HSNG investerar i AutoStore-lösning från Element Logic

Health Sports and Nutrition Group, HSNG är Nordens ledande aktör inom försäljning av kosttillskott, hälsokost och sportutrustning. Nu tar bolaget nästa steg i sin tillväxtresa och väljer en helautomatiserad lagerlösning med robotsystemet AutoStore i sitt nya lager i Eskilstuna. Syftet med investeringen är att erbjuda sina kunder en ännu bättre köp- och leveransupplevelse och samtidigt ge HSNG den flexibilitet och skalbarhet som behövs för företagets fortsatta expansion.

Health and Sports Nutrition Group HSNG AB består av Gymgrossisten.com, Bodystore.com och Fitness Market Nordic och har en ledande position inom e-handel i Norden. Sedan januari 2018 är HSNG en del av koncernen Orkla. Gruppen har lång erfarenhet av e-handel vilket man startade redan 1996. Under åren har man drivit sin verksamhet från Trollhättan, men för att positionera sig på en mer fördelaktig plats logistiskt sett, flyttar man istället till Eskilstuna, precis vid E20. Det nya lagret i Eskilstuna utgör nästa steg i gruppens tillväxtresa och för att säkerställa en effektivare process väljer HSNG en helautomatiserad lagerlösning med robotsystemet AutoStore, som är möjlig att skala upp vid framtida behov. Leveransen från Element Logic består av en AutoStore för inlagring och plock inklusive automatiserade kringsystem för tomkartonghantering, takeaway, sortering och waste samt också ett Service Level Agreement. Det nya lagret planeras stå klart till sommaren 2023 och gradvis tas i drift under andra halvåret 2023. Lagret kommer att ha solceller på taket, som förser anläggningen med grön energi.

– Vi vill förstärka vår position som Nordens största e-handelsaktör inom träning och hälsa. För att kunna fortsätta växa behöver vi modernisera och utöka vår logistikkapacitet. Tack vare den geografiska placeringen och en modernisering av vår logistiklösning kommer vi att kunna förbättra kundupplevelsen med snabbare leveranser. Vårt nya lager kommer att ge oss möjlighet att accelerera både vårt miljömässiga hållbarhetsarbete och erbjuda en arbetsmiljö i framkant för våra medarbetare, säger Johan Görgård, vd på HSNG.

– HSNG genomför just nu en smart logistisk framtidssatsning med en geografisk ompositionering, helautomatiserad lagerlösning och drift genom grön energi. Det är glädjande att få vara en del av deras spännande tillväxtresa, säger Thomas Karlsson, Managing Director på Element Logic Sverige.

Het marknad för realtidsvisibilitet i transportflödet

Spårning och bevakning av leveranser i realtid – realtidsvisibilitet – är en marknad som växer så det knakar som en följd av nya molnbaserade lösningar i kombination och snabbt ökade förväntningar och krav från både företag och konsumenter. Analysföretaget Gartner kallar det heta området för ”Real-Time Transportation Visibility Platforms” (RTTVP).

I takt med e-handelns snabba tillväxt har konsumenter vant sig vid att följa hur den beställda varan distribueras steg-för-steg. Samma förväntningar finns numera även hos företag, vilket är en av förklaringarna till det stora intresset för realtidsvisibilitet i transportflödet. Visibilitetsplattformarnas popularitet har även vuxit i kölvattnet på de tilltagande problemen i världens leveransflöden under de senaste tre åren, och strävan efter att hantera störningar och avvikelser redan innan de uppstår. 

– Marknaden har mognat och efterfrågan på visibilitet har ökat väldigt kraftigt. Pandemin spelade en stor roll för detta och all den rörighet den skapade, vilket ökade behovet av att få koll på och kunna styra om sin transporter, säger Christer Westerberg som är Senior Director Nordics på project44, ett företag som startades 2014 i Chicago och under åren har etablerats som  en av marknadsledarna inom området RTTVP. Project44 har idag cirka 1 000 anställda, 1 200 kunder och verksamhet i fjorton länder. I Sverige finns kunder som Electrolux, Atlas Copco och två stora och välkända företag inom mode respektive heminredning. 

– Av våra totalt cirka 1 200 kunder fick vi 300 nya enbart under 2022. Det är en bra temperaturmätare på hur pass het den här marknaden är, säger Christer.  

Med en plattform för realtidsvisibilitet i leveransflödet får företag och konsumenter insyn och insikt i hur leveransflödet av sina beställningar ser ut när de lämnat avsändaren. Plattformarna får sina data genom integrationer, oftast API eller EDI, med transportsystem (TMS), WMS och ordersystem samt genom direktkommunikation med telematiklösningar i fordon, på lastbärare och via smartphones. 

Nyttan med realtidsvisibilitet

Realtidsvisibilitet end-to-end har gradvis blivit verklighet som en följd av att det blivit möjligt att kostnadseffektivt integrera olika system med API:er (Application Programming Interface) på en gemensam plattform, där tjänsten erbjuds i molnet och kostnaden baseras på hur pass många transporter som användaren spårar. Dessutom har alltmer prismässigt överkomliga telematiklösningar utvecklats, exempelvis IoT-sändare och GPS-utrustning på lastbilar och containrar, vilket ytterligare har drivit på utvecklingen. Men vad får varuägarna och deras kunder för konkret affärsnytta av denna realtidsvisibilitet? 

– Genom att få visibilitet på hela sitt transportflöde kan störningar och avvikelser förutses och hanteras innan de uppstår, vilket ger positiva effekter både på tillgänglighet, kundservice, kostnader och skapar förutsättningar för en bättre transportplanering baserad på historiska data. Plattformarna ger även koll på CO2 utsläppen som mäts och synliggörs i systemen, vilket både driver klimatsmarta val hos varuägarna och investeringar i mer klimatsmarta fordon och fartyg hos transportörerna, förklarar Christer och berättar att project44 under hösten 2022 påbörjade lanseringen av en ny version av sin plattform, kallad Movement.

– Med Movement har vi samlat hela vår produktsvit på en sammanhållen plattform, där partners i supply chain kan samarbeta för att hantera avvikelser, effektivisera leveranser, automatisera manuella processer och lösa problem på en enda plattform, säger Christer och framhåller att den nya lösningen ger en global visibilitet på ordernivå och för alla transportslag.

I kommande nummer av Supply Chain Effect (#1 2023) fördjupas och beskrivs marknaden för RTTVP, Real-Time Transportation Visibility Platforms. 

PMI stiger – nedgången bromsar in

Senaste upplagan av konjunkturbarometern PMI steg till 46,8 i januari, vilket indikerar att nedgången i industrin bromsar in. PMI-total (dvs. tillverkningsindustrin och tjänstesektorn) ökade till 46,8 i januari från 45,9 i december, vilket innebär att indexet ökade första gången på elva månader, även om det fortfarande ligger utanför tillväxtzonen. Nedgången har dock långsamt bromsat in under de senaste månaderna vilket kan vara ett tecken på att vi närmar oss botten i industrikonjunkturen samtidigt som produktionsplanerna är på väg upp, enligt Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank. 

Fyra av fem delindex bidrog till uppgången i PMI-total. Största bidraget kom från stigande leveranstider följt av lager och produktion medan delindex för sysselsättning backade till nivåer som inte har noterats sedan i somras och under pandemiåret 2020. Index för produktionsplaner steg i januari till 59,6 och är den högsta nivån sedan augusti 2022.  Det är andra månaden i rad som indexet stiger och planerna får betraktas som överraskande expansiva trots en svag orderingång och osäker omvärldskonjunktur. 

– Index för rå- och insatsvarupriser sjönk i januari till 53,6, den lägsta nivån på över två år. Det stärker bilden av ett lägre pristryck från leverantörsledet samtidigt som leveranstiderna sjunker för fjärde månaden i rad, vilket sammantaget skapar förhoppningar om en lägre inflation under 2023, säger Jörgen Kennemar. 

Inköpschefsindex (PMI – Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. 

Once upon a time …

AV HANS BERGGREN OCH DANIEL LARSON

Det var en gång en kundvision i supply chain-världen som blev verklighet. Man undrar än idag hur detta kunde hända. All teknik fanns redan på plats, men ack så svårt supply chain-världen hade att lyckas. Så en dag hittade en företagsledning i en nordisk industrikoncern nyckeln till supply chain-visionens förverkligande.

Nyckeln öppnade upp ögonen för det visionära ledarskapet och en mycket stark vilja att lyckas. Dessutom var ledarskapet inkluderande på så vis att både leverantörer och kunder engagerades i supply chain-visionen. Tillsammans insåg de att förändring förverkligas via maximalt digitaliserad informationsdelning, som skapar gemensamma insikter till förbättrade flöden och omedelbara vinster.

När vårt företag, PipeChain, grundades 1999 byggde visionen på att det var automatisk lagerpåfyllnad via så kallad vendor managed inventory (VMI), baserad på informationsdelning av lagersaldon, bruttobehov, faktiska leveranser och ett antal andra kritiska parametrar, som skulle revolutionera världens supply chains. Våra egna insikter har sedan dess lett oss fram till att vi nu snarare ser en evolution framför oss. Evolutionen drivs av en allt högre grad av digitaliserade flöden inom supply chains, en allt större delning av kvalitativa flödesdata och allt bättre förutsättningar för att bygga ett bra beslutsstödjande, molnbaserat systemstöd. Och framgången skapas tillsammans med våra kunder och deras leverantörer och kunder.

Historien är sann

Den inledande historien om kundvisionen i supply chain-världen som blev verklighet, är helt sann och den avser en av våra kunder som på fem år i stort sett realiserat sin supply chain-vision. Här beskriver vi grunden för framgångssagan. I en kommande artikel avslöjar vi vilken kund det är, men låt oss vänta lite med det för att inte tappa bort syftet med dagens artikel. Syftet är att dela med oss av vilka metoder man kan använda för att skapa supply chain-vinster tillsammans med sina leverantörer och kunder genom att:

A. Successivt öka sin digitalisering.

B. Variera omfattningen och bredden av sin informationsdelning för omedelbara vinster.

C. Segmentsvis införa nya, smartare försörjningskoncept där mognadsgraden för detta är hög, med syftet att öka vinsterna.

Alltsammans började med att vi år 2017 tillsammans med kunden – ett mångmiljardbolag med ett flertal fabriker i Europa respektive USA – etablerade en gemensam bild av var man befann sig i sin mognadsgrad för sitt supply chain-arbete. Utifrån den klassiska Gartner-modellen ”Reacting – Anticipating – Collaborating – Orchestrating” kunde vi konstatera att kunden i huvudsak arbetade reaktivt. I Gartners modell definieras mognadstegen så här:

1. Reacting – Can I cover tomorrow’s order(s)?

2. Anticipating – Can I produce to the existing demand plan?

3. Collaborating – Can my suppliers meet my business opportunities?

4. Orchestrating – How do I maximize revenue and profitability through an orchestrated demand response?

Att gå från Reacting till Anticipating

Utifrån kundens vision att digitalisera hela sin supply chain och målet att successivt arbeta mot den visionen, sattes vår lösning PipeChain först upp för en enskild fabrik för prognos-order-leverans-flödet med fem leverantörer. Även material- och produktionsplaner lades in för produkterna i flödet, med saldon och bruttobehov. Allt för att verifiera att Steg 2 i mognadsstegen framgångsrikt skulle kunna nås vid en bredare utrullning mot leverantörsbasen. Därefter lades ett 20-tal dotterbolag med fabriker in (kunden körde därmed även PipeChain-till-PipeChain-flöden inom koncernen i och med att de arbetade med tre olika affärssystem) samt kopplade successivt upp hela leverantörsbasen, bestående av totalt 250 leverantörer. PipeChain användes så här långt för processautomation för att effektivt styra hela prognos-order-leveransflödet, för visibilitet över materialtillgänglighet och saldokontroll (så kallad ”skugg-VMI” eller ”skuggplanering”) samt i vissa flöden för automatiskt beräknad påfyllnad via renodlad VMI (vendor managed inventory).

Att gå från Anticipating till Collaborating
Med syftet att även fånga in fler affärsmöjligheter genom den nu högeffektiva set-upen för egna fabriker och leverantörer, startades arbetet med att koppla på så många kunder som möjligt utifrån ett ”Steg 2”-perspektiv. Här användes både klassisk EDI, webbportal och automatisk tolkning av PDF-orderflöden. EDI användes naturligtvis gentemot de kunder som var både mogna och intresserade. Webbportalen användes gentemot kunder inom specifika segment, där kundens produkter också skulle presenteras för ökat värdeskapande. Automatisk PDF-tolkning adderades för att säkra maximal automatisk inläsning av kundorder direkt in i vår kunds affärssystem. Därmed hade kunden tre lösningar för att nå maximal digitalisering mot sin kundbas. På lite längre sikt är ambitionen att, för delar av kundflödet, även fånga material- och produktionsplaner, saldon och bruttobehov för produkterna för att även på kundsidan uppnå visibilitet över behov och materialtillgänglighet (”skugg-VMI”, utifrån ”does supply meet demand”).

Visionen: Att orkestrera sin supply chain
Idag använder kunden vår lösning för att planera, styra och skapa ökad konkurrenskraft för flöden som berör fler än 20 egna dotterbolag, inklusive fler än 250 leverantörer och 60 kunder och med ett globalt supply chain-perspektiv. Hela lösningen är uppsatt i ett end-to-end-flöde som kan övervakas och i relevanta delar styras via PipeChain, oavsett vilka affärssystem som används i kundens affärsområden och dotterbolag. Kunden befinner sig nu i det mycket förmånliga läget att de effektivt kan orkestrera sin supply chain utifrån marknadens behov. Kundvisionen är inom räckhåll. Fortsättning följer.

Hans Berggren, vd PipeChain.

Daniel Larson är visonär Supply Chain-konsult på PipeChain SCM.

New Wave Group automatiserar sitt lager i Dingle, Västergötland

New Wave Group har med hjälp av Element Logic installerat robotsystemet AutoStore hos dotterbolaget New Wave Modes lager i Dingle, i Munkedals kommun. Installationen uppges ha skett utan att kunderna har märkt något.

New Wave Group AB är ett svenskt profilföretag som är börsnoterat på Stockholmsbörsen. New Wave säljer produkter under ett 40-tal varumärken inom profil- och fritidskläder, skor, accessoarer och presentartiklar m.m. Företaget har försäljning i 20 länder med flera anläggningar runtom i Europa, där Element Logic även har installerat AutoStore-lösningar.

Optimering av befintligt lager

I april 2021 skrev New Wave Mode kontrakt med Element Logic om att automatisera deras befintliga lagerfastighet i Dingle – för att spara plats och för att öka plockkapaciteten. Affärens omfattning är 9 operatörsportar, 25 robotar och 37 500 lådor med den förväntade effektiviteten satt till 850 orderrader per timme. Installationen startade i augusti 2021 och Element Logic har arbetat för att säkerställa en smidig övergång med fokus på optimering av varje centimeter i den befintliga lagerbyggnaden. November 2021 gick New Wave Modes robotlager live.

Förbättrad ergonomi

En annan positiv effekt av flytten från den gamla lagerstyrningen till den nya är att arbetsmiljön förändrats till det bättre, vilket ger en bra grund för arbetshälsa och motiverade lagerarbetare.

– Element har genom hela projektet varit lyhörda, flexibla och målinriktade utan att tumma på kvalitet och säkerhet. Trots rådande pandemi med stora störningar inom i stort sett alla logistikkedjor så slutfördes projektet, i stort sett, i tid tack vare Elements förmåga att anpassa både materialtillgång och resurser utifrån vad som behövde justeras för att nå deadline, säger Andreas Johansson, Supply Chain Manager på New Wave Group.

– Vi har arbetat tätt ihop med New Wave Group under hela processen, vilket gav oss värdefulla insikter om hur vi på bästa sätt skulle installera AutoStore utan att påverka leveransen till slutkunden under resans gång. Nu gratulerar vi New Wave Mode till att ha lagt fundamentet till en effektivare verksamhet med bättre ergonomi, säger Anders Bohlin, Sales Director på Element Logic.

Blue Equity blir delägare i LangebÆk

Blue Equity inleder ett partnerskap med Langebæk A/S och förvärvar minoritetsandelar i ett av Skandinaviens ledande rådgivande konsultföretag inom Supply Chain Management, logistik och lager.

De befintliga delägarna: Peter Gyldendal, Lars Bek Jensen, Anders Bartholin, Christoph Ohly och John Carstens fortsätter som väsentliga aktieägare. Samtidigt bildas en ny styrelse bestående av respektive Peter Midtgaard som styrelseordförande och Roar Brun Jensen som ledamot. Langebæk A/S grundades 1977 och har idag närmare 40 anställda vid sina kontor i Danmark, Sverige och Norge. Konsultföretaget fungerar som rådgivare på strategisk och operativ nivå baserat på fakta, analyser och väl beprövade processer till företag i norra Europa. På så sätt hjälper Langebæk till genom sin 45 års erfarenhet av värdeskapande lösningar, som skapar mätbara förbättringar i de enskilda funktionerna över hela supply chain. Bland kundera återfinns företag som: Coop, Rema 1000, Salling Group, Jysk, Matas, Novo Nordisk, Elgiganten, Axfood, Elektroskandia, Brødrene Dahl, Lyko samt ett brett utbud av flygplatser och offentliga institutioner, bland annat det danska försvaret, regioner, kommuner och flera sjukhus.

– Vi ser fram emot samarbetet med Blue Equity. De fokuserar på långsiktiga partnerskap med väl fungerande företags fortsatta utveckling. Det har varit viktigt för oss att hitta en partner som ser nya utvecklingsmöjligheter på sikt. Därför tror vi att Blue Equity är rätt match för Langebæk. Samarbetet gör att vi kan fortsätta Langebæks mycket positiva utveckling, inklusive våra mycket skickliga medarbetare och unika företagskultur. Vi kommer med Blue Equity ha en stark partner som delar våra värderingar och ambitioner, säger Peter Gyldendal, vd och Senior Partner i Langebæk.

– Langebæk har stor potential för ytterligare tillväxt. Det är ett solitt företag som med rätt ledning tillsammans med kompetenta medarbetare är redo att ta verksamheten till nästa nivå. Vårt bidrag är utveckling inom ledning, strukturer och processer. Med satsningen på Langebæk tar vi inte bara steget in i ett väletablerat företag med en stark kultur, vi investerar i ett marknadsledande konsulthus inom sitt område och inte att förglömma medarbetarna i företaget Langebæk som representerar en stark och engagerad kompetens, samt en hög kund- och medarbetarnöjdhet och en stark företagskultur. Vi är stolta över att ledningen för Langebæk har valt oss som partners och vi ser fram emot vår resa tillsammans, säger Christian Møller, Managing Partner i Blue Equity.

Blue Equity är en ledande investerare i danska små- och medelstora företag, där man arbetar i nära samarbete med ledningen och tillhandahåller nätverk, kunskap och kapital för att skapa ökat värde.

Intelchefen: ”Halvledare ersätter oljans geopolitiska betydelse i supply chain”

Under pandemin uppstod en skriande brist på halvledare – som till 80 procent tillverkas i Taiwan och Kina – vilket satte strålkastarljuset på en sårbarhet i de globala försörjningskedjorna. I intervjuer på World Economic Forum i veckan konstaterade elektronikjätten Intels CEO Pat Gelsinger att halvledare kommer att ersätta olja som den handelsvara som blir geopolitiskt avgörande under kommande decennier.

– Var oljereserverna finns definierade geopolitiken under de senaste fem decennierna, var försörjningskedjorna för halvledartillverkning finns kommer att definiera geopolitiken under de kommande fem, konstaterade Intels Pat Gelsinger i intervjuer med både Fox Business och CNN.

Ökad motståndskraft

Gelsinger betonade att USA och Europa endast står för 20 procent av världens halvledartillverkning idag Asien för 80 procent, ett förhållande som han menar måste utjämnas för att göra de globala försörjningskedjorna tillräckligt motståndskraftiga. 

– Om vi ​​har lärt oss en sak av covidkrisen är det att vi behöver bättre motståndskraft i våra försörjningskedjor och utjämna spelplanen så att bra investeringsbeslut kan fattas.

Intel har mot den här bakgrunden beslutat att investera 20 miljarder dollar i två halvledarfabriker i Ohio och Arizona i USA och att göra ytterligare investeringar på upp till 90 miljarder dollar i nya europeiska fabriker. Under pandemin försvårade bristen på halvledare tillverkningen av datorer, mobiltelefoner, bilar, försvarsmaterial och många andra vitala elektronikprodukter, vilket bland annat ledde till produktionsstopp i bilfabriker och till ökade priser som spädde på inflationen. 

Nationell säkerhetsfråga

I USA betraktas risken för halvledarbrist som en nationell säkerhetsfråga, vilket har resulterat i att regeringen sjösatt ett program med syfte att sätta fart på den inhemska produktionen av halvledare. Och president Biden har vid flera tillfällen upprepat att USA ska bli världsledare för halvledarproduktion och hans administration har vidtagit åtgärder som begränsar Kinas tillgång till teknik för halvledarproduktion och i augusti antogs den nya lagen ”the CHIPS and Science Act”, samtidigt som hisnande 200 miljarder dollar öronmärktes för att stärka den amerikanska halvledarindustrin. Även EU har antagit European Chips Act (ECA) och lanserat investeringsplanen ”Chips for Europe”, för att öka den europeiska halvledartillverkningen och därmed minska Europas exponering för risker i supply chain. 

Norges största nätapotek automatiserar med Knapp

Norges största online-apotek Farmasiet har valt automationsföretaget KNAPPs lösningar för att automatisera sitt plock och pack i företagets nya distributionscenter i Vestby, Oslo. Syftet med satsningen är att göra leveranserna till konsumenter både snabbare och säkrare.

Farmasiet är en pionjär inom näthandel med apoteksvaror, och har haft en stadig tillväxt sedan starten 2014 och omsätter nu en bra bit över en halv miljard kronor per år. För att kunna hantera ännu fler beställningar lika säkert, men ännu snabbare, har Farmasiet valt KNAPP för en väl beprövad automationslösning, som redan används av läkemedelsgrossister och andra onlineapotek. Anläggningen som byggs för Farmasiet ligger i Vestby, söder om Oslo, och kommer att tas i drift i september 2023.

– För oss handlar det här om att vara förberedda inför morgondagen. Apoteksbranschen i övrigt är inte mycket digitaliserad. Farmasiet har varit helt digitalt från dag ett, och möter norrmännens sätt att handla, genom en säker och snabb handel online dygnet runt. Vi har komplexa krav eftersom det handlar om läkemedel och apoteksprodukter. Med den här investeringen kan vi på ett säkert sätt skala verksamheten, och nå ambitiösa mål för både våra kunder och ägare, säger Elisabeth Haug, vd för Farmasiet.

Säkerhet och snabbhet

Lösningen består av två automationssystem som tillsammans ska hantera både enklare och mer komplexa beställningar, kallade Central Belt System och Pack2Patient. Ett automatiskt bansystem syr ihop hela varuflödet med kartongresare och kartongförslutare. Central Belt System är specialdesignad för läkemedelsförpackningar och sköter det löpande plocket av receptbelagda läkemedel och andra apoteksprodukter, medan Pack2Patient säkerställer märkning och kontroll av de receptbelagda produkterna. En Central Belt System kan plocka upp till 9 000 läkemedelsförpackningar per timme. Pack2Patient säkerställer kvalitet och precision lika bra som du kan göra manuellt, men mycket mer effektivt. Lösningen gör att de flesta beställningar kan hanteras utan att en anställd rör produkterna. Upp till 95 % av kunderna kommer att få alla varor i samma låda; både receptbelagda läkemedel, receptfria läkemedel, medicinska förbrukningsvaror och andra kommersiella varor.

Framåtblickande affärsmodell

Idag sker plockningen av varor manuellt. Med manuellt plock kan en effektiv person hantera cirka 200 orderrader i timmen. Hela systemet från KNAPP klarar mer än 6 000 orderrader i timmen, produkterna plockas och läggs direkt i lådan avsedd för kunden. Systemet förseglar lådan och sätter en adressetikett på denna och sorterar den för utskick. Normal hanteringstid från beställning till fullpackad och adresserad leverans är 10 till 15 minuter. Det finns även en rad säkerhetslösningar inbyggda i systemet, vilket gör hanteringen så gott som felfri, enligt KNAPP.

– Farmasiet är en perfekt kund för oss. Med sin framåtblickande affärsmodell har de utmanat oss på ett positivt sätt. I projektet har vi sett att vi kan bidra med vår erfarenhet och våra beprövade system samtidigt som projektet i sig bidrar till en vidareutvecklingen av våra produkter och tjänster. Vi ser fram emot att se lösningen i drift nästa höst, säger Mikael Holmqvist, vd på KNAPP Nordics.

Time for friendshoring?

BY STEFAN KARLÖF

Despite all the crises and disruptions in global trade and its supply flows, it is quite certain that globalization is here to stay. However, what globalization looks like will most certainly change significantly in the wake of recent years global disruptions. A concept that is used more frequently to denote the global supply flows of the future is ”friendshoring”.

It was in the nineties that ”offshoring” became a hot concept, i.e. locating part of the company’s operations in parts of the world where costs are low. Boards and company management embraced the concept, which, among other things, led to manufacturing and some service production being located in Asia, especially in China, which became ”the world’s factory”. Throughout the Western world, the percentage of employees in the manufacturing industry decreased by up to 50 percent, from 1990-2010, depending on the country. In 2014, US multinationals had 60 percent of their total workforce in so-called low-cost countries. But after the recent years of turbulence in the global supply networks, production is being moved from geopolitically questionable countries to those that are more democratic, stable and thus less risky – financially, sustainably and image-wise.

Common values

Financial considerations will probably continue to be the most important factor in decisions about purchasing and localization of operations. But now issues such as stability, sustainability, resilience, democracy and community of values ​​are also weighed into the equation. This has led to a sharp increase in reshoring – ie. relocation of production and purchases when possible and deemed to make sense both financially and from a risk perspective. In 2022, the term friendshoring has also been used more and more often. In April, for example, US Treasury Secretary Janet Yellen stated that the US should cooperate and trade with countries that have similar views, norms and values ​​regarding how to act in the global economy and govern the global economic system.

Resilience

Even on a micro level, friendshoring has spread. Here, the stated intention is to build a supply network of reliable suppliers in countries that are “friendly”, that share a community of values ​​and offer multiple delivery routes, working for increased resilience and robustness in supply flows. Of course, the trend of friendshoring is met with criticism from voices that celebrate the national specialization and wealth creation of recent decades. The critics also believe that friendshoring leads to increased protectionism and hostility between nations.

Naive hopes

But for all of us who once naively hoped that trade exchanges would democratize China, Russia and other authoritarian countries, friendshoring feels like a very reasonable ambition in light of the breakdown of supply chains in recent years. Because isn’t it verging on perverse that the West has for several decades contributed to building prosperity in repressive dictatorships.

Reliable partners

And really, it is quite obvious and highly reasonable that you want to do business with people, companies and countries that you can trust; with reliable partners. With friendly people, companies and countries that have a similar view and goal around democracy, human rights, freedom and global sustainability? Whatever the motive, I’d bet that friendshoring is a growing trend that is here to stay.

Stefan Karlöf is Editor in chief of Supply Chain Effect

Dags för friendshoring?

AV STEFAN KARLÖF

Trots alla kriser och störningar i den globala handeln och dess försörjningsflöden, så är det ganska säkert att globaliseringen är här för att stanna. Däremot kommer den förmodligen att förändras en hel del i spåren på senare års disruptioner. Ett begrepp som används allt oftare för att beteckna framtidens globala försörjningsflöden är ”friendshoring”.

Det var på nittiotalet som ”offshoring” blev ett hett koncept, det vill säga att förlägga en del av företagets verksamhet i delar av världen där kostnaderna är låga. I styrelser och företagsledningar omfamnades konceptet, vilket bland annat medförde att tillverkning och viss tjänsteproduktion förlades i Asien, särskilt i Kina, som blev ”världens fabrik”. I hela västvärlden minskade andelen anställda i tillverkningsindustrin uppemot 50 procent, från 1990-2010, beroende på land. 2014 hade amerikanska multinationella företag 60 procent av sin totala arbetskraft i så kallade lågkostnadsländer. Efter de senaste årens turbulens i de globala försörjningsnätverken flyttas produktion från geopolitiskt tveksamma länder till de som är mer demokratiska, stabila och därmed mindre riskfyllda – ekonomiskt, hållbarhetsmässigt och imagemässigt. 

Värdegemenskap

Ekonomiska överväganden kommer förmodligen även fortsättningsvis vara det som väger tyngst vid beslut om inköp och lokalisering av verksamhet. Men nu vägs även frågor som stabilitet, hållbarhet, resiliens, demokrati och värdegemenskap in i ekvationen. Detta har lett till en kraftig ökning av reshoring – dvs. återflyttning av produktion och av inköp när det är möjligt och bedöms som vettigt både ekonomiskt och ur ett riskperspektiv. Under 2022 har dessutom begreppet friendshoring använts allt oftare. I april konstaterade exempelvis USAs finansminister Janet Yellen att USA bör samarbeta och handla med länder som har en likartad syn, normer och värderingar kring hur man ska agera i den globala ekonomin och styra det globala ekonomiska systemet. 

Motståndskraft

Även på micronivå så har friendshoring fått spridning. Här är den uttalade avsikten att bygga upp ett försörjningsnätverk av pålitliga leverantörer i länder som är ”vänliga”, som delar en värderingsgemenskap och erbjuder flera olika leveransvägar, och arbetar för en ökad motståndskraft och robusthet i försörjningsflödena. Självklart möts trenden med Friendshoring av kritik från röster som hyllar de senaste decenniernas nationella specialisering och välståndsskapande. Kritikerna menar dessutom att Friendshoring leder till ökad protektionism och fientlighet mellan nationer.

Naiva förhoppningar

Men för alla oss som en gång naivt hoppades att handelsutbyte skulle demokratisera Kina, Ryssland och andra auktoritära stater känns friendshoring som en högst rimlig ambition i ljuset av senare års sammanbrott i försörjningskedjorna. För är det inte på gränsen till perverst att västvärlden under flera decennier bidragit till att bygga välstånd i repressiva diktaturer?

Pålitliga partners

Och egentligen är det väl ganska självklart och högst rimligt att man vill göra affärer med människor, företag och länder som man kan lita på; med pålitliga partners. Med vänliga människor, företag och länder som har en likartad syn och målsättning kring demokrati, mänskliga rättigheter, frihet och global hållbarhet? Oavsett vad motivet än är, så vågar jag slå vad om att friendshoring är en uppåtgående trend som är här för att stanna. 

Stefan Karlöf är chefredaktör för Supply Chain Effect

Import av containergods tillbaks på 2019-års nivåer – men nya störningar att vänta

Reuters rapporterar att USA:s import av varor i sjöcontainers under december närmade sig de nivåer som sågs före covid-19-pandemin. Orsaken bedöms vara den rekordhöga inflationen och en minskad efterfrågan på olika konsumentvaror. En likartad utveckling har även skett i flödena från asien till europeiska hamnar sedan december förra året, vilket lett till fallande fraktpriser, men i nya störningar kan komma under 2023 enligt en ny rapport.

I december 2022 hade importen a containrar i USA minskat med 19 procent jämfört med samma period året innan, och låg därmed på i stort sett samma nivå som 2019, det vill säga strax innan covid-panedmin ledde till en massiv ökning av containerlaster världen över, med resultatet att världens hamnar överfylldes av gods, med efterföljande störningar i de globala försörjningskedjorna.

Enligt Chris Jones, Executive Vice President Industry & Services på mjukvarubolaget Descartes Systems, som sammanställt aktuella data för den amerikanska importen, pekar utvecklingen på ett minskat tryck på försörjningskedjor och logistikverksamhet under 2023. Samtidigt varnar han för ytterligare störningar i de globala försörjningsflödena som ett möjligt resultat av nya varianter av covid-viruset, Rysslands krig i Ukraina, och hotet om global recession.