Nordic Nest satsar på automatiserat lager i Kalmar

E-handlaren Nordic Nest säljer inredning med skandinavisk design i 70 länder. Efter att ha blivit uppköpta av BHG Group AB satsar man nu på automatisering av sitt logistikcenter i Kalmar genom robotsystemet AutoStore från Element Logic. Målet är en skalbar logistik och sänkta driftskostnader.

Nordic Nest grundades 2002 i Kalmar under namnet Designonline men bytte namn 2019. Bolagets inredningsprodukter säljs via 13 webbutiker på 12 språk i 70 länder – inklusive de nordiska länderna, Tyskland och Sydkorea. Bolagets produktportfölj består av mer än 450 premiumvarumärken och cirka 55 000 unika produkter.

Uppköp och automatisering

Under 2020 levererade man en miljon ordrar till omkring 700 000 kunder. Samma år blev man uppköpta av BHG Group AB (publ) som förvärvade 97,6 procent av Nordic Nest Group AB. Sedan maj 2021 är även Svenssons i Lammhult med i Nordic Nest Group. Nordic Nest är hemmahörande i Kalmar där man också har sitt huvudkontor och logistikcenter, varifrån huvuddelen av distributionen sker. Efter uppköpet har man valt att modernisera och digitalisera sitt logistikcenter genom robotsystemet AutoStore. Den logistiksetup som nu implementeras kommer att serva kunder till både Nordic Nest och Svenssons i Lammhult.

– På Nordic Nest jobbar vi utifrån tre tydliga grundpelare där vi vill skapa världens bästa kundupplevelse, bygga världens mest motiverade team och driva världens mest lönsamma retail. Vi har redan gjort ett fantastiskt jobb och fram till nu har vi gjort det med manuella processer. Innan vi satsade på automation ville vi först ha en ordervolym som kunde bära upp investeringen i AutoStore och nu har vi nått fram dit, säger Bank Bergström, vd på BHG & Nordic Nest.

Sänkta driftkostnader och ett motiverat team

Element Logics intralogistikexperter har beräknat verksamhetens olika aspekter, som ROI- beräkningar och återbetalningsanalyser, för att ta fram en anpassad lagerlösning för Nordic Nests nuvarande och framtida lagerautomationsbehov.

Robotsystemet AutoStore möjliggör en ökad orderkapacitet, godshantering och leveranshastighet. Nordic Nests installation av AutoStore är företagets första steg in i en automatiserad lagerverksamhet för gods till man. Målet är en skalbar logistik som kan skalas upp i takt med kundernas förändrade behov. Samtidigt kommer Nordic Nest att sänka sina driftkostnader, spara plats och skapa en arbetsplats med bättre ergonomi.

– Nu är vi i en fas där AutoStore verkligen kommer att hjälpa oss genom snabbare leveranser, högre orderflöden, förbättrad arbetsmiljö, ökad effektivitet och en bättre kostnadsbild långsiktigt. Vår inledande installation är relativt stor och vi har även golvyta för att kunna fördubbla AutoStore-kapaciteten på sikt även om vi tycker om att skynda långsamt, menar Bank Bergström.

– Detta är vårt tredje AutoStore-projekt i Kalmar där utvecklingen går snabbt genom ett vitalt entreprenörsliv. Det är ett klokt val av Nordic Nest att i takt med deras framgångar satsa på ett AutoStore-lager som tar effektiviteten till nästa nivå samtidigt som det är skalbart för framtiden, säger Thomas Karlsson, Managing Director på Element Logic Sverige.

Nordic Nests Autostore-lösning kommer att bestå av 60 000 backar och 112 robotar och den går live under hösten 2022.

SCE #3 2022

TEMA: Framtidens lager och automation

Ur innehållet:

  • Apoteas Pär Svärdson: ”Vi ska bli Sveriges största apotek med automation i världsklass”
  • Varner växer med ännu mer automation. Bygger ny, supersnabb Autostore.
  • Sonats Mattias Norin: ”Vi ska vara mångdubbelt större om fem år”
  • Intervju med David Hibbett, CEO TGW Northern Europe: ”Nordisk satsning ger resultat”
  • Knapp Nordics Mikael Holmqvist: ”Vi ska växa med 100% här i Norden”
  • Nu sprids den svenska logtech-innovationen över världen. Intervju med Stefan Borg, CEO SiB Solutions
  • Jula framtidssatsar med storskalig AGV-automation
  • Framtiden för lagerhantering och logistikautomation. ”Kanske har robotåldern verkligen börjat?”, av Roy Bridgland, Senior Industry Strategies Director, Blue Yonder.

Boxarna som hjälper till med livspusslet och kortar vårdköerna

Det ska bli enklare, öka tillgängligheten och trygghet för patienterna när Aleris och iBoxen börjar erbjuda smarta leveransboxar i nytt, unikt samarbete, vid utredning och behandling av sömnapné. Ett exempel på en kreativ användning av leveransboxar.

Vid Aleris sömnapnémottagning är det nu möjligt för patienter att själva välja hur man föredrar att komma i kontakt med vården. Nu kan patienterna enkelt och bekvämt hämta, och framöver även returnera, sin utrustning vid utredning och behandling av sömnapné via en leveransbox. Sedan tidigare är det möjligt att hämta och lämna sin utrustning efter besök på mottagningarna.
– Vi vill göra det enklare. Patienter kan nu välja när och hur man vill hämta sin utrustning vid utredning och behandling av sömnapné. Det ger en ökad tillgänglighet och trygghet för patienten att veta att det finns flera sätt att vara delaktig i sin egen vård, säger Mikael Lindh, affärsområdeschef på Aleris.

Samarbete kring säker lösning
iBoxens infrastruktur av smarta leveransboxar är ursprungligen framtagna för att hämta, returnera och skicka paket. Genom att nyttja boxarna och utveckla den digitala tekniken har iBoxen tillsammans med Aleris tagit fram en ny säker lösning som ökar samverkan mellan patienten och vården. För att hämta och lämna något i boxen krävs att personen legitimerar sig via mobilt BankID.

– För tio månader startade vi bygget av ett nytt, rikstäckande nät med leveransboxar utomhus – tillgängliga för alla dygnet runt. Det finns ett stort intresse kring vår lösning och flera spännande användningsområden har dykt upp. Det känns riktigt bra att vi så snabbt kunnat hitta en smidig och bekväm lösning för Aleris och deras patienter, säger Tim Jörnsen, vd på iBoxen.

Utplaceringen av de första boxarna är startskottet på ett unikt samarbete. Aleris och iBoxen är först ut och ensamma i Sverige med att nyttja smarta leveransboxar inom specialistvården. Lösningen med boxar ger patienterna fler fördelar. Förutom att spara tid behöver inte starten på utredning och behandling av sömnapné begränsas till mottagningens öppettider eller särskilda drop-in tider. iBoxens leveransboxar står utomhus och med det är infrastrukturen tillgänglig dygnet runt, året om. De första leveransboxarna finns placerade utanför Sabbatsbergs sjukhus. Leveransboxarna står utomhus och är tillgängliga dygnet runt för patienterna.

nShift inleder partnerskap med nya transportörer

nShifts transportördatabas omfattar nu fler än 1 000 transportörer genom världen största transportörsdatabas, med syftet att göra det möjligt för bolagets kunder att välja fler olika leveransalternativ samt öka företagets geografiska räckvidd.

– För att skapa de bästa möjliga förutsättningarna för kunderna är det viktigt att ha rätt leveransalternativ. Genom att öka mängden transportörer i vår databas gör vi det möjligt för våra kunder att erbjuda en större mångfald när det gäller leveransalternativ och samtidigt kan de även utöka sin geografiska räckvidd, säger Johan Hellman, Vice President för Product & Carrier på nShift.

Med hjälp av nShifts leveranshanteringslösningar kan kunderna få tillgång till ett brett utbud av transportörer, snabbt konfigurera nya transportörer i sina system samt automatisera boknings- och utskriftsprocesserna. nShift granskar och utökar sitt utbud för att ge kunderna tillgång till de allra bästa erbjudandena på en ständigt föränderlig marknad. De nya transportörerna som läggs till i nShifts transportördatabas tillhandahåller innovationer på transportmarknaden och gör det möjligt för kunderna att tillhandahålla snabba leveransalternativ, erbjuda ett bättre utbud av transporttjänster och tillhandahålla fler sista kilometern-lösningar. Transportörerna som läggs till i nShifts transportördatabas gör det också möjligt för kunderna att utöka sin geografiska räckvidd på ett enklart sätt. Databasen kopplar samman i princip alla stora transportörer i Europa och innehåller även många ledande lokala företag. På senaste tiden har även en mängd transportörer i både USA och Kanada lagts till.

– Att ha en databas med fler än 1 000 transportörer handlar inte bara om att ha en stor databas för storlekens skull. Många av våra nya transportörer ger kunderna tillgång till nya typer av leveranser, vilket gör det möjligt för dem att i sin tur hjälpa sina kunder på ett bättre sätt. nShift fortsätter att ha bäst förutsättningar för att hjälpa kunderna oroa sig mindre och leverera smartare, oavsett vilken typ av leverans det rör sig om, säger Johan Hellman.

Tullverket har godkänt Descartes lösning för det nya importsystemet

Just nu pågår ett förändringsarbete för hur företag i hela Europa lämnar tulldeklarationer till tullmyndigheter. I ett pressmeddelande säger Descartes, en systemleverantör med lösningar inom tullhantering, ruttoptimering och Transport Management, att företagets system har blivit godkända av Tullverket för det nya importsystemet TESS. 

– Vi är glada att kunna meddela att vi som systemleverantör har blivit godkända av Tullverket för det nya importsystemet TESS. Det innebär att Tullverket har godkänt att våra tester för det specifika meddelandet var korrekt vid testtillfället. Vi gör nu övergången till det nya importsystemet hos utvalda pilotkunder, innan vi rullar ut systemet för alla våra kunder, säger Ghassan Rassoul, nordisk Product Manager på Descartes. 

Tullverket har godkänt Descartes tullösning för det nya importsystemet TESS, vilket är en del av de förändringar som kommer inom ramen för UCC (Union Customs Code). Descartes tullösning GCT (Global Customs and Transport) är godkänt av Tullverket för SCTS-IMPORT (IMDS, IMDP, IMDR, IMDA, IMDC).

Tullverket har sedan tidigare meddelat att det gamla importsystemet kommer att fungera fram till den 31 december 2022, vilket innebär att alla förändringar måste vara implementerade innan årsskiftet. Till företagens hjälp har Descartes samlat alla nya processer och datum för de kommande förändringarna 

Logistics & Automation satsar på återkomst 2023

Mässan och konferensen Logistics & Automation som arrangeras av Easyfairs har nu aviserat sin återkomst. Den 4-5 oktober nästa år återuppstår mässan i Kista, Stockholm. Arrangören utlovar att den senaste tekniken inom in­tralogisk och effektiva logistiklösningar kommer att presenteras och att mässan ger möjligheter att träffa kunder och stärka banden till befintliga kontakter.

– Under mina 11 år på Easyfairs har jag nästan arbetat med hela vår portfölj av mässor vilket ger ett fantastiskt perspektiv. Logistics & Automation är en del av vårt globala varumärke och mässan finns representerad ute i Europa. Det ger oss ett nätverk som är oslagbart. Sedan är frågorna som diskuteras i branschen väldigt spännande, säger Sofie Dagnelid, som är Head of Cluster för Logistics & Automation och spindeln i nätet som leder och håller ihop resten av teamet. 

Hedin Mobility Group förvärvar Orio

Tidigare problemtyngda Orio AB har fått en ny ägare då staten har sålt samtliga aktier i bolaget till Hedin Mobility Group AB. Orio har under de senaste två åren levererat ett positivt, ökande rörelseresultat. Den positiva utvecklingen syns i Orios båda affärsområden. Logistikverksamheten har vuxit med 60 procent på årsbasis de senaste åren och reservdelsaffären har utvecklats väl och fortsätter leverera en bra lönsamhet.

– Med Hedin Mobility Group får Orio en stark ägare som förstår verksamheten och som värdesätter Orios kompetens och kunnande såväl inom reservdels- som logistikverksamheten. Affären innebär att leveransen av reservdelar till Saabägare världen över kan säkras för överskådlig tid. Samtidigt kan logistikverksamheten fortsätta utvecklas, säger Gustaf Ljunggren, vd för Orio AB.

Orio AB har sitt ursprung i Saab Automobile Parts AB och är idag exklusiv leverantör av Saab originaldelar genom ett globalt nätverk i Europa, Nordamerika, Asien och Australien. Orio har över tid vuxit sin logistikverksamhet och hanterar idag tredjepartslogistik samt bedriver en expansiv logistikparksverksamhet i form av delägare i Nyköpings Logistikpark AB.

Hedin Mobility Group är en av Europas största privatägda bilåterförsäljare. Koncernen sysselsätter fler än 5 000 personer och har över 200 anläggningar i sju länder.

 – Vi är mycket glada över att välkomna Orio till Hedin Mobility Group. Det är ett företag med en lång och stolt historia inom svensk bilindustri som vi avser att förvalta, samtidigt som vi ska tillföra nya affärer och på så vis vidareutveckla bolaget. Förvärvet faller väl in i vår strategi där vi vill utöka verksamheten inom distribution och reservdelar både i Sverige och Europa. Med Orio får vi tillgång till ett stort och ledande distributionscenter samt upparbetad infrastruktur för försäljning och distribution till tusentals verkstäder i ett 30-tal länder, säger Anders Hedin, ägare och vd, Hedin Mobility Group.

– Orio är idag i en finansiellt god position och det är ett gynnsamt tillfälle för en ny ägare att ta vid. Vi ser fram emot ett nära och utvecklande samarbete med Hedin Mobility Group. Jag vill samtidigt passa på att rikta ett stort tack till alla kollegor på Orio som bidragit till den positiva utvecklingen och ser fram emot att fortsätta vår framgångsrika resa, säger Gustaf Ljunggren.

Globala störningar visar på betydelsen av ett robust TMS

AV TED ROTH

När Covid-19 drabbade världen i februari 2020 kom plötsligt mina dialoger med kunder om realtidsspårning, blockchain, AI/ML och Industri 4.0 att abrupt övergå till att handla om att säkerställa företagens grundläggande leveransförmåga och därmed existens.

De flesta av oss började som bekant att arbeta till stor del hemifrån och efter några månader av totalstopp blev det återigen full fart framåt för många företag, samtidigt som en rad störningar uppträdde i de globala leveranskedjorna. Nyckelorden blev flexibilitet, agilitet och visibilitet. Det gällde att snabbt kunna ställa om både produktion och inte minst leverans.

Kraften i ett robust TMS

Att ha ett globalt väl fungerande TMS, Transport Management System, blev nu en styrkefaktor och många gånger helt avgörande för att från den ena timmen till den andra ändra transportsätt, koppla på nya rutter och transportörer för att säkra en fortsatt leveransförmåga och allra helst en hög le- veransprecision. Vi glömmer snabbt. Men drar vi oss till minnes så var leveransproblemen enorma under pandemin med trängsel, långa last- och lossningstider i hamnar och flygplatser, stopp i Suezkanalen, containerbrist, stoppade rutter, kraftiga prisökningar på transporter och en hel del annat. Med alla dess störningar visade sig ett robust TMS vara ett helt nödvändigt verktyg för att kunna parera och minimera effekterna av störningarna.

Störningarna fortsätter

De flesta av oss såg fram emot ett 2022 där allt skulle bli mer som före pandemin. Jag gjorde det, och såg fram emot att återigen hitta nya häftiga user-case för maskininlärning, implementera CO2-logik beslutsprocessen i försörjningskedjan, men tyvärr fick vi återigen uppleva betydelsen av att ha ett globalt TMS. Dels har Covid fått nya varianter och lokala utbrott, dels plågas världen av konflikt och krig där bland annat luftrummet över Ryssland har stängts. För de av våra kunder som är helt digitaliserade har den typen av problemställning kunnat lösas på några timmar och vid behov kunde de samma dag informera sina kunder om att det blev en försening i leveransen.

Ett nytt normaltillstånd?

Många analytiker menar att störningarna i de globala försörjningskedjorna kommer att bli ett slags framtida normaltillstånd och att företag därför måste bygga in mer motståndskraft, resiliens, i sina försörjningskedjor. Ett sätt att göra det på är att skaffa sig den visibilitet och transparens som behövs för att kunna överblicka, förutse och hantera störningar agilt och med större flexibilitet. Betydelsen av att kunna ställa om rutter eller koppla på en ny logistikaktör/transportör direkt när olika visibilitetslösningar visar att leveransprecisionen inte är acceptabel, kan knappast överskattas. En bieffekt är att den blomstrande logistikbranschen tvingas att skärpa sig, trots att efterfrågan på transporttjänster just nu överstiger tillgången och avtal sägs upp från den ena dagen till den andra.

Mer visionärt och lustfyllt 2023

Men även om så blir fallet, så önskar jag att 2023 blir ett år då vi kan prata mer om CO2, ML/AI, blockchain och industri 4.0 och andra heta och mer visionära utvecklingsområden. För just nu vill våra kunder främst diskutera hur de bättre kan säkerställa flexibilitet i hela sitt operativa flöde och även få in screening mot personer på sanktionslistor och exportkontroll digitalt i processen. Viktigt, nödvändigt och affärskritiskt, men kanske inte så visionärt och spännande som det skulle kunna vara.

Ted Roth är General Manager på AEB Sweden

PMI Inköpschefsindex ökade till 55,2 i maj

PMI-total steg något i maj efter att ha sjunkit tre månader i rad och noterades till 55,2 jämfört med 54,9 i april. Indexet visar att svensk industri fortsätter att växa om än i en lägre takt. Enligt Swedbanks ansvarige analytiker, nationalekonomen Jörgen Kennemar, är det för tidigt att blåsa faran över för en fortsatt nedgång på grund av den osäkra omvärldskonjunkturen samtidigt som penningpolitiken stramas åt.

Delindex för produktion svarade för det största positiva bidraget till ökningen i PMI-total följt av sysselsättning och orderingång medan leveranstiderna sjönk till den lägsta nivån på arton månader. Index för inköpslager steg till en ny rekordnivå i maj och antyder att det sker en utbredd lageruppbyggnad. Index för produktionsplanerna återhämtade en del av tidigare fall och steg till 65,9 i maj.

– Det är en överraskande stark siffra med tanke på det osäkra konjunkturläget och visar att en övervikt av företag planerar att öka produktionen de närmaste sex månaderna, säger Jörgen Kennemar. Pristrycket från leverantörsledet har dämpats något om än från en hög nivå. I maj sjönk index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser till 83,2 från 89,3 i april, vilket är fortsatt högt och visar att stigande insatsvarupriser är utbrett i industrin.

Inköpschefsindex (PMI – Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång. Inköpschefsindex för tillverkningsindustrin publiceras den första bankdagen varje månad kl. 08:30 och Inköpschefsindex för tjänstesektorn publiceras den tredje bankdagen varje månad kl. 08:30. Undersökningen gjordes mellan 11–29 maj.

Ökad produktivitet och optimerade sista milen-leveranser

Konsumenter ställer idag allt högre krav på snabba pålitliga leveranser, och med den rådande bristen på chaufförer arbetar många företag med att förbättra produktiviteten i sin fordonsflotta. Ett exempel är SIG plc, en ledande europeisk leverantör av specialbyggmaterial som har implementerat Descartes omfattande lösning för sista milen-leveranser, inklusive lösningar för ruttplanering, exekvering och elektroniskt leveransbevis.

I bygghandeln är smarta sista milen-leveranser ett konkurrensmedel. Förmågan att snabbt, tillförlitligt och exakt kunna leverera till kunder och samtidigt erbjuda mervärdestjänster kan förbättra kundrelationer och öka intäkterna. Planering som täcker in de begränsningar och arbetssätt som förekommer i verkliga livet måste kombineras med smarta system för ruttoptimering som kan ta fram modeller för sista milen-leveranser, samt skapa rutter som ger bästa kundservice och maximera lönsamheten. Eftersom sista milen-leveranser är så viktig för kundnöjdheten är det avgörande för många företag inom byggbranschen. De som inte använder det bästa arbetssättet riskerar att förlora de konkurrensfördelar de tidigare kunde förlita sig på. Mot den bakgrunden har SIG ökat har produktiviteten och optimerat sina sista milen-leveranser med stöd av lösningar från Descartes. Enligt ett pressmeddelande SIG ökat sina OTIF-leveranser (On-Time-In-Full) med 10–15 procent samt ökat leveransvolymen med 25 procent i den befintliga fordonsflottan med hjälp av mjukvarulösningen från Descartes.

– Byggmaterialbranschen är mycket flytande och SIG sticker ut genom att erbjuda en flexibel och pålitlig service till våra kunder. Descartes lösningar hjälper oss att hantera våra distributionscenter och leveransområden mer effektivt, med tillgång till realtidsinformation för hur vi ska organisera och styra vår leveranser optimalt. Detta har förbättrat vårt erbjudande till våra kunder och vi kan nu utnyttja våra resurser mer effektivt, säger Edward Carbett, programansvarig på SIG.