IMI Supply Chain Solutions förvärvar Promosoft – stärker erbjudandet för lagerstyrning

IMI Supply Chain Solutions, en nordisk ledande leverantör av logistiklösningar fortsätter sin förvärvsplan med köpet av Promosoft, en leverantör av specialiserade system för digitaliserad lagerstyrning och inköpsplanering. Sammanslagning möjliggör ett ännu kraftfullare erbjudande inom verksamhetskritiska system för logistik och supply chain.

Med förvärvet förbättras kunders möjligheter att optimera sina logistik- och inköpsprocesser. Genom att kombinera IMI:s befintliga expertis inom logistiksystem med Promosofts lösningar för lagerstyrning och inköpsplanering kommer kunder att kunna hantera sina lager och varuflöden ännu effektivare och med större precision.

– Vi är otroligt glada över detta förvärv vilket stärker vårt erbjudande till existerande och nya kunder. Promosofts expertis inom digitaliserad lagerstyrning tillsammans med IMIs mångåriga kompetens inom verksamhetskritiska logistiksystem ger kunderna en heltäckande och integrerad lösning för deras logistikbehov, säger Niklas Rönnbäck vd på IMI. 

– Vi är glada över att bli en del av IMI och vi vet att detta innebär förbättrade möjligheter att erbjuda våra innovativa lösningar till en bredare kundbas. Tillsammans skapar vi en ledande plattform för digital lagerstyrning och inköpsplanering. Jag ser fram mot att dela vårt gemensamma mål att effektivisera och optimera våra kunders verksamheter, säger Promosofts vd Nils Robertsson.

IMI erbjuder effektiva logistiksystem Företaget har en omfattande kundportfölj som inkluderar allt ifrån stora grossister till framgångsrika e-handlare. Promosoft är en ledande leverantör av system för inköp, prognoser och lagerstyrning. Företag använder deras lösningar för att effektivisera sin lagerstyrning, minska lager- och inköpskostnader och öka kundservicen.

GEBHARDT Intralogistics Group förvärvar svenska Else

GEBHARDT Intralogistics Group har förvärvat svenska WMS/WCS-bolaget Else. I ett pressmeddelande konstaterar bolagen att förvärvet är ett strategiskt beslut för den fortsatta utvecklingen av de båda företagen och ett bevis på den ökande relevansen av integrerade mjukvarulösningar för intralogistik.

GEBHARDT Intralogistics Group är en global leverantör av intralogistiklösningar, specialiserad på att utveckla innovativa lösningar för både logistik-och produktionsanläggningar. Else har sedan starten 2001 utvecklat och implementerat Warehouse Management System (WMS) och Warehouse Control Systems (WCS) och har idag över 200 kunder.

– Vi är stolta över att ha övertygat ett så välrenommerat företag som Else att ansluta sig till oss. Tillsammans kommer vi att erbjuda förstklassiga lösningar för att driva intralogistikbranschen framåt, säger Marco Gebhardt, vd för GEBHARDT Intralogistics Group.

Förvärvet av Else AB är ett resultat av långsiktig strategisk planering där de två företagen delar en gemensam vision och filosofi för framtiden för intralogistik. Samarbetet uppges göra det möjligt för Else AB att fortsätta verka som ett självständigt bolag inom GEBHARDT-koncernen och dra nytta av koncernens globala resurser och kompetens.

– Tack vare våra kompetenta och engagerade medarbetare har Else haft mycket nöjda kunder från första början. Vi har vuxit långsamt till 40 anställda. Med GEBHARDT som ägare får vi bättre tillgång till marknaden och förutsättningar att växa mer, säger Elses vd Stefan Bertling och betonar att Else AB kommer att fortsätta att verka självständigt på marknaden och stötta alla befintliga och nya kunder med fortsatt hög kvalitet.

– Våra kunders förtroende för våra produkter och tjänster är ovärderligt för oss och vi vill säkerställa att de fortsätter att få samma utmärkta omsorg och stöd i framtiden, tillägger Ola Persson, styrelseordförande i Else.

Ny vd till TGW Logistics

Henry Puhl lämnar rollen som CTO på KION Group och blir ny vd för TGW Logistics. Han tillträder sin befattning i februari 2024 samtidigt som TGWs nuvarande vd Harald Schröpf går i pension, efter sex år på vd-posten.

– Intralogistik är en stark tillväxtmarknad och TGW Logistics har toppmodern teknologi, ett unikt kunnande och en mycket bra position i Europa och en god potential för att positionera sig starkare även i USA. Vi kommer att använda den transformation som redan har påbörjats i företaget till att lyfta TGW Logistics till högsta ligan av internationella spelare och utnyttja marknadspotentialen optimalt, säger Henry Puhl.

Styrelsen för TGW Future Private Foundation, som äger TGW Logistics, valet av Henry Puhl med hans meritlista, ledarerfarenhet från automationsbranschen och starka identifikation med TGWs värderingar.

– Med Henry Puhl får vi en mycket kvalificerad och empatisk ledare som har en djup förståelse för branschen och en imponerande meritlista. Hans kompetens och den höga graden av identifikation med vår stiftelses filosofi ”Fokusera på människor – lärande och växande” vittnar om rätt blandning av hjärta och intelligens. Dessa egenskaper, tillsammans med hans starka kundorientering, gör Henry Puhl till den idealiska ledaren för TGW Logistics och vi ser fram emot att arbeta med honom, säger Martin Krauss, ordförande för TGW Future Private Foundation.

Stark tillväxt

Under avgående Harald Schröpfs ledning har TGW Logistics vuxit avsevärt, förstärkt sin kompetens och säkrat en plats bland de tio främsta internationella bolagen inom intralogistik och automation. Under de senaste sex åren har omsättningen ökat från 621 till 955 miljoner euro och antalet anställda gått från 2 776 till fler än 4 400.

Ökad satsning på forskning och utveckling

För att ytterligare vässa verksamheten har därför har TGW startat ett transformationsprogram som ska göra företaget mer snabbfotat och konkurrenskraftigt. Bland annat har budgeten för forskning och utveckling ökats med cirka 20 procent till 47,7 miljoner euro. Särskilt fokus kommer att läggas på robotik, artificiell intelligens och digitalisering. Vid sidan av en ny forsknings- och utvecklingsstruktur satsar teknikföretaget även mer på strategiska partnerskap, som samarbetet med SAFELOG, inom området mobila robotar, AMRs.

TGW Logistics intäkter ökade det senaste räkenskapsåret (2022/23) med 3,5 procent till 955,8 miljoner euro och orderingången uppgick till cirka en miljard euro. Under året anlitade bland annat INTERSPORT, ICA, och Picnic TGW Logistics för att automatisera sina processer.

”Logistikbranschen hetare än någonsin”

Trots minskade godsflöden till följd av konjunkturnedgången vill allt fler lära sig mer om hållbara, automatiserade och digitala lösningar. Det är i alla fall slutsatsen av årets Logistik & Transport som genomfördes den 24-25 oktober på Svenska Mässan i Göteborg. Evenemanget noterade i år en kraftig ökning av både antalet utställare och besökare.

När evenemanget avslutades på onsdagen hade totalt 4 248 medverkande registrerats. Det är nio procent upp jämfört med fjolårets mässa, som i sin tur ökade tolv procent mot den året innan.

– Vi upplever ett jättelikt tryck just nu, säger Janne Nilsson, affärsansvarig för Logistik & Transport och han konstaterar att branschen är mitt i en stor omställning, med logistiska utmaningar på såväl lokal som global nivå.

– Samtidigt finns det hållbara och högteknologiska lösningar framme, som många vill veta mer om. Det fick våra besökare ta del av både på mässgolvet och delegaterna i den välbesökta konferensen.

Även antalet utställare ökade markant till 117 stycken företag, vilket är 13 fler än i fjol.
– Men det speglar ändå inte hela sanningen. Dessvärre tvingades vi säga nej till ett 20-tal företag. Nästa år har vi större yta till förfogande och hoppas då kunna välkomna ännu fler utställare, säger Janne.

Omvärldsfaktorer som kriget i Ukraina, stigande räntor och inflation har lett till minskade godsflöden. Samtidigt har konkurrensen om kunderna hårdnat. Jan Nilsson beskriver det som ”ett slagsmål om affärerna”.

– I ett sådant läge blir det allt viktigare att synas på mässan, visa sitt varumärke och vad man har att erbjuda. Att uppslutningen ökar innebär också att mässan breddas. I år hade vi till exempel betydligt fler transportörer bland utställarna. Mycket glädjande!

Uppslutningen var också stor på årets konferens, som genomfördes i samarbete med Dagens Logistik. Upplägget var fyra halvdagspass med lika många teman: Globalisering i gungning, AI-revolutionen är här, Den robotiserade lagerarbetaren och Energiomställning som affärsmöjlighet. Även Öppna scenen på mässgolvet drog storpublik. Högaktuella ämnen togs upp, bland annat kopplat till hur robotisering, automation och AI kan underlätta logistikarbetet samt behovet av ökad snabbrörlighet och motståndskraft i allt mer känsliga försörjningskedjor.

AutoStore lanserar nya robotarna R5 Pro och R5+ Pro

Nu lanserar AutoStore sitt senaste tillskott till R5-serien, robotarna R5 Pro och R5+Pro. De nya funktionerna kommer att förbättra storskaliga operationer genom att frigöra utrymme för fler produkter i lagret, öka produktiviteten och minska kostnaderna.

De nya robotarna uppges vara särskilt lämpade för storskalig e-handelslogistik och flerskiftsoperationer i stor skala, samt ha högre prestanda och ge en bättre totalekonomi (TCO) än tidigare versioner.

– R5 Pro ger en ökad produktivitet per robot under långa driftstider, optimerar utrymmesanvändningen och minskar den totala ägandekostnaden, vilket i slutändan förbättrar kundupplevelsen samtidigt som lönsamheten ökar, säger Carlos Fernandez, Chief Product Officer på AutoStore och pekar på den växande efterfrågan på stora system med hög genomströmning inom e-handelssektorn.

– Med introduktionen av R5 Pro förbättras både vår marknadsposition och vårt erbjudande till kunder som hanterar mycket stora system och har logistikflöden med hög genomströmning, med långa driftstider och ett stort antal robotar, säger Fernandez.

AutoStore grundades 1996 i Nedre Vats på Norges västkust. Bolaget erbjuder fulfilmentlösningar som hjälper företag att uppnå effektivitetsvinster i sin varuhantering. Sedan starten har AutoStore levererat cirka 1 250 system i 50 länder. Företaget har kontor i Norge, USA, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Spanien, Italien, Österrike, Sydkorea, Japan, Australien och Singapore, samt monteringsanläggningar i Polen. All försäljning, distribution och design sker via ett nätverk av kvalificerade systemintegratörer, exempelvis Element Logic, Swisslog, Dematic och Kardex.

”Lugnare marknad, men fortsatt stadig tillväxt”

Ett av världens största företag inom lagerautomation och intralogistik heter KNAPP efter dess grundare Günter Knapp, som 1952 drog i gång sin firma i staden Graz, Österrike. Då hade företaget två anställda. Idag jobbar cirka 7 300 personer på något av företagets 62 verksamhetsställen världen över.

Ett av alla dessa kontor finns i Malmö, varifrån KNAPPs nordiska tillväxt drivs målmedvetet och särskilt kraftfullt sedan något år, då en nordisk storsatsning sjösattes. En satsning som ska resultera i ett mer välkänt varumärke och framför allt i en rejäl expansion i huvudsegmenten hälso- och sjukvård, detaljhandel/e-handel, livsmedel, mode, industri och handel.

Mer mobila robotar

SCE har träffat KNAPP Nordics marknads- och försäljningschef Tobias Henriksson för att diskutera aktuella trender och branschens utveckling.

– All lagerautomation ökar, och jag ser i mina kontakter med företag att intresset för automatiserade mobila robotar (AMRs) ökar särskilt kraftigt. Det har pratats om AMRs ganska länge, men nu händer det på riktigt och de mobila robotarna har blivit en mer etablerad automationslösning som nu finns implementerad här och var och verkligen fungerar, säger Tobias.

Mer återhållsamma fastighetsägare

En annan trend som Tobias upplever i kölvattnet på den ekonomiska avmattningen, de ökade räntenivåerna och överetableringen av lager är att det har blivit svårare att få till ett smidigt samarbete med fastighetsägarna.

– För ett par år sedan var fastigheten och lagerlokalen en icke-fråga. Nu har det blivit svårare för många av våra kunder att få till de förändringar som behövs för att de ska kunna komma vidare med sin lagerutveckling och automation. Kanske beror det på att pengar inte är gratis längre, oavsett orsak så är det en tråkig utveckling eftersom det försvårar och fördröjer våra kundprojekt, säger Tobias och konstaterar att den fortsatt höga efterfrågan på lagerautomation krockar med fastighetsägarnas ökade försiktighet.

Urstark tillväxt – fördubbling på tre år

Marknads- och försäljningsmässigt går det fortsatt mycket bra för KNAPP-koncernen, inklusive den nordiska verksamheten. De senaste tre åren har koncernen mer än fördubblat sin försäljning med fortsatt god lönsamhet. För räkenskapsåret (22/23) rapporterar KNAPP AG drygt 20 miljarder kronor i omsättning, varav den nordiska verksamheten står för ungefär en halv miljard.

– Förra hösten blev det lite stiltje här i Norden, men nu tuffar marknaden på och vi bedömer att marknaden har en positiv utveckling med många projekt som är i uppstart och flera som kommer i gång under 2024 och 2025. Vi växer inte 30-40 procent som under toppåren efter Covid, men vi fortsätter att ha en bra växtkraft, och det tror jag gäller branschen i stort, säger Tobias, och konstaterar att en viss avmattning kan ha sina fördelar:

– Med den enorma efterfrågan på automation i e-handeln och detaljhandeln som följde i spåren av covid-19 så har både vi och branschen som helhet börjat driftsätta många av de projekt som såldes då. Det gör att många har det lite svårt att hinna med, så kanske är det bra med en något lugnare marknad, säger Tobias med ett skratt.

Rockad i Instabee – Fredrik Hamilton lämnar vd-posten

Instabee förändrar ansvarsfördelningen mellan de två grundarna Alexis Priftis och Fredrik Hamilton. Priftis som hittills har varit styrelseordförande tar över som vd samtidigt som Hamilton går in som ordinarie styrelseledamot. Enligt ett pressmeddelande är rockaden resultatet av ett personligt beslut av Hamilton, som är störste ägare i koncernen. Samtidigt är det ingen hemlighet att Instabee förlorar stora pengar och att bolagets värde har rasat under det senaste året.

För ett år sedan gick de båda leverans- och techbolagen Instabox och Budbee samman och bildade Instabee. Då värderades den nya verksamheten till 18 miljarder kronor. Under 2022 omsatte koncernen Instabee Group 2,5 miljarder kronor och gjorde en rörelseförlust på 700 miljoner kronor. Sedan dess har värderingen sjunkit kraftigt, och landar nu kring 6,6 miljarder, vilket indikeras av storägaren Creades nedskrivningar av sitt 5,5-procentiga innehav.

Instabee erbjuder e-handelsleveranser hem och till paketskåp, till mottagare i sex länder. Fredrik Hamilton grundade Budbee och arbetade som vd under en kraftig tillväxtresa för att bli marknadsledare för hemleveranser till konsumenter. Efter samgåendet med Instabox har Fredrik haft rollen som vd. Alexis Priftis, som grundade Instabox, gick in som arbetande styrelseordförande på Instabee, men tar nu alltså över som vd. 

– För ett år sedan påbörjade vi en spännande resa som bjudit på många utmaningar men också skratt och lärdomar. Det har varit ett sant nöje att vara vd under den här tiden och att få arbeta med så många begåvade människor. Men det känns också rätt att nu lämna över nycklarna till Alexis och jag känner mig trygg med att han och resten av organisationen kommer att göra ett bra jobb framåt. Jag ser fram emot att bidra som aktiv ägare och styrelseledamot, säger Fredrik Hamilton.

Martin Randel, investerare och medgrundare av Vitamin Well AB, nShift och Unifaun, växlar över från en roll som ordinarie styrelseledamot till ordförande i Instabee efter Alexis Priftis. Förändringarna uppges träda i kraft med omedelbar verkan.

Sveriges ledande kaffeproducent väljer Swisslog för automatiserat höglager

Arvid Nordquist HAB – Sveriges ledande kaffeproducent och ett nordiskt sälj- och marknadsföringsbolag för egna och andras varumärken – har valt Swisslog som automationspartner för sitt nya höglager och rosteri i Järfälla, norr om Stockholm.

– Vi behöver mer plats för både vår kaffeproduktion och vårt huvudkontor som varit lokaliserat i Solna i snart sextio år. Nu har vi vuxit ur lokalerna och bygger tillsammans med fastighetsbolaget Sagax ett nytt modernt, effektivt och resurssnålt kafferosteri med minimal miljöpåverkan och en bra arbetsmiljö, säger Peter Dannqvist, Supply Chain Director på Arvid Nordquist HAB. 

”Närhet, trygghet och engagemang”

Automationsanläggningen – ett automatiserat höglager för pallar och en ProMove conveyorlösning som automatiskt transporterar kaffet från produktionen till lagret – är dimensionerat för 9 000 pallar och tre pallkranar. I ett första steg byggs och installeras 6 000 pallplatser och två Vecturakranar som styrs och kontrolleras av Swisslogs mjukvara SynQ WMS.  

– Lösningen innebär att vi kan producera kaffe i skift utan att ha bemanning i lagret och dessutom sparar vi mycket plats jämfört med om vi skulle ha byggt ett manuellt pallager, förklarar Peter Dannqvist.  

Redan för ett år sedan slöts ett letter of intent mellan Arvid Nordquist och Swisslog som innebar att Swisslog utvecklade automationslösningen rent konceptuellt. Att valet sedan föll på Swisslog som leverantör av lösningen berodde på en kombination av faktorer. 

– Baserat på den framtagna lösningen har vi fört diskussioner med flera automationsbolag. Bortsett från ett konkurrenskraftigt pris så var det Swisslogs marknadsnärvaro här i Sverige, deras stora engagemang och kompetens som till slut blev avgörande för vårt val. Swisslog kändes bäst och tryggast helt enkelt, säger Dannqvist.  

Bygger i trä 

Det nya rosteriet blir även Sveriges första och ett av få i världen som byggs i trä. Syftet med materialvalet är att bygga hållbart och klimatsmart.  

– Hela byggnaden, utom höglagret, uppförs huvudsakligen i trä vilket minskar koldioxidutsläppen eftersom träet tar upp och lagrar koldioxid även när det sitter i en huskropp. En annan positiv effekt är att materialvalet ger ett minskat buller och färre transporter under byggnationen, berättar Peter Dannqvist. 

– Vi är mycket glada och stolta över att ha fått förtroendet att leverera en energieffektiv och platsbesparande automationslösning till Arvid Nordquist, säger Niklas Nilsson, Sales Manager på Swisslog.  

Första spadtaget för den nya anläggningen har redan tagits och installationerna av automationen kommer att påbörjas under 2024 och hela anläggningen ska vara i drift 1 juli 2025. 

E-barometern: ”Leveransalternativet en viktig faktor vid köpbeslut på nätet – svenska företag kan förlora intäkter”

E-barometern för andra kvartalet 2023, som PostNord släppte i oktober, visar att sex av tio e-handelskunder tycker att en av de viktigaste faktorerna är att få välja hur leveransen ska ske och en av fyra anser att val av leveransdatum är en av de viktigaste faktorerna. Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes, kommenterar rapporten utifrån ett transport- och logistikperspektiv och konstaterar att svensk e-handel behöver optimera och kundanpassa sina leveranser för att inte riskera att tappa kunder.

– Undersökningen visar exmpelvis att 36 procent av svenska e-handelskunder har avstått från köp för att det föredragna leveransalternativet inte har erbjudits. Det är en varningssignal till företagen att begränsningar i möjligheten till val av leverans kan innebära förlorade intäkter, säger Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes.

E-barometern visar tydligt att kunderna uppskattar en pålitlig leverans av sina varor. Något som påvisar vikten av att arbeta med ruttoptimering och en agil planering av transporterna utifrån tillgång och efterfrågan av varor.

– I en tid då det är tufft för svensk e-handel och konkurrensen ökar är det viktigt att titta på hela köpupplevelsen och då är leveransen en viktig nyckel. Både vad gäller leveransform, men också pålitligheten i transporten. Beträffande den aspekten så visar undersökningen att 1 av 5 inte är nöjda med den tidsram som angavs vid den senaste e-handelsleveransen. Så även här finns potential till förbättringar, säger Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes.

Postnord följer i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. E-barometern Q2 2023 baseras på information som har samlats in från detaljhandelsföretag i augusti 2023. Totalt deltog 154 företag deltog i mätningen. Det genomfördes även fyra konsumentundersökningar med hjälp av KANTAR:s webbpanel och dessa genomfördes mellan maj och juli.

Framgångsrik Logistics & Automation – nu är siktet inställt på 2025

Fler än 2 200 unika besökare från 906 företag besökte Logistics & Automations två fullmatade dagar på Kista mässan i Stockholm. Och arrangören EasyFairs är nöjd.

– Vi är nöjda. Många utställare valde att göra en ny bokning för nästa Logistics & Automation om två år, vilket är en bra indikation på att även våra utställare är nöjda, säger Josefin Holmberg, ansvarig för mässan på EasyFairs.

Mässans utställare bestod av ett brett spektrum av automationsbolag, mjukvaruföretag, konsulter och förpackningsspecialister, eftersom årets Logistics & Automation arrangerades parallellt med förpackningsmässan Empack. Den kombinationen ser Josefin Holmberg och hennes team som ett framgångsrecept även inför 2025-års mässa och konferens.

Uppskattade seminarier

På konferensscenen medverkade en rad intressanta talare, bland annat Supply Chain Effects Stefan Karlöf med gäster. Den 4 oktober höll han en mycket välbesökt paneldiskussion på temat Automationsrevolutionen – strategier för framgångsrik lagerautomation tillsammans med Element Logic Swedens försäljningschef Anders Bohlin, Viktor Brandon Leek, Director Logistics Solutions på Toyota Material Handling och Max Helm, Sales Account Manager, SiB Solutions. Den 5 oktober hölls ett likaledes uppskattat seminarium på temat Vägar till ökad motståndskraft och hållbarhet i supply chain, tillsammans med Alexander Dellborg, Sales Director, Northern Europe and Americas på Turck Vilant Systems och Björn Redig, affärsområdeschef Manufacturing på Sonat.