Coca Cola HBC planerar med Blue Yonders Luminate Platform

Under Covid-19 pandemin har nedstängningar av restauranger, barer och cafeer gjort det svårt för Coca Cola att förutse efterfrågan och därmed planera sin produktion och distribution. Mot den bakgrunden har Coca Cola HBC (Hellenic Bottling Company) valt att investera i Blue Yonders SaaS-baserade platform Luminate Planning. Coca Cola HBC är en partner till Coca Cola som levererar över 100-dryckesvarumärken och 4 000 artiklar till 28 länder. Bolaget sökte en digital lösning för att hantera en allt mer komplex planering, end-to-end, i försörjningskedjan.

– Vi behöver kunna anpassa oss snabbt till olika konsumentbeteenden, disruptioner och andra affärshändelser genom att öka vår operativa anpassningsbart och flexibilitet, säger Gerhard Seidl, planning director på Coca Cola HBC.

– Som ett tillväxtdrivet företag behöver Coca-Cola HBC en lösning som kan hantera deras komplexa supply chain och samtidigt anpassa sig snabbt till förändrade konsumentbehov och olika disruptioner. Med Luminate Planning får de en robust, skalbar och bred digital supply chain-lösning som ger en ökad flexibilitet, effektivitet och visibilitet i hela försörjningskedjan, säger Johan Reventberg, president, EMEA, på Blue Yonder. 

Coca Cola HBC har 28 000 anställda och levererar drycker till över 600 miljoner konsumenter på tre kontinenter. Bolagets aktier är noterade på Londonbörsen, London Stock Exchange och på the Athens Exchange.

Snusbolaget automatiserar med e-motions

När Snusbolaget 2018 gick in i Norge, var det under namnet Snushjem och nu går automationsbolaget e-motions in som totalpartner för all automation för Snusbolagets norska logistik. e-motions levererar lösningar för momenten plock, pack, och sortering effektiviseras orderhanteringen, vilket underlättar en fortsatt lönsam tillväxt. Den norska anläggningen är ett pilotprojekt som markerar starten på samarbetet mellan e-motions och Snusbolaget. Redan nu planeras liknande upplägg i fler logistikanläggningar och i fler länder.

– e-motions är den typ av partner vi behöver för att kunna fortsätta vår tillväxtresa, snabba lösningsfokuserade och med modern teknik. Vi ser fram emot produktionsstart av vårt nya lager i Oslo och vi tror att det bara är det första av många steg på en lång gemensam resa mot att bli global e-handelsaktör i framkant, säger Jonas Kolehmainen, Chief Logistics Officer på Snusbolaget Norden AB.

– Snusbolaget är en riktigt spännande e-handlare och en viktig partner för oss. Vår tillväxtresa är i full gång, och vi ser fram emot att utvecklas i takt med dem i Norden och även i andra delar av världen, kommenterar Nils Brunke, vd på e-motions Europe AB.

Snusbolaget Norden AB startade 2009. De har idag ca 140 anställda, de flesta i Sverige men också USA, Norge, Spanien m fl. 2020 hade de en omsättning på drygt 1,8 miljarder SEK. För mer information, besök snusbolaget.se eller www.hayppgroup.com

e-motions Europe AB ställde 2018 om sin verksamhet från industriell automation till att vara 100% riktad mot e-handel. Ett entreprenörsdrivet logistikautomationsbolag med bas i Tenhult, strax utanför Jönköping. 2020 hade de en omsättning på drygt 40 miljoner. Läs mer på e-motions.se

Felleskjøpet Agri investerar i en AutoStore från Swisslog

Swisslog har fått uppdraget att leverera en AutoStore-lösning till Felleskjøpet Agri, som är Norges ledande grossist för utrustning, reservdelar och förnödenheter till det norska jordbruket. Robotanläggningen AutoStore blir en viktig del av Felleskjøpet Agris nya, automatiserade centrallager som uppförs nära Gardermoen strax utanför Oslo.

– Med det nya centrallagret kan vi sammanföra våra två befintliga centrallager i Norge i en modern, framtidssäkrad anläggning där vi får ut synergier på ett mycket bättre sätt, säger Lasse Iversen, chef för utvecklingsavdelningen, central lagerdrift i Felleskjøpet Agri.

Med AutoStore-lösningen effektiviseras hanteringen av tidskritiska leveranser av reservdelar till Felleskjøpet Agris egna verkstäder liksom varuförsörjningen till bolagets ca 100 butiker, 44 000 medlemmar och andra proffskunder samt till den stadigt ökande e-handeln till konsumenter. Det nya centrallagret etableras på en 60 000 m2 stor tomt och består av ett 20 000 m2 stort inomhuslager samt ett 24 000 m2 stort utomhuslager.

”Skalbar, flexibel och beprövad lösning”

– Swisslog presenterade flera olika lösningar och till sist föll valet på en AutoStore, eftersom vi behöver en skalbar, beprövad och flexibel lösning som hanterar alla våra små artiklar på ett rationellt sätt och ger oss ett snabbt genomflöde, säger Lasse Iversen och framhåller Swisslogs breda kompetens som en avgörande faktor för valet av leverantör.

– Att vi valde Swisslog som leverantör av automationslösningen beror på att vi vill ha en långsiktig utvecklingspartner som har en bred automationskompetens, förstår vår verksamhet och presenterar väl genomtänkta lösningar som stärker vår konkurrenskraft. 

I en första fas installeras en AutoStore-lösning som fullt utbyggd omfattar 40,000 lådor, 26 robotar och 8 portar och styrs av Swisslogs WMS SynQ i samspel med Felleskjøpets befintliga WMS. AutoStore-lösningen tas i full drift under första kvartalet 2022.

– Felleskjøpet Agri är en stor verksamhet med en lång historik i Norge. Det är därför oerhört hedrande att de har valt oss som samarbetspartner för sin lagerautomation, säger Christian Walby, säljchef för AutoStore på Swisslog Norge.

Felleskjøpet Agri omsätter 17,3 miljarder NOK, har ca 4 100 anställda och är den viktigaste leverantören av anläggningstillgångar och teknik till det norska jordbruket. Felleskjøpets verksamhet omfattar också 210 butiker, varav ca 100 i Norge och 110 i Sverige (Granngården), fastigheter, bröd och bakverk, park- och anläggningsutrustning samt foder och utrustning för djur. Felleskjøpet är ett kooperativ som ägs av 44 000 bönder. 

Så driver en ”Unified Logistics-strategi” en kundorienterad försörjningskedja i 3PL-branschen

AV JIM BRALSFORD

Vilket år det har varit! Glad över att äntligen se slutet på det. ”The new normal” … ”skola på distans” … ”Har du vaccinerats ännu?”… ”pandemi utan motstycke”… ”Zoom-utmattning” … ”3-dagars leverans är inte tillräckligt snabbt” … Jag bävar när jag tänker på hur många gånger vi har hört, läst eller pratat om det ovanstående under de senaste 12 månaderna.

Jag älskar logistik. Det skulle vara konstigt att inte älska den bransch där jag spenderat nästan 25 år med att designa och sälja logistiklösningar till kunder över hela världen. Att vara en del av en bransch som omfamnar förändringar i en allt snabbare takt är helt oerhört stimulerande. Att hålla sig informerad om ”next big thing” för att kunna förädla och återberätta detta till kunden är en daglig arbetsuppgift. Under pandemin har jag, som många andra, dragit nytta av digitala verktyg för att göra detta på ett effektivt sätt. Det är enormt givande att vara en del av en bransch som ständigt utmanas av externa faktorer, vare sig det är nya direktiv som SOLAS/eVGM (regelverk för båttransport), politiska handelskrig, Brexit, epidemier, och dramatiska enskilda händelser som vulkanutbrottet i Eyjafjallajökull 2010 eller nyligen, kaoset i Suezkanalen. 

Allt fler disruptioner

Sedan pandemins utbrott fick vår bransch än en gång mött utmaningar. Efter en första chock av panikköp och tomma varuhyllor flödade leveranserna igen och kritiska basvaror blev åter tillgängliga. 

Nedstängningar och andra restriktioner ändrade dock köpbeteendet i grunden, förmodligen för alltid. E-handeln har under det senaste året upplevt en stor ökning som enligt McKinsey innebär att tio års förväntad e-handelsutveckling komprimerats till tre månader. Direkt-till-konsument modeller med mindre, mer frekventa och snabbare leveranser har efterfrågats och i jakten på marknadsandelar har 3PL-branschen anpassat sig snabbt. 

”Unified Logistics”

Alla måste fokusera på kunden. Men vad betyder det egentligen? För mig handlar det om att möjliggöra den bästa möjliga kund- eller användarupplevelsen, och att tillämpa det som vi kallar ”Unified Logistics”: ett övergripande perspektiv på försörjningskedjan som driver ständiga förbättringar. För att tillämpa Unified Logistics menar vi att det behövs:

  • Helhetstänkande på försörjningskedjan
  • Visibilitet för att sammankoppla processer över hela kedjan 
  • En öppen teknikplattform.

IT-teknik inom supply chain accelererar innovation – tillgång till stora mängder data, verktyg för insamling, analys och tolkning av data, öppna APIer, maskininlärning och artificiell intelligens ökar förmågan till problemlösning. Många nya start-ups i logistikbranschen står för en stor del av den innovation och det nytänkande som skapar ökade möjligheter. En ny ”app-driven” teknikrevolution ger oss massa möjligheter, men vi kommer att bli riktigt effektiva först när vi arbetar tillsammans. Ja, du känner igen det: vi måste samarbeta. ”Silo-optimeringen” fungerar definitivt inte längre. 

Helhetstänkande

Tidigare kunde lageroptimering genomföras utan hänsyn till en möjlig positiv eller negativ inverkan upp eller ner i försörjningskedjan. Nu är det dags att sammankoppla alla dessa teknik- och organisationssilos genom att samverka på öppna teknikplattformar. Att tänka holistiskt är något vi började lära oss i skolan, utan att ens veta om det. Oftast betydde att ta ett stort komplex problem, dela upp det i mindre komponenter, lösa varje del och därefter sätta ihop det till en lösning för det övergripande problemet. Nåväl, vi har alla gjort samma sak inom försörjningskedjan och logistikhantering varje dag – silos av problemlösande aktiviteter inom supply chain. Med dagens krav på flexibilitet och återhämtningskraft i leverantörskedjor kan silos inte existera. Det gäller att betrakta försörjningskedjan som en helhet och sätta kunden i centrum för allt som görs. Att förstå de ömsesidiga beroenden och inverkan som en del av kedjan har på en annan kommer att innebära så mycket mer än att bara förstå de enskilda processerna. 

Visibilitet

Det holistiska tänkandet betyder också transparens i flöden och processer. Alla 3PL-företag förväntas kunna sammanställa en bild av hela leveranskedjan samlad på ett ställe, i en kontrollpanel, för att möta dagens kundkrav och för att kunna agera ännu mer flexibelt i framtiden. 

En öppen teknikplattform

Blue Yonder och några av kollegorna i vår bransch kan leverera allt detta digitalt och i realtid. Ingen ska behöva begränsas i sin planering på grund av bristande precision och långsiktiga prognoser baserade på en ögonblicksbild av antaganden. I en digital värld behöver alla aktörer i försörjningskedjan tillämpa en holistisk, enhetlig strategi – det vi kallar Unified Logistics – som utnyttjar artificiell intelligens och där planering kan genomföras i realtid och med flexibilitet. Med Unified Logistics och en öppen digital samarbetsplattform (Luminate Platform) kan företag sömlöst planera, optimera och orkestrera allt mer komplexa försörjningskedjor. I slutänden handlar det förstås om att säkerställa att rätt produkt levereras till rätt plats och vid rätt tidpunkt. 3PLare och andra företag som har gjort detta strategiskifte har redan stärkt sin konkurrenskraft genom att öka sin flexibilitet och förmåga att snabbt anpassa sig till kundernas ökande krav. 

Jim Bralsford är Senior Industries Strategy Director, 3PL, på Blue Yonder EMEA

Element Logic automatiserar DB Schenkers nya logistikanläggning

DB Schenker Logistics tar över driften av modeföretaget MQ Marqets lagerhantering, i sitt logistikcenter i Landvetter utanför Göteborg. Den större delen av MQ Marqets lösning kommer att automatiseras med AutoStore – en robotbaserad automationslösning som levereras av Element Logic.

DB Schenker erbjuder AutoStore som en del av sina lagerlösningar för att bättre kunna betjäna kunder inom elektronik-, fordons-, e-handels- och omnichannel-industrier. AutoStore är ett automatiserat robotsystem där lagringsbackar transporteras till lagerpersonalen som slipper gå runt i lagret och plocka från olika hyllor. Något som förbättrar driftseffektiviteten, ergonomin samt sparar fasta och rörliga kostnader. I slutändan innebär det snabbare ledtider och en förhöjd köpupplevelse för slutkunden. 

Utformad för e-handel och butikspåfyllnad

AutoStore-lösningen för modekedjan MQ Marqet AB kommer att implementeras i augusti 2021. Lösningen i det här fallet innehåller förutom robotar, backar och plockstationer också en sorteringsanläggning för utgående sortering samt en sektion för hängande plagg. Det är en logistiklösning som är utformad för att kombination med andra automatiseringstekniker kunna hantera såväl e-handel som butikspåfyllnad för MQ Marqet. 

Kan användas av flera kunder samtidigt
AutoStore-lösningen består av 25 000 backar, 6 karusellportar och 26 robotar som plockar. Förutom att sköta driften åt MQ Marqet har DB Schenker den strategiska ambitionen att utöka AutoStore-lösningen att den kan användas av flera kunder samtidigt – med fokus på ökad tillgänglighet och service för slutkunden.
– Vi är givetvis väldigt glada och stolta över att kunna erbjuda våra kunder möjligheten till Automation och just AutoStore, samt att få möjlighet att göra det med en sådan erfaren partner som Element Logic säger Anders Holmberg, Head of Business Development & Solution Design på DB Schenker.

E-handeln med dagligvaror ökar behovet av konsumentnära lager – ”micro-fulfillment centers”

Dagligvaruhandeln växer och förändras mycket snabbt i takt med att e-handeln av dagligvaror växer och ställer nya krav på snabbhet, tillgänglighet och leveransservice. Den här trenden har accelererat ytterligare under 2020 som en följd av Covid-19 och driver nu fram allt fler nya kreativa, automatiserade lagerlösningar i omedelbar närhet till konsumenterna. 

– Det är en trend vi ser världen över att samma-dag-leverans och upphämtning vid butik ökar snabbt. Det förändrade konsumentbeteendet ställer krav på en ökad snabbhet och produktivitet i varuhanteringen vilket har medfört att efterfrågan ökar på mindre mer kundnära automationslösningar, så kallad micro-fulfillment och e-grocery, säger Maria Stjärne, Head of Sales Nordic på Swisslog. 

Maria berättar att Swisslog erbjuder en rad olika automationslösningar som stöttar micro-fulfillment ­– allt från helautomatiserade butiker till olika lösningar där automation integreras med den traditionella butiksdriften. 

– Även här i Norden ökar e-handeln med dagligvaror snabbt och ställer krav på nya lager- och leveranslösningar. En lösning som blir allt vanligare är ”hub-and-spoke” vilket betyder ungefär ”en eker i ett nav”. Här används en befintlig lokal, kanske en nedlagd butik som i stället omvandlas till ett lokalt automatiserat lager som löpande fyller på ett antal butiker med allt som är icke-färskvaror och som kan hanteras med automation.

”AutoStore perfekt för dagligvaruhandeln”

Andra lösningar som väntas få en snabb tillväxt är micro-fulfillment centers som integreras med automatiserade butikslösningar. Här byggs de automatiserade lösningarna upp dels för att snabbt och med hög densitet kunna konsolidera och leverera e-handelsordrar, dels för att erbjuda traditionell butikshandel med färskvaror och andra känsliga produkter. En annan lösning som blir allt vanligare kallas för Bolt-on Store. Här är det fråga om en kombination av ett mindre automatiserat lager och ett upphämtningsställe. Dessa anläggningar kan alltså både fylla på andra butiker i dess närhet och fungera som upphämtningsplats för en växande skara av e-handelskunder.

– Här är det vanligt att en AutoStore-lösning hanterar varorna och automatiskt hämtar ut enskilda beställningar och levererar dem direkt vid en parkeringsplats för att göra det maximalt enkelt för mottagaren, vare sig det är konsumenten själv eller en budbil som hämtar. AutoStore är en perfekt automationslösning för dagligvaruhandelns nya behov. Lösningen har både en hög densitet, är flexibel, snabb och väl beprövad, säger Maria och framhåller att Swisslog har installerat fler än 200 AutoStore-anläggningar världen över vilket gör bolaget till den mest erfarna AutoStore-integratören globalt. 

Amazon och Walmart föregångare

Men det är inte bara Swisslog som satsar på det nya segmentet micro-fulfillment, hela den etablerade automationsbranschen – bland annat TGW, Dematic, KNAPP, Element Logic, Schäfer och Ocado – erbjuder olika lösningar som möter behovet av mer konsumentnära distribution. Trenden har även givit upphov till en rad start-ups, bland annat amerikanska Alert Innovation, Urbx och Fabric samt franska Exotec. Alla aktörer erbjuder sina egna lösningar, de gemensamma nämnarna är att de är automatiserade, robotiserade och kompakta för att därmed möjliggöra en snabb och kostnadseffektiv orderhantering. 

– Med krav på allt mindre orderstorlekar, större sortiment, snabbare och mer bekväma leveranser krävs det nya lösningar. Föregångare i den här utvecklingen är Amazon och Walmart, vilket har gjort att utvecklingen har kommit allra längst i USA, där vi nyligen fick uppdraget att bygga upp ett antal micro-fulfillment centers för Texasbaserade dagligvarukedjan H-E-B, med över 400 butiker och 110 000 anställda i Texas och nordöstra Mexico, berättar Maria och konstaterar att vi står inför en spännande utveckling även här i Norden. 

H-E-Bs automatiserade påfyllnads- och utlämningsställen baseras just på AutoStore-lösningen och ska möjliggöra en högre effektivitet i orderplocket, snabbare leveranser en bättre kundupplevelse, vilket enligt H-E-B är ett sätt att säkra sitt fortsatta marknadsledarskap i sin region. Än så länge har inte micro-fulfillment slagit igenom i Norden, även om många dagligvaruföretag och andra detaljister uppges stå redo i startblocken. 

”Vi ska vara den digitala ledaren i branschen”

I januari 2020 tillträdde Lars Gezelius befattningen som Chief Digital Officer på anrika Ahlsell. Bolaget startade redan 1877 och är idag Nordens största leverantör av produkter och relaterade tjänster inom bland annat vatten & avlopp, värme & sanitet, ventilation, isolering, el, kyl, bygg, och en hel del annat. Företaget är sedan decennier omtalat för sin effektiva logistik ­– en logistik som handlar allt mer om att hantera en växande e-handel och utveckla digitala och automatiserade lösningar. 

– Vid sidan om vår ordinarie tillväxt så står vi inför en accelererande tillväxt på e-handelssidan. Här gäller det att kunna hantera våra en miljon produkter med korta ledtider, hög kvalitet och snabba leveranser i en koncern som omsätter 33 miljarder SEK och har verksamhet i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Estland, Polen och Ryssland, berättar Lars Gezelius. 

Ambitiös digitaliseringssatsning

Som Chief Digital Officer ingår han i Ahlsells koncernledning och ansvarar tillsammans med sitt team på 60 personer för Ahlsells e-handel och för en växande organisation som driver digitaliseringen i hela koncernen. 

– Det är otroligt spännande att vi gör den här enormt ambitiösa satsningen på digitalisering och att Ahlsell tar den här möjligheten utan att konkurrenterna flåsar oss i nacken eller att branschutvecklingen håller på att springa ifrån oss, säger Lars och fortsätter:

– Nu ska vi rulla ut ett stort automationsprogram inom logistik, försäljning och inköp i hela koncernen. Det handlar om allt från att bygga robotlager och därmed automatisera ännu mer av vår lagerhantering till att automatisera hur fakturor läses in, hur man sätter rätt priser och mycket annat. Digitaliseringen i branschen har hittills gått relativt långsamt, men det vill vi ändra på genom att ta positionen som den digitala ledaren i vår bransch, säger Lars som själv har en gedigen erfarenhet av att digitalisering och e-handel från bland annat Kinnevik och H&M.

En av de största e-handlarna i Norden

I Ahlsell svarar e-handeln för drygt 25 % av intäkterna, det vill säga ungefär 9 miljarder kronor. Det gör bolaget till en av Nordens allra största e-handlare. Nu är målsättningen att e-handeln ska dubblas under de närmaste åren, utan att för den skull kannibalisera på den traditionella butikshandeln. 

– Jag tror att vi kan växa online och i butik parallellt utan att kanalerna ska ta av varandras försäljning. Det viktiga är att vi bygger ihop online och butik på ett smidigt sätt med kundupplevelsen i fokus, då kommer kundnöjdhet, försäljning och lönsamhet att öka per automatik.

Covid-19 har inte påverkat Ahlsells e-handel lika mycket som många andra företag, exempelvis leverantörer av hus- & hemprodukter som har boomat i krisen. Däremot har pandemin påverkat digitaliseringstakten positivt. 

– Digitalisering är ett långsiktigt, ständigt pågående arbete där vårt fokus är att skapa lösningar som på ett effektivt sätt stödjer och förbättrar verksamheten och gör vardagen enklare för våra kunder, leverantörer och medarbetare. Här har pandemin bidragit påskyndat den digitala omställningen, säger Lars och exemplifierar med att fler tjänster nu erbjuds digitalt när många människor väljer att arbeta på distans.

”Sveriges bästa e-handelslogistik”

Tillväxten i Ahlsells e-handel har legat kring tio-femton procent under ganska många år, men nu är alltså ambitionen att den ska skruvas upp rejält. 

– Vi startade upp vår e-handel redan för 20 år sedan och vi har en bakomliggande logistikapparat som är verkligt vass och oerhört snabb. Förmodligen har vi Sveriges bästa e-handelslogistik, fast det inte många som känner till det, säger Lars med ett leende. 

Stora logistikutmaningar

Ungefär en femtedel av Ahlsells sortiment kan levereras nästa dag från något av de tre centrallagren i Sverige, Norge och Finland, förutsatt att kunden har gjort sin beställning före 17.00 dagen innan. Kraven på hög tillgänglighet, snabb leverans och realtidsspårning ökar dock oavbrutet vilket gör att Ahlsell nu utvecklar sin logistik- och leveransförmåga och möter logistikutmaningarna med hjälp av allt mer automation och digitalisering. 

– På några års sikt ser jag framför mig att vi erbjuder leverans på en timme som en bastjänst och i stor skala, helt enkelt därför att våra företagskunder kräver samma service på jobbet som när e-de handlar som privatpersoner. Här ser vi att förväntningarna ökar både på snabbhet, spårbarhet och fler leveranssätt, exempelvis smidiga direktleveranser till arbetsplatser. Vi ser även att drop-shipment ökar, eftersom vårt sortiment växer väldigt snabbt samtidigt som leveranserna behöver ske allt snabbare, direkt från våra leverantörer. Här gäller det att få ihop system, att säkerställa att våra leverantörers lagersaldon är korrekta och att vi får en realtidsvisibilitet på leveransflödena. Det här är en jätteutmaning framåt, konstaterar Lars.

Effektiv digital plattform

Ett centralt nav för Ahlsells digitalisering är ERP-systemet IMI AOM som integrerar försäljning, inköp, e-handel och orderhantering på ett effektivt sätt i hela koncernen. Systemet fungerar även som en digital plattform för de övriga digitala lösningar som löpande behöver integreras i en sammanhållen infrastruktur. 

– För vår digitaliseringsresa är Industri-Matematik och deras system en viktig kärnprodukt som hjälper oss att hantera vår tillväxt, allt större volymer, fler artiklar och generellt sett en ökad komplexitet i hela försörjningsflödet. 

Sedan millennieskiftet har Ahlsells utveckling varit explosionsartad med kraftigt ökade volymer och ett ständigt större sortiment. Mot den bakgrunden fattades 2011 beslutet att bygga världens då största automatiserade lager i Hallsberg. Centrallagret i Hallsberg expanderade i snabb takt och efter framgången etablerades även ett centrallager i Finland. Under 2018 fattades beslut om att investera ytterligare 450 miljoner kronor i centrallagret i Hallsberg, en satsning som följdes av ytterligare en investering på 70 miljoner kronor två år senare. 

Om Ahlsell

John Bernström och Jakob Tornblad startade maskinfirman John Bernström & Co 1877, vilket blev grunden till dagens Ahlsell. 2021 har Ahlsell ca 5 700 anställda, 240 butiker och en omfattande e-handel. 2020 omsatte Ahlsell totalt 33 miljarder SEK i sina verksamheter i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Estland och Polen. Ett av Ahlsells främsta kännetecken är en logistik i världsklass, bolagets över 100 000 företagskunder erbjuds ”rätt produkt, vid rätt tidpunkt och på rätt plats”.

DB Schenker Logistics automatiserar nytt lager med MQ MARQET

DB Schenker Logistics och modeföretaget MQ MARQET har kommit överens om att DB Schenker Logistics tar över driften av MQ MARQETs lagerhantering, som till största delen automatiseras i DB Schenker Logistics logistikcenter i Landvetter utanför Göteborg.

– Vi ser en automatiserad lagerlösning som en avgörande del i vår strategi för tillväxt med den digitala affären i fokus.  Våra satsningar på ökad tillgänglighet och service för våra kunder ligger helt i linje med denna utveckling och vi ser att samarbetet med DB Schenker Logistics gör att vi kommer att ha marknadens bästa logistiklösning för vår planerade tillväxt med ökade volymer på våra B2C-marknader, säger Ingvar Larsson vd, MQ MARQET.

AutoStore-lösning

Logistiklösningen är baserad på en AutoStore, ett automatiserat robotsystem där lagringsbackar transporteras till lagerpersonalen som slipper gå runt i lagret och plocka från olika hyllor. Lösningen innehåller också en sorteringsanläggning för utgående sortering samt en sektion för hängande plagg. Hela lösningen är utformad för att hantera både e-handel och butikspåfyllnad för MQ MARQET.

– Vi är naturligtvis väldigt stolta över att få MQ MARQET som ny kund.  Det innebär att vi nu tar det första steget i att bygga ett modernt automatiserat logistikcenter som gör det möjligt för oss att bättre betjäna den snabbt växande B2C-marknaden hos våra kunder, säger Håkan Nydén, Vice President och Head of Contract Logistics, DB Schenker Cluster SE/DK/IS.

Samarbetet kommer att starta under augusti 2021 och alla implementeringsaktiviteter har redan börjat för att säkerställa en smidig övergång och start. Samma delar som nu implementeras kommer att bli den första delen av en strategisk satsning på en större gemensam automationslösning där även andra företag kan använda lösningen baserat på samma delar av AutoStore.

HKScan accelererar sin digitalisering med PipeChain Multi-Enterprise Retail Network

HKScan har ingått ett avtal med PipeChain Group avseende migrering av sin EDI-kommunikation till PipeChains molnbaserade plattform; Multi-Enterprise Retail Network. Migreringen av EDI-kommunikationen har gjorts på enbart 3 månader och i en första fas omfattas den svenska dagligvaruhandeln, med företag som ICA, Axfood, Coop och Bergendahls, plus ett antal stora grossister som HK Scan levererar till. 

På den nya plattformen blir HKScan en del av ett omfattande nätverk av dagligvaruföretag och andra detaljister, vilket skapar förutsättningar för en snabb fortsatt digitalisering. Order-till-faktura processen kommer att digitaliseras och vara fullt automatiserad. Dessutom kommer ytterligare processer att digitaliseras, exempelvis flödeskontroll.

– Att kunna migrera vår EDI set-up på bara tre månader och därefter fortsätta att digitalisera med full kraft skapar stort värde för oss, säger Erik Berglund, IT-direktör på HKScan Sweden AB. 

Med PipeChain Multi-Enterprise Retail Network kan HKScan enklare digitalt integrera sina affärskritiska processer med sina affärspartners, vilket både stärker affärsrelationerna och driver en ökad försäljning. Så småningom kommer även positiva resultat synas i form av minskad administration och kortare ledtider i informationsutbytet, vilket resulterar i högre marginaler, bättre service och en högre grad av automation i order-till-leverans-processen. 

HKScan är en finsk börsnoterad koncern som omsätter 1,8 miljarder Euro (2020). Koncernen har ca 7 000 anställda och hemmamarknaderna är Finland, Sverige, Danmark och Baltikum.H KScans varumärken är HK, Kariniemen, Via, Scan, Pärsons, Rakvere, Tallegg och Rose. Scan är ett svenskt varumärke inom kött och chark som ägs av HKScan Sweden AB, som sedan 2007 ägs av den finska HKScankoncernen.

DSV Panalpina förvärvar Agility Global Integrated Logistics

I går offentliggjordes att transport- och logistikkoncernen DSV Panalpina, som för två år sedan förvärvade Panalpina, nu förvärvar Agilitys verksamhet Global Integrated Logistics, GIL. Förvärvet sker genom en överlåtelse av aktier till ett värde av 4,2 miljarder USD till GILs ägare Agility Public Warehousing Company. Med förvärvet blir Agility Public Warehousing Company näst största aktieägare i DSV Panalpina, som samtidigt blir världens tredje största transport och logistikföretag. GIL står för ca 80 % av verksamheten i Agility Public Warehousing Company och har fler än 17 000 anställda. Med förvärvet får DSV Panalpina en omsättning på 142 miljarder DKK (ca 190 miljarder SEK) och en total arbetsstyrka på över 70 000 personer. I en kommentar till storaffären säger DSVs vd och koncernchef Jens Bjørn Andersen att de båda verksamheterna matchar varandra mycket bra.

– Kombinationen av våra båda globala nätverk ger oss möjlighet att erbjuda våra kunder en ännu bättre servicenivå. GILs globala nätverk, branschkompetenser och starka marknadsposition i Asien, Stillahavsområdet och Mellanöstern kompletterar DSVs nätverk väl och stöttar vår långsiktiga ambition för värdeskapande. Våra två koncerner delar redan en gemensam kultur präglad av entreprenörskap och lokal förankring. Nu ser vi fram emot att välkomna GILs duktiga personal till DSV, säger Jens Bjørn Andersen.

Affären är ytterligare ett exempel på konsolideringen i den globala transport- och logistikbranschen, där vi med all säkerhet kan vänta oss många fler förvärv och samgåenden. DSV Panalpinas förvärv av GIL bedöms vara genomfört under tredje kvartalet 2021.