbetsstationer och processer.

KNAPP uppger att PickEngine har en betydligt högre prestanda – upp till 5 000 orderrader per timme – jämfört med jämförbara system. Och lösningen kan levereras betydligt snabbare än kundanpassade automationslösningar.

– Det är inte ovanligt att en helt kundanpassad lösning kan ta 1-1,5 år att leverera. Med PickEngine har denna tid reducerats till cirka 6 månader. Att PickEngine går snabbt att integrera och komma igång med ökar fördelarna ytterligare, inte minst jämfört med konkurrerande system, säger KNAPP Nordens Peter Henriksson.

Framgångsrik RFID-satsning hos Nowaste Logistics

Svenska Retursystem (SRS), som driver dagligvarubranschens system för returpallar och lådor, lanserade 2013 RFID (radiofrequency identification) i sina plastpallar. Satsningen fick en hel del uppmärksamhet och med tiden har den börjat göra stor nytta både hos SRS och deras kunder.

Ett aktuellt exempel är hur Nowaste Logistics, ett av de ledande 3PL-företagen inom intensiv varuhantering, har utvecklat en smart RFID- lösning för sin interna hantering och utlastning av de tusentals SRS-pallar som flödar genom deras stora logistikcenter i Helsingborg.

– Allt började med att Coop ville att vi skulle leverera frukt och grönt på SRS-pallar med RFID till deras nya terminal i Eskilstuna. Då satte vi i gång arbetet med att utveckla en lösning som kunde hjälpa oss att fånga data om pallarnas rörelser på ett effektivt sätt, säger Dragisa Jovanovic, som är projektledare på Nowaste Logistics och ansvarig för RFID-satsningen.

Coop var kravställare och delfinansiär av lösningen, som ska även ska användas i deras pallflöde i dagligvarujättens nya högautomatiserade terminal i Eskilstuna. En anläggning som nästa år ska leverera färskvaror till fler än 800 butiker när produktionen är i full gång.

Smidig implementering

Nowaste Logistics valde Turck Vilant Systems som partner för RFID-satsningen – en av Europas ledande leverantörer av RFID-lösningar för bland annat lager– och materialhantering inklusive för track-and-trace av pallar och andra lastbärare.

– Den stora utmaningen för oss var att säkra de systemintegrationer som behövs mellan vårt WMS och Turck-Vilants system som registrerar alla händelser i pallflödet. Lösningen som vi har utvecklat tillsammans är egentligen väldigt enkel och logisk, även om den är tekniskt ganska komplicerad, säger Dragisa och framhåller att samarbetet har fungerat väldigt bra och implementeringen har gått smidigt.

Nowaste Logistics definierar automation, IT och personal som sina främsta kärnkompetenser, och bolaget har sedan starten för femton år sedan varit mycket aktivt vad gäller att anamma nya tekniker som hjälper till att öka effektiviteten och kvaliteten i logistikflödena. Enbart i anläggningen i Helsingborg finns sedan tidigare ett automatiserat kranlager, AGVer (automatiserade fordon) och en anläggning för robotplock.

Automatiserar manuella moment

Leveranserna till och från logistikanläggningen i Helsingborg ökar hela tiden, liksom kraven på kvalitet och snabbhet i de känsliga färskvaruflö- dena. Korrekthet och en god visibilitet över de inlevererade, plockade och utlevererade pallarna är därför av högsta vikt, vilket den nya RFID-lösningen bidrar till.

– När SRS-pallarna passerar våra in- och utleveransportar så läser RFID-bågar in varje palls unika kod. Dessutom är våra truckar försedda med RFID-antenner och läsare som registrerar varje palls RFID-kod och automatiskt knyter det till ett SSCC-nummer i vårt system. Skulle en plockare missa att registrera en pall eller felregistrera så aviseras administrationen. Samma sak gäller för gods som levereras in och inte är vårt, det ser vi direkt, förklarar Dragisa.

När pallarna flyttas i lagret registrerar truckar utrustade med RFID-läsare automatiskt de pallar som hanteras. Systemet presenterar även information för truckförarna på en display, exempelvis var den pall som hanteras ska lämnas.

Kostnadsbesparing

Resultatet av RFID-lösningen är att manuella moment automatiseras, vilket i sin tur har medfört att antalet oregistrerade pallar har reduce- rats till i princip noll. Detta i kombination med att Nowaste riskerar en avgift på 800 kronor per förlorad pall ger en betydande kostnads- besparing.

– Främsta syftet med RFID-projektet är att hålla ordning på SRS-pallarna och göra vår kund glad och nöjd. Dessutom slipper vi registrera överföringen av pallarna manuellt i vårt system, eftersom det görs automatiskt vid RFID-portarna, vilket är en stor fördel.

RFID-tekniken kan beskrivas som en förlängning av Nowastes affärs- och lagersystem, där tekniken hjälper systemen att nå ut och kom- municera med det som sker operativt i lagret och därefter. Enkelt uttryckt ser RFID-tekniken till att kommunikationen mellan systemen och den operativa verksamheten sker automatiserat och med en högre kvalitet, vilket ger Nowaste en bättre och mer korrekt visibilitet över sitt logistikflöde.

Hängslen och livrem

Som ett komplement till RFID-lösningen har Nowaste Logistics även utrustat sin anläggning i Helsingborg med så kallad ”intelligent videoanalys” från SiB Solutions. Det innebär att en pall som är färdigplockad och klar för utleverans registreras både med RFID och på film.

– Med videotjänsten filmas varje pall när den passerar någon av våra 26 kameraförsedda portar. Varje pall som går ut från anläggningen dokumenteras på så vis med en videosnutt som sammankopplas med RFID-koden. Med RFID i kombination med videolösningen får vi både hängslen och livrem, säger Dragisa.

Fler kunder och mer RFID

Dragisa hoppas att RFID-lösningen för SRS-pallar kommer användas av fler aktörer i dagligvaruhandeln, eftersom SRS plattform, Smart Poo- ling, automatiserar, effektiviserar och skapar en bättre kontroll över hanteringen av lastbärare. Dessutom tittar Dragisa och hans kollegor på möjligheten att använda RFID i andra flöden och på andra siter.

– RFID har blivit ekonomiskt överkomligt och jag ser att vi skulle ha stor nytta av tekniken i många flöden. Just nu tittar vi exempelvis på att använda RFID i vår hantering av lite dyrare konsumentprodukter.

Förenade Arabemiraten ingår avsiktsförklaring med Einride

Svenska fraktmobilitetsföretaget Einride uppger i ett pressmeddelande att de har ingått en avsiktsförklaring med Förenade Arabemiratens regering för leverans av 2 200 elektriska och autonoma fordon samt tillhörande laddningsinfrastruktur, mobilitetsplattformen Saga och annan teknik. Hela systemet är avsett att implementeras i transportnätverket Falcon Grid, som går mellan Abu Dhabi, Dubai och Sharjah.

– Etableringen av UAE Falcon Rise-nätet representerar en viktig milstolpe i vår resa mot hållbara och intelligenta transporter. Genom samarbetet med Einride vill vi dra nytta av de senaste teknologiska framstegen för att minska utsläppen och öka effektiviteten i transportbranschen i hela regionen, säger HE. Sharif Al-Olama, statssekreterare för energi- och petroleumfrågor i Förenade Arabemiraten.

– Detta samarbete är själva kärnan i vad Einride erbjuder – övergången till effektiv och hållbar transport som är helt elektrisk. Genom partnerskapet får vi möjlighet att visa hur hela regioner kan genomföra den övergången på ett smart och kostnadseffektivt sätt, säger Robert Falck som är vd och grundare på Einride.

Falcon Rise Grid är Einrides första projekt i Mellanöstern och planeras att implementeras under en femårsperiod. Inga finansiella detaljer om överenskommelsen har offentliggjorts.