I pandemins spår har resor och fysiska möten i det närmaste upphört. För inköpare, säljare, logistiker och andra som arbetar med att koordinera och interagera med partners i försörjningsflödet måste nu det mesta göras på distans, digitalt och datadrivet. Det gäller företagsbesök/inköpsresor, inköpsförhandlingar, kvalitetskontroller, revisioner och mycket annat som vanligtvis sker face-to-face och irl. Enligt en nyligen genomförd undersökning anser mer än en tredjedel av de tillfrågade inköparna att inköpsresor till Asien inte kommer att kunna genomföras under ”överskådlig tid” och i samma undersökning uppgav 47 % att de avser att minska andelen inköp från Kina till förmån för andra inköpsmarknader, oftast närmare den egna hemmamarknaden. Redan före pandemin syntes en ökning av olika digitala plattformar för att hantera affärsrelationer, allt från videokonferenser till olika digitala analysverktyg. En inte allt för djärv gissning är att våra beteenden och relationer i supply chain kommer att påverkas långsiktigt av pandemin. Ännu mer kommer att hanteras digitalt och på distans vad gäller såväl kommunikation som inköp/sälj, inspektion, analys, planering och uppföljning.
PwC: ”Ökat fokus på automation och supply chain kompetens till följd av pandemin”
Konsultföretaget PwC har nyligen genomfört en enkätundersökning bland 288 amerikanska finanschefer som visar på ett ökat intresset för att automatisera olika supply chain funktioner för att hantera effekterna av coronaviruset. 37 % av de tillfrågade uppger att de avser att accelerera sin automation i supply chain som en följd av pandemin. PwC menar att många företag nu upplever att de snabbare behöver få tillgång till relevanta data för att fatta informerade beslut om bland annat inköp, prisjusteringar, lagernivåer och erbjudanden i samband med disruptiva händelser. Av studien framgår att 72 % av de tillfrågade vill automatisera fler aktiviteter i supply chain för att bli mer snabbfotade (agila). Mot den här bakgrunden förutser PwC en ökad automation av datainsamling och analys samt en allmänt ökad efterfrågan på supply chain kompetens. Dessutom skriver PwC att förmågan att hantera och stå emot disruptioner – resilience – värderas högre än tidigare liksom värdet av att investera i supply chain kompetens.
E-handeln rusar – ökade 32 procent på en månad
Enligt årets första E-barometer (PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research) ökade e-handeln med konsumenter med 32 % från februari till mars och för hela kvartalet växte e-handeln med konsumenter med 16 %. Största produktkategorierna blev för första gången i barometerns historia skönhet, hälsa – inklusive apoteksvaror – följt av kläder och skor. Starkast tillväxt under hela kvartalet hade apoteksvaror som ökade med 37 % följt av dagligvaror som ökade med 27 %.
Coronavirusets spridning ligger bakom den kraftiga ökningen under mars, vilket avspeglas i att apoteksvaror och dagligvaror var de produktkategorier som växte i särklass mest under kvartalet, med +37 % respektive +27 %, varav en stor del av den tillväxten skedde i mars.
– Det är väldigt tydligt att svenskarnas e-handelskonsumtion har ökat kraftigt under pandemin. Det är tydligast för dagligvaror och apoteksvaror men tendensen tycks finnas i stort sett i alla produktkategorier. Vi spenderar betydligt mer tid hemma och undviker fysiska butiker. Så även om konsumtionen totalt sett går ner så växer e-handeln, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord.
Mer än hälften av e-handelsföretagen (53 %) uppgav att coronapandemin lett till att nya konsumentgrupper tillkommit och andelen äldre konsumenter (65-79 år) som e-handlat under kvartalet har ökat kraftigt jämfört med föregående år (från 54 % till 64 %).
– Många äldre konsumenter som annars inte brukar handla på nätet har nu upplevt ett större behov, eftersom man tvingas undvika fysiska butiker. Förhoppningsvis har det varit en positiv upplevelse och något som kan underlätta vardagen för den här konsumentgruppen även efter corona, säger Carl-Fredrik Teder.
Hultafors Group etablerar distributionscenter i Polen – investerar i AutoStore
Hultafors Group har beslutat att deras nya europeiska distributionscenter ska ligga i Polen och Element Logic har fått förtroendet att bygga det första AutoStore-lagret i Polen. Driftstarten är planerad till andra kvartalet av 2021 uppger Element Logic i ett pressmeddelande.
– Ett automatiserat robotlager som AutoStore är en perfekt lösning för företag som Hultafors Group med många olika varumärken och verksamhet på en internationell marknad, säger Thomas Karlsson, Managing Director på Element Logic Sverige.
I Hultafors Groups portfölj ingår varumärken som Dunderdon, Snickers Workwear, Solid Gear och Hultafors. Målgruppen är proffs inom en mängd olika branscher, till exempel bygg och industri. För att säkra upp framtida tillväxt och förbättra servicen till sina kunder ville Hultafors Group satsa på ett AutoStore-lager och Element Logic har både den långa erfarenhet som efterfrågades och de europeiska distributionsrättigheterna som gör att man kan verka i Polen.
E-handeln boomar i spåren av corona – rekordvolym hos PostNord
Paketvolymerna är fortsatt höga i PostNords flöden sedan utbrottet av Corona. Under ett dygn hanterades denna vecka nära 800 000 paket hos PostNord, vilket är en volym som tidigare endast har hanterats i samband med Black Friday 2019.
Sedan utbrottet av Corona har PostNord sett en högre volym av paket jämfört med samma period tidigare år. Under dygnet den fjärde till femte maj har sammanlagt 791 000 paket hanterats, vilket kan jämföras med att PostNord en vanlig dag hanterar drygt 450 000 paket.
– Vi har sett en kraftigt ökande volym till privatpersoner sedan slutet av mars men det senaste dygnet är hittills rekord för 2020 och en tydlig effekt av Corona, säger Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik på PostNord.
Prognosen är att volymerna kommer att vara fortsatt höga under våren. Även hemleveranser och liknande leveranslösningar, där paket lämnas till postlåda eller utanför dörren utan kvittens uppges öka med mellan 30 och 50 %.
– Vi står väl rustade att hantera paketvolymerna oavsett om de ska levereras hem, till ombud eller till företag. Men det är klart att vi får anstränga oss när volymerna snabbt blir väsentligt större än beräknat, det gör att en del paket kan bli lite sena de närmaste dygnen. Jag vill passa på att påminna om PostNords app, där man kan signera med digitalt bank-id vilket gör att du kan hämta paket hos ditt ombud med minimal fysisk kontakt. Det går också att be någon annan hämta paketet, en bra möjlighet för de personer som vill undvika att gå ut, säger Peter Hesslin.
Weber väljer Unifaun TMS
Franska företaget Weber, som ingår i Saint Gobain koncernen, är en marknadsledande tillverkare av murbruk och cement med 200 tillverkningsenheter i 64 länder. Weber har fattat beslut om att implementera Unifaun TMS, vilket är ett led i bolagets strävan att digitalisera och standardisera sina logistikprocesser. Sedan tidigare har systerföretaget Gyproc – som även ingår i Saint Cobain koncernen – implementerat Unifauns TMS.
– Vi implementerar Unifaun TMS för att effektivisera och standardisera våra operativa processer. Dessutom kommer vi få en spårbarhet och tillgång till data om alla våra sändningar i ett enda system, vilket är viktigt eftersom det ger oss en grund för ständiga förbättringar, säger Mathias Hansson, Supply Chain Manager på Weber.
Webers produkter är voluminösa och tunga vilket gör det nödvändigt med många specialtransporter. Med stöd av Unifaun TMS kommer alla sändningar från bolagets 10 egna produktionssiter i Sverige plus från ett tiotal underleverantörer att hanteras. I implementationen ingår även att göra nödvändiga integrationer med SAP.
Webinar 20 maj: Digital S&OP / Integrated Business Planning
Välkommen att medverka på ett högaktuellt och mycket praktiskt orienterat webinar om Digital S&OP/Integrated Business Planning 20 maj. Lyssna till Patrik Färdow, COO, Orkla Foods och Erik Sandberg, vd på Optimity. Webinariet modereras av Stefan Karlöf, Supply Chain Effect.
Professionell Sales & Operations Planning/Integrated Business Planning är viktigare än någonsin i tider av finansiell oro och volatila marknader. Med intelligenta mjukvaror integreras och förbättras planeringsprocessen och den strategiska planeringen koordineras med det dagliga operativa genomförandet. Resultaten syns tydligt och avspeglas i både en ökad leveransförmåga, minskade kostnader och lägre kapitalbindning.
Lyssna på Johan Jemdahl – senaste avsnittet av Supply Chain Executive
Lyssna till senaste avsnittet av Supply Chain Executive där Greencarriers Johan Jemdahl samtalar med Stefan Karlöf om karriär, ledarskap, supply chain management och logistik. Avsnittet sponsras av Logistics & Automation, Kistamässan 30 september – 1 oktober. https://soundcloud.com/sceffect/johanjemdahl
Coca-Cola European Partners väljer Zetes I Sverige
Coca-Cola European Partners väljer teknikbolaget Zetes som leverantör i Sverige för att få en snabbare, säkrare och noggrannare lagerhantering.
Nyligen ökade Coca-Cola European Partners effektiviteten i sina lagerprocesser med ökad automation och i samband med ett uppgraderingsprojekt så investerades i tåliga Panasonic Toughbook-terminaler på truckarna i Coca Colas svenska produktionsanläggning. Projektet effektiviserar hanteringen av inkommande gods, plock och packning samt minimerar driftstörningar och reducerar fel.
– Hos Zetes har vi funnit en kunnig och erfaren partner som kan leverera helheten och hjälpa oss säkra varje led i processen på lagret. Med facit i hand är vi väldigt nöjda med deras professionalitet, driv och arbete, konstaterar Robert Tse, Senior Manager på Coca-Cola European Partners i Sverige.
Projektet som tidigare utförts på flertal av Coca-Colas produktionssiter runt om Europa har medfört stora effektivitetsvinster vilket bland annat resulterat i en snabbare och säkrare leveransprocess.
– Coca-Cola är ännu ett bevis på vår förmåga att hjälpa de större kunderna med behov av service och support över hela Europa. Vi kan tryggt leverera denna typ av internationella projekt likväl som att vi kan jobba med de mindre bolagen, säger Håkan Hammar, Country Manager för Zetes i Sverige.
Zetes är ett teknikföretag specialiserat på optimering av distributionskedjan och lösningar för identifiering av personer som hjälper företag att uppnå effektivitet, visibilitet och spårbarhet i distributionskedjan.
DPDgroup och PostNord förlänger paketsamarbete
Franska DPDgroup (Le Groupe La Poste) – det största internationella nätverket för paketleveranser i Europa – förnyar sitt samarbete för paketleveranser med PostNord, genom ett nytt samarbetsavtal för de kommande fem åren.
PostNord samarbetar med DPDgroup för sina internationella paketvolymer som skickas från Danmark, Sverige, Norge och Finland till övriga Europa. Omvänt gör DPDgroup detsamma från sitt europeiska nätverk till Norden. Partnerskapet inleddes 2002 och har under de senaste 20 åren vuxit stadigt. De båda bolagens nätverk av paketutlämningsställen är en viktig resurs för att öka e-handeln mellan de fyra nordiska länderna och övriga Europa. Som en del av det nya partnerskapsavtalet blir internationella paketleveranser från DPDgroup tillgängliga i butik, 2Shop delivery, även i Norge, via 1 600 norska 2Shop-utlämningsställen. Från och med april 2020 erbjuds därmed 2Shop-leveranser som leveransalternativ i alla nordiska länder. Båda parterna erbjuder dessutom digitala gränssnitt för mottagarna för att kunna spåra gods och förbättra sin leveransupplevelse.
– DPDgroup och PostNord har haft ett partnerskap länge och jag är glad att vi har förlängt vårt avtal. För PostNord är det oerhört viktigt att fortsätta utöka våra internationella aktiviteter och avtalet med DPDgroup passar fint i det sammanhanget, säger Peter Kjaer Jensen, vice vd för PostNord Group.
Det förnyade samarbetet innebär att PostNord och DPDGroup fortsättningsvis kan erbjuda gränsöverskridande lösningar för e-handel till och från Norden, erbjuda ett nätverk med 46 000 utlämningsställen samt årligen frakta ca 10 miljoner paket från och till Norden.