Nicholas Tengelin ny vd för Orio 

Nicholas Tengelin blir ny VD för logistikbolaget Orio, som gör sig redo att ta nästa steg och växa tillsammans med den nya ägaren Hedin Mobility Group.

Nicholas kommer närmast från Volvo Cars, där han de senaste tio åren har haft ledande roller inom distributionsnätverk, service och reservdelar samt strategi och affärsutveckling. Tidigare har han bland annat varit verksam inom Hogia-gruppen som erbjuder system för logistik och lagerhantering.

– Orio har den kunskap och den infrastruktur som krävs för att möta efterfrågan i en bransch som förändras snabbt, med nya aktörer som kommer in marknaden. Tillsammans med teamet ser jag fram emot att ta vara på de möjligheter som att vara en del av Hedin Mobility Group ger och jag hoppas kunna bidra med det ledarskap och erfarenhet jag tar med mig från liknande uppdrag, säger Nicholas Tengelin.

– Vi ser stora tillväxtmöjligheter för Orio, så jag är mycket glad över att kunna välkomna Nicholas som ny vd för företaget. Med gedigen erfarenhet inom logistik och distribution och djup kunskap om fordonsindustrin är han rätt person att leda Orio på resan framåt. Jag vill tacka Gustaf Ljunggren för hans insatser som vd för Orio under de senaste tre åren. Han har välförtjänt tagit bolagets omstruktureringsarbete till uppgift och med en positiv omsättnings- och resultatutveckling skapat en stabil bas för framtida tillväxt och lönsamhet, säger Anders Hedin, vd Hedin Mobility Group och styrelseordförande i Orio AB.

Orio är ett logistikföretag med rötter i den svenska bilindustrin och det är den enda globala leverantören av Saab Original-reservdelar genom ett globalt nätverk i Europa, Nordamerika , Asien och Australien. Orio har egna försäljningskontor via helägda dotterbolag i Sverige, USA, Storbritannien, Tyskland och Schweiz. Huvudkontoret och logistik- och distributionscentralen inklusive ett centrallager på 57 000 kvm med en hög grad av automatisering skräddarsydd för reservdelsverksamheten, är strategiskt placerade i Nyköping. 2021 uppgick Orios nettoomsättning till 360 MSEK och företaget hade cirka 140 anställda.

SCE #4 2022

  • TEMA: Visibilitet, kontroll och samarbete i supply chain
  • ”Investerar mer i FoU än vad konkurrenterna gör tillsammans”, Intervju Mattias Lindström
  • Klimatsmart e-handelsdistribution – Hur svårt kan det vara?, Av Uni Sallnäs, Maria Björklund, Maria Huge-Brodin, Linnea Haag, Louise Blumenthal & Daniel Johansson
  • Kommer bristande samarbete leda till brutna löften? Av Kadija Mohamed
  • ”Handel överallt” ställer nya krav på realtidsvisibilitet i supply chain, Intervju Lawrence Roycroft
  • ”Sömlös realtidsvisibilitet end-to-end”, Av Stefan Karlöf
  • Tre nivåer av visibilitet – var befinner sig ert företag?, Av Ted Roth
  • Lyckad satsning på RFID och smart videoanalys, Intervju Dragisa Jovanivic, Staffan Persson
  • Framgångsrikt Supply Chain-samarbete fungerar som de bästa stafettväxlingarna, Av Hans Berggren
  • Mycket att vinna med realtidsvisibilitet på globala frakter, Av Lars Persson

Budbee och Instabox går samman – ny koncern värderas till 18 miljarder

Instabox och Budbee meddelar i ett pressmeddelande att bolagen avser att gå samman och bilda ett nytt bolag, Instabee. Processen är föremål för sedvanligt godkännande av Konkurrensverket. Avsikten är att den nya koncernen med kraft ska fortsätta investera i, och förflytta gränserna för konsumentfokuserade och hållbara leveranser till e-handelssektorn. Samgåendet är ett första tecken på att sistamilen-sektorn nu börjar att konsolideras.

Instabox grundades i Stockholm 2015 och dess leveranser till smarta paketskåp har blivit ett populärt alternativ för många svenskar. Instabox adderade hemleveranser under 2021 och har i dag verksamhet i fem länder (Sverige, Norge, Danmark, Nederländerna och Tyskland). Budbee grundades 2016 med ett initialt fokus på att skapa smarta, snabba och mer flexibla hemleveranser. Budbee adderade boxleveranser under 2020 och har i dag verksamhet i fem länder (Sverige, Finland, Danmark, Nederländerna och Belgien). De två bolagen har fram till i dag letts av sina respektive grundare och dessa kommer fortsatt att spela viktiga roller i det nya bolaget. Budbees grundare Fredrik Hamilton, blir vd och Alexis Priftis, Instabox grundare, blir arbetande styrelseordförande.

– Jag har varit långsiktig i mina planer sedan start och samgåendet med Instabox är en fantastisk möjlighet att skapa något riktigt betydande. Vi har självklart följt Instabox genom åren och jag imponeras av deras resa. Det här känns som en perfekt kombination och jag ser fram emot att lära känna alla mina nya kollegor. Vi kommer att åstadkomma något stort tillsammans, säger Fredrik Hamilton.

– Jag tror att det här är två bolag som passar bra ihop och vi delar många grundläggande värderingar. En ömsesidig respekt och beundran har växt fram under lång tid och jag är glad att vi nu enas i arbetet mot vårt gemensamma mål: att transformera e-handelsleveranser med ett stort fokus på både användarupplevelsen och hållbarhet. Jag ser mycket fram emot att se vad vi kan åstadkomma tillsammans, säger Alexis Priftis.

Såväl Instabox som Budbee har utmanat traditionella marknadsaktörer och gått före i omställningen mot kundfokuserade och hållbara transporttjänster. Affärslogiken bakom det avsedda samgåendet handlar framför allt om ett mer effektivt resursnyttjande vad gäller såväl infrastruktur som kompetenser. Det nya bolaget kommer fortsatt att utmana traditionella statligt ägda postala aktörer liksom välfinansierade internationella leveransbolag som går in på e-handelsmarknaden. Dessutom kommer potentiella synergieffekter inom verksamheten och gemensamma tekniska lösningar att leda till betydande besparingar när det gäller koldioxidavtryck. Instabee värderas till 18 miljarder SEK och grundarna är tillsammans med Kinnevik de största ägarna, på listan som också innehåller bland annat Creades, EQT och Verdane, AMF, Stena Sessan, H&M, CNI Nordic och Tham Invest.

Den globala handeln överraskande stark visar ny rapport

Rapporten DHL Trade Growth Atlas (NYU Stern School of Business och DHL) kartlägger de viktigaste trenderna och utsikterna för global handel. Rapporten visar att den globala handeln har stark motståndskraft trots de senaste världshändelserna och en utbredd marknadspessimism.

DHL Trade Growth Atlas undersöker globala trender inom handelstillväxt, geografiska förändringar, mixen av produkter som handlas samt bredare förändringar i affärsmiljön. Rapporten analyserar varuhandeln över hela världen, per region, för avancerade kontra tillväxtekonomier och i 173 länder. De länder som omfattas utgör mer än 99 % av världshandeln, BNP och befolkningen.

– Vi har försökt identifiera de viktigaste uppgifterna om tillståndet för den globala handeln och väcka data till liv genom kartor, diagram och annat visuellt innehåll. Resultaten visar hur det fortfarande finns stora handelstillväxtmöjligheter i både avancerade och tillväxtekonomier och i regioner runt om i världen. Handelslandskapet förändras och presenterar nya utmaningar, men den här rapporten motbevisar starkt förutsägelser om en stor reträtt från global handel, säger Steven Altman, Senior Research Scholar och chef för DHL Initiative on Globalization vid NYU Sterns Center for the Future of Management.

– Vårt mål är att DHL Trade Growth Atlas ska bli en viktig källa för att förstå och navigera förändringar i det globala handelslandskapet. Handel kommer alltid att förbli en viktig drivkraft för välstånd – som det har varit i århundraden. I den nuvarande globala affärsmiljön kan DHL hjälpa kunder att tänka om när det gäller vissa transportkedjor och göra en avvägning mellan kostnad och risk så att de är både effektiva och säkra. Som världens ledande logistikleverantör, erbjuder vi lösningar för alla logistikkrav och vi kan tillhandahålla stabila och pålitliga tjänster även i instabila marknadsmiljöer, säger John Pearson, global vd för DHL Express.

DHL Trade Growth Atlas mäter också förändringar i länders och regioners andelar av världshandeln där de viktigaste punkterna är:

  • Covid-19-pandemin har inte varit det stora bakslaget för den globala handeln som många förutsåg. Internationell varuhandel har ökat så mycket som 10 % över prepandemiska nivåer, trots betydande flaskhalsar inom utbud som begränsat ytterligare tillväxt.
  • Utsikterna för framtida handelstillväxt är fortfarande förvånansvärt positiva. På grund av kriget i Ukraina har prognoserna för handelstillväxten nedgraderats, men handeln förväntas fortfarande växa något snabbare under 2022 och 2023 än den gjorde under förra decenniet.
  • E-handelsförsäljningen blomstrade under pandemin och prognoser pekar på en fortsatt stark internationell e-handelstillväxt.
  • Nya starka handelsområden identifieras i Sydostasien och Sydasien, och handelstillväxten förväntas accelerera dramatiskt i subsahariska Afrika
  • Handelstillväxten är spridd över ett större antal länder: Kina stod för en fjärdedel av handelstillväxten de senaste åren och spås fortsätta ha den största tillväxten, men dess andel kommer sannolikt att minska med hälften, till 13 procent.
  • Vietnam, Indien och Filippinerna sticker ut i både hastigheten och omfattningen av den förväntade handelstillväxten fram till år 2026. Alla tre har potential att dra nytta av många företagsansträngningar för att diversifiera Kina-centrerade produktions- och inköpsstrategier.
  • Medan tillväxtekonomier ökade sina andelar av världshandeln från 24 till 40 procent mellan 2000 och 2012, med hälften av ökningen driven av enbart Kina, har dessa andelar knappt förändrats under det senaste decenniet.
  • Tillväxtekonomier kommer att fortsätta utvecklas genom mätningar av sammankoppling, innovation och ledande företag. De blir allt viktigare exportörer av sofistikerade tillverkade produkter och konkurrerar i allt högre grad inte bara på låga kostnader utan också på innovation och kvalitet.


Hållbara leveranser är en konkurrensfördel 

Enligt en studie av SAPIO Research på uppdrag av Descartes blir anser endast 38 procent av konsumenterna att handeln lever upp till förväntningarna på hållbara leveransalternativ.

Undersökningen Retailers: Sustainability is Not a Challenge, It’s An Opportunity, utförd av SAPIO Research på uppdrag av Descartes,har undersökt konsumenters uppfattning av hur väl handeln uppfyller förväntningarna på hållbara leveranser. Intervjuer med 8 013 konsumenter i nio europeiska länder samt USA och Kanada visar hur avgörande hållbarhetsfrågan är. 

– Misstaget som många inom handeln gör är att se på hållbara hemleveranser som ännu en utmaning från konsumenterna, i stället för att se det som en möjlighet att ta viktiga marknadsandelar, minska leveranskostnader och miljöpåverkan. Undersökningen visar att många konsumenter föredrar leverantörer som erbjuder miljövänliga leveransalternativ för att minska miljöpåverkan och samtidigt minska leveranskostnaderna, säger Chris Jones, EVP, Industry & Services på Descartes. 

Undersökningen visar att majoriteten av konsumenterna planera att handla mer online i framtiden och att det finns ett stort intresse av att kunna välja miljövänliga alternativ. Av de svenska konsumenterna anser 43 procent att det är ganska viktigt eller väldigt viktigt att handla klimatsmart och i framtiden beräknas andelen svenska konsumenter som handlar online att öka 42–48 procent. Enligt undersökningen är den nordiska marknaden fortfarande under en mognadsfas när det kommer till hemleveranser, vilket innebär att det kan vara en extra stor framgångsfaktor för nordiska återförsäljare att satsa på miljövänliga leveranser.

Descartes är en global systemleverantör med lösningar inom bland annat Tullhantering, Ruttoptimering och Transport Management.

TGW Scandinavia i storaffär med ICA

I Västerås, cirka tio mil väster om Stockholm arbetar automationsexperten TGW med ett flaggskeppsprojekt för dagligvarujätten ICA: ett högautomatiserat, temperaturkontrollerat fryslager som ska öka effektiviteten i ICAs processer och snabba på leveranserna till butik. Alltsammans ska stå klart i januari 2026.

– Vi är glada över att få göra ICA sällskap på automationsresan. Tillsammans kommer vi att skräddarsy internlogistiken för behovet på den svenska marknaden och implementera en lösning som sätter nya standarder, säger Kristian Brink, Sales Project Manager på TGW Scandinavia AB.

Kortast möjliga ledtid

Fokus för projektet är ett 30 meter högt frys-pallager som fyller på ett dynamiskt skyttelsystem och därmed ger direkt tillgång till varje enskild produkt i lagret och på så vis möjliggör kortast tänkbara ledtid. För att plocka butikernas order hämtas och sekvenseras varorna automatiskt från skyttelsystemet för att sedan sättas ihop till färdiga order. Vid helt eller delvis automatiserade arbetsstationer staplas order i rullburar som anpassas efter respektive butik. Systemets olika moduler knyts samman med hjälp av energieffektiva transportband för pall, kartong och backar.

Optimerad kompakt stapling

TGWs mjukvara säkerställer att varorna staplas i rullburar på det mest optimala sättet med målet att minimera det arbete som krävs för att fylla på butikens hyllor direkt från rullburarna. Genom kompakt stapling minskar även den volym som behöver hållas kyld, vilket hjälper ICA att uppfylla sina klimatmål. Alla moduler i systemet är designade för att klara frysens  minus 25 °C, detta inkluderar lagringen så väl som plock och palletering.

Om ICA

Med en omsättning på ca 12 miljarder euro och en marknadsandel på cirka 36 procent är ICA den ledande dagligvaruaktören i Sverige. ICA grundades som ett kooperativ där idén var att låta enskilda handlare med butiker gå samman i inköpscentraler för att genom gemensamma inköp och andra samarbeten uppnå samma stordriftsfördelar som kedjeföretag. Idag tillgodoser bolaget cirka 1 300 oberoende butiker i Sverige och Baltikum med dagligvaror.

Om TGW Logistics Group:

TGW Logistics Group är en av de ledande internationella leverantörerna av automatiserade materialhanteringslösningar. Med mer än 50 års erfarenhet i branschen designar, tillverkar, implementerar och underhåller den Österrikiska experten fullskaliga distributionscenter för varumärken så som Urban Outfitters, the Gap och TVH. I egenskap av systemintegratör, planerar, producerar och implementerat TGW komplexa logistiklösningar, inklusive mekatroniska produkter och robotar samt kontrollsystem och mjukvara.

Snabbväxaren IMI förvärvar Millbyte Solutions

Sedan anrika Industri-Matematik, numera IMI Supply Chain Solutions, förvärvades av Priveq i januari 2021 har företaget påbörjat en imponerande tillväxtresa. Antalet anställda har fördubblats och isomras presenterades förvärvet av norska Agrippa Solutions. I dagarna offentliggjordes även köpet av Millbyte Solutions med bas i Östersund.

Genom IMI:s förvärv av Millbyte Solutions lanseras inom kort ett nytt molnbaserat WMS och transporthanteringssystem för e-handelsföretag. Grunden är Millbytes användarvänliga molnlösning som redan används av företag som aim’n, Twistshake of Sweden och Granada AS. IMIs Niklas Rönnbäck är än så länge lite hemlighetsfull, men utlovar mer information om förvärvet och det nya erbjudandet inom kort.

Millbyte Solutions är ett mjukvaru- och logistikföretag som utvecklar och levererar innovativ teknologi för supply chain fulfillment för e-handeln, omnikanal och sista-milen-leverans.

Europas 15 främsta företag inom scm enligt Europe Supply Chain Top 15

Gartner Supply Chain Top 25 är en årlig ranking av världens främsta företag inom supply chain management – de företag som har byggt de bästa försörjningskedjorna. Nyligen presenterades årets 15 bästa europeiska bolag och där återfinns ett halvsvenskt.

Världens försörjningsnätverk omvandlas i snabbt takt av nya kundkrav, ökade risker och fler störningar av olika slag och påverkan. Bara sedan mars 2020 har de globala leveranskedjorna påverkats av en global pandemi, handelskrig, Brexit, orkaner, översvämningar, brist på råvaror, komponenter, transportkapacitet, cyberattacker, storkrig i Europa, energikris och mycket annat. Mot den bakgrunden är försörjningskedjornas motståndskraft, hållbarhet och agilitet de allra viktigaste egenskaperna. I Gartners ranking av Europe Supply Chain Top 15 är det dessa egenskaper som särskilt beaktats. På åttonde plats återfinns numera svensk brittiska AstraZeneca.

  1. Schneider Electric
  2. Nestlé
  3. L’Oréal
  4. Diageo
  5. Inditex
  6. BMW
  7. Siemens
  8. AstraZeneca
  9. British American Tobacco
  10. GSK
  11. Reckitt
  12. Danone
  13. Bayer
  14. BASF
  15. Novartis

Scandinavian Tobacco Group Assens A/S implementerar tullösning från Descartes

Scandinavian Tobacco Group Assens A/S (STG) implementerar Descartes tullösning GCT (Global Customs and Transport) enligt ett pressmeddelande. Med den nya lösningen uppges STG få en automatiserad hantering av tulldeklarationer som bidrar till effektivare kommunikation med danska Toldstyrelsen och som säkerställer att EU:s tullregler följs. 

– Descartes kompletta SaaS-baserade tullösning uppdateras för att uppfylla aktuella lokala krav och föreskrifter och hanterar effektivt ett stort antal tulldeklarationer med hög automatiseringsgrad. Descartes uppfyller våra krav som en global etablerad leverantör med en väl beprövad tullösning. Vi handlar på en global marknad och det är viktigt att våra leverantörer befinner sig på samma nivå, säger Yves Neven, Sr. Manager Inbound, Receiving, Customs & Logistics – EU/Exports på STG. 

– Vår tullösning GCT är utvecklad för företag med höga krav på effektiv tull- och transporthantering, och STG är ett sådant företag. Vi är övertygade om att STG kommer att ha stor nytta av lösningen eftersom den bidrar till att minska såväl kostnaderna för tullhanteringen som att effektivisera hantering av tulldeklarationer, säger Lars Persson, VP Sales Customs EMEA på Descartes. 

”Vi ska växa med 100% här i Norden”

Automationsbolaget Knapp är en stor, global spelare med huvudkontor i Graz, Österrike. Företaget grundades redan 1952 av ingenjören Günter Knapp och ägs fortfarande av Knapp-familjen. Under senare år har koncernen vuxit snabbt och sysselsätter i dag 6 300 anställda och har 53 kontor världen över. Nu ska Knapp växa snabbt och bli mer välkänt även i Norden.

Än idag präglas Knapp av grundarens motto: Kan vi bygga det? Såklart vi kan! Inställningen att inget är omöjligt avspeglas bland annat i utvecklingen av innovativa mjölkpumpar och påfyllningsmaskiner för tillverkning av munkar. Numera är Knapp kanske mest känt för det automatiska skyttelsystemet OSR Shuttle EVO och för sin tidiga utveckling av plocklösningen A-Frame, även om det finns ett stort utbud av andra lösningar i produktportföljen.

”Tvätta bort associationen till transportbanor”
I Sverige har Knapp varit verksamt i femtio år. Bolaget förknippas här ofta med mekaniska lättgodsbanor och pallbanor, vilket är en följd av att det österrikiska automationsbolaget 2008 förvärvade svenska Moving AB – en lokalt välkänd tillverkare av transportbanor med ett starkt varumärke.

– Nu avvecklas vår tillverkning av palltransportörer i Åstorp och vi etablerar ett nytt nordiskt huvudkontor i Malmö. Ambitionen är att med tiden tvätta bort kopplingen till bansystem. Den associationen är olycklig eftersom vi är ett högteknologiskt automationsbolag som erbjuder hyperautomatiserade lösningar till lager, hubbar och butiker, säger Mikael Holmqvist som är vd för Knapp AB sedan ett drygt år, men anställdes som produktionschef i bolaget 2017.

Mikael har en gedigen erfarenhet från både logistikbranschen, som managementkonsult och som vd i den kontraktstillverkande industrin. Bland annat har han arbetat som affärsområdesansvarig och senare som sälj- och marknadschef i WMS-bolaget Consafe Logistics under närmare sex år. Med andra ord kan han branschen och har en solid erfarenhet av sälj och marknad.

– Tyvärr har Knapp hamnat lite i skuggan här i Norden. Med över 3 000 installationer globalt och flera ledande teknologier tycker jag definitivt att det behövs lite upplysning om vilka vi är, säger Mikael med ett skratt.

Mer synliga och välkända

Knapp satsar därför ambitiöst på att bli mer synliga och välkända i Norden. Ett led i utvecklingen är etableringen av ett nytt nordiskt huvudkontor och kompetenscentra i Hyllie i Malmö, i omedelbar närhet till både Kastrup, Öresundsbron och tågförbindelser. Även den mediala synligheten, marknadsföringen och säljinsatserna har skruvats upp betydligt under den senaste tiden.

– Vi har inte det footprint som vi vill ha i Norden och vi upplever inte att varumärket är tillräckligt välkänt här. I de riktigt stora upphandlingarna brukar vi få vara med eftersom det är konsulter inblandade som känner till oss, men den bredare massan av företag vet inte vilka vi är, säger Mikael.

Efter avvecklingen av produktionen i Åstorp och ett antal nyrekryteringar kommer den nordiska verksamheten, Knapp AB, bestå av cirka 60 personer, varav 35 ska finnas på det nya Malmökontoret och övriga ute hos ett antal kunder. De nordiska medarbetarna stöttas även av olika specialister från Knapps huvudkontor och övriga verksamheter. Dessutom pågår i skrivande stund ett intensivt arbete med att rekrytera fler medarbetare.

– Ett viktigt led i vår nordiska satsning är att rekrytera fler medarbetare, bland annat lösningsdesigners, som är en roll som är en hybrid av managementkonsult och applikationskonsult, som hjälper kunder att identifiera de mest effektiva och värdeskapande lösningarna. Vi rekryterar även medarbetare inom ett antal andra kundnära roller där vi behöver stärka upp oss, berättar Mikael.

Fördubblad omsättning

Knapp AB står nu inför en nordisk storsatsning som ska resultera i ett mer välkänt varumärke och framför allt en kraftfull expansion i huvudsegmenten; hälso- och sjukvård, detaljhandel/e-handel, livsmedel, mode, industri och handel.

– Vi ser att det finns stora möjligheter att fördubbla vår verksamhet i Norden under de kommande fem till åtta åren. Vi har en bred produktportfölj som passar väldigt bra för många företag inom e-handel, detaljhandel, handel och industri, berättar Mikael.

Flera nya kunder

Inom e-handeln och detaljhandeln har Knapp nyligen fått ett flertal nya kunder i Sverige, vilket ger verksamheten vind i seglen. Bland annat offentliggjordes i våras att kosmetikkedjan Kicks investerar 200 miljoner kronor i ett nytt nordiskt omnikanal- lager i Rosersberg, strax norr om Stockholm. Det nya lagret kommer att utrustas med den automatiska skytteln OSR Shuttle EVO. Ett annat exempel är Apoteket AB som för ett år sedan valde Knapp som automationspartner för sitt nya, hypermoderna e-handelslager i Eskilstuna.

– Knappkoncernen går som tåget. Sedan 2015 har företaget fördubblats, till största delen genom organisk tillväxt. Det går med andra ord mycket bra för koncernen, samtidigt som tillväxten i Norden har varit svagare, säger Mikael Holmqvist och betonar att det egentligen är självklart att samma ambition ska gälla även här i Norden.

Glödhet marknad

Marknaden för logistik i vid mening är het just nu och för logistikautomation är den glödhet. Detta faktum gör att de flesta automationsbolag just nu växer så det knakar. När efterfrågan på automation går så pass snabbt så har det inte varit svårt för Mikael att övertyga sina uppdragsgivare i Graz om möjligheterna med en rejäl nordisk satsning.

– Automationsmarknaden som helhet växer i genomsnitt kring 10 procent per år och Knapp-koncernen växer ännu snabbare. Det är flera trender som driver efterfrågan. Tillväxten i e-handeln med ökade krav på både kvalitet, snabbhet och effektivitet i varuförsörjningen är en uppenbar trend, konstaterar Mikael och fortsätter:

– En annan viktig trend är den dynamik som skapas kring hur konsumenter, butiker, kundföretag och filialer ska betjänas av ett helt ekosystem av lager, hubbar och last-mile-aktörer. Ska man ha ett centrallager i Stockholm eller en kombination med micro-fulfilment centers av olika typ, och hur ska de i så fall bestyckas med automation? Här ser jag en spännande trend där man kommer välja olika lösningar i hela värdekedjan på ett mer sömlöst sätt, säger Mikael.

Unika förmågor

Vad är det då som ger Knapp framgång på den globala automationsmarknaden, vilka är företagets unika förmågor? Mikael Holmqvist betonar särskilt ägarfamiljen Knapps långsiktighet och den avancerade egenutvecklade tekniken.

– Knapp har sin historia, kultur och stolthet i de tekniska innovationerna. Det avspeglas bland annat i att vi har 2 000 utvecklingsingenjörer av totalt 6 300 anställda och att vi investerar 800 miljoner per år i produktutveckling. Knapp var bland annat först med A-Frame, OSR-skytteln och vi var tidigt ute med att använda både AI och visuella tekniker
i våra lösningar.

Nyss nämnda skyttelsystemet OSR Shuttle som lanserades strax efter millennieskiftet är en viktig milstolpe i koncernens utveckling och är numera hjärtat i företagets lösningar. Men Mikael avslöjar att marknaden snart kan vänta sig alternativ till OSR-skytteln.

– OSR är inte den billigaste lösningen på marknaden, men den har en mycket hög kapacitet och alla artiklar ligger tillgängliga, sekvenseras och hanteras snabbt. Inom något år kommer vi presentera alternativ som vänder sig till de företag som inte kan motivera en investering i OSR shuttle, säger Mikael utan att han närmare vill avslöja vad som väntar.

Ökad efterfrågan på mobila robotar

Ett annat växande område för Knapp och många kollegor i branschen är mobila robotar, det vill säga AGVer (Automated Guided Vehicles) och AMRs (Automated Mobile Robots), för både lättgods och pallar. Här gör Knapp stora satsningar för att möta en ökad efterfrågan.

– Här kommer det både nya produkter, mjukvaror och set-ups som kommer att vara lämpliga, flexibla lösningar för alla de lager som inte har superhöga krav på snabbhet och där befintliga byggnationer begränsar vilken automation som kan göras. Här har vi avsatt dedikerade resurser som ska sälja de mobila robotarna här i Norden.

Ökad grad av produktintegration?

De största aktörerna inom lagerautomation i Norden är SSI Schäfer, Element Logic, Swisslog och Dematic. Därefter kommer bolag som Knapp och TGW, som nosar de största i bakhasorna. Samtidigt sker det en marknadsutveckling där allt fler aktörer med vassa tekniker etableras. Tekniker som i ökad utsträckning hamnar i de stora aktörernas produktportföljer. Ett typexempel är Autostore som erbjuds av bland annat Swisslog, Dematic och Kardex, liksom av Element Logic som i princip enbart säljer Autostore. Är en ökad grad av integration av konkurrenternas produkter tänkbar även hos Knapp?

– Knapp har valt en annan strategi, där vi varje år investerar 800 miljoner kronor i egen produktutveckling och löpande utvecklar vår portfölj av lösningar och system. Detta gör vi eftersom vi är övertygade om att egen innovation och helhetstänk skapar ett högre kundvärde i slutändan.

Om Mikael Holmqvist

Utbildning: Magisterexamen från Lunds universitet samt en MBA.

Karriär: En bakgrund som chef och ledare i olika internationella bolag med roller som VD, Divisionschef och CMO inom branscher såsom IT, kontraktstillverkning och 3PL. Mikael har även arbetat som managementkonsult med fokus på strategi- och verksamhetsutveckling.

Familj: Två tonårsdöttrar. 

Intressen: Motorcykelresor.

Främsta levnadsregel: Fundera inte på vad du inte kan göra, fokusera på det du kan göra.

Bästa ledarskapsråd: Det finns inte ett sätt som funkar på allt. Du behöver en omfattande verktygslåda som du behärskar, men du behöver framför allt lära dig att använda olika angreppssätt och olika verktyg för olika situationer.

Om Knapp

Knapp är en världsledande teknologipartner för intralogistiska automationslösningar. Med över 50 års erfarenhet av automations- och transportlösningar har bolaget hjälpt över 200 kunder i Norden med intralogistik. Knapp AB är en del av Knapp-koncernen med huvudkontor i Hart Bei Graz, Österrike. Koncernen består av drygt 6 300 anställda i över 50 länder och servar mer än 3 000 kunder globalt inom industry, food retail, healthcare, retail och wholesale.