Nya investorer i Adnavem – tar in 4 miljoner dollar i investeringsrunda

Göteborgsbaserade Adnavem, som tillhandahåller en digital plattform för köp av sjöfraktstjänster, utvecklas snabbt med de nya investerarna Runa Capital och Spintop Ventures som tillför ytterligare 34 miljoner kronor till bolaget. I juli månad stängde Adnavem en finansieringsrunda på cirka 4 MUSD det vill säga kring 34 miljoner kronor. De nya delägarna är Runa Capital samt Spintop Ventures. Runa Capital, som är den största investeraren, är en global fond med fokus på mjukvaruföretag, med kontor i Palo Alto, Berlin, Paris, London och Moskva. Spintop Ventures är en svensk fond som fokuserar på tech-bolag med nordisk koppling.

– Vi tror starkt på Adnavem och ser stor potential med att automatisera en så traditionell bransch. Teamet bakom Adnavem är först med att bygga en sofistikerad och automatiserad lösning där transportköparen helt kan skippa mellanhänder till transportörerna samt arbeta digitalt med självbetjäning. Vi är övertygade om att Adnavem kommer att bli en global plattform för internationella containerfrakter och att de kommer att etablera nya standarder i branschen, säger Dmitrij Chikhachev, General Partner på Runa Capital.

– Adnavem har ett unikt och mycket skalbart erbjudande som kommer att förändra hur transportköpare arbetar med containerfrakter. Företaget revolutionerar branschen och tillhandahåller stort värde till både, transportköpande kunder och logistikleverantörer samt andra partners. Adnavem har goda möjligheter att växa snabbt då affärsmodellen är mycket skalbar, vilket också gör det till ett mycket intressant företag att investera i”, säger Sami Niemi, Partner på Spintop Ventures.

Adnavem, som har sitt säte i Göteborg, har idag verksamhet i Kina, Singapore och Sverige. Planen är att fortsätta skala upp och utvidga marknadsnärvaron i fler länder. Det nya kapitalet ska användas för att utveckla marknadsplatsen ytterligare och lansera tjänsten på nya marknader, i första hand i Europa.

Scandinavian Cosmetics automatiserar med Element Logic

Scandinavian Cosmetics, en ledande distributör inom skönhetsprodukter, ska automatisera och centralisera sin lagerverksamhet vid ett nytt lager i Malmö. Element Logic har valts som partner för uppförandet av en ny automatiserad Autostore-anläggning.  

– Vi har tydliga tillväxtambitioner där vi genom investeringen i AutoStore skapar optimala förutsättningar för att snabbt och enkelt kunna skala upp vår lagerkapacitet. Samtidigt är vi stolta över att kunna erbjuda våra medarbetare en ny, modern och attraktiv arbetsplats, säger Joakim Johnsson, CEO på Scandinavian Cosmetics.

Idag driver företaget ett flertal manuella lager i Sverige och Norge men har beslutat att samla hela sin verksamhet i ett nytt centrallager i Malmö. Det nya lagret blir 6 000 kvadratmeter och innehåller en AutoStore med kapacitet på 30 000 lådor. För att möta Scandinavian Cosmetics behov på cirka 900 orderrader i timmen kommer 35 robotar arbeta med att förse AutoStore-lagrets arbetsstationer med lådor för plock och pack. AutoStore-anläggningen planeras vara i drift under våren 2021.

– Projektet tillsammans med Scandinavian Cosmetics har varit väldigt spännande, med stort fokus på effektivitet och skalbarhet. Vi är glada och stolta över förtroendet och ser fram emot ett framgångsrikt samarbete tillsammans med Scandinavian, säger Thomas Karlsson, VD på Element Logic.

Scandinavian Cosmetics grundades 1984 i Malmö. Bolaget har cirka 110 anställda inom försäljning, marknadsföring, ekonomi, PR, human resources, logistik, lager och kommunikation. 

Amazon levererar 66 % med egen transportkapacitet

Amazons stora framgångar handlar i grunden om ett extremt kundfokus i kombination med en närmast manisk innovationssträvan. De båda grundbultarna – i kombination med en jakt på ökad lönsamhet – är också bakgrunden till bolagets allt mer omfattande investeringar i egen transport- och leveranskapacitet.

Några exempel på senare års satsningar är lanseringen av egen flygfraktsverksamhet 2016 (Amazon Air), förvärvet av 33 flygfraktplan 2018 och beslutet att öppna en egen amerikansk flygfrakthub med ytterligare ett fyrtiotal egna plan. Utöver flygfrakt satsar Amazon även på att utveckla mängder av digitala lösningar och man förvärvar både företag och patent inom transportområdet för transportrelaterad tillämpning, exempelvis teknik för självkörande fordon och mycket annat. Andra exempel är logistik- och teknikjättens leveranssatsningar bildandet av Amazon Restaurants som levererar mat från egna och andras verksamheter. Ett annat välkänt exempel är förvärvet av dagligvaruhandlaren Whole Foods Market som säkerställer snabb utlämning av paket över hela den nordamerikanska kontinenten. Dessutom satsar Amazon oavbrutet på att utveckla nya leveranskoncept, investerar i egna bilar och lastbilar sms i allt mer egna sjöfraktslösningar.

Men varför satsar Amazon så stort på egen transport- och leveransförmåga?

I grunden handlar dessa enorma investeringar om att leva upp till kundlöftet att inte bara göra kunderna nöjda utan ”förtjusta”(”absolutely delighted”). För att lyckas måste leveranssystemen vara snabba och effektiva på samma gång. Effektiviteten handlar krasst om att öka de egna marginalerna som under lång tid var obefintliga i Amazons logistik och e-handelsverksamhet. Amazon lyckas med det mesta man företar sig och sedan ett par år är bolaget en konkurrenskraftig och hypereffektiv transportör. Med de egna transport- och leveransverksamheterna har bolaget tagit greppet över både kostnader och leveransservice med ökade marginaler som följd. Sedan 2018 har nettomarginalen i Amazon förbättrats från 1,7 % till närmare 5 %. Och numera kommer lönsamheten inte enbart från Amazons Web Services utan även från kärnverksamheten.

Transportjättarna hotas

Amazons framgångar inom området transport och leverans är redan ett betydande hot mot de etablerade fraktjättarna och transportbranschen i vidare mening. Ett tecken på detta är att FedEx valde att avstå från att förnya sitt transportsamarbete med Amazon förra året. Hela transport- och logistikbranschens utveckling drivs på av Amazons snabbfotade och innovativa agerande. Ett tydligt bevis är att de traditionella spelarna i den konservativa transportbranschens satsar allt mer på tekniksatsningar som ska öka kundvärde, service och förhoppningsvis matcha Amazons överlägsna effektivitet.

Transporterar nu 66 %

Enligt ShipMatrix – ett amerikanskt mjukvarubolag inom transport management och transportvisibilitet  – utför Amazon nu cirka två tredjedelar (66 %) av alla sina transporter på egen hand, att jämföra med 54 % för enbart ett år sedan. Enligt ShipMatrix egna data levererade Amazon på egen hand 415 miljoner paket enbart under juli månad. Enligt ShipMatrix grundare, Satish Jindel, kommer Amazon att fortsätta att leverera allt mer av sina egna paketflöden, kanske uppemot 80 %, vilket innebär att UPS, FedEx och andra stora paketbolag kommer att behöva ersätta de volymer som förloras när Amazon bygger upp allt mer egen transportkapacitet inom alla transportslag och på lite längre sikt svara upp mot Amazons tekniska överlägsenhet. Satish Jindel konstaterar att e-handelns extremt snabba tillväxt just nu beror på att många företag har börjat återhämta sig och han förutspår att kvartal tre 2020 kommer att resultera i en ”all time peak”.

https://www.cnbc.com/2020/08/13/amazon-is-delivering-nearly-two-thirds-of-its-own-packages.html

Positiva inköpschefer vittnar om en stark återhämtning i ekonomin

Inköpschefsindex – PMI – är sedan decennier en pålitlig konjunkturmätare. Under juli månad steg PMI till 51,0, vilket innebär att ekonomin i produktionsindustrin är tillbaka i den så kallade tillväxtzonen. Sammantaget växte PMI-produktion och PMI-tjänster med 3,4 indexenheter i juli till 51,0 från 47,6 i juni.

– Tillverkningsindustrin är därmed tillbaka i tillväxtzonen för första gången sedan februari i år och konjunkturen i svensk tillverkningsindustri fortsätter att återhämta sig i snabb takt efter den djupa nedgången i våras, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank.

Inköpschefsindex för privata tjänstesektorn (PMI–tjänster) ökade i juli till 54,8 från uppreviderade 50,9 i juni. Det är tredje månaden i rad som indexet stiger och är nu på den högsta nivån sedan februari.

Schenker Logistics storsatsar i Torsvik

– Vi går från knappt 22 000 kvadratmeter till drygt 39 000 och vi räknar med att det kommer att skapa cirka 50 nya arbetstillfällen när anläggningen är i full drift, säger Håkan Nydén, Vice President Contract Logistics på Schenker Logistics.

2019 expanderade Schenker Logistics med en ny etablering i Danmark. I linje med företagets tillväxtstrategi byggs nu Torsviksanläggningen ut och blir alltså 39 000 kvadratmeter stor, vilket gör anläggningen till Schenker Logistics näst största i Sverige. I samband med att Schenker Logistics expanderar i Torsvik så uppgraderas fastigheten med bland annat LED-belysning för att optimera energieffektivitet ytterligare samt reducera verksamhetens miljöpåverkan. Med den nya etableringen uppgår Schenker Logistics totala lageryta i Sverige och Danmark till 225 000 kvadratmeter.

Christian Walby ny Sales Manager på Swisslog Norge

I början av maj tillträdde Christian Walby befattningen som Sales Manager på Swisslog Norge. Med rekryteringen förstärker Swisslog ytterligare sin satsning på försäljning av breda standardlösningar för lagerautomation.

– Det ska bli fantastiskt roligt att få arbeta med att ytterligare utveckla segmentet volume sales på Swisslog. Med lösningar som AutoStore® och CarryPick® har vi en enorm tillväxtpotential på en snabbt växande marknad, säger Christian Walby, som tidigare har arbetat i säljledande roller på bland annat, EET Europarts, Optidev och Zetes.

Under sin första tid på Swisslog har Christian fått en intensivutbildning i lagerautomation och de olika lösningar som finns i Swisslogs omfattande utbud. Nu känner han sig inspirerad och förberedd att möta marknaden.

– Jag har lång erfarenhet av att arbeta med logistiklösningar i gränssnittet människa och teknik, men rena automationslösningar är nytt för mig. Vår fantastiska designavdelning har intensivutbildat mig i lagerautomation. Nu är jag redo att dra igång vårt arbete med att utveckla den norska marknaden. Ambitionen är hög, om tre år ska vi bland annat vara first-to-mind vad gäller AutoStore®-lösningar i Norge!

Christian Walby bor strax utanför Oslo i den pittoreska badorten Dröback. Vid sidan om arbetet är han en engagerad pappa, entusiastisk golfare och passionerad tränare och utövare av pistolskytte.  

Francisco Partners betalar 1,5 miljarder och blir majoritetsägare i Consignor

Consignor Group är ett ledande nordiskt mjukvaruföretag med fokus på leverans-hanteringslösningar för e-handel och industri. Bolaget ägs sedan starten för 23 år sedan av grundaren och vd:n Peter Thomsen, som nu överlåter 70 % av aktierna i bolaget till Francisco Partners för 1,5 miljarder kronor, vilket är ytterligare ett i raden av exempel på hur logistiktechbolagen är glödheta för riskkapitalbolagen.

– Våra kunder är bland världens mest framgångsrika e-handels- och industriföretag och de förväntar sig att Consignor kan fortsätta växa och utvecklas för att stödja dem med komplexiteten i leveranshanteringen för deras nuvarande och framtida tillväxtambitioner. Vår nya partner har en djupgående branschinsikt och finansiella resurser för att göra det. Jag är så glad att hjälpa våra kunder med stöd från Francisco Partners, säger Peter Thomsen i en kommentar. Peter Thomsen kommer att fortsätta som vd och delägare i Consignor Group.

Consignor har ca 170 anställda i Oslo, Stockholm, Helsingfors, Köpenhamn, Århus, Bukarest, London och Atlanta. Francisco Partners med kontor i San Francisco, London och New York är ett ledande globalt private equity-företag som specialiserat sig på investeringar i teknik och teknik-orienterade företag. Sedan starten för 20 år sedan har Francisco Partners investerat 24 miljarder dollar i fler än 300 techbolag.

Med kunder som SuperDry, Harvey Nichols, LEGO och svenska NA-KD, har logistik- och IT-jätten Consignor Group positionerat sig i framkanten av sin nisch. Bolaget grundades av Peter Thomsen för 23 år sedan, men har nu fått in en ny majoritetsägare i form av investmentbolaget Francisco Partners. De har nu köpt Consignor i en affär värd 1,5 miljarder norska kronor.

Unifaun får nya ägare

Delivery Management/TMS-bolaget Unifaun får återigen nya ägare. Sedan 2016 ägs Unifaun av private equity-bolaget Vitruvian Partners som i dagarna offentliggjorde att man ingått ett avtal med Marlin Equity Partners om att överlåta sitt ägande i Unifaun. 

– Unifaun har ett mycket starkt renommé vad gäller innovativa molnlösningar för aktörerna i transportsektorns ekosystem. Vitruvian har aktivt stöttat oss i vår tillväxt i Europa, samtidigt som vi har bibehållit vår starka position på våra nordiska kärnmarknader. Nu ser vi fram emot vår fortsatta resa stöttade av Marlin, säger Leif Bohlin, vd på Unifaun.

Unifaun är den storleksmässigt klart ledande leverantören av TA/TMS-system i Norden och expanderar målmedvetet i övriga Europa. Under 2019 förvärvade Unifaun den holländska branschkollegan Transsmart och utökade därmed sin närvaro i Benelux- och DACH-regionerna. Unifaun har cirka 200 anställda i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Holland, Belgien, Tyskland och Polen. Marlin Equity Partners har sitt huvudkontor i Los Angeles, USA och ett europeiskt kontor i London. Marlin investerar i huvudsak i techbolag med goda tillväxtmöjligheter. 

DHL Supply Chain satsar på plattform med AI-driven robotteknik

DHL Supply Chain har i dagarna lanserat en plug & play-plattform med AI-driven robotteknik, i samarbete med Microsoft och Blue Yonder. Robotplattformen uppges förkorta integrerings- och programmeringstiden för nya automationsenheter i lageranläggningar. Lösningen, som bygger på Microsoft Azure IoT och molnplattformstjänster, ger även fler möjligheter att välja robotsystem som ska täcka olika typer av behov.

– Den globala implementeringen av robotar och robotsystem är en viktig del i vår strategi för att hjälpa våra anställda och förbättra kundernas drift, säger Markus Voss, global CIO och COO på DHL Supply Chain. Automation och robotteknik hjälper oss att göra operativa processer mer flexibla, ergonomiska och attraktiva för våra anställda genom att ersätta monotona, repetitiva och särskilt fysiskt ansträngande aktiviteter. Målet är inte att byta ut anställda, utan att ge vår personal roligare och mer intressanta arbetsuppgifter.

Den nya mjukvaruplattformen ingår i DHL Supply Chains omfattande digitaliseringsstrategi, som även inkluderar användningen av tekniker som robotar, så kallade wearables samt dataanalys.

– Vi har över 2 000 anläggningar inom DHL Supply Chain, så vi vet hur komplext, tidskrävande och kostsamt det kan vara att integrera nya robotar i befintliga plattformar och ansluta dessa till våra kunders olika lagerhanteringssystem. Det är just därför den nya plattformen är så effektiv. Vår första implementering av den nya plattformen med 6 River Systems på en av våra anläggningar i Madrid visar redan att integreringstiden minskat med 60 procent. Med framtida implementeringar räknar vi med förbättringar på upp till 90 procent.

Den första implementeringen vid en DHL Supply Chain-anläggning i Madrid har redan visat att den nya plattformen kan minska komplexiteten och påskynda integreringen av robotsystem i ett befintligt lagerhanteringssystem. Samtidigt ger plattformen större flexibilitet i valet av olika robotleverantörer i ett system. Plattformen drivs av Blue Yonders Luminate Platform med maskinlärning (ML). Tack vare plattfomens funktioner för aktivitetshantering så ökar effektiviteten i lagren.

– Att bygga en pålitlig och flexibel försörjningskedja är avgörande för att kunna hantera kundernas föränderliga behov. Genom att digitalisera sina lagerlösningar förenklar DHL integreringen av komplexa IoT-system och öppnar upp för nya affärsmöjligheter inom logistikbranschen. De stora vinsterna finns i tidsbesparing, global skalbarhet, sänkta kostnader och högre säkerhet, säger Sam George, Corporate Vice President Azure IoT på Microsoft.

– Genom att använda Blue Yonders Luminate Platform får DHL en lösning som kan implementeras på alla sina distributionsanläggningar genom en SaaS-applikation i molnet. När det periodvis råder brist på arbetskraft, som under högsäsong, kan DHLs anläggningar nu snabbt ta in en robotleverantör för att öka sin resurskapacitet och ge avlastning till sin personal, säger Johan Reventberg, President EMEA på Blue Yonder.

PostNord testar paketboxar i Stockholm

Efter sommaren kommer PostNord erbjuda leverans till paketboxar för att möta den växande e-handeln och efterfrågan hos svenska konsumenter. Inledningsvis kommer 100 paketboxar placeras på konsumentnära platser runt om Stockholm. Målet är att efter en första pilottest ytterligare utöka leveransmetoden till fler platser i landet.

Enligt PostNord vill allt fler mottagare i Sverige få leverans i en paketbox. Med paketboxar kan mottagaren själv hämta sitt paket dygnet runt. Det skapar även ny kapacitet för att möta de ökande e-handelsvolymerna. 

– Det är en leveranslösning som underlättar för mottagarna och det känns fantastiskt att kunna möta den växande e-handeln med ett smidigt leveransalternativ som har efterfrågats av våra mottagare, säger Helena Sjöberg, Affärsutvecklare inom Last Mile på PostNord Sverige.

Paketboxar har funnits i PostNords danska verksamhet sedan 2008 och leveranssättet har även blivit populärt i Finland, där över 50 procent av leveranserna sker i paketboxar. De paketboxar som nu lanseras i Stockholm baseras på samma teknikplattform som används i Danmark. Konsumenten kan öppna sin lucka på paketboxen, via Bluetooth genom en funktion i PostNords app där Mobilt BankID krävs för identifiering.