ScHenker lanserar grön flygfrakt världen över

DB Schenker utökar sina klimatvänliga logistiklösningar genom att erbjuda gröna flygtransporter över hela världen. Nu kan kunderna välja flygbiobränslet SAF (Sustainable Aviation Fuel) för flygtransporter över hela världen, oavsett vilken typ av flygplan eller flygbolag som används.

Kunder som väljer att betala för SAF erhåller ett certifikat som visar exakt hur mycket CO2 man undvikit att släppa ut vid sin flygfrakt. Genom virtuell tilldelning av SAF kan man undvika upp till 100 procent av koldioxidutsläppen. Det nya globala erbjudandet kompletterar DB Schenkers unika veckovisa charterlinje mellan Tyskland och Kina, som lanserades våren 2021 och fortfarande är världens enda reguljära flygfrakt som helt körs på SAF.

– DB Schenkers satsning på SAF är historisk! Tyvärr står flygsektorn för en betydande del av transporternas utsläpp och denna satsning är ett viktigt steg på vägen till vårt mål, att bli helt klimatneutrala till år 2040, säger Hanna Melander, hållbarhetsansvarig på DB Schenker.

Även om det SAF-bränsle kunden betalat för i praktiken kanske används under andra flygningar, skonas klimatet genom att den totala utsläppsmängden minskas. Det är detta som kallas för virtuell tillämpning eller massbalansprincipen och fungerar precis som grön el. SAF används på olika flygningar och minskar på så sätt den negativa påverkan på klimatet genom att de exakta koldioxidutsläppen från en flygning eller transport med konventionell fotogen undviks. Virtuell tillämpning kan även användas för utsläpp i tidigare led som härrör från produktion och transport av själva biobränslet. 

Tillsammans med Lufthansa Cargo har DB Schenker utfört fler än 150 flygningar som sammantaget har besparat atmosfären över 40 000 ton CO2. Individuella SAF-avtal med andra flygbolag, till exempel ett nyligen genomfört köp av SAF-krediter hos Singapore Airlines, kommer också att fortgå SAF är ett bränsle som framställs av förnybara avfalls- och restråvaror, exempelvis frityrolja. Mängden koldioxid som frigörs vid förbränningen är samma mängd som tas upp under fotosyntesfasen i samband med tillverkningen av SAF-bränsle. DB Schenker använder enbart certifierat biobränsle fritt från palmolja.

Timo Landener: ”Om tio-femton år arbetar androider i lagret”

AV STEFAN KARLÖF

Det är Timo Landener som är skyldig till ovanstående intressanta utsaga. Sedan tre år arbetar han som Head of Innovation Management på Swisslog. SCE har träffat honom för att samtala om hur radikal, disruptiv innovation skapas, och om hur han ser på utvecklingen av intralogistik och automation i framtiden.

– När jag började på Swisslog var rollen som chef för innovationsarbetet nyinrättad, även om den hade funnits i omgångar under de senaste trettio åren. Vi har dock massor av duktiga, innovativa ingenjörer som drivs av nya idéer och innovation, vilket är en avgörande tillgång för att driva innovationsarbete. Det som har saknats är en riktigt bra organisatorisk struktur och en process för arbetet, säger Timo som själv är ingenjör och som har arbetat i logistik- och automationsbranschen i 20 år.

Ett vanligt problem, menar Timo är att innovation riskerar att drivas adhoc, utan en tydlig process och utan ett tillräckligt fokus på kundnytta och mark- nad. Ofta visar sig exempelvis ett specifikt problem som finns hos en viss kund, inte vara ett generellt problem som finns hos det stora flertalet företag.

– Jag brukar betona att innovation måste baseras på ett värdeerbjudande och att de lösningar som utvecklas måste vara relevanta för marknaden och tidpunkten behöver vara den rätta. Det finns så många lösningar som utvecklas med ett för smalt fokus på behovets omfattning och det finns även många bra lösningar som lanseras men som är före sin tid, konstaterar han.

Bygger en innovationskultur

Att bygga en innovationskultur tar tid och kan vara komplext, men det är nödvändigt för att lyckas med innovationsarbete menar Timo. Och samtidigt som han efterlyser mer av struktur, process, kund- och marknadsnytta, understryker han vikten av att bygga en tillåtande innovationskultur.

– En innovationsvänlig miljö utmärks av att det finns tillit, frihet och vilja att experimentera, samarbeta och möjlighet att misslyckas. Allt detta bidrar till att fler sociala kontakter knyts i en organisation och gör att kunskap sprids och att människor börjar arbeta över funktionsgränser i stället för i silos.

Timo förklarar att han har två huvuduppgifter i jobbet som innovationsansvarig på Swisslog. Den ena är att förändra själva innovationsprocessen i riktning mot mer av marknads- och affärstänkande, för att på så sätt säkerställa att det finns ett generellt behov och en marknad för de lösningar som utvecklas. Den andra är just att förändra och utveckla företagskulturen så att innovationsarbetet får den plats, den tid och de resurser som krävs för att lyckas.

Långsiktigt, radikalt och disruptivt

Timos roll i Swisslog är att driva den långsiktiga, radikala och disruptiva innovation som ska ge bolaget framgång om tidigast några år. Det övriga mer gradvisa förbättringsarbetet av befintliga produkter och lösningar ansvarar företagets produktchefer för.

– På fritiden läser jag mycket om hur samhället är på väg att förändras och hur framtiden kan te sig. Nu får jag ägna mig åt detta även i mitt jobb, där jag utvecklar olika framtidsscenarier som vi därefter utgår från även i vårt innovationsarbete. Det är ett fantastiskt stimulerande uppdrag!

Timo är tydligt passionerad av att få tänka på och resonera kring framtidens samhälle och liv. I det kortare perspektivet, två-tre år framåt, ser han en särskilt intressant utveckling som påverkar behovet av nya automationslösningar inom hela livsmedelssektorn, ett segment där Swisslog sedan länge är en väl etablerad leverantör av olika lösningar.

– Redan nu ser vi att en ökad hållbarhetssträvan i samhället medför att försörjningskedjorna blir mer lokala och cirkulära, vilket får en stor betydelse för

utformningen av automations- och intralogistiska lösningar. Det får bland annat till följd att konsumenten och den sista milen hamnar i fokus, vilket ökar behovet av lokala distributionscenter, så kallade ”micro fulfilment centers” (MFCs). Men även jordbruket behöver mer automation, när storskaliga odlingar börjar etableras i tätorter där de byggs på höjden i stora effektiva anläggningar, så kallade vertikala jordbruk. Här ser vi också en ökad efter- frågan.

Hållbart och cirkulärt

Utvecklingen mot mer lokalt, mer närodlat och cirkulärt har gått snabbt. Få hade nog förutspått den utvecklingen för några år sedan, när många framstående akademiker landade i slutsatsen att det oftast var rationellt att transportera tomater eller lammkött mellan världens kontinenter.

– Det kan vara farligt att extrapolera det nuvarande in i framtiden, och det gäller därför att hela tiden fråga sig, ”men tänk ifall?”, säger Timo som ser livsmedelsbranschen som ett prioriterat tillväxtområde för Swisslog, och han fortsätter:

– Vi kommer alltid behöva distribuera mat, så det är en stabil bransch, där det händer mycket. Alltmer kommer att produceras lokalt, fler livsmedel kommer att vara baserade på växtproteiner och vi kommer att köpa mer djupfryst, eftersom det är bättre ur miljösynpunkt jämfört med att importera färskvaror med fraktflyg.

Kreativa innovationssamarbeten – open innovation
Lika viktigt som att bygga en innovationskultur baserad på öppenhet och gränsöverskridande samarbete internt i det egna företaget, är det enligt Timo att bygga externa samarbeten, så kallad ”open innovation”.

– I motsats till att begränsa innovationsarbetet till ett litet antal nyckelpersoner i det egna företaget så vill vi med open innovation involvera många för- mågor i vår innovation. Exempelvis externa experter, akademiker, start-ups, ägare, kunder, partners och till och med konkurrenter. Hittills har vi kommit en bit på väg i samarbetet med vår ägare KUKA Robotics, och vi har börjat söka upp och bjuda in start-ups. Jag tror att vi i framtiden, när kulturen är mogen, även behöver samarbeta med konkurrenter i vissa fall, säger Timo, väl medveten om att tanken kan vara svårsmält för vissa kollegor i företaget.

Integratörsrollen

Argumentet för att vidga innovationsarbetet och involvera många parter är helt enkelt att innovation tar tid och är resurskrävande, samtidigt som kraven på snabbhet från idé till marknad ökar oavbrutet. Med en liknande argumentation ser Timo att Swisslogs tidigare mer renodlade roll som lösningsintegratör kommer att vara viktig framöver och få en renässans.

– Historiskt var Swisslog en renodlad integratör. För femton år sedan började vi utveckla egna produkter, och det är bra. Men jag tror att integratörs- rollen kan ge oss en oerhörd styrka, och att vi behöver bli mer av en integratör igen, just för att allt går så snabbt och eftersom vi vill kunna erbjuda våra kunder det bästa.

Flexibelt och skalbart

I likhet med många andra så ser Timo att trenden mot mer flexibla och skalbara logistiklösningar med en relativt kort ROI är här för att stanna.

– Definitivt är det så. Att ha möjlighet att vidareutveckla en lösning och att inte bygga fast sig i något är en självklar målsättning. Ett annat skäl är att dagens befolkningstillväxt gör att det kommer att behöva byggas en enorm infrastruktur som världens tillgång till sand inte medger. Därför tror jag att framtidens logistikautomation till stor del kommer att göras i befintliga byggnader, vilket gör att flexibla, skalbara lösningar med hög densitet är framtiden.

Exempel på lösningar som motsvarar de behoven är autonoma robotar, kompakta och skalbara gods-till-man-lösningar, exempelvis Autostore som är både flexibel, skalbar och genial i sin enkelhet.

– AutoStore är ett bra exempel på framgångsrik innovation. När jag första gången kom i kontakt med AutoStore, för elva år sedan blev jag tveksam, eftersom lösningen hade ett långsamt genomflöde. Vad jag då inte förstod var att den höga densiteten som en AutoStore har gör den mycket attraktiv totalt sett, säger Timo.

Så till androiderna...

Normalt sett är Timos och Swisslogs framtidsperspektiv för innovationsarbetet maximalt tio år. Att förutse en ännu mer avlägsen framtid är sällan meningsfullt menar han, eftersom samhället förändras och utvecklas så pass snabbt. Men framtiden är kanske närmare än vi tror. Bland annat förutspår Timo att androider kommer att ersätta människor i lagret redan om tio år.

– Jag tror att vi om tio år kommer ha androider i våra lager, det vill säga robotar som till både utseendet och beteendet liknar människor och som kan göra allt det som människor gör idag och kanske mer än så. Därför kommer de robotar, AMRs/AGVer och cobots som används idag i nära samspel med människor att vara relevanta enbart under en viss tid. Det här ligger i framtiden, men androiderna kommer definitivt kliva in i lagret ganska snart, i alla fall senast om femton år, säger Timo med ett skratt.

Om Timo Landener

Utbildning: Industrial Engineer (maskiningenjör)

Karriär: Head of Department “Techline” / Head of Product Management / Senior Project Manager på wms-bolaget proLogistik (2009-2015), Gruppledare på automationsbolaget Vanderlande (2015–2016) och därefter Executive Manager IT Solutions på Vanderlande (2017-2019), Head of Innovation Management, Swisslog (2019- ).

Familj: Gift och tre barn i åldrarna 2-8 år. 

Intressen: Fotboll (VfL Bochum), böcker och padel.

Främsta levnadsregel: Ett samtal förutsätter alltid att den andra personen också kan ha rätt.

Bästa ledarskapsråd: Förändring kan inte drivas genom att proklamera värdeord på power points – var själv en förebild.

1 000 AutoStore-lösningar sålda

Norska AutoStore (Hatteland Group) firar i dagarna att 1 000 AutoStore-lösningar har sålts och utrustats med fler än 42 000 robotar, sedan Hattelands tekniske direktör, Ingvar Hognaland vid mitten av nittiotalet uppfann den geniala lösningen. ”Varför lagra saker som domino när vi kan lagra dem som en Rubiks kub?”, lär Hognaland ha sagt när det begav sig.

Med den innovationen grundades AutoStore 1996 och har utvecklats till en marknadsledare inom så kallad kublagring . Pådrivet av e-handeln har AutoStore under åren blivit en succé världen över, med kunder i 46 länder och en mängd olika branscher. All försäljning, design, installation och service av systemen utförs av ett nätverk av partners, bland annat Swisslog, Element Logic, Dematic, Kardex och Bastian Solutions.

För att ytterligare växa och utveckla konceptet för automatisering av kublagring förvärvades Hatteland Electronic år 2000 av Arrow Electronics. Finansieringen gjorde det möjligt för Hatteland Group att investera ytterligare i AutoStore, och från det ögonblicket påbörjades kommersialiseringen av tekniken. Femton år senare köptes verksamheten av Thomas H. Lee Partners, L.P. och EQT Private Equity för 500 miljoner Euro och 2021 köpte japanska konglomeratet SoftBank 40 procent av AutoStore för motsvarande 24 miljarder kronor.

Bolagets huvudkontor ligger i Nedre Vats i Norge, och bolaget finns även etablerat med kontor i Oslo, Norge, USA, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Spanien, Italien, Österrike, Sydkorea, Japan och Singapore, och producerar systemen vid en egen anläggning i Polen.

Världens 20 största företag inom logistikautomation – se hela listan

Sedan 2014 genomför ARC Advisory Group research på den globala marknaden för logistikautomation. I dagarna publicerade ARC en lista över världens största företag på området.

2013 uppskattade ARC marknaden till 6,4 miljarder USD globalt och förutspådde att den skulle växa till 9,9 miljarder USD 2019, vilket var en underskattning med 2 miljarder som hänförs till e-handelsmarknadens oväntat stora tillväxt rapporterar Forbes. Snart kommer ARC Advisory Groups senaste studie och prognos för branschens tillväxt under perioden 2021-2026. Än så länge har ARC endast släppt en lista över automationsmarknadens 20 största aktörer världen över, som publicerades av Forbes denna vecka.

KÄLLA: CLINT REISER, ARC ADVISORY GROUP 2022.

SCE #5 2022

TEMA: AUTOMATIONSREVOLUTIONEN – ROBOTAR, RPA, AI/ML

  • Intervju med Timo Landener: ”Om tio-femton år arbetar androider i lagret” 
  • Pionjär för dagligvaruhandelns logistikautomation – Intervju med Are Bakken och Tom Puntervoll-Pedersen
  • Beprövade råd för ett framgångsrikt automationsprojekt, av Viktor Brandon Leek
  • Planera med vetenskap och fakta i stället för magkänsla – Intervju med Erik Sandberg
  • Nästa generationens AGVer revolutionerar logistikautomationen, intervju med Gregor Schubert-Lebernegg och Peter Henriksson
  • Storsatsning på ”fulfilment factories”, intervju med DSVs Ronald Poort
  • Nära aktörssamverkan för hållbar logistik, vad innebär det i praktiken?, av Maria Björklund, Niklas Simm och Uni Sallnäs
  • Standardiserade KPIer för elektriska och klimatsmarta godstransporter, av Linn Bengtsson, Sara Gimbro Nielsen och Henrik Gillström.

Element Logic satsar på AMR:s – ingår partnerskap med Addverb Technologies

Element Logic ger sig in i den snabbväxande marknaden för Autonoma Mobila Robotar, AMRs, genom ett partnerskap med indiska Addverb Technologies. Med ökad osäkerhet, behov av flexibilitet och färre nyproducerade lager ökar AMR-marknaden snabbt. Element Logic kommer att integrera Addverbs lösningar för AMR:s (autonoma mobila robotar) i sin befintliga portfölj, tillsammans med en mjukvaruplattform för fleet management.

Samarbetet med Addverb ska öppna nya möjligheter för Element Logic att erbjuda sina kunder flexibla lösningar för transport, konsoliderings- och sekvensbuffertar före och efter plockprocessen i en AutoStore.

– Efter en intensiv sökande efter en partner som kan stödja Element Logic i internationella projekt, har vi hittat en tekniskt väletablerad och pålitlig partner i Addverb. Detta är ett viktigt steg för att ge kunderna en ännu starkare konkurrensfördel genom att utöka portföljen för komplett lagerautomation. Vi är glada och ser fram emot att växa tillsammans med Addverb och de möjligheter partnerskapet kommer att ge, säger Håvard Hallås, Chief Commercial Officer i Element Logic.

2021 uppgick världsmarknaden för AMRs till 18 miljarder dollar enligt analysbolaget LogisticsIQ och enligt olika analysföretag väntas den heta AMR-marknaden växa med mellan 16-35 procent till och med 2030.

– Vi är glada över att ingå detta partnerskap med Element Logic och stolta över att arbeta tillsammans med en så prestigefylld aktör i branschen, känd över hela Europa och globalt. Vår förmåga att möta marknadens efterfrågan kommer att öka exponentiellt, vilket ger tillgång till en komplett lösning som kombinerar AutoStore-system och mobila robotar. Vi tror att den starka portföljen, innovationsexperten och djupet av resurser vi sammanför genom detta partnerskap kommer att göra det möjligt för oss att skapa ännu mer värde för våra kunder, säger Pieter Feenstra, Addverbs CEO för EMEA.

Konjunkturnedgång i industrin – tjänstesektorn överraskande stark

Av senaste PMI-total (Inköpschefsindex) framgår att industrikonjunkturen är fortsatt på väg ner, efterfrågan sjunker och pristrycket avtar, även om det är fortsatt högt. Enligt det senaste indexet för oktober föll PMI-total till 46,8 från 48,9 i september. Inköpschefsindex för privata tjänstesektorn (PMI–tjänster) ökade däremot från 55,1 till 56,9 i oktober. Sammantaget innebär detta att totalindex ökar från 53 till 54 i oktober och att näringslivet uppvisar tillväxt.

– Det är tredje månaden i rad som indexet befinner sig utanför tillväxtzonen och det står alltmer klart att den svagare omvärldskonjunkturen sätter allt djupare avtryck i svensk industri vilket inte minst avspeglas i en minskad orderingång både från export- och hemmamarknaden, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank. 

Samtliga delindex föll i oktober jämfört med september där tre av fem index befinner utanför tillväxtzonen (50-nivån) för första gången på två år. Produktion, sysselsättning och leveranstider svarade för de största negativa bidragen till nedgången i PMI-total. Index för produktionsplanerna steg marginellt i oktober till 57,7 och är för femte månaden i rad under dess historiska genomsnitt (63,9). Det innebär att företagen blivit allt mindre optimistiska om att öka produktionen det närmaste halvåret.

– Pristrycket från leverantörsledet har dämpats under hösten men är fortfarande betydligt högre än normalt. I oktober noterades index för rå- och insatsvarupriser till 69,0 från 71,2, vilket är långt högre än indexets historiska genomsnitt (58,4). Det minskade efterfrågetrycket i industrin talar dock för ett lägre pristryck från leverantörsledet även om en svag krona och höga energipriser delvis kan motverka detta, säger Jörgen Kennemar. 

Tjänstesektorn går starkt

 Inköpschefsindex för privata tjänstesektorn (PMI–tjänster) noterades i oktober till 56,9 från 55,1 i september.

– Det är en överraskande stark siffra inte minst över sysselsättningen men trenden i tjänstekonjunkturen är nedåtriktad och risken har snarare ökat för att vi kommer att se en svagare utveckling längre fram i och med nedgången i industrin och hushållens krympande köpkraft. 

Samtliga delindex i PMI-tjänster steg i oktober. Indexet för sysselsättning noterades till 61,8 och svarade för det största bidraget till ökningen i totalindexet (0,8 indexenheter) följt av orderingång, affärsvolym och leveranstider medan produktionsplanerna backade för fjärde månaden i rad till en ny årslägsta nivå (55,9). 

– Index för leverantörernas insatsvarupriser ökade till 82,0 i oktober från 81,6 i september. Oktoberutfallet visar på ett fortsatt högt pristryck i tjänstesektorn och är långt över indexets historiska genomsnitt (57,9) med risk för fortsatt höga tjänstepriser de kommande månaderna, säger Kennemar. 

PMI-Composite noterades i oktober till 54,0 från 53,3 i september och drevs upp av tjänstesektorn medan industrin fortsatte att backa. Sammantaget innebär det att näringslivet fortsätter att uppvisa tillväxt om än i en allt långsammare takt jämfört tidigare i år. 

Vi ses på Logistik & Transport!

En vecka kvar till mässan och konferensen Logistik & Transport i Göteborg (8-9 nov). Supply Chain Effect är självklart på plats som mediapartner och en nordisk, ledande kanal till de främsta beslutsfattarna inom supply chain management och logistik. Vi arrangerar dessutom två spännande paneldiskussioner som du inte bör missa.

Du hittar oss i vimlet och ibland i monter D04:21. På tisdag den 8 november arrangerar vi en diskussion om logistikautomation ­– Automationsboomen – trender och tendenser – under ledning av Stefan Karlöf, chefredaktör Supply Chain Effect. Deltagare i samtalet är Anders Bohlin, försäljningschef Element LogicPredrag Djukanovic, försäljningschef Swisslog, Tobias Henriksson, Head of Sales and Marketing, Knapp Nordics och Kristian Brink, Sales Project Manager TGW.

Den 9 november arrangeras ett samtal om Resiliens och hållbarhet i supply chain, det vill säga om motståndskraftiga och hållbara försörjningskedjor, under ledning av Stefan Karlöf, chefredaktör Supply Chain EffectDeltagare i det samtaler är Niklas Rönnbäck, vd IMI Supply Chain Solutions, Lars Persson, VP Sales Customs EMEA, Descartes Systems och Staffan Persson och Global Presales Director SiB Solutions.

Robert Zander blir ny vd för DHL Freight i Norden och Baltikum

Robert Zander tar över ansvaret som DHL Freights vd i Norden och Baltikum från och med den 1 november 2022, och kvarstår i sin nuvarande roll som vd för DHL Freight Sverige. Han ersätter Pekka Stenqvist som går i pension vid årsskiftet.

Robert Zander började sin på DHL Freight 2016 i rollen som CFO för Norden och Baltikum. Dessförinnan arbetade han inom transport och logistik, bland annat på seniora chefspositioner och posteringar internationellt i Europa, Mellanöstern och Afrika. Robert blir i och med sin nya roll medlem i DHL Freights globala ledning och kommer att rapportera till Uwe Brinks, CEO DHL Freight.

– Det är med stolthet och stor respekt som jag accepterat förtroendet att leda DHL Freight i Norden och Baltikum mot nya mål. Med kunden i fokus är det mitt uppdrag att skapa medarbetarengagemang för att vi ska kunna leverera högsta kvalitet. Jag är ödmjuk inför uppgiften samtidigt som jag med glädje ser fram emot det utökade ansvaret, säger Robert Zander. 

Under sin tid som vd för DHL Freight i Sverige har Robert lett organisationen genom en turbulent tid med Covid, hög inflationsnivå, krig i Ukraina och andra utmaningar i vår omvärld. Stort fokus har lagts på organisation, strategi och lönsamhet. Samtidigt har företaget utvecklats på flera plan där bland annat stora utbyggnader av terminaler har implementerats och viktiga steg tagits inom hållbarhet. DHL:s miljöarbete är ett högt prioriterat område där arbetet för minskade utsläpp varit mycket lyckosamt de senaste åren. 

Tre nivåer av visibilitet i din försörjningskedja – var befinner sig ert företag?

AV TED ROTH

Att säga att den senaste tidens störande händelser har haft en enorm inverkan på de globala försörjningskedjorna är alla överens om. Utöver COVID-19, kriget i Ukraina, trängsel i Suezkanalen har även intrång i cybersäkerheten, handelstvister och annat tagit ut sin rätt. En allmän slutsats av senare års störningar är att det krävs ännu mer visibilitet.

Visibiliteten behövs i våra globala försörjningsflöden för att säkerställa den motståndskraft (resiliens) och smidighet (agilitet) som behövs för att minimera effekterna av den ökade volatiliteten. Detta avspeglar sig även i flera rapporter som visar att majoriteten av de största bolagen på Fortune 500 förbereder sig för en lågkonjunktur, men avser att fortsatt investera i IT och logistik.

Nivå 1: Transportadministration (TA)

På den här nivån används en systemlösning för transportadminstration (TA) med uppkoppling till utvalda transportörer för elektronisk bokning. Sys- temet rapporterar statusar och ger leveransbekräftelser. Dessa lösningar ger inga proaktiva alarm om att en avvikelse är på väg att inträffa, men i bästa fall samlas data som gör det möjligt att följa upp att beställda tjänster sker enligt avtal. Ett TA-system ger även en samlad bild över företagets leveranser i ett verktyg, vilket gör att användaren slipper logga in i flera olika system.

Nivå 2: Transport Management System (TMS)
När betydelsen av av information är av större vikt är ett Transport Management System (TMS) den givna lösningen som bör användas för att dela information. Lösningen ger statusrapporter från transportörer och larmar om en avvikelse har skett, för att därmed möjliggöra ett proaktivt agerande. Du kan även spegla informationen 180 grader så att företagets kunder och leverantör kan se samma data som det egna företagets personal. Detta minimerar frågor till kundtjänst och skapar förutsättningar för ett mer proaktivt agerande. Lösningen fångar även in interna händelser och samlar skeppningsdokument digitalt på ett och samma ställe, vilket förbättrar effektiviteten och kvalitén. Med TMS-lösningen som grund genereras automatiskt rapporter som används i en strukturerad och regelbunden uppföljning med logistikleverantörerna. Ni har även alla frakttariffer i ert TMS som automatiskt väljer bästa fraktsätt i relation kostnad och tid. Med stor sannolikhet genererar TMS-lösningen även CO2-rapporter i realtid för klimatsmarta val, och kanske är det en parameter i ert automatiska transportörsval.

Nivå 3: Djupare leverantörssamarbete för ökad konkurrenskraft
På den högsta nivån är visibilitet en självklarhet både för inkommande och utgående leveranser. Er egen personal vet var era produkter befinner sig, både internt och externt, och får direkt information när avvikelser inträffar. Här har visibiliteten blivit så självklar att man inte ens reflekterar över den. Visibilitetsdata används här för att skapa ytterligare effektivisering och förbättrad konkurrenskraft genom samarbete. De inkommande leveranserna är kopplade till leverantörsportaler och vid behov även till ärendehanteringssystem mellan alla affärskritiska aktörer i försörjningskedjan. AI/ML är inte längre en vision, utan finns inbyggt och skapar värde, exempelvis genom att känna igen mönster, förvarna om troliga framtida skeenden som påverkar tillgång och efterfrågan, med mera. Ni strävar efter att förutse störningar och agera automatiskt för att säkerställa den optimala kundupplevelsen.

Ted Roth är General Manager på AEB Sweden.