Varner inviger ny lagerbyggnad – ytterligare en AutoStore-anläggning installeras

Varner AS, en av Nordens största modekoncern med kedjorna Dressmann, Cubus, Carlings, Bik Bok, Volt och Junkyard, fattade 2021 beslut om att investera i ytterligare en AutoStore-anläggning från Swisslog. Invigningen av den nya lagerbyggnaden ägde rum i slutet av januari och installationerna av lagerautomationen påbörjades redan i augusti 2022.

– Vi följer vår ambitiösa tidsplan och allt går mycket bra. Just nu pågår tester av Swisslogs installationer och av mjukvaran SynQ som ska integreras med vårt eget ERP-system. Vi står även inför att lagra in de första 120 000 lådorna AutoStore-lösningen, vilket tar sin tid, berättar Anders Eriksson, Supply Chain Director på Varner AS.

Den nya AutoStore-lösningen kommer i en första fas bestå av 425 robotar, 230 000 lådor, 62 portar men har kapacitet för ytterligare expansion upp till totalt 330 000 lådor. I ordern till Swisslog ingår även mjukvaran SynQ, som kontrollerar och styr automationen samt bansystem, förpackningsmaskiner och ytterligare fem miniloadkranar. Med den nya automationslösningen kommer Varner kunna hantera 7 500 orderlinjer per timme, vilket gör AutoStore-anläggningen till en av de mest högpresterande i världen. Bakgrunden till satsningen är e-handelns snabba tillväxt i kombination med Varners egen ambition att expandera sin e-handel.

– Med den nya AutoStore-lösningen får vi en ny anläggning som är dedikerad för vår växande e-handel, samtidigt som den befintliga enbart kommer betjäna våra 1 200 butiker. Resultatet kommer bli att både e-handelskunder och butiker kommer att få en bättre och snabbare service, säger Anders, och förklarar att butikerna ibland har nedprioriterats till förmån för konsumentleveranserna, något som inte kommer hända när den nya anläggningen är i drift. 

Den nya AutoStore-lösningen kommer att driftsättas stegvis med start i juni 2023 och i mars 2024 ska allt vara klart och automationen vara i full drift. 

– I januari nästa år kommer e-handeln med alla våra varumärken hanteras i det nya automatiserade lagret. Då ska vi ha en ännu snabbare, effektivare och bättre e-handelslogistik och en bättre, mer precis logistik och leverans till butikerna, säger Anders. 

Varner AS är en norsk, familjeägd koncern och en av de största modedetaljisterna i Norden med närmare 8 500 anställda, 6 e-handelsbutiker och cirka 1 200 fysiska butiker i Norge, Sverige, Finland, Island och Danmark. 

Fortsatt hög press på globala supply chains – ”Störningar är det nya normala”

Även om priserna för containerfrakt har rasat, så fortsätter störningarna i de globala försörjningskedjorna. Detta konstaterar supply chain-analytikern Lora Cecere i en aktuell artikel i Forbes och refererar till januari månads Global Supply Chain Pressure Index, GSCPI. 

Av indexet framgår att störningarna för 35:e månaden i rad är mer omfattande än vid den globala recession som rådde i slutet av 2007, vilket innebär att indexet stöder Ceceres uppfattning att störningar, disruptioner, är det nya normala för alla ledare i supply chain. Mot den här bakgrunden menar hon att supply chain ansvarig bör skriva ut resultaten från den senaste Global Supply Chain Pressure Index och därefter boka ett möte med företagets CFO och beskriva fem åtgärder som kan förbättra det egna företagets balansräkning. I korthet och i fri översättning är det följande budskap som bör förmedlas till finanschefen, menar hon:

  • Den mest effektiva försörjningskedjan – som har lägst rörlig kostnad – är inte den mest lönsamma och kan ge en högre totalkostnad. Därför behöver tekniker för nätverksdesign och modellering användas för att se hur variationer i tillgång och efterfrågan påverkar totalkostnaden.
  • Excelark genererar inte de bästa besluten, eftersom de inte kan modellera den komplexitet som råder i dagens supply chains.
  • Funktionella mätetal som fokuserar på kostnader leder till suboptimering i försörjningskedjan, exempelvis lägsta tillverkningskostnad, lägsta transportkostnad eller lägsta inköpspris. Lösningen är att använda styrkort som grund, där tillväxt, lageromsättningshastighet, marginal och utnyttjande av tillgångar fokuseras.
  • Fokusera på hur organisationen fattar beslut, så att regionalt beslutsfattande som suboptimerar helheten (ex. vis genom att sätta för låga mål för att säkra bonusutbetalningar) undviks eller omvänt att det centrala beslutsfattandet reducerar det regionala ansvaret och engagemanget. Kort sagt hitta rätt balans. 
  • Fokusera på komplexitetsminskning, men med fokus på kunden. Använd modelleringsverktyg för att rationalisera komplexitet och analysera hur försörjningskedjans långa svans (Lågvolymprodukter med hög grad av variation) påverkar lönsamheten. Utvärdera kontinuerligt effekten av marknadsdrivna aktiviteter på försörjningskedjan samtidigt som du ställer frågan: ”Är detta viktigt för kunden?”.

Läs Forbesartikeln här

Mærsk avyttrar det sista i Ryssland

I veckan meddelade AP Møller Mærsk att bolaget avyttrar sina sista kvarvarande tillgångar i Ryssland till IG Finance Development Limited. I försäljningen ingår dels inlandsdepån i Novorossiysk, en anläggning på 28 750 m2 med en kapacitet på 1 500 containrar (TEU), specialiserad på att hantera kommersiellt gods som spannmål från järnvägsvagnar till sjöcontainrar, dels ett kyl- och fryslager i St. Petersburg som är 23 500 m2 stort och uppfört så sent som 2020. Transaktionen uppges ha erhållit de nödvändiga regulatoriska godkännandena i EU och Ryssland, och vid förvärvet av faciliteterna har IG Finance Development Limited ingått ett avtal med Arosa, en stor livsmedelsimportör i Ryssland, om att driva anläggningarna i St. Petersburg och Novorossiysk.

– Vi är glada över att ha hittat en ny ägare till våra två logistikanläggningar i Ryssland och därmed verkställa vårt beslut att avyttra alla våra tillgångar i landet. Under hela avyttringsprocessen har vi som företag känt ett stort ansvar gentemot de återstående 50 anställda på de två platserna och vi är glada att de kommer att erbjudas fortsatt anställning, säger Karsten Kildahl, Chief Commercial Officer på Maersk.

Att Mærsk – ett av världens största logistikföretag – nu definitivt lämnat den ryska marknaden är symtomatiskt för Rysslands tilltagande isolering och de negativa konsekvenserna av landets invasion i Ukraina.

SCE #1 2023

TEMA: HÅLLBARHET, RISK OCH RESILIENS 

Ur innehållet:

  • Högkonjunktur för utveckling i supply chain
  • Intervju med AEBs Ted Roth: ”Vi ska vara dubbelt så stora 2025” 
  • Hur skapas en marknad för elektriska godstransporter? Av Mats Abrahamsson m.fl.
  • Het marknad för realtidsvisibilitet i leveransflödet
  • Trafiksäkerhet en del av hållbarhetsarbetet. Av Olle Arfors, Claes Tingvall och Anders Lie
  • Från offshoring till friendshoring? Intervju med Freddy Jönsson Hanberg
  • Och mycket annat!

E-handeln sjunker – första gången sedan 2006

PostNords och HUIs E-barometer visar en negativ utveckling av e-handeln på helåret för första gången sedan 2006. Den totala omsättningen uppgick till 136 miljarder kronor 2022, vilket är en minskning med sju procent jämfört med året innan.

Tendenserna av en bransch i förändring har visat sig i de tre senaste rapporterna av HUIs och PostNords E-barometer. E-handeln med dagligvaror backade mest av alla branscher under 2022, och minskade med 17 procent. Tappet märks på flera håll, till exempel har upphämtning av dagligvaror i butik minskat med cirka 24 procent och hemleveranser har minskat med runt 10 procent.

Bäst har det gått för apotekshandeln på nätet som haft en positiv tillväxt under flera kvartal och nu landar på en tillväxttakt för helåret 2022 på 19 procent. En förklaring till den positiva utvecklingen är att apoteksbranschen har lyckats behålla den stora mängd kunder som har tillkommit under pandemin; särskilt gäller detta de äldre konsumenterna. Näthandeln med kläder och skor hade en tillväxttakt med två procent och utgör tillsammans med apotekshandeln de branscher som inte redovisat negativ tillväxt. En tredjedel av e-handelskonsumenterna uppger att de handlar mer begagnat nu än tidigare av ekonomiska skäl. Särskilt de yngre konsumenterna är tilltalade av att handla begagnat. Modebranschen har under en tid satsat på en cirkulär affär med begagnade kläder och returvaror till lägre pris. Hemelektronikhandeln som drabbades hårt under 2022 försöker nu göra likadant. Nya företag som specialiserar sig på begagnade varor och reparerade varor inom hemelektronik växer.

– De utmaningar branschen nu upplever innebär också möjligheter. Nya aktörer med nya affärsidéer och gamla aktörer med nya lösningar kommer sannolikt att leda till en intressant utveckling av e-handeln, säger Mathias Krümmel, vd PostNord Sverige.

GooGreen Plus – ny tjänst för minskade koldioxidutsläpp

DHL Express lanserar ”GoGreen Plus”, som beskrivs som en ny tjänst för att minska koldioxidutsläpp kopplade till kundernas försändelser, genom att använda Sustainable Aviation Fuel (SAF). Tjänsten lanseras i åtta länder under februari, varav Sverige är ett. Därefter blir tjänsten globalt tillgänglig under de närmaste månaderna.

DHL Express är den första globala expressleverantören som erbjuder denna tjänst som initialt kommer att lanseras i Storbritannien, strax följt av Italien, Danmark, Sverige, Kanada, Australien, Sydafrika och Förenade Arabemiraten. Med start under februari kommer kunder baserade i dessa länder att ha möjlighet att välja GoGreen Plus när de väljer sin transportservice via MyDHL+, företagets webbplattform för bokning och spårning av försändelser. Tjänsten är utformad att vara fullt flexibel eftersom den kan väljas för enskilda försändelser.Tjänsten blir globalt tillgänglig för alla DHL Express kunder under de kommande månaderna och kunderna får chansen att skräddarsy den CO2e minskning de önskar uppnå och mängden SAF de använder. Den nya GoGreen Plus-tjänsten är möjlig efter DHL:s senaste samarbeten med bp och Neste för att leverera SAF till DHL Express-hubbar runt om i världen. Den förnybara delen av det innovativa bränslet produceras av spilloljor. SAF som är gjort på avfall och rester kan ge minskningar av utsläpp av växthusgaser med upp till 80 % under dess livscykel jämfört med det konventionella jetbränslet som det ersätter.

– Vi vet att våra kunder är engagerade i att minska sin miljöpåverkan så det är viktigt att vi ger dem möjlighet att göra det. Jag är glad över att vår investering i SAF nu kan nyttjas fullt ut av kunderna för att de ska kunna minska utsläppen från sina försändelser. SAF är för närvarande den primära vägen för att minska koldioxidutsläppen inom flyg, så detta är det mest effektiva sättet att hjälpa våra kunder att göra sina egna försörjningskedjor mer hållbara, säger John Pearson, CEO för DHL Desutsche Posts affärsområde EXPRESS.

”Apotea först i världen med integrerat robotplock i AutoStore”

Svenska nätapoteket Apotea har under hösten 2022 helautomatiserat sitt lager i Morgongåva. Hela processen är integrerad och enligt bolaget är det är första gången i världen som styckplockroboten eOperator integrerats med en AutoStore-lösning. Installationen är resultatet av ett internationellt samarbete mellan Apotea, Element Logic, AutoStore och Right Hand Robotics.

Under pandemin tittade vi på att bygga ut kapaciteten för att kunna gå från att leverera 50 000 ordrar till 100 000 ordrar. Det var då vi började titta på Element Logic och AutoStore. När vi bestämde oss för att installera AutoStore var det just förmågan att kunna robotisera plockningen som var en av drivkrafterna, säger Pär Svärdson, vd på Apotea.

Apotea strävar efter att leverera den bästa kundupplevelsen i branschen, genom snabba och exakta leveranser. I Apoteas logistikcenter i Morgongåva har företaget investerat i automation från Element Logic, som hanterar hela lagerprocessen. Målet är att optimera leverans, effektivitet och att kunna klara av stora variationer i inkommande order. Installationen består av 20 000 lådor (med plats för totalt 25 000), 30 AutoStore-robotar (R5) och fyra karusellportar, där tre hanteras av plockroboten eOperator. Inledningsvis beräknas den nya kapaciteten på Apotea bli 800 orderrader i timmen.Installationen är ett samarbete mellan Element Logic, AutoStore, RightHand Robotics och Apotea. I slutet av 2022 träffades alla vd:s och grundare från respektive företag på Apotea för att inviga lösningen.

– För oss var det viktigt med ett system som kan hantera variationer i produktstorlek och orderingång som kan expanderas när vi växer. Den här satsningen hjälper oss att bli mer effektiva vilket underlättar för oss att överträffa våra kunders förväntningar, förklarar Pär Svärdson.

– För Apotea går automationslösningen av AutoStore, eOperator och andra funktioner från Element Logic utmärkt ihop med deras kombinerade mål om optimal lagereffektivitet och omtanke om miljön. Vi ser fram emot att följa Apoteas resa mot precisa leveranser samt med sparad energiåtgång, minskade ljudnivåer och ergonomiskt goda arbetsdagar, säger Thomas Karlsson, Managing Director på Element Logic Sweden.

Plockroboten eOperator

Med installationen av eOperator investerar Apotea i världens mest avancerade plockrobotlösning. Genom att använda robotar som plockar från en AutoStore, helautomatisk 24/7, även i mörker, blir man pionjärer internationellt. eOperator väljer automatiskt det bästa sättet att hantera en vara genom maskininlärning, vilket ökar såväl orderkapacitet som godshantering och leveranstid.

– eOperator öppnar upp för att kunna leverera snabbt till kund, även nätter och helger. Då får vi en dygnet-runt drift som är helt exceptionell. Vi får en bättre effektivitet, snabbare leveranser, allt blir billigare och effektivare. Då blev det naturligt att säga; ja men nu kör vi, säger Pär Svärdson.

SCE600SEC. – MIKAEL HOLMQVIST, KNAPP NORDICS

Möt Mikael Holmqvist och Stefan Karlöf i ett samtal om marknadsutvecklingen för lagerautomation och KNAPP Nordics beslutsamma satsning och ambitiösa mål på den nordiska marknaden. (på engelska).

Meet Mikael Holmqvist and Stefan Karlöf in a conversation about the market development for warehouse automation and KNAPP Nordic’s decisive investment and ambitious goals in the Nordic market. (in English).

Descartes förvärvar Supply Vision – stärker sitt erbjudande för transportvisibilitet

Descartes Systems Group har förvärvat USA-baserade mjukvaruföretaget Supply Vision för cirka 12 miljoner USD. Bolaget levererar digitala lösningar för frakthantering. Genom förvärvet kompletterar Descartes sitt befintliga erbjudande av tjänster inom frakthantering för logistikleverantörer kopplade till GLN (Global Logistics Network).

– För att effektivt möta kundernas krav samtidigt som de är lönsamma måste logistiktjänsteleverantörer investera i lösningar som automatiserar processer mellan flera parter och utnyttjar realtidsinformation som förbättrar beslutsfattandet. Vi ser en möjlighet att kombinera Supply Vision-kapaciteten med Global Logistics Network och göra ännu fler lösningar tillgängliga för den bredare branschen inom logistiktjänster, säger Scott Sangster, General Manager Logistics Services Providers på Descartes.

Supply Vision har hjälpt logistikleverantörer att digitalisera sina verksamheter och hantera sina leveranser i många år. Företaget har sitt huvudkontor i USA och tillhandahåller modulära applikationer som hjälper logistikleverantörer att koordinera leveranser från offert, ruttplanering och bokning, fram till slutleverans. Supply Vision-plattformen integreras också med lösningar för fraktvisibilitet i realtid, som Descartes MacroPointTM, för att ge logistikleverantörer och deras slutkunder förbättrad information om leveransstatus och plats.

– Förvärvet av Supply Vision är ett komplement till våra senaste investeringar i QuestaWeb, Kontainers och Portrix där vi vill utöka vårt utbud för logistikleverantörer. Vi ser fram emot att fortsätta arbeta med Supply Visions kunder, partners och team av experter för att hjälpa logistikleverantörer att digitalisera sin verksamhet och hantera leveranslivscykeln på ett säkert, effektivt och hållbart sätt, säger Edward J Ryan, vd för Descartes.

Supply Vision har funnits i över 20 år och har sitt huvudkontor i Phoenix, Arizona. Descartes förvärvade Supply Vision för cirka 12 miljoner dollar.

Scan Global logistics får ny majoritetsägare – värderas till +15 miljarder

CVC Capital Partners Fund VIII (CVC) har fattat beslut om att förvärva en majoritetsandel i den snabbväxande globala transport- och logistikleverantören Scan Global Logistics (SGL), från en investerargrupp ledd av AEA Investors Small Business Private Equity (AEA). Affären uppges baseras på en värdering av hela bolaget på cirka 1,5 miljarder USD, men köpeskillingen har inte offentliggjorts.

SGL grundades i Danmark för över trettio år sedan och omsätter idag över 3 miljarder USD och har fler än 3 3000 anställda på över 150 platser i 45 länder. Företaget har sedan 2017 vuxit både organiskt och genom ett trettiotal förvärv med i genomsnitt 33 % per år. SGLs erbjudande omfattar helhetslösningar, logistik och speditionslösningar skräddarsydda för varje region, vertikal och individuell kund. Företaget har ledande positioner inom vertikaler som bistånd och hjälp, mode och detaljhandel, fordon, teknik, allmän tillverkning, livsmedelsingredienser och tillsatser samt läkemedel och hälsovård. I ett pressmeddelande uppges SGLs skalbara plattform utgöra grunden för fortsatt potentiell framtida tillväxt på en marknad där ökande komplexitet i leveranskedjan förväntas driva ytterligare efterfrågan på speditörer som SGL som kan erbjuda komplexa, multimodulära lösningar.

    – Våra medarbetare är vår mest värdefulla tillgång. Vi vill bli branschens föredragna arbetsplats, säger Allan Melgaard, global VD och medgrundare av SGL, och fortsätter:

    – Vi är ambitiösa och tror att vi kan nå vårt intäktsmål på mer än 5 miljarder USD under de närmaste åren genom att fortsätta att utnyttja vår entreprenörskultur, ett agilt beslutsfattande och hög kundnöjdhet, genom skräddarsydda konkurrenskraftiga logistiklösningar.

    Affären bedöms avslutas under Q2. De finansiella villkoren med CVC, som har 137 miljarder USD i tillgångar under förvaltning, har inte avslöjats.