E-handeln med dagligvaror ökar behovet av konsumentnära lager – ”micro-fulfillment centers”

Dagligvaruhandeln växer och förändras mycket snabbt i takt med att e-handeln av dagligvaror växer och ställer nya krav på snabbhet, tillgänglighet och leveransservice. Den här trenden har accelererat ytterligare under 2020 som en följd av Covid-19 och driver nu fram allt fler nya kreativa, automatiserade lagerlösningar i omedelbar närhet till konsumenterna. 

– Det är en trend vi ser världen över att samma-dag-leverans och upphämtning vid butik ökar snabbt. Det förändrade konsumentbeteendet ställer krav på en ökad snabbhet och produktivitet i varuhanteringen vilket har medfört att efterfrågan ökar på mindre mer kundnära automationslösningar, så kallad micro-fulfillment och e-grocery, säger Maria Stjärne, Head of Sales Nordic på Swisslog. 

Maria berättar att Swisslog erbjuder en rad olika automationslösningar som stöttar micro-fulfillment ­– allt från helautomatiserade butiker till olika lösningar där automation integreras med den traditionella butiksdriften. 

– Även här i Norden ökar e-handeln med dagligvaror snabbt och ställer krav på nya lager- och leveranslösningar. En lösning som blir allt vanligare är ”hub-and-spoke” vilket betyder ungefär ”en eker i ett nav”. Här används en befintlig lokal, kanske en nedlagd butik som i stället omvandlas till ett lokalt automatiserat lager som löpande fyller på ett antal butiker med allt som är icke-färskvaror och som kan hanteras med automation.

”AutoStore perfekt för dagligvaruhandeln”

Andra lösningar som väntas få en snabb tillväxt är micro-fulfillment centers som integreras med automatiserade butikslösningar. Här byggs de automatiserade lösningarna upp dels för att snabbt och med hög densitet kunna konsolidera och leverera e-handelsordrar, dels för att erbjuda traditionell butikshandel med färskvaror och andra känsliga produkter. En annan lösning som blir allt vanligare kallas för Bolt-on Store. Här är det fråga om en kombination av ett mindre automatiserat lager och ett upphämtningsställe. Dessa anläggningar kan alltså både fylla på andra butiker i dess närhet och fungera som upphämtningsplats för en växande skara av e-handelskunder.

– Här är det vanligt att en AutoStore-lösning hanterar varorna och automatiskt hämtar ut enskilda beställningar och levererar dem direkt vid en parkeringsplats för att göra det maximalt enkelt för mottagaren, vare sig det är konsumenten själv eller en budbil som hämtar. AutoStore är en perfekt automationslösning för dagligvaruhandelns nya behov. Lösningen har både en hög densitet, är flexibel, snabb och väl beprövad, säger Maria och framhåller att Swisslog har installerat fler än 200 AutoStore-anläggningar världen över vilket gör bolaget till den mest erfarna AutoStore-integratören globalt. 

Amazon och Walmart föregångare

Men det är inte bara Swisslog som satsar på det nya segmentet micro-fulfillment, hela den etablerade automationsbranschen – bland annat TGW, Dematic, KNAPP, Element Logic, Schäfer och Ocado – erbjuder olika lösningar som möter behovet av mer konsumentnära distribution. Trenden har även givit upphov till en rad start-ups, bland annat amerikanska Alert Innovation, Urbx och Fabric samt franska Exotec. Alla aktörer erbjuder sina egna lösningar, de gemensamma nämnarna är att de är automatiserade, robotiserade och kompakta för att därmed möjliggöra en snabb och kostnadseffektiv orderhantering. 

– Med krav på allt mindre orderstorlekar, större sortiment, snabbare och mer bekväma leveranser krävs det nya lösningar. Föregångare i den här utvecklingen är Amazon och Walmart, vilket har gjort att utvecklingen har kommit allra längst i USA, där vi nyligen fick uppdraget att bygga upp ett antal micro-fulfillment centers för Texasbaserade dagligvarukedjan H-E-B, med över 400 butiker och 110 000 anställda i Texas och nordöstra Mexico, berättar Maria och konstaterar att vi står inför en spännande utveckling även här i Norden. 

H-E-Bs automatiserade påfyllnads- och utlämningsställen baseras just på AutoStore-lösningen och ska möjliggöra en högre effektivitet i orderplocket, snabbare leveranser en bättre kundupplevelse, vilket enligt H-E-B är ett sätt att säkra sitt fortsatta marknadsledarskap i sin region. Än så länge har inte micro-fulfillment slagit igenom i Norden, även om många dagligvaruföretag och andra detaljister uppges stå redo i startblocken. 

”Vi ska vara den digitala ledaren i branschen”

I januari 2020 tillträdde Lars Gezelius befattningen som Chief Digital Officer på anrika Ahlsell. Bolaget startade redan 1877 och är idag Nordens största leverantör av produkter och relaterade tjänster inom bland annat vatten & avlopp, värme & sanitet, ventilation, isolering, el, kyl, bygg, och en hel del annat. Företaget är sedan decennier omtalat för sin effektiva logistik ­– en logistik som handlar allt mer om att hantera en växande e-handel och utveckla digitala och automatiserade lösningar. 

– Vid sidan om vår ordinarie tillväxt så står vi inför en accelererande tillväxt på e-handelssidan. Här gäller det att kunna hantera våra en miljon produkter med korta ledtider, hög kvalitet och snabba leveranser i en koncern som omsätter 33 miljarder SEK och har verksamhet i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Estland, Polen och Ryssland, berättar Lars Gezelius. 

Ambitiös digitaliseringssatsning

Som Chief Digital Officer ingår han i Ahlsells koncernledning och ansvarar tillsammans med sitt team på 60 personer för Ahlsells e-handel och för en växande organisation som driver digitaliseringen i hela koncernen. 

– Det är otroligt spännande att vi gör den här enormt ambitiösa satsningen på digitalisering och att Ahlsell tar den här möjligheten utan att konkurrenterna flåsar oss i nacken eller att branschutvecklingen håller på att springa ifrån oss, säger Lars och fortsätter:

– Nu ska vi rulla ut ett stort automationsprogram inom logistik, försäljning och inköp i hela koncernen. Det handlar om allt från att bygga robotlager och därmed automatisera ännu mer av vår lagerhantering till att automatisera hur fakturor läses in, hur man sätter rätt priser och mycket annat. Digitaliseringen i branschen har hittills gått relativt långsamt, men det vill vi ändra på genom att ta positionen som den digitala ledaren i vår bransch, säger Lars som själv har en gedigen erfarenhet av att digitalisering och e-handel från bland annat Kinnevik och H&M.

En av de största e-handlarna i Norden

I Ahlsell svarar e-handeln för drygt 25 % av intäkterna, det vill säga ungefär 9 miljarder kronor. Det gör bolaget till en av Nordens allra största e-handlare. Nu är målsättningen att e-handeln ska dubblas under de närmaste åren, utan att för den skull kannibalisera på den traditionella butikshandeln. 

– Jag tror att vi kan växa online och i butik parallellt utan att kanalerna ska ta av varandras försäljning. Det viktiga är att vi bygger ihop online och butik på ett smidigt sätt med kundupplevelsen i fokus, då kommer kundnöjdhet, försäljning och lönsamhet att öka per automatik.

Covid-19 har inte påverkat Ahlsells e-handel lika mycket som många andra företag, exempelvis leverantörer av hus- & hemprodukter som har boomat i krisen. Däremot har pandemin påverkat digitaliseringstakten positivt. 

– Digitalisering är ett långsiktigt, ständigt pågående arbete där vårt fokus är att skapa lösningar som på ett effektivt sätt stödjer och förbättrar verksamheten och gör vardagen enklare för våra kunder, leverantörer och medarbetare. Här har pandemin bidragit påskyndat den digitala omställningen, säger Lars och exemplifierar med att fler tjänster nu erbjuds digitalt när många människor väljer att arbeta på distans.

”Sveriges bästa e-handelslogistik”

Tillväxten i Ahlsells e-handel har legat kring tio-femton procent under ganska många år, men nu är alltså ambitionen att den ska skruvas upp rejält. 

– Vi startade upp vår e-handel redan för 20 år sedan och vi har en bakomliggande logistikapparat som är verkligt vass och oerhört snabb. Förmodligen har vi Sveriges bästa e-handelslogistik, fast det inte många som känner till det, säger Lars med ett leende. 

Stora logistikutmaningar

Ungefär en femtedel av Ahlsells sortiment kan levereras nästa dag från något av de tre centrallagren i Sverige, Norge och Finland, förutsatt att kunden har gjort sin beställning före 17.00 dagen innan. Kraven på hög tillgänglighet, snabb leverans och realtidsspårning ökar dock oavbrutet vilket gör att Ahlsell nu utvecklar sin logistik- och leveransförmåga och möter logistikutmaningarna med hjälp av allt mer automation och digitalisering. 

– På några års sikt ser jag framför mig att vi erbjuder leverans på en timme som en bastjänst och i stor skala, helt enkelt därför att våra företagskunder kräver samma service på jobbet som när e-de handlar som privatpersoner. Här ser vi att förväntningarna ökar både på snabbhet, spårbarhet och fler leveranssätt, exempelvis smidiga direktleveranser till arbetsplatser. Vi ser även att drop-shipment ökar, eftersom vårt sortiment växer väldigt snabbt samtidigt som leveranserna behöver ske allt snabbare, direkt från våra leverantörer. Här gäller det att få ihop system, att säkerställa att våra leverantörers lagersaldon är korrekta och att vi får en realtidsvisibilitet på leveransflödena. Det här är en jätteutmaning framåt, konstaterar Lars.

Effektiv digital plattform

Ett centralt nav för Ahlsells digitalisering är ERP-systemet IMI AOM som integrerar försäljning, inköp, e-handel och orderhantering på ett effektivt sätt i hela koncernen. Systemet fungerar även som en digital plattform för de övriga digitala lösningar som löpande behöver integreras i en sammanhållen infrastruktur. 

– För vår digitaliseringsresa är Industri-Matematik och deras system en viktig kärnprodukt som hjälper oss att hantera vår tillväxt, allt större volymer, fler artiklar och generellt sett en ökad komplexitet i hela försörjningsflödet. 

Sedan millennieskiftet har Ahlsells utveckling varit explosionsartad med kraftigt ökade volymer och ett ständigt större sortiment. Mot den bakgrunden fattades 2011 beslutet att bygga världens då största automatiserade lager i Hallsberg. Centrallagret i Hallsberg expanderade i snabb takt och efter framgången etablerades även ett centrallager i Finland. Under 2018 fattades beslut om att investera ytterligare 450 miljoner kronor i centrallagret i Hallsberg, en satsning som följdes av ytterligare en investering på 70 miljoner kronor två år senare. 

Om Ahlsell

John Bernström och Jakob Tornblad startade maskinfirman John Bernström & Co 1877, vilket blev grunden till dagens Ahlsell. 2021 har Ahlsell ca 5 700 anställda, 240 butiker och en omfattande e-handel. 2020 omsatte Ahlsell totalt 33 miljarder SEK i sina verksamheter i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Estland och Polen. Ett av Ahlsells främsta kännetecken är en logistik i världsklass, bolagets över 100 000 företagskunder erbjuds ”rätt produkt, vid rätt tidpunkt och på rätt plats”.

DB Schenker Logistics automatiserar nytt lager med MQ MARQET

DB Schenker Logistics och modeföretaget MQ MARQET har kommit överens om att DB Schenker Logistics tar över driften av MQ MARQETs lagerhantering, som till största delen automatiseras i DB Schenker Logistics logistikcenter i Landvetter utanför Göteborg.

– Vi ser en automatiserad lagerlösning som en avgörande del i vår strategi för tillväxt med den digitala affären i fokus.  Våra satsningar på ökad tillgänglighet och service för våra kunder ligger helt i linje med denna utveckling och vi ser att samarbetet med DB Schenker Logistics gör att vi kommer att ha marknadens bästa logistiklösning för vår planerade tillväxt med ökade volymer på våra B2C-marknader, säger Ingvar Larsson vd, MQ MARQET.

AutoStore-lösning

Logistiklösningen är baserad på en AutoStore, ett automatiserat robotsystem där lagringsbackar transporteras till lagerpersonalen som slipper gå runt i lagret och plocka från olika hyllor. Lösningen innehåller också en sorteringsanläggning för utgående sortering samt en sektion för hängande plagg. Hela lösningen är utformad för att hantera både e-handel och butikspåfyllnad för MQ MARQET.

– Vi är naturligtvis väldigt stolta över att få MQ MARQET som ny kund.  Det innebär att vi nu tar det första steget i att bygga ett modernt automatiserat logistikcenter som gör det möjligt för oss att bättre betjäna den snabbt växande B2C-marknaden hos våra kunder, säger Håkan Nydén, Vice President och Head of Contract Logistics, DB Schenker Cluster SE/DK/IS.

Samarbetet kommer att starta under augusti 2021 och alla implementeringsaktiviteter har redan börjat för att säkerställa en smidig övergång och start. Samma delar som nu implementeras kommer att bli den första delen av en strategisk satsning på en större gemensam automationslösning där även andra företag kan använda lösningen baserat på samma delar av AutoStore.

HKScan accelererar sin digitalisering med PipeChain Multi-Enterprise Retail Network

HKScan har ingått ett avtal med PipeChain Group avseende migrering av sin EDI-kommunikation till PipeChains molnbaserade plattform; Multi-Enterprise Retail Network. Migreringen av EDI-kommunikationen har gjorts på enbart 3 månader och i en första fas omfattas den svenska dagligvaruhandeln, med företag som ICA, Axfood, Coop och Bergendahls, plus ett antal stora grossister som HK Scan levererar till. 

På den nya plattformen blir HKScan en del av ett omfattande nätverk av dagligvaruföretag och andra detaljister, vilket skapar förutsättningar för en snabb fortsatt digitalisering. Order-till-faktura processen kommer att digitaliseras och vara fullt automatiserad. Dessutom kommer ytterligare processer att digitaliseras, exempelvis flödeskontroll.

– Att kunna migrera vår EDI set-up på bara tre månader och därefter fortsätta att digitalisera med full kraft skapar stort värde för oss, säger Erik Berglund, IT-direktör på HKScan Sweden AB. 

Med PipeChain Multi-Enterprise Retail Network kan HKScan enklare digitalt integrera sina affärskritiska processer med sina affärspartners, vilket både stärker affärsrelationerna och driver en ökad försäljning. Så småningom kommer även positiva resultat synas i form av minskad administration och kortare ledtider i informationsutbytet, vilket resulterar i högre marginaler, bättre service och en högre grad av automation i order-till-leverans-processen. 

HKScan är en finsk börsnoterad koncern som omsätter 1,8 miljarder Euro (2020). Koncernen har ca 7 000 anställda och hemmamarknaderna är Finland, Sverige, Danmark och Baltikum.H KScans varumärken är HK, Kariniemen, Via, Scan, Pärsons, Rakvere, Tallegg och Rose. Scan är ett svenskt varumärke inom kött och chark som ägs av HKScan Sweden AB, som sedan 2007 ägs av den finska HKScankoncernen.

DSV Panalpina förvärvar Agility Global Integrated Logistics

I går offentliggjordes att transport- och logistikkoncernen DSV Panalpina, som för två år sedan förvärvade Panalpina, nu förvärvar Agilitys verksamhet Global Integrated Logistics, GIL. Förvärvet sker genom en överlåtelse av aktier till ett värde av 4,2 miljarder USD till GILs ägare Agility Public Warehousing Company. Med förvärvet blir Agility Public Warehousing Company näst största aktieägare i DSV Panalpina, som samtidigt blir världens tredje största transport och logistikföretag. GIL står för ca 80 % av verksamheten i Agility Public Warehousing Company och har fler än 17 000 anställda. Med förvärvet får DSV Panalpina en omsättning på 142 miljarder DKK (ca 190 miljarder SEK) och en total arbetsstyrka på över 70 000 personer. I en kommentar till storaffären säger DSVs vd och koncernchef Jens Bjørn Andersen att de båda verksamheterna matchar varandra mycket bra.

– Kombinationen av våra båda globala nätverk ger oss möjlighet att erbjuda våra kunder en ännu bättre servicenivå. GILs globala nätverk, branschkompetenser och starka marknadsposition i Asien, Stillahavsområdet och Mellanöstern kompletterar DSVs nätverk väl och stöttar vår långsiktiga ambition för värdeskapande. Våra två koncerner delar redan en gemensam kultur präglad av entreprenörskap och lokal förankring. Nu ser vi fram emot att välkomna GILs duktiga personal till DSV, säger Jens Bjørn Andersen.

Affären är ytterligare ett exempel på konsolideringen i den globala transport- och logistikbranschen, där vi med all säkerhet kan vänta oss många fler förvärv och samgåenden. DSV Panalpinas förvärv av GIL bedöms vara genomfört under tredje kvartalet 2021.

PostNord inleder 2021 med rekordresultat – ökar med 180 procent

Efter ett rekordresultat 2020 rapporterar PostNord nya toppsiffror för första kvartalet i år och ökar rörelseresultatet (EBIT) med 180 % för perioden till 878 miljoner SEK (314) samtidigt som paketvolymerna ökade med 32 % (1), främst som en följd av konsumenternas ökade e-handel. Samtliga verksamheter i koncernen uppges ha förbättrat sina resultat. Volymerna i brevverksamheten fortsätter neråt, och minskar med 12 % under perioden.

I en kommentar konstaterar PostNords vd och koncernchef Annemarie Gardshol att den pågående pandemin, fortsatt hemarbetande och restriktioner i vardagslivet driver på e-handelns snabba tillväxt. Samtidigt konstaterar hon att rekordresultatet också är en följd av att flera förbättringsprogram nu börjar ge resultat och av en väl fungerande produktionsapparat som klarar av att hantera de stora paketvolymerna.

– Första kvartalet ökade paketvolymerna med 32 % och genom att ha kapaciteten att ta hand om de volymerna och samtidigt få ut skalfördelar i vår produktion är en av drivkrafterna bakom den här utvecklingen, säger Annemarie Gardshol.

Störst bidrag till rekordresultatet under Q1 kommer från PostNord Sverige, som svarar för 64 % av vinsten, men alla verksamheter uppvisar resultatförbättringar, bland annat PostNord Danmark som står för 22 % av resultatet.

Det flexibla och datadrivna lagret

AV HENRIC HASTH

För alla som driver lager är säkerhet, tillgänglighet och effektivitet tre grundbultar som gäller sedan länge och som kommer att gälla än mer i framtiden. Det som just nu omformar lagret och skapar både möjligheter och utmaningar kan sammanfattas i nyckelorden: e-handel, automation, hållbarhet, flexibilitet och prediktiva data. 

E-handel

Grunden för dagens intensiva utveckling av lager är e-handelns snabba tillväxt och dess förändring av våra köpmönster i kombination med en hög innovationstakt vad gäller både hårdvara och mjukvara. E-handel har blivit en angelägenhet för i princip alla företag, vilket gör det nödvändigt att arbeta med fler parallella snabba och effektiva logistikflöden. Exempelvis ser vi en snabb ökning av returflöden, flöden från stora centrallager till mindre konsumentnära lager och flöden mellan lager och slutkund. I dessa nya mer komplexa försörjningskedjor är supply chain i allmänhet och lagret i synnerhet en helt avgörande strategisk pusselbit. Ytterligare komplexitet adderas av e-handelns driver utvecklingen mot växande sortiment och mindre orderstorlekar. Lägg till detta alla de leveranslösningar som lanseras i e-handelns spår; leveransboxar, ombudslösningar, hemleveranser med mera, vilket kräver en allt mer varierad, snabb och effektiv fulfillment.  

Automation

Enligt våra analyser kommer automationslösningar snart stå för 25-30 % av investeringarna i intern materialhantering och den siffran kommer öka stadigt. Automationslösningarna kan något förenklat delas in i två typer:

  • Den ena typen av automation är de större, fasta automationslösningar som fungerar bäst för stora, stabila flöden. Typexempel är den svenska dagligvaruhandelns pågående satsningar på stora totalautomatiserade centrallager. 
  • Den andra typen av automationslösningar är mer flexibla till sin karaktär, uppbyggda av exempelvis AGV:er (Automatic Guided Vehicles) och AMR:er (Automated Mobile Robots), som passar i flöden med krav på hög flexibilitet eller i små repetitiva flöden där de fasta automationslösningarna blir för kostsamma. Ett exempel på de mer flexibla lösningarna är i de mindre, konsumentnära lagren för micro fulfillment. 

Det flexibla och datadrivna lagret

Dynamiken i dagens näringsliv och den höga förändringstakten gör att alla vill ha maximal flexibilitet i sina lagerlösningar. I framtidens lager behöver vi bygga in en förmåga till förändring och arbeta mycket mer flexibelt än vad vi gjort hittills. Det gäller allt från arbetssätt, processer, när olika arbetsmoment utförs på dygnet och vilka tekniklösningar som väljs. För att fatta rätt beslut – både i realtid, på kort sikt, medellång sikt och lång sikt – kommer lagren att behöva bli mycket mer datadrivna. Långsiktigt handlar det om att utifrån databaserade analyser planera för framtida investeringsbehov i sin lager- och materialhantering. På medellång sikt handlar det om att skapa sig en god uppfattning om framtida efterfrågan och utifrån detta planera sin varutillgänglighet och kapacitet. På kort sikt behövs data som grund för prognoser och daglig kapacitetsplanering. För de beslut som ska fattas i princip i realtid är maskininlärning och liknande tekniker möjliggörare för att snabbt fatta rätt beslut om exempelvis plockslingor, optimal bemanning och vad och i vilken ordning olika uppgifter ska prioriteras. För oss innebär den här utvecklingen att vi ska använda all vår kompetens, resurser och förmåga för att hjälpa våra kunder att utveckla framtidens lager genom att erbjuda kombinationer av flexibla, automatiserade och datadrivna lagerlösningar som kan hantera allt mer komplexa parallella varuflöden med höga krav på hållbarhet, produktivitet och kundservice.

Henric Hasth är vd på Toyota Material Handling Sweden

Panasonic förvärvar Blue Yonder – värderas till 72 miljarder kronor

Panasonic Corporation förvärvar Blue Yonder – en globalt ledande aktör för digitala end-to-end-lösningar i supply chain. Panasonic förvärvade redan i juli 2020 20 % av aktierna i Blue Yonder och förvärvar nu resterande 80 % av bolagets aktier. Sammantaget kostar förvärvet Panasonic 8,5 miljarder USD, vilket innebär att Blue Yonder värderas till cirka 72 miljarder kronor. Säljare är Mountain Capital och Blackstone.

Med förvärvet stärker Panasonic sin position inom tekniklösningar för supply chain som understöds av AI/ML och IoT för att ge företag möjligheter att bättre förutse och agera proaktivt på händelser i försörjningskedjan. I ett pressmeddelande konstaterar de båda bolagen att de tillsammans kommer att kunna erbjuda en unik möjlighet för företag att automatisera sina försörjningskedjor och öka tillgången till vital realtidsinformation som både resulterar i ökad effektivitet och hållbarhet, och därmed accelerera den gemensamma visionen av den autonoma försörjningskedjan.

Förvärvet är ett resultat av ett partnerskap som de båda bolagen inledde redan 2019 och som senare samma år resulterade i bildandet av ett gemensamt japanskt joint-venture. Sommaren 2020 förvärvade Panasonic 20 % av Blue Yonder och fick plats i bolagets styrelse, och ny förvärvas alltså hela verksamheten. Blue Yonder kommer att ingå i affärsområdet Panasonic Connected Solutions men behålla sitt eget varumärke.

AI/ML-driven försörjningskedja

Blue Yonder (som tidigare hette JDA Software) erbjuder en end-to-end-plattform som drivs av artificiell intelligens och maskininlärning och fungerar som ett intelligenscenter för globalt verksamma företag inom retail, tillverkning och logistik. Den molnbaserade plattformen – Luminate – hanterar sömlöst planering och exekvering i försörjningskedjan, integrerat på en plattform.

– Jag är glad över att berätta att Blue Yonder nu blir en del av Panasonic. Samgåendet är resultatet av tre års samarbete där Panasonic först var vår kund och därefter vår partner. Vi har utvecklat ett ömsesidigt förtroende och har en gemensam vision för en autonom försörjningskedja som bidrar till både ett bättre liv och en mer hållbar värld, säger Girish Rishi, CEO på Blue Yonder.

NR #2 2021 UTE NU: ”Framtidens lager- och materialhantering”

Ett toppat #2/2021 av Supply Chain Effect har landat. Temat denna gång är Framtidens lager och materialhantering, med bland annat en intervju med Nelly Groups vd, Kristina Lukes som storsatsar på logistik- och varuförsörjning. Dessutom möter vi Ahlsells Chief Digital Officer, Lars Gezelius som tillsammans med sina +60 medarbetare driver en digitalisering och e-handelsutveckling värd att applådera och inspireras av. Vi intervjuar även Maria Stjärne, Head of Sales, Nordic på Swisslog om den växande utbredningen av micro-fullfilment och vi möter Sveriges ”Dr Warehousing” Joakim Kembro, Lunds universitet samt Daniel Dombach, Zebra Technologies lagerguru. Dessutom fördjupar vi orsakerna bakom det stora intresset för realtidsvisibilitet i försörjningskedjan i en intervju med Shippeos Jonatan Rajala. I tillägg till allt detta bjuder vi på insiktsfulla och skarpa krönikor av Henric Hasth, vd Toyota Material Handling Sweden, Hans Berggren, vd PipeChain Group och Jim Bralsford, Senior Industries Strategy Director, 3PL, på Blue Yonder samt tankeväckande texter om hur man bygger en hållbar e-handel (av forskarna Daniel Hellström, John Olsson, Josephine Darlington, Lovisa Westblom och Klas Hjort). I ett referat från ett längre rundabordssamtal presenterar vi huvudslutsatser kring ”Hur vi bättre kan dela och använda supply chain data” – i samtalet deltog bland annat Nina Wenell, Johan Jemdahl och Henric Hasth.

Ladda ner pdfen eller prenumerera på magasinet: https://sceffect.se/sce2-2021/

Trevlig läsning!

Stefan Karlöf, chefredaktör

Matsmart automatiserar i nytt klimatsmart lager

E-handlaren Matsmart investerar i ett nytt, automatiserat och över 20 000 kvadratmeter stort lager i Örebro. Automationslösningen är e-handelsfavoriten AutoStore, som levereras av Element Logic. I det nya solcellsdrivna lagret, som beräknas tas i drift våren 2022, kommer 149 robotar effektivt hjälpa personalen att plocka och packa varor. Matsmart, som säljer mat- och konsumentprodukter som annars riskerar att slängas, har vuxit kraftigt varje år sedan starten 2014. Den starka tillväxten är också bakgrunden till att Matsmart nu beslutat att investera i ett nytt robotiserat och automatiserat lager.

– Vårt nuvarande lager är så effektivt det bara går, utifrån sin storlek och organisation. Våra medarbetare gör ett fantastiskt jobb. Men vi närmar oss väldigt snabbt vårt kapacitetstak i nuvarande lokaler och det är dags att växla upp till nästa nivå. Vi räknar mer att vårt nya lager ger oss tre gånger högre kapacitet i ett slag och det finns gott om utrymme att växa ytterligare. Därför hoppas vi också att många av våra medarbetare väljer att följa med till det nya lagret, säger Conrad Edgren, Chief Logistics Director på Matsmart.

– Det är extremt glädjande att Element Logic tillsammans med Matsmart visar att AutoStore är rätt automationslösning för denna typ av snabbväxande eGrocery-verksamhet. Att vi dessutom är med och bidrar till att en aktör inom en allt mer hållbar livsmedelsbransch också får en vass, kostnadseffektiv och mer hållbar logistik är ju ett stort plus i kanten säger Thomas Karlsson, Managing Director på Element Logic Sverige.

Den klimatsmarta lagerbyggnaden, som kommer att drivas av solpaneler på taket, blir dubbelt så stor som Matsmarts nuvarande lager: 20 000 kvadratmeter med 10 000 pallplatser och 14 lastkajer. AutoStore-systemet från Element Logic är flexibelt skalbart för ytterligare tillväxt och möjliggör effektivare leveranser. I byggnaden kommer 149 robotar att stötta medarbetarna och plockkapaciteten beräknas bli hela 6000 orderrader per timme.