Bring bygger helautomatiserat lager I Stockholm – ett led i satsningen på ”Bring Shelfless”

För att möta den kraftiga tillväxten inom e-handeln och kundernas efterfrågan på snabba och gröna paketleveranser har Bring beslutat att bygga en helautomatiserad lagerlösning i Stockholm. Bring öppnar även inom kort sin första automatiserade lagerlösning i Oslo, där flera nätbutiker kommer använda sig av lösningen redan i sommar. De automatiserade lagren ingår i tjänsten ”Bring Shelfless”, som ytterligare ska expanderas i hela Norden under kommande år.

– Vi hade en tillväxt inom paketsegmentet på 48 procent under förra året. I alla de nordiska länderna förväntar sig kunderna att deras leveranser ska bli både snabbare och mer hållbara. På vårt nya fullautomatiserade lager kommer vi att använda oss av robotteknologi, digitala lösningar och majoriteten av leveranserna kommer att köras med fossilfria eller utsläppsfria fordon bara några timmar efter att kunden har beställt sin vara på nätet. Detta är en kraftfull nordisk satsning där det kommer att ske stora förändringar framöver, och vi får möjlighet att använda både vår logistikexpertis och våra flexibla leveranstjänster, säger Per Öhagen, koncerndirektör på Bring. 

Inom kort kopplas Brings distributionsnätverk samman med det första helautomatiserade lager i Oslo. Brings digitala och fysiska erbjudanden samt processer ska harmoniseras så att kunden möter en och samma lösning oavsett vilket nordiskt land de befinner sig i. Den nya lagerlösningen i Stockholm ska stå klar i 2022, och är central i en större nordisk offensiv satsning som kommer att genomföras för att stärka Brings e-handelserbjudande med snabbare och grönare leveranser. Med tjänsten Shelfless kommer nätbutikernas fysiska lager att vara i Brings lokaler. Nätbutikernas ordersystem integreras med Brings och automatiserade processer kommer att ta hand om allt från plock och pack, till lagerhållning, och slutligen till leverans och eventuell retur. Detta innebär avsevärt kortare ledtider från order till leverans. Den nya digitala lösningen ger nätbutikerna full spårbarhet och kontroll över kundernas beställningar från köp till leverans.

– Detta är en viktig satsning för vår ambition att vara ledande inom e-handel i Norden. De kunder som kommer att använda Shelfless kommer också få tillgång till en digital lösning där de enkelt kan se hela köpresan. Bring blir det första nordiska logistikföretaget som kan erbjuda en helautomatiserad lagerlösning som är integrerad i hela distributionsnätet, konstaterar Per Öhagen.

Element Logics grundare cashar in

Europeiska kapitalförvaltaren Castik Capital S.à r.l., med bas i Luxemburg, förvärvar 50,1 % av aktierna i Element Logic av grundarna Dag-Adler Blakseth och Kjell Blakseth för en icke offentliggjord köpeskilling. Element Logic, med huvudkontor i Kløfta, Norge, är specialiserade på automatiserade lagerlösningar baserade på AutoStore-systemet. Element Logic grundades 1985 och har i dag 170 anställda på kontor över hela Europa. Sedan 2014 har Element Logic vuxit organiskt med ca 50 % per år och 2020 installerade företaget flest AutoStore-anläggningar i världen i tuff konkurrens med globala aktörer som Swisslog, Dematic och Bastian Solutions.

Element Logic är 100 % inriktade på AutoStore och med Castik som huvudägare kommer bolagets snabba europeiska expansion ytterligare intensifieras, bland annat genom kompletterande investeringar i service- och mjukvara, inklusive selektiva förvärv.

– Vi är glada att ha Castik ombord, de är en bra match för Element Logic och kommer att vara en mycket bra partner för företaget i framtiden. Tillsammans kommer vi att fortsätta den otroliga resan vi har påbörjat, samtidigt som vi bibehåller ”Element Way” och vår unika företagskultur med människor i fokus. Det finns otroligt många spännande möjligheter som öppnas när vi lägger Castiks kompetens till vår egen kompetens, erfarenhet och ambitioner, säger, Dag-Adler Blakseth VD på Element Logic.

Företaget har uppnått en kraftig tillväxt de senaste åren och omsatte mer än 100 miljoner euro 2020. Med fullständiga distributionsrättigheter för AutoStore i Europa har Element Logic expanderat och etablerat sig på flera marknader de senaste åren. Förutom nya marknader som Frankrike, Polen, Benelux och Tjeckien öppnade företaget nyligen kontor i Spanien och Finland.

– Vi är mycket nöjda med möjligheten att ingå ett partnerskap med Dag-Adler och resten av Element Logic-teamet för att bidra till fortsatt tillväxt för företaget. Element Logic har under de senaste åren uppnått en fantastisk tillväxt på marknaden för lagerautomation som fortfarande är i sin linda, säger Michael Phillips partner i Castik Capital.

Affären beräknas vara fullt genomförd under juli 2021.

PMI Inköpschefsindex fortsatt högt – DEN STARKA konjunkturen BESTÅR

PMI-total (PMI – Purchasing Managers Index) sjönk till 66,4 i maj från 69,0 i april, men trots nedgången är det den fjärde högsta nivån i indexets 26-åriga historia. 

– Den höga nivån visar att den starka industrikonjunkturen består även om ökade utbudsbrister kan bli en större utmaning längre fram, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank.

Samtliga fem delindex i PMI-total sjönk i maj. Delindex för orderingång svarade för den enskilt största fallet och drog ned PMI-total med 1,7 indexenheter medan övriga fyra delindex gav ett negativt bidrag med sammantaget 0,9 indexenheter.

– Index för planerad produktion noterades till 75,0 i maj jämfört med 75,4 i april, vilket innebär att det råder en fortsatt bred uppfattning i industrin om att öka produktion det närmaste halvåret. Vårens störningar i den globala handeln och en ökad brist på insatsvaror förefaller ännu inte ha dämpat industriföretagens produktionsplaner även om faran inte är över, säger Kennemar.

Leverantörernas rå- och insatsvarupriser avtog något i maj men är fortfarande på historiskt höga nivåer. I maj sjönk indexet till 87,8 från 89,4 i april. Det står alltmer klart att den högre aktivitetsnivån i industrin, stigande globala råvarupriser och brist på insatsvaror har lett till ett ökat kostnadstryck i producentledet.

Inköpschefsindex (PMI – Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång.

Verkkokauppa.com bygger Autostorelager med Swisslog

Finska e-handlaren Verkkokauppa.com har givit Swisslog uppdraget att bygga en AutoStore-lösning för hantering av små e-handelsvaror. Det robotiserade lagret uppförs i anslutning till Verkkokauppa.coms megavaruhus och lager på Jätkäsaari (Busholmen) i Helsingfors.

– Vi levererar närmare 15 000 produkter per dag till kunder över hela Finland. Under det senaste året har e-handeln ökat enormt och med vår investering i automation kommer vi kunna hantera de ökade volymerna med hög kundservice, säger Panu Porkka, CEO på Verkkokauppa.com.

Verkkokauppa.com startade 1992 och automationssatsningen är bolagets hittills största investering. När den nya anläggningen står klar är den en förutsättning för fortsatt tillväxt och kostnadseffektivitet samt en högre kundupplevelse som en följd av ett bredare sortiment, högre tillgänglighet och snabbare leveranser. 

– Våra främsta konkurrensfördelar är det stora sortimentet i kombination med en effektiv distribution och en överlägsen teknik. De fördelarna ska vi bibehålla och stärka för att även i framtiden kunna erbjuda marknaden bästa möjliga kundupplevelse, säger Panu Porkka.

Det nya automatiserade lagret börjar byggas under sommaren 2021 och beräknas stå färdigt i början av nästa år. Med automationen ökar Verkkokauppa.com sin yteffektivitet och skapar förutsättningar för kortare ledtider och bättre produkttillgänglighet. AutoStore-lösningen består av 36 robotar med kapacitet att plocka 1 000 artiklar per timme. 

– Vi är enormt glada och stolta över att Verkkokauppa.com har valt oss som partner för sin lagerautomation. Företaget är en pionjär i den finska e-handeln och har en stor och komplex logistikverksamhet, säger Christian Walby, säljchef för AutoStore på Swisslog Norge.

Verkkokauppa.com är Finlands mest välbesökta och populära e-handelsföretag som erbjuder ca 65 000 produkter i 26 olika produktkategorier. Varorna säljs på nätet samt i fyra megavaruhus och distribueras via fler än 3 000 utlämningsställen i Finland. Verkkokauppa.coms aktier är noterade på NASDAQ Helsingfors. 

2021-års världsmästare i supply chain management utsedda

2021-års Gartner Supply Chain Top 25 placerar Cisco, Colgate Palmolive och Johnson & Johnson i topp, vilket innebär att de tre främsta bolagen är exakt desamma som på förra årets lista. Alla tre bolagen utmärks av en förmåga att bygga starka flödesorienterade försörjningskedjor tillsammans med leverantörer, distributörer och kunder. 

De har även förankrat sitt arbete i företagsstrategin, är extremt kundfokuserade och satsar på hållbarhet digitalisering och ständig innovation i sina försörjningskedjor. Som ett resultat av detta uppges de dessutom ha klarat av pandemiåret väldigt väl. Gartners lista har en så kallad ”masters category” där fem företag ligger och svävar ovanför den ordinarie listan i en slags ouppnåelig egen kategori: Amazon, Apple, McDonald’s, P&G och Unilever. Apple har för övrigt toppat listan åtta år i följd som ett resultat av sitt enormt målmedvetna och framgångsrika arbete med hållbarhet, strategiska leverantörsnätverk och effektiva produktions- och distributionsmodell. Noterbart är att svenska H&M efter en följd av år på listan denna gång inte hamnar bland de 25 bästa. Däremot har läkemedelsbolaget Pfizer avancerat till plats 21 på listan, som ett direkt resultat av bolagets förmåga att storskaligt och effektivt försörja världen med sitt Covid-19 vaccin.

The Gartner Supply Chain Top 25 – 2021

The Masters Gategory: Amazon, Apple, McDonald’s, P&G och Unilever

  1. Cisco Systems
  2. Colgate-Palmolive
  3. Johnson & Johnson
  4. Schneider Electric
  5. Nestlé
  6. Intel
  7. PepsiCo
  8. Walmart
  9. L’Oréal
  10. Alibaba
  11. Abbvie
  12. Nike
  13. Inditex
  14. Dell
  15. HP
  16. Lenovo
  17. Diageo
  18. The Coca-Cola Company 
  19. Brittish American Tobacco 
  20. BMW
  21. Pfizer
  22. Starbucks
  23. General Mills
  24. Bristol Myers Squibb
  25. 3M

The 10 Best Supply Chain Companies

Listor väcker alltid vårt intresse. Men vad berättar de egentligen och vad baseras de på? Det finns många rankningar, listor och priser som belönar de mest framgångsrika organisationerna inom supply chain management och logistik. En ny lista som lanserades i slutet av förra året är The 10 Best Supply Chain Companies (Supply Chain Digital). Även denna lista lyfter fram ungefär samma företag som Gartner, varav de främsta återfinns inom området snabbrörliga konsumentvaror. 

1. Apple

2. Amazon

3. McDonald’s

4. Walmart

5. Johnson & Johnson

6. L’Oreal

7. Inditex

8. Intel

9. PepsiCo

10.Nestlé

Stora olikheter, fundamentala likheter

Båda listorna har även en kraftig slagsida mot amerikanska bolag och storföretag. Trots detta är det uppenbart att skillnaderna mellan företagen vad gäller strategi, sätt att organisera sig, affärsmodeller och egna förmågor ofta är mycket stora. Här finns det alltså inget rätt eller fel. Slående är däremot att det finns ett antal fundamentala likheter vad gäller fokus på flöden, hållbarhet, långsiktighet, ledningens förståelse och engagemang samt inte minst modet och förmågan att investera nya tekniska innovationer och andra nyskapande lösningar. Dessutom kan det konstateras att alla dessa företag på ett självklart sätt har supply chain management och logistik naturligt integrerat i sin företagsstrategi.

Behöver inte vara stor

Utdraget från Gartner Supply Chain Top 25 och The 10 Best Supply Chain Companies of 2020 består som konstaterats enbart av stora, globala företag. Men det är inte nödvändigt att vara en storföretagsikon för att bli ett duktigt, framstående, best practice företag inom supply chain och logistik. Tvärtom kan ett medelstort eller rentav litet företag ha ännu bättre förutsättningarna att ta ett grepp över sin logistik och varuförsörjning eftersom komplexiteten är mindre. Det är mer en fråga om att anamma en flödes- och logistikorientering, kartlägga sina processer, samtala, samarbeta och dela information gränsöverskridande och arbeta med ständiga förbättringar och innovation i olika delar av sina flöden. 

Coca Cola HBC planerar med Blue Yonders Luminate Platform

Under Covid-19 pandemin har nedstängningar av restauranger, barer och cafeer gjort det svårt för Coca Cola att förutse efterfrågan och därmed planera sin produktion och distribution. Mot den bakgrunden har Coca Cola HBC (Hellenic Bottling Company) valt att investera i Blue Yonders SaaS-baserade platform Luminate Planning. Coca Cola HBC är en partner till Coca Cola som levererar över 100-dryckesvarumärken och 4 000 artiklar till 28 länder. Bolaget sökte en digital lösning för att hantera en allt mer komplex planering, end-to-end, i försörjningskedjan.

– Vi behöver kunna anpassa oss snabbt till olika konsumentbeteenden, disruptioner och andra affärshändelser genom att öka vår operativa anpassningsbart och flexibilitet, säger Gerhard Seidl, planning director på Coca Cola HBC.

– Som ett tillväxtdrivet företag behöver Coca-Cola HBC en lösning som kan hantera deras komplexa supply chain och samtidigt anpassa sig snabbt till förändrade konsumentbehov och olika disruptioner. Med Luminate Planning får de en robust, skalbar och bred digital supply chain-lösning som ger en ökad flexibilitet, effektivitet och visibilitet i hela försörjningskedjan, säger Johan Reventberg, president, EMEA, på Blue Yonder. 

Coca Cola HBC har 28 000 anställda och levererar drycker till över 600 miljoner konsumenter på tre kontinenter. Bolagets aktier är noterade på Londonbörsen, London Stock Exchange och på the Athens Exchange.

Snusbolaget automatiserar med e-motions

När Snusbolaget 2018 gick in i Norge, var det under namnet Snushjem och nu går automationsbolaget e-motions in som totalpartner för all automation för Snusbolagets norska logistik. e-motions levererar lösningar för momenten plock, pack, och sortering effektiviseras orderhanteringen, vilket underlättar en fortsatt lönsam tillväxt. Den norska anläggningen är ett pilotprojekt som markerar starten på samarbetet mellan e-motions och Snusbolaget. Redan nu planeras liknande upplägg i fler logistikanläggningar och i fler länder.

– e-motions är den typ av partner vi behöver för att kunna fortsätta vår tillväxtresa, snabba lösningsfokuserade och med modern teknik. Vi ser fram emot produktionsstart av vårt nya lager i Oslo och vi tror att det bara är det första av många steg på en lång gemensam resa mot att bli global e-handelsaktör i framkant, säger Jonas Kolehmainen, Chief Logistics Officer på Snusbolaget Norden AB.

– Snusbolaget är en riktigt spännande e-handlare och en viktig partner för oss. Vår tillväxtresa är i full gång, och vi ser fram emot att utvecklas i takt med dem i Norden och även i andra delar av världen, kommenterar Nils Brunke, vd på e-motions Europe AB.

Snusbolaget Norden AB startade 2009. De har idag ca 140 anställda, de flesta i Sverige men också USA, Norge, Spanien m fl. 2020 hade de en omsättning på drygt 1,8 miljarder SEK. För mer information, besök snusbolaget.se eller www.hayppgroup.com

e-motions Europe AB ställde 2018 om sin verksamhet från industriell automation till att vara 100% riktad mot e-handel. Ett entreprenörsdrivet logistikautomationsbolag med bas i Tenhult, strax utanför Jönköping. 2020 hade de en omsättning på drygt 40 miljoner. Läs mer på e-motions.se

Felleskjøpet Agri investerar i en AutoStore från Swisslog

Swisslog har fått uppdraget att leverera en AutoStore-lösning till Felleskjøpet Agri, som är Norges ledande grossist för utrustning, reservdelar och förnödenheter till det norska jordbruket. Robotanläggningen AutoStore blir en viktig del av Felleskjøpet Agris nya, automatiserade centrallager som uppförs nära Gardermoen strax utanför Oslo.

– Med det nya centrallagret kan vi sammanföra våra två befintliga centrallager i Norge i en modern, framtidssäkrad anläggning där vi får ut synergier på ett mycket bättre sätt, säger Lasse Iversen, chef för utvecklingsavdelningen, central lagerdrift i Felleskjøpet Agri.

Med AutoStore-lösningen effektiviseras hanteringen av tidskritiska leveranser av reservdelar till Felleskjøpet Agris egna verkstäder liksom varuförsörjningen till bolagets ca 100 butiker, 44 000 medlemmar och andra proffskunder samt till den stadigt ökande e-handeln till konsumenter. Det nya centrallagret etableras på en 60 000 m2 stor tomt och består av ett 20 000 m2 stort inomhuslager samt ett 24 000 m2 stort utomhuslager.

”Skalbar, flexibel och beprövad lösning”

– Swisslog presenterade flera olika lösningar och till sist föll valet på en AutoStore, eftersom vi behöver en skalbar, beprövad och flexibel lösning som hanterar alla våra små artiklar på ett rationellt sätt och ger oss ett snabbt genomflöde, säger Lasse Iversen och framhåller Swisslogs breda kompetens som en avgörande faktor för valet av leverantör.

– Att vi valde Swisslog som leverantör av automationslösningen beror på att vi vill ha en långsiktig utvecklingspartner som har en bred automationskompetens, förstår vår verksamhet och presenterar väl genomtänkta lösningar som stärker vår konkurrenskraft. 

I en första fas installeras en AutoStore-lösning som fullt utbyggd omfattar 40,000 lådor, 26 robotar och 8 portar och styrs av Swisslogs WMS SynQ i samspel med Felleskjøpets befintliga WMS. AutoStore-lösningen tas i full drift under första kvartalet 2022.

– Felleskjøpet Agri är en stor verksamhet med en lång historik i Norge. Det är därför oerhört hedrande att de har valt oss som samarbetspartner för sin lagerautomation, säger Christian Walby, säljchef för AutoStore på Swisslog Norge.

Felleskjøpet Agri omsätter 17,3 miljarder NOK, har ca 4 100 anställda och är den viktigaste leverantören av anläggningstillgångar och teknik till det norska jordbruket. Felleskjøpets verksamhet omfattar också 210 butiker, varav ca 100 i Norge och 110 i Sverige (Granngården), fastigheter, bröd och bakverk, park- och anläggningsutrustning samt foder och utrustning för djur. Felleskjøpet är ett kooperativ som ägs av 44 000 bönder. 

Så driver en ”Unified Logistics-strategi” en kundorienterad försörjningskedja i 3PL-branschen

AV JIM BRALSFORD

Vilket år det har varit! Glad över att äntligen se slutet på det. ”The new normal” … ”skola på distans” … ”Har du vaccinerats ännu?”… ”pandemi utan motstycke”… ”Zoom-utmattning” … ”3-dagars leverans är inte tillräckligt snabbt” … Jag bävar när jag tänker på hur många gånger vi har hört, läst eller pratat om det ovanstående under de senaste 12 månaderna.

Jag älskar logistik. Det skulle vara konstigt att inte älska den bransch där jag spenderat nästan 25 år med att designa och sälja logistiklösningar till kunder över hela världen. Att vara en del av en bransch som omfamnar förändringar i en allt snabbare takt är helt oerhört stimulerande. Att hålla sig informerad om ”next big thing” för att kunna förädla och återberätta detta till kunden är en daglig arbetsuppgift. Under pandemin har jag, som många andra, dragit nytta av digitala verktyg för att göra detta på ett effektivt sätt. Det är enormt givande att vara en del av en bransch som ständigt utmanas av externa faktorer, vare sig det är nya direktiv som SOLAS/eVGM (regelverk för båttransport), politiska handelskrig, Brexit, epidemier, och dramatiska enskilda händelser som vulkanutbrottet i Eyjafjallajökull 2010 eller nyligen, kaoset i Suezkanalen. 

Allt fler disruptioner

Sedan pandemins utbrott fick vår bransch än en gång mött utmaningar. Efter en första chock av panikköp och tomma varuhyllor flödade leveranserna igen och kritiska basvaror blev åter tillgängliga. 

Nedstängningar och andra restriktioner ändrade dock köpbeteendet i grunden, förmodligen för alltid. E-handeln har under det senaste året upplevt en stor ökning som enligt McKinsey innebär att tio års förväntad e-handelsutveckling komprimerats till tre månader. Direkt-till-konsument modeller med mindre, mer frekventa och snabbare leveranser har efterfrågats och i jakten på marknadsandelar har 3PL-branschen anpassat sig snabbt. 

”Unified Logistics”

Alla måste fokusera på kunden. Men vad betyder det egentligen? För mig handlar det om att möjliggöra den bästa möjliga kund- eller användarupplevelsen, och att tillämpa det som vi kallar ”Unified Logistics”: ett övergripande perspektiv på försörjningskedjan som driver ständiga förbättringar. För att tillämpa Unified Logistics menar vi att det behövs:

  • Helhetstänkande på försörjningskedjan
  • Visibilitet för att sammankoppla processer över hela kedjan 
  • En öppen teknikplattform.

IT-teknik inom supply chain accelererar innovation – tillgång till stora mängder data, verktyg för insamling, analys och tolkning av data, öppna APIer, maskininlärning och artificiell intelligens ökar förmågan till problemlösning. Många nya start-ups i logistikbranschen står för en stor del av den innovation och det nytänkande som skapar ökade möjligheter. En ny ”app-driven” teknikrevolution ger oss massa möjligheter, men vi kommer att bli riktigt effektiva först när vi arbetar tillsammans. Ja, du känner igen det: vi måste samarbeta. ”Silo-optimeringen” fungerar definitivt inte längre. 

Helhetstänkande

Tidigare kunde lageroptimering genomföras utan hänsyn till en möjlig positiv eller negativ inverkan upp eller ner i försörjningskedjan. Nu är det dags att sammankoppla alla dessa teknik- och organisationssilos genom att samverka på öppna teknikplattformar. Att tänka holistiskt är något vi började lära oss i skolan, utan att ens veta om det. Oftast betydde att ta ett stort komplex problem, dela upp det i mindre komponenter, lösa varje del och därefter sätta ihop det till en lösning för det övergripande problemet. Nåväl, vi har alla gjort samma sak inom försörjningskedjan och logistikhantering varje dag – silos av problemlösande aktiviteter inom supply chain. Med dagens krav på flexibilitet och återhämtningskraft i leverantörskedjor kan silos inte existera. Det gäller att betrakta försörjningskedjan som en helhet och sätta kunden i centrum för allt som görs. Att förstå de ömsesidiga beroenden och inverkan som en del av kedjan har på en annan kommer att innebära så mycket mer än att bara förstå de enskilda processerna. 

Visibilitet

Det holistiska tänkandet betyder också transparens i flöden och processer. Alla 3PL-företag förväntas kunna sammanställa en bild av hela leveranskedjan samlad på ett ställe, i en kontrollpanel, för att möta dagens kundkrav och för att kunna agera ännu mer flexibelt i framtiden. 

En öppen teknikplattform

Blue Yonder och några av kollegorna i vår bransch kan leverera allt detta digitalt och i realtid. Ingen ska behöva begränsas i sin planering på grund av bristande precision och långsiktiga prognoser baserade på en ögonblicksbild av antaganden. I en digital värld behöver alla aktörer i försörjningskedjan tillämpa en holistisk, enhetlig strategi – det vi kallar Unified Logistics – som utnyttjar artificiell intelligens och där planering kan genomföras i realtid och med flexibilitet. Med Unified Logistics och en öppen digital samarbetsplattform (Luminate Platform) kan företag sömlöst planera, optimera och orkestrera allt mer komplexa försörjningskedjor. I slutänden handlar det förstås om att säkerställa att rätt produkt levereras till rätt plats och vid rätt tidpunkt. 3PLare och andra företag som har gjort detta strategiskifte har redan stärkt sin konkurrenskraft genom att öka sin flexibilitet och förmåga att snabbt anpassa sig till kundernas ökande krav. 

Jim Bralsford är Senior Industries Strategy Director, 3PL, på Blue Yonder EMEA

Element Logic automatiserar DB Schenkers nya logistikanläggning

DB Schenker Logistics tar över driften av modeföretaget MQ Marqets lagerhantering, i sitt logistikcenter i Landvetter utanför Göteborg. Den större delen av MQ Marqets lösning kommer att automatiseras med AutoStore – en robotbaserad automationslösning som levereras av Element Logic.

DB Schenker erbjuder AutoStore som en del av sina lagerlösningar för att bättre kunna betjäna kunder inom elektronik-, fordons-, e-handels- och omnichannel-industrier. AutoStore är ett automatiserat robotsystem där lagringsbackar transporteras till lagerpersonalen som slipper gå runt i lagret och plocka från olika hyllor. Något som förbättrar driftseffektiviteten, ergonomin samt sparar fasta och rörliga kostnader. I slutändan innebär det snabbare ledtider och en förhöjd köpupplevelse för slutkunden. 

Utformad för e-handel och butikspåfyllnad

AutoStore-lösningen för modekedjan MQ Marqet AB kommer att implementeras i augusti 2021. Lösningen i det här fallet innehåller förutom robotar, backar och plockstationer också en sorteringsanläggning för utgående sortering samt en sektion för hängande plagg. Det är en logistiklösning som är utformad för att kombination med andra automatiseringstekniker kunna hantera såväl e-handel som butikspåfyllnad för MQ Marqet. 

Kan användas av flera kunder samtidigt
AutoStore-lösningen består av 25 000 backar, 6 karusellportar och 26 robotar som plockar. Förutom att sköta driften åt MQ Marqet har DB Schenker den strategiska ambitionen att utöka AutoStore-lösningen att den kan användas av flera kunder samtidigt – med fokus på ökad tillgänglighet och service för slutkunden.
– Vi är givetvis väldigt glada och stolta över att kunna erbjuda våra kunder möjligheten till Automation och just AutoStore, samt att få möjlighet att göra det med en sådan erfaren partner som Element Logic säger Anders Holmberg, Head of Business Development & Solution Design på DB Schenker.