Prime Cargo väljer Swisslog som partner för sin AutoStore-lösning

Logistikbolaget Prime Cargo AS har efter en omsorgsfull upphandling valt Swisslog som partner för en AutoStore-lösning till ett av företagets två lager i Vestby, fyra mil söder om Oslo. Investeringen görs för att möta e-handelns behov av en snabb och effektiv hantering.

– Vi får allt fler kunder inom e-handeln och för att möta branschens behov och krav behöver vi automatisera mer av våra lagerprocesser, säger Arve Gøperød, CEO Prime Cargo.

AutoStore-lösningen består i ett första skede av 56 robotar, 23 000 lådor med plats för totalt 46 000 samt 10 karusellportar, 4 conveyorportar och bansystem. I ordern ingår även mjukvaran SynQ AutoStore, som kontrollerar och styr lösningen och dess tillhörande system. Lösningen är förberedd för ännu mer automation och den kan fördubblas med ytterligare 40 000 lådor i sin nuvarande design.  

– Swisslog vann upphandlingen eftersom de gav oss ett bra anbud och kan förse oss med ett brett utbud av automation som ansluter till AutoStore-lösningen. Vi ser även Swisslogs breda automationskompetens som en viktig tillgång i vårt fortsatta samarbete, säger Arve.

Prime Cargo planerar för en fortsatt snabb tillväxt inom e-handelssegmentet och räknar med att alla 46 000 lådor kommer att vara fullt utnyttjade redan under 2023. De första kunderna som medverkar vid testning och uppstart i anläggningen är verksamma i klädbranschen.

– Prime Cargo är ett väl etablerat, offensivt 3PL-bolag i Norge. Det är fantastiskt roligt att de har givit oss förtroendet att leverera den här automationslösningen i tuff konkurrens, säger Christian Walby, säljchef för AutoStore på Swisslog.

Installation av lösningen är påbörjad och driftsättning sker i slutet av 2022.

”E-handelns nedgång kräver en behovsstyrd leveranskedja”

Postnords E-barometer för andra kvartalet 2022 (publicerad i september) visar att den nedgång på 8 procent som E-barometern redovisade för första kvartalet ligger kvar på samma siffra även under Q2. Samtidigt ställer konsumenterna högre krav på flexibilitet och hållbarhet.

Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes, kommenterar rapporten utifrån ett transport- och logistikperspektiv:

– Som Postnord konstaterar i E-barometern för andra kvartalet 2022 har de tre senaste åren i e-handelsvärlden varit händelserika. Vi har fått uppleva en extrem uppgång under pandemin för att nu mötas av en nedgång till följd av utmaningar från omvärlden och en återgång till fysiska butiksbesök. E-handelns extrema nivåer kanske ligger bakom oss för den här gången men för att hänga med i både upp och nedgångar behöver leverantörerna se över sina logistiklösningar och stå redo för att kunna göra de anpassningar som krävs. 

Konsumenternas köpbeteende speglas i nya förväntningar på leveransen 

Enligt en ny undersökning som har genomförts på uppdrag av Descartes framkommer det även att hållbara leveranser ger handeln möjlighet att ta viktiga marknadsandelar, minska leveranskostnader och miljöpåverkan. En omvärld som förändras i snabb takt och ibland på ett oförutsägbart sätt ökar vikten av att förstå konsumenternas krav och marknadens utveckling. Genom förståelse för konsumenternas krav på flexibilitet och hållbarhet kan leverantörerna vinna flera konkurrensfördelar. E-barometern visar också att konsumenternas köpbeteenden även återspeglas i nya förväntningar på leveransen. Hur och när en vara kommer att levereras och möjlighet till smidiga leveranser påverkar konsumenternas vilja att klicka på köpknappen.

– Misstaget många inom handeln gör är att se på konsumenternas krav som ännu en utmaning. Handeln borde istället se det som en möjlighet att vinna fler konkurrensfördelar. Nu krävs kreativitet för ökad lönsamhet och det är upp till leverantörerna att skapa en behovsstyrd och hållbar leveranskedja som uppfyller kraven från konsumenterna, konstaterar Lars Persson. 

Postnord följer i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. E-barometern publiceras en gång per kvartal och bygger på fem konsumentundersökningar och en företagsundersökning. Descartes hjälper kunder över hela världen genom att tillhandahålla mjukvarulösningar som ger tillgång till beslutsstöd som krävs för full visibilitet och automatisering i leveranskedjan. Lösningar som används för bl.a. strategisk ruttplanering, transportoptimering, tullhantering, spårning och uppföljning av leveranser, men också för att hantera och följa upp på transportörsavtal, tjänstekvalité och transportfakturor. 

Estlands första AutoStore invigd – levererad av Swisslog

Euronics, Baltikums största elektronikdistributör, beslutade 2021 att investera i en AutoStore-lösning från Swisslog, i tuff konkurrens med andra aktörer. Installationen av AutoStore-lösningen påbörjades under sommaren 2021 i Assaku nära Tallinn, Estland. Enligt Euronics logistikchef Rivo Reinson innebär det nya automatiserade lagret att en kundorder kan färdigställas inom 20 sekunder efter genomfört köp och att kunderna nu får leverans inom 2-3 timmar. 

– Med den automatiserade lösningen har vi lyckats komprimera och öka genomströmningen av våra artiklar och möta höga krav på en effektiv hantering och korta ledtider. De artiklar som tidigare krävde på 2 000 kvadratmeter lageryta kan nu förvaras och hanteras på endast 600 kvadratmeter lageryta, säger Rivo Reinson, Logistics Director på Euronics i Estland.  

Den automatiserade lagerlösningen består av 21 000 lådor, 28 robotar, ett conveyersystem och 2 plockportar som är utrustade med Pick & Put-to-Light system med två relay portar (High Speed/Pick & Pass) som accelererar plockhastigheten. Alltsammans styrs av Swisslogs WMS SynQ. I leveransen ingår även Swisslog Hololens augmented reality glasses, en innovativ lösning som kompletterar service on-site med en VR-baserad lösning för service och support på distans. Lösningen ger kortare svarstider vid service och support, reducerade kostnader och en bättre kundservice. 

– Swisslog har varit ett fantastiskt stöd under hela processen. Till och med när vi hade vissa problem under annandag jul så ställde de upp och hjälpte oss. När vi framöver ställs inför behovet av att investera i ytterligare automation är definitivt Swisslog vår självklara partner, säger Rivo Reinson.

– Att ha levererat den första AutoStore-lösningen i Estland är stort och för Euronics stärker lösningen deras konkurrenskraft. Alla involverade har samarbetet mycket bra och vi har smidigt tagit oss förbi olika utmaningar. Nu har vi etablerat ett partnerskap för framtiden, med ambitionen att ytterligare utveckla systemen, säger Frank Niemietz, Head of Sales Autostore Europe på Swisslog. 

Euronics är en internationell grupp av nationella återförsäljare som är verksamma i EMEA- och CIS-regionerna och som erbjuder innovativa elektriska produkter till konsumenterna via en omnikanalstrategi. Den första Euronics-butiken i Estland öppnade 2003 och är för närvarande den största återförsäljaren av hushållsapparater och elektronik i landet.

Fortsatt nedgång i industrikonjunkturen

Konjunkturbarometern PMI-total (Inköpschefsindex) backade i september för fjärde månaden i rad till 49,2 från 50,2 i augusti, vilket är första gången sedan pandemiåret 2020 som industrin befinner sig utanför tillväxtzonen, dvs. ligger under 50-strecket.

– Detta visar att industrikonjunkturen har försvagats ytterligare under hösten i spåren av en svagare omvärldskonjunktur, vilket har lett till en tydlig nedgång i orderingången och i företagens produktionsplaner, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank.

Delindex för orderingång svarade för det största negativa bidraget till nedgången i PMI-total följt av leveranstider och produktion medan sysselsättning och lager bidrog positivt till totalindexet. Index för produktionsplanerna sjönk i september till 57,6 och är fjärde månaden i rad som indexet minskade. Nedgången tyder på att företagen blivit allt mindre optimistiska om att öka produktionen det närmaste halvåret. Index för rå- och insatsvarupriser steg med 10 indexenheter i september till 71,7. Det är den högsta nivån sedan i juni efter att ha gradvis fallit sedan i våras.

– Allt fler tecken på ett minskat efterfrågetryck i industrin talar dock för lägre prisökningar varför uppgången i september kan vara tillfällig eller vara kopplad till kronförsvagningen och stigande energipriser, säger Jörgen Kennemar.

Inköpschefsindex (PMI – Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn.

Ny vd för PostNord TPL

Jonas Kolehmainen har utsetts till ny vd för PostNord TPL, ett dotterbolag inom PostNord. Kolehmainen har en bred erfarenhet inom logistikbranschen och kommer närmast från Snusbolaget Norden AB /Haypp Group AB där han haft rollen som Chief Logistics Officer (CLO).

– Jonas har en dokumenterad god förmåga när det kommer till utveckling och förändringsarbetet samt en mycket god erfarenhet och kunskap inom logistikfrågor. Jonas har ett driv och är en kommunicerande chef som har förmåga att utveckla den verksamhet han befinner sig i. Vi är glada att hälsa Jonas Kolehmainen välkommen till PostNord och PostNord TPL, säger Mathias Krümmel, vd, PostNord Sverige.

– Jag känner väl till PostNord verksamhet och TPL från mina olika roller inom logistik som kund och beställare. Att nu få jobba med ett så erkänt och branschledande varumärke som PostNord och genom TPL bidra till hela affären är en positiv utmaning som jag ser fram emot, säger Jonas Kolehmainen.

PostNord TPL är ett 3PL-bolag som erbjuder logistiklösningar hela vägen från producent till konsument. Utifrån kundernas unika förutsättningar och behov används flexibla lösningar för att skapa kundanpassade logistiklösningar. Allt från transporttjänster, lagringstjänster och olika typer av administrativa och digitala tjänster.

Jonas Kolehmainen tillträder sin tjänst som vd för TPL den 1 januari 2023.

SCE600SEC. Träffa Ronald Poort, CCO DSV Solutions

I början av 2022 beslutade DSV Solutions om att investera i 20 AutoStore-anläggningar från Element Logic. Bakgrunden är en ökande brist på lagerpersonal och en ambition att erbjuda kunderna flexibla och kostnadseffektiva lösningar. Köpet av de 20 AutoStore-anläggningarna ingår i DSVs satsning ”Fulfilment Factory”, ett koncept som gör det möjligt för flera kundföretag att dela på en automationslösning och därmed slippa stora investeringar i egen automation. 

Framgångsrikt Supply Chain-samarbete fungerar som de bästa stafettväxlingarna

AV HANS BERGGREN

Oavsett hur stor viljan är att öka graden av samarbete och visibilitet inom supply chains, kommer ett företag inte att lyckas om det horisontella och flödesorienterade samarbetet inte fungerar inom den egna organisationen. Det finns flera empiriska bevis för detta, varav en tidig studie 2003 (Hillebrand and Biemans, 2003) där författarna kom fram till att framgångsrika supply chains når sin topp när företag lyckas hålla en hög grad av både koncerninternt och externt samarbete.

Man kan betrakta framgångsrika supply chain-samarbeten som högeffektiva staffetväxlingar, där både externa och interna parter inkluderas i löparlaget. Supply chain-samarbete, som ju täcker in allt från automation av informationsdelning till extensiv informationsdelning – som båda två ökar möjligheten till bättre planering och effektivare styrning – är inte ett enkelt koncept. I stället involverar det en serie komplexa områden som kan delas upp i internt samarbete med andra funktioner och avdelningar inom en koncern, samt i externt samarbete, dvs. samarbete mellan parter i en viss supply chain.

Mervärdespotentialen begränsas av bristande koncerninternt samarbete
En erfarenhet som vi i PipeChain och våra kunder har kommit fram till efter drygt 20 års jakt på ökad digitalisering och ökat samarbete i supply chains är att oavsett hur mycket den externa digitaliseringen och samarbetet ökar, så ökar inte mervärdet i samma grad om inte det koncerninterna samarbetet också ökar. Det koncerninterna samarbetet handlar om hur verksamhetens systemstöd är synkroniserat inom en koncern – processmässigt och visualiseringsmässigt utan ”silo tänk” – och att rent tekniskt undanröja systemmässiga barriärer. Det handlar även om att förmå interna enheter att samarbeta med en maximalt bred informationsdelning som stödjer bättre planering och styrning.

Samarbete och visibilitet med leverantörer mest eftersatt
Bortsett från stora företag långt nedströms i supply chains – typiskt sett så kallade OEM:s (Original Equipment Manufacturers) eller det vi kallar ”supply chain gorillas” – så är supply chain-samarbete och visibilitet mest eftersatt i leverantörsrelationen. Fokus för ökat leverantörssamarbete är hos de flesta företag reducerat till ren transaktionsautomation, exempelvis digitala avrop. Med denna begränsade samverkan förloras poängen med och innebörden av ordet “samarbete” och visibiliteten ökar inte i form av mer informationsdelning. Konsekvensen blir att vinsterna i form av bättre planering och styrning av de gemensamma flödena uteblir.

Fokusera det koncerninterna samarbetet och samarbeta på riktigt
Företag som vill få ut de dolda mervärden som ligger gömda i deras supply chain, via ökat samarbete och visibilitet, bör fokusera lika mycket på det koncerninterna samarbetet som på det externa. De bör också bygga starkare band med sin leverantörsbas för att säkerställa långsiktig och ömsesidig tillväxt. För att lyckas, behöver kunder och leverantörer förstå och synkronisera varandras mål. En bra utgångspunkt är att tänka som staffetlaget – där det är växlingarna som avgör vem som vinner.

Hans Berggren är vd för PipeChain-koncernen

Element Logic lanserar molnbaserad dataplattform för optimering av lager 

Element Logic har utvecklat en molnbaserad dataplattform, eLogiq, som samlar in, analyserar och använder dataströmmar från flera datakällor i realtid uppger företaget i ett pressmeddelande. eLogiq samlar in och analyserar dataflöden från olika källor i realtid, vilket gör det möjligt för företag att vidta nödvändiga åtgärder för att optimera sin lagerdrift. Plattformen bygger på Microsofts molnbaserade Azure-teknik.

– En osäker framtid förstärker behovet av att reagera snabbt inom intralogistik och i hur vi hanterar varor internationellt. Tillgång till beslutsstöd och datainsikt är avgörande för att överleva, optimera drift och logistik samt för att förbli lönsam på en föränderlig marknad, säger Dag-Adler Blakseth, vd på Element Logic.

– Den nya plattformen, som är byggd på Azure-teknik och utvecklad av Element Logic, är ett viktigt steg för att optimera lagerdriften. Att göra data tillgänglig öppnar flera möjligheter till förbättringar, effektivitet och tillväxt. Det är en konkurrensfördel för de företag som använder plattformen, säger Daniel Reime, Global Partner Solutions Leader, Microsoft Norge.

För att vara konkurrenskraftig på en föränderlig marknad är tillgång till data från interna och externa källor avgörande. Mer data ger bättre insikt för att fatta korrekta och snabbare beslut.

– Det finns värdefulla data i våra kunders lagerlösningar, och eLogiq samlar in och strukturerar den i en databas. Datan finns i flera källor, inklusive Element Logics andra mjukvarulösningar, eManager, eOperator och eController. Vår mjukvara kombineras och används för datadriven optimering, förklarar Sutharshan Nadarajah, CTO på Element Logic.

Mjukvaran och de automatiserade lagerlösningarna genererar kontinuerligt stora mängder data som bearbetas, analyseras och presenteras som värdefulla insikter för att skapa ett pålitligt underlag för beslutsfattande. Dataplattformen eLogiq är utvecklad för detta ändamål; att samla in data, strukturera och analysera den och sen använda den för olika mervärdestjänster och applikationer. Under de kommande månaderna och åren kommer fler tjänster och applikationer att läggas till eLogiq, allt från en instrumentpanelslösning som visar bearbetad nyckeldata baserad på KPI:er till en API-lösning som gör det möjligt för lagerhanteringssystem att hämta rådata från eLogiq. Framtida tjänster kommer också att innehålla prediktiva analyser av varuflöde och möjliga problem, ytterligare optimering av lagret och själva datalösningen samt datainsamling för att dokumentera hållbarhet, riskhantering och regulatoriska krav.

Finska Barona väljer Swisslog för en AutoStore-lösning

Finska tjänsteföretaget Barona har fattat beslut om att investera i en AutoStore-lösning från Swisslog. Robotlösningen kommer att installeras i Baronas nya logistikcenter Avialogis i Vanda (Vantaa) 15 kilometer norr om Helsingfors. 

– Efter en noggrann upphandling stod valet till slut mellan två kandidater. Det som slutligen avgjorde var att Swisslog kan erbjuda oss lokal service och support samt en bred portfölj av automationslösningar som vi är intresserade av framöver och som även styrs av mjukvaran SynQ, förklarar Mikael Wahren, projektledare för Baronas lagerautomation. 

Barona är ett tjänsteföretag med hög kompetens inom data och teknik, som erbjuder en bred verksamhet inom outsourcing, bemanning och 3PL-verksamhet för en rad olika branscher och sektorer. I 3PL-verksamheten har Baronas kunder ett ökande behov av en snabb och effektiv hantering av mindre sändningar. AutoStore-systemet är utvecklat för att lösa just dessa behov. 

– Vi tittar på att skala upp anläggningen och ta nästa steg redan innan de första 28 000 lådorna och tio portarna är i drift. Tillväxten är snabb och vår ambition är att vara en teknikledande 3PL-aktör på den finska marknaden, säger Mikael.

– Det är ett stort ansvar och mycket hedrande att Barona har givit oss förtroende att få leverera deras AutoStore-lösning. Vi ser fram emot ett långsiktigt och framgångsrikt samarbete, säger Mikko Leppähaara, försäljningschef, Swisslog Finland.

Installationen av automationslösningen påbörjas i december 2022 och den beräknas tas i drift redan i mars 2023. 

Om Barona

Barona ingår i Bravedo-gruppen, en koncern som bildades 1999 och som idag består av fler än 30 företag, har verksamhet i 11 länder och omsätter drygt 670 miljoner Euro.

Kommer bristande samarbete leda till brutna löften?

AV KADIJA MOHAMED

Den globala pandemin visade tydligt att försörjningskedjorna står inför enorma utmaningar och den nuvarande strukturen ifrågasätts alltmer. Från att ha varit något av en organisatorisk stödfunktion har försörjningskedjan fått en huvudfunktion och blivit en viktig konkurrensfaktor. Är förmågan att samarbeta effektivt något som kan leda till att vi kan hålla det vi lovar genom hela värdekedjan?

Inom Supply Chain pratar man om VUCA-faktorer – Volatile, Uncertain, Complex och Ambiguous. Det är ursprungligen en militär term som uppkom under 1980-talet men som nu används bredare för att beskriva den föränderliga miljö och instabilitet som kännetecknar dagens globala värld. En global affärsvärld där organisationer måste vara medvetna om hur externa system, risker och trender påverkar verksamheten. Och hur de utifrån detta kan agera på ett sätt som får en positiv påverkan på deras försörjningsflöden.

Hållbara försörjningskedjor

Det är viktigt att inse att varken organisationer eller företag på egen hand kan ta sig an de ökade globala utmaningarna. Tvärt om tror jag att det bästa sättet att få hållbara försörjningskedjor är ökat samarbete mellan aktörerna i kedjan. En mer medveten utformning skulle skapa slutna produktionscykler och hållbara affärsmodeller. Samtidigt kräver avancerad da- taanalys också en effektivare kommunikation mellan olika intressenter för att samla in och bearbeta data.

Från transaktion till relation och samarbete

Den industriella utvecklingen har underlättat snabba förändringar med industriell och befolkningsmässig tillväxt. Men den har också lett till grundläggande miljömässiga och sociala förändringar. Klimatförändringar, resursutarmning och en växande ojämlikhet är några konsekvenser av en slösaktig och ohållbar produktion och konsumtion. Företag behöver nu anpassa sig och möta utmaningarna. Med förändring följer också nya möjligheter. Och vi behöver se på de globala utmaningarna som
en möjlighet till innovation och samarbete för en mer positiv framtid. Även om samarbete i försörjningskedjan inte är en ny idé, har det tidigare varit inriktat på transaktioner. Det finns stora fördelar med att utöka samarbetet bortom enbart handel och motprestation. Djupare partnerskap som bygger på förtroende kan leda till ömsesidig tillväxt för företag och inspirera till att gemensamt ta sig an utmaningar som minskar riskerna för företag, miljö och samhälle.

Komplexa, fragmenterade försörjningsflöden
De flesta försörjningskedjor har utvecklats med tiden snarare än att de är medvetet utformade till att bli vad de är i dag – extremt komplexa och fragmenterade. På SAP är vår vision att omvandla dagens fragmenterade flöden till enhetliga, samverkande och intelligenta nätverk för att hjälpa företag att på ett säkert sätt anpassa sig till en förändrad mark- nadsdynamik och framtidssäkra verksamheten. Med plattformar för samarbete – som exempelvis SAP Business Network – stöds och breddas uppkopplade processer utanför den egna organisationen. Genom samarbetsplattformar som sammanför viktiga partner i försörjningskedjan underlättas ett smidigt utbyte av data och insikter mellan verksamheter var de än verkar. Resultatet är ett djupare och mer kvalificerat samarbete som skapar förutsättningar för en ökad flexibilitet och snabb anpassning (agility). Verkligt gränsöverskridande samverkan i försörjningskedjan förutsätter inte bara ett åtagande att implementera strategier och redesigna processer, utan också att man använder tekniska innovationer och verktyg på ett så bra sätt som möjligt.

One-stop-shop för alla affärspartner

Ett nätverks värde består av dess omfattning och räckvidd. Det kan liknas vid hur LinkedIn eller Facebook ger oss tillgång till personliga kontakter. Med en one-stop-shop för alla affärspartners behov, inklusive ett register över alla sammarbetspartners, en enda datamodell och en enhetlig användarupplevelse i en öppen arkitektur, är det möjligt att förändra hur nätverket arbetar. En samverkansplattform av det slaget gör det möjligt att samordna processer i företagets nätverk och skapa ett friktionsfritt samarbete och ett koordinerat agerande mellan partners och organisatoriska funktioner. Resultatet blir effektivare processer och arbetsflöden som gör det enklare och säkrare att samarbeta, kommunicera i realtid och möta olika störningar som kan uppstå i försörjningskedjan.

Bygg in ökad motståndskraft och hållbarhet

Under 2022 och framåt ser jag en enorm möjlighet för oss alla att kunna hålla våra löften till kunder, medarbetare, till miljön och det samhälle vi är beroende av. Just nu pågår en omvandling av försörjningskedjorna i riktning mot mer motståndskraft och hållbarhet. För samtliga medarbetare i försörjningskedjan gäller det att balansera komplexa avvägningar mellan att förbättra kundupplevelsen och vara kostnadseffektiv, men samtidigt investera i en mer motståndskraftig och hållbar försörjningskedja. Jag och mina kollegor på SAP ser fram emot att stötta dig på den resan.

Kadija Mohamed är Senior Solution Sales Executive, Digital Supply Chain Management på SAP.