Möt SKFs Mattias Axelsson

I det här avsnittet av SCE600SEC. träffar Stefan Karlöf SKFs logistikchef Mattias Axelsson. Samtalet kretsar kring logistiska utmaningar och den ständiga strävan efter mer effektivitet, hållbarhet och kundservice – och fördelarna med långa, djupa partnerskap och ett förstklassigt WMS. (på engelska).

Befordrad: Element Logics Thomas Karlsson ansvarig för 11 länder

Element Logic Sweden ABs vd Thomas Karlsson tillträdde som chef för det svenska dotterbolaget i januari 2019 och har därefter medverkat till att bolaget har vuxit med 400 procent och med stadigt god lönsamhet. Den prestationen har nu betalat sig i form av en befordran. Karlsson är nu ansvarig för en av koncernens två europeiska regioner som består av elva länder.

– Jag har från den första april fått ansvaret för en av två sub-regioner i vår nya Europeiska region vilken omfattar elva länder i Europa, säger Thomas med illa dold stolthet och säger skämtsamt att han känner en skräckblandad förtjusning inför den nya, betydligt större uppgiften, där han får ansvar för samtliga europeiska länder exklusive Tyskland, Australien och Schweiz.

2022 omsatte den svenska verksamheten cirka 1 150 Msek, att jämföra med 284 Msek för fyra år sedan. Den snabba omsättningsökningen är en följd av den starka efterfrågan på AutoStore, framförallt inom e-handeln, men bortsett från marknadens starka efterfrågan så utmärks det svenska dotterbolaget av särskilt goda prestationer. Under 2022 blev Sverige återigen koncernens största marknad, tätt följd av Tyskland.

– Element Sverige är fortfarande den största enheten i koncernen. Förutom att vi är bra på det vi gör, så beror det även på att penetrationen och kännedomen om AutoStore är väldigt hög och tekniken väl etablerad i Sverige, säger Thomas och konstaterar att den tyska marknaden är ungefär åtta gånger så stor, vilket gör Tyskland till storfavorit att ta hem den interna tillväxtkampen under 2023.

Ny global organisation

Element Logic-koncernen har haft en fenomenal resa sedan starten 1985 och är i full färd med att etableras som en global aktör, med målsättningen att omsätta en miljard Euro om två år. Thomas Karlssons nya roll är en följd av att Element Logic nu anpassar sin organisation för fortsatt tillväxt som en global aktör på en marknad som omfattar de tre regionerna Americas (Nord- resp. Sydamerika), Asia-Pacific och Europe. Därmed förs det operativa ansvaret ut i de nya regionerna och moderbolaget fokuserar helt på den fortsatta strategiska utvecklingen inklusive en snabbt växande produktportfölj.

– Penetrationen av AutoStore och vår marknadsandel i Norden är väldigt hög, och omvänt är AutoStore-penetrationen och vår marknadsandel i övriga Europa betydligt lägre, vilket innebär att tillväxtpotentialen är god. Kan vi få till delar av det vi fått till i Norden så kommer detta bli riktigt intressant. Det här ska bli sjukt spännande och jag älskar utmaningar, säger Thomas och berättar att han tillsvidare även kvarstår som vd för det svenska bolaget till dess att en efterträdare har utsetts.

AI för framtidslogistik hos PostNord

PostNord Sverige hanterar i genomsnitt en halv miljon paket dagligen i sina paketterminaler runt om i landet. På vissa av dessa terminaler testas och utvecklas nu AI-lösningar för smartare paketsortering och optimerad lastning. Målet är att effektivisera hela logistikkedjan, minska kostnader och koldioxidutsläpp samt underlätta för medarbetarna. 

Bland annat testas en kamerabaserad AI-lösning som automatiskt mäter fyllnadsgraden i varje fordon. Kameran scannar av lastytan för samtliga transportfordon på terminalerna och skapar en översikt som används för en smartare datainsamling av effektiviteten i packning av fordonen. Denna lösning innebär att man ersätter den tidigare manuella datainsamlingen mot en helt automatiserad process, vilket ska spara arbete för medarbetare och säkra korrekta data. Genom att optimera transporterna minskar antalet onödiga körningar, vilket i sin tur bidrar till att reducera CO2-utsläppen.

– Vi utnyttjar den senaste AI-teknologin för att  maximera utrymmet i våra fordon. Det är som att spela Tetris, men i verkligheten. Genom att snabbt och automatiskt ge våra medarbetare information om hur mycket vi lastar, kan vi minska utrymmesförlusterna och öka effektiviteten i varje transportfordon. Tidigare var registreringen helt manuell, men är nu automatiserad, vilket innebär att vi kan minska kostnader och klimatavtryck samtidigt som vi underlättar för våra medarbetare och ledning i terminalerna. Det är fantastiskt att se hur denna teknologi fungerar och bidrar till att uppnå våra hållbarhetsmål, säger Mathias Krümmel, vd PostNord Sverige.

PostNord testar även en annan AI-baserad lösning i form av smarta glasögon med inbyggd AI och mikrofon för sina medarbetare i terminalerna. De smarta glasögonen kan skanna streckkoder på paket och ger omedelbar återkoppling om hur och var den skannade artikeln ska sorteras. Glasögonen ersätter traditionella handhållna verktyg som scannrar, vilket innebär att medarbetaren får tillgång till viktig information med båda händerna fria, vilket gör pakethantering mer effektiv och ergonomisk.

– Vi är övertygade om att vi måste våga vara framåtlutade med ny teknik för att möta framtidens utmaningar. Vi arbetar ständigt med att utveckla vår verksamhet för att underlätta för alla våra medarbetare. Dessutom strävar vi efter att vara en föregångare inom hållbar logistik och ser AI som en viktig del i att nå våra mål. De lösningar vi väljer att införa är noggrant utvalda för att möta de utmaningar som vår bransch står inför, både nu och i framtiden, säger Mathias Krümmel.

SCE #2 2023

TEMA: DEN AUTONOMA FÖRSÖRJNINGSKEDJAN

  • Intervju med robotprofessorn Danica Kragic Jensfelt ”Robotar ska göra det som är smutsigt, tråkigt och farligt”
  • ”Automationsmarknaden fortsatt het” 
  • Langebæk tar nästa kliv på tillväxtresan 
  • Framgångsrik RFID-satsning hos Nowaste Logistics  
  • Störningar och svängningar i försörjningskedjan kräver intelligent digitalisering  
  • MHI/Deloitte: ”Ökade investeringar i supply chain-teknik och innovation” 
  • De 5 största riskerna i supply chain 2023 enligt Everstream Analytics  
  • Och en hel del annat!

Everstream Analytics: ”Kinasourcing största risken i supply chains 2023”

Enligt analysföretaget Everstream Analytics, som är specialiserade på analys av supply chains, är sourcing från Kina årets största risk i de globala försörjningskedjorna. Det framgår av analysföretagets årliga Risk Report för 2023. 

Inköp från kinesiska tillverkare är den främsta risken i leveranskedjan 2023, enligt analysföretaget Everstreams årliga riskrapport. I analysbolagets senaste rapport anges risken för bland annat förseningar och avbokningar från Kinabaserade leverantörer till 90 procent. EMer specifikt handlar riskerna i Kina om lokala Covid-utbrott – under 2022 inträffade 85 nedstängningar i Kina enl rapporten – samt hållbarhetsrisker, ESG-brottslighet, cyberbrottslighet och risker för skenande kostnader samt finansiella risker som sammanhänger med den ekonomiska avmattningen i världen.

ESG-brottslighet stor risk

Risker som sammanhänger med ESG-brottslighet (Environmental, Social and Governance) framhålls som särskilt stora i Kina (75%), enligt rapporten. Everstream identifierade 177 underleverantörer kopplade till tvångsarbetande uigurer i Kinas Xinjiang-region. Mer än hälften av alla företag som kopplas till tvångsarbete i Xinjiang finns inom metall-, elektronik- och detaljhandelsindustrin. Alla företag som köper elektroniska komponenter i Kina utsätts för ESG-överträdelser eftersom några av Kinas största koppar, nickel, och litiumproducenter har anklagats för att använda tvångsarbete i Xinjiang, enligt rapportförfattarna. 

Saknas transparens i leverantörsnätverken

Analytikerna konstaterar även att det inte räcker att få försäkringar från Tier 1 leverantörer i Europa eller USA om att de inte har kinesiska leverantörer, eftersom det saknas full transparens i leverantörsnätverken.

Everstreams egenutvecklade riskpoängmodell inkluderar historiska, nuvarande och framtida risker i mer än 30 huvudkategorier. Med hjälp av mänsklig och artificiell intelligens förutsägs övergripande riskexponering, sannolikhet, svårighetsgrad och relevans. www.everstream.ai

Schenker + iBoxen = sant

DB Schenker meddelar att det nu är möjligt för e-handlare att använda sig av boxleveranser till sina kunder. Detta har blivit möjligt genom ett samarbete med iBoxen och deras växande nät av bostadsnära paketboxar.

– Vi är väldigt glada över att vi kan stärka vårt redan starka paketerbjudande ytterligare med vår samarbetspartner iBoxen. Genom att bredda vårt erbjudande förstärker vi DB Schenkers position som den självklara och kompletta logistikpartnern för e-handlare, säger Viktor Strömblad, Head of Land på DB Schenker. 

Med den kraftiga utveckling som skett inom e-handeln de senaste åren behövs fler leveranssätt utöver leverans via ombud och hemleverans, vilket är bakgrunden till valet att använda iBoxens växande infrastruktur. 

– De boxlösningar som finns i dag är ofta placerade i butiker eller i andra inomhusmiljöer, vilket gör att lösningen kräver att butiken har öppet. Därför ser vi iBoxens koncept med bostadsnära boxar som ett bättre komplement till de ombuds- och hemleveranstjänster vi redan erbjuder, säger Viktor Strömblad. 

iBoxens lösning är öppen för alla transportbolag. Det gör att vi tillsammans kan erbjuda fler bostadsnära leveranser med minimal påverkan på boendemiljön. Paketboxarna minskar antalet körda mil, sparar på miljön och är smidig för både konsumenter och handlare. 

”Vi ska vara dubbelt så stora 2025″

Mjukvaruföretaget AEB startades 1979 av Peter Michael Belz, en värderingsdriven entreprenör som ville bygga ett tyskt IT- företag, som till sin karaktär och sin kultur är mer skandinaviskt än tyskt. SCE har träffat AEBs dynamiska Nordenchef Ted Roth.

Med ett decenniums erfarenhet som säljare av logistikmjukvaror på IBM såg Belz stora möjligheter i den framväxande mjukvarubranschen. Det första uppdraget blev att utveckla en tullösning för den västtyska tullen, under en tid då det mesta fortfarande hanterades helt manuellt med skrivmaskin och penna. Fyrtiofyra år senare är företaget en av Europas ledande leverantörer av logistikmjukvara, med lösningar både för tull, efterlevandekontroll (compliance) och logistik & supply chain. Från kontor i Storbritannien, Tyskland, Schweiz, Singapore, USA och Sverige betjänas idag fler än 6 000 kunder över hela världen, inklusive här i Norden.

– Vi etablerade den svenska verksamheten 2015 och under årens lopp har vi haft en mycket bra utveckling i hela Norden, säger Ted Roth som sedan åtta år är AEBs General Manager i för den regionala verksamheten. Dessförinnan arbetade han många år med både tull- och transportsystem på IKEA och mjukvaruföretaget KSD Edicom.

Ett utmärkande drag för AEB är alltså att företaget på många sätt är mer skandinaviskt än tyskt. På företagets hemsida lyfts betydelsen av medarbetarna, företagskulturen och den platta organisationen fram som särskilt viktigt, och avsaknaden av titlar och organisationsdiagram är slående.

– Det är en väldigt platt, öppen och vänlig organisation att jobba i, med en konsensuskultur, möjligheter till delägarskap, vinstdelning och samtidigt ett starkt kundfokus, säger Ted, som själv tillbringat åtta år i verksamheten. Han framhåller att ett bevis på bolagets uppskattade företagskultur är att AEB rankas som den femte bästa IT-arbetsgivaren i Tyskland på en lista som består av 1 000 företag.

”Behandla andra med respekt”

AEBs grundare Peter Belz är vid 83-års ålder fortfarande aktiv i det företag som han grundade utifrån en positiv människosyn och en tro på att öppenhet och respekt för andra människor och deras olikheter är grunden för kreativitet och goda prestationer. I en intervju för några
år sedan underströk han vikten av att behandla andra människor med respekt, både medarbetare, kunder och andra. Särskilt framhöll Belz att just den förmågan – i kombination med företagets effektiva lösningar, kompetens, pålitlighet och tillgänglighet – är en avgörande orsak till AEBs framgångar och långa, starka relationer med både anställda och kunder. Som exempel på detta framhöll han att sju av AEBs tio första kunder var fortsatt lojala efter flera decennier.

Gradvis utveckling

AEB har alltså sitt ursprung i mjukvarulösning- ar för tull, där företaget idag är mest välkänt. Som en vidareutveckling och ett komplement till tullösningarna lanserades så småningom flera mjukvaror för logistik och transport. Bland annat en lösning som stöttade plockning & packning i lager och därefter en lösning för skeppning. Båda dessa system var embryon till det som under årens lopp har resulterat i en fullfjädrad WMS- respektive en TMS-lösning. I början av 2000-talet adderades dessutom lösningar för efterlevandekontroll i sortimentet. Det vill säga programvara som hjälper företag att minimera affärsrisker genom att kontrollera att partners och leverantörer följer internationella regelverk och inte finns med på sanktionslistor.

TMS ett fokusområde

Trots att AEB är mest känt för sina tullösningar är det inom logistik och supply chain som de största framgångarna har skördats här i Norden. Den avancerade TMS-lösningen har gått särskilt bra och används av flera ledande svenska företag.

– AEB är ett framgångsrikt företag som har riktigt bra produkter och en hög efterfrågan inom alla våra tre verksamhetsområden. Men trots det tycker vi att vi borde vara mer välkända, särskilt här i Norden, säger Ted med ett skratt och berättar att de flesta kunder söker upp bolaget efter att ha fått en rekommendation.

Ett satsningsområde för hela koncernen är just nu företagets TMS, som helt sonika benämns AEB TMS – ett molnbaserat transport-hanteringssystem som Ted vill att fler företag får upp ögonen för.

– Vi ska komma ut och bli mycket tydligare i vår kommunikation kring detta, för vi har ett TMS som utan vidare kan mäta sig med de främsta och mest välkända systemen på marknaden, både vad gäller teknik och funktionalitet, framhåller han.

Visibilitet för flexibilitet

Efterfrågan på transportsystem av olika slag ökar snabbt i kölvattnet på senare års störningar i de globala försörjningskedjorna, där de flesta företag har upplevt hur uteblivna leveranser och bristande tillgång till transportkapacitet har fått förödande konsekvenser för både kund- relationer och ekonomi. Som ett resultat är nu medvetenheten hög kring behovet av visibilitet och flexibilitet i leveransflödena.

– Med bra mjukvarulösningar skapas den visibilitet som är grunden för att kunna parera och påverka olika skeenden i försörjningskedjan, baserat på proaktiva larm, visibilitet på inkommande gods och en samlad överblick över leveransprocesser och transportleverantörernas prestationer, säger Ted och frågar retoriskt vad man ska göra med all denna potentiella visibilitet, och svarar själv på frågan.

– Man brukar säga att det du inte kan mäta, kan du inte förbättra. Med tillgång till rätt visibilitet och och fakta om vad som sker kan exempelvis svagpresterande transportörer bytas ut och med ett larm om en väntad försening går det att med ett flexibelt TMS agera proaktiv och säkerställa att leveransen kommer i tid.

Låg IT-mognadsgrad i supply chain

Ted framhåller att många företag nu vill ha maximal flexibilitet, för att mer snabbfotat kunna hantera de störningar som mer eller mindre har blivit vardag i de globala leveranskedjorna. Han menar att senare års turbulens och störningar driver på IT-mognaden inom logistik och supply chain – ett område där han anser att mognadsgraden än så länge är låg.

– Det finns idag otroligt bra system med bland annat AI-funktionalitet, men den generella IT-mognaden inom logistik och supply chain är väldigt låg och för att få ut maximal effekt av visibiliteten behövs en kritisk massa av uppkopplade partners som delar med sig av sina data. Med rätt data kan den visibilitet och den samverkan skapas som är nödvändig för att kunna agera flexibelt och därmed stå emot de allt mer frekventa störningarna.

Fortsatt hög efterfrågan

Avmattningen i den globala ekonomin tycks inte påverka efterfrågan på mjukvaror, där de senaste årens störningar i världens försörjningsked- jor driver på en fortsatt hög efterfrågan på ökad visibilitet och automatisering i supply chain.

– Man ska alltid vara ödmjuk inför framtiden, men vi ser ingen tendens till avmattning i vår verksamhet. Tvärtom upplever vi att många företag tar ytterligare steg för att riskminimera, bli mer motståndskraftiga och flexibla, säger Ted som menar att den stora utmaningen för hans egen del är att hitta de talangfulla medarbetare som behövs för att uppnå målet att fördubbla den svenska verksamheten de närmaste två åren.

—-

Om Ted Roth

Utbildning: Bachelor of Science.

Karriär: Projektledare och programledare på IKEA Sverige, ansvarig för KSD Edicom AB, vd AEB SE Sverige.

Familj: 2 barn och fru.
Intressen: IT och logistik, tennis och träning.

Främsta levnadsregel: Var dig själv.
Bästa ledarskapsråd: Lyssna aktivt och förstå att vi alla är unika individer.

Om AEB

AEB SE (Societas Europaea) grundades 1979 och har idag 18 kontor i 10 länder med huvudkontor i Stuttgart, Tyskland. Namnet AEB kommer från tyska ordet ”Entwicklung von Branchensoftware”, vilket betyder mjukvara för specifik industri. A:et lades till för att säkerställa att företaget hamnade först i telefonkatalogen – på den tiden då dessa existerade. AEB erbjuder molnbaserade SaaS lösningar med hosting/drift i Tyskland. Verksamheten levererar mjukvarulösningar inom de tre områdena global handel, efterlevnadskontroll och logistik. 2023 har AEB över 6 000 kunder, fler än 600 anställda och omsätter cirka en miljard kronor.

Element Logics minsta AutoStore-installation hanterar 4,5 miljoner artiklar

Kretskortstillverkaren NOTE har installerat robotsystemet AutoStore för att förse sin produktionslinje med komponenter. Målet med installationen har varit att spara plats och kostnader samt att effektivisera hela produktionslinan. Installationen är Element Logics hittills minsta på den svenska marknaden, men den hanterar hela 4,5 miljoner artiklar.
 

– Vi valde AutoStore från Element Logic för att få ett skalbart och yteffektivt lager som tillgodoser alla våra effektivitetsbehov i såväl produktion som produktionsplanering, säger Karin Nichols, vd på NOTE Torsby AB, som ingår i NOTE koncernen, som är ett av norra Europas ledande företag för elektroniktillverkning av kretskort.

Anläggningen är Element Logics minsta AutoStore hittills i Sverige sett till antalet backar och footprint. Samtidigt är det troligtvis den AutoStore-anläggning som hanterar flest artiklar, 4,5 miljoner, enligt ett pressmeddelande från Element Logic. AutoStore-lösningen förser NOTEs produktionslinje för kretskort med de artiklar som behövs i produktionen. Systemet levererar komponenten till plockaren och inte tvärtom, med hjälp av snabba plockrobotar och staplade lådor i ett ramverk. Den automatiserade lagerlösningen ska hjälpa NOTE att bli kostnadseffektiva för att kunna stå sig i en allt tuffare konkurrens. Systemet är också skalbart, så om produktionen ökar i framtiden kan NOTE skala upp sin kapacitet.

– Genom installationen hos NOTE ser vi ytterligare ett bevis för att AutoStore-teknologin är redo att effektivisera industrin. Dessutom förknippar nog många AutoStore med en viss storlek, men med denna installation ser vi att våra automationslösningar även kan göra stor skillnad i mindre anläggningar, säger Anders Bohlin, Sales Director på Element Logic Sverige.

– Tekniken är redan på plats och är idag en etablerad effektivitetslösning inom e-handeln. Nu har även industrin fått upp ögonen för möjligheterna och potentialen är enorm, säger Thomas Karlsson, vd på Element Logic Sverige.

Linköpings universitet lanserar öppen distansutbildning i logistik

På Linköpings universitets bedrivs sedan decennier en välrenommerad forskning och utbildning inom logistik. Hittills har utbildningarna ingått i olika utbildningsprogram, men nu erbjuds för första gången en öppen distansutbildning inom logistik, kallad Logistik 1.

– Logistik 1 läser man på kvartsfart på distans, vilket passar särskilt bra för yrkesverksamma, säger Fredrik Stahre, som är Universitetsadjunkt på Linköpings universitet och en av de ansvariga för den nya utbildningen tillika en av kursens rutinerade lärare. 

Fredrik förklarar att utbildningen ger 7,5 universitetspoäng och är medvetet bred i sin utformning. Målgruppen är både de som redan är verksamma inom logistik men behöver en uppdatering och till de som helt saknar tidigare logistikerfarenhet men är nyfikna på ämnet. Utbildningen består både av ett femtontal liveföreläsningar, lektioner och självstudier, som stöttas av undervisningsfilmer. 

– Vi hoppas att en del företag kommer att uppmuntra grupper av medarbetare att söka den här utbildningen, som ett sätt att skapa en gemensam kunskapsplattform och referensram. Vi märker i våra kontakter med näringslivet att det finns ett stort behov av mer logistikutbildning, och för alla svenska medborgare som har allmän behörighet så är Logistik 1 helt kostnadsfri. 

Förståelse för logistikflöden

Fokus för kursen är planering och styrning av hållbara materialflöden där deltagarna lär sig att lösa verklighetsnära problem och får en förståelse för moderna logistikflöden. 

– Under utbildningen ingår bland annat moment som lagerstyrning, lagerhantering, planering av transporter och flöden samt relationer med leverantörer och kunder, berättar Fredrik och nämner att det kan komma att lanseras fler öppna logistikutbildningar om Logistik 1 blir en framgångsrik satsning. 

Niklas Jalkner ny vd för Toyota Material Handling Sweden

Den 1 april 2023 tog Niklas Jalkner över som vd på Toyota Material Handling Sweden efter avgående Henric Hasth, som lämnar posten efter 6,5 år och går vidare inom Toyota Material Handling Europe.

Niklas Jalkner har lång erfarenhet av ledande befattningar både inom och utanför Toyotakoncernen. Närmast kommer han från rollen som Rental & Used Director på Toyota Material Handling Europe. Dessförinnan verkade han som Servicedirektör i det svenska sälj- och servicebolaget, dit han nu återvänder. Under 2009-2015 arbetade Niklas för Gilbarco Veeder-Root, ett marknadsledande företag för lösningar och teknik för bränsleförsäljning i rollen som Director Operations Scandinavia and Baltics.

– Jag är både glad och stolt över att ta över stafettpinnen och leda ett framgångsrikt och samhällsviktigt bolag som Toyota Material Handling Sverige till fortsatta framgångar och tillväxt på den svenska marknaden. Jag tar med mina tidigare erfarenheter och ser fram emot att utveckla verksamheten tillsammans med medarbetare och våra kunder för att fortsätta skapa mervärde i deras materialhanteringsprocesser, säger Niklas.

Henric Hasth går vidare till Toyota Material Handling Europe i rollen som programägare för Toyota Material Handling Europes transformationsprogram och rapporterar där till CFO, och ingår även fortsättningsvis i Toyota Material Handling Swedens styrelse.

– När jag nu går vidare inom koncernen med ett nytt spännande uppdrag önskar jag Niklas lycka till och välkommen tillbaka till en stark organisation med mycket kompetens och engagemang.