- TEMA: Automation, robotar och AI
- ”Den autonoma försörjningskedjan är inte science fiction” – intervju med Phillip Teschemacher
- Digitalisering E2E – vision eller verklighet?
- Det robotiserade styckplocket slår igenom – intervju med Thomas Karlsson
- Gränsöverskridande handel med AI
- Och en hel del annat …
Internet of things på stark frammarsch – störst nytta inom logistik och supply chain
Det pratas inte längre lika mycket om IoT – Internet of things – men det tycks göras desto mer. En aktuell studie från PwC visar att 71 % av större tillverkande företag antingen redan driver pågående projekt inom IoT eller utvecklar och testar lösningar.
Enligt studien är en stor andel av de tillfrågade företagen aktiva inom analytics (73 %) och artificiell intelligens (63 %), vilket är två viktiga nycklar för att få ut effekterna av IoT-satsningarna. De tillverkande företagen använder främst IoT i olika tillämpningar i egna produktionsanläggningar (60 %) eller i sin supply chain med partners (57 %) samt med kunder (58 %) och med slutanvändare (42 %). De högst rankade fokusområdena för IoT-satsningarna är inom logistik (50 %) samt supply chain (47 %). Tillverkarna ser optimistiskt på IoT. Hela 93 % anser att fördelarna är större är riskerna och 68 % planerar att öka sina IoT-investeringar de kommande två åren.
Risker och hot
De risker som upplevs med IoT sammanhänger med cybersäkerhet, där 53 % uppgav att de är mycket oroade över cyberhot av olika slag. De tillfrågade företagen uppges även se frågor om dataintegritet och etiska frågor som betydande utmaningar i samband med sina IoT-satsningar. För att möta dessa hot och risker så investerar tillverkningsföretagen i allt mer robusta tekniska plattformar, bättre datahantering och arbetar för att stärka medarbetarnas medvetenhet och arbetskultur kring säkerhets- och integritetsfrågor.
”Stora vinster med en professionell sälj- och verksamhetsplanering”
Chalmersforskarna Patrik Jonsson och Roger Lindau genomförde under 2018 en enkätundersökning med fokus på S&OP-processer (Sales and Operations Planning) i nordiska företag. Syftet med undersökningen var att kartlägga hur svenska och nordiska företag arbetar med sin sälj- och verksamhetsplanering, vilka de vanligaste utmaningarna är och vilka effekter som åstadkoms med S&OP.
– Vi kan konstatera att i princip alla medverkande företag arbetade med en process som kan betraktas som sälj- och verksamhetsplanering varav ungefär två tredjedelar hade implementerat en formell S&OP-process enlig skolboken, det vill säga en som inleds med planering av kundernas kommande års efterfrågan, vilket ligger till grund för preliminär planering av produktionsresurser, och som sedan följs av utvärdering och balansering av försäljnings- och produktionsplaner i ett planeringsmöte och avslutas med beslutsmöte på företagsledningsnivå. Men väldigt få har en avancerad process enligt vårt sätt att se det och inget företag i undersökningen hamnade på den allra översta mognadsnivån, säger Patrik Jonsson, professor och avdelningschef vid avdelningen Supply and Operations Management på Chalmers.
”S&OP är en strategisk process”
S&OP är en vital verksamhetsprocess som syftar till att planera hela försörjningsflödet med utgångspunkt i förmodad försäljning och uppströms till produktion och varuförsörjning. Syftet är att utifrån ett ledningsperspektiv skapa en optimal match mellan tillgång och efterfrågan och därmed öka verksamhetens effektivitet och konkurrenskraft. Den aktuella enkäten visar att de flesta företag arbetar med S&OP, men att det finns en stor förbättringspotential och mycket att vinna på ett mer strukturerat och strategiskt arbetssätt.
Undersökningen visar att några av de komponenter som saknas eller är problematiska för de flesta företag är att koppla in- och utfasningsplanering av produkter till S&OP och att i de gemensamma funktionsöverskridande mötena fokusera på antaganden, möjligheter och olika scenarier vilket är avgörande för att S&OP ska bli en verkligt strategisk process. Dessutom har alla företag i olika grad problem med att deras S&OP-planering blir alltför detaljerad och kortsiktig.
– Det är viktigt att poängtera att en professionell och ambitiös sälj- och verksamhetsplanering i grunden handlar om processen, det vill säga att alla berörda funktioner inklusive högst ansvariga chefer planerar och samverkar tvärfunktionellt på en övergripande nivå med ett långsiktigt fokus. Det gäller att skapa förutsättningar för att planera för olika scenarier, tidigt identifiera svaga punkter och möjligheter i försörjningskedjan, arbeta proaktivt och snabbfotat med olika förändringar och förbättringar och utvärdera konsekvenser av olika scenarier, förklarar Patrik Jonsson.
Styrmedel för den högsta ledningen
De båda forskarna understryker att S&OP måste involvera den högsta ledningen i företaget eller affärsområdet för att processen ska bli riktigt bra och resultera i att planeringen blir ett kraftfullt styrmedel för ledningen. Men enkätundersökningen visar att ledningen är involverad väldigt begränsad omfattning i alla typer av företag, utom de med mest mogna processerna. Av enkäten framgår att den främsta orsaken till detta är att ledningen saknar kunskap om planering och S&OP.
– De mest mogna företagen har förstått vikten av att högsta chefen deltar aktivt i arbetet. S&OP är ett verktyg för vd eller affärsområdeschefen att kunna gasa och bromsa vilket kan vara avgörande för verksamhetens marknadsutveckling, finansiella utveckling och aktiekurs, om det är ett noterat företag, säger Roger Lindau, som har en forskarbakgrund från Chalmers, lång näringslivserfarenhet och numera är verksam som Senior Executive Advisor Supply Chain Management på Oracle.
Låg IT-mognad
Även om S&OP främst handlar om att få till en gränsöverskridande planeringsprocess så betonar Roger Lindau betydelsen av att ha ett IT-stöd som skapar förutsättningar för en verkligt vass sälj- och verksamhetsplanering.
– Jag har jobbat med S&OP i många företag och i ärlighetens namn är det väldigt få som har anammat en verkligt genomtänkt och fullödig sälj- och verksamhetsplanering. Ett tecken på den relativt låga mognadsgraden är en studie av Gartner som visar att 85 % av våra större företag fortfarande inte använder sig att ett modernt IT-stöd för sin S&OP, säger Roger Lindau och berättar att en stor majoritet av de undersökta företagen använder excel och power point för sin sälj- och verksamhetsplanering, trots att det idag finns många avancerade, mycket kraftfulla IT-lösningar.
– För att kunna arbeta med ”what if”, scenarieanalyser utifrån olika antaganden behövs det verktyg där man snabbt och gränsöverskridande kan planera och planera om för olika scenarier, och det krävs om du ska utveckla din S&OP till en mer strategisk process. Även här tror jag att det saknas kunskap om de IT-lösningar som finns och vad de kan åstadkomma.
Nytta och förväntade resultat?
Enkäten visar att de företag som har etablerat en S&OP-process och kontinuerligt utvecklar denna hamnar på de översta mognadsnivåerna och får ut bäst resultat av sitt arbete.
– De som redan är bäst är de som arbetar mest med att fortsätta att utveckla sin S&OP, det vill säga att bli bra med S&OP kräver långsiktigt och målinriktat arbete. Det är en förändringsresa för de flesta företag och det gäller att vara uthållig och strukturerad i det arbetet. Vi kan också se att utveckling av S&OP-processen ger resultat. När vi jämför de företag med avancerad S&OP med de utan avancerad S&OP så uppnår de avancerade företagen en jämförelsevis bättre lageromsättningshastighet, bättre kapacitetsutnyttjande, högre leveransservice och marknadstillväxt än de mer omogna företagen, konstaterar Patrik Jonsson.
Den 11 december inbjuder Oracle dig som är intresserad till konferensen The S&OP Challange – take control of your supply chain i Stockholm, Epicenter. Vid konferensen presenterar Patrik Jonsson enkätundersökningen och dessutom medverkar Volvo, Tetra Pak och Oracle med presentationer.
OM UNDERSÖKNINGEN
Undersökningen – Sales and operations planning in Nordic countries 2019: A study of maturities and Performances – genomfördes under 2018 och baseras på svar från totalt 132 företag. 84 % av de svarande är tillverkande företag och 16 % distribuerande. Ungefär hälften av företagen tillverkar komponenter och material. Den andra hälften tillverkar slutprodukter och har grossister/åf som kunder och en mindre andel levererar till konsument. 51 % av de medverkande företagen har fler än 1 000 anställda och 19 % är mindre företag med färre än 200 anställda.
S&OP – SALES AND OPERATIONS PLANNING
Sälj- och verksamhetsplanering – på engelska: Sales and Operations Planning, S&OP – kan definieras som en process på företagets ledningsnivå och innefattar att utarbeta och fastställa övergripande planer för försäljnings-, produktportföljs- och produktions-/försörjningsverksamheten. Det övergripande syftet är att skapa balans mellan tillgångar och efterfrågan så att företagets effektivitet och konkurrensförmåga främjas. Processen gör det genom att samordna de mål och planer som olika avdelningar och funktioner arbetar mot och att samordna alla aktiviteter i ett företag som påverkar och berörs i materialflödet och resursutnyttjandet.
NetOnNet levererar i tamburen
Elektronikkedjan NetOnNet vill ge sina kunder enklare och snabbare leveranser och inför därför leverans till Instabox och leverans in på hallmattan för sina kunder i Storstockholm.
Med hjälp av Instabox 350 smarta skåp på en rad orter runt om i landet kan kunderna nu beställa varor och hämta dem utan att stå i kö. En lösning som når 7,5 miljoner kunder i Sverige. Kunder i Stockholmsområdet som använder det digitala låset Glue Lock kan nu dessutom välja att få sina inköp levererade direkt in på hallmattan, tack vare ett samarbete mellan Best Transport och teknikbolaget Glue. På det sättet behöver kunden inte vara hemma när paketet levereras.
– Det är kul att kunna erbjuda våra kunder ytterligare ökad valfrihet. Med hjälp av Instabox kan kunderna se en ganska exakt tid för leverans och dessutom välja ett skåp som passar bra rent geografiskt. För större varor som passar bra för hemleverans är det väldigt roligt att kunna erbjuda leverans hela vägen in i hemmet utan att kunden behöver passa en tid för att vara på plats, säger Stefan Svensson, logistikchef på NetOnNet.
Pågen blir mer klimatsmarta med Descartes
Genom införandet av ruttplaneringsverktyget WinRoute från Descartes tar Pågen ett kliv på vägen mot mer klimatsmarta transporter. Med det nya systemet får Pågens medarbetare även ett verktyg som underlättar deras arbetsplanering samtidigt som löftet till kunderna bibehålls.
– Vi ser ett allt större behov av att oftare kunna planera om våra transporter och räknar nu med att kunna skapa mer tid hos kunderna, vilket är viktigt då våra medarbetare sköter merförsäljningen ute i butikerna, säger Christer Lindgren, försäljningschef på Pågen AB.
Klimatsmart planering
Pågens så kallade regionplanerare behöver i sitt arbete bland annat ta hänsyn till hur många medarbetare som står till förfogade, hur aktuella avtal med butikerna ser ut, hur många butiker som ska besökas och utifrån det fördela besöken på olika rutter. Införandet av WinRoute beräknas mot den bakgrunden både förenkla transportplaneringen, medarbetarens arbetsvecka och resultera i färre mil på vägen och därmed en mindre miljöpåverkan.
– Effektiv ruttplanering är viktigt för oss ur flera perspektiv. Får vi en större exakthet i vår planering så minskar vi antalet mil som körs och når därmed snabbare så klimatsmarta transporter som möjligt, säger Ulf Karlsson, logistikchef på Pågen.
Amazons resultat dyker med kostsamma leveranser
För tredje kvartalet i år levererar Amazon en en försäljningsökning på 24 %, och omsättningen landar på 70.0 Miljarder dollar. Däremot faller lönsamheten med närmare 30 %, vilket hänförs till de kostnadsfria endagsleveranser som Amazon erbjuder allt mer frikostigt. I en kommentar konstaterar Amazons vd och grundare Jeff Bezoz ”att det är en stor investering, men som är långsiktigt rätt för kunderna. Trots att det verkar ologiskt så genererar de snabba leveranserna den lägsta klimatpåverkan eftersom produkterna levereras från anläggningar som ligger väldigt nära mottagarna.” Som så ofta när det kommer till hållbarhet så är sambanden ofta komplexa och det som verkar fel kan vara rätt.
I dagarna meddelar Amazon även att man inför två-timmars-leverans av livsmedel för alla sina Prime-medlemmar som handlar på Whole Foods, en dagligvarukedja som sedan ett par år ägs av Amazon. Möjligen något att benchmarka för våra egna dagligvarukedjor …
.
SCE #5
Nu har årets femte utgåva av Supply Chain Effect materialiserats. Temat är e-handelslogistik och omnikanal men vi har även högintressant innehåll om bland annat S&OP, sälj- och verksamhetsstyrning och om det ökade behovet av supply chain kompetens i styrelser och företagsledningar.
- Tema: E-handelslogistik och omnikanal
- Intervju: Julian Lee: ”De bästa har förstått att e-handel är logistik”
- Omnikanal – ett eldprov för logistiken av Mats Abrahamsson och Erik Sandberg
- Patrik Jonsson och Roger Laurin: ”Stora vinster med en professionell sälj- och verksamhetsplanering” – Ny studie om S&OP från Chalmers ger besked.
- Per Ljungberg: ”E-handeln och logistikbranschen måste ta ett gemensamt hållbarhetskliv”
- ”Dagens styrelser saknar nödvändig kunskap om supply chain och logistik”
Kylskåpsleverans från Walmart
I somras lanserade amerikanska dagligvarujätten Walmart den nya tjänsten InHome Delivery. Fyra månader senare påbörjas leveranser till konsumenternas kylskåp. I ett första steg erbjuds tjänsten till en miljon kunder.
Lanseringen av tjänsten är ett steg i Walmarts intensiva arbete för att vara den ledande e-handelsaktören i den amerikanska dagligvarubranschen. I tuff konkurrens med Amazon och andra aktörer lanseras oavbrutet nya leveranskoncept på den nordamerikanska marknaden. Målet, säger Walmart i en blogg, är att förenkla konsumenternas vardag maximalt. Leveranserna till kylskåpet möjliggörs av ett smart lås som gör det möjligt för Walmarts chaufförer att få access till hemmet. När varorna levereras så är leveranspersonalen utrustad med en liten kamera som filmar hela leveransförloppet och därmed gör det möjligt för konsumenten att på distans se hur leveransen utförs. InHome Delivery kostar 19,95 dollar (ca 200 kr) per månad och förutsatt att konsumenten handlar för minst 30 dollar per gång så kan tjänsten användas obegränsat.
”Fokuserar det stora och systemmässiga”
Mässan och konferensen Logistik & Transport genomfördes första gången redan 1995. Under åren som gått har evenemanget etablerats som något av en institution och en naturlig mötesplats för hela branschen. Logistikprofilen Pär Sandström har sedan 2011 varit ansvarig för den allt populärare konferensen. I perspektiv ser han en logistikutveckling som rusar på i en allt snabbare takt och ställer allt högre krav på kompetens och anpassningsförmåga.
– De senaste åren har konferensen ökat med 20 % per år. Jag tror den främsta orsaken är att det finns ett sug efter ny kunskap, insikter och inspiration i en tid då väldigt mycket förändras snabbt i logistikbranschen, säger Pär Sandström.
Årets konferens återspeglar onekligen den intensiva utvecklingen inom logistik och transport. Konferensens inledande spår har fått titeln ”Ständig förändring”, vilket sätter fingret på läget i branschen.
– Vi har försökt skapa en konferens där vi fokuserar mer på det stora, genomgripande och systemmässiga och mindre på logistikens enskildheter. Ambitionen är att bredda perspektiven och belysa de stora drivkrafterna bakom dagens logistikutveckling och formulera vilka konsekvenserna av detta blir.
Bredare perspektiv
Det mer övergripande perspektiven kommer bland annat förmedlas av Säpochefen Klas Friberg, fastighetsmagnaten Sven-Olof Johanson, Apoteagrundaren Pär Svärdson och infrastrukturminister Tomas Eneroth samt en mängd andra talare som inte har den typiska logistikbakgrunden.
– Många av våra konferensdeltagare arbetar som chefer och specialister inom logistik, produktion och inköp. De vet redan väldigt mycket om olika enskildheter inom sina områden och efterfrågar därför kunskap om hur områden som AI, hållbarhet, digitalisering, geopolitik och annat påverkar och utmanar.
Förändringsdrivande trender
Pär Sandström är en reflekterande person med ett stort intellektuellt intresse som han får utlopp för som ordförande i Logistik & Transports konferensråd. Samtidigt arbetar han väldigt verksamhetsnära och praktiskt som logistikkonsult i näringslivet och styrelseledamot i ett antal småföretag.
– Det är väldigt roligt att få ägna sig både åt de stora förändringsdrivande trenderna och åt det praktiska och vardagsnära. Utmaningen för mig, precis som för våra konferensdeltagare är att förstå drivkrafterna bakom förändringar, dra slutsatser om dess konsekvenser för affären inklusive logistiken och sedan rätt använda hanteringskompassen för verklighetens små och stora navigeringsproblem på ett sätt som stärker konkurrenskraften i den egna verksamheten.
Logistik & Transportkonferensen 2019 består av följande konferensspår: Ständig förändring, Varans väg till kund, En traditionell bransch under digital och grön transformation, Teknikrevolutionen, I huvudet på en logistikchef, Logistikens Start-Ups, Transportslag i samverkan för säkra och hållbara transporter, Entreprenörskapets drivkrafter.
Namn: Pär Sandström
Yrke: Logistikkonsult och styrelseledamot i ett antal mindre verksamheter
Aktuell som: Ordförande i konferensrådet, Logistik & Transport
Passion: Skidåkning – var skidlärare i ungdomen och tillbringar numera ett par månader om året i franska alperna.