”Saknas en tydlig strategi för lagerautomation”

Logistikforskarna Joakim Kembro och Andreas Norrman publicerade i juni i år forskningsrapporten ”Ett strategiskt avstamp – Nyckelbeslut för att investera i och utveckla ett automatiserat lager”. Rapporten, som är finansierad av Handelsrådet, fokuserar på lagerautomation i den svenska handeln och den innehåller en rad intressanta och delvis överraskande resultat.

– Ett överraskande resultat av studien är att det ofta saknas en tydlig strategi för automationen. Detta var delvis outtalat, men vi märkte att det fanns en omognad, där man ofta börjar bygga sin automation utifrån en oklar strategi, säger Joakim Kembro, docent och lektor på avdelningen för Teknisk logistik, Lunds Teknisk Högskola.

Lite anmärkningsvärt är det förstås att inget av företagen i studien hade en nedskriven eller tydligt uttalad automationsstrategi, även om några av företagen framhöll att automation är en delmängd i en övergripande supply chain strategi. Rapportförfattarna konstaterar att ”större satsningar på lagerautomation kräver stora investeringar och påverkar både företagens operativa verksamhet och strategiska manövreringsutrymme decennier framåt”, och att det mot den bakgrunden är naturligt att en lager- och automationsstrategi formuleras som en del av en övergripande supply chain strategi.

Företagens DNA påverkar

Ett annat överraskande rön är hur pass betydelsefullt företagens olika ägande, kultur, strategi och ledning – eller som det uttrycks i rapporten ”Handels-DNA” – är för hur arbetet med lagerautomation bedrivs.

– Ja, det var överraskande hur stor betydelsen av vilket DNA bolaget har för hur företagen och deras ledningen och styrelse arbetar med sin lagerautoma- tion. Om du exempelvis är ett företag som först och främst ska växa snabbt eller om du är ett bolag som ska vara maximalt operativt effektivt så ger detta en stor påverkan på faktorer som investeringarnas storlek och karaktär, finansiering och återbetalningstid, förklarar Andreas Norrman, som är professor på avdelningen för Teknisk logistik, Lunds Tekniska Högskola.

Drivkrafter för automation

Historiskt har lagerautomation drivits på främst av en strävan efter att öka lagerhanteringens produktivitet och kvalitet, där investeringsbesluten har vägletts i första hand av återbetalningstiden. I ökad grad drivs även besluten av andra faktorer.

– Vi ser att det nu handlar mer och mer även om att säkerställa sin tillväxt, att kunna hantera ökade volymer med befintlig personal, kapa ledtider och hålla jämna steg med konkurrenter som investerar i automation, säger Joakim. Han konstaterar att det sällan är svårigheten att anställa lagerpersonal som driver de svenska handelsföretagens automationssatsningar, vilket däremot gäller i många andra länder världen över.

Automationsmognad i svensk handel

Projektets åtta fallstudier resulterade i en modell som består av fyra olika mognadsfaser – eller ”förståelse- nivåer” – för var handelsföretagen befinner sig på sin automationsresa. På den mest utvecklade förståelsenivån (nivå 4) har företagen gjort ”vidareinvesteringar i kompletterande teknologier” och utmärks av ”en högre grad av sofistikering”.

– Här ser vi att en handfull svenska handelsföretag befinner sig, men generellt sett visar studien att de flesta handelsföretag är i de tidigare faserna av förförståelse, konstaterar Joakim och betonar samtidigt att det har skett en ganska snabb utbredning av lagerautomation i handeln under de senaste åren.

– För 5-10 år sedan låg svenska handelsföretag inte i framkant, men under de senaste åren har Sverige och övriga Norden kommit i kapp och ligger hyfsat långt fram, vilket bland annat medfört att fler automationsbolag etablerar sig och satsar alltmer här.

Nya kompetensbehov

En tydlig effekt av den ökade lagerautomationen är att det uppstår nya kompetensbehov – både utveckling av befintlig personal och rekrytering av nya medarbetare. Och ny kompetens behövs på alla nivåer.

– Det behövs på den strategiska ledningsnivån såväl som på den taktiska och operativa nivån. Några områden som vi särskilt lyfter fram i rapporten är mer kompetens inom produktions- och processutveckling, planering, dataanalys, underhåll, service och IT, säger Andreas.

Studien visar även på ett ökande behov av att arbeta mer genomtänkt med både den fysiska och inte minst med den psykosociala arbetsmiljön.

– Många företag är mest fokuserade på den fysiska arbetsmiljön, men automation leder ofta till mer repetitiva arbetsmoment, mer ensamarbete och många gånger mindre rörlighet. Här finns en stor potential för utveckling, konstaterar Joakim och nämner arbets- rotation och mer av teamarbete som två åtgärder som kan förbättra den psykosociala arbetsmiljön.

Fortsatt forskning?

Andreas och Joakim ser mängder av intressanta områden för fortsatt fördjupad forskning kring lager- automation. Bland annat just hur automation påverkar företagens strategi och behovet av kompetens- och arbetsmiljöutveckling.

– En annan fråga jag tycker är superintressant är hur nästa teknologihopp kommer se ut, alltså hur tekniker som AI, video och IoT kommer att komplettera och utveckla lagerautomationen, säger Joakim.

– Jag tycker även att nätverksdimensionen och uppkopplingsdimensionen är jättespännande, säger Andreas och förklarar:

– Det vill säga hur allt fler varianter av automati- serade lager kommer att fungera i samspel, i större logistiknätverk med flera noder, exempelvis centrallager tillsammans med micro-fulfilment centers. Det är ett väldigt spännande område forskningsmässigt.

DHL bygger ut med iBoxen

DHL eCommerce i Sverige utvidgar sitt befintliga paketskåpsnätverk genom ett fördjupat samarbete med iBoxen. Totalt tillgängliggörs cirka 900 ”nya” paketskåp för DHL:s kunder i ett första steg.

I Sverige har DHL totalt 1 850 ombud och paketskåp, ett nätverk som ständigt utvidgas i takt med en ökad efterfrågan på såväl olika leveransalternativ, som fler och mer lättillgängliga paketombud. Med start i Uppsala börjar DHL nu även erbjuda iBoxen till alla sina e-handlare för att i nästa steg koppla på paketskåpen i övriga delar av Sverige.

– Samarbetet med iBoxen bidrar till vår vision om att alltid finnas där människor bor och rör sig, men också till ett sunt hållbarhetstänk då vi med hjälp av iBoxen inte behöver etablera fler skåp och ombud än nödvändigt, säger Ulrica Phillips, Head of Unattended Deliveries på DHL eCommerce.

Sedan förra hösten kan DHL:s hemleverans­kunder välja att få sina paket­ till iBoxen, till exempel om man inte är hemma eller bortrest. Nu fördjupas samarbetet, och under september/oktober 2023 startar leveranserna till iBoxen i Uppsala. Leveranserna sker under kvällstid, i samband med befintliga hemleveransslingor. Kombinationsleveranserna ger en mycket god synergieffekt där DHL alltså inte har adderat någon ytterligare trafik till stadens gator.

– Vi ser fram emot att DHL, ett av världens ledande logistikbolag, vill fördjupa samarbetet och använda mer av iBoxens infrastruktur, med bostadsnära utomhusboxar. Det kommer bidra till att stärka DHLs erbjudande till e-handlare och konsumenter, säger Calle Keller, COO på iBoxen.

Sett ur ett hållbarhetsperspektiv spelar uthämtningsställen en väsentlig roll då leveranser till ombud och paketskåp sparar upp till 30 procent av utsläppen jämfört med hemleveranser, vilket är ytterligare en anledning till DHL:s satsning på ett utbrett och tätt nätverk.

Smart hantering av tull och tullager ökar lönsamheten

AV MATS NILSSON

Att ha likvärdiga artiklar i tullager och EU-lager har tidigare varit krångligt, ibland till och med omöjligt, och kostnaderna för detta har varit avskräckande för många företag. Men numera finns det nya möjligheter att hantera detta effektivt och få positiva resultat på sista raden.

I dagsläget använder Tullverket elektronisk spårbarhet med hjälp av tullösningar som är integrerade med varuägarens affärssystem i ena änden och Tullverkets eget system i andra änden. Genom en uppstyrd och tajt integration skapas de rätta förutsättningarna för att ha likvärdiga artiklar på både tullager och EU-lager. Denna process öppnar möjligheter att styra sina kundleveranser plockade från rätt lagertyp. Ska leveransen in i EU plockas varan från EU-lagret, ska leveransen ut från EU plockas varan från tullagret i första hand. Denna typ av hantering eller process kallas ibland för ”Best pick” och syftar på ett ekonomiskt optimalt nyttjande av kombinationen tullager och EU-lager.

Bättre likviditet och smartare inköp

För många företag är ett eget tullager ett smidigt sätt att förvara gods som inte ska säljas inom EU direkt vid införseln. Genom att lagra gods på ett tullager förbättras likviditeten och betalningstopparna kapas. Utan tidsbegränsning ligger godset i säkert förvar i tullagret. Först när godset levereras ut behöver eventuella skatter och avgifter betalas. Givetvis ger denna hantering möjlighet att planera större inköp till bättre priser. Ska godset ut ur EU behöver dessutom inte importavgifter betalas för införseln till EU.

Börja med en förstudie

Ett tullfritt lager behöver inte per automatik medföra stora kostnader och en dålig ROI. Ta en ordentlig titt på hur det skulle se ut för ert företag nu och i framtiden. Om man känner sig osäker på vad som gäller finns det hjälp att få från ett flertal företag på marknaden – en förstudie kommer att ge en tydlig vägvisning åt vilket håll det lutar. För framtidens lager- och logistiklösningar är en smidig och automatiserad tullhantering en mycket viktig del, där problem som uppstår snabbt identifieras och tydligt visualiseras för rätt funktioner i företagen. På så vis minskar och till viss del elimineras negativa följdverkningar i nästa led, till exempel kundleveransen.

Egen personal eller tullombud?

Ska man anställa egen personal eller finns det något annat sätt? Ja, denna fråga kan vara viktig att tänka till över. Inte sällan säger företag som tittat på en lösning med en kombination av tull- och EU-lager att personalkostnaderna för den hanteringen skjuter i höjden och att den kostnaden inte kan motiveras. Som med det mesta finns det en alternativ hantering av denna process, nämligen att låta ett ombud sköta tullhanteringen. Däremot kan man aldrig som varuägare ”köpa sig fri” från ansvaret gentemot Tullverket genom att anlita tullombud.

Kan alla använda tullager?

Kan alla använda tullager, eller tullfritt lager, som det också kallas? Det enkla svaret är ja. I princip är det möjligt för alla med en process där produkter levereras in från länder utanför EU. Inom vissa branscher har tullager varit etablerat sedan länge, men jag vill framhålla att det i dagsläget finns fler branscher och därmed företag som har glädje av den här lösningen. Kanske tänker du att; ”Detta har vi redan kollat på för 10 år sedan och det är inget för oss”. Men sedan dess har det hänt mycket. Så gör ett omtag, eller ni som ej har tittat på det – tänk tanken och gör en förstudie om vad ett tullfritt lager skulle kunna ge ert företag i framtiden.

Stora förändringar ger nya möjligheter

Det har skett stora förändringar av såväl globala handelsavtal som av förutsättningarna från Tullverket under de senaste tio åren. Detta öppnar dörren för många nya företag som kan dra nytta av fördelarna med tullager. Tullverket har inte sänkt kraven, det krävs fortfarande 100 procent spårbarhet, men förutsättningarna har förändrats till nytta för en mer effektiv tullhantering.

Låt oss höja blicken och inte bara nörda ner oss i den uppstyrda och något stela tullhanteringen. Sedan lång tid tillbaka har människan sålt och köpt saker. Detta beteende har inte i grunden förändrats över tid, det som har ändrats är hur, var och vad vi köper. Så länge vi inte kan teleportera gods elektroniskt måste vi göra det näst bästa och det är att ha en optimerad supply chain där både transportbokning och tullhantering är nyckelprocesser för att få fram godset med ett enda klick. Så till sist, det är verkligen värt mödan att utforska möjligheterna att optimera tullhanteringen. Korrekt och optimal hantering av tull och tullager har en direkt påverkan på sista raden – och nu finns förutsättningarna!

Read the english version here

Mats Nilsson är Key Accont Manager på PipeChain SCM.

SCE #4 2023

TEMA: FRAMTIDENS LAGER- OCH LOGISTIKAUTOMATION

  • Intervju med Niklas Jalkner. ”Automatisering kommer skilja agnarna från vetet”
  • Kembro & Norrman: ”Saknas en tydlig strategi för lagerautomation”
  • Industri 5.0 och nya kompetensbehov i lagret
  • Människa och maskin i värdeskapande samspel
  • Smart hantering av tull och tullager ökar lönsamheten
  • Trender i lager- och logistikautomation

Optilogic och Langebæk i strategiskt samarbete

Langebaek och Optilogic etablerat ett strategiskt partnerskap med ambitionen att leverera ett ökat värde till nordiska kunder genom ett erbjuda en kombination av Optilogics teknologilösningar och Langebaeks expertis inom Supply Chain Design.

Som en del av det strategiska partnerskapet kommer Langebaek använda Cosmic Frog som Supply Chain Design-teknologi och leverera professionella tjänster på uppdrag av Optilogic. Samarbetet innebär marknaden erbjuds en kombination av Optilogics supply chain design-teknologi och Langebaeks expertis inom områden som nätverksoptimering, kapacitetsplanering och lagerstrategi.

– Vi är glada över att ingå detta strategiska partnerskap med Langebaek. I partnerskap med Langebaek kan vi utöka vår närvaro i Europa, säger Max Mascarenhas, Global Strategic Relationships på Optilogic.

– Partnerskapet kommer hjälpa oss att ge våra kunder möjlighet att effektivisera processer, förbättra analysen av försörjningskedjor och fatta bättre affärsbeslut. Vi har arbetat med Supply Design i många år, och vi är mycket glada över att fortsätta resan med Optilogic. Vi ser partnerskapet som en viktig tillgång för vårt erbjudande på den nordiska marknaden, säger Anders Bartholin, Partner på Langebæk.

Optilogic grundades 2018 och erbjuder mjukvara för supply chain design. Företaget är verksamt globalt och har kontor över hela USA, Kanada och Storbritannien.

Langebæk är ett ledande skandinaviskt konsultföretag inom områdena supply chain management, logistikoptimering och lagerhållning som erbjuder rådgivning på strategisk och operativ nivå baserat på fakta, analyser och beprövade processer.

Hälsokraft effektiviserar sitt lagerplock med över 400 procent

I juni 2023 flyttade hälsokostkedjan Hälsokraft till sitt nya logistikcenter i Tumba. För att fortsätta att serva kunderna effektivt och öka servicegraden investerade bolaget i en AutoStore-lösning från Element Logic. Hälsokraft startades 1993 och bedriver e-handel och butikshandel genom 60 handlarägda butiker över hela Sverige.

– Automationslösningen med AutoStore har på kort sikt inneburit en högre och mer effektiv produktion för såväl in- som utflödet av varor. Dessutom har vi fått en ökad servicegrad och en högre plockhastighet. Den skalbara lösningen ger oss nu möjlighet att fortsätta vår tillväxtresa, samtidigt som vi stärker kundupplevelsen. Utöver den ökade kundnöjdheten ser vi också att våra medarbetare trivs mer, eftersom AutoStore är en smidig och driftsäker logistiklösning. Vi har haft ett fantastiskt bemötande från Element Logic från dag ett vilket har varit en stor faktor till att vi lyckades genomföra en så framgångsrik integration, säger Rani Malk, vd på Hälsokraft.

Den första installationen innehåller 13 500 lådor, men man har redan gjort plats för att kunna skala upp till 15 000 lådor. Dessa kommer att hanteras i AutoStore-griden av 26 robotar, vilket betyder ganska många robotar på liten yta. Det innebär en platseffektiv lösning som ger en effektivitet på 700 binpresentationer i timmen. Därmed blir Hälsokrafts lagerplock 4-5 gånger effektivare än tidigare. I installationen ingår även 6 portar (med plats för 2 ytterligare) i silokonstruktion för att enkelt kunna skalas upp med takeaway bana.. 

– Hälsokrafts betydande ökning i plockeffektiviteten kommer att möjliggöra ännu bättre kundservice samtidigt som förutsättningarna för lönsamhet stärks kraftigt, säger Jörgen Andersson, Sales Director på Element Logic Sverige. 

”Alla vill bli mer agila och motståndskraftiga”

I efterdyningarna av covid-19 och med många störningar i de globala försörjningskedjorna strävar de flesta företag efter att bli mer agila och öka sin motståndskraft. Som ett resultat av den här utvecklingen ökar efterfrågan på optimerings- och planeringsmjukvara kraftigt. I detta avsnitt av SCE600SEC diskuterar vi denna utveckling med Lars Gimbringer och Eriks Sandberg från snabbväxande Optimity Software.

Företag bunkrar personal – ”labour hoarding”

Så kallad ”labour hoarding” är ett fenomen som även förekommer även på svensk arbetsmarknad enligt en ny undersökning från Unionen. Bristen på kompetens, kostnader för rekrytering och förhoppningen om en kort ekonomisk avmattning gör att företagen behåller personal inom områden där det är svårt att rekrytera kompetens, bland annat ingenjörer, IT-personal och medarbetare inom transport och lager.

– Företagen tror att läget snart förbättras igen och då vill man inte riskera att göra sig av med sin viktigaste resurs – kompetenta medarbetare. I stället väljer man att låta personalen jobba kvar. Det är klokt och visar på en långsiktig bemanningsstrategi, säger Tobias Brännemo, chefsekonom på Unionen.

Unionens undersökning pekar på en utbredd kompetensbrist och att tidigare svårigheter att rekrytera avspeglar valet att låta personal ”övervintra”. Liknande undersökningar som nyligen genomförts i EU och Nordamerika tyder på ett likartat beteende även där.

– Men företagen måste också kontinuerligt ta sitt ansvar för kompetensförsörjningen. När man behåller mer personal än vad efterfrågeläget motiverar ger det ett ypperligt tillfälle att satsa på att kompetensutveckla personalen, när tiden nu finns, säger Brännemo.

Undersökningen genomfördes 5–7 september i Unionens Snabbpanel, vilken består av 479 förtroendevalda inom det privata näringslivet. Resultaten i denna undersökning bygger på svar från 261 klubbar, vilket ger en deltagarfrekvensen på 55 procent. Svaren i enkäten kommer från klubbar verksamma på företag som representerar sammanlagt cirka 375 000 anställda i Sverige.

Logility förvärvar AI-bolaget Garvis

Logility – ett mjukvaruföretag för supply chain planning – förvärvar det belgiska logistik-start-upbolaget Garvis, som kombinerar stora språkmodeller (som ChatGPT) med AI-prognoser för efterfrågan i sin AI-lösning för prognoser ” DemandAI+”. I lösningen kombineras generativ AI med algoritmer från maskininlärning, vilket uppges ge möjlighet till en mer modern och intuitiv planering och digitaliserar samarbetet i leveranskedjan och tillgängliggör data för involverade aktörer.

DemandAI+, som är en molntjänst, kommer att integreras i Logility Digital Supply Chain Platform under det kommande året. Enligt ett pressmeddelande kommer detta innebära att Logility erbjuder den enda plattformen för planering av försörjningskedjor som använder sig av generativ AI, avancerade AI-drivna algoritmer och maskininlärning. 

– Planering av supply chains kommer att utvecklas oerhört mycket framöver. Tekniska framsteg, generationsskiften bland dem som planerar samt den höga hastighet som marknaden utvecklas i kommer att få stor betydelse. Med en AI-driven strategi i botten har Garvis revolutionerat hur företag gör efterfrågansprognoser på en alltmer dynamisk marknad. Genom att Garvis blir en del av vår portfölj påskyndar bi arbetet med att nå vår gemensamma vision om att utmana de traditionella gränserna för planering av leveranskedjor, säger Allan Dow, vd/president på Logility.

Med över 70 implementationer har kunder kunnat omvandla köpbeteenden, marknadsdynamik och andra händelser till prognoser för olika produkter, platser och konsumenter. DemandAI+ gör det möjligt för företag att förstå hur de ska reagera på förändringar när de inträffar – vilket i slutändan förbättrar precisionen i prognoserna och servicenivåerna, även för produkter som marknadsförs hårt, är starkt säsongsbetonade eller tillfälliga.

Johan Kagerö till Knapp Nordics

KNAPP har rekryterat Johan Kagerö som ny ansvarig säljare på affärsområdet mobile robotics. Johan har en bakgrund som både servicetekniker och säljare av autonoma mobila robotar, bland annat som globalt ansvarig för produktlinjer inom AGV, Automated Guided Vehicles och AMR, Automated Mobile Robots.

– Jag ser fram emot att få ansluta till KNAPP, som är ett ledande företag inom mobila robotar och automation. Med min kunskap vill jag bidra till att utveckla erbjudandet till kunderna. Som jag ser det finns det en enorm potential för att automatisera internlogistik på den nordiska marknaden, och KNAPPs produkter är helt rätt i tiden, säger Johan.

KNAPPs Open Shuttle portfölj innehåller autonoma och intelligenta transportrobotar, för både pall och lättgods.

– Med sin breda kunskap inom mobile robotics är Johan ett välkommet tillskott till vårt team. Han är en lugn och ödmjuk person med stor förmåga att sätta sig in i kundernas behov. Johan kommer att stärka vår närvaro på den nordiska marknaden och bidra positivt till vår fortsatta tillväxt på området, säger Tobias Henriksson, Head of Sales & Marketing på KNAPP Nordics.

Johan kommer att utgå från sin bostadsort Linköping och resor i hela Norden blir en viktig del i hans uppdrag.

– Jag uppskattar enormt att få möta kunderna i deras egen miljö, för att se vilka förbättringar i internlogistiken jag kan bidra med. Att få jobba nära kunderna, och tillsammans med mitt erfarna team på KNAPP hitta den optimala lösningen, är en spännande utmaning jag ser fram emot.