GooGreen Plus – ny tjänst för minskade koldioxidutsläpp

DHL Express lanserar ”GoGreen Plus”, som beskrivs som en ny tjänst för att minska koldioxidutsläpp kopplade till kundernas försändelser, genom att använda Sustainable Aviation Fuel (SAF). Tjänsten lanseras i åtta länder under februari, varav Sverige är ett. Därefter blir tjänsten globalt tillgänglig under de närmaste månaderna.

DHL Express är den första globala expressleverantören som erbjuder denna tjänst som initialt kommer att lanseras i Storbritannien, strax följt av Italien, Danmark, Sverige, Kanada, Australien, Sydafrika och Förenade Arabemiraten. Med start under februari kommer kunder baserade i dessa länder att ha möjlighet att välja GoGreen Plus när de väljer sin transportservice via MyDHL+, företagets webbplattform för bokning och spårning av försändelser. Tjänsten är utformad att vara fullt flexibel eftersom den kan väljas för enskilda försändelser.Tjänsten blir globalt tillgänglig för alla DHL Express kunder under de kommande månaderna och kunderna får chansen att skräddarsy den CO2e minskning de önskar uppnå och mängden SAF de använder. Den nya GoGreen Plus-tjänsten är möjlig efter DHL:s senaste samarbeten med bp och Neste för att leverera SAF till DHL Express-hubbar runt om i världen. Den förnybara delen av det innovativa bränslet produceras av spilloljor. SAF som är gjort på avfall och rester kan ge minskningar av utsläpp av växthusgaser med upp till 80 % under dess livscykel jämfört med det konventionella jetbränslet som det ersätter.

– Vi vet att våra kunder är engagerade i att minska sin miljöpåverkan så det är viktigt att vi ger dem möjlighet att göra det. Jag är glad över att vår investering i SAF nu kan nyttjas fullt ut av kunderna för att de ska kunna minska utsläppen från sina försändelser. SAF är för närvarande den primära vägen för att minska koldioxidutsläppen inom flyg, så detta är det mest effektiva sättet att hjälpa våra kunder att göra sina egna försörjningskedjor mer hållbara, säger John Pearson, CEO för DHL Desutsche Posts affärsområde EXPRESS.

”Apotea först i världen med integrerat robotplock i AutoStore”

Svenska nätapoteket Apotea har under hösten 2022 helautomatiserat sitt lager i Morgongåva. Hela processen är integrerad och enligt bolaget är det är första gången i världen som styckplockroboten eOperator integrerats med en AutoStore-lösning. Installationen är resultatet av ett internationellt samarbete mellan Apotea, Element Logic, AutoStore och Right Hand Robotics.

Under pandemin tittade vi på att bygga ut kapaciteten för att kunna gå från att leverera 50 000 ordrar till 100 000 ordrar. Det var då vi började titta på Element Logic och AutoStore. När vi bestämde oss för att installera AutoStore var det just förmågan att kunna robotisera plockningen som var en av drivkrafterna, säger Pär Svärdson, vd på Apotea.

Apotea strävar efter att leverera den bästa kundupplevelsen i branschen, genom snabba och exakta leveranser. I Apoteas logistikcenter i Morgongåva har företaget investerat i automation från Element Logic, som hanterar hela lagerprocessen. Målet är att optimera leverans, effektivitet och att kunna klara av stora variationer i inkommande order. Installationen består av 20 000 lådor (med plats för totalt 25 000), 30 AutoStore-robotar (R5) och fyra karusellportar, där tre hanteras av plockroboten eOperator. Inledningsvis beräknas den nya kapaciteten på Apotea bli 800 orderrader i timmen.Installationen är ett samarbete mellan Element Logic, AutoStore, RightHand Robotics och Apotea. I slutet av 2022 träffades alla vd:s och grundare från respektive företag på Apotea för att inviga lösningen.

– För oss var det viktigt med ett system som kan hantera variationer i produktstorlek och orderingång som kan expanderas när vi växer. Den här satsningen hjälper oss att bli mer effektiva vilket underlättar för oss att överträffa våra kunders förväntningar, förklarar Pär Svärdson.

– För Apotea går automationslösningen av AutoStore, eOperator och andra funktioner från Element Logic utmärkt ihop med deras kombinerade mål om optimal lagereffektivitet och omtanke om miljön. Vi ser fram emot att följa Apoteas resa mot precisa leveranser samt med sparad energiåtgång, minskade ljudnivåer och ergonomiskt goda arbetsdagar, säger Thomas Karlsson, Managing Director på Element Logic Sweden.

Plockroboten eOperator

Med installationen av eOperator investerar Apotea i världens mest avancerade plockrobotlösning. Genom att använda robotar som plockar från en AutoStore, helautomatisk 24/7, även i mörker, blir man pionjärer internationellt. eOperator väljer automatiskt det bästa sättet att hantera en vara genom maskininlärning, vilket ökar såväl orderkapacitet som godshantering och leveranstid.

– eOperator öppnar upp för att kunna leverera snabbt till kund, även nätter och helger. Då får vi en dygnet-runt drift som är helt exceptionell. Vi får en bättre effektivitet, snabbare leveranser, allt blir billigare och effektivare. Då blev det naturligt att säga; ja men nu kör vi, säger Pär Svärdson.

SCE600SEC. – MIKAEL HOLMQVIST, KNAPP NORDICS

Möt Mikael Holmqvist och Stefan Karlöf i ett samtal om marknadsutvecklingen för lagerautomation och KNAPP Nordics beslutsamma satsning och ambitiösa mål på den nordiska marknaden. (på engelska).

Meet Mikael Holmqvist and Stefan Karlöf in a conversation about the market development for warehouse automation and KNAPP Nordic’s decisive investment and ambitious goals in the Nordic market. (in English).

Descartes förvärvar Supply Vision – stärker sitt erbjudande för transportvisibilitet

Descartes Systems Group har förvärvat USA-baserade mjukvaruföretaget Supply Vision för cirka 12 miljoner USD. Bolaget levererar digitala lösningar för frakthantering. Genom förvärvet kompletterar Descartes sitt befintliga erbjudande av tjänster inom frakthantering för logistikleverantörer kopplade till GLN (Global Logistics Network).

– För att effektivt möta kundernas krav samtidigt som de är lönsamma måste logistiktjänsteleverantörer investera i lösningar som automatiserar processer mellan flera parter och utnyttjar realtidsinformation som förbättrar beslutsfattandet. Vi ser en möjlighet att kombinera Supply Vision-kapaciteten med Global Logistics Network och göra ännu fler lösningar tillgängliga för den bredare branschen inom logistiktjänster, säger Scott Sangster, General Manager Logistics Services Providers på Descartes.

Supply Vision har hjälpt logistikleverantörer att digitalisera sina verksamheter och hantera sina leveranser i många år. Företaget har sitt huvudkontor i USA och tillhandahåller modulära applikationer som hjälper logistikleverantörer att koordinera leveranser från offert, ruttplanering och bokning, fram till slutleverans. Supply Vision-plattformen integreras också med lösningar för fraktvisibilitet i realtid, som Descartes MacroPointTM, för att ge logistikleverantörer och deras slutkunder förbättrad information om leveransstatus och plats.

– Förvärvet av Supply Vision är ett komplement till våra senaste investeringar i QuestaWeb, Kontainers och Portrix där vi vill utöka vårt utbud för logistikleverantörer. Vi ser fram emot att fortsätta arbeta med Supply Visions kunder, partners och team av experter för att hjälpa logistikleverantörer att digitalisera sin verksamhet och hantera leveranslivscykeln på ett säkert, effektivt och hållbart sätt, säger Edward J Ryan, vd för Descartes.

Supply Vision har funnits i över 20 år och har sitt huvudkontor i Phoenix, Arizona. Descartes förvärvade Supply Vision för cirka 12 miljoner dollar.

Scan Global logistics får ny majoritetsägare – värderas till +15 miljarder

CVC Capital Partners Fund VIII (CVC) har fattat beslut om att förvärva en majoritetsandel i den snabbväxande globala transport- och logistikleverantören Scan Global Logistics (SGL), från en investerargrupp ledd av AEA Investors Small Business Private Equity (AEA). Affären uppges baseras på en värdering av hela bolaget på cirka 1,5 miljarder USD, men köpeskillingen har inte offentliggjorts.

SGL grundades i Danmark för över trettio år sedan och omsätter idag över 3 miljarder USD och har fler än 3 3000 anställda på över 150 platser i 45 länder. Företaget har sedan 2017 vuxit både organiskt och genom ett trettiotal förvärv med i genomsnitt 33 % per år. SGLs erbjudande omfattar helhetslösningar, logistik och speditionslösningar skräddarsydda för varje region, vertikal och individuell kund. Företaget har ledande positioner inom vertikaler som bistånd och hjälp, mode och detaljhandel, fordon, teknik, allmän tillverkning, livsmedelsingredienser och tillsatser samt läkemedel och hälsovård. I ett pressmeddelande uppges SGLs skalbara plattform utgöra grunden för fortsatt potentiell framtida tillväxt på en marknad där ökande komplexitet i leveranskedjan förväntas driva ytterligare efterfrågan på speditörer som SGL som kan erbjuda komplexa, multimodulära lösningar.

    – Våra medarbetare är vår mest värdefulla tillgång. Vi vill bli branschens föredragna arbetsplats, säger Allan Melgaard, global VD och medgrundare av SGL, och fortsätter:

    – Vi är ambitiösa och tror att vi kan nå vårt intäktsmål på mer än 5 miljarder USD under de närmaste åren genom att fortsätta att utnyttja vår entreprenörskultur, ett agilt beslutsfattande och hög kundnöjdhet, genom skräddarsydda konkurrenskraftiga logistiklösningar.

    Affären bedöms avslutas under Q2. De finansiella villkoren med CVC, som har 137 miljarder USD i tillgångar under förvaltning, har inte avslöjats.

    HSNG investerar i AutoStore-lösning från Element Logic

    Health Sports and Nutrition Group, HSNG är Nordens ledande aktör inom försäljning av kosttillskott, hälsokost och sportutrustning. Nu tar bolaget nästa steg i sin tillväxtresa och väljer en helautomatiserad lagerlösning med robotsystemet AutoStore i sitt nya lager i Eskilstuna. Syftet med investeringen är att erbjuda sina kunder en ännu bättre köp- och leveransupplevelse och samtidigt ge HSNG den flexibilitet och skalbarhet som behövs för företagets fortsatta expansion.

    Health and Sports Nutrition Group HSNG AB består av Gymgrossisten.com, Bodystore.com och Fitness Market Nordic och har en ledande position inom e-handel i Norden. Sedan januari 2018 är HSNG en del av koncernen Orkla. Gruppen har lång erfarenhet av e-handel vilket man startade redan 1996. Under åren har man drivit sin verksamhet från Trollhättan, men för att positionera sig på en mer fördelaktig plats logistiskt sett, flyttar man istället till Eskilstuna, precis vid E20. Det nya lagret i Eskilstuna utgör nästa steg i gruppens tillväxtresa och för att säkerställa en effektivare process väljer HSNG en helautomatiserad lagerlösning med robotsystemet AutoStore, som är möjlig att skala upp vid framtida behov. Leveransen från Element Logic består av en AutoStore för inlagring och plock inklusive automatiserade kringsystem för tomkartonghantering, takeaway, sortering och waste samt också ett Service Level Agreement. Det nya lagret planeras stå klart till sommaren 2023 och gradvis tas i drift under andra halvåret 2023. Lagret kommer att ha solceller på taket, som förser anläggningen med grön energi.

    – Vi vill förstärka vår position som Nordens största e-handelsaktör inom träning och hälsa. För att kunna fortsätta växa behöver vi modernisera och utöka vår logistikkapacitet. Tack vare den geografiska placeringen och en modernisering av vår logistiklösning kommer vi att kunna förbättra kundupplevelsen med snabbare leveranser. Vårt nya lager kommer att ge oss möjlighet att accelerera både vårt miljömässiga hållbarhetsarbete och erbjuda en arbetsmiljö i framkant för våra medarbetare, säger Johan Görgård, vd på HSNG.

    – HSNG genomför just nu en smart logistisk framtidssatsning med en geografisk ompositionering, helautomatiserad lagerlösning och drift genom grön energi. Det är glädjande att få vara en del av deras spännande tillväxtresa, säger Thomas Karlsson, Managing Director på Element Logic Sverige.

    Het marknad för realtidsvisibilitet i transportflödet

    Spårning och bevakning av leveranser i realtid – realtidsvisibilitet – är en marknad som växer så det knakar som en följd av nya molnbaserade lösningar i kombination och snabbt ökade förväntningar och krav från både företag och konsumenter. Analysföretaget Gartner kallar det heta området för ”Real-Time Transportation Visibility Platforms” (RTTVP).

    I takt med e-handelns snabba tillväxt har konsumenter vant sig vid att följa hur den beställda varan distribueras steg-för-steg. Samma förväntningar finns numera även hos företag, vilket är en av förklaringarna till det stora intresset för realtidsvisibilitet i transportflödet. Visibilitetsplattformarnas popularitet har även vuxit i kölvattnet på de tilltagande problemen i världens leveransflöden under de senaste tre åren, och strävan efter att hantera störningar och avvikelser redan innan de uppstår. 

    – Marknaden har mognat och efterfrågan på visibilitet har ökat väldigt kraftigt. Pandemin spelade en stor roll för detta och all den rörighet den skapade, vilket ökade behovet av att få koll på och kunna styra om sin transporter, säger Christer Westerberg som är Senior Director Nordics på project44, ett företag som startades 2014 i Chicago och under åren har etablerats som  en av marknadsledarna inom området RTTVP. Project44 har idag cirka 1 000 anställda, 1 200 kunder och verksamhet i fjorton länder. I Sverige finns kunder som Electrolux, Atlas Copco och två stora och välkända företag inom mode respektive heminredning. 

    – Av våra totalt cirka 1 200 kunder fick vi 300 nya enbart under 2022. Det är en bra temperaturmätare på hur pass het den här marknaden är, säger Christer.  

    Med en plattform för realtidsvisibilitet i leveransflödet får företag och konsumenter insyn och insikt i hur leveransflödet av sina beställningar ser ut när de lämnat avsändaren. Plattformarna får sina data genom integrationer, oftast API eller EDI, med transportsystem (TMS), WMS och ordersystem samt genom direktkommunikation med telematiklösningar i fordon, på lastbärare och via smartphones. 

    Nyttan med realtidsvisibilitet

    Realtidsvisibilitet end-to-end har gradvis blivit verklighet som en följd av att det blivit möjligt att kostnadseffektivt integrera olika system med API:er (Application Programming Interface) på en gemensam plattform, där tjänsten erbjuds i molnet och kostnaden baseras på hur pass många transporter som användaren spårar. Dessutom har alltmer prismässigt överkomliga telematiklösningar utvecklats, exempelvis IoT-sändare och GPS-utrustning på lastbilar och containrar, vilket ytterligare har drivit på utvecklingen. Men vad får varuägarna och deras kunder för konkret affärsnytta av denna realtidsvisibilitet? 

    – Genom att få visibilitet på hela sitt transportflöde kan störningar och avvikelser förutses och hanteras innan de uppstår, vilket ger positiva effekter både på tillgänglighet, kundservice, kostnader och skapar förutsättningar för en bättre transportplanering baserad på historiska data. Plattformarna ger även koll på CO2 utsläppen som mäts och synliggörs i systemen, vilket både driver klimatsmarta val hos varuägarna och investeringar i mer klimatsmarta fordon och fartyg hos transportörerna, förklarar Christer och berättar att project44 under hösten 2022 påbörjade lanseringen av en ny version av sin plattform, kallad Movement.

    – Med Movement har vi samlat hela vår produktsvit på en sammanhållen plattform, där partners i supply chain kan samarbeta för att hantera avvikelser, effektivisera leveranser, automatisera manuella processer och lösa problem på en enda plattform, säger Christer och framhåller att den nya lösningen ger en global visibilitet på ordernivå och för alla transportslag.

    I kommande nummer av Supply Chain Effect (#1 2023) fördjupas och beskrivs marknaden för RTTVP, Real-Time Transportation Visibility Platforms. 

    PMI stiger – nedgången bromsar in

    Senaste upplagan av konjunkturbarometern PMI steg till 46,8 i januari, vilket indikerar att nedgången i industrin bromsar in. PMI-total (dvs. tillverkningsindustrin och tjänstesektorn) ökade till 46,8 i januari från 45,9 i december, vilket innebär att indexet ökade första gången på elva månader, även om det fortfarande ligger utanför tillväxtzonen. Nedgången har dock långsamt bromsat in under de senaste månaderna vilket kan vara ett tecken på att vi närmar oss botten i industrikonjunkturen samtidigt som produktionsplanerna är på väg upp, enligt Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank. 

    Fyra av fem delindex bidrog till uppgången i PMI-total. Största bidraget kom från stigande leveranstider följt av lager och produktion medan delindex för sysselsättning backade till nivåer som inte har noterats sedan i somras och under pandemiåret 2020. Index för produktionsplaner steg i januari till 59,6 och är den högsta nivån sedan augusti 2022.  Det är andra månaden i rad som indexet stiger och planerna får betraktas som överraskande expansiva trots en svag orderingång och osäker omvärldskonjunktur. 

    – Index för rå- och insatsvarupriser sjönk i januari till 53,6, den lägsta nivån på över två år. Det stärker bilden av ett lägre pristryck från leverantörsledet samtidigt som leveranstiderna sjunker för fjärde månaden i rad, vilket sammantaget skapar förhoppningar om en lägre inflation under 2023, säger Jörgen Kennemar. 

    Inköpschefsindex (PMI – Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. 

    Once upon a time …

    AV HANS BERGGREN OCH DANIEL LARSON

    Det var en gång en kundvision i supply chain-världen som blev verklighet. Man undrar än idag hur detta kunde hända. All teknik fanns redan på plats, men ack så svårt supply chain-världen hade att lyckas. Så en dag hittade en företagsledning i en nordisk industrikoncern nyckeln till supply chain-visionens förverkligande.

    Nyckeln öppnade upp ögonen för det visionära ledarskapet och en mycket stark vilja att lyckas. Dessutom var ledarskapet inkluderande på så vis att både leverantörer och kunder engagerades i supply chain-visionen. Tillsammans insåg de att förändring förverkligas via maximalt digitaliserad informationsdelning, som skapar gemensamma insikter till förbättrade flöden och omedelbara vinster.

    När vårt företag, PipeChain, grundades 1999 byggde visionen på att det var automatisk lagerpåfyllnad via så kallad vendor managed inventory (VMI), baserad på informationsdelning av lagersaldon, bruttobehov, faktiska leveranser och ett antal andra kritiska parametrar, som skulle revolutionera världens supply chains. Våra egna insikter har sedan dess lett oss fram till att vi nu snarare ser en evolution framför oss. Evolutionen drivs av en allt högre grad av digitaliserade flöden inom supply chains, en allt större delning av kvalitativa flödesdata och allt bättre förutsättningar för att bygga ett bra beslutsstödjande, molnbaserat systemstöd. Och framgången skapas tillsammans med våra kunder och deras leverantörer och kunder.

    Historien är sann

    Den inledande historien om kundvisionen i supply chain-världen som blev verklighet, är helt sann och den avser en av våra kunder som på fem år i stort sett realiserat sin supply chain-vision. Här beskriver vi grunden för framgångssagan. I en kommande artikel avslöjar vi vilken kund det är, men låt oss vänta lite med det för att inte tappa bort syftet med dagens artikel. Syftet är att dela med oss av vilka metoder man kan använda för att skapa supply chain-vinster tillsammans med sina leverantörer och kunder genom att:

    A. Successivt öka sin digitalisering.

    B. Variera omfattningen och bredden av sin informationsdelning för omedelbara vinster.

    C. Segmentsvis införa nya, smartare försörjningskoncept där mognadsgraden för detta är hög, med syftet att öka vinsterna.

    Alltsammans började med att vi år 2017 tillsammans med kunden – ett mångmiljardbolag med ett flertal fabriker i Europa respektive USA – etablerade en gemensam bild av var man befann sig i sin mognadsgrad för sitt supply chain-arbete. Utifrån den klassiska Gartner-modellen ”Reacting – Anticipating – Collaborating – Orchestrating” kunde vi konstatera att kunden i huvudsak arbetade reaktivt. I Gartners modell definieras mognadstegen så här:

    1. Reacting – Can I cover tomorrow’s order(s)?

    2. Anticipating – Can I produce to the existing demand plan?

    3. Collaborating – Can my suppliers meet my business opportunities?

    4. Orchestrating – How do I maximize revenue and profitability through an orchestrated demand response?

    Att gå från Reacting till Anticipating

    Utifrån kundens vision att digitalisera hela sin supply chain och målet att successivt arbeta mot den visionen, sattes vår lösning PipeChain först upp för en enskild fabrik för prognos-order-leverans-flödet med fem leverantörer. Även material- och produktionsplaner lades in för produkterna i flödet, med saldon och bruttobehov. Allt för att verifiera att Steg 2 i mognadsstegen framgångsrikt skulle kunna nås vid en bredare utrullning mot leverantörsbasen. Därefter lades ett 20-tal dotterbolag med fabriker in (kunden körde därmed även PipeChain-till-PipeChain-flöden inom koncernen i och med att de arbetade med tre olika affärssystem) samt kopplade successivt upp hela leverantörsbasen, bestående av totalt 250 leverantörer. PipeChain användes så här långt för processautomation för att effektivt styra hela prognos-order-leveransflödet, för visibilitet över materialtillgänglighet och saldokontroll (så kallad ”skugg-VMI” eller ”skuggplanering”) samt i vissa flöden för automatiskt beräknad påfyllnad via renodlad VMI (vendor managed inventory).

    Att gå från Anticipating till Collaborating
    Med syftet att även fånga in fler affärsmöjligheter genom den nu högeffektiva set-upen för egna fabriker och leverantörer, startades arbetet med att koppla på så många kunder som möjligt utifrån ett ”Steg 2”-perspektiv. Här användes både klassisk EDI, webbportal och automatisk tolkning av PDF-orderflöden. EDI användes naturligtvis gentemot de kunder som var både mogna och intresserade. Webbportalen användes gentemot kunder inom specifika segment, där kundens produkter också skulle presenteras för ökat värdeskapande. Automatisk PDF-tolkning adderades för att säkra maximal automatisk inläsning av kundorder direkt in i vår kunds affärssystem. Därmed hade kunden tre lösningar för att nå maximal digitalisering mot sin kundbas. På lite längre sikt är ambitionen att, för delar av kundflödet, även fånga material- och produktionsplaner, saldon och bruttobehov för produkterna för att även på kundsidan uppnå visibilitet över behov och materialtillgänglighet (”skugg-VMI”, utifrån ”does supply meet demand”).

    Visionen: Att orkestrera sin supply chain
    Idag använder kunden vår lösning för att planera, styra och skapa ökad konkurrenskraft för flöden som berör fler än 20 egna dotterbolag, inklusive fler än 250 leverantörer och 60 kunder och med ett globalt supply chain-perspektiv. Hela lösningen är uppsatt i ett end-to-end-flöde som kan övervakas och i relevanta delar styras via PipeChain, oavsett vilka affärssystem som används i kundens affärsområden och dotterbolag. Kunden befinner sig nu i det mycket förmånliga läget att de effektivt kan orkestrera sin supply chain utifrån marknadens behov. Kundvisionen är inom räckhåll. Fortsättning följer.

    Hans Berggren, vd PipeChain.

    Daniel Larson är visonär Supply Chain-konsult på PipeChain SCM.

    New Wave Group automatiserar sitt lager i Dingle, Västergötland

    New Wave Group har med hjälp av Element Logic installerat robotsystemet AutoStore hos dotterbolaget New Wave Modes lager i Dingle, i Munkedals kommun. Installationen uppges ha skett utan att kunderna har märkt något.

    New Wave Group AB är ett svenskt profilföretag som är börsnoterat på Stockholmsbörsen. New Wave säljer produkter under ett 40-tal varumärken inom profil- och fritidskläder, skor, accessoarer och presentartiklar m.m. Företaget har försäljning i 20 länder med flera anläggningar runtom i Europa, där Element Logic även har installerat AutoStore-lösningar.

    Optimering av befintligt lager

    I april 2021 skrev New Wave Mode kontrakt med Element Logic om att automatisera deras befintliga lagerfastighet i Dingle – för att spara plats och för att öka plockkapaciteten. Affärens omfattning är 9 operatörsportar, 25 robotar och 37 500 lådor med den förväntade effektiviteten satt till 850 orderrader per timme. Installationen startade i augusti 2021 och Element Logic har arbetat för att säkerställa en smidig övergång med fokus på optimering av varje centimeter i den befintliga lagerbyggnaden. November 2021 gick New Wave Modes robotlager live.

    Förbättrad ergonomi

    En annan positiv effekt av flytten från den gamla lagerstyrningen till den nya är att arbetsmiljön förändrats till det bättre, vilket ger en bra grund för arbetshälsa och motiverade lagerarbetare.

    – Element har genom hela projektet varit lyhörda, flexibla och målinriktade utan att tumma på kvalitet och säkerhet. Trots rådande pandemi med stora störningar inom i stort sett alla logistikkedjor så slutfördes projektet, i stort sett, i tid tack vare Elements förmåga att anpassa både materialtillgång och resurser utifrån vad som behövde justeras för att nå deadline, säger Andreas Johansson, Supply Chain Manager på New Wave Group.

    – Vi har arbetat tätt ihop med New Wave Group under hela processen, vilket gav oss värdefulla insikter om hur vi på bästa sätt skulle installera AutoStore utan att påverka leveransen till slutkunden under resans gång. Nu gratulerar vi New Wave Mode till att ha lagt fundamentet till en effektivare verksamhet med bättre ergonomi, säger Anders Bohlin, Sales Director på Element Logic.