DSV bygger ut sin logistikanläggning i Landskrona – blir Sveriges största

Under hösten 2022 tar logistikjätten DSV det första spadtaget till ett gigantiskt byggprojekt på 175 000 kvadratmeter i anslutning till sin befintliga logistikanläggning i Landskrona. Med utbyggnaden blir logistikanläggningens totala ytor drygt 270 000 kvadratmeter, vilket innebär att anläggningen blir Sveriges största och en av de största i Norden.

Centralt belägen mellan Göteborg i norr och Lund/Malmö i söder samt alldeles intill motorvägen E6/E20 kommer den nya etableringen, tillsammans med befintlig anläggning, bilda ett logistikcentrum som servar både den danska, finska, norska och svenska marknaden. Med de nya logistikbyggnaderna kommer DSV i Landskrona erbjuda en total lageryta på över 225 000 m2. Tillsammans med befintligt kontor på nästan 11 000 m2 och terminal på 35 000 m2 kommer DSVs logistikcenter i Landskrona att omfatta mer än 270 000 m2 när de nya lokalerna står klara. Den nya anläggningen kommer även omfatta temperaturkontrollerade lagerzoner på 70 000 m2.

Två nya lager

Det nya byggnadsprojektet på 175 000 m2 omfattar två nya lager. Byggnaden på 70 000 m2 kommer att innehålla två temperaturkontrollerade lagringszoner med tillräckligt utrymme för lagring av snabbrörliga konsumtionsvaror, vilket är särskilt viktigt för stormarknadskedjor och konsumentvarumärken. Den andra byggnaden på 105 000 m2 kommer att brukas till traditionell lagring och inkluderar en rad automatiserade lösningar.

– Vi kommer kunna erbjuda en omfattande temperaturkontrollerad lösning med olika temperaturzoner samt ytterligare kapacitet för traditionell lagerhållning på de nya DSV-lagren. Dessa anläggningar kommer utrustas med teknik som AGVer (Automated Guided Vehicles) och kranar, vilket ger oss möjlighet att tillhandahålla bästa möjliga effektivitet och servicenivåer till våra nordiska kunder, säger Ian Swinhoe, vd för DSV Solutions AB.

Byggnationen beräknas påbörjas under hösten 2022 och inflyttning i de nya anläggningar beräknas ske under 2024, när de temperaturkontrollerade lagerzonerna är färdigställda och automationslösningarna är installerade.

”Klimatarbetet i supply chain avgörs av investerarnas tidsperspektiv”

Investerare som prioriterar snabb återbetalningstid är mindre benägna att göra investeringar som ger resultat på medellång- eller lång sikt och det behövs övertygande business case för att få gehör för klimatförbättrande åtgärder i supply chain. Detta framgår bland annat av den aktuella studien; 2022 Emerging Priorities in Supply Chain Survey.

Vissa Chief Supply Chain Officers (CSCOs) ser inte klimatförändringarna som en risk och investerar inte i riskidentifiering, modellering och i förbättringsåtgärder. Det visar en aktuell studie från Gartner, 2022 Emerging Priorities in Supply Chain Survey. Undersökningen visar att 11 procent av de undersökta företagen inte överhuvudtaget ser klimatförändringar som en framtida risk. Enligt Gartner är det två faktorer som avgör hur mycket företag är beredda att investera för en ökad hållbarhet i sina försörjningsflöden. Den ena faktorn är vilket tidsperspektiv och vilka förväntningar som ägarna har på återbetalningstid på sina investeringar. De investerar som vill ha en snabb återbetalning och därför fokuserar på lönsamhet här och nu, är mindre benägna att göra investeringar som ger resultat på medellång- eller lång sikt. Den andra faktorn som påverkar investeringsviljan i minskad klimatpåverkan är hur pass övertygande business case som ledare i supply chain kan presentera.

För att övertyga företaget att investera i ett mer hållbart klimat rekommenderar Gartner att CSCO:er vidtar följande två åtgärder:

  • Integrera klimatriskerna i det strategiska beslutsfattandet.
  • Visa på kostnaderna för historiska störningar.

Enligt Gartners studie, 2022 Emerging Priorities in Supply Chain Survey, har risker som sammanhänger med klimatförändringar ännu inte överhuvudtaget beaktats i beslutsfattandet hos 9 procent av de medverkande företagen. Det gäller enligt rapportförfattarna att skapa medvetenhet hos den högsta ledningen (C-Suite) att det finns en ökande förväntan på att lönsamheten är hållbar från en rad olika intressenter samt en skapa en ökad medvetenhet om de faktiska kostnaderna för historiska störningar som har uppstått.

Meritor först i Sverige med Knapps nya robottruckar – ger ökad säkerhet och effektivitet

Verkstadsföretaget Meritor blir först i Sverige med att installera Knapps nya autonoma  robottruckar. Robottruckar som navigerar sig själv parallellt med manuell truckhantering ökar säkerheten och effektiviserar hanteringen av pallar i Meritors produktion då robottruckarna kan köras dygnet runt.

Meritor är en ledande aktör för tillverkning av drivlinor till fordonsindustrin. I sin fabrik i Lindesberg tillverkas fram- och bakaxlar till bussar och lastbilar för bland annat Volvo. Nu investerar företaget i 15 nya robottruckar som jobbar effektivare och säkrare än vid manuell hantering.

– Vi ser många fördelar med robottruckarna. Dels ger det oss en väldigt flexibel lösning för vår materialhantering innan monteringen där materialfasaderna kan följa volym och mix-förändringar. Samtidigt ser vi stora säkerhetsfördelar med de autonoma truckarna i samverkan med vår manuella materialplockning, säger Markus Andréasson, Operations Manager på Meritor.

Open Shuttle Fork (OSF)

Robottruckarna, som heter Open Shuttle Fork (OSF), kommer från Knapp som är världsledande inom automationslösningar. Open Shuttle Fork är en helt ny produkt på marknaden och Meritor blir först i Sverige med att köpa dem. Truckarna kan integreras med befintliga system och är en ready to use-lösning där kunden genom ett grafiskt gränssnitt i mjukvaran själv kan rita rutter för truckarna eller sätta upp hela systemet från grunden.

– Det behövs inga reflexer på väggarna eller tejpade linjer i golvet. Open Shuttle Fork kan navigera själv och ta sig fram utefter de uppdrag man gett robottruckarna, även om det finns manuell trucktrafik parallellt i flödet, säger Mikael Holmqvist, vd på Knapp.

Knapps lösning för Meritor fokuserar på att minska antalet manuella truckar och därigenom öka säkerheten och effektivisera produktionen.

– En robottruck kan arbeta 24 timmar per dygn, alla dagar i veckan, och behöver inga raster eller semestrar. Dessutom minimeras antalet olyckor som förekommer med manuell truckhantering samtidigt som robottruckarna inte skadar något gods, säger Mikael Holmqvist.

Sekvensplocket inför montering kommer fortsatt skötas manuellt, men med Open Shuttle Fork kommer byte och påfyllnad av pallar för plocket ske automatiskt och personal behöver inte vänta på produkter. Truckarna blir en del av Knapps lösning hos Meritor där bland annat även automatiserat pallhöglager, automatiserat lättgodslager, transporterbanor och mjukvara ingår. De autonoma robottruckarna kommer vara i drift i början av 2023.

David Hibbett, CEO TGW Northern Europe: ”Uthållig nordisk satsning ger resultat”

TGW Logistics Group är en global spelare som erbjuder intralogistik- och automationslösningar till kunder i Europa, Asien och Nordamerika. Bolagets nordiska verksamhet, TGW Scandinavia, har de senaste åren haft en stark utveckling med en fyrtioprocentig ökning av orderingången enbart under det senaste året.

– I Norden har vi investerat mycket i kompetenta medarbetare och i deras kompetensutveckling. Under senare år har vi vuxit bra i regionen och vår uthålliga satsning har därmed börjat ge resultat, säger David Hibbet, CEO i TGW Northern Europe. David har tjugo års erfarenhet från intralogistik och lagerautomation, varav de senaste fem åren i TGW och dessförinnan närmare femton år i tyska SSI Schäfer.

– Det är en fenomenal marknadsutveckling just nu där vi ser stora möjligheter i hela Norden. Under det senaste året har vår nordiska verksamhet ökat orderingången med 40 procent och därmed gått om den brittiska och blivit den näst största marknaden i norra Europa, efter Benelux, berättar David entusiastiskt och konstaterar att satsningen på Norden kommer att fortsätta med fler rekryteringar och mer lokala resurser.

Grunden till dagens TGW Logistics bildades 1969 av Ludwig Szinics (1939-2017) i Wels, Österrike. Under årens lopp har verksamheten vuxit till en internationell aktör som sysselsätter närmare 4 000 medarbetare varav ungefär 500 arbetar i TGWs nordeuropeiska verksamhet.

Stora, välkända kunder

TGWs prioriterade kundsegment är mode & konfektion, dagligvaror/livsmedel samt industri– & konsumentvaror. Även om TGW fortfarande är ganska okänt i Sverige och i övriga Norden, så kan man globalt stoltsera med kunder som Puma, Kärcher, GAP, Zalando och Mango. I Norden är en av de största kunderna Mekonomen Group, vars centrala distributionscenter i Strängnäs uppfördes i samarbete med TGW med start 2016. En annan stor kund är restauranggrossisten Martin Servera som förra året valde TGW som partner för sitt högautomatiserade distributionscenter i Norrköping. I dagarna slöts även ett avtal med en ”mycket stor, välkänd detaljhandare” – ett avtal som ännu inte offentliggjorts.

Människor, lärande och utveckling i fokus

Redan vid bildandet 1969 prioriterade grundaren Ludwig Szinics människorna och företagskulturen mer än vad som görs i många företag. Detta bidrog även till att företaget 2004 blev stiftelseägt och att grundaren fastslog att TGW ska vara en gemenskap av delade värderingar med syftet att främja både medarbetarnas personliga utveckling samt bolagets tekniska utveckling och framgång, huvud och hjärta. All vinst återinvesteras därför i innovation och delas med de anställda. Tio procent av vinsten går alltid till välgörenhetsprojekt, där stiftelsen särskilt stödjer insatser som ökar den sociala rörligheten i samhäl- let genom att ge unga talangfulla människor som växer upp i en ekonomiskt svag miljö möjlighet att utvecklas.

– Vår grundare skrev en slags grundlag där han utvecklade och beskrev syftet med verksamheten och de värderingar som ska prägla företaget. Det vi har lyckats med är att vi har vävt in kulturen i företaget och bäddat in våra värderingar i policyer, processer och arbetssätt. När vi rekryterar medarbetare säkerställer vi alltid att det finns en kulturell match med de personer som anställs, säger David och betonar att det grundläggande syftet är att utveckla medarbetarna, företaget och samhället i stort.

– En av våra kunder i Sverige tyckte faktiskt att det var avgörande att vi har de här värderingarna och det bidrog helt klart till att vi fick affären. Vi hade ett möte med deras vd där vi enbart berättade om vilken typ av företag vi är.

Kultur och organisation som gör skillnad

Alla de ledande automationsbolagen ser ganska lika ut från utsidan, men David menar att TGWs företagskultur faktiskt gör skillnad, i kombination med en hårt decentraliserad organisation.

– Vi för ut beslut och expertis så lokalt som möjligt för att vi vill ligga nära marknaden och kunderna. Det är en del av vår strategi och en viktig

framgångsfaktor. Det decentraliserade arbetssättet är ännu viktigare just nu, i en tid av intensiv marknadsutveckling där det är nödvändigt att alla medarbetare tar ett stort eget ansvar, driver på och ställer krav på de resurser som behövs för att möta den snabba tillväxten och kundernas behov och krav.

David ser den höga utbildningsnivån i Sverige som en viktig tillgång för den fortsatta tillväxtresan, i kombination med den regionala närhet och marknadskännedom som behövs för att förstå kundernas behov och skapa efterfrågedrivna samarbeten snarare än att trycka ut tekniker på marknaden.

– Jag skulle säga att vi tittar mer på slutanvändarmarknaden nu, och låter den vägleda oss och ur det härleda vad vi ska utveckla, förändra och marknadsföra. Mer av marknadsinsikter och analyser, mer marknadssug än utbudstryck.

Trender i lagerautomation

David framhåller att senare års starka tillväxt i e-handeln har påverkat hur hela logistikbranschen tänker och agerar. Han menar att Amazon har satt ribban och att den omtalade ”Amazoneffekten” driver ökade krav på både hög leveransservice och kostnadseffektivitet, och att Amazon har visat att detta kan levereras på samma gång.

– Man kan se att efter en andra försenad leverans så byter 30 procent av konsumenterna leverantör. Detta har nu blivit så uppenbart att det har blivit en intäktsdrivare att säkerställa snabba, pålitliga och kostnadseffektiva leveranser. Den här utvecklingen har gjort att lagerautomation inte längre enbart ska leverera kostnadseffektivitet utan även ökad försäljning, säger David och berättar att han under de senaste fem åren har träffat fler styrelseledamöter än han tidigare gjort under de föregående femton åren, vilket ger en tydlig indikation på hur central logistiken har blivit för tillväxt och lönsamhet.

Utöver den snabba tillväxten och den åtföljande lagerautomationen i e-handeln ser David Autonoma Mobila Robotar (AMRs) och automatiserat styckplock som två särskilt spännande utvecklingsområden just nu. Områden som TGW och de flesta av de övriga branschaktörerna satsar stort på.

– Vi har särskilt fokuserat på att utveckla våra robotars intelligens, det vill säga mjukvaror för operativ drift och analys som grund för robotarnas autonoma navigering och lärande i dynamiska miljöer, där de ofta ska samverka med människor på ett säkert och smidigt sätt.

Mer fokus på intelligens

Ett annat spännande område för hela automationsbranschen är olika tekniker för automatiserat styckplock som nu börjar användas ganska brett.

– Vår teknik heter PickCenter Rovolution, en intelligent, självlärande robot som baserar sitt agerande på avancerad mjukvara med maskininlärning. Detta område är oerhört spännande för hela branschen och äntligen börjar automatiserat styckplock användas skarpt i många företag. De stora utmaningarna är dels gripverktyget som ska plocka, i alla fall för vissa typer av produkter, dels att få till den systemintegration som krävs för en snabb och lyckad implementering.

David menar att AI och maskininlärning länge var floskler eller ”buzzwords”, men att teknikerna nu har börjat integreras på ett effektivt i olika automationslösningar.

– AI och maskininlärning kan idag bidra till att automatiskt lösa fel som uppstår i system utan mänsklig medverkan och används även i olika visu- ella system för att lära och utveckla systemet utifrån dess erfarenheter. Riktigt vasst och värdeskapande blir det när AI och maskininlärning kan användas brett i många olika delsystem, där tillräckligt stora datamängder genereras, säger han.

”Integratörsrollen allt viktigare”

På en marknad med många specialiserade aktörer med spetsteknologier kan man anta att ett best-of- breed-tänkande breder ut sig och ställer ökade krav på breda produktportföljer av både egna och andras lösningar.

– Vi går mer mot detta, men det är en unik förmåga att vara en skicklig integratör. Vi tillhandahåller vår teknik både direkt till våra egna kunder och till konkurrenter, som är tredjepartsintegratörer. På samma sätt har våra konkurrenter liknande kanaler in till oss. Inom modesegmentet har vi det mesta internt, men inom andra segment säljer vi andra produkter och lösningar eftersom det gäller att erbjuda kunderna det bästa, det som är best practice.

Om TGW Logistics Group

TGW Logistics Group är en ledande internationell leverantör av materialhanteringssystem och automation som grundades 1969 i Österrike. Under mer än 50 år har TGW producerat och implementerat avancerade automatiserade lagersystem för kunder som Adidas, Kärcher, Puma och Zalando. TGW har fler än 4 000 anställda vid sina verksamheter i Europa, Kina och USA och omsatte under sitt senaste räkenskapsår ca 8,4 miljarder kronor.

Om David Hibbett

Utbildning: Universitetsexamen i ledarskap och ekonomi.

Karriär: Nästan enbart inom automations- och materialhanteringsbranschen, i ett antal olika; från projektteknik och ledning till försäljning och lösningsdesign och på senare år med fokus på ledarskap.

Familj: Gift med Serena och bor med de två hundarna Olly och Monty.

Intressen: Passion för design och trädgårdsskötsel, gärna i kombination, och ett allmänt kunskapsintresse för allt som är nytt och intressant.

Främsta levnadsregel: Älska det du gör över allt annat. Du måste ha aptit på de saker du försöker uppnå i livet, för att övervinna alla små saker som tenderar att komma i vägen.

Bästa ledarskapsråd: Ha en stark vision för vad du vill uppnå och fokusera på att skapa kraftfulla partnerskap som hjälper dig att nå målen tillsammans med andra.

LEXIT GROUP förvärvar Idnet – bildar Skandinaviska jätte inom datafångst

Lexit-gruppen har ingått avtal om att köpa Idnet AB. Efter förvärvet kommer Lexit-koncernen att ha en årlig omsättning på cirka en miljard NOK och runt 240 anställda i Norge, Sverige och Danmark. Med förvärvet blir koncernen ledande inom datafångst och digitaliseringslösningar i Skandinavien, enligt ett pressmeddelande.

Lexit-gruppen levererar integrerade lösningar, utrustning och produkter inom de tre affärsområdena, datafångst & digitalisering, industriell kodning & märkning samt etiketter & förpackningar.

Verksamheten inom datafångst och digitalisering kommer i stort sett att fördubblas när Idnet blir en del av koncernen. Idnet, med säte i Göteborg, bedriver sin verksamhet främst i Sverige där man bistår sina kunder med att digitalisera och optimera processer inom lager, logistik och detaljhandel. Som dotterbolag i Lexit Group fortsätter Idnet att bedriva sin verksamhet under det egna varumärket.

– I Lexit har vi hittat rätt partner med rätt mix av kompletterande geografiskt upptagningsområde, lösningsportfölj, kultur och expertis, säger Peter Hallinger, vd för Idnet.

I Sverige kommer verksamheten inom datafångst och digitalisering att samordnas med Idnet. Lexits nuvarande svenska dotterbolag, Lexit Group Sweden, kommer att fokusera på de två andra affärsområdena, industriell kodning & märkning samt etiketter & förpackning. I Norge och Danmark bedrivs alla affärsområden i Lexit Group i gemensamma bolag.

– Med Idnet stärker vi avsevärt vår förmåga att betjäna de största skandinaviska kunderna. Idnet har en stark meritlista av att utveckla och implementera innovativa lösningar för effektiva processer inom lager, logistik och detaljhandel. Företaget har även spetskompetens inom implementering av en ny generation elektroniska hyllkanter (ESL) och relaterade lösningar. Som en del av Lexit Group kan vi erbjuda denna expertis och dessa lösningar till våra kunder i alla länder, säger Sjur Skjæveland, vd för Lexit-koncernen.

På kundlistan för Lexit Group och Idnet finns några av Skandinaviens mest kända företag. Den sammanslagna koncernen kommer att ha en klar styrka inom livsmedel med producenter som Orkla, Tine, Nortura och Lantmännen samt dagligvaruaktörer som Coop, Norgesgruppen/ASKO och Reitan på kundlistan. Utanför livsmedel levererar företaget integrerade lösningar till ett brett spektrum av välkända kunder som t.ex. Jula, Elgiganten, Apoteket, Plantasjen, PostNord, Volvo, SAS och Dahl Optimera.

UPS reducerar kostnader för last-mile uppströms i flödet

I samband med UPS kvartalsrapportering den 26 juli berättade företagets CEO Carol Tomé att bolaget nu genomför piloter med syftet att förbättra kostnadseffektiviteten på förarrutter genom att leverera fler paket per stopp. Detta ska åstadkommas genom att en teknikpartner håller en order på en skalbar digital plattform till dess en annan order kan matchas på samma adress.

För UPS lönar det sig att leverera fler paket på färre stopp, eftersom en sistamilenleverans av ett paket uppges kosta i genomsnitt $5,50, med enbart 60 cent i ytterligare marginalkostnad per paket som kan levereras samtidigt.

– Föreställ er vilket värde som kan frigöras om vi förbättrar densiteten, och vi kommer att ge tillbaka en del av det värdet till våra kunder, sa Tomé och konstaterade att tidigare ansträngningar att hantera ökande leveranskostnader nedströms inte har fungerat.

Carol Tomé förklarade att bolaget nu i stället attackerar leveranstätheten uppströms.

– Vi har nyligen genomfört två pilotprojekt och vi är verkligen glada över resultaten. Vi bygger en ny digital plattform som kan skalas, och vi ser fram emot att dela mer detaljer under kommande kvartal.

Tilläggas kan att UPS redan i dagsläget är mycket lönsamt. Den senaste kvartalsrapporten berättar att bolagets intäkter ökat med 5,7 procent och vinsten med 9,3 procent jämfört med samma period 2021. Samtliga affärsområden i koncernen ökade sin lönsamhet under kvartalet.

PMI juli: ”Svensk industri växlar ner”

Den pålitliga konjunkturbarometern PMI (Purchasing Managers Index) visar för juli att svensk industri växlar ner från höga produktionsvolymer och ligger givet läget i världen kvar på en förhållandevis hög nivå. PMI-total noterades till 53,1 i juli från 53,6 i juni och är därmed på den lägsta nivån på två år.

– Utvecklingen befäster bilden av en avtagande tillväxttakt i industrin, vilket också har lett till ett dämpat pristryck från leverantörsledet, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank.

Pristrycket i leverantörsledet sjunker

Delindex för sysselsättning svarade för det största negativa bidraget till nedgången i PMI-total följt av produktion medan orderingång, leveranstider och inköpslager bidrog positivt till totalindexet. Produktionsplanerna sjönk marginellt i juli till 61,8 från 62,0 i juni. Efter nedrevideringarna i vintras i och med Rysslands invasion i Ukraina har produktionsplanerna legat kvar på förhållandevis höga nivåer med tanke på det osäkra konjunkturläget och omslaget i penningpolitiken. Enligt barometern fortsätter pristrycket från leverantörsledet att sjunka. I juli föll index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser till 61,5 från 73,1 i juni, en nedgång med drygt 36,5 indexenheter från toppnivån i oktober 2021.

– Det här kan vara ett tecken på att vi går mot ett lägre pristryck från producentledet som på sikt kan dämpa den redan höga inflationen, konstaterar Jörgen Kennemar.

Inköpschefsindex (PMI – Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. 

Mattias Norin, VD Sonat Group: ”Vi ska vara mångdubbelt större om fem år”

AV STEFAN KARLÖF

På Aktiespararnas evenemang Stora Aktiedagen presenterade Mattias Norin, vd för Sonat Group, bolagets framtidsplaner och målsättning att börsnoteras. Det var i december 2021. Mindre än tre månader senare utbröt ett storkrig i Europa. Noteringen har därmed fått skjutas på framtiden, men Sonats höga ambitioner kvarstår.

Sonats historia började redan vid millennieskiftet då företaget bildades av Kjell Rundqvist, Magnus Klefbom och Lars ”Sollo” Bäckman. Grundarna såg ett stort behov av mer välutvecklade logistik– och försörjningsnätverk i näringslivet och upplevde att det ofta saknades både resurser, fokus och adekvat kompetens för att driva logistiken och varuförsörjningen. Den grundidén har visat sig ännu mer riktig idag, i en tid präglad av globala försörjningsproblem, alltmer krävande och illojala kunder och konsumenter, höga hållbarhetsambitioner och ett mer cirkulärt tänkande i hela samhället.

– Vi har väldigt starka tjänster och nöjda kunder idag. Nu ska vi bredda och tydliggöra vårt erbjud- ande och arbeta fokuserat med vår positionering, marknadsföring, sälj och digitalisera ännu mer av vårt arbete, säger Mattias Norin samtidigt som han försäkrar att den resan redan är på god väg, och att målbilden är att vara ett mångdubbelt större företag om fem år.

Skräddarsydda supply chain-lösningar

Lite förenklat uttryckt så erbjuder Sonat skräddarsydda supply chain-lösningar till detaljhandel/e-handel och tillverkande industri samt konsulttjänster inom supply chain management i dotterbolaget Sonat Consulting. Men vad betyder det i praktiken? Det kan exempelvis vara att ta ansvar för logistikdesign, utveckling och drift av allt som rör kundresan efter köp hos ett e-handelsföretag. Eller att säkra ett pålitligt, kostnadseffektivt och hållbart inflöde av komponenter till en eller flera produktionsenheter. Utöver Sonats medarbetare och deras kompetens och erfarenhet så är viktiga förmågor att med systemstöd av olika slag både skapa transparens i flöden och att samla in och använda data på ett smart och värdeskapande sätt. Att ligga på framkant i digitaliseringen av supply chain har på senare blivit ett högprioriterat område, där Sonat satsar betydande resurser. Just överblicken och synligheten är den faktor som skapar förutsättningar för allt från kundnöjdhet till resurs– och kostnadseffektivitet, förutsägbarhet, motståndskraft och flexibilitet.

Snabb organisk tillväxt

Själv har Mattias arbetat i Sonat i sammanlagt fjorton år i olika roller, men med viktiga avbrott som givit honom perspektiv och nya erfarenheter.

– Jag hade aldrig kunnat ta vd-rollen i Sonat om jag inte varit borta från verksamheten ett antal år. Dels behövde jag få perspektiv, dels fick jag möjlighet att jobba i ett noterat IT-bolag och se hur de jobbar med allt från affärsmodeller till sälj, affärsutveckling och organisation. Den erfarenheten är helt avgörande för det arbete som jag och mina medarbetare nu driver, förklarar han.

”Stolt över vad vi åstadkommit”

När Mattias 2020 tog över ledarskapet i Sonat började han med att i grunden omorganisera verksamheten, anställa ett antal nyckelpersoner och utse en ny, mindre och mer effektiv ledningsgrupp. Sedan dess har företaget vuxit organiskt med 50 procent. Det är rekord i företagets historia, som präglats av både upp- och nedgångar.

– Jag är jättestolt över vad vi har åstadkommit. Vi är idag större än vad vi någonsin varit tidigare, har en bredare kundbas och är riggade för fortsatt tillväxt, både organiskt och genom förvärv. Under företagets tjugoåriga historia var länge den dominerande kunden Svenska Retursystem, men i takt med att det uppdraget började avvecklas för några år sedan så har vi fått en förnyad energi och ett helt nytt säljdriv i företaget.

Mattias förklarar att grunden för omorganisationen var att få mer säljkraft, mer säljtid och större flexibilitet och fokus på effektivitet. I dag är företaget mer sälj- och kundorienterat än någonsin tidigare understryker han.

– Vi har blivit bättre på att ligga nära marknaden och förstå våra kunders behov och utveckla våra tjänster och vår kompetens baserat på den förstå- elsen. Detta är en av huvudförklaringarna till den lönsamma tillväxt och i övrigt positiva utveckling som vi haft under senare år.

Fördubblat antal kunder

Men det är inte enbart företagets omsättning som har ökat. Antalet kunder som outsourcar kundsupport och supply chain-funktioner till Sonat har ökat från 12 till 20, dvs. närapå en fördubbling, som skapar en helt annan stabilitet i den fortsatta tillväxtresan.

– Nyförsäljning är en utmaning och det tar tid, men vi har lyckats skapa en organisation som är mer marknads- och säljorienterad och som jobbar mer systematiskt, professionellt och på ett enklare sätt än tidigare. Till stor del handlar det om att vi har fått in nya medarbetare, med andra perspektiv som har påverkat hela verksamheten. Samtidigt har hela marknaden för logistik och supply chain blivit het, vilket få kunde förutse för bara fem år sedan, säger Mattias.

Tydligt fokus på branschutmaningar

Sedan ett par år har Sonat organiserat sin verksam- het utifrån de båda affärsområdena Commerce och Manufacturing och utvecklar löpande tjänster inom dessa båda områden. Det är ett arbete som har pågått några år och som har gett tydliga resultat. I affärsområdet Commerce ingår detaljhandel i vid mening, det vill säga både e-handel och traditionell butikshandel. I Manufacturing riktas tjänsteutbudet mot tillverkande företag. Den här tydligheten och positionering ser Mattias som en viktig framgångsfaktor i kombination med ett antal typiska supply chain-utmaningar som de båda kundsegmenten står inför.

– Det finns ett antal väldigt uppenbara utmaningar som detaljhandeln och e-handeln står inför, och detsamma gäller för den tillverkande industrin. För e-handeln handlar det om att hantera snabb volymtillväxt och säkra kundernas lojalitet genom en högklassig upplevelse efter att de har tryckt på köp- knappen. Den traditionella butikshandeln har sina typiska utmaningar, särskilt kring en snabb och precis påfyllnad och tillverkande bolag står inför försörjningsutmaningar, komponentbrist, krav på snabba leveranser och så vidare. Oavsett bransch så ökar dessutom hållbarhetskraven, konstaterar Mattias.

E-handelslogistik

En nisch som har vuxit mycket i kölvattnet på den snabbväxande e-handeln är just olika supporttjänster efter kunden har gjort sitt köp. Här stöttar Sonat bland annat företag som NK, Varner och Byggmax.

– E-handlare behöver ofta hjälp med att säkerställa en väl fungerande kundkommunikation, logistik, leverans och inte minst returhantering. Många e-handlare är duktiga på att bygga snygga webbutiker, sälja och marknadsföra, men det saknas många gånger den nödvändiga logistikkompetensen, säger Mattias.

Även de stora detaljisterna behöver hantera sin logistik på ett mer förfinat sätt när köpmönstren utvecklas och förändras i samspel mellan det digitala och det fysiska. Här ökar exempelvis kraven på att verka mer enhetligt mellan de olika säljkanalerna.

Ny tid för Supply Chain och logistik

Sammantaget har olika omvärldstrender ökat både behovet av och insikten om vikten av en högklassig och pålitlig supply chain management och logistik. Kanske kan man säga att tiden har hunnit i kapp den grundtanke som fanns i Sonat redan för tjugo år sedan.

– Omvärldsutvecklingen gynnar oss helt klart. Vi blir numera kontaktade av en helt ny typ av personer och befattningshavare som normalt inte jobbar med logistik och supply chain, men som inser hur viktiga dessa frågor är, förklarar Mattias.

På hållbarhetsområdet är Sonats kompetens inom design av försörjningsflöden och transportupphand ling uppenbara tillgångar med stor inverkan på kundernas miljömässiga hållbarhet. Dessutom har allt fler företag anammat ett mer cirkulärt tänkande vilket gör att fler produkter behöver omhändertas, returneras eller återvinnas på ett ansvarsfullt sätt. Mattias konstaterar att hållbarhetsfrågorna är komplexa, men att det finns förväntningar och krav från både konsumenter och samhälle som numera gjort hållbarhet och cirkulärt tänkande till en självklarhet.

– Det var länge sen hållbarhet mest handlade om ”greenwashing” och image. Hållbarhetsfrågorna är en integrerad del av allt vi gör idag och en betydan- de förbättringspotential finns i olika delar av supply chain, vilket är enormt inspirerande och roligt för oss, konstaterar Mattias.

––––––

Om Mattias Norin

Utbildning: Civilingenjör Industriell Ekonomi, Chalmers.

Karriär: Managementkonsult Accenture, Affärsområdeschef Technia samt ett antal andra ledande befattningar inom Sonat.

Familj: Gift och två barn, 16 och 12 år samt hunden Pelle.

Intressen: Alpin skidåkning, golf, matlagning.

Främsta levnadsregel: Gör ditt bästa – det räcker så.

Bästa ledarskapsråd: Föregå med gott exempel och snåla inte med berömmet!

Om Sonat

Sonat är ett kunskaps- och tjänsteföretag verksamt inom supply chain management, logistik och customer support med tjänster inom såväl konsulting som oursourcing. Bolaget är en partner på såväl strategisk, taktisk som operativ nivå. Med tjänsterna tar Sonat ett helhetsansvar från framtagning och utveckling av strategier till implementering och drift. Outsourcingsverksamheten fungerar som kundernas interna avdelning för bland annat varustyrning till butiker, kundservice, transportplanering, materialanskaffning och kontrolltorn för både e-handel och B2B. Sonat har totalt ca 125 anställda och omsätter ca 100 MSEK

page22image135400640

Ingka Group (IKEA) investerar ytterligare 31 miljarder i butiks- och logistikutveckling

Ingka Group, som äger merparten av världens IKEA-varuhus, uppger i ett pressmeddelande att man fattat beslut om att investerar motsvarande 31,5 miljarder kronor (3 miljarder euro) i nya och befintliga butiker. Det i tillägg till de drygt 20 miljarder som har investerats de senaste tre åren. Syftet är att bättre möta den ökande e-handeln, konsumenternas nya köpmönster och skapa en effektivare logistik och leverans. De traditionella varuhusen kommer i ökad utsträckning att fungera som automatiserade lager varifrån online-order kan skickas snabbt och kostnadseffektivt.

Att skicka onlineköp från IKEA-varuhusen utanför stan kommer att innebära snabbare och billigare leveranser, med lägre utsläpp, än med frakt från några få centrallager. Eftersom näthandeln fortsätter att öka snabbt är fysiska IKEA-varuhus fortfarande en viktig del av återförsäljarens affärsmodell – sedan september förra året har 16 nya IKEA-kontaktpunkter, stora som små, redan öppnat och fler är planerade.

– Mer än någonsin tidigare vill vi optimera vårt nätverk av butiker för att kunna tillgodose en inspirerande shoppingupplevelse – oavsett hur eller var våra kunder väljer att interagera med oss. Med denna investering siktar vi på att säkerställa vår verksamhets långsiktiga lönsamhet genom att göra IKEA mer tillgängligt, mer prisvärt och mer hållbart, säger Tolga Öncü, Retail Operations Manager, Ingka Group.

Investeringarna kommer att fokusera på nya fysiska butiker samt på att utveckla de befintliga för att ytterligare stödja den ökande efterfrågan på hemleveranser. Nyligen byggdes IKEA-varuhuset i Kuopio, Finland om för att även kunna uppfylla kundernas onlinebeställningar, vilket gör det möjligt för kunder runt om i landet att få sina beställningar på halva tiden och med 40 % reducerad leveranskostnad för hämtpaket.

– Våra butiker är fortfarande en av våra största styrkor och vi kommer att fortsätta att förvandla dem för att möta behoven hos våra kunder i generationer framöver. Vi ser att många av våra butiker spelar en dubbel roll och ger våra kunder det bästa av både fysisk handel och onlinehandel och investeringen kommer inte bara att stödja en inspirerande IKEA-upplevelse i butik utan också en snabbare och mer prisvärd leverans av onlinebeställningar direkt från vår butiker, säger Öncü.

De första stadsbutikerna i Stockholm och Toronto uppges snart ha 2 000 produkter för omedelbar avhämtning och större möbler tillgängliga för hemleverans.

– Även på våra mer mogna marknader, som Tyskland eller Spanien, kommer vi att fortsätta investera eftersom vi fortfarande ser god potential att expandera vår verksamhet och hjälpa ännu fler människor att skapa en bättre vardag. Oavsett storleken på den fysiska kontaktpunkten kan kunderna alltid förvänta sig att få samma heminredningsexpertis och inspiration som de älskar med IKEA”, säger Öncü.

Under de senaste tre räkenskapsåren (FY19-21) har Ingka Group investerat mer än 2,1 miljarder euro i befintliga och nya butiker på sina 32 marknader.

Duncan Angove ny CEO på Blue Yonder

Blue Yonder, en specialist på supply chain mjukvara, har utsett Duncan Angove till ny CEO efter att Giri Rishi avgick tidigare i år. Företagets ägare Panasonic Holdings Corp. förbereder nu en eventuell börsnotering av verksamheten, för att ytterligare accelerera bolagets tillväxt.

Duncan Angove var under 2010-2018 President för mjukvaruleverantören Infor (2010-2018) och han har tidigare innehaft ledande befattningar på bland annat mjukvarubolaget Oracle, där han var ansvarig för retail och Chief Strategy Officer och retailansvarig på teknikbolaget Retek. Närmast kommer Angove från det teknikfokuserade riskkapitalbolaget Arcspring, om han var med och grundade 2019. Duncan Angove sitter även i styrelsen för Honywell, ett av världens största industrikonglomerat som allt mer transformeras till ett renodlat teknik- och mjukvarubolag med fokus på IoT.

– Vi är övertygade om att Duncans långa meritlista på växande företag som Infor, Oracle och Retek, såväl som hans erfarenhet av försörjningskedjan och arbete med kunder, gör honom till rätt ledare för att ta Blue Yonders tillväxt och innovation till nästa nivå, säger Yasu Higuchi, CEO för Panasonic Connect och styrelseordförande i Blue Yonder.

Panasonic köpte Blue Yonder förra året för 7,1 miljarder dollar. Avsikten med förvärvet var att addera digitala supply chain-tjänster till Panasonics produktutbud i affärsområdet Panasonic Connect. I maj uppgav Panasonic Connect att en potentiell börsnotering kan bli aktuell för Blue Yonder, för att därigenom accelerera företagets globala tillväxt.