Amazon: ”Storskaliga drönarleveranser inom ett antal månader”

På en blog-sida meddelar Amazons Jeff Wilke, CEO för Amazon Worldwide Consumer​, att företaget avser att brett börja med paketleveranser med flygande elektriska drönare inom ett antal månader. De egenutvecklade elektriska drönarna flyga sträckor på upp till 2,5 mil och leverera paket som väger max 2,2 kilo. En drönarleverans från Amazons logistiknätverk ska ta under en halvtimme att utföra.

Jeff Wilke uppger att den senaste drönardesignen har utvecklats kraftigt med avseende på effektivitet, stabilitet och säkerhet och utgör state-of-the-art på marknaden. Drönaren kan starta och landa vertikalt som en helikopter, men flyger mer aerodynamiskt som ett flygplan. Nyligen införde Amazon endagsleverans som standard för tjänsten Prime och möjlighet till samma-dag-leverans. Med drönarleveranser tas ett stort steg mot att ytterligare korta ner leveranstiderna.

https://blog.aboutamazon.com/transportation/a-drone-program-taking-flight

DHL Freight får ny Sverige-vd

Den 1 juni tillträdde Robert Zander som ny VD för DHL Freight Sverige. Sedan 2016 har han varit CFO för Sverige och CFO för verksamheten i Norden & Baltikum. Robert Zander efterträder Pekka Stenqvist som har varit VD för DHL Freight Sverige sedan 2016. Stenqvist kommer fortsatt ha positionen som CEO Norden & Baltikum.

– Sverige är en av DHL Freights viktigaste marknader och kräver därför ett stort fokus. Jag har arbetat med Robert de senaste tre åren och känner mig väldigt trygg med att han ska leda DHL Freight Sverige framåt, att han kommer att utveckla organisationen och att vi kommer nå våra uppsatta mål med honom vid rodret, säger Pekka Stenqvist.

Köper logistikfastigheter för 190 miljarder – ”Ska möta den ökade E-handeln”

Det globalt verksamma fastighetsbolaget Blackstone Real Estate förvärvar logistiktillgångar i USA för motsvarande 190 miljarder kronor. Säljare är private equity-bolaget GLP, med bas i Singapore. E-handelns efterfrågan anges som främsta motiv.

– Logistik är den typ av fastigheter som vi tror mest på för närvarande, och vi ser fram emot att bygga vidare på vårt nuvarande bestånd och möta e-handelns ökade efterfrågan, säger Ken Caplan, global Co-Head på Blackstone Real Estate.

Blackstone’s fastighetsverksamhet förfogar över 1 500 miljarder kronor i investerat kapital och är en av världens största ägare av logistikfastigheter, i Nordamerika, Europa och Asien. Sedan 2010 har Blackstone förvärvat drygt 300 miljoner kvadratmeter fastighetsyta.

Varner fördubblar sin AutoStore

Varner, en av norra Europas största modekoncerner, har valt Swisslog som partner för att bygga ut sitt Europalager i Vänersborg. Det automatiserade lagret byggdes i samarbete med Swisslog och togs i drift 2016. Redan tre år senare behöver anläggningen byggas ut rejält med ytterligare automation.

– Centrallagret i Vänersborg var redan när det byggdes förberett för att ytterligare expanderas inom husets fyra väggar. Vår snabba tillväxt inom e-handeln gör det nu nödvändigt att i princip fördubbla vår AutoStore®-anläggning, säger Anders Eriksson, Supply Chain Director på Varner. 

Utbyggnaden innebär att den befintliga AutoStore®-anläggningen – en automatisk robotlösning för lådor– byggs ut från dagens 60 000 lådor till 116 000 lådor och bestyckas med sammanlagt 224 robotar. Som en del av samarbetet med Swisslog har en ny design av arbetsstationer för plock och pack, inlagring, returhantering och hantering av hängande plagg tagits fram. Anläggningen kompletteras även med ytterligare åtta nya arbetsstationer för plock och pack, fyra stationer för returhantering, 24 sorteringsstationer samt ytterligare bansystem.

– Lagret designades och byggdes med högsta möjliga ambitioner och nu ska det bli ännu bättre. Vi har ett oerhört nära och förtroendefullt samarbete med Swisslog där de tar löpande ansvar för lagrets tekniska drift. Mot den bakgrunden var det självklart att göra den aktuella utvidgningen tillsammans med Swisslogs kompetenta personal, förklarar Anders Eriksson.

Varners automatiserade lager inkluderar, förutom AutoStore®-lösningen, två höglager för pall- respektive lättgods, bansystem för pall- respektive  lättgods, arbetsstationer för plock och pack, internleverans, returhantering, lösning för hängande plagg samt en crossbelt-sorter. Hela processen är datadriven och opereras av Swisslogs WMS SynQ – ”Synchronized Intelligence” i kombination med Varners eget WMS.

Varner är en av Nordeuropas största modekoncerner med närmare 11 000 medarbetare och 1 500 butiker i åtta länder: Norge, Sverige, Finland, Danmark, Island, Polen, Tyskland och Österrike. I koncernen ingår de elva modekedjorna Bik Bok, Carlings, Cubus, Days Like This, Dressmann, Dressmann XL, Urban, Volt, Wow, Levi’s Store och Nike Store.

Läs mer

Gustaf Ljunggren ny VD på orio

Gustaf Ljunggren tillträder som ny vd på logistik- och reservdelsföretaget Orio AB. Gustaf har lång erfarenhet av logistik, bland annat som vd på Inflight Services och Envirotainer. Gustaf Ljunggren startade sin karriär på Unilever, där han arbetade 16 år i olika roller inom supply chain, varav de sista åren med totalt ansvar för supply chain i Norden. Gustav efterträder Jonas Tegström som under fem år som Orios vd har bedrivit ett målmedvetet förändringsarbete.

 – Orio har bedrivit ett stort omställningsarbete och det finns nu en tydlig strategi för bolaget framöver. Vi ser fram emot att ta nästa steg i denna resa med Gustaf som vd, säger Charlotte Hansson, styrelseordförande för Orio AB. 

Orio AB hartvå affärsområden, Parts och Logistics. Parts distribuerar reservdelar till Saab-bilar i 53 länder och anpassar ständigt erbjudandet utifrån bilparkens utveckling och kundernas behov. Logistics är Orios satsningsområde på tredjepartslogistik (TPL) med bas i den breda kompetens som finns inom Orio. Målet är att bli Nordens ledande affärspartner inom TPL.

https://oriologistics.com/

Packrobotar till Amazon

Att automatisera plock och pack är ett hett önskemål från de flesta. Kostnaderna för plockning och packning utgör huvudparten av kostnaden i en lagerverksamhet. Amazon går i täten även inom detta område och installerar automatsik packning i sina 55 amerikanska lager/fulfilment centers. Enligt företagets beräkningar kommer automationen att ta bort 24 packarbetare på varje anläggning, vilket innebär cirka 1 300 medarbetare totalt.

Redan för några år sedan började Amazon testa den automatiserade packningen, där varor färdas längs ett transportband, scannas och automatiskt packas i kundanpassade leveranslådor.

Amazon bedömer att investeringen i den automatiserade packningen kommer att betala sig på två år. En packmaskin kostar cirka 10 miljoner kronor och därutöver tillkommer driftskostnader. Målsättningen är att reducera personalkostnader och öka lönsamheten i verksamheten genom att automatisera de mest arbetsintensiva lageraktiviteterna.


.

Leveransroboten Digit tar paketet till dörren

Den allra sista leveranssträckan inklusive kundmötet har kommit i fokus under senare år. Last mile har blivit den sista metern med målet att både lyckas leverera effektivt och ge mottagaren en bra leveransupplevelse.

Roboten Digit kan helt autonomt navigera in till mottagarens hem och dessutom likt en människa gå upp och ner för trappor. Tanken är att roboten ska samverka med förarlösa leveransfordon och i kombination lösa hela den sista leveransen utan mänsklig medverkan. När en förarlös leveransbil anländer till en viss destination vecklar Digit ut sig själv ur bilens baklucka, tar med sig avsett paket och går direkt till mottagarens dörr. Till skillnad mot flera andra leveransrobotar så är Digit utvecklad för att se ut och gå som en människa .

En intressant fråga är ifall mottagarna kommer att föredra den robotiserad leveransupplevelse framför den mänskliga?

Källa: Business Insider

AI rankas högst I Digital Supply Chain Investment Survey

JDA Software och KPMG har för andra året i rad genomfört undersökningen Digital Supply Chain Investment Survey. Av undersökningen framgår att end-to-end visibilitet i försörjningskedjan i kombination med artificiell intelligens (AI), maskininlärning (ML) och kognitiv analys har högsta prioritet. 

Undersökningen visar att spårbarhet och visibilitet i försörjningskedjan fortsätter att vara det område där flest företagsledare väljer att investera i (77 %). För att uppnå visibilitet uppger 82 % av respondenterna att de planerar att implementera eller testa kognitiv analys under de närmaste 24 månaderna. 62 % uppger att de under de kommande 24 månaderna avser att implementera eller testa AI/ML för att uppnå önskad visibilitet. Av undersökningen framgår även att AI/MI är den teknologi som antas ha störst påverkan på verksamheten (80 %). De företagsledare som besvarade undersökningen anser att AI/ML kommer att få störst betydelse för lageroptimering (51%), prediktiv distribution (45%) samt optimering av distributionsnätverk (42%).

– Det finns en stor uppsida med att implementera teknik som artificiell intelligens och maskininlärning i syfte att förbättra och effektivisera verksamheten. Företagsledare i Sverige, och i andra högteknologiska länder, börjar i allt större utsträckning snegla på en autonom försörjningskedja med prediktiv end-to-end visibilitet. Givet att teknologin och lösningar redan finns där är det hög tid att företagsledare på allvar investerar i nästa generations försörjningskedja och tar kontroll över sina flöden, säger Johan Reventberg, President, JDA Software, EMEA.

DB Schenker väljer Descartes tullsystem

DB Schenker väljer Descartes tullhanteringssystem, GCT, som automatiserar hanteringen av tulldeklarationer och tullager.

– Vi vill uppnå en modernare tullhantering samtidigt som ny EU-lagstiftning innebär stora utmaningar i att hålla vårt gamla system uppdaterat. Med Descartes lösning kan vi producera förtullningar på ett effektivare sätt och förhoppningsvis öka våra marknadsandelar genom ett smartare utbud av tulltjänster, säger Mikael Eriksson, Head of Customs på Schenker AB i Sverige.

Med systemet får DB Schenker en gemensam lösning för tullhantering vid bolagets verksamheter i Sverige, Norge och Danmark. Systemet ger bland annat möjlighet att ta emot och hantera tulldokument elektroniskt och ökar produktiviteten genom att automatiskt generera export- och importdokumentation i en integrerad process.

Amazon lanserar fraktbokningstjänsten freight.amazon.com

I det tysta har Amazon lanserat en digital fraktbokningsplattform rapporterar nyhetssiten Freightwaves. På plattformen erbjuds transportkapacitet till priser som ligger mellan 26-33 procent under de ordinarie marknadspriserna. Syftet med den nya portalen är att erbjuda Amazons kunder att boka transporter till lägre priser och på samma gång säkerställa att man får de priser och den kapacitet som behövs för att Amazon ska kunna växa planenligt och säkra de nyligen lanserade en-dagars-leveranserna. I ett första steg erbjuds plattformen i ett antal utvalda amerikanska delstater.

Amazons godsflöden är redan enorma och bolaget har ett unikt stort nätverk av transportörer och kunder/varuägare. Genom att sammanlänka varuägarna med transportörerna tillvaratas nätverkseffekter och Amazon kan bygga upp en mäklarfunktion där man får större intäktsströmmar från transporterna. Amazon är redan en av världens tio största speditörer av sjöfrakt från Asien till USA och satsningarna på att bygga upp egen logistikkapacitet intensifieras oavbrutet och med digitala verktyg och plattformer som driver effektivitet och reducerar kostnader.

Källa: Freightwaves