Pågen blir mer klimatsmarta med Descartes

Genom införandet av ruttplaneringsverktyget WinRoute från Descartes tar Pågen ett kliv på vägen mot mer klimatsmarta transporter. Med det nya systemet får Pågens medarbetare även ett verktyg som underlättar deras arbetsplanering samtidigt som löftet till kunderna bibehålls.  

– Vi ser ett allt större behov av att oftare kunna planera om våra transporter och räknar nu med att kunna skapa mer tid hos kunderna, vilket är viktigt då våra medarbetare sköter merförsäljningen ute i butikerna, säger Christer Lindgren, försäljningschef på Pågen AB.

Klimatsmart planering 
Pågens så kallade regionplanerare behöver i sitt arbete bland annat ta hänsyn till hur många medarbetare som står till förfogade, hur aktuella avtal med butikerna ser ut, hur många butiker som ska besökas och utifrån det fördela besöken på olika rutter. Införandet av WinRoute beräknas mot den bakgrunden både förenkla transportplaneringen, medarbetarens arbetsvecka och resultera i färre mil på vägen och därmed en mindre miljöpåverkan.

– Effektiv ruttplanering är viktigt för oss ur flera perspektiv. Får vi en större exakthet i vår planering så minskar vi antalet mil som körs och når därmed snabbare så klimatsmarta transporter som möjligt, säger Ulf Karlsson, logistikchef på Pågen.

Amazons resultat dyker med kostsamma leveranser

För tredje kvartalet i år levererar Amazon en en försäljningsökning på 24 %, och omsättningen landar på 70.0 Miljarder dollar. Däremot faller lönsamheten med närmare 30 %, vilket hänförs till de kostnadsfria endagsleveranser som Amazon erbjuder allt mer frikostigt. I en kommentar konstaterar Amazons vd och grundare Jeff Bezoz ”att det är en stor investering, men som är långsiktigt rätt för kunderna. Trots att det verkar ologiskt så genererar de snabba leveranserna den lägsta klimatpåverkan eftersom produkterna levereras från anläggningar som ligger väldigt nära mottagarna.” Som så ofta när det kommer till hållbarhet så är sambanden ofta komplexa och det som verkar fel kan vara rätt.

I dagarna meddelar Amazon även att man inför två-timmars-leverans av livsmedel för alla sina Prime-medlemmar som handlar på Whole Foods, en dagligvarukedja som sedan ett par år ägs av Amazon. Möjligen något att benchmarka för våra egna dagligvarukedjor …

https://ir.aboutamazon.com/news-releases/news-release-details/amazoncom-announces-third-quarter-sales-24-700-billion

.

SCE #5

Nu har årets femte utgåva av Supply Chain Effect materialiserats. Temat är e-handelslogistik och omnikanal men vi har även högintressant innehåll om bland annat S&OP, sälj- och verksamhetsstyrning och om det ökade behovet av supply chain kompetens i styrelser och företagsledningar.

  • Tema: E-handelslogistik och omnikanal
  • Intervju: Julian Lee: ”De bästa har förstått att e-handel är logistik”
  • Omnikanal – ett eldprov för logistiken av Mats Abrahamsson och Erik Sandberg
  • Patrik Jonsson och Roger Laurin: ”Stora vinster med en professionell sälj- och verksamhetsplanering”  – Ny studie om S&OP från Chalmers ger besked. 
  • Per Ljungberg: ”E-handeln och logistikbranschen måste ta ett gemensamt hållbarhetskliv” 
  • ”Dagens styrelser saknar nödvändig kunskap om supply chain och logistik”

Kylskåpsleverans från Walmart

I somras lanserade amerikanska dagligvarujätten Walmart den nya tjänsten InHome Delivery. Fyra månader senare påbörjas leveranser till konsumenternas kylskåp. I ett första steg erbjuds tjänsten till en miljon kunder.

Lanseringen av tjänsten är ett steg i Walmarts intensiva arbete för att vara den ledande e-handelsaktören i den amerikanska dagligvarubranschen. I tuff konkurrens med Amazon och andra aktörer lanseras oavbrutet nya leveranskoncept på den nordamerikanska marknaden. Målet, säger Walmart i en blogg, är att förenkla konsumenternas vardag maximalt. Leveranserna till kylskåpet möjliggörs av ett smart lås som gör det möjligt för Walmarts chaufförer att få access till hemmet. När varorna levereras så är leveranspersonalen utrustad med en liten kamera som filmar hela leveransförloppet och därmed gör det möjligt för konsumenten att på distans se hur leveransen utförs. InHome Delivery kostar 19,95 dollar (ca 200 kr) per månad och förutsatt att konsumenten handlar för minst 30 dollar per gång så kan tjänsten användas obegränsat.

”Fokuserar det stora och systemmässiga”

Mässan och konferensen Logistik & Transport genomfördes första gången redan 1995. Under åren som gått har evenemanget etablerats som något av en institution och en naturlig mötesplats för hela branschen. Logistikprofilen Pär Sandström har sedan 2011 varit ansvarig för den allt populärare konferensen. I perspektiv ser han en logistikutveckling som rusar på i en allt snabbare takt och ställer allt högre krav på kompetens och anpassningsförmåga. 

– De senaste åren har konferensen ökat med 20 % per år. Jag tror den främsta orsaken är att det finns ett sug efter ny kunskap, insikter och inspiration i en tid då väldigt mycket förändras snabbt i logistikbranschen, säger Pär Sandström.

Årets konferens återspeglar onekligen den intensiva utvecklingen inom logistik och transport. Konferensens inledande spår har fått titeln ”Ständig förändring”, vilket sätter fingret på läget i branschen. 

– Vi har försökt skapa en konferens där vi fokuserar mer på det stora, genomgripande och systemmässiga och mindre på logistikens enskildheter. Ambitionen är att bredda perspektiven och belysa de stora drivkrafterna bakom dagens logistikutveckling och formulera vilka konsekvenserna av detta blir. 

Bredare perspektiv

Det mer övergripande perspektiven kommer bland annat förmedlas av Säpochefen Klas Friberg, fastighetsmagnaten Sven-Olof Johanson, Apoteagrundaren Pär Svärdson och infrastrukturminister Tomas Eneroth samt en mängd andra talare som inte har den typiska logistikbakgrunden. 

– Många av våra konferensdeltagare arbetar som chefer och specialister inom logistik, produktion och inköp. De vet redan väldigt mycket om olika enskildheter inom sina områden och efterfrågar därför kunskap om hur områden som AI, hållbarhet, digitalisering, geopolitik och annat påverkar och utmanar. 

Förändringsdrivande trender

Pär Sandström är en reflekterande person med ett stort intellektuellt intresse som han får utlopp för som ordförande i Logistik & Transports konferensråd. Samtidigt arbetar han väldigt verksamhetsnära och praktiskt som logistikkonsult i näringslivet och styrelseledamot i ett antal småföretag. 

– Det är väldigt roligt att få ägna sig både åt de stora förändringsdrivande trenderna och åt det praktiska och vardagsnära. Utmaningen för mig, precis som för våra konferensdeltagare är att förstå drivkrafterna bakom förändringar, dra slutsatser om dess konsekvenser för affären inklusive logistiken och sedan rätt använda hanteringskompassen för verklighetens små och stora navigeringsproblem på ett sätt som stärker konkurrenskraften i den egna verksamheten.

Logistik & Transportkonferensen 2019 består av följande konferensspår: Ständig förändring, Varans väg till kund, En traditionell bransch under digital och grön transformation, Teknikrevolutionen, I huvudet på en logistikchef, Logistikens Start-Ups, Transportslag i samverkan för säkra och hållbara transporter, Entreprenörskapets drivkrafter. 

Namn: Pär Sandström

Yrke: Logistikkonsult och styrelseledamot i ett antal mindre verksamheter 

Aktuell som: Ordförande i konferensrådet, Logistik & Transport

Passion: Skidåkning ­– var skidlärare i ungdomen och tillbringar numera ett par månader om året i franska alperna. 

 

H&M:s e-handels- och logistiksatsningar bär frukt

När H&M presenterade sin kvartalsrapport den 3 oktober så blev det tydligt för marknaden att senare års satsningar på e-handel och logistik nu har burit frukt. Försäljningen i digitala kanaler ökade med 30 % under det tredje kvartalet och såväl bruttovinsten som bruttomarginalen ökade.

Ökad försäljning till fullpris, en minskande andel nedsättning (rea) och en ökad tillväxt var andra tydliga förbättringar som rapporterades. E-handel och en strävan att åstadkomma omnikanal har resulterat i en ökad försäljning på nätet med upphämtning och returhantering i butik (blick and collect), fler och snabbare konsumentleveranser och mer flexibla betalningslösningar. H&M fortsätter att investera tungt i sin försörjningskedja för att kunna hantera snabba modesvängningar och säkra en hög tillgänglighet och snabba leveranser.

Parallellt med satsningarna på e-handel, omnikanal och logistik storsatsar klädjätten på hållbarhet. Med utnämningen som en av världens mest hållbara detaljister (Dow Jones Sustainability World Index) så har H&M fått en ytterligare push och anledning att förvalta och bygga vidare på sitt hållbarhetsarbete. Bland annat kommer en storsatsning att göras på en mer hållbar förpackningsanvändning i hela koncernen, gröna last-mile-leveranser, liksom satsningar på ökad energieffektivitet och en mer hållbar produktion.

H&Ms logistiksatsningar intensifierades redan 2017 som en följd av en fallande lönsamhet och ett tapp gentemot huvudkonkurrenten Zara, ägt av Inditex. Inditex rankas av Gartner som världens näst bästa företag vad gäller supply chain management och logistik och bolagets framgångar hänförs ofta till dessa områden.

Europris väljer swisslogs skyttellösning

Europris, Norges ledande lågpriskedja, har valt Swisslog som partner för leverans av ett skyttelsystem för lättgods till bolagets centrallager i Moss, Norge. Swisslog har även valts som automationspartner för det nya automatiserade centrallagret som för närvarande är under byggnation och beräknas tas i drift vid mitten av 2020.

– Vi har fattat beslut om att investera i Swisslogs automatiserade skyttellösning för lättgods, CycloneCarrier. Efter en omsorgsfull analys och utvärderingsprocess kom vi fram till att den lösningen passar vårt flöde och våra produkter bäst. Vi utvärderade ett flertal olika lösningar och leverantörer och bedömde att Swisslogs helhetslösning var den mest genomtänkta och anpassade till våra behov, säger Pål-Christian Andersen, Logistikdirektör på Europris AS. 

CycloneCarrier är en kompakt och yteffektiv lösning som gör det möjligt att effektivt plocka direkt från skytteln till Europris omfattande pallflöde. Europris CycloneCarrier kommer att bestå av 108 skyttlar som opererar i 6 gångar, 6 integrerade stationer för lådplock, 4 dekanteringsstationer samt bansystemen ProveMove och QuickMove. Europris hanterar för närvarande sin varuförsörjning från ett flertal lager som nu ersätts av ett automatiserat centrallager. Spaden sattes i marken i slutet av 2017 och det automatiserade centrallagret ska tas i drift vid mitten av 2020. Anläggningen blir det tredje största lager som någonsin uppförts i Norge. 

Stark Group ruttplanerar med Descartes molnlösning

Nordens största återförsäljare och distributör av byggmaterial, STARK GROUP, väljer Descartes molnbaserade lösning för ruttplanering – en affär som innebär att Descartes system för dynamisk ruttplanering för första gången implementeras i Skandinavien. 

– Våra kunder lägger stor vikt vid snabba, exakta och flexibla leveranser. Vårt mål är att leverera enligt avtal och erbjuda hög kundservice. Det är därför som vi i Norge, Sverige och Finland kompletterar vår lösning i Danmark med ruttplanering från Descartes, säger Per Rimkjær, Project & Transport Manager hos STARK GROUP.

Descartes ruttplanering gör det möjligt för dotterföretagen Beijer Byggmaterial och STARK Finland att optimera användandet av sina distributörers bilar. Det blir möjligt att följa leveranserna i realtid och direkt avisera kunden om förseningar uppstår. Dessutom ingår verktyg för systematisk uppföljning.

– Vi är glada och stolta över att kunna bidra till STARK GROUPs utveckling och framgång. Vår molnbaserade ruttplanering är en lösning med stor funktionalitet och den kommer ge STARK GROUP flera möjligheter som underlättar ruttplaneringen, säger Lars Persson, Sales Director Nordic Region på Descartes.

Ökad elcykling hos DHL

DHL Express satsar på ännu fler elcyklar till Göteborg. Utifrån en nyetablerad cityhub i Nordstan, Göteborgs största köpcentrum, hämtas och levereras inledningsvis 140 försändelser per dag med den fyrhjuliga elcykeln Cubicycle.

Cykelarna som används i Göteborg heter DHL Cubicycle och är en fyrhjulig cykel som har en transportbox med en kapacitet på 125 kg. Från Landvetter transporterar DHL Express, redan färdigpackade, transportboxar som sedan placeras på DHL Express el-lastcyklar som står parkerade för omlastning i cityhubben i Nordstan. För mer än ett år sedan lanserade DHL Express leveranser och upphämtningar med elcyklar i både Stockholm och Malmö, en lansering som uppges ha blivit väldigt uppskattad såväl inom företaget som hos allmänheten.

– Vi har nu fått möjligheten att via en cityhub i Nordstan utöka med el-lastcyklar till Göteborg, vilket vi är mycket positiva till då elcyklar är ett miljövänligt sätt att snabbt hantera mindre paket och dokument i områden där framkomligheten kan vara besvärlig för kurirbilar, säger Henrik Jensen, operationell chef på DHL Express i Sverige.

– Nordstan har ett unikt läge i Göteborg och det är roligt att med små insatser kunna bidra till vad vi tror är starten på en större omställning av trafikmiljön i Göteborg. Denna typ av hub med flera aktörer samlade är unik i Europa. Våra aktörer inser vikten av transportsträckans ”last mile”, säger Magnus Zingmark, hållbarhetsansvarig på Nordstan.

DHL Cubicycle tillverkas av Göteborgsföretaget Velove och elcyklarna exporteras idag till 19 länder.

Tyringe konsult förvärvar Bestin PSS

EDI-specialisten Tyringe Konsult AB förvärvar företaget Bestin PSS AB som erbjuder en molnplattform för processautomation. Företagen uppges komplettera varandra produkt- och kompetensmässigt, vilket stärker det gemensamma erbjudandet inom Business Process Automation.

– Med förvärvet av Bestin kan vi erbjuda våra kunder nya och kompletterande digitala lösningar som kommer förbättra deras effektivitet och konkurrenskraft. Vi blir en starkare leverantör till vår målgrupp av medelstora och stora företag med komplexa varuflöden. Med vårt gemensamma erbjudande i form av produkt och kompetens stödjer vi kundernas verksamhetsprocesser, kunderna får ett ”digitalt flyt” och vi är rätt positionerade för dagens och framtidens behov, säger Fredrik Winbladh, VD Tyringe.

Tyringe Konsult levererar sedan 1978 digitala lösningar inom EDI, tull och transportadministration till medelstora och stora företag med komplexa varuflöden. Tyringe tillhandahåller idag digitala lösningar främst inom EDI, Electronic Data Interchange, för att huvudsakligen förenkla verksamheters utbyte av information och affärsdokument mellan olika system.