Längre leveranstider och höga råvarupriser pressar industrin

Leveransstörningar och stigande rå- och insatsvarupriser till följd av coronapandemin påverkar många större tillverkningsföretag. Sju av tio företag märker av negativa effekter på verksamheten och lika många planerar att höja försäljningspriserna visar en undersökning som genomfördes i juni i samband med PMI Inköpschefsindex.

I stort sett samtliga större tillverkningsföretag som ingår i Inköpschefsindex, 200 stycken, uppger att leveranstiderna från deras leverantörer har blivit längre. Samtidigt har stigande råvaru- och insatsvarupriser ökat behovet av att höja försäljningspriserna, något som sju av tio företag planerar att göra.

– Aldrig tidigare i Inköpschefsindex snart 30-åriga historia har vi sett en så stor andel företag som rapporterar om högre insatsvarupriser. Det gäller alltifrån stål, plaster, gummi, wellpapp och lösningsmedel till transporttjänster, säger Jörgen Kennemar, senioranalytiker på Swedbank.

Sjuttio procent av de tillfrågade företagen uppger att leveransstörningarna har negativa effekter på verksamheten. 16 procent av företagen har därför reviderat ned sina produktionsplaner för det närmaste halvåret.

– Majoriteten av företagen har hittills inte förändrat sina produktionsplaner, men risken för att fler reviderar ned produktionsplanerna ökar om bristen på rå- och insatsvaror blir bestående eller förvärras, säger Jörgen Kennemar.

Under coronapandemin har flera utbudsstörningar inträffat, till exempel brist på containrar och stängda kinesiska hamnar. Det har drivit upp leveranstiderna och gjort det viktigare att se över och säkra företagets inköp.

– Att löpande se över och säkra inköpen är dessutom fortsatt viktigt för att möta klimatutmaningarna. Ökad geografisk närhet till leverantörer för kortare transportdistanser, flera alternativa leverantörer för att minska sårbarheten vid leveransstörningar, alternativa rå- och insatsvaror i produktionen och effektivisering av produktionsprocessen är områden som företagen kan se över för att säkra leveranserna och minska företagets miljöpåverkan.

”Transportsektorns teknikstrul beror på bristande teknikintegration”

Transport- och logistikbranschen blir allt mer digitaliserad, men en undersökning gjord av mobilitetsföretaget SOTI visar att branschen har en bra bit kvar i implementeringen av de digitala verktygen. SOTIs undersökning visar att teknik och system inte hänger med i utvecklingen i branschen och att den största orsaken till det är bristen på integrerad teknik.

– Det senaste året har satt fokus på behovet av korrekt integration av teknik. Transport- och logistikföretag investerar mycket i ny teknik just nu, men vi ser inte någon sammanhängande strategi för hur den nya tekniken ska implementeras. Beslutsfattare inom transport- och logistikbranschen måste förstå att deras organisationer slösar bort tid, pengar och produktivitet genom att inte ta hänsyn till implementeringen och integrationen, säger Stefan Spendrup, Nord- och Västeuropachef, SOTI.

Tre av tio, 31 procent, uppger att äldre teknik inte är helt integrerad med nya system och nästan hälften av respondenterna uppger att personalen uppdaterar flera system manuellt. Detta leder till ineffektivitet och flaskhalsar som hade kunnat förhindras om systemen hade implementerats bättre. Nästan en tredjedel, 32 procent, anger att huvudorsaken till driftstopp och försenade leveranser är oförmågan att komma åt IT-hjälp eller applikationer för att felsöka och avhjälpa enheter på distans.

29 procent av transport- och logistikbranschen säger också att information inte delas mellan alla system som används, vilket kan leda både till dubbeljobb och till sämre kvalitet genom bristen på visibilitet. Dessutom är problemen inte slut även om alla system är optimalt implementerade, eftersom man har problem även i utbildandet av användarna. 26 procent anger bristande eller obefintlig personalutbildning om användandet av tekniken som orsak till driftstopp och försenade leveranser. 70 procent av de tillfrågade cheferna inom transport- och logistik svarar att minskning av driftstopp för mobila enheter är en viktig affärsfråga för deras organisation.

  • Personalen uppdaterar flera system manuellt 45%
  • Äldre teknik är inte helt integrerad med nya system 31%
  • Uppdaterad information delas inte mellan alla system som används 29%
  • Det saknas personalutbildning om användningen av teknik 26%
  • System uppgraderas inte tillräckligt ofta 24%

Unifaun + Consignor = nShift

Idag lanseras det nya bolaget nShift, en global aktör för molnbaserade lösningar för leveranshantering (delivery management) för e-handel, detaljhandel, tillverkande företag och 3PL-företag. Det nya bolaget är resultatet av den fusion som genomfördes i våras mellan de nordiska delivery managementbolagen Consignor och Unifaun.

Med över 100 befintliga tredjepartsintegrationer med e-handelns och andra varuägares mest affärskritiska IT-system i kombination med ett unikt nätverk av fler än 700 logistik-/transportföretag erbjuder nShift en molnbaserad plattform end-to-end, som automatiserar och optimerar hela processen för leveranshantering – från skapande av leveransetikett till leveransspårning, last-mile-logistik och returhantering. nShifts lösningar hanterar framgångsrikt mer än en miljard leveranser årligen för e-handel, detaljhandel, tillverkande företag och 3PL-aktörer.

– Jag är extremt stolt och entusiastisk över att bli en del av nShift vid en sån avgörande tidpunkt i bolagets tillväxt, säger Lars Pedersen, som nyligen utsågs till CEO i nShift.

– Samtidigt som vi byter företagsnamn, är vi mer hängivna än någonsin att fortsätta att förse våra mer än 90 000 kunder med vital sammankoppling för leveranshantering, visibilitet och effektivitet. Samtidigt som vi lanserar vårt nya varumärke är vi glada över att berätta om våra två nya innovationer för e-handeln; nShift Checkout och nShift Return, tidigare Returnado, berättar Pedersen.

Genom nShifts förvärv av Stockholmsbaserade Returnado, ett bolag som hanterar e-handelsreturer, adderar nShift en avgörande komponent till sin molnplattform i form av en effektiv returprocess för varuägare, transportörer och mottagare. Majoritetsägare i nShift är Marlin Equity Partners respektive Francisco Partners, två av världens ledande investerar i teknikbolag.

Om nShift

nShift etablerades 2021 som den globalt ledande aktören för molnbaserade leveranslösningar, som möjliggör en friktionsfri leverans- och returhantering för fler än en miljard sändningar per år i 190 länder. nShifts mjukvara används globalt av e-handelsföretag, detaljhandel, tillverkande företag och 3PL-företag/transportörer. Företaget har sitt huvudkontor i London och Oslo och sysselsätter över 450 medarbetare på sina kontor i Stockholm, Finland, Norge, Danmark, Storbritannien, Polen, Holland, Belgien, Rumänien och Schweiz.

Logtechbolaget SiB Solutions fyller kassan inför global expansion

Logtech-bolaget SiB Solutions har tagit in ytterligare 50 miljoner i en nyemission. Kapitalet ska gå till bolagets globala expansion och först siktar man på USA, Central- och Sydeuropa samt Sydostasien. Bolagets ambition är att ta en global position inom AI-teknologi som möjliggör felfri logistik. 

Inom logistikbranschen som helhet försvinner gods till ett värde av uppskattningsvis tio miljarder euro varje månad. Samtidigt är kostnaderna för att rätta till problemen dubbelt så höga. Det är något som SiB Solutions vill ändra på med hjälp av AI och intelligent videoanalys. 

Mot den bakgrunden har bolaget tagit in 50 miljoner kronor i en nyemission. Affärsmannen Anders Pettersson, tidigare delägare i Sharkmob som såldes till Tencent, återinvesterar i SiB Solutions och som en ny större investerare går svenska Nidoco AB, ett dotterbolag i finska Virala Oy Ab-koncernen, in med tio miljoner kronor.

– Idag finns det ingen annan som valt att nischa motsvarande teknologi mot logistikbranschen vilket gör att vi ser stora möjligheter att bli en ledande aktör och då måste man satsa globalt direkt. Det finns inte tid att först satsa på Sverige för att sedan ta sig an Norden, sen Europa och till sist världen. Det är globalt direkt som gäller, säger Stefan Borg, vd och medgrundare av SiB Solutions. 

I den globala expansionen ska SiB Solutions etablera sig med egen personal i USA, Central- och Sydeuropa samt Sydostasien. I USA ska företaget börja med att sikta in sig på Georgia, Illinois och Kalifornien. SiB Solutions samarbetar med Business Sweden i både USA, Europa och Sydostasien.

– Investeringskommittén med personer från hela världen tyckte det var enkelt att förstå SiB Solutions affärspotential och vi kommer nu hjälpa bolaget att kartlägga marknader och hitta kunder och partners, säger Anders Bohman, Head of LEAP Accelerator på Business Sweden. 

Förutom kapitalet som ska gå till SiB Solutions etablering ute i världen så ska en del av nyemissionen även gå till produktutveckling och till att stärka huvudkontoret i Lund.

– Även om det varit besvärliga tider under pandemin så har bolaget utvecklats positivt och fått in många nya kunder samtidigt som befintliga kunder valt att fördjupa samarbetet med oss, avslutar Stefan Borg. 

Kan samtalet förbättra logistiken?

Pandemin, geopolitiken och klimatkrisen har gjort att supply chain är något gemene man pratar om, undrar över och äntligen har en åsikt om. Frågan är hur vi ska ta till vara de tankar och förväntningar som uppstår; vilket ansvar vi logistiker har för att lyssna på det nya engagemanget.

För några år sedan kunde jag träffa vänner och vilja släta över vad jag gjorde – logistik, sa jag – och tittade ner i golvet. Det var naturligtvis inte för att förminska vikten av ämnet, men jag visste att den oinitierade inte skulle vara speciellt intresserad av att höra om hur min dag fylldes av att hitta komplexa lösningar för globala varuflöden. Men förra året ändrades allt.

Man måste inte vara bevandrad inom logistik för att veta att språket inom supply chain ofta är tekniskt och ganska torrt. Branschen har inte haft som ambition att öppna upp och göra sig tillgänglig och i möten kan den inåtvända branschjargongen ligga tjock som en dimma. Och eftersom ingen utomstående visat något större intresse fick det fortgå på det viset. Fram tills den dag då vi beställde varor on-line varje vecka och medvetet valde produkter som kom från lokala, miljövänliga återförsäljare, samma dag som tidningarna fylldes av artiklar om hur pandemin satte stopp för tillverkning och fartygen satt fast i Suezkanalen.

Så nu pratar alla om logistik. Jag är nästan säker på att logistiken fungerar utan att gemene man talar om den, men det känns som, försiktigt uttryckt, att en dörr har öppnats till ett rum där förståelsen för tillverkning och handel existerar på andra villkor. Och det känns som att vi som logistiker har mycket att lära av samtalet. Vi behöver inte längre vara i skymundan, men måste med det också kunna ställas till svars.

Min fru står i hallen och tittar frågande på mig. Och då är det jag som plötsligt undrar vad det är som har hänt. Hon undrar om leveranser och utlämningsställen, frågor som nu är viktiga för henne personligen. Och då kan jag svara henne, och berätta hur det funkar. Ibland godtar hon traditionella varuflödeslösningar, men ofta är hon kritisk. Varför gör ni det inte lättare för mig som kund att kunna välja själv hur jag vill ha det? frågar hon. Det är en relevant och skarp fråga.

När vi träffades hade hon det mest attraktiva jobbet, som chef på en kommunikationsbyrå, och det fanns omedelbart ett intresse för att prata om mark- nad och målgruppsbeteenden. Men logistiken, den behövde vi inte diskutera. Det var otänkbart att hon skulle ha åsikter och förväntningar på varuflöden. Jag däremot, satt uppe på nätterna och skrev white- papers om kundservice och efterköpsbeteenden.

Det saknas inte forskning på området logistik, men studierna mynnar ofta ut i samma resultat: effektivitet och kostnadsbesparingar. Hur leveranser upplevs av slutanvändaren, kunden som beställer en vara, eller köper en produkt av en tillverkare har varit något för sälj– och marknadsavdelningen att ta hand om. Effekten av att förstå förväntningar och kundnöjdhet inom logistiken har inte nått de högsta beslutsfattarna. Men nu står hon där, min fru, och förklarar hur hon vill att en leverans från hennes favoritvarumärke ska ske. Och plötsligt använder hon ord som jag förstår och jag ord som hon knyter an till.

En studie som publicerades i Journal of Operations Management i mars i år visar att gratis returer inte är lönsamt.
Fria returer kostar mer än det smakar, menar Stefan Karlsson och Pejvak Oghazi från Lunds universitet. Men deras forskning är enkom gjord på kvantitativa data. Hur skulle det se ut om vi idag undersökte erbjudandet kring priset på en returnerad vara genom både kvantitativa data och kvalitativa dialoger med faktiska slutkunder? Jag frågar min fru och hon lyssnar intresserat. Skulle hon vara beredd att betala för logistikkostnaderna för den produkt hon lämnat åter? Finns det andra sätt att minska antalet gånger hon inte är nöjd och måste gå igenom besväret att packa, skicka tillbaka och potentiellt betala lite för varan hon inte köpt?

Nu är samtalet i gång, vi kan nästan inte sluta och jag lär mig massor. Förr var ju logistiken en svart låda, nu dissekerar vi varje led. Om vi blir än mer transparanta kan vi engagera fler, tänker jag. På Sonat lyssnar vi ofta på samtalen i kundservice en vända, sida vid sida med statistiken. Med lite tålamod och rätt frågor hör vi plötsligt fler och fler slutkunder som har åsikter om hur resan för den vara de köper ska se ut. Vilken skatt!

”Jag vill inte ha varan nästa dag, men jag vill veta exakt när den kommer på fredag”, säger en kund till vår kundtjänst på en svensk byggvarukedja.

Vem kan avstå från att använda både kvantitativa och kvalitativa insikter, när man har en sådan tydlig logistikformulering på bordet? Och liksom slutkun- dens ord, arbetar även beslutsfattarna på kedjan med snabb logik.

”Vi lägger fokus på att skapa en samleverans av varor på utsatt tid veckovis, så kunden kan sätta igång med helgbygget i tid”, säger vd:n.

Och precis som jag är vd:n ett levande bevis på hur samtalet leder till handling. Hon är klok min fru. Trots ny teknik, big data och AI, är det precis hennes kundberättelse som etsat sig fast på min näthinna. Jag ser plötsligt helt nya möjligheter där hon, kunden, är mer medveten och kan välja själv. Kanske kommer vi till slut prata mindre om logistik hemma, när de initiala frågorna är besvarade, men min förhoppning är att vi fortsätter bortom dagens behov och in i framtiden och idéernas värld. Och jag ser ingen motsättning i att kombinera kvantita- tiva data med kvalitativa samtal även när tekniken avancerar, tvärtom. Vi måste ta höjd för att logistik har blivit allmänt, och ta vara på den dialog vi nu, så meningsfullt, blivit en del av.

Av Mattias Norin, vd Sonat

50 tullkunder valde molnet 2020 – Descartes växer snabbt

Med över 50 kunder som under 2020 gick över till molnet för sin tullhantering siktar nu Descartes mot nya mål. Med fler leveranser, till följd av en alltmer omfattande e-handel, siktar företaget mot ökad expansion i Norden med fler kunder och fler anställda. 

2020 var ett framgångsrikt år för Descartes, det kanadensiska företaget med nordiskt kontor i Malmö, som levererar lösningar inom ruttoptimering, tullhantering och Transport Management till företag världen över. Över 50 kunder valde att förra året gå över till Descartes molnbaserade tullösning GCT. En utveckling som pågått i några år, men som intensifierades rejält i samband med att pandemin tog fart. Lars Persson, försäljningschef Norden, och ansvarig för tull, menar att utvecklingen visserligen gått fortare än företaget planerade för, men att förra årets stora migrering av kunder inte förvånar honom. 

– Vi hade sett framför oss att många av våra kunder skulle göra förflyttningen till molnet inom de kommande åren, men att det skulle gå så här fort hade vi väl inte riktigt räknat med. Vi ser nu hur våra kunder, genom att ha allt i molnet, får en betydligt enklare och smidigare hantering av sin tullprocess, vilket givetvis är något vi strävar efter. Kan vi underlätta för kunden och minska den administrativa bördan har vi lyckats. Jag tror att vi närmsta tiden kommer få se fler kunder som väljer våra lösningar, då den ger snabba och tydliga effekter på verksamheten, säger Lars Persson. 

Flera fördelar att vänta 

Att gå över till en molnbaserad tullhantering, som Descartes GCT-lösning, har flera fördelar. Kunderna får bland annat möjlighet att elektroniskt ta emot och hantera tulldokument och automatiskt generera export- och importdokumentation i en helt integrerad process.

– Vår tullösning GCT är främst riktad till företag med höga krav på en effektiv tull- och transporthantering, och samtliga av de kunder som nu gått över till molnet har just höga krav på sina leveranser. Av erfarenhet vet vi att GCT hjälper till att reducera våra kunders kostnader för tullhanteringen och automatisera deras tullprocesser. Det ska bli jätteroligt att fortsätta jobba tillsammans med de här kunderna för att de ska få ännu bättre kontroll över sina leveranser, säger Lars Persson. 

Ska gynna utvecklingen på västkusten 

Ett av de företag som valt att gå över till GCT är HallandsHamnar, en av Sveriges tio största hamnar, och som idag räknas som den moderna tidens logistikföretag. Företaget, med verksamhet i Halmstad och Varberg, erbjuder kundanpassade helhetslösningar inom områdena hamn, terminal och lagertjänster. För att fortsätta kunna skapa tillväxt, ge långsiktigt god lönsamhet och gynna utvecklingen på västkusten valde företaget att införa tullhantering från Descartes. 

– Vi valde GCT för att vi helt enkelt ser stora vinster med det. Vi ser hela tiden över vårt sätt att arbeta och vilka verktyg vi använder oss av för att bli smartare och mer effektiva. Med GCT-lösningen från Descartes kan vi ett betydligt enklare sätt än tidigare sköta vår tullhantering och våra kontakter med olika speditörer, säger Henrik Nanfeldt, Operativ chef på HallandsHamnar. 

iBoxen rekryterar Markus Trautmann

Infrastrukturbolaget iBoxen, som bygger upp ett rikstäckande och leverantörsoberoende paketboxnätverk, har rekryterat erfarne Markus Trautmann som marknads- och kommunikationschef.

iBoxen fortsätter att expander snabbt. Sedan i mars har paketboxar placerats ut i Stockholm, Göteborg och Boden. Dessutom har redan tio transportörer anslutit sig till iBoxen, vilket innebär att deras kunder (e-handlarna) kan erbjuda sina kunder fler bekväma leveransalternativ. För att stödja den fortsatta expansionen har bolaget nu anställt den erfarna kommunikationschefen Markus Trautmann.

– iBoxen kommer med ett högt tempo placera ut tusentals paketboxar runt om i Sverige och därför behöver vi stärka upp teamet ytterligare. Vi är glada att vi fått med oss Markus till iBoxen, säger Tim Jörnsen, vd och medgrundare till iBoxen.

Markus Trautmann har en lång erfarenhet inom e-handel och kommunikation i både operativa och strategiska roller. Markus har haft flera tjänster inom PostNord, bland annat som presschef samt som kommunikationschef för PostNord Logistics. Närmast kommer Markus från omställningsorganisationen TRR där han ansvarade för medierelationer och externkommunikation.

– iBoxen har en ambitiös målsättning: inom fem år ska vi erbjuda en rikstäckande infrastruktur med paketboxar så att konsumenterna enkelt kan ta emot och returnera paket max ett par hundra meter från sina hem. Infrastrukturen kommer även att minska antalet körda mil för transportörerna och erbjuda e-handelsföretag fler leveransalternativ. Den resan ser jag fram emot att vara med på, säger Markus Trautmann.

Företaget iBoxen startades i början av 2021 med målet att bygga upp ett leverantörsoberoende nätverk av paketboxar i Sverige. Totalt ska företaget ställa ut cirka 50 000 paketboxar till år 2026.


 

Nytt podavsnitt: ”Kraften i ett modernt Transport Management System”

Lyssna på SCEs senaste poddavsnitt, The power of a modern Transport Management System, TMS. Samtalet kretsar kring varför efterfrågan på TMS ökar så pass snabbt och hur TMS skapar förutsättningar för visibilitet, kontroll, effektivitet och kundnytta. Deltagare i samtalet är Lars Persson, VP Sales Nordic Region och Eric Geerts, Director product management, TMS, carrier connectivity and ports, Descartes Systems Group. Samtalet leds av SCEs Stefan Karlöf. (Samtalet är på engelska). Lyssna här!

Logistics Managers Index: logistikbranschen expanderar rekordsnabbt

För juli månad rapporterar Logistics Managers Index (LMI) en nivå på 74.5, vilket är den tredje högsta i Indexets femåriga historia. De senaste sex månaderna har indexet landat en bra bit över 70, vilket är ett rekord som anger att logistikbranschen expanderar mer än någonsin tidigare under de senaste fem åren.

Indexet sammanställs av forskare vid Arizona State University, Colorado State University, Rochester Institute of Technology, Rutgers University, University of Nevada, Reno, i samverkan med Council of Supply Chain Management Professionals (CSCMP). Resultaten baseras på en månatlig enkät som vänder sig till logistiker i ledande positioner. Data samlas även in från respondenter som arbetar i logistikledande roller i företag på världens alla kontinenter, vilket gör att resultaten återspeglar den globala situationen . Merparten av företagen omsätter en miljard dollar eller mer. Respondenterna besvarar frågor kring förändringar inom de åtta områdena; lagernivåer, kapitalbindning i lager, lagerkapacitet, lagerutnyttjande, lagerkostnad, transportkapacitet, transportutnyttjande och transportpriser, vilket sammantaget utgör själva rådatan för att bedöma logistikbranschens konjunktur och expansion.

Sammanfattande resultat

Utifrån de åtta parametrarna beräknas Logistics Manager Index. Ett resultat över 50 indikerar tillväxt i logistikbranschen. Den senaste rapporten sammanfattar resultaten från en datainsamling som skett under juli, och visar tydligt en stark fortsatt expansion i branschen. Jämfört med juni månad backade indexet med 0,5, men resultatet är alltjämt det tredje högsta sedan starten 2016.

Läs resultatrapporten här

DHL Express satsar på elektriska fraktplan från Eviation

DHL Express och flygplanstillverkaren Eviation som tillverkar helelektriska flygplan skriver flyghistoria genom att meddela att DHL som första kund beställer 12 helt elektriska Alice-fraktflygplan från Eviation. DHL strävar efter att skapa ett elektrifierat nätverk för Express och göra ett banbrytande steg för en hållbar framtid för flygtransporter. Eviations flygplansmodell Alice är världens ledande helelektriska flygplan, som gör det möjligt för flygbolag att driva en flygflotta med nollutsläpp för både gods och passagerare. Eviation räknar med att leverera Alice-flygplanen till DHL Express under 2024.

– Vi tror på en framtid med logistik utan utsläpp, därför följer våra investeringar alltid målet att förbättra vårt koldioxidavtryck. På väg till ren logistikverksamhet spelar elektrifieringen av varje transportsätt en avgörande roll och kommer att avsevärt bidra till vårt övergripande hållbarhetsmål om nollutsläpp. DHL Express grundades 1969 och har varit känt som en pionjär inom flygindustrin i decennier. Vi har hittat den perfekta partnern med Eviation eftersom de delar vårt syfte, och tillsammans tar vi oss in i en ny era av hållbart flyg, säger John Pearson, VD för DHL Express i ett pressmeddelande.

Alice kan flygas av en enda pilot och kommer att bära 1 200 kg. Planet laddas på högst 30 minuter per flygtimme och det har en maximal räckvidd på upp till 815 kilometer. Alice kommer att fungera i alla de miljöer som för närvarande hanteras av kolv- och turbinflygplan. Alices avancerade elmotorer har färre rörliga delar för att öka tillförlitligheten och minska underhållskostnaderna. Dess operativsystem övervakar ständigt flygprestandan för att säkerställa optimal effektivitet.

– Från dag ett satte vi ett djärvt mål att förvandla flygindustrin och skapa en ny era med elektriska flygplan. Att samarbeta med företag som DHL, ledande inom hållbar godstransport, är ett bevis på att den elektriska eran är över oss. Detta tillkännagivande är en viktig milstolpe i vår strävan att förändra framtiden för flyg över hela världen, säger Eviation VD Omer Bar-Yohay. 

Flygplanet är idealiskt för kortare rutter och kräver mindre investeringar i stationsinfrastruktur. Alice kan laddas medan lastning och lossning sker, vilket säkerställer snabba väntetider som upprätthåller DHL Express strama scheman.

Med innovation, prestanda och hållbarhet som North Star, skapar Eviation en ny era inom luftfarten med det helelektriska Alice-flygplanet. Alice har utformats specifikt så att det kan konfigureras för last eller passagerare. Eviations helelektriska flygplan har sin första flygning planerad senare i år.