Finlands ledande dagligvaruaktör väljer Swisslog för högautomatiserat e-handelslager

S-gruppen, Finlands största nätverk av dagligvaruhandlare, har fattat beslut om att bygga ett högautomatiserat e-handelslager i Vanda, strax norr om Helsingfors. Syftet är att möta den snabbt ökade e-handeln med dagligvaror i Helsingforsområdet. Swisslog har valts som partner för den omfattande automationslösningen. 

– Vi påbörjade under 2021 en bred upphandling där ett flertal potentiella samarbetspartners ingick. I slutänden valde vi Swisslog eftersom de erbjöd den bästa helhetslösningen, underhåll och service, säger Jukka Ranua, Utvecklingsdirektör för e-handel och digitala tjänster på HOK-Elanto, som är S-gruppens verksamhet i Helsingfors med omnejd och marknadsledaren för e-handel med dagligvaror i Finland. 

Den valda lösningen innebär att ett centraliserat Fulfillment Center (CFC) inrättas i en befintlig byggnad som förses med två AutoStore-anläggningar för rumstempererade respektive kylda varor. Automationslösningen består av 110 AutoStore-robotar, vilket kommer atfördubbla HOK-Elantos nuvarande leveranskapacitet. AutoStore-lösningen är en central del av en större helhetslösning som Swisslog tillhandahåller för att säkerställa snabba och högkvalitativa leveranser till HOK-Elantos e-handelskunder.

– Det är ett stort och viktigt framtidsprojekt för oss som kommer att kosta tiotals miljoner Euro. Vi ser mycket fram emot samarbetet med Swisslog och driftsättningen av anläggningen, säger Jukka. 

Installationerna i det 12 000 kvadratmeter stora lagret påbörjas i juni 2023 och anläggningen tas i drift 2024. Trots den höga automationsgraden beräknas anläggningen sysselsätta närmare 200 personer.

S-gruppen är en finländsk företagsgrupp inom handels- och servicebranschen som ägs av sina kunder och som har över 1 800 verksamhetsställen i Finland. Gruppen består av 19 självständiga regionhandelslag – bland annat HOK, Helsingfors handelslag – samt Centrallagret för Handelslagen i Finland (SOK), som ägs av handelslagen. I gruppen ingår också sex lokala handelslag. Verksamhetsnät täcker hela landet och har en starkt regional prägel.

Mathems Henrik Peitz i senaste SCE600SEC.

I det här avsnittet av SCE600SEC. samtalar vi med Henrik Peitz, COO på den framgångsrika, storsatsande e-butiken Mathem.se, som i december förra året öppnade sin nya automatiserade logistikanläggning i Larsboda utanför Stockholm. Just nu pågår inkörningen av den nya anläggningen, med målet att vara uppe i full kapacitet under första halvåret 2023. Mathems nya anläggning har utvecklats och byggts specifikt utifrån Mathems verksamhet och behov, och är en central del i Mathems tillväxtresa mot lönsamhet. Anläggningen är automatiserad, vilket innebär skalbarhet och en markant ökad effektivitet i hela Mathems logistikkedja. Intervjun fokuserar på olika logistiska utmaningar, såsom ökade konsumentkrav, hållbarhet, effektiv lagerhållning och fördelarna med ett förstklassigt WMS. (På engelska).

MER FOSSILFRITT HOS POSTNORD

PostNord satsar vidare på fossilfria transporter genom gröna korridorer, med implementeringen av de nya sträckorna Örebro, Borlänge, Karlstad, Norrköping och Västerås, tas ytterligare ett steg mot helt fossilfria transporter. 

Sedan tidigare omfattar de gröna korridorerna transporter av e-handelspaket mellan och inom Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Norrtälje, Helsingborg, Mölndal och Lund. Från och med första april sträcker sig de gröna korridorerna mellan 13 orter. Samtidigt med expanderingen transporteras nu för första gången samtliga varubrev mellan Stockholm, Göteborg och Malmö inom de gröna korridorerna. 

– I samband med utökningen av de gröna korridorerna kommer ytterligare cirka 25 000 paket och 40 000 varubrev, per dag, att transporteras fossilfritt. Vår ambition är att succesivt expandera de gröna korridorerna till fler städer där vi transporterar stora volymer, säger Naznoush Habashian, hållbarhetschef PostNord Sverige.

I PostNord koncernens agenda för hållbar logistik gäller att egna och köpta transporter ska vara helt fossilfria till 2030. För att klara det målet investerar PostNord i elektrifiering av sin fordonsflotta, användning av biodrivmedel samt innovativa leveranslösningar och samarbeten med leverantörer och kunder. Genom att byta fossil diesel mot biodrivmedlet HVO100 uppges PostNords gröna korridorer ha bidragit till en utsläppsminskning med 1 090 ton CO2 under 2022, och de förväntas minska med 3 200 ton under 2023.

– Ambitionen är att introducera gröna korridorer i PostNords samtliga verksamhetsländer. Vi samarbetar också med e-handelsföretag vars lager står utanför de gröna korridorerna för att realisera en fossilfri transport från varulager in i de gröna korridorerna, säger Naznoush Habashian.

PostNords gröna korridorer innebär en fossilfri leverans av företagspaket från varulager till slutkonsument – till/från och inom utvalda städer. De gröna korridorerna sträcker sig mellan 13 städer och fyra av PostNords företagstjänster omfattas. Fossilfritt innebär att våra fordon drivas av förnybart drivmedel HVO100, biogas eller går på el. 

Från DB SChenker till DB Cargo

Den tidigare DB Schenker-enheten Full Load Solutions ingår sedan i januari 2023 i DB Cargo. Därmed blir DB Cargo en stark aktör på den svenska marknaden för godstransport för transportlösningar i Sverige, Europa samt till och från Kina, uppger DB Cargo i ett pressmeddelande.

Genom att kombinera Full Load Solutions breda erfarenhet inom inrikes och internationell speditionsverksamhet med DB Cargos internationella järnvägsnätverk och kapacitet, kan företaget erbjuda sina kunder mer omfattande transportlösningar och en ökad service. DB Cargo Full Load Solutions arbetar i huvudsak med transport av hellaster genom olika typer av järnvägsupplägg. De erbjuder en rad olika logistiktjänster, transport av varor lastade i järnvägsvagnar, containrar och trailers men även bulk- och specialtransporter.

– Flytten till DB Cargo har varit ett naturligt steg för oss, vår verksamhet är inriktad på järnvägsbaserade och hållbara transportlösningar, säger Jerry Lindestam, Head of Full Load Solutions Sweden.

DB Cargo prioriterar hållbarhet och minskad miljöpåverkan i sin verksamhet. Ambitionen är att i så stor utsträckning som möjligt transportera gods på järnväg, vilket ger en reduktion av koldioxidutsläpp med upp till 80% jämfört med transport på väg.

Full Load Solutions är en europeisk enhet inom DB Cargo som tillhandahåller branschexpertis och tillförlitliga godstransporter. Med fokus på kundanpassade och miljöeffektiva transportupplägg utvecklar bolaget transportlösningar för hellaster på väg, järnväg och med kombinerade transportsätt.

MHI och Deloitte: ”Ökade investeringar i supply chain-tech och innovation”

I veckan presenterade MHI och Deloitte den årliga enkäten, MHI Annual Industry Report 2023 – The Responsible Supply Chain: Transparency, Sustainability, and the Case for Business. Av rapporten framgår bland annat att 74 procent av de tillfrågade ledarna i supply chain avser att öka sina investeringar i supply chain-teknologi och innovation under 2023. 

90 procent av deltagarna i undersökningen uppger att de planerar att spendera över 1 miljon USD och 36 procent planerar att spendera över 10 miljoner USD på området. De planerade investeringarna kommer att göras i bland annat lösningar för förbättrad visibilitet och hållbarhet i försörjningskedjan. I rapporten förutspås att de ökade investeringarna kommer att öka dramatiskt i följande tekniker, under de kommande fem åren:

  • Lager- och nätverksoptimering 87 %
  • Molnttjänster 86 %
  • Sensorer och automatisk identifiering 84 %
  • Avancerad dataanalys 82 %
  • Bärbar och mobil teknik 80 %
  • Robotik och automation 78 %
  • 3D-utskrift 75 %
  • Artificiell Intelligens 73 %
  • Internet of Things 68 %
  • Blockchain 68 %
  • Förarlösa fordon och drönare 66 %

Tekniker som respondenterna avser att investera i (andel som avser att investera %)

– Ansvarsfulla försörjningskedjor måste reagera i realtid på förändrade förhållanden, detta kräver hög datakvalitet, automatisering och automatiserat beslutsfattande. Investeringar i automation och andra digitala lösningar som IoT, avancerad dataanalys och AI förstärker inte bara en verksamhets snabbhet och visibilitet, de möjliggör även det beslutsfattande och den transparens i realtid som krävs för att förbättra prestationer upp- och nedströms i försörjningskedjan, säger MHIs CEO John Paxton. 

Främsta utmaningarna 

De främsta utmaningarna var i årets undersökning att anställa och behålla kvalificerade arbetstagare (57 %) och hantera bristen på kompetent personal (56 %). Den näst viktigaste utmaningen är att  hantera störningar i försörjningskedjan (54 %). Undersökningen visar att bristen på arbetskraft ökar företagens investeringar i teknik som minskar behovet av repetitivt, manuellt arbete. 41 procent av de tillfrågade säger att de vidareutbildar sin arbetskraft för att kunna hantera de nya teknologier som implementeras. 

Ökat hållbarhetsfokus

Hälften av respondenterna i undersökningen (48 %) säger att de möter tryck på att utveckl an mer hållbar försörjningskedjakedja. Trycket kommer från flera håll, inklusive konsumenter, myndigheter, branschorganisationer, traditionella och sociala medier och andra intressenter. Undersökningen visar att de främsta fokusområdena för hållbarhet är elektrifiering (40 %), hantering av naturresurser (29 %), vattenanvändning (27 %) och övergång till förnybar energi (27 %). 

Resultaten av 2023 års rapport är baserade på enkätsvar från över 2 000 ledare inom produktion och supply chain i ett brett spektrum av branscher. 83 procent av de tillfrågade innehar ledande befattningar som vd, vvd, avdelningschef med flera. De deltagande företagen varierar i storlek, där 74 % rapporterar en årlig försäljning på mer än 50 miljoner USD och 8 % rapporterar 1 miljard USD eller mer. 

MHI är en internationell branschorganisation som har representerat materialhantering, logistik och försörjningskedjan sedan 1945. MHI medlemmar inkluderar tillverkare av materialhanteringsutrustning inklusive lager och logistik, systemintegratörer, tredjepartslogistikleverantörer, konsulter och förlag. Deloitte tillhandahåller branschledande revisions-, konsult-, skatte- och rådgivningstjänster till många av världens mest beundrade varumärken, inklusive nästan 90 % av Fortune 500 och mer än 5 000 privata och medelstora företag.

Rapport: 65 procent av företagen inom transport- och logistik ökar sina investeringar i innovation

Descartes Systems Group har i en ny studie undersökt hur transport- och logistiknäringen ser på att prioritera sin utveckling. Resultaten visar att en majoritet av företagen kommer att öka sina investeringar i innovation, trots eller kanske på grund av ett tufft ekonomiskt läge och en orolig omvärld.

Studien ”Supply Chain and Logistics Innovation Accelerates, But Has Long Way to Go” bygger på svar från 1 000 chefer inom transport och logistik i Nordamerika och Europa. Resultaten visar att närmare 6 av 10 har ökat takten i sina investeringar på innovation de senaste två åren. För de kommande åren är siffran 65 procent.

– Det är tydligt att transport- och logistiknäringen har ett fortsatt starkt fokus på utveckling. Skälen till detta är flera, men 37 procent anger att det främst handlar om är att sänka kostnaderna och lika många svarar att syftet är att öka pålitligheten i leveranskedjorna, säger Chris Jones, EVP, Industry and Services på Descartes.

Hälften av studiens nordiska respondenter upplever att deras satsning på innovation ligger före konkurrenterna. Exempel på innovation som respondenterna uppger att företagen jobbar med är machine learning, AI och dataanalys.

– Den kraftigt ökande mängden IT-attacker som pågår i omvärlden har fått fler än var tredje företag att öka takten på sitt utveklingsarbete. Det är tydligt att de digitala hoten mot företagens transport- och logistikkedjor är en stark motivator för förändring, säger Chris Jones, EVP, Industry and Services på Descartes.

Samtidigt visar studien att 87 procent upplever någon form av interna hinder när det kommer till innovation och satsning på utveckling. Skälen för detta anges bland annat vara företagets mognad kopplat till dessa frågor, otydlighet i vilken effekt en satsning på innovation skulle få och en tveksam inställning till om det är värt de upplevda riskerna för att skapa nytta för företaget. Omvärldsfaktorer som har upplevts som hinder för innovationsarbete är Covid-19 bakåt i tiden, och framöver den stigande inflationen.

Craft automatiserar och ökar sin kvalitet och produktivitet

Craft, som är en del av New Wave Group, producerar och säljer funktionella träningskläder, har installerat en AutoStore, levererad av Element Logic.

Men den nya anläggningen får Craft en helautomatiserad och mer kompakt lagring, som resulterar i en effektivare och inlagringsprocess och plock. Anläggningen består av 50 000 lådor, 30 robotar och 8 portar. Därutöver installeras ett conveyorsystem som kopplas ihop med ett system för automatisk förslutning, anpassning av höjd, etikettering och sortering av färdigplockade order. Dessutom installeras en take-away bana för tomemballage vid inleveransportarna.

– Satsningen på automationen från Element Logic är en viktig del i vår tillväxtresa. Med lagersystemet AutoStore får vi en effektivare lagerhantering, starkare leveranskapacitet och en mer ergonomisk arbetsplats säger Stefan Persson, vd på Craft.

Automationen möjliggör en process där antalet plockfel minimeras, leveranssäkerheten är hög och där antalet hanterade orderrader/timme ökar markant. Dessutom kan systemet enkelt skalas upp med fyra plockportar och ytterligare 10 000 lådor.

– Craft är en nyckelkund till oss på Element Logic och det känns bra att vi kan hjälpa dem att öka deras produktivitet samtidigt som de kan vara kvar på samma yta. Nu ser vi fram emot att fortsätta vara en del av deras tillväxt- och automationsresa. Crafts installation är den tredje leveransen av AutoStore i Ulricehamn och det är tydligt att här finns ett näringsliv som tagit till sig moderna sätt att arbeta på, säger Jörgen Andersson, Sales Manager på Element Logic Sverige.

Finlands ledande dagligvarukedja bygger ett micro-fulfillment center i Tampereregionen

Pirkanmaan Osuuskaupa, ett regionalt kooperativ i finska S-gruppen, har fattat beslut om att bygga ett micro-fulfillment center (MFC) i Tampereregionen. Syftet är att möta den snabbt ökande e-handeln med dagligvaror i regionen. Swisslog har valts som partner för den innovativa lösningen.

– Med hjälp av automationslösningen kommer vi tredubbla vår kapacitet vad gäller e-handelsbeställningar från den aktuella stormarknaden, säkra en hög effektivitet och en högklassig kundupplevelse för våra online-kunder, säger Ville Jylhä som är chef för Pirkanmaan Osuuskaupa, som bedriver verksamhet genom 114 butiker, restauranger och bensinstationer i Tampereregionen. 

Micro-fulfillment centret kommer att bli cirka 2 000 kvadratmeter stort och totalt bestyckas med 40 Redline AutoStore-robotar. Hela lösningen stöds av Swisslogs mjukvara SynQ. Anläggningen beräknas sysselsätta ca 50 personer som hanterar styckplock och kvalitetssäkring av leveranserna. Centret byggs i anslutning till en befintlig stormarknad, Prisma, i Tampereregionen, med målet att sista-milen-leveranserna ska bli maximalt effektiva. 

– Basvaror kommer att hämtas från centret med hjälp av den automatiserade robotlösningen AutoStore. Vid behov kompletteras beställningarna av varor från vår intilliggande stormarknad, exempelvis med färskvaror och bageriprodukter, berättar Ville.

Micro-fulfillment centret, som ska stå klart under 2024, är ett av de första som byggs i Norden. 

– Det är mycket glädjande att Pirkanmaan Osuuskaupa har valt oss som partner för sitt första micro-fulfillment center, säger Tero Mäki, AutoStore Sales Manager, Swisslog.

S-gruppen är en finländsk företagsgrupp inom handels- och servicebranschen som ägs av sina kunder och som har över 1 800 verksamhetsställen i Finland. Gruppen består av 19 självständiga regionhandelslag, varav ett är Pirkanmaan Osuuskauppa i Tampere. Pirkanmaan Osuuskauppa bedriver dagligvaruhandel och restaurangrörelse på 114 platser i Tampereregionen. 

DHL Global Connectedness Index: Globaliseringen är motståndskraftig, men USA och Kina frikopplas

DHL och New York Universitys Stern School of Business publicerade i dagarna den senaste upplagan av DHL Global Connectedness Index för 2022, som är en djupgående rapport om globaliseringens nuläge och framtidsutsikter. Rapporten, som baseras på analys av data från 171 länder och regioner, visar hur flöden av varor, människor, kapital och information rör sig globalt. En av slutsatserna i rapporten är att de internationella flödena har varit anmärkningsvärt motståndskraftiga under senare års kriser, men frikopplingen mellan USA och Kina fortsätter.

Efter en mindre nedgång under 2020 steg DHL Global Connectedness Index under 2021 till nivåer högre än innan pandemin. De data som analyserats i den senaste rapporten pekar på en ytterligare ökning under 2022, trots en avtagande tillväxt i vissa flöden. Internationell handel med varor var i mitten av 2022 10 procent över de uppmätta nivåerna innan pandemin och det internationella resandet fördubblades 2022 jämfört med 2021, även om det hamnade 37 procent u nder 2019 års nivåer. Rapportens författare Steven Altman, som är Seniorforskare på NYU Stern Center for the Future of Management och Director, DHL Initiative on Globalization, poängterar dock att slutsatsen inte är att globaliseringen inte kan backa, utan snarare att beslutsfattare bör använda sitt inflytande för att nu utnyttja globaliseringens fördelar och samtidigt hantera dess biverkningar.

Inga tecken på trend mot regionalisering

DHL Global Connectedness Index visar också att förutsägelser om en övergång från globalisering till regionalisering inte har slagit igenom. Det genomsnittliga avståndet för flöden av handel, kapital, information och människor har ökat under de senaste två decennierna, och handelsflödena sträckte sig till och med över längre avstånd under Covid-19-pandemin. Den enda kategori som visar en ny tydlig förskjutning mot regionalisering är flöden av människor, vilket beror på den dramatiska förändringen i resmönster under Covid-19-pandemin.

– Det är fortfarande en öppen fråga om handelsmönster kommer att bli betydligt mer regionaliserade i framtiden. Många företag och regeringar är fokuserade på nearshoring för att regionalisera leveranskedjor, och det finns betydande affärsfördelar som kan komma från regionalisering. Å andra sidan sker redan mer än hälften av all handel inom regioner, och fördelarna med långdistanshandel är fortfarande viktiga, särskilt som inflationen är fortsatt hög, den ekonomiska tillväxten har avtagit och priserna för containerfrakt har sjunkit igen, säger Steven Altman.

Geopolitisk rivalitet sliter – USA och Kina frikopplas

DHL Global Connectedness Index bekräftar att USA och Kina frikopplas inom många områden. När man tittar på 11 typer av flöden inom handel, kapital, information och personflöden (som export av varor, M&A-transaktioner och vetenskapligt forskningssamarbete), minskade andelen amerikanska flöden med Kina för 8 av 11 typer sedan 2016. Under samma period, minskade andelen av Kinas flöden med USA för 7 av 10 typer, baserat på tillgänglig data för Kina. Flera av dessa var stora nedgångar. Ändå är USA och Kina fortfarande sammankopplade med mycket större flöden än mellan några andra par av länder som inte delar en landgräns. Vidare visar uppgifterna att frikopplingen mellan dessa två länder hittills inte har lett till en bredare fragmentering av globala flöden mellan rivaliserande block av länder.

Nederländerna mest globaliserat

Nederländerna är återigen det mest globalt anslutna landet enligt rapportens rankning av länder 2022. Singapore placerade sig på andra plats totalt och på första plats när det gäller storleken på internationella flöden i förhållande till inhemska flöden. Storbritannien har de mest globalt fördelade flödena och Sverige är rankat som nummer åtta totalt.

Sammanfattning:
  • Globala flöden av handel, kapital och information är starkare än innan pandemin, flöden av människor börjar återhämta sig
  • Ingen förflyttning från globala till regionala handelsflöden
  • Inga övertygande bevis på att den globala ekonomin segregeras till block
  • Andel av amerikanska flöden som involverar Kina minskade i 8 av 11 undersökta områden, inklusive export och import av varor och specifika kapitalflöden
  • Nederländerna är fortfarande det mest globaliserade landet, följt av Singapore och Belgien
  • Sverige är rankad nummer 8 totalt.

DHL Global Connectedness Index

DHL Global Connectedness Index har publicerats regelbundet sedan 2011 och ger tillförlitliga resultat om globaliseringstrender genom att analysera 13 typer av internationell handel och flöden av människor, kapital och information. 2022 års utgåva är baserad på över fyra miljoner informationspunkter från 171 länder, som står för 99,7 procent av världens bruttonationalprodukt och 96 procent av befolkningen. Rapporten har beställts av DHL och författad av Steven A. Altman och Caroline R. Bastian från New York University Stern School of Business.

Hemtex väljer automation från Element Logic

Heminrednings- och hemtextilföretaget Hemtex flyttar från sitt tidigare 3PL-lager och tar över sin lagerlogistik i egen regi, i en nybyggd fastighet i Viared, Borås. Det nya logistikcentret utrustas med automation från Element Logic, bland annat robotsystemet AutoStore.

Hemtex, som har 130 butiker i Sverige, Finland och Estland samt en snabbt växande e-handel, ägs av den norska, börsnoterade koncernen Kid ASA, som i slutet av 2022 hade totalt 286 butiker. Kid-koncernen, som har 156 butiker i Norge under Kid Interiør som är en motsvarighet till Hemtex, har sedan 2020 en AutoStore-anläggning från Element Logic i sitt logistikcenter utanför Oslo. I Hemtex automationslösning ingår en AutoStore med 35 000 backar och 38 robotar. Dessutom ingår bland annat ett conveyorsystem samt automation för avfallshantering, sortering och specialpackning i kartonger och påsar. Lösningen styrs av Element Logics mjukvara eManager.

– Vi har god erfarenhet av Element Logic och AutoStore från vårt centrallager i Norge, och har utifrån grundliga bedömningar valt att utöka samarbetet när vi nu etablerar ett nytt och separat centrallager i Sverige, säger Anders Fjeld, vd på Kid ASA.

– Hemtex tar kontroll över hela sin automationskedja och satsar på effektiv automation som kommer hjälpa dem att öka sin lönsamhet. Jag ser fram emot att följa deras logistikutveckling på Hemtex hemmaplan i textilstaden Borås, säger Anders Bohlin, Sales Director på Element Logic.

Planerad start för Hemtex nya AutoStore-lager i Viared är under våren 2023. Element Logics installation hos Hemtex: 35 000 backar (med framtida plats för 50 000 backar) 38 robotar (kan utökas) 9 portar för plock och putaway (med framtida plats för 16 portar) 900 orderrader per timme (ökar med fler portar och robotar).