MMH: De 20 största automationsbolagen 2023

I dagarna publicerade den amerikanska tidskriften Modern Materials Handling sin lista över de 20 största lagerautomationsbolagen. Årets lista innehåller en del spännande nykomlingar, bland annat Element Logic AS, stow Robotics och Symbotic som alla erbjuder robotiserade, automatiserade högdensitetslagringslösningar. Dessa tre bolag ansluter sig till förra årets nykomling norska AutoStore, vars robotbaserade kublagringssystem erövrar världen, och återförsäljs av ett dussin andra automationsbolag. 

Fortsatt god tillväxt i branschen

Modern Materials Handling uppger att försäljningen i branschen började vika under andra halvan av 2022 som en följd av Amazons neddragningar, den globala konjunkturnedgången, stigande räntor och krig i Ukraina. Intressant är att flera av de bolag som är mest aktiva i Norden utvecklas starkt. Det gäller bland annat KNAPP som växte inom alla sina kundsegment och ökade försäljningen med 16,3 procent. Även TGW Logistics hade en god tillväxt under året, liksom Swisslog vars orderstock nådde en rekordhög nivå. Även Kardex, Element Logic och AutoStore uppvisar god tillväxt, där AutoStore ökade med hela 78 procent under året. Se bilden.

Listan baseras på offentliga uppgifter samt på enkätsvar från leverantörerna av materialhantering, där de besvarar frågor om vilka typer av system de tillhandahåller och anger sin totala intäktssiffra för system, mjukvara och tjänster relaterade till materialhantering och lagerautomation. För att kunna hamna på listan krävs att leverantören uppfyller ett antal kriterier, bland annat vad gäller bredden i lösningarna och hur pass avancerade lösningarnas mjukvaror är. Läs mer på mmh.com

L’Oreal väljer PipeChain Collaborative Supply Chain & replenishment

PipeChain, en molnbaserad Multi-Enterprise Network-mjukvara och programvara för Collaborative Planning & Replenishment för globala leveranskedjor, berättar i ett pressmeddelande att L’Oreal S.A. har implementerat PipeChains Collaborative Supply Chain-mjukvara.

PipeChains SaaS-baserade supply chain-mjukvara stöder L’Oreals logistiska samarbetsprocesser med leverantörer vilket förenklar både L’Oreals och flera hundra av bolagets leverantörers verksamhet. L’Oreal är en världsledande tillverkare av kosmetika, med verksamhet i 150 olika länder. Företagets strategi fokuserar på att vara strategiskt koncentrerade, men operativt decentraliserade. Det innebär att produkter utvecklas och produceras nära kundmarknaderna. Mjukvaran PipeChain passar in i denna strategi, eftersom det är ett verktyg som hanterar strategiskt definierade processer för decentraliserade verksamheter. PipeChains mycket konfigurerbara och innovativa mjukvara för global Collaborative Planning & Replenishment hjälper företag som L’Oreal att öka sina marginaler, förbättra sina servicenivåer och förenkla operativa leverantörsprocesser, avslutar bolaget.

”Nu ser fler värdet med mässor och konferenser”

Sedan pandemin ebbade ut har eventmarknaden väckts till liv igen efter några riktigt tuffa år. Inom logistik och supply chain har både regionala och globala mässor och konferenser fått fart. En av årets spännande mässor är Logistics & Automation på Kistamässan i Stockholm. Där samlas branschen igen den 4-5 oktober och självklart deltar även SCE både på mässan och med spännande aktiviteter på scen och i konferensen. SCE har träffat Linnéa Sörensson som är en av de ansvariga för årets Logistics & Automation i Stockholm.

Hur har eventmarknaden återhämtat sig efter Covid?

– Covid var riktigt tufft i eventbranschen med i stort sett ett näringsförbud för vår verksamhet. Men återhämtningen har varit god, och vi har fått ett kvitto på hur viktigt det är med event och mässor för att bibehålla och utöka sin kundbas. Idag tror jag att det är fler som ser värdet vi kan tillföra företagen med mässor och konferenser, när vi samlar hela branschen på en plats. Vi ser att den digitala omställningen har drivits snabbare framåt eftersom vi inte fick lov att ses fysiskt.

I år heter mässan Logistics & Automation i stället för Logistics & Distribution, varför då?
– Dels beror det på att Logistics & Automation är ett av Easyfairs globala varumärken, där mässan finns på flera olika platser runt om i Europa med ett stort och omfattande nätverk. Dels förtydligar det nya namnet att branschen är på väg mot mer digitalisering och automatiserade processer.

Vad är i övrigt nytt och spännande på årets Logistics & Automation?

– En hel del. Vi har mycket i vårt seminarie- och aktivitetsprogram som kommer vara riktigt spännande men det väntar vi lite med att offentliggöra. Kommer snart!

Varför har du valt att jobba i eventbranschen?

– Redan som liten var jag på båtmässan och sa redan då att ”jag vill jobba med mässor” och det gör jag idag – vilket är superroligt! Jag har pluggat Event marketing & management, en kreativ utbildning som innefattar planering, projektledning och genomförande av projekt i alla dess former. Jag tycker om mässbranschen eftersom vi blandar nytta med nöje. Mässor fungerar inte bara som motorer för näringslivet, utan här får man även möjlighet att umgås, lära sig saker och fira framgångar. Att jag nu får jobba med just detta, är verkligen jättelyxigt!

OVÄNTAD LJUSNING FÖR SVENSK EXPORT

”Exportföretagens prognoser har stärkts påtagligt,” konstaterar Lena Sellgren, chefekonom på Business Sweden. Business Swedens Exportchefsindex (EMI) visar på en oväntat stark återhämtning under andra kvartalet och steg med 4,6 enheter till 52,2, jämfört med föregående tremånadersperiod. Delindex för förväntad exportförsäljning de närmaste tre månaderna ökade med hela 11,1 enheter till 58,1.

Business Swedens Exportchefsindex (Export Managers’ Index, EMI) som speglar stämningsläget bland svenska varu- och tjänsteexportörer visade på oväntat stark optimism andra kvartalet.

 – Flertalet delindex ökade och ligger nu över eller nära 50-strecket. Vi ser att trots dämpade tillväxtutsikter i världsekonomin har allt fler svenska exportföretag en optimistisk syn, förklarar Lena Sellgren.

EMI ökade med 4,6 enheter till 52,2, från 47,6 första kvartalet. Det var särskilt exportföretagens syn på tre månaders sikt som bidrog till att lyfta EMI men även synen på nuläget bidrog till uppgången. EMI nuläge steg med 2,4 enheter till 55,6. Samtidigt återhämtade sig EMI prognos, som är delindex för de framåtblickande frågorna, med en uppgång på 6,8 enheter till 48,9. Mest utmärkande var de framåtblickande delindexen för exportförsäljning och lönsamhet. Delindex för förväntad exportförsäljning på tre månaders sikt ökade med hela 11,1 enheter till 58,1. Även index för lönsamhet i exportförsäljningen steg kraftigt med 12 enheter till 51,8.

– Några tänkbara förklaringar till den positiva synen är att många exportföretag har draghjälp av den ihållande svaga svenska kronan, att inflationen fortsätter att falla tillbaka mot inflationsmålet och att centralbankerna närmar sig mållinjen för sina styrräntehöjningar, tillsammans med minskade störningar i leverantörskedjorna.

En ytterligare bidragande faktor är att svensk exportindustri sitter på många av de hållbara produkter, tjänster och lösningar som efterfrågas runtom i världen i omställningen till en fossilfri global ekonomi.

– Det positiva tonläget bland exportföretagen var oväntat eftersom världsekonomin bromsar in, inte minst i Europa dit tre fjärdedelar av exporten går, avslutar Lena Sellgren.

Lars Persson: ”Ökning av utlandspaket kräver ett agilt förhållningssätt till lagerhållning och en robust transportkedja”

Branschorganisationen Transportföretagen har lanserat ett nytt index som presenterar statistik om e-handelsleveranser i Sverige. I den första upplagan av Paketindex ökar volymen e-handelspaket som levereras från andra länder. Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes, kommenterar resultaten och pekar på flera spännande trender.

– Vi ser att siffrorna för importen av utlandspaket går upp och ner under året, men det är intressant att notera att första kvartalet 2023 är andelen utlandspaket 18,8 procent högre än första kvartalet 2022. Återstår att se om detta är en fingervisning om hur resten av året kommer gå. Klart står att volymförändringen som sker mellan respektive kvartal är en utmaning för e-handelsföretagen som behöver ha ett agilt förhållningssätt till lagerhållning och en robust transportkedja för att hela tiden kunna möta kundens behov, säger Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes.

Paketindex är framtaget av Transportföretagen i samarbete med HUI Research. Första upplagan innefattar första kvartalet 2023 samt helåret 2023. Indexet baseras på data från DHL, UPS, Postnord, DB Schenker, Best, Airmee, Bring, Early Bird samt uppskattningar om Instabox och Budbees volymer.

– Vi ser även en tydlig trend av att leveranssätten förändras kontinuerligt, där fler går från uthämtningsställe till paketskåp och hemleveranser. Antalet returer ökar också, här är det viktigt att företagen som är verksamma inom e-handeln är vaksamma på vad denna förändring betyder för hela deras leveranskedja, säger Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes.

Av närmare 200 miljoner paket som årligen skickas från e-handlare till konsumenter i Sverige är omkring 15 procent av paketen så kallade utlandspaket. Definitionen av utlandspaket är e-handelspaket där e-handlaren befinner sig utanför Sverige och transportresan påbörjas utanför Sveriges gränser.

Descartes hjälper kunder över hela världen genom lösningar som ger dem tillgång till de beslutsstöd – inom strategisk ruttoptimering, transportoptimering och tullhantering – som krävs för full visibilitet och automatisering genom leveranskedjan. 

Nu lanseras ”Paketindex”

I veckan lanserade branschorganisationen Transportföretagen rapporten Paketindex som visar att andelen e-handelspaket ökade med 3,1 procent under årets första tre månader i jämförelse med samma period 2022. Totalt skickades 47,9 miljoner paket från e-handlare till privatpersoner.

– Vi ser en samhällsutveckling där allt fler konsumenter väljer att e-handla i stället för att besöka butik. Det här kommer leda till att transporterna kommer spela en än viktigare för att möta konsumenternas behov, samtidigt som det kommer intensifiera branschens gröna omställning, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

Fler väljer hemleverans

När det kommer till leveranssätt fortsätter hemleverans att öka, medan allt färre väljer utlämningsställe. Hemleveranserna ökade med 12,1 procent under det första kvartalet, medan utlämningsställe har minskat med 6,3 procent. Det betyder att utvecklingen från 2022 fortsätter. Samtidigt ökade antalet e-handelspaket från utlandet till 15,7 procent under årets första tre månader i jämförelse med föregående år. Det är en ökning med 18,8 procent jämfört med första kvartalet under 2022.

– Hemleveranser och paketskåpsleveranser blir allt vanligare i takt med att transportörernas erbjudande utvecklas och nätverket av paketskåp byggs ut. I framtiden kommer vi behöva fler transporter för att möta den ökade efterfrågan av leveranser. I den gröna omställningen behövs en utbyggnad och mer robust satsning på laddinfrastrukturen. Annars kommer vi inte klara av att minska transporternas klimatpåverkan, säger Tina Thorsell.

E-handeln har vuxit i snabb takt, vilket har lett till kraftigt ökade paketvolymer. Varje år skickas runt 200 miljoner paket från e-handlare till konsumenter i Sverige och paketens innehåll förändras. När konsumenterna ställer högre krav på snabba, bekväma och flexibla leveranser utifrån nya beteenden svarar branschen upp med nya leveranssätt.

– Rapporten visar på att vi befinner oss i en samhällsförändring med ökade paketvolymer som ökar kraven på en välfungerande infrastruktur och planering för transporterna. Utifrån marknadens tillväxt och konsumenternas nya beteenden blir relevant statistik ett allt viktigare underlag att dra insikter och fatta välgrundade beslut utifrån. Vi behöver det också som underlag i vårt hållbarhetsarbete och den stora gröna omställningen som sker inom transportbranschen, säger Tina Thorsell om varför man nu lanserar Paketindexet.

Transportföretagens Paketindex kommer publiceras fyra gånger per år och tas fram i samarbete med HUI Research. Årets första rapport innehåller utöver statistisk för det första kvartalet samt statistik för åren 2022 och 2021.

Elektronikkedjan Power bygger ut sin automationslösning från Element Logic

I början av 2023 tog elektronikkedjan Power – som bedriver e-handel och har fysiska butiker i Norge, Finland, Danmark och Sverige – över 29 av Mediamarkts svenska butiker och gjorde samtidigt en översyn av den AutoStore-lösning som etablerades redan 2017 i Skillingaryd, strax söder om Jönköping.

Genom att Power tar över alla tidigare Mediamarkt-butiker behöver deras lager- och logistiklösning hänga med på de nya förutsättningarna på den svenska marknaden. Utökningen är kopplad till en förväntad tillväxtökning via etablering i Sverige men även en organisk tillväxt i övriga länder. Power har sedan tidigare en AutoStore med drygt 46 000 lådor, 54 robotar och 13 portar. Nu gör man plats för ytterligare 40 000 lådor, där 10 000 installeras i ett första steg, samt 24 nya R5-robotar, 7 nya conveyor & carousel portar och en plocktunnel.

– Under de senaste sex åren har Power satsat på automation och digitalisering av våra processer. Utöver AutoStore så har även kringutrustning legat i fokus för kartongresning, förslutning och etikettering. En robot för pallbyggning har investerats i men det hade inte varit möjligt utan AutoStores effektivitet och skalbarhet som gör att automationen kan växa i takt med organisationen. All satsning som vi gör i samarbete med Element Logic innebär att våra medarbetare kan få en bättre arbetsmiljö och vi kan lägga tiden på det som är värdeskapande för kunden, säger Casper Ödeen, Development Manager på Power.

– Power är en kund som ligger långt fram i sina automationsval. De var tidiga med AutoStore och här i Skillingaryd har man valt att satsa på utökad automation för att vara effektiva, säkra en starkare leverans till sina kunder samtidigt som man får en förbättrad ergonomi, säger David Olsson, Account Manager på Element Logic, Sweden. Powers utbyggda AutoStore-anläggning beräknas vara klar 1 april och i full drift i maj 2023.

PMI–tjänster steg i april till 50,5

Inköpschefsindex för privata tjänstesektorn (PMI–tjänster) har sedan februari ökat med 4,1 indexenheter och noterades till 50,5 i april från uppreviderade 49,9 i mars. En uppgång noteras även i USA och i Europa men Swedbank uppger att riskerna för svensk tjänstesektor är fortsatt betydande i och med hushållens krympande köpkraft och det minskade bostadsbyggandet.

Delindex för orderingång svarade för det största positiva bidraget till ökningen i PMI-tjänster följt av affärsvolym som sammantaget bidrog med 2,3 indexenheter till ökningen i PMI-tjänster. Leveranstiderna fortsatte att falla och noterade den lägsta indexnivån sedan 2009 och drog ned totalindexet med 1,6 indexenheter. Index för leverantörernas insatsvarupriser föll till 57,5 från 69,1 i mars. Det är första gången sedan 2020 som indexet är under det historiska genomsnittet (58,1) och visar på ett lägre prisökningstryck i tjänstesektorn vilket borde vara positiva nyheter för Riksbanken, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen på Swedbank.

 Inköpschefsindex (PMI – Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen.

PostNord TPL bygger nytt stort lager i Norrköping

PostNord TPL – marknadsledare inom tredjepartslogistik – bygger just nu ett nytt lager i Norrköping. Lagret, som planeras vara i drift från april nästa år, kommer att omfatta cirka 62 500 kvadratmeter och fungera som hem för både befintliga och nya kunder.

PostNord TPL har under flera år behövt mer utrymme för sin verksamhet på grund av ökad efterfrågan. Totalt förväntas personalstyrkan öka med cirka 50 medarbetare från nuvarande 400 anställda.

– Det nya lagret är inte bara viktigt för oss, utan också positivt för Norrköping som region. Det innebär tillväxt för vår verksamhet och skapar möjligheter för lokala företag och arbetstagare. Vi kan nu erbjuda nya kunder en flexibel lagerlösning som uppfyller framtidens krav på automatisering, miljöcertifiering och energieffektivitet. Dessutom ger Norrköpings geografiska läge oss fördelar för att attrahera nya kunder och expandera befintliga samarbeten, som med Stadium, förklarar Daniel Eriksson, regionchef på PostNord TPL.

Norrköping erbjuder goda förutsättningar för effektiv logistik för företag med kunder i Sverige och övriga Norden. Stadens strategiska läge med välutvecklade förbindelser via tåg, flyg, båt och bil, samt närhet till godsstråket mellan Göteborg och Malmö och Storstockholmsregionen, gör det till en idealisk plats för logistikföretag. Det nya lagret kommer även att fungera som PostNord TPL:s regionkontor, och i samband med detta har stort fokus lagts på att skapa en trivsam arbetsmiljö. Bland annat kommer personalen att ha tillgång till gym. Målet är att fastigheten ska bli ett referensobjekt för andra TPL-regioner med planer på att expandera.

Det kom ett AI-brev …

AV STEFAN KARLÖF

I senaste numret av SCE (Nr 2/2023) dyker vi särskilt ned i den pågående automatiseringen och robotiseringen av diverse fysiska och administrativa processer i logistik och supply chain, och visionen att åstadkomma den autonoma försörjningskedjan. Denna autonoma kedja byggs främst av tekniker för Internet of Things, Artificiell Intelligens/Maskininlärning samt robotik/autonoma fordon/lagerautomation. Alltsammans är datadrivet och vitala beslut fattas och optimeras baserat på avancerad dataanalys med nyss nämnda AI och ML.

Mitt under arbetet med detta tema kom så ett upprop som varnar för AI – ett öppet brev – där den svenske AI-forskaren Max Tegmark tillsammans med sin kompis Elon Musk, och tusentals andra, varnar för en ohejdad kapprustning inom AI och förordar en paus på minst sex månader i den pågående forskningen. ”Ska vi riskera att förlora kontrollen över vår civilisation?” frågar sig brevskrivarna dystopiskt. Vad är nu detta tänkte nog många av oss. Dessa profiler som vi förknippar med en förnuftig teknikutveckling sällar sig nu till AI-alarmisterna?

Superdatorn ChatGPT

Skrapar man lite på ytan är det dock inte AI i största allmänhet som brevskrivarna varnar för, utan för den kommande versionen av den mycket avancerade formen av AI som utvecklas av av det icke-vinst- drivande ai-bolaget OpenAI och deras superdator ChatGPT. GPT står för Generativ Pre-trained Transformer och är en ”multimodal storspråksmodell”. Eller enklare uttryckt ett verktyg som kan behandla enorma mängder text och föra kon- versationer med oss människor, svara på våra frågor och hjälpa till med uppgifter som att skriva e-postmeddelanden eller källkod.

Samhällsrisker

Den fjärde versionen av ChatGPT, version 4, släpptes den 14 mars i år och var den utlösande faktorn bakom Tegmark & COs upprop. Brevets undertecknare menar att nästa tekniska utvecklingssteg, GTP-5, kan innebära samhällsrisker, bland annat att ”informationskanaler översvämmas av lögner och propaganda” och risken för en okontrollerad utveckling där arbeten försvinner i en snabbare takt än vi önskar. Risker som för en lekman tycks vara möjliga att hantera genom olika former av regleringar och andra kontrollmekanismer.

Egenintresse

Kritikerna till Tegmarks, Musks med fleras brev menar att det pågår ett globalt race där västvärlden riskerar att hamna på efterkälken om vi pausar utvecklingen genom ensidiga moratorium. Vissa av dessa kritiker menar också att undertecknare av det öppna brevet kan ha ett egenintresse av att AI-utvecklingen pausas, eftersom de själva ligger efter. Enligt uppgift försökte Elon Musk ta över OpenAI under 2018, men när detta misslyckades backade han på ett tidigare löfte om att finansiera verksamheten med 1 miljard dollar och lämnade därefter bolagets styrelse med motiveringen att han hamnat i en intressekonflikt i egenskap av storägare i Tesla. Resultatet blev att OpenAI hamnade i en akut likviditetskris, men räddades av Microsoft några månader senare. Tillsammans med Microsoft utvecklade OpenAI senare ChatGPT, som i sin senaste version är baserad på 1 biljon parametrar, dvs. en miljon miljoner parametrar. I dagarna kom så beskedet att Musk lanserar X.AI Corp, en konkurrent till OpenAI.

Slutsats

Så vilken slutsats kan man dra? Ja, att de flesta AI-experter är överens om att det finns risker, men att det råder delade meningar om hur riskerna bäst hanteras, och att det finns olika krafter som kan ha ett egenintresse av att påverka debatten. Och alldeles oavsett detta så kan vi inom området supply chain och logistik vara helt trygga i att fortsätta att ta hjälp av tekniken för att skapa bättre, mer effektiva, säkra och hållbara flöden och reducera de arbetsuppgifter som är slitsamma, tråkiga och farliga.

Stefan Karlöf är chefredaktör för Supply Chain Effect