Konjunkturnedgång i industrin – tjänstesektorn överraskande stark

Av senaste PMI-total (Inköpschefsindex) framgår att industrikonjunkturen är fortsatt på väg ner, efterfrågan sjunker och pristrycket avtar, även om det är fortsatt högt. Enligt det senaste indexet för oktober föll PMI-total till 46,8 från 48,9 i september. Inköpschefsindex för privata tjänstesektorn (PMI–tjänster) ökade däremot från 55,1 till 56,9 i oktober. Sammantaget innebär detta att totalindex ökar från 53 till 54 i oktober och att näringslivet uppvisar tillväxt.

– Det är tredje månaden i rad som indexet befinner sig utanför tillväxtzonen och det står alltmer klart att den svagare omvärldskonjunkturen sätter allt djupare avtryck i svensk industri vilket inte minst avspeglas i en minskad orderingång både från export- och hemmamarknaden, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank. 

Samtliga delindex föll i oktober jämfört med september där tre av fem index befinner utanför tillväxtzonen (50-nivån) för första gången på två år. Produktion, sysselsättning och leveranstider svarade för de största negativa bidragen till nedgången i PMI-total. Index för produktionsplanerna steg marginellt i oktober till 57,7 och är för femte månaden i rad under dess historiska genomsnitt (63,9). Det innebär att företagen blivit allt mindre optimistiska om att öka produktionen det närmaste halvåret.

– Pristrycket från leverantörsledet har dämpats under hösten men är fortfarande betydligt högre än normalt. I oktober noterades index för rå- och insatsvarupriser till 69,0 från 71,2, vilket är långt högre än indexets historiska genomsnitt (58,4). Det minskade efterfrågetrycket i industrin talar dock för ett lägre pristryck från leverantörsledet även om en svag krona och höga energipriser delvis kan motverka detta, säger Jörgen Kennemar. 

Tjänstesektorn går starkt

 Inköpschefsindex för privata tjänstesektorn (PMI–tjänster) noterades i oktober till 56,9 från 55,1 i september.

– Det är en överraskande stark siffra inte minst över sysselsättningen men trenden i tjänstekonjunkturen är nedåtriktad och risken har snarare ökat för att vi kommer att se en svagare utveckling längre fram i och med nedgången i industrin och hushållens krympande köpkraft. 

Samtliga delindex i PMI-tjänster steg i oktober. Indexet för sysselsättning noterades till 61,8 och svarade för det största bidraget till ökningen i totalindexet (0,8 indexenheter) följt av orderingång, affärsvolym och leveranstider medan produktionsplanerna backade för fjärde månaden i rad till en ny årslägsta nivå (55,9). 

– Index för leverantörernas insatsvarupriser ökade till 82,0 i oktober från 81,6 i september. Oktoberutfallet visar på ett fortsatt högt pristryck i tjänstesektorn och är långt över indexets historiska genomsnitt (57,9) med risk för fortsatt höga tjänstepriser de kommande månaderna, säger Kennemar. 

PMI-Composite noterades i oktober till 54,0 från 53,3 i september och drevs upp av tjänstesektorn medan industrin fortsatte att backa. Sammantaget innebär det att näringslivet fortsätter att uppvisa tillväxt om än i en allt långsammare takt jämfört tidigare i år. 

Vi ses på Logistik & Transport!

En vecka kvar till mässan och konferensen Logistik & Transport i Göteborg (8-9 nov). Supply Chain Effect är självklart på plats som mediapartner och en nordisk, ledande kanal till de främsta beslutsfattarna inom supply chain management och logistik. Vi arrangerar dessutom två spännande paneldiskussioner som du inte bör missa.

Du hittar oss i vimlet och ibland i monter D04:21. På tisdag den 8 november arrangerar vi en diskussion om logistikautomation ­– Automationsboomen – trender och tendenser – under ledning av Stefan Karlöf, chefredaktör Supply Chain Effect. Deltagare i samtalet är Anders Bohlin, försäljningschef Element LogicPredrag Djukanovic, försäljningschef Swisslog, Tobias Henriksson, Head of Sales and Marketing, Knapp Nordics och Kristian Brink, Sales Project Manager TGW.

Den 9 november arrangeras ett samtal om Resiliens och hållbarhet i supply chain, det vill säga om motståndskraftiga och hållbara försörjningskedjor, under ledning av Stefan Karlöf, chefredaktör Supply Chain EffectDeltagare i det samtaler är Niklas Rönnbäck, vd IMI Supply Chain Solutions, Lars Persson, VP Sales Customs EMEA, Descartes Systems och Staffan Persson och Global Presales Director SiB Solutions.

Robert Zander blir ny vd för DHL Freight i Norden och Baltikum

Robert Zander tar över ansvaret som DHL Freights vd i Norden och Baltikum från och med den 1 november 2022, och kvarstår i sin nuvarande roll som vd för DHL Freight Sverige. Han ersätter Pekka Stenqvist som går i pension vid årsskiftet.

Robert Zander började sin på DHL Freight 2016 i rollen som CFO för Norden och Baltikum. Dessförinnan arbetade han inom transport och logistik, bland annat på seniora chefspositioner och posteringar internationellt i Europa, Mellanöstern och Afrika. Robert blir i och med sin nya roll medlem i DHL Freights globala ledning och kommer att rapportera till Uwe Brinks, CEO DHL Freight.

– Det är med stolthet och stor respekt som jag accepterat förtroendet att leda DHL Freight i Norden och Baltikum mot nya mål. Med kunden i fokus är det mitt uppdrag att skapa medarbetarengagemang för att vi ska kunna leverera högsta kvalitet. Jag är ödmjuk inför uppgiften samtidigt som jag med glädje ser fram emot det utökade ansvaret, säger Robert Zander. 

Under sin tid som vd för DHL Freight i Sverige har Robert lett organisationen genom en turbulent tid med Covid, hög inflationsnivå, krig i Ukraina och andra utmaningar i vår omvärld. Stort fokus har lagts på organisation, strategi och lönsamhet. Samtidigt har företaget utvecklats på flera plan där bland annat stora utbyggnader av terminaler har implementerats och viktiga steg tagits inom hållbarhet. DHL:s miljöarbete är ett högt prioriterat område där arbetet för minskade utsläpp varit mycket lyckosamt de senaste åren. 

Tre nivåer av visibilitet i din försörjningskedja – var befinner sig ert företag?

AV TED ROTH

Att säga att den senaste tidens störande händelser har haft en enorm inverkan på de globala försörjningskedjorna är alla överens om. Utöver COVID-19, kriget i Ukraina, trängsel i Suezkanalen har även intrång i cybersäkerheten, handelstvister och annat tagit ut sin rätt. En allmän slutsats av senare års störningar är att det krävs ännu mer visibilitet.

Visibiliteten behövs i våra globala försörjningsflöden för att säkerställa den motståndskraft (resiliens) och smidighet (agilitet) som behövs för att minimera effekterna av den ökade volatiliteten. Detta avspeglar sig även i flera rapporter som visar att majoriteten av de största bolagen på Fortune 500 förbereder sig för en lågkonjunktur, men avser att fortsatt investera i IT och logistik.

Nivå 1: Transportadministration (TA)

På den här nivån används en systemlösning för transportadminstration (TA) med uppkoppling till utvalda transportörer för elektronisk bokning. Sys- temet rapporterar statusar och ger leveransbekräftelser. Dessa lösningar ger inga proaktiva alarm om att en avvikelse är på väg att inträffa, men i bästa fall samlas data som gör det möjligt att följa upp att beställda tjänster sker enligt avtal. Ett TA-system ger även en samlad bild över företagets leveranser i ett verktyg, vilket gör att användaren slipper logga in i flera olika system.

Nivå 2: Transport Management System (TMS)
När betydelsen av av information är av större vikt är ett Transport Management System (TMS) den givna lösningen som bör användas för att dela information. Lösningen ger statusrapporter från transportörer och larmar om en avvikelse har skett, för att därmed möjliggöra ett proaktivt agerande. Du kan även spegla informationen 180 grader så att företagets kunder och leverantör kan se samma data som det egna företagets personal. Detta minimerar frågor till kundtjänst och skapar förutsättningar för ett mer proaktivt agerande. Lösningen fångar även in interna händelser och samlar skeppningsdokument digitalt på ett och samma ställe, vilket förbättrar effektiviteten och kvalitén. Med TMS-lösningen som grund genereras automatiskt rapporter som används i en strukturerad och regelbunden uppföljning med logistikleverantörerna. Ni har även alla frakttariffer i ert TMS som automatiskt väljer bästa fraktsätt i relation kostnad och tid. Med stor sannolikhet genererar TMS-lösningen även CO2-rapporter i realtid för klimatsmarta val, och kanske är det en parameter i ert automatiska transportörsval.

Nivå 3: Djupare leverantörssamarbete för ökad konkurrenskraft
På den högsta nivån är visibilitet en självklarhet både för inkommande och utgående leveranser. Er egen personal vet var era produkter befinner sig, både internt och externt, och får direkt information när avvikelser inträffar. Här har visibiliteten blivit så självklar att man inte ens reflekterar över den. Visibilitetsdata används här för att skapa ytterligare effektivisering och förbättrad konkurrenskraft genom samarbete. De inkommande leveranserna är kopplade till leverantörsportaler och vid behov även till ärendehanteringssystem mellan alla affärskritiska aktörer i försörjningskedjan. AI/ML är inte längre en vision, utan finns inbyggt och skapar värde, exempelvis genom att känna igen mönster, förvarna om troliga framtida skeenden som påverkar tillgång och efterfrågan, med mera. Ni strävar efter att förutse störningar och agera automatiskt för att säkerställa den optimala kundupplevelsen.

Ted Roth är General Manager på AEB Sweden.

Svensk Handel fusionerar dotterbolaget Svensk Digital Handel

I ett pressmeddelande konstaterar Svensk Handel och dotterbolaget Svensk Digital Handel att gränsen mellan digital och fysisk handel har suddats ut, vilket har lett fram till beslutet att slå samman de båda organisationerna. Förändringen ska möjliggöra en kraftsamling för att möta morgondagens handel med en enad röst för hela branschen.

I tider där den digitala och fysiska handeln lever i symbios är samgåendet ett naturligt steg. Förändringen ger oss muskler att ta oss an handelns framtida utmaningar. När vi talar med en enad röst blir vi kraftfullare och kan göra större avtryck till fördel för hela branschen, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.  

Svensk Handel kommer fortsätta att satsa stort på att vidareutveckla mötesplatser, som till exempel D-Congress, där handelns aktörer kan inspireras kring frågor som bidrar till att framtidssäkra handeln i Sverige. Svensk Digital Handels mångåriga satsning på logistik, som resulterat i en branschöverenskommelse för fossilfria leveranser som lanseras inom kort, ska också förstärkas ytterligare.

Per Ljungberg, vd på Svensk Digital Handel, får rollen som Chief Innovation Officer på Svensk Handel och han kommer fortsatt att ansvara för D-Congress.

– Samgåendet skapar rätt förutsättningar att utveckla hela communityn kring D-Congress. Vi ska fortsätta att satsa nya mötesplatser där handelns aktörer kan inspireras, utveckla affärer och samarbeten som bidrar till att framtidssäkra handeln i Sverige, säger Per Ljungberg.

World Robotics Report: All time high för robotar för tillverkning och logistik

International Federation of Robotics (IFR) har under veckan publicerat rapporten World Robotics. Av rapporten framgår att 2021 blev ett rekordår för robotinstallationer med totalt 517 385 nyinstallerade robotar, vilket motsvarar en årlig tillväxttakt på 31 procent. 

I segmentet tjänsterobotar, där olika robotar inom transport och logistik ingår så ökade antalet robotar med över 121 000, till vilket motsvarar en årstillväxt på 37 procent. Tjänsterobotar för användning inom transport och logistik ökade med 45 procent, och uppgick till 45 500 stycken, under året och utgör därmed närmare 38 procent av alla försålda tjänsterobotar under 2021. Merparten av dessa robotar köps på traditionellt sätt, men andelen som tillhandahålls som Robot as a Service (RaaS) ökade med 86 procent under 2021 och landade på totalt 5 200 enheter.

87 procent väl etablerade 

IFR räknar antalet tillverkare av servicerobotar till fler än 1 000, och konstaterar att trots att branschen fortfarande är ung och växande så bedöms 87 procent av tillverkarna vara etablerade eller mogna. Av rapporten framgår exempelvis att AMRs (Autonomous Mobile Robots) för användning i lager har vuxit under många år och att flera av tillverkarna därför har vuxit kraftigt och etablerats. 

Flest tillverkare i Europa

828 företag (82%) klassificeras som tillverkare av professionella tjänsterobotar. De flesta av dessa företag, 400 (48%), finns i Europa, följt av Nordamerika (211) och Asien (204).

Många systemintegratörer

Övriga leverantörer av tjänsterobotar betraktas som systemintegratörer, eftersom de baserar sina produkter på kollaborativa industrirobotar som köpts från andra tillverkare och kombineras med andra hårdvaru- och mjukvarukomponenter. 

 

”Investerar mer i FoU än vad konkurrenterna gör tillsammans”

Zebra Technologies Corporation startade 1969 som Data Specialities Incorporated, men bytte namn 1986. Dagens Zebra är specialiserat på helhetslösningar som består av bland annat mobila handdatorer, lagerrobotar, datafångst/RFID, avancerade skrivare, mjukvaror samt tjänster som stödjer de tekniska lösningarna. Och verksamheten går som tåget, inte minst här i Norden.

– Vi går inte ut med vår regionala omsättning, men visst det går bra. Vissa år har vi tvåsiffriga tillväxttal och över tid så har utvecklingen här i Norden varit klart positiv. Här finns en investeringsvilja kring teknik och system som driver effektivitet och reducerar lönekostnader, säger Mattias Lindström, Nordenchef på Zebra Technologies.

Själv började han på Zebra 2014 i samband med att Motorola Solutions Enterprise köptes av det avsevärt mindre Zebra. Vid den tiden jobbade Mattias som Nordenchef för Motorola Solutions företags- lösningar. Förvärvet kostade Zebra motsvarande 35 miljarder kronor, varav merparten fick lånas upp.

– Det blev ett mycket lyckat förvärv och en fusion som genomfördes målmedvetet. Vi utvecklade en gemensam kultur, baserad på ett antal tydliga värderingar som präglar oss. Vi utvecklade även ett gemensamt partnerprogram och anammade tidigt Android som plattform istället för Microsoft Mobile, vilket bidrog till framgången, berättar Mattias.

”Branschens teknikledare”

Med åren har förvärvet visat sig framgångsrikt och de båda företagens erbjudanden och förmågor kompletterar varandra. Låneskulden är betald och betydande investeringar har gjorts och görs i forskning och utveckling. Mattias framhåller att Zebra Technologies är branschens teknikledare, vilket är grunden för den starka marknadspositionen.

– Vi investerar mer i forskning och utveckling än vad våra konkurrenter gör tillsammans. Och vi är branschens teknikledare och ligger i absolut framkant vad gäller att utveckla lösningar. Av historiska skäl förknippas Zebra ofta med hårdvara som printrar, mobila handdatorer och scanners, men faktum är att majoriteten av våra ingenjörer är mjukvaruingenjörer.

Logistikintensiva kunder

Zebras affärsidé är att utveckla teknik och lösningar som optimerar den så kallade ”första linjens personal” genom att koppla ihop fysiska tillgångar, medarbetare och mjukvaror och på så vis öka både produktivitet, effektivitet och arbetstillfredsställelse. Oavsett vilka tekniker som används så är målsättningen att kundernas frontpersonal ska vara maximalt produktiv, exempelvis lagerpersonal, chaufförer och butiksmedarbetare. Kunderna finns till största delen i logistikintensiva branscher som detaljhandel/ e-handel, transport och logistik samt tillverkande industri. Andra, nyare vertikaler och marknader som röner stor framgång är hälso- och sjukvård samt offentlig verksamhet, som ambulans, brandkår, polis och försvar. Sedan 2020 har den explosiva e-handelsutvecklingen särskilt drivit på Zebras tillväxt, i kombination med en allmänt ökad strävan att effektivisera materialhantering. Mot bakgrund av den ökande efterfrågan söker Zebra fler medarbetare här i Norden.

– I första hand söker vi säljingenjörer och fler personer med branschkunskap som kan vara ute och stötta våra slutkunder och återförsäljare. Eftersom vi går alltmer mot att erbjuda system och helhets- lösningar snarare än enskilda produkter söker vi även det som kallas för Customer Success Managers, det vill säga personer som tillsammans med våra återförsäljare tar hand om de största kunderna, från implementation och därefter, förklarar Mattias.

Säljer via partners

Zebra Technologies kärnkompetens är att utveckla marknadsledande produkter och lösningar. Försäljningen direkt till slutkund överlåts därför till största delen till kompetenta partners. Några av företagets större nordiska partners är Datema, Delfi Technologies, Lexit Group/Idnet, Techstep, Optiscan och Zetes.

– Vår egen försäljning riktas främst till våra partners och distributörer. Relationen till slutkunderna är också jätteviktig, men där arbetar vi i strategiska partnerskap med våra största kunder. Vi diskuterar löpande kring deras behov och säkerställer att det som köps implementeras på ett bra sätt och får avsedd effekt.

Smarta helhetslösningar och mer intelligens

Under årens lopp har Zebras utbud och erbjudande utvecklats i riktning mot mer mjukvaror och helhetslösningar. Mattias förklarar att det är det kompletta, vassa erbjudandet och de smarta helhetslösningarna som är företagets främsta konkurrensfördel.

– Det kompletta erbjudandet ger oss en konkurrensfördel tillsammans med förmågan att skapa breda helhetslösningar som hjälper kunden att få
ut maximal effekt av teknikinvesteringarna. Det kan exempelvis handla om att vi med hjälp av vår egenutvecklade VIQF-plattform ger kunden en överblick över hur många enheter som finns i verksamheten, var de finns, hur de används och presterar. Här finns ofta stor effektiviseringspotential genom att säkra att det som redan finns hos kunden används optimalt, säger Mattias, och betonar att VIQF-plattformen är ett värdeskapande komplement till de så kallade Mobile Device Management-verktyg som många kunder använder.

Förvärvar mjukvarubolag

Sedan snart tio år har utvecklingen av mjukvaror varit prioriterad i Zebra. Det återspeglas i ett antal förvärv av mjukvarubolag, bland annat Hart Systems, Profitect, Cortexica, Reflexis Systems och Matrox.

– Med förvärven får vi tillgång till mjukvaror som vi integrerar i våra lösningar och ger dem mer intelligens. Oftast handlar det om lösningar som ska bidra till att effektivisera varulager, sortiment och personal, områden av största vikt för att reducera kostnader.

Automatiserade mobila robotar – Cobots

Under 2021 köptes dessutom Fetch Robotics, en pionjär inom automation för optimerat lagerplock och materialhantering i både lager- och produkt- ionsanläggningar. Fetch erbjudande består Automatiserade Mobila Robotar, (AMRs eller Cobots, collaborative robots). Zebra var sedan tidigare storägare i Fetch, men övertog under 2021 samtliga aktier i bolaget.

– Syftet med förvärvet är att bejaka den snabba robotiseringen och tillhandahålla en teknik som stöttar personalen i lager- och produktionsanläggningar. För att öka effektiviteten ännu mer ser vi tydliga synergier med att få ihop människor och robotar. Exempelvis att få lagermedarbetare att plocka mer och bättre, i en tid då det dessutom saknas lagerpersonal världen över, säger Mattias.

Svensk koncernchef

En av de viktigaste personerna bakom Zebra Technologies utveckling är bolagets svenske CEO Anders Gustafsson (som intervjuades i SCE nr 3, 2021). Gustafsson har varit CEO i Zebra ända sedan 2007, vilket är unikt för ett amerikanskt börsbolag, där en amerikansk CEO sitter i genomsnitt fem år. Anders Gustafsson beskrivs som en närvarande koncernchef i en relativt platt organisation. Nyligen var han i Norden och besökte partners och slutkunder tillsammans med Mattias.

– Vi var i Danmark och Sverige, genomförde rundabordssamtal med partners och lyssnade på deras behov och reflektioner, och vi besökte några större slutanvändare. För oss är det värdefullt att Anders medverkar på det sättet eftersom det ger oss en annan attention från ledande befattningshavare i andra funktioner än de som vi normalt pratar med. Samtidigt ges vi möjlighet att förmedla vad som händer på de nordiska marknaderna, vilka trender vi ser och så vidare.

Om Mattias Lindström

Utbildning: Ingenjör och marknadsekonom.

Karriär: 17 år i ledande befattningar inom främst telekom- och IT bolag. Försäljnings- och marknadsroller sedan +25 år tillbaka.

Familj: Hustrun Helena och de två sönerna Philip och David. Har villa, Volvo och katt.

Intressen: Träning, MTB, utförsåkning samt förstås mina barns sportaktiviteter.

Främsta levnadsregel: Du har en familj, men förmodligen flera jobb under ditt liv.

Bästa ledarskapsråd: Våga! Det är helt ok att göra misstag och fel, men se till att du lär dig av dem och förbättrar dig.

Klimatsmart e-handelsdistribution – hur svårt kan det vara?

AV UNI SALLNÄS, FREDRIK ENG-LARSSON, MARIA BJÖRKLUND, MARIA HUGE-BRODIN, LINNEA HAAG, LOUISE BLUMENTHAL OCH DANIEL JOHANSSON

Logistik spelar en viktig roll för e-handelns miljöpåverkan och e-handelns framfart medför att konsumenten i allt större utsträckning kan, och vill, påverka den miljömässiga hållbarheten i logistiken. Särskilt i den senare delen av försörjningskedjan, det som ofta kallas sista milen, så har konsumenten stor makt att påverka.

Konsumenten kan påverka genom exempelvis sitt val av leveransplats (t.ex. hemleverans eller till ombud) och val av ledtider på allt mellan någon timme upp till flera arbetsdagar. Olika kombinationer av leveransplats, leveranstid och konsumentens beteende, exempelvis ger cykel eller bil till ombud olika stor miljöpåverkan. Det är komplexa samband som i slutänden avgör vilket alternativ som är mest klimatsmart.

Ökat intresse för hållbara alternativ

Enkäter visar att konsumenter i ökande grad är villiga att välja hållbara distributionsalternativ när val av fraktsätt ska göras. Det finns också några e-handlare som gått i bräschen och på olika sätt arbetat med att få flera av sina kunder att välja mer hållbara distributionsalternativ. Men trots ett ökat intresse från såväl konsumenter som e-handlare och logistikföretag, så händer det väldigt lite.

Utmaningar för klimatsmarta leveranser

Vi har i det Vinnovafinansierade projektet ”Hållbar distribution i e-handeln: Hur kan klimatsmarta leveransalternativ underlättas?”, som drivs av Linköpings universitet och Stockholms universitet, i tätt samarbete med Stadium och Apotek Hjärtat, tittat på vilka utmaningar som kopplades till att erbjuda klimatsmart leverans till konsumenter. I vårt arbete har vi följt införandet av klimatmärkning för distributionsalternativ och intervjuat personer på olika nivåer i organisationerna. Genom arbetet har vi identifierat olika barriärer som hindrar e-handlare från att erbjuda klimatsmarta leveranser.

Hållbarhet inte högt på agendan

En viktig förutsättning för att möjliggöra arbetet med klimatsmarta leveranser är att hållbarhet finns högt upp på agendan hos e-handelsföretagen. Detta verkar e-handlarna vara rörande överens om, och utan support från ledningen så blir det svårt att driva utvecklingen framåt. För de företag där hållbarhet står lågt på prioriteringslistan, så blir detta en organisatorisk barriär och det blir svårt att jobba mot att kunna erbjuda klimatsmarta leveransalternativ.

Personberoende kompetens

En annan organisatorisk barriär som lyfts fram i våra intervjuer är kompetensen hos e-handlarna. Det är krävande att upprätthålla rätt kompetens kopplat till t.ex. kravställning mot transportörer och beräkning av emissioner. Hållbarhetsfrågor upplevs också ofta drivas av hängivna individer som förvisso får saker att hända, men att det finns risk för att kompetensen blir allt för personberoende och inte bra implementerad i processer och arbetssätt.

Svårt att verifiera logistikföretagens klimatarbete
Vidare är e-handlarnas förtroende för logistikföretag en mycket viktig aspekt för att e-handlare ska kunna erbjuda klimatsmarta leveransalternativ. E-handlarna måste känna att de kan lita på de klimatsmarta leveransalternativ som logistikföretagen marknadsför. I dagsläget, när logistikföretag erbjuder olika typer av tjänster, med olika typer av benämningar, blir det en utmaning för e-handlare att ha överblick och förstå exakt vad det är för logistiktjänst de upphandlar, samt att kunna jämföra lösningar från olika logistikföretag.

– Rapporter och uppföljningar ser ofta olika ut och är uppsatta utifrån olika ramverk, inte sällan baserade på schabloner vilket gör det svårt att jämföra olika speditörer med varandra, menar Louise Blumenthal, chef för Logistikutveckling på Apotek Hjärtat.

Tekniken begränsar

En annan stor utmaning utgörs av en av de få teknikrelaterade barriärer vi identifierat: det rent beräkningstekniska är en aspekt som e-handlarna uppfattar som bekymmersam. E-handlarna vill få bättre koll på emissionerna för e-handelsdistributionen, gärna på order-/kollinivå, men sådana lösningar saknas i dagsläget. Åtminstone för e-handlare som erbjuder ett flertal olika distributörer och vill kunna jämföra dem på ett rättvist sätt. Just jämförelsen av emissioner mellan olika logistikföretag är komplex, bland annat eftersom logistikföretagen använder sig av olika beräkningsmetoder.

Vem ska driva arbetet?

En ytterligare barriär är svårigheten att avgöra vem som ska driva frågan för att få till klimatsmarta e-handelsleveranser. Här ser e-handlarna att de har en viktig roll att pusha för förändring, men även att logistikföretagen har ett stort ansvar för att driva på utvecklingen.

– Här är det viktigt och avgörande med ett samspel mellan e-handlare och logistikföretag, där tjänster och upplägg arbetas fram utifrån behov och kostnadsnivå, där hög mognadsgrad och intresse hos e-handlaren är av stor vikt för framdrift, menar Louise Blumenthal.

Risk för konkurrenspåverkan

Vidare finns det en konkurrensaspekt att ta hänsyn till för e-handlarna. Allt fler blir medvetna om att det leveransalternativ som ligger överst i checkouten blir valt i större utsträckning än övriga alternativ. Genom att placera logistikföretagen i en viss ordning så påverkas därmed sannolikt andelen order som respektive aktör får leverera, och detta är en mycket viktig parameter i förhandlingen mellan logistikföretag och e-handlare. När hållbarhet kommer in som en del av denna ekvation blir det än mer komplext. Logistikföretag kan använda sig av både kostnadsargument och miljöargument i sin förhandling med e-handlarna, för att få den åtråvärda förstaplatsen.

Risk för greenwashing

Vänder vi blicken mot gränssnittet mellan e-handlare och konsument, så är e-handlarnas trovärdighet gentemot konsumenter oerhört central vid framtagandet av klimatsmarta leveransalternativ. E-handlarna vill inte löpa risken att anklagas för greenwashing, och det är tydligt att kommunikation kring hållbarhetsaspekter är en komplex fråga. Hur ska ett komplext miljöbudskap kunna kommuniceras på ett trovärdigt sätt i en valsituation som de flesta konsumenter bara ägnar någon sekund åt?

– Det är viktigt att konsumenterna förstår vad de ges för alternativ, så ”Om jag väljer det här alternativet, gör jag skillnad på riktigt och vad betyder exakt klimatsmart?”. Kunden ska inte behöva vara expert eller väldigt insatt för att kunna göra ett rätt val, säger Daniel Johansson, Supply Chain Director på Stadium.

Det är också viktigt att förstå konsumenten för att kunna marknadsföra leveransalternativen på lämpligt sätt. En e-handlare lyfter dock att det är en sak vad konsumenterna säger att de vill göra, och en annan vad de faktiskt gör, vilket blir viktigt att förstå vid framtagandet av klimatsmarta leveransalternativ.

Begreppsförvirring

Det förekommer diverse olika benämningar på vad som marknadsförs som en ”klimatsmart” leverans. Inom ramen för projektet fann vi att bara ett fåtal e-handelsföretag har någon typ av hållbarhetsaspekt kopplad till leveransalternativen som konsumenten kan välja mellan. För dem som hade det, så skilde sig terminologin väsentligt. Begrepp så som ”helt fossilfri”, ”fossilfri leverans”, ”klimatsmart leverans”, ”miljöeffektiv”, ”miljövänlig” och ”klimatval” före- kommer i svenska e-handlares checkouter. I vissa fall finns flera olika alternativ hos samma e-handlare, och i vissa fall kopplas de här begreppen till en specifik distributör. Summa summarum: det är förvirrande att vara konsument inför denna blandning av begrepp. Här spelar e-handlarna en viktig roll för att göra det enklare för konsumenterna, men be- greppsförvirringen är en barriär även för e-handlare.

Externa parter som barriär eller möjliggörare?
För att övervinna barriären med begreppsförvirring, så finns här en möjlighet för myndigheterna att hjälpa (eller stjälpa) genom standarder och riktlinjer. Exempelvis kan märkningar, så som den som Svanen håller på att utveckla, och branschöverenskommelsen ”Fossilfri leverans”, komma att förbättra läget. Värt att notera är att e-handlarna inte är eniga om ifall lagar eller styrmedel från myndigheter är rätt väg att gå. Apotek Hjärtat var tidigt ute med sin egenutvecklade märkning av klimatsmarta leveransalternativ, men poängterar att detta är resurskrävande och kräver uppdatering. Här kan externa parter bidra och göra detta på ett enhetligt sätt.

Våga testa

Trots alla barriärer så ser vi att Apotek Hjärtat, Stadium och några andra e-handlare faktiskt erbjuder olika typer av ”klimatsmarta” leveranser. Det behövs företag som visar vägen och vågar prova för att utvecklingen ska gå framåt. Just det här med att våga prova sticker ut som en viktig möjliggörare för att i slutänden kunna erbjuda klimatsmarta leveransalternativ till konsument.

– Du behöver vara öppen för förändring och våga prova. Just nu investerar vi i och testar tunga ellast- bilar i Norrköping. Det krävs mod, nyfikenhet och kontinuitet för att succesivt ta ned vårt klimatav- tryck. Ingen kommer ihåg en fegis!, konstaterar Daniel Johansson.

Klimatsmart och e-handlare i all ära

Vi har valt att fokusera på e-handlarnas perspektiv i den här artikeln. Det finns andra aktörer som också är av stor vikt för att lyckas med klimatsmart distri- bution. Två exempel på sådana aktörer är logistik- företagen, som distribuerar e-handelsbeställning- arna till konsument, och de företag som utvecklar av fraktväljarsystem, TMS (Transport Management System). Från forskningsprojektets sida är vi intresserade av även dessa perspektiv, och projektet kommer att fokusera på distributörernas perspektiv i nästa fas. Här inbjuder vi därför företag som vill vara med i utvecklingen mot klimatsmarta leveranser att höra av sig till oss.

Från klimatsmart till hållbar e-handelsdistribution
I den här artikeln behandlas klimatsmart e-handels- distribution. Detta är ett steg i rätt riktning, men på sikt så kommer begreppet att behöva vidgas till att omfatta hållbar e-handelsdistribution, där fler miljömässiga aspekter utöver koldioxidutsläpp inkluderas, samt sociala aspekter så som arbetsvillkor hos chaufförerna. Det är bara att konstatera att utvecklingen av klimatsmarta leveranser är komplext i sig, och att inkludera ännu fler aspekter är än mer utmanande. Det betyder dock inte att e-handlare inte ska jobba för att erbjuda klimatsmarta leveranser. Vi hoppas att denna text kan inspirera till att aktivt jobba för att kunna hjälpa, och kanske till och med ”nudga”, konsumenterna i sina val för att på så sätt öka hållbarheten i e-handelsleveranserna.

Uni Sallnäs, docent i logistik, Linköpingsuniversitet.

Fredrik Eng-Larsson, docent i Operations Management, Stockholms universitet.

Maria Björklund, professor i logistik, Linköpings universitet.

Maria Huge-Brodin, professor i miljölogistik, Linköpings universitet.

Linnea Haag, biträdande universitetslektor i logistik, Linköpings universitet.

Louise Blumenthal, fd Chef Logistikutveckling, Apotek Hjärtat.

Daniel Johansson, Supply Chain Director, Stadium.

Kolla in utgivningsplanen för 2023!

Det pågår en formlig revolution just nu inom supply chain management och logistik. Till största delen drivs utvecklingen av den snabba digitaliseringen och teknikutvecklingen i kombination med höga hållbarhetsambitioner och ökade globala risker. Trots osäkerheter i världen och en dämpad konjunktur så fortsätter logistiksektorn att växa stadigt. Under 2023 fortsätter Supply Chain Effect att följa, förklara och analysera den spännande utvecklingen!

Ladda ner utgivningsplanen för 2023 här!

PostNord digitaliserar sin hantering av mobila enheter med SOTI

PostNord har snabbt ökat antalet mobila enheter och användning i sin verksamhet. Covid-19-pandemin ökade antalet leveranser och behovet av att registrera och följa kundsignaturer i realtid vid leveranspunkten. Utvecklingen har gjort det viktigare än någonsin att hantera alla mobila enheter genom hela livscykeln. Mot den bakgrunden har IoT- och mobilitetsföretaget SOTI och PostNord tillsammans skapat en EMM-lösning (Enterprise Mobility Management) som gör det möjligt för PostNord att hantera, säkra och anpassa alla sina mobila enheter.

Med SOTI MobiControl kan flera enheter uppdateras på ett säkert och kontrollerat sätt, oavsett plats. Enhetsuppdateringar utförs utanför arbetstid för att minimera störningsmomentet för medarbetarna och undvika driftstopp. Dessutom har ett varningssystem för att spåra stulna enheter och åtgärda säkerhetsproblem utvecklats.

– SOTI MobiControl har varit en stor del av vår verksamhet under många år. Mycket av det vi kan göra idag, tack vare SOTI, var inte möjligt för några år sedan, men nyligen har vår verksamhet utvecklats och behovet av en tekniklösning för att effektivt hantera våra tusentals enheter har ökat avsevärt. Utan SOTI MobiControl hade vi inte kunnat erbjuda den servicenivå som våra kunder förväntar sig av oss, säger Gert Friis-Larsen, nordisk servicechef på PostNord.

– Sedan starten har vårt arbete med PostNord präglats av verkligt samarbete, vilket har lett till ett framgångsrikt partnerskap i mer än ett decennium. Vi har kunnat stödja företaget i dess tillväxt, vilket visar den överlägsna prestandan hos vår teknik och är ett bra exempel på hur en redan framgångsrik organisation kan dra nytta av nya innovationer, kommenterar Stefan Spendrup, Nord- och Västeeuropachef på SOTI.